Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:11

Goh, ben jij beter in je eigen wei dan ik Haha! Tong uitsteken

En idd slecht paardrijden kan ik elk systeem
behalve in klassiek, want dan is het geen klassiek meer Verward Clown Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:16

Wouter24 schreef:
Thuis heb ik ook allang olympisch goud gewonnen Schijnheilig Tong uitsteken

Ik heb het al zo vaak gezegd, slecht paardrijden kan in elk "systeem" Scheve mond

Jij ook al Haha! Knipoog De mijne kan alles joh, de Pi de Pa, de wissels om de pas, hij komt gruwelijk van de grond enz enz.

Maar als iemand kijkt doet ie het ineens niet meer Haha!:D:D

Grapje, sorry Knipoog

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:19

Pipo schreef:
Maar als iemand kijkt doet ie het ineens niet meer Haha!:D:D

Je moet ook niet iemand laten kijken >;)

Altijd in jezelf geloven *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:29

Weet je wat ik zo eng vind aan het LL en LDR gebeuren. Het gros van de ruiters ( waaronder ikzelf) vind het al moeilijk om de neus voor de ll te rijden. Dus van achter naar voren het neusje eruit te rijden met een fijne aanleuning. De meeste paarden lopen achter de LL, maar dit is geen bewuste houding van de ruiter. Moet je dan iedereen gaan stimuleren om die neus achter de LL te rijden, terwijl ze nog niet eens het neusje op de ll KUNNEN rijden?

Dat bedoelde ik al eerder, met het hoofdstuk rijden. Als je het neusje er goed uit kan rijden, en een hele fijne aanleuning kan rijden, dan heb ik er totaal geen moeite mee dat een paard eens anders ingesteld word. Maar de praktijk wijst uit, dat mensen echt geen idee hebben van het naar de hand toe rijden en een fijne aanleuning. En dan heb ik het niet over manegeklanten, maar over 99% wat ik op de basiswedstrijden, en ook regelmatig in het ZZGP zie. Omdat iedereen zoveel moeite heeft met het voor de LL rijden, moeten de regels maar aangepast worden Verward Lijkt mij de omgekeerde wereld.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:57

Helemaal mee eens Pipo: het is natuurlijk een beetje bizar om maar aanpassing van de reglementen te vragen omdat het zo moeilijk is om de nek als hoogste punt te plaatsen. En dan ook nog als argument de veranderde fysiek van het sportpaard aan te voeren is natuurlijk helemaal merkwaardig. En al helemaal als dat afkomstig is van degene die op dit moment geldt als beste ruiter ter wereld (zie de Bit van een of twee maanden geleden).

Waar volgens mij de sleutel ligt voor het dragend achterbeen 9om je andere aandachtspunt ook te noemen) is dat het paard uit de schoft omhoog moet komen. Als je het paard van daaruit laat oprichten dan neemt het het achterbeen vanzelf mee.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 15:23

Dus, scheiden of niet scheiden de mensen die hun paarden in de ring het paard met de neusachter de LL willen rijden? Lost volgens mij heel wat op.
Kan iedereen het in hun eigen klasse in elk geval met elkaar eens zijn op dat punt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 15:26

Lusitana schreef:
Dus, scheiden of niet scheiden de mensen die hun paarden in de ring het paard met de neusachter de LL willen rijden?

Die scheiding is toch totaal inzinnig. Ook LDR-ruiters willen over het algemeen in de ring hun paard op of voor de loodlijn voorstellen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 15:35

ja, kijk, dat snap ik dus ook niet, ik heb nu al vrij vaak gezegd hier, dat ik soms WEL LDR train, maar dat van mij de regel niet aangepast hoeft te worden, en dat ik prima in de ring voor (of soms op) de loodlijn wil rijden!!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:23

Gaat het er misschien om dat voor velen niet duidelijk is waarom je iets met trainen wel doet, maar wat tijdens een dressuurtest niet nodig is ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:24

Voor mij hoeft die regel ook niet aangepast te worden.

Wel het kijken naar hoe een paard loopt

Dus loopt hij van achteruit over de rug, met ontspanning, met het neusje er uit, perfect

Loopt hij van achteruit over de rug, met ontspanning met, de neus 2 cm achter de LL, minder perfect, maar nog steeds een ruime voldoende.

Loopt hij niet van achter, niet over de rug met de neus voor de LL, dikke onvoeldoende

Loopt hij niet van achter, niet over de rug met de neus achter de LL, dikke onvoeldoende.

Als er zo eens gejureerd werd
dan is er niet eens sprake van denken over nieuwe proeven, of sprake van een regel aanpassen.

maar als er hier enkele in de jury zitten, die net zo kijken als in dit tpoic, dan kan ik het veranderen ervan heel goed snappen, want die zien niet of een paard van acher loopt, die zien niet of er ontspanning is, die hebben alleen maar een loodlijn in de ogen gerift staan...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:27

GoldStar schreef:
Gaat het er misschien om dat voor velen niet duidelijk is waarom je iets met trainen wel doet, maar wat tijdens een dressuurtest niet nodig is ?

en velen hebben dat 319048 keer proberen uit te leggen *LOL*

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:48

Goldstar, zou dat niet iets zijn voor een nieuw topic?

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:48

Ik denk ook dat er anders gejureerd moet worden. In een oudere Bit staat hierover een mooi artikel. Dat de hedendaagse jury's soms totaal geen ervaring meer hebben, en alleen het voorste plaatje bekijken, en of het wel genoeg spettert. Maar de LL kwestie lijkt ze niet zo zeer meer te deren, evenals de achterhand eronder houden. Maar wie ben ik... Lachen Ik ga mee met Kawa dat je het hele beeld moet bekijken en dat sommige paarden die net iets achter de LL lopen, soms even soepel lopen als degene op de LL. Ik ben wel tegen de extremen van kin-op-de-borst training, Ik denk nog altijd dat het riskant is.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:50

Apple schreef:
Goldstar, zou dat niet iets zijn voor een nieuw topic?

Ik heb al bij de moderator aangegeven dat dit verkeerd geplaatst is.
Dit kan beter als nieuw topic geplaatst worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:15

Astragirl schreef:
Ik ben wel tegen de extremen van kin-op-de-borst training, Ik denk nog altijd dat het riskant is.

Ik ben gewoon tegen extremen Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 17:43

Samsam"]
[quote="QQQQ schreef:
Ook verklaard het misschien wat van het grote succes van de "achter de
loodlijn rijders": zij tonen hiermee een stabielere aanleuning in de
ring. Dat oogt dan gecontroleerd, en wint het van de fragielere balans
van de "voor de loodlijn rijders", maar getuigd van een minder
harmonische samenwerking.

een fragiele balans, als hij doorslaat krijg je dan of tegen de hand of weggedrukte rug en naar de andere kant achter de LL.
Of zie je dat nog anders?
[/quote]
Dat, maar de oorzaak ligt hem in de fragiele balans van het vertrouwen dat het paard hiervoor moet hebben in de ruiter. DAT laat de harmonie van de combinatie zien en daarom is het een erg waardevol punt voor de beoordeling (maar niet tenkoste van de rest). Een paard zal zich liever wapenen door wat spieren in te zetten, dan volledig te vertrouwen op de handvoering van de ruiter. Een combinatie waarbij dat niveau van vertrouwen getoond wordt, maar die daardoor toch wat foutjes laat zien (want de controle van bijv schrikmomenten is zo ook heel wat moeilijker), scoort gewoon minder dan een combinatie die met een 'vastere' aanleuning (vaster door spiergebruik die er niet zou moeten zijn, vaster als in geen "los afhangend hoofd" zoals ik in mijn eerdere post bedoel) de ring door gaat. OOk als beide paarden verder even goed door het lijf en met actieve achterhand acteren. Het is niet eenvoudig, om dit onderscheid goed te beoordelen, maar ja, waarom zou jureren eenvoudig moeten zijn Knipoog !?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:11

GoldStar schreef:

Goh, dat ik dit nog eens mag lezen in een topic met dit onderwerp. OK dan!

Om even een kijkje in de keuken van andere sporten te nemen: een schaatser doet veel fietstraining, een fietser doet veel looptraining en voor alle sporters geldt dat ze meestal een tweeledige training volgen met een kracht/conditie-deel en een techniek-deel.
Die lijn is toch niet zo moeilijk door te trekken naar de paardensport. Gewoon door moderne bewegingswetenschappelijke wetenswaardigheden mee te nemen in de training, dat doen andere sporten ook en niet zonder succes. Denk bijv. aan de sterke band tussen FBW aan de VU en de schaatssport, met de uitvinding van de klapschaats, de speciale pakken, de strips, nieuwe schaatstechnieken enz. enz.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:57

Is niet door te trekken. De ruiter is de schaatser of de fietser, niet het paard! dat is een apart element, een dier dat wij onze wil opleggen en wat van nature een bepaalde houding heeft waarin hij het makkelijkste werkt en dat is niet echt achter de loodlijn. Je hoeft een paard niet te trainen als een atleet. Als je je houdt aan een normale africhting, train je vanzelf de juiste spieren die hij nodig heeft en extra bespiering heeft geen enkel nut. Hier sjouwen ponietjes ter groote van een ezel zware kerels rustig door de bergen en, guess wat, ze heffen schitterend hun beentjes, want dat zit er van nature in. Deze dieren gaan heeeel lang mee en hebben geen last van verrekkingen. Toch zijn ze niet als atleten getrained, tjee zeg, hoe kan dat nou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:00

Waarom denk jij toch dat iedereen trekt???

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:16

Lusitana schreef:
Is niet door te trekken. De ruiter is de schaatser of de fietser, niet het paard! [....] Je hoeft een paard niet te trainen als een atleet.

Ahaaaa... nu komen we dus bij de kern van het meningsverschil!
In mijn ogen is het paard de schaatser, of de fietser of de balsporter. Daar komt nog eens de ruiter bij die zeker ook een fysieke, mentale en technische training nodig heeft om sámen met het paard een sportcombinatie te vormen.
Om een paard naar het huidige dressuurniveau toe te trainen, daarbij heel te houden en hem plezier te laten houden in die training is imo weldegelijk een atleten-training nodig voor het paard. Zo niet, is het paard imo een circuspaard. Ook leuk, maar niet wat ik wil zien in de dressuurring.
Van Sjef Janssen in bekend dat hij het paard benaderd als atleet; zijn trainingsmethode ook.......

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:20

inderdaad, als jij bij hoog en laag blijft volhouden dat iedereen die niet klassiek rijdt, dus trekt dan is er toch ook geen normale discussie mogelijk? dan kunnen we allemaal roepen "ik trek niet" en dan kom je toch nergens? of begrijp ik het idee van discussieren nu verkeerd?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:24

runningkawa schreef:
Waarom denk jij toch dat iedereen trekt???

Eerlijk gezegd kan ik me nog wel verplaatsen in deze misvatting. Als ik om me heen kijk dan wordt er ook absurd veel getrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:26

Met je eens

Maar ook bij de klassieke ruiters (en dat is blijkbaar niet waar) en hoef je geen dicussie over een methode te houden.
Dan ben je namelijk meteen uitgelu|d

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:27

Heb je het dan tegen mij? Ik bestrijd alleen dat een paard als atleet getrained moet worden. Surplus aan spieren maakt hem niet beter. En, dan zouden paarden van de Cadre noir om maar wat te noemen, niet opgewassen zijn tegen hun werk omdat ze niet LDR getrained zijn? Ik zou wel graag willen weten hoeveel(weinig) van de toppaarden LDR getrained worden en ook waar die dan zitten (geologisch). en laten we dan maar schieden in mensen die denken op een atleet te zitten en mensen die gewoon met rijkunst en africhting bezig zijn. Ik ben toch zo VOOR scheiden, dat zie je. Dan heb je dat gekibbel nl niet meer, wat beter is, want dan iedereen gewoon tegen zijn eigen soort rijden. En ik wilde dat er werd gejureerd door computers. Dus toch vooruitgang...
en wat de trainer van de schaatser en fietser betreft, je kunt met een dressuurpaard ook zijstapjes doen die hem ten gunste komen zoals BUITENRIJDEN en balkjes lopen, cavaletti lopen en springen.... allemaal heel gunstig voor de co-ordinatie, evenwicht, achterbeen gebruik, etc. en het blijft er levendig bij, met drang naar voren. Ipv van trainen met de rem er op in een bak.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:47

Aimee schreef:
Die lijn is toch niet zo moeilijk door te trekken naar de paardensport. Gewoon door moderne bewegingswetenschappelijke wetenswaardigheden mee te nemen in de training, dat doen andere sporten ook en niet zonder succes.

Ik zou die lijn van denken maar niet vasthouden. Er is al lang en breed aangetoond, dat de trainingsprincipes die bij mensen worden toegepast bij paarden niet of nauwelijks, en in veel gevallen zelfs een verkeerde uitwerking hebben. Een dressuur paard moet je ook trainen, maar niet om de redenen die jij aangeeft. *LOL* Ik ga nu even rijden.
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 17-01-05 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt