Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:41

friemel schreef:
Citaat:
Dus of LDR zo schadelijk is? mijn paard vind het iig fijn

Ik ken er eentje die graag weeft, dus dat is goed?
En de mijne sloft liever dan dat ie marcheert, dus ook goed?

Zit je erop als hij weeft? En gaat ie er dood aan?

En die sloffer, kan het kwaad? Gaat ie er kapot aan?

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:42

oke elektrisch maken, maar als ie bang voor je is dan is hij ook elektrisch

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:43

Dus als die ander een sloffer fijn vind. Ik ken er ook die het heerlijk vinden om zo'n paard te hebben waar ze tegenaan moeten rijden, nou prima toch...

Of één die lekker in je hand hangt, prima.... moeten zij weten.

Ze doen er niemand kwaad mee. En als jullie dat nou ook eens inzagen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:46

marcolemar schreef:
oke elektrisch maken, maar als ie bang voor je is dan is hij ook elektrisch

Nee dan is ie (het woord zegt het al) ANGSTIG / Bang...

DAT IS IETS HEEL ANDERS...

Voorbeeld: een electrisch paard zal alert reageren als je klikt in het land en op je af komen. Oren gespitst en attent, alert... een pas opzij doen en weer terugkomen.

Een echt bang paard vliegt weg en komt echt niet terug...

Met rijden:

Een electrisch paard geef je been en die gaat niet harder maar tilt zijn benen op...

Een echt bang paard geef je been en die trekt aan je hand en schiet naar voren en misschien zelfs opzij of slaat naar je been...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:47

Waarom LDR??
Zoals hier al vaker is uitgelegd: om op te rekken en dat laatste beetje lossigheid te krijgen.

Zoals ik al zeg: mijn paard rolt zichzelf even op. Niet omdat het moet maar blijkbaar omdat het lekker is.

De redenatie: 'trek je hoofd maar eens op je borst, dat voelt ook niet lekker' heb ik niets aan. Als ik dat dagelijks doe en ik ga steeds een beetje verder dan doe ik dat over 2 weken zonder zeuren.

Wel eens mesendieck gedaan? ik heb twee weken niets anders gedaan dan mezelf helmaal op te rekken om vervolgens pas aan de oefeningen te kunnen beginnen.

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:49

juist ja mirreile en wat deed sallie bij de wb. in L.V. hij sloeg naar avg been!!! angst dus

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:50

@friemel
Pardon???
Weven is hetzelfde als jezelf even lekker uitrekken? Nou breekt mijn klomp.

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:53

weven doen paarden uit verveling uit de omgeving of bedoel je nu iets heel anders.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:54

Citaat:
juist ja mirreile en wat deed sallie bij de wb. in L.V. hij sloeg naar avg been!!! angst dus

Als je paard slaat naar een vlieg, is hij er dan ook bang van? of irriteert hij zich er dan aan?

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:58

bij een overgang naar galop dus anky geeft een hulp. irritatie kan ook wel, maar waardoor zal dat dan komen...

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:58

Mireille1970 schreef:
Dus als die ander een sloffer fijn vind. Ik ken er ook die het heerlijk vinden om zo'n paard te hebben waar ze tegenaan moeten rijden, nou prima toch...

Of één die lekker in je hand hangt, prima.... moeten zij weten.

Ze doen er niemand kwaad mee. En als jullie dat nou ook eens inzagen.

Ze doen er het paard in kwestie kwaad mee omdat ze geen verantwoordelijkheid nemen maar die blijkbaar aan het paard over willen laten.

Neem dat dier dat zich in de borst hapt, een paar pagina's terug.
Dat doet ie graag, hij kiest het zelf. Maar dat kun je toch niet zichzelf verantwoord stretchen noemen? Imo komt het dichter bij onttrekken aan iets vervelends of een aangeleerde psychotische reactie. In ieder geval moet de mens dit probleem gaan oplossen voor het paard en niet zich ervan af maken met de stelling dat het dier zich even lekker uitrekt op zo'n moment.

Citaat:
Pardon???
Weven is hetzelfde als jezelf even lekker uitrekken?

Nee, waar het paard voor kiest is niet altijd gezond, dus.

Terug naar LRD: is stretchen met een verbroken verbinding nog stretchen?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:59

Dat is inderdaad een miscommunicatie , iets teveel been en een irritatie reactie... geen angst...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:00

marcolemar schreef:
bij een overgang naar galop dus anky geeft een hulp. irritatie kan ook wel, maar waardoor zal dat dan komen...

Zegt dat altijd iets over de ruiter dan?

Ik kan me irriteren maar zegt dat ALTIJD iets over de ander? Nee hoor...

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:04

Ik weet wel dat irritatie geen basis is voor losgelassenheit, durchlassigkeit en rittigkeit Slim

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:05

neej, maar ik heb sallie al wel vaker zoiets overijverig's {zoals anky dat noemt} zien doen, dus...
en als er irritatie is dan klopt jouw hele standpunt niet meer...
van de ontspanning en de lichtheid in avg handjes...

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:07

als sallie electrisch zou zijn dan zou hij wel een voorwaartste impuls hebben en geen schop tegen avg proberen te geven.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:07

friemel schreef:
Ik weet wel dat irritatie geen basis is voor losgelassenheit, durchlassigkeit en rittigkeit Slim

Denk je? Denk je niet dat ieder mens, paard, hond zich wel eens vergist? Of irriteert...

Nee, je gist, net als ik, alleen WIL je wat graag die ene keer slaan naar het been aantonen als verzet op jarenlange LDR mishandeling... tja, dat gaat je niet lukken... simpelweg omdat je weet dat het niet zo is.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:08

Ik heb nog niet alle pagina's gelezen (was bij 14 geloof ik) maar ik wil er toch vast wat over zeggen, of het zinnig is of niet laat ik maar in het midden... Knipoog

Allereerst las ik ergens dat iemand (marco?) wat had over die stang. Waarom die gebruikt werd. Volgens mij is dat alleen om de hulpen wat beter door te kunnen geven. Dat ze wat scherper doorkomen en je dus relatief minder hoeft te doen en dus je handen stiller kunt houden.

Verder komt het trekken steeds weer terug. Naar mijn mening gebeurd dat hier niet. Het is rijden op druk en niet op kracht. Op kracht win je namelijk 0,0 niks van een paard. Anky zeker niet, die blaas je zo omver. Als een paard als Salinero echt niet wil, zegt ie barst maar, doe het lekker zelf. En dan kun je volgens mij slaan/meppen/weet ik veel wat wat je wilt, een paard wat staakt dat staakt. Punt. Een paard doet iets voor je omdat ie het leuk vind, er voor beloond word en noem maar op.

Dat Anky in haar zadel zou plakken en niet zonder teugels zou kunnen rijden vind ik echt grote onzin. Weet niet of iemand de clinic van haar heeft gezien die ze gaf met Salinero tijdens de Stallionshow in Zwolle dit jaar maar daar kon je veel van leren. O.a. dat als je je hand wegsteekt/teugels loslaat je paard niet er als een raket vandoor moet gaan maar in hetzelfde tempo door moet blijven gaan. Dit demonstreerde ze uiteraard ook en er gebeurde inderdaad niks. Piafferen met veel druk lukt ook niet, ze demonstreerde het met 1 hand los en Salinero ging gewoon door. Zo kan ik veel meer dingen opnoemen.

Verder werd ook de slof nog aangehaald en dat we maar eens bij een hengstencompetitiewedstrijd moesten gaan kijken. Dat heb ik toevallig in december hier in Zuidbroek nog gedaan en daar reed Edward Tolando (geloof ik) inderdaad tijdens het losrijden met de slof. Het was dan ook wel een boef, maar dat terzijde. Nou vind ik het met slof rijden van Edward toch wel HEEL iets anders dan het met slof rijden wat tegenwoordig alle ponyclubruiters doen. Dat is echt: slof eraan, in de krul trekken en rijden maar. Er word op de slofteugel gereden en de gewone teugel hangt in een boogje. Bij Edward was het precies andersom en zo hoort het ook.

De foto's (waar het allemaal om begon) vind ik niet storend. Elk paard heeft wel eens zijn mond open of de oren wat verder naar achteren dan normaal, ik zie daar niks vreemds aan. En over de bange/angstige uitdrukking in de ogen... die heb ik niet gezien. Kijk zelf maar op onderstaande foto, gemaakt zondag tijdens het NK... Salinero geeft een relaxte indruk, rustige ogen, oortjes naar voren...

Afbeelding

Nou, dit verhaal is wel weer lang genoeg zo, kan er nog veel meer over zeggen, maar laat maar ff... Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:08

marcolemar schreef:
als sallie electrisch zou zijn dan zou hij wel een voorwaartste impuls hebben en geen schop tegen avg proberen te geven.

Nee dat heb ik nou net uitgelegd, dat is het hoger optrekken van de benen... niet voorwaarts vluchten.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:10

friemel schreef:

Dus als een paard zwiept naar een vlieg of zweetdruppel als hij afgespoten wordt of slaat naar vlieg in het land is het zielig dat hij in het land staat want dan heeft hij zich daar al de hele tijd staan opwinden?

Nee dit is een momentopname. Een eenmalige reactie.

Als je langs de box loopt en een paard had je niet horen aankomen kan hij zich rot schrikken, is hij dan bang voor je? Nee normaal nooit, hoe kan dat nou: hij was er even niet op bedacht..

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:11

Gitta1977 petje af.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:13

Citaat:
In ieder geval moet de mens dit probleem gaan oplossen voor het paard en niet zich ervan af maken met de stelling dat het dier zich even lekker uitrekt op zo'n moment.

In het geval van de borsthapper; de eigenaar geeft duidelijk aan dat je bij dit paard stress kunt waarnemen het is een vlugge geirriteerde beweging.

Ik raak een beetje geiirriteerd van je beweering dat mijn paard zich uitrekt omdat hij een probleem heeft.
Een uitgebreidere beschrijving?
Ik maak een buitenritje waarbij hij afwisselend een de lange teugel loopt of meer op het achterbeen gezet wordt. Daarna stappen we nog een flink stuk aan een slap teugeltje. Langzaam rolt hij zijn nek op. Oren flapperen wat slapjes opzij. Een paar passen voel je hem met een deinende rug lopen (die is dus niet weggedrukt) dan komt hij rustig weer naar een normale houding. Ik ken dit paard echt goed genoeg om irritatie op te merken. Als hij geiiriteerd is gaat bv hij met zijn staart zwiepen en knauwen (bv op het bit) .

En dan nog een keer, bij mensendieck leer je hoe je je lichaam op de juiste manier kunt gebruiken. (Ik heb een verkeerd bewegingspatroon in mijn schouder).
Eerst moet alles los en soepel zijn. Daar wordt best wat tijd is gestopt. Dit vergelijk ik met LDR. Daarna komt een periode waarin je leert de beweging juist uit te voeren. Daarna ga je de beweging uitvoeren waarbij je ook gebruik maakt van gewichten waarbij je de spieren die de bewegingen moet maken sterker maakt zodat ze hun taak nog beter kunnen vervullen. Dit zou je Klassiek kunnen noemen.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:14

Citaat:
hij was er even niet op bedacht..

En wat doet een paard dat ergens even niet op bedacht was?

Die zou volgens mij moeten reageren met, oh ja, sorry, ik ben d'r weer.
Niet met verzet.

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:15

dus jij beweert dat sallie last had van een vlieg...
en dan zal ik het wel verkeerd hebben begrepen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:16

marcolemar schreef:
nog een keer:
de paarden die in het systeem van avg passen zijn allemaal er gevoelig, hierdoor
zijn deze paarden makkelijk bang te maken
, als ik sallie soms zie en avg geeft hem een hulp dan reageerd hij daar zo heftig op!!! dat kan niet uit vertrouwen en ontspanning zijn ontstaan. waarom sallie zo overijverig is[gevoelig snel bang voor het been] is omdat hij altijd ldr is gereden en dus heeft anky alle controle over hem en zo dwingen ze ze om ze bijv. een piaffe te laten doen, als sallie in de staak gaat dan heeft dat toch geen enkele zin want dan wordt hij weer naar beneden ge..... en dan heeft avg weer alle controle over hem.

dit is mijn mening en hierbij wil ik avg niet beledigen!
het is hun systeem en het werkt schijnbaar wel aan de resultaten te zien!!!

Haha! Haha! Haha!

Dit ga je niet menen, toch???
Zeg dat het een grapje is... dat je sommige uit hun tent wilt lokken??
Zeg me dat je niet zo'n denkwijze hebt en dat je wel beter weet??

Haha! Haha! Haha!

Kom nou toch op zeg.....

Ohhh.... ik val van mijn stoel...... Clown