Gewichtshulpen in wending nav mening Aqua8horse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 00:58

Missouri schreef:
Mensen die naar buiten zitten en zeggen dat het zo hoort maskeren hun ontzettende fouten door een mooi smoesje. Bah.

Wat een onzin Haha!

Jij hebt duidelijk het hele topic niet gelezen Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 09:10

Missouri, ik had Steinbrecht al ergens op blz 2 aangehaald *LOL*

Pregini, ik ben met jouw krukjes ding bezig Haha!

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 12:15

Pellie schreef:
pregini, ik kan me herinneren van die keer dat ik bij je lesavond was, dat je instructrice ook het gewicht op je buitenbeen noemde.

Jeetje, wat heb jij een goed geheugen Haha! , kan ik me geneens meer herinneren!

Verder wil ik nog even voor de duidelijkheid zeggen. Ik verplaats mijn gewicht van mijn bovenlichaam niet naar binnen/buiten. Ik draai mee in de wending (mijn schouders gelijk aan die van het paard), alleen heb ik ietsjes (een ietsie pietsie meer Knipoog ) meer druk op mijn buitenbeugel dan op mijn binnen. Ik maak dus ook gewoon gebruik van mijn binnenzitbeenknobbel.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:22

ik heb het onthouden omdat ik dat zo bijzonder vond toen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:13

*Zep bedenkt na 17 pagina's dat ze ook wel eens met opzet op de buitenkant gaat zitten in de wending*

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:14

waarom dan Zep?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 21:09

Ja dat zit ik me nu dus ook af te vragen Haha!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 21:38

misschien om die knappe kerel aan de rand van de bak beter te zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 21:40

Eerder om een scheef paard te corrigeren denk ik

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 22:07

Heb je daar geen beenhulpen voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 22:16

dat helpt niet als ze over willen hellen naar de ene kant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 22:27

Ik ga er van de week wel eens over nadenken als ik aan het rijden ben

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 22:31

Zep schreef:
dat helpt niet als ze over willen hellen naar de ene kant

Que?

Wat bedoel je hiermee? Waar hellen ze mee? Hoe doen ze dat? Ik wil even een beeld vormen wat je bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 22:38

Hangen over naar de binnenkant in de wending, in het verticale ahw. Dan tik je ze dus meer van je binnenbeen af, maar soms is dat niet voldoende.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 22:53

Dan plaats je toch ook met je handhulp de schouders weer terug?

Het is een samenspel van zit, been en handhulp.

Ik heb ook zo'n lekker 4 jarig ongeleid projectiel onder me. Zwabbert alle kanten op en met name rechtsom wil hij enorm naar de buitenkant hangen aka over de schouder wegvallen met het hele gewicht er achteraan. Gevolg is dat hij vrij krom is op dat moment en mijn binnen been niet als zodanig herkent dat zijn b.a. been eronder moet komen. Op dat moment druk ik juist met mijn buitenbeen hem wat rechter, plaats mijn handen naar binnen (om schouders rechts te plaatsen), maar blijf toch echt zo in het zadel zitten als voorheen. Ik moet nml een bepaalde grens aangeven in de balans. Hij MOET het uiteindelijk aankunnen dat ik zo blijf zitten.

Op het moment dat ik mijn buitenbeen aanleg, LIJKT het alsof ik naar buiten hang, maar dat komt alleen vanwege mijn spierspanning in mijn been. Vanaf de vetkussentjes op mijn billen tot aan mijn hoofd zit recht er boven Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 22:59

Ik heb dat juist af en toe op een ouder paard, niet op zo'n jonkie.

Ik bedoel echt dat hij in het verticale overhelt (minimaal hoor) de schouders staan dus al op 1 lijn.

Als je dan teveel gaat prutsen aan de schouders of met je been doe je vaak al teveel waardoor je niet recht op de middellijn uitkomt. Door iets op de buitenkant te gaan zitten (en misschien is dat wel wat jij hier boven omschrijft) hef je het ahw op en loopt je wending soepeler door.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 23:01

Dan rijst mij de vraag: doen wij dat verzitten met de gehele billen of alleen het bovenste gedeelte van het lichaam?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:05

Zep schreef:
Eerder om een scheef paard te corrigeren denk ik

Nav het cooling down topic galoppeer is Lois wat vaker uit [lange teugel en verlichte zit]. Lois vind dat geweldig en gaat dan echt racen vooral door de bochten. Het viel me op dat ik dan wel steun zoek op de buitenbeugel om niet plat de bocht door te gaan Haha! .

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:10

Ja, maar dan heb je het over snelheid.

Ten eerste wordt je dan meer naar buiten geworpen (net zoals een auto de bocht door gaat: de auto gaat naar rechts, jij rechtdoor).

Ten tweede ga je ook een beetje tegenzitten om het "plat door de bocht" te voorkomen.

Is dus niet vergelijkbaar met een gewone training met verzameling, rechtstellen, etc. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:34

Citaat:
Ten tweede ga je ook een beetje tegenzitten om het "plat door de bocht" te voorkomen

idd
Maar dan wil je dus minder door de bocht ipv meer.

Dus zou je gewoon door de bocht willen ga je naar binnen, wil zoals in dit voorbeeld minder bocht, naar buiten.

Lijkt mij weer heel logisch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:14

Nu heb ik niet alle 17 pagina's topic gelezen (foei! Haha!), maar het is wel een interessante vraag, waar je gewicht zich in de wending moet/kan bevinden. In praktijk zul je denk ik zien dat het zowel naar binnen als naar buiten kan: het is gewoon net hoe je je paard het aanleert en daar is verder weinig tegen in te brengen. Je hebt die flauwe vergelijking dat je een paard de wissels om de pas ook aan kunt leren op het commando dat je aan zijn oren trekt. Dat kan natuurlijk en als je paard ook nog een mooi strak rijtje produceert, dan is daar helemaal niets tegenin te brengen.

Het gevaar van actief gewichtshulpen geven ligt denk ik in het corrigeren. Ik heb hier wel gelezen over ruiters die het normaal gesproken volgens het boekje doen ('gewicht' naar binnen), maar aan die ene (linker) kant op dat ene paard nog wel eens corrigeren door het naar buiten te brengen om hem toch op de volte te kunnen houden. Ik denk dat dat niet helemaal ongevaarlijk is, omdat je daardoor je paard zowel rechtsom als linksom aan dezelfde kant gaat belasten. Niet alleen zul je daardoor 1 kant van het paard overbelasten, maar ook zul je je paard daardoor ongemerkt juist scheef maken of scheef houden en jij zal jezelf scheef trainen. Het probleem van doorlopend corrigeren met je gewicht is dat die correctie er bij jou ook in zal sluipen.

Een correctie is een uitzondering op de regel (of je regel nu is dat je naar binnen of naar buiten zit), die je alleen als noodgreep mag gebruiken om je paard zo snel mogelijk de juiste hulpen aan te leren. Het probleem met gewichtshulpen is dat ze elkaar tegenspreken, waardoor het omtrainen van binnen naar buitenhulpen moeilijker wordt: Stel je hebt een paard dat op de volte naar rechts naar buiten uitwijkt en je corrigeert dat in het begin door extra buitenbeen te geven. Op een gegeven moment ga je hem toch het reageren op het binnenbeen aanleren en zal je je binnenbeen iets voor het buitenbeen gaan gebruiken, gelijktijdig inzetten, buitenbeen minder intensief maken tot de laatste alleen nog af en toe even ter ondersteuning ingezet hoeft te worden - zoals het volgens deze methode hoort dus. Met gewichtshulpen kan dat niet. Je kunt niet gelijktijdig even naar links en naar rechts 'hangen', of heen en weer zwaaien om aan het begin even de correcte binnenbelasting te geven en vervolgens met de buitenbelasting je paard weer op de volte te houden. Het omtrainen is, doordat gewichtshulpen maar 1 kant op kunnen, heel moeilijk. Ik zou bij zo'n paard liever trainen op het rechtrichten in lagere gangen/tempi, waardoor je meer tijd hebt om met je benen en zit (kijkrichting) zijn lichaam te controleren, zodat je niet in de verleiding valt om het met je gewicht te proberen.

Ik denk niet dat het een doodzonde is om je paard te leren voltes in tezetten door je gewicht naar buiten te brengen. Wel denk ik dat je het jezelf - en je leerlingen onnodig moeilijk maakt. De dressuurhulpen zijn zo gekozen dat ze logisch op elkaar in gaan. De hulpen voor voltes en zijgangen gaan dan ook naadloos in elkaar over: Toevallig zul je je paard, iedere keer dat jij naar binnen kijkt, door dat naar binnen kijken en de draaiing van je hoofd/schouders, een gewichtshulp naar binnen geven. Dat is een biologisch gegeven. Als je dat niet corrigeert door daartegenin naar buiten te gaan hangen, dan leer je je paard dus om onder jouw gewicht te treden, waardoor een volte naar rechts zal worden ingezet als jij naar rechts kijkt. En daardoor zal je paard in renvers/travers (naar rechts) overgaan als jij hem op ide volte naar voren met je teugels begrenst. Omdat dit uit elkaar voortvloeit. Schouder binnenwaarts is dan natuurlijk weer een wat lastigere, omdat deze oefening in feite tegenstelling van de ruiter vraagt (je kijkt namelijk niet in de richting waarin het paard gebogen is, maar juist naar de andere kant). Alleen bij deze oefening zal daarom de gewichtshulp naar buiten gegeven worden (waarbij binnen en buiten dus te maken hebben met de binnen/buitenkant van de buiging van het paardenlichaam, dus niet waar de bakrand uithangt) - en daarin ook weer jouw kijkrichting dus natuurlijke gewichtshulp volgen. Het paard heeft geleerd dat hij onder een gewichtshulp moet stappen, en dus in schouder binnenwaarts overgaan, waarbij teugels en beenstand voorkomen dat hij in de logischere travers/renvers overgaat. Schouder binnenwaarts is qua hulpengeving eigenlijk het buitenbeentje in de dressuur. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze oefening pas als laatste 'uitgevonden' is (nou ja, nog voor het wijken voor de kuit, maar dat is weer qua hulpentegenstrijdigheid weer een afstammeling van het schouderbinnenwaarts), terwijl travers en renvers al veel langer bestonden.

Zelf denk ik dat hulpen naar buiten geven niet erg economisch is, aangezien je automatisch al een hulp naar binnen geeft door in de rijrichting te kijken. Die ga je dan vervolgens corrigeren met een hulp naar buiten. Je maakt het jezelf dus moeilijker. Wel ben ik erg benieuwd naar het gewichtshulpensysteem van Aqua, hoe dat verder dan in elkaar zit: op een volte zit je dus naar buiten, zit je dan ook bij travers/renvers naar buiten en juist bij schouderbinnenwaarts naar binnen? Als je je paard consequent van je gewicht af laat stappen, dan zou dat zo 'moeten' zijn. Ik ben daar erg neiuwschierig naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:35

Citaat:
Zelf denk ik dat hulpen naar buiten geven niet erg economisch is, aangezien je automatisch al een hulp naar binnen geeft door in de rijrichting te kijken. Die ga je dan vervolgens corrigeren met een hulp naar buiten. Je maakt het jezelf dus moeilijker

Dat gegeven hadden wij in het begin ook al aangehaald.
We vroegen ons af of je dan niet in een "bochel" gaat zitten omdat en kijkt naar de richting waarin je gaat en naar buiten wilt zitten.

Maar geloof dat er daar nog geen preciese uitleg over was, over hoe je dan zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:57

runningkawa schreef:
Dat gegeven hadden wij in het begin ook al aangehaald.
We vroegen ons af of je dan niet in een "bochel" gaat zitten omdat en kijkt naar de richting waarin je gaat en naar buiten wilt zitten.

Maar geloof dat er daar nog geen preciese uitleg over was, over hoe je dan zit.

Ik denk dat er verschillende soorten gewichtshulpen zijn: de eerste is de 'passieve' gewichtshulp van het draaien van hoofd en schouders, waarbij je dus recht boven je paard blijft zitten, de andere is de actieve gewichtshulp, waarbij je schuin gaat hangen of benen afzonderlijk gaat uitdrukken. Het laatste klinkt dan subtieler en logischer dan het schuin hangen, maar het probleem met het uitdrukken van een been, is dat het uitdrukken bestaat uit meer kracht op de beugel zetten. Aangezien je beugel niet meegeeft naar beneden, kan alleen je heup meegeven door naar boven te gaan. Het resultaat als je je rechterbeen uitdrukt naar beneden, is dat je je heupen aan de rechterkant omhoog duwt en je dus je bovenlichaam naar links duwt = toch gewichtshulp naar links, en dus 'naar binnen'. De enige manier om echt een gewichtshulp naar buiten te geven is met je gehele zitvlak naar de buitenkant van je zadel bewegen: alleen op die manier kun je schuin duwen tegengaan.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:56

Hmmm, als ik mijn rechterbeen zou uitdrukken, dan zou ik mijn hakken meer uitdrukken. Ik kan dan wel degelijk mijn heup/bekken naar rechts laten zakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:31

Tyrza schreef:
Hmmm, als ik mijn rechterbeen zou uitdrukken, dan zou ik mijn hakken meer uitdrukken. Ik kan dan wel degelijk mijn heup/bekken naar rechts laten zakken.

Maar A8H heeft het over een gewichtshulp geven door het been uit te drukken. Gewoon je hak wat verder omlaag doen hoeft inderdaad geen gewichtsverschuiving tot gevolg te hebben. Ik denk dat wat A8H doet is een 'bugeltritt' (met puntjes op de u) maken, dus been uitdrukken en daardoor vermeerderd druk zetten op de beugel.