"Go & Ho " principe met impuls?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: "Go & Ho " principe met impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 16:19

Goofy44: Omdat in mijn theorie ik ervan uit ga dat een paard een lengte en breedte evenwicht heeft. Die heb je dus nodig om balans te kijgen.

Ik heb dit topic geopend omdat ik niet begrijp hoe je een paard met impuls kan laten gaan als je gebruik maakt van de Go & Ho leer. Ik gebruik geen Go & Ho en ehb er ook geen ervaring mee. Ik ben ook geen menner. Ik men wel eens als ik een paard moet corrigeren maar daar houdt het dan ook mee op.

Go & Ho lijkt mij helemaal nergens nuttig voor. Maar dat si mijn mening. Ik vind dat je een paard ermee uit balans haalt en daar krijg je vervelende of rennerige paarden van. Bovendien verhoogde kans op blessures en je verliest een hoop concentratie en kracht bij je paard. Bij Go & Ho is het paard voortdurend aan het compenseren om dan vervolgens meteen weer opnieuw aan het compenseren te kunnen gaan. Voor een paard uitermate frustrerend. Stel jezelf eens voor dat je de hele tijd moet zorgen dat je niet valt? Daar wordt je moe en chagerijnig van en ben je voortdurend tegen jezelf aan het vechten. Dat zie ik dus ook bij die paarden die gereden worden in hetj Go & Ho systeem. Dat is ook de reden waarom ik het een vorm van onnodige (onbewuste) dierenkwelling vind. De Go & Ho leer heeft volgens mij weinig te maken met het gymnastiseren van paarden. Ik zou deze methode in ieder geval niet gebruiken.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 16:22

schaapjuh schreef:
Aqua8horse schreef:
schaapjuh: Maar is er dan wel evenwicht tussen Go & Ho als je alleen een ophouding maakt?

Geen idee, ik maakt geen ophoudingen. Snap niet goed dat je deze vraag aan mij richt of heb ik iets gemist?

Jij zei in een eerdere reactie dat wanneer een paard niet in balans is er geen evenwicht is tussen go en ho. Vandaar mijn reactie. aan jou.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:28

Aqua8horse schreef:
schaapjuh schreef:
Geen idee, ik maakt geen ophoudingen. Snap niet goed dat je deze vraag aan mij richt of heb ik iets gemist?

Jij zei in een eerdere reactie dat wanneer een paard niet in balans is er geen evenwicht is tussen go en ho. Vandaar mijn reactie. aan jou.

Wat heeft een ophouding, die ik niet maak, daar mee te maken?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:30

Wat was nou het verschil tussen balans en evenwicht?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:32

Aqua je bent geen menner, maar ment weleens om een paard te corrigeren? Als je geen menner bent, hoe weet je in godsnaam dan hoe je een paard voor de kar moet corrigeren?
Ik raak hier weer zooooooooo van in de war.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 16:36

schaapjuh: Niets, denk ik.

Betteke: Niet doen, dat is niet nodig hoor. De echte menners mennen in een systeem, Achenbach. Als ik een paard corrigeren moet voor de wagen gebruik ik dat systeem niet. Ik doe dat "op z'n boerenfluitjes" zogezegd.

Natuurlijk kan ik een paard voor de kar corrigeren, ook daar moet je de bewegingen logisch inzichtelijk maken om het probleem op te lossen. Allen op een kar zit je erachter en onder de man erop. Het pricipe verschilt niet.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 06-08-05 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:37

Aqua, ik ben het ook niet eens met de go & ho zoals die hier gereden wordt, maar er zijn meerdere vormen Ik rijd mijn go & ho juist met focus, energie en gewichtverplaatsing, net als m'n wendingen. Rijden met teugels begin ik niet aan daar het ook zonder kan en beenhulpen gebruik ik zelden.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:39

Citaat:
Allen op een kar zit je erachter en onder de man erop.

Dit noem ik nou duidelijk.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:39

aqua8horse schreef:
schaapjuh: Niets, denk ik

Waarom stel je dan die vraag aan mij

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 16:44

shadow0: In mijn theorie ga je uit van lengte en breedte evewicht van het paard. Als die in de goede verhoudingen zijn spreek je van balans. In oa. een wending verandert dat bijvoorbeeld weer en begeleid je als ruiter het paard door de evenwichten van het paard op een natuurlijke manier te bespelen zodat ze weer in harmonie zijn.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:47

Aqua8horse schreef:
Overigens is er over dat LDR onderzoek een volledig boekwerk uitgegeven. (wel in het Duits) Nee, aan een wetenschappelijk onderzoek heb ik geen behoefte.

Je bedoelt het onderzoek waarover in de Paardenkrant, in Bit en op bokt geschreven is ? Daar blijkt dat Dressuur paarden specifieke problemen hebben, die geweten worden aan slecht rijden en het gebruik van verkeerde trainingsmethodes. De groep dressuur: daar valt zowat alles onder wat zich zo noemt en is. Die conclusies staan los van LDR en los van Go en Ho. Het signaal dat wordt afgegeven voor de ruiters die in Duitsland onderzocht zijn is, is dat er slecht wordt paard gereden in algemene zin, als je het over dressuur hebt en dat dat te wijten is aan een aantal zaken. Voor de rest hebben anderen toespelingen op LDR gemaakt. Dat is altijd handig als je een wetenschappelijk onderzoek in je voordeel of in het nadeel van een ander kan gebruiken (dat is een eigenschap die kennelijk in veel mensen zit). Het verwijzen naar onderzoeken op die manier heeft daarom heel weinig zin. Je moet dat wel in het juiste verband zien.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 06-08-05 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:50

Ik krijg toch sterk de indruk dat je het paardrijden moeilijker maakt dan het is Aqua.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 16:56

Betteke: Ik denk dat erg meevalt hoor, paardrijden wordt nog meer een uitdaging. Door de bewegingen inzichtelijk te maken gaan er deuren open, die anders gesloten blijven.

Goofy44: Ik heb het artikel knikje gelezen, ik heb ook dat wetenschappelijke onderzoek gekregen en ik heb met die onderzoeker meerdere malen contact gehad.
Het gaat oa. over overbelasting van de nekpees (daar zie je ook fot's van, helemaal geraffeld) en dat heb je bij LDR.
Zou je mij uit kunnen leggen wat voor voordeel of wat voor nadeel deze dierenarts heeft gehad bij het geven van de uitslag van zijn onderzoek?
In ogen is wetenschappelijk aantoonbaar en daar kan je, afgezien van het te behalen voor of nadeel, niet maar zo even wat bij halen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:19

De overbelasting van het funicular ligament. of in het Nederlands de Nekband wordt veroorzaakt door overbelasting van deze band. Ook de aanhechtingen aan de schedel van het paard zijn aangedaan. De controlegroep van de paarden op de snijtafel maakt alleen onderscheidt tussen dressuur/springen en andere disciplines. Deze aandoening valt alleen op bij ruiters die hun paard als dressuur paard gebruiken (dat is een zeer wijds begrip van minder dan B tot hoger of beter dan GP). Daar valt LDR niet buiten maar mogelijk ook in. Weiler heeft bij zijn algemene onderzoek dit onderscheid nooit gemaakt en dat is ook niet gebeurd. Je kan alleen een aanname maken dat als de spanning in het nuchea lichamenutum wordt verhoogd, dat de schade kan toenemen. Nu is de hamvraag, neemt de spanning in de nek bij LDR rijden toe. Mensen die de mechanica te eenvoudig toepassen op paarden, springen dan al snel naar verkeerde conclusies. Dat is naar mijn mening - door velen - ook gedaan. In algemeenheid geeft hij met zijn onderzoek een waarschuwingssignaal af, echter je kan dit niet zondermeer op LDR of Ho en Go toepassen en de lijn doortrekken.

Weiler is gepromoveerd tot Prof. op het totale onderzoek. Dat is zijn verdienste geweest. Dat heeft feitelijk weinig met LDR te maken. Er wordt te snel naar conclusies uit onderzoeken gegrepen om gelijk te krijgen of het ongelijk van een ander aan te tonen. Je moet alles wel in het juiste verband zien en houden, voordat je een conclusie van een onderzoek op een andere situatie kan betrekken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:20

Aqua8horse schreef:
shadow0: Dat is dan vervelend. Uit principe zet ik geen filmjes en/of foto's op bokt. Misschien kom je nog eens in de buurt.

Dan moet je ook niet reageren op foto's op Bokt.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:26

Citaat:
Aqua8horse schreef:
shadow0: Dat is dan vervelend. Uit principe zet ik geen filmjes en/of foto's op bokt. Misschien kom je nog eens in de buurt.

Bingo!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:44

Citaat:
Go & Ho lijkt mij helemaal nergens nuttig voor. Maar dat si mijn mening. Ik vind dat je een paard ermee uit balans haalt en daar krijg je vervelende of rennerige paarden van

Aqua8horse, ik vind het erg typisch dat jij dit zo zegt. Mijn ervaring is juist dat je door te schakelen meer balans krijgt. Sterker nog, ik heb geen enkel idee hoe je 'n paard op het achterbeen kunt krijgen zonder te schakelen. Als je een paard alleen maar in zn eigen natuurlijke houding en tempo laat lopen vraag ik me af hoe dan het paard af te richten is? Dan blijft ie tot zn dood aan zadelmak.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:48

Vudress schreef:
Citaat:
Go & Ho lijkt mij helemaal nergens nuttig voor. Maar dat si mijn mening. Ik vind dat je een paard ermee uit balans haalt en daar krijg je vervelende of rennerige paarden van

Aqua8horse, ik vind het erg typisch dat jij dit zo zegt. Mijn ervaring is juist dat je door te schakelen meer balans krijgt. Sterker nog, ik heb geen enkel idee hoe je 'n paard op het achterbeen kunt krijgen zonder te schakelen. Als je een paard alleen maar in zn eigen natuurlijke houding en tempo laat lopen vraag ik me af hoe dan het paard af te richten is? Dan blijft ie tot zn dood aan zadelmak.

Hier ben ik het mee eens hoor schakelen is erg belangrijk je paard wordt er sterker van en ik heb ook gemerkt erg allert.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:03

Vudress schreef:
Citaat:

Schakelen is volgens mij ook belangrijk, maar schakel je alleen met Go&Ho? Het lijkt mij dat je bij andere trainingsmethodes ook schakelt.
Wat ik tot nu toe van Go&Ho heb begrepen vind ik het erg tegenstrijdig klinken, maar misschien moet ik het eens gezien hebben voor ik er een duidelijke mening over kan vormen.
Ik heb niet het idee dat A8H met Go&Ho "schakelen" bedoelde

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:42

Volgens mij is het Go&Ho ( weer een nieuw systeem??) een principe wat vnl. in het Anky-systeem wordt gebruikt. Nl. je paard gaat vooruit op been en komt terug op je hand. Volgens mij is elk idee van van tempo wisselen het idee van schakelen, daarmee probeer je je controle op het tempo te controleren en het achterbeen te activeren. Die laatste 2 dingen staan volgens mij ook met elkaar in verbinding want bij 'n goedgaand paard zit 'de rem op het achterbeen' zoals 'n trainer mij eens vertelde.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 06:17

Kendra schreef:
Aqua8horse schreef:

Zou je mij dan even de regel kunnen geven die het mij verbiedt te reageren op bokt als ik geen foto's of filmpjes plaats?

Betteke: MIsschien kan jij ook even helpen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 06:20

Vudress: Ik zeg helaam niets over schakelen. Het gaat bij Go & Ho over de manier waarop dat gebeurt.
Ik krijg mijn paarden in balans door ze te leren dragen.

Ja, ik denk ook dat Go & Ho nieuw is. Maar waarom telkens iets nieuws?
Als je in mijn ogen iets meer balans in je paard hebt, zijn sytemen als LDR en Go & Ho helemaal niet nodig.

En ik denk (mijn mening dus!!) als de paarden mochten kiezen, ze zeker niet gaan voor LDR of Go & Ho!

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 08:16

aqua Go& ho is niks nieuws hoor! tenminste voor 1994 zat ik ook in de paarden en toen wist ik er al van. Nu wil ik er wel van buiten blijven of ze het toen ook Go & ho noemde.

Maar sorry dat ik het zeg.........ik een eenvoudig ruitertje ken dit al tig jr. En jij die beweert een boek te gaan schrijven, een systeem heeft ontwikkeld. Kent geen achtergronden, andere systemen.
Hoe kan je dan gaan beweren wat jij doet dat dit nieuw is?????????
En nogaals nog m'n vraag hoe wil jij nu een boek schrijven als je het hier nog niet uitgelegd krijgt. En begin nu niet met dat wij dat niet kunnen bevatten. want dan wordt het wel een boek voor een heel beperkt plubliek

En na zoveel topic's antwoorden lees je nog altijd over 1 ding heen en dat is DAT WIJ WILLEN DAT DE BALANS UIT HET PAARD KOMT.
Jij gaat ervan uit dat waneer de ruiter passief blijft met been dat een paard dan uit balans valt want daar komt het op neer.
Jij vind dat je je de ruimte moet opvullen met been. Go en Ho gaat ervan uit dat paard zelf die ruimte opvult.
Hoe??? door gewoon niet terug te komen in impuls.
Deze paarden lopen op eigen benen in eigen balans. Als je goed nadenkt is het toch ook beetje hoog van de toren dat jij denkt dat een ruiter nodig is om balans in je paard te hebben.
Ik vind dit argument te hoog gegrepen!
Een ruiter hoort op z'n paard te zitten en z'n paard zo min mogelijk te storen. Jjij hoort je balans aan te passen aan je paard en paard niet aan jouw.
Jouw systeem als we al van systeem kunnen spreken. Komt op mij over zeker met dat stilstaan en in balans te brengen.
Als een heel erg gecontroleert iets door de ruiter er wordt niks meer aan het paard overgelaten, toevertrouwd.
Als ik een paard was denk ik dat ik zou kiezen voor een systeem waar de ruiter zich aan mij aanpast en niet voor een systeem waar ik zelf niks meer heb in te brengen. En waar ik verwart wordt met een teugelhulp (met de ho) en tergelijkertijd weer been krijg om de Go in werking te zetten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 08:47

Ik had het niet beter kunnen zeggen piepelotje.

Go & ho is zeker niet nieuw het heeft hoogstens een nieuwe naam gekregen.
Ik heb vroeger meer als springruiter gereden dan als dressuurruiter en bij het springen was go & ho helemaal de normaalste zaak van de wereld toen ik overstapte op dressuur was ik verbaasd hoeveel paarden en heel erg slecht op alle hulpen reageerde omdat ze gewend waren aan van alles door elkaar heen.
Nog steeds krijg ik wel van zulke paarden te rijden maar het wordt wel iets minder.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 08:56

Schrijf jij er dan een boek over, met plaatjes graag. Jouw tekst is niet zo slaapverwekkend als de van Aqua. Geen uitgever die verder komt dan blz.1