Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Aqua8horse schreef:Een groot aantal Garnd Prix paarden lijken mij anders helemaal niet in balans!!! In tegendeel zelfs! Piaffes zonder tact en schwung zijn nou niet het spetterende voorbeeld van een paard in balans, lijkt mij.
Esther schreef:
Heb niet alles gelezen, maar moet hier toch even op reageren.
Het paard waar ik dat het beste zag, die twee keer dat ik hem irl heb mogen zien in de wedstrijdring, was Ferro. Hij staakte zelfs compleet in de piaffe, terwijl Coby bij mijn weten toch volgens de klassieke rijkunst rijdt. En we weten allemaal dat Ferro nu niet staat te genieten van een gezonde oude dag in de wei. Dus zo zaligmakend lijkt me de klassieke dressuur niet.
GertJan schreef:Ferro kón piafferen als geen ander, bijna tot in de perfectie. Daar kan de huidige dressuurtop nog een puntje aan zuigen. Verder heb ik begrepen dat Ferro nu niet bepaald de makkelijkste was. Dat hij niet staat te genieten van z'n oude dag is denk ik niet te wijten aan de klassieke training. Zo ken ik er nog wel eentje, of twee eigenlijk.
Zo was Ferro helaas ook.

snowdon schreef:Ik ben blij dat mensen als GertJan en Wouter hier eens hun mond open doen
Aqua8horse schreef:Karl66:Logisch dat je het niet snapt: ik geef geen hulpen om stil te blijven staan...ik geef het paard hulpen om te leren dragen, dat is wel heel wat anders!!![
[/quote]
annegti schreef:
Ik ook. Ferro is overigens overleden aan koliek; dat kan ieder paard overkomen. Je gaat mij nl. niet wijsmaken dat een paard wat volgens de A8H methode wordt gereden nooit koliek krijgt.
profielA8H schreef:Met de longeer en rijmethode kan je elk probleem oplossen. Met de volgende problemen hebben wij inmiddels positieve ervaringen: rugblessures, alle beenblessures,
koliek, ataxie, hoefkatrol, schouderblessures, chronisch hoesten, scheef zijn
Karl66 schreef:
Maar een paard dat werkt gebruikt zijn spieren toch en als ik het me goed herinner van mijn biologieles komt daar warmte bij vrij, die door zweten afgevoerd wordt.

Wouter24 schreef:Karl66 schreef:
Maar een paard dat werkt gebruikt zijn spieren toch en als ik het me goed herinner van mijn biologieles komt daar warmte bij vrij, die door zweten afgevoerd wordt.
Wel opletten in de klas he?
Een paard gaat ook zweten om zijn lichaam af te koelen, bij aqua is dat dus niet nodig, mijn vraag dan hoe ontwikkel je dan conditie en spieren?
Karl66 schreef:
maar wat is die warmte en klamheid van het paard dan?
Karl66 schreef:Aqua8horse schreef:Karl66:Logisch dat je het niet snapt: ik geef geen hulpen om stil te blijven staan...ik geef het paard hulpen om te leren dragen, dat is wel heel wat anders!!![
[/quote]
ben een beetje blond dus ik snap je uitleg nog niet helemaal, je zal het paard toch eerst moeten leren reageren op een bepaalde hulp voor hij er iets mee kan.
bv je leert een paard eerst aan de longe met stemhulpen te gaan draven, dan onder het zadel met stem- en beenhulp, voordat je een paard op beenhulp in draf kan laten gaan.
Vandaar dat ik niet begrijp dat een groen paard zomaar op die hulpen reageert of een beleerd paard ze niet als drijvende of ophoudende hulpen ziet en dus tegenstrijdige signalen krijgt.
Samsam schreef:annegti schreef:
Ik ook. Ferro is overigens overleden aan koliek; dat kan ieder paard overkomen. Je gaat mij nl. niet wijsmaken dat een paard wat volgens de A8H methode wordt gereden nooit koliek krijgt.
Het geneest het wel Annegeti!!profielA8H schreef:Met de longeer en rijmethode kan je elk probleem oplossen. Met de volgende problemen hebben wij inmiddels positieve ervaringen: rugblessures, alle beenblessures,
koliek,
ataxie, hoefkatrol, schouderblessures, chronisch hoesten, scheef zijn
Karl66 schreef:Dus als ik het goed begrijp komt het er heel simpel gezegd hier op neer, het paard verliest zijn evenwicht en jij drukt hem weer terug in evenwicht?
Karl66 schreef:Heb nog een vraagje aan aqua, je zegt dat een paard dat door jou gereden wordt niet gaat zweten maar warm en klam wordt (als ik het goed begrepen heb).
Hoe zit dat dan als jij dat paard berijdt?
Betteke schreef:Nog even en we kunnen letterlijk slapend ons paard rijden, heeft ie gelijk geen last van een ruiter op zijn rug.
. Wacht maar af jullie horen nog van mij!