artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:38

gijsenkim schreef:
Als er wat gebeurt neem ik gewoon mn teugels op maat, ook de daarbij behorende slof......... en dan hangt ie nog steeds los.... die zal pas inwerken als het hoofd zo hoog komt als die van een giraffe Haha! Haha! Haha!

Daar heb ik de martingaal voor, ben zo maf dat ik geloof ik liever mijn nek breek, dan mijn paard in de mond ruk Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:41

sjokkemeule schreef:
Daar heb ik de martingaal voor, ben zo maf dat ik geloof ik liever mijn nek breek, dan mijn paard in de mond ruk Verward

Nou als ik de weg over zou gaan denderen, ruk ik toch zo lomp als ik kan in de mond bij een niet meer voor rede vatbaar paard.
Heb dan wel geen slof, maar zonder lukt dat ook aardig goed. Bloos!

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:43

runningkawa schreef:
Nou als ik de weg over zou gaan denderen, ruk ik toch zo lomp als ik kan in de mond bij een niet meer voor rede vatbaar paard.

Ik kom bijna niet buiten, want ik heb een absoluut niet verkeersmak paard ......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:43

Idd RK........ al moet ik met twee handen aan de rechterbitring hangen Haha! Haha! Haha!

Maargoed zoals gezegd, puur psygisch.... ik kan makkelijker een lekker ontspannen bosritje maken met........ en volgens mij is dat het belangrijkste, zeker voor het paard

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:47

runningkawa schreef:

Ik denk dat bijna iedereen daar wel een beetje neiging toe heeft.. Zeker ook als een soort schrikreactie.. Maar wat ik dus een keer had.. Ik deed dat dus ook toen ik met mn pony keihard tussen het verkeer door vloog.. Bloos! Wat er gebeurde: pony deed zn hoofd zo hoog als tie kon, daardoor rukte ik het bit tegen dr kiezen, ze pakte het vast, en er zat totaal geen rem of stuur meer op.. Echt doodeng.. Scheve mond Tegenwoordig heb ik geleerd dat als je paard er vandoor vliegt je moet zitten en er aan moet gaan rijden en sturen en zo de controle weer terugkrijgen, waar je ook bent...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:51

Manuutje1990 schreef:
Ik denk dat bijna iedereen daar wel een beetje neiging toe heeft.. Zeker ook als een soort schrikreactie.. Maar wat ik dus een keer had.. Ik deed dat dus ook toen ik met mn pony keihard tussen het verkeer door vloog.. Bloos! Wat er gebeurde: pony deed zn hoofd zo hoog als tie kon, daardoor rukte ik het bit tegen dr kiezen, ze pakte het vast, en er zat totaal geen rem of stuur meer op.. Echt doodeng.. Scheve mond Tegenwoordig heb ik geleerd dat als je paard er vandoor vliegt je moet zitten en er aan moet gaan rijden en sturen en zo de controle weer terugkrijgen, waar je ook bent...

En ik snap ook wel dat dat niet het eerste is waar aan je denkt als je er keihard vandoor vliegt en ondertussen doodsangsten uitstaat Haha!
Maar dat is toch de beste manier..
En bij onze grote chagerijn.. (we hebben 4 paarden waaronder 1tje die nogal snel geirriteerd is Tong uitsteken) Die zo dus gelijk stijl overeind staan als je in dr smoel rukt, dus dan kan je ook niet anders...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:05

Manuutje1990 schreef:
En ik snap ook wel dat dat niet het eerste is waar aan je denkt als je er keihard vandoor vliegt en ondertussen doodsangsten uitstaat Haha!
Maar dat is toch de beste manier..
En bij onze grote chagerijn.. (we hebben 4 paarden waaronder 1tje die nogal snel geirriteerd is Tong uitsteken) Die zo dus gelijk stijl overeind staan als je in dr smoel rukt, dus dan kan je ook niet anders...

alleen kan dat niet altijd en dan hang ik ook met alle gewicht aan een teugel. Gelukkig is me dat maar een keer overkomen, was geen fijne ervaring.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:08

Wat ik me nou ook even afvraag en mij altijd verteld is (ik rij zelf niet met slof, dus zou het niet weten maar kan er wel een voorstelling van maken): als je buitenrijd en je paard vliegt er vandoor, je geeft een flinke ruk aan de teugels om je paard te laten stoppen, daarbij trek je ook de slof even vlug flink aan - ben je dan niet bang dat je paard over de kop gaat omdat je ineens het hoofd flink terugrukt in dat geval ?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:10

gyzmo schreef:
Wat ik me nou ook even afvraag en mij altijd verteld is (ik rij zelf niet met slof, dus zou het niet weten maar kan er wel een voorstelling van maken): als je buitenrijd en je paard vliegt er vandoor, je geeft een flinke ruk aan de teugels om je paard te laten stoppen, daarbij trek je ook de slof even vlug flink aan - ben je dan niet bang dat je paard over de kop gaat omdat je ineens het hoofd flink terugrukt in dat geval ?

en waarom zou dat dan niet gebeuren zonder slof?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:10

Lielle schreef:
alleen kan dat niet altijd en dan hang ik ook met alle gewicht aan een teugel. Gelukkig is me dat maar een keer overkomen, was geen fijne ervaring.

mij ook 1x overkomen dat een paard echt op hol slaat
rijden heeft dan geen nut, en ik geef toe, daar dacht ik ook niet aan toen ik met een vaartje van 120 Tong uitsteken rondvloog.
Trekken deed ik ook niet, want dat had ook geen nut.
Het enige wat ik riep was, pas op, aan de kant !
Omdat ik een paar km fietspad heb geraced met net het eerste lente weertje en iedereen buiten was.

Verder weet ik in de bak ook wel, dat ik niet moet gaan trekken, dat het dan alleen maar erger word.
Maar daar neem ik ook nooit de lompe noodrem, maar los het rt op en dat is idd loslaten en naar voren rijden.

Maar in het bos, wijk ik wel eens van normaal gedrag af bij een of andere lijpo die ergens op afstormt waar het niet kan.
En zit je normaal niet veel in de mond, kan ik je vertellen, dat ze zich kapot schrikken als je dan heel diep gaat zitten en je handen gruwelijk vast zet. Dab staan ze al stil voordat ze aan vastpakken denken, omdat ze dat treucje niet kennen.
Succes gegarendeerd.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:13

Lielle schreef:
en waarom zou dat dan niet gebeuren zonder slof?

Omdat als je met alleen teugels een flinke ruk geeft vaak het paard het hoofd omhoog wegsteekt. Met de slof trek je niet alleen het hoofd terug, maar ook naar beneden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:25

gyzmo schreef:
Omdat als je met alleen teugels een flinke ruk geeft vaak het paard het hoofd omhoog wegsteekt. Met de slof trek je niet alleen het hoofd terug, maar ook naar beneden.

ik heb gelukkig maar een keer in mijn leven echt zo'n bijna-op-hol ervaring gehad. Ex renpaard, niet van mij, in een galopje op het strand dat niet meer te stoppen bleek. Voor me een grote groep mensen en daarachter een grote rotspartij, links zee (vloed), rechts rotshelling met gaas erover. Ik heb met alle geweld dat paard naar rechts getrokken (en dan gaat die kop dus opzij en omlaag) en uiteindelijk er een volte van weten te maken. Paard is op de been gebleven, en geloof me als er ooit een over de kop had moeten gaan was het toen wel.
Ik had toen trouwens graag een slof bij me gehad Lips are sealed

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:34

Ach ik heb een half jaar geleden nog een paard aan een teugel ervan moeten overtuigen dat het beter is onder me te blijven......... hij was slim, stond gelijk stil............. en er hing nog een slof aan ook Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:00

Lielle schreef:
ik heb gelukkig maar een keer in mijn leven echt zo'n bijna-op-hol ervaring gehad. Ex renpaard, niet van mij, in een galopje op het strand dat niet meer te stoppen bleek. Voor me een grote groep mensen en daarachter een grote rotspartij, links zee (vloed), rechts rotshelling met gaas erover. Ik heb met alle geweld dat paard naar rechts getrokken (en dan gaat die kop dus opzij en omlaag) en uiteindelijk er een volte van weten te maken. Paard is op de been gebleven, en geloof me als er ooit een over de kop had moeten gaan was het toen wel.
Ik had toen trouwens graag een slof bij me gehad Lips are sealed

Maar ik ken ook iemand waarbij het paard zich sterk maakte tegen de slof en dez euit haar handen gleed en het paard er in volle galop in stapte, dat was echt geen pretje om te zien . Buiten zie ik dan nog liever een thiedeman, een paard dat gaat gaat, dan heb je ook mjet die slof niks te zeggen want veel paarden krullen zich tegen de borst aan en rennen alleen maar harder.

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:17

gijsenkim schreef:
Snap ik niet Haha! Haha! Haha!

Ik rij altijd buiten met slof.......... lang teugeltje en lange slof....... ik wil helemaal geen krul buiten

waarom rij je dan met slof als je hem toch niet nodig hebt en met lang teugeltje buitenrijdt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:18

Omdat ik graag de rust in mijn hoofd wil houden Haha! Haha! Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 21:00

Hey allemaal
Bokt had even besloten mij niet op de hoogte te houden van nieuwe posts hier, dus ik dacht dat de discussie was gestopt.
Heb even snel de pagina's terug gebladerd, maar veel nieuws zat er niet bij....
Blijven we nog steeds bij deze conclusie Verward :
Ik zelf schreef:
Is de conclusie dan dus dat de slof gebruikt kan worden om zeer gevaarlijke situaties (voor paard en/of ruiter) onder controle te houden, met het besef dat gebruik (=niet ECHT & CONSTANT los hangen) afbreuk doet aan de training van het paard ?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 21:19

Fellor schreef:
Maar ik ken ook iemand waarbij het paard zich sterk maakte tegen de slof en dez euit haar handen gleed en het paard er in volle galop in stapte, dat was echt geen pretje om te zien . Buiten zie ik dan nog liever een thiedeman, een paard dat gaat gaat, dan heb je ook mjet die slof niks te zeggen want veel paarden krullen zich tegen de borst aan en rennen alleen maar harder.

Dat schreef ik dus net in het topic over springen en hulpteugels. Ken er twee die dus wel dood mochten door schouder blessure, door beentje in de slofteugel en lekkere smak. Nog maar te zwijgen hoe zo´n mond er dan uitziet.
en inderdaad kun je met een paard met de kin op de borst ook niks beginnen met een slofteugel.
Sorry Q, dat ik je reactie even in de weg zit. Laat u zich niet storen door dit tussendoortje...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 21:31

Geen probleem, we posten wel gewoon om je heen Tong uitsteken

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:43

Wat ik eigenlijk ook niet snap is dat paarden d'r eigen niet gaan verzetten tegen een slof..

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:47

Manuutje1990 schreef:
Wat ik eigenlijk ook niet snap is dat paarden d'r eigen niet gaan verzetten tegen een slof..

Wat ik niet snap is dat de mensen het vaak overduidelijke verzet niet als zodanig herkennen.....
(en ja, de meeste paarden zijn gewoon vééééls te braaf!)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:49

sjokkemeule schreef:
Waarom gebruiken veel grootheden dat ding dan? Omdat het zo mooi staat? Ik denk eerder omdat het de africhting van een paard ondersteund.
Dit is een welles / nietus verhaal, waar de 1 de ander niet overtuigd krijgt hoor .....

Bij ons op stal gebruiken de prof's springen het omdat het paard dan lekker snel warm is en ze eerder aan het werk kunnen. Die rijden een paard ook maar 20 minuten. Zo hadden we vorig jaar een zweedse springruiter, die heb ik wel eens gevraagd waarom hij nu met slof reed op al zijn 12 paarden die hij per dag reed. En het antwoordt gewoon omdat mijn paard dan sneller te werken is en ik eerder kan springen.
In hun ogen kun je dan de losstapfase overslaan, het paard staat eers 15 minuten onder het solarium warm te worden. Dus opstappen, slof strak eraan, na 1 minuut deken eraf, muinuut twee draven binnen vijf minuten galop en met minuut zes springen en opbpuwen tot 1.40 en binnen twintig minuten klaar.
Time is money. En als een paard het niet aankan, weg ermee en sponsor nieuwe laten kopen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:56

QQQQ schreef:
Wat ik niet snap is dat de mensen het vaak overduidelijke verzet niet als zodanig herkennen.....
(en ja, de meeste paarden zijn gewoon vééééls te braaf!)

Idd.. Moet je bij die chagerijnige motzak (:D) van ons is doen.. Die breekt net zolang de hele tent incl. ruiter af totdat niemand ooit nog zo'n ding om d'r smoelwerk durft te hangen.. Verward Haha! Tong uitsteken

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 23:02

Manuutje1990 schreef:
Idd.. Moet je bij die chagerijnige motzak (:D) van ons is doen.. Die breekt net zolang de hele tent incl. ruiter af totdat niemand ooit nog zo'n ding om d'r smoelwerk durft te hangen.. Verward Haha! Tong uitsteken

Is het zo'n ijdeltuit dan Haha! ?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 23:04

Kafue schreef:
Bij ons op stal gebruiken de prof's springen het omdat het paard dan lekker snel warm is en ze eerder aan het werk kunnen. Die rijden een paard ook maar 20 minuten. Zo hadden we vorig jaar een zweedse springruiter, die heb ik wel eens gevraagd waarom hij nu met slof reed op al zijn 12 paarden die hij per dag reed. En het antwoordt gewoon omdat mijn paard dan sneller te werken is en ik eerder kan springen.
In hun ogen kun je dan de losstapfase overslaan, het paard staat eers 15 minuten onder het solarium warm te worden. Dus opstappen, slof strak eraan, na 1 minuut deken eraf, muinuut twee draven binnen vijf minuten galop en met minuut zes springen en opbpuwen tot 1.40 en binnen twintig minuten klaar.
Time is money. En als een paard het niet aankan, weg ermee en sponsor nieuwe laten kopen.

En dat is dan een voorbeeld van goed slof gebruik????