Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:15

Ik denk dat jij denkt dat ik tegen klassiek ben. Dat is niet waar...

Ik ben echter ook voor LDR, maar uiteraard alleen als het het paard past. Bovendien denk ik niet teveel in hokjes. Het is niet of of bij mij, maar en en. Dus ik ben het zeker met je eens QQQQ.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:16

QQQQ schreef:
Verwacht jij dat ooit de LDR houding wordt toegevoegt aan bepaalde onderdelen van een dressuurproef?

Verward
Natuurlijk niet !!!
LDR is geen doel op zich het is een middel om ....
Dat je dat nog steeds niet begrepen hebt Huilen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 17:17

Tyrza schreef:
Ik denk dat jij denkt dat ik tegen klassiek ben. Dat is niet waar...

Dat denk ik niet hoor, daarvoor heb je het te lang bij Coby "volgehouden"!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 17:20

Magique"]
[quote="QQQQ schreef:
Verwacht jij dat ooit de LDR houding wordt toegevoegt aan bepaalde onderdelen van een dressuurproef?

Verward
Natuurlijk niet !!!
LDR is geen doel op zich het is een middel om ....
Dat je dat nog steeds niet begrepen hebt Huilen
[/quote]

Jij hebt de discussie duidelijk niet begrepen...

Enne: alle oefeningen in de wedstrijden zijn oefeningen die een stapsgewijze training navolgen. Als de LDR houding een belangrijk trainings onderdeel wordt, zou dat ook in de proeven terug moeten komen.

De training = Het doel.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:22

QQQQ schreef:
Jij hebt de discussie duidelijk niet begrepen...

Jij gelukkig wel als je zo'n opmerking maakt Verward

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 17:25

Magique schreef:
Jij gelukkig wel als je zo'n opmerking maakt Verward

Jij vast ook wel als je de hele posts gaat lezen Knipoog Tong uitsteken

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:25

QQQQ schreef:
Als de LDR houding een belangrijk trainings onderdeel wordt, zou dat ook in de proeven terug moeten komen.

Ik dacht dat inmiddels ZELFS jij had begrepen dat het niet voor elk paard geschikt is, beetje raar dan om dat in een proef te stoppen vind je ook niet Huilen

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:26

QQQQ"]
[quote="Tyrza"][quote="Q schreef:
Ik neem aan dat jij meerdere paarden traint: Waarom train je Tol alleen met LDR en de anderen (nog?) niet?

2 redenen: of het paard is te groen, of het past niet bij het paard (wat dus omgekeerd geldt voor Tol met klassiek)
[/quote]

Te groen: Dus niet te vroeg toepassen. Vanaf welk trainings niveau begin jij ermee? (en met welk wedstrijd niveau zou dat overeen komen?)

Past niet bij het paard: Hoe bepaal jij of het bij een paard past of niet? Kan je het zien zonder het te proberen? Als je het probeert, hoe en hoe snel uit het zich dan bij een paard waar het niet bij past?
[/quote]

Dat is echt totaal afhankelijk van het paard. Het is dus niet zo dat ik denk: zo, het paard is M, tijd voor LDR. Het gaat spelenderwijs. En zo merk je of het paard makkelijk ronder gemaakt wordt, waarbij je verbetering ziet, en de andere keer niet.

Nogmaals: ik denk niet in hokjes...

Citaat:
Enne: alle oefeningen in de wedstrijden zijn oefeningen die een stapsgewijze training navolgen. Als de LDR houding een belangrijk trainings onderdeel wordt, zou dat ook in de proeven terug moeten komen.

Dat denk ik niet. Coby had heel veel leuke trukjes om het gewenste effect te krijgen (om een voorbeeld te noemen, zigzag wijken en doorgaan in travers ofzo, je kon het zo gek niet bedenken). Ik pas het regelmatig nog wel eens toe.

Dressuur is niet een kwestie van een paar knopjes indrukken. Het is zoeken en voelen, totdat je samen een geheel kunt vormen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 17:27

Magique schreef:
Ik dacht dat inmiddels ZELFS jij had begrepen dat het niet voor elk paard geschikt is, beetje raar dan om dat in een proef te stoppen vind je ook niet Huilen

VOORAL ik begrijp dat.
Niet elk paard is geschikt voor de wissel om de sprong, toch is dat er uiteindelijk ook in gekomen. Paarden die er niet geschikt voor zijn, hebben dus pech gehad!

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:32

QQQQ"]
[quote="Magique schreef:

VOORAL ik begrijp dat.
[/quote]

Blijkbaar dus niet anders kan je niet zo'n opmerking maken over LDR toepassen in een proef.
En dan vervolgens met een opmerking komen over eners in een proef die niet alle paarden kunnen en toch gevraagd zou worden. Er zijn wel meer paarden die niet alle GP oefeningen kunnen hoor. Verward

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 17:37

Tyrza"]
Dat is echt totaal afhankelijk van het paard. Het is dus niet zo dat ik denk: zo, het paard is M, tijd voor LDR. Het gaat spelenderwijs. En zo merk je of het paard makkelijk ronder gemaakt wordt, waarbij je verbetering ziet, en de andere keer niet.
[/quote]

Dat klinkt als een gezonde manier om er mee om te gaan

[quote="Tyrza"]
Nogmaals: ik denk niet in hokjes...
[/quote]

Da's heel goed en jij zal dan ook niet een paard gaan uitzoeken die het LDR systeem aankan (als jij de vrije hand had om je ideale paard te gaan zoeken)?

[quote="Tyrza schreef:
Citaat:

Dat denk ik niet. Coby had heel veel leuke trukjes om het gewenste effect te krijgen (om een voorbeeld te noemen, zigzag wijken en doorgaan in travers ofzo, je kon het zo gek niet bedenken). Ik pas het regelmatig nog wel eens toe.

Maar dat zijn dan trukjes vanuit de klassieke basis - het wat anders aan elkaar rijgen van de oefeningen die op de wedstrijden gevraagd worden.
Dezelfde oefeningen, in andere combinaties benutten.
Of had ze ook nog truukjes die dat niet doen? Ik ben erg benieuwd...!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 17:38

Magique schreef:
Er zijn wel meer paarden die niet alle GP oefeningen kunnen hoor. Verward

Oh Blond - da's nieuw voor me Tong uitsteken

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:42

QQQQ"]
[quote="Magique schreef:

VOORAL ik begrijp dat.
Niet elk paard is geschikt voor de wissel om de sprong, toch is dat er uiteindelijk ook in gekomen. Paarden die er niet geschikt voor zijn, hebben dus pech gehad!
[/quote]

Ja héél Blond

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:48

QQQQ schreef:
Op ons niveau, Aimee en Magique: Absoluut NIET! Op ons niveau zou je je moeten houden aan de methodes die bij ALLE paarden werken. Dan kom je misschien niet zo ver met de wedstrijden en haal je misschien niet het maximale uit je paard in minimale tijd,
maar weet je wel dat je je paard eerlijk hebt behandeld
.

Nog zo'n Blond opmerking. Hoe kom je eigenlijk aan al die wijsheid, heb je het boek van Aqua gelezen ofzo Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 00:47

Beste Magique, als mijn opmerkingen allemaal zoooo dom zijn, hoef jij ze heus niet nog extra te belichten voor de rest van het bokt publiek.
Jij schijnt er trots op te zijn als je weer een slotje voor elkaar krijgt.
Beperk je ajb tot opmerkingen waar mensen wat aan hebben.
Er begon net weer een beetje interessante discussie op gang te komen en dan moet jij weer op de persoon gaan lopen posten. Als je deze discussies zo nutteloos vind, wat doe je hier dan steeds weer?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 00:50

QQQQ schreef:

Da's heel goed en jij zal dan ook niet een paard gaan uitzoeken die het LDR systeem aankan (als jij de vrije hand had om je ideale paard te gaan zoeken)?

Hmmm... als het zo'n paard is die het net zo oppakt als Tol. Ja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 00:57

QQQQ schreef:
Op ons niveau, Aimee en Magique: Absoluut NIET! Op ons niveau zou je je moeten houden aan de methodes die bij ALLE paarden werken. Dan kom je misschien niet zo ver met de wedstrijden en haal je misschien niet het maximale uit je paard in minimale tijd,
maar weet je wel dat je je paard eerlijk hebt behandeld
.

Ik vind dit echt een nonsens-redenering.

Wat je hier in feite zegt is dat je je trainingsmethode moet aanpassen aan het slechtste paard. Dat is dus in feite een universiteitsleerling VMBO laten doen omdat het anders niet eerlijk is tov die VMBO leerling.

sorry, maar ik zie meer toekomst voor mijn paarden...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 01:01

Tyrza:
Jij gebruikt LDR voor Tolstoi, bovenop zijn klassieke basis.
Jij zegt gebruikt LDR niet voor elk paard, omdat dat niet voor elk paard geschikt is.
De klassieke training gebruik jij wel voor elk paard en is dus voor elk paard geschikt (roep het maar als je het er niet mee eens bent, ik probeer je geen woorden in de mond te leggen!).
Voor Tol ben je eruit gekomen, dat je met alleen klassiek niet het maximale eruit haalt en dat je door LDR te gebruiken (vanaf welk niveau ben je dat bij hem gaan toepassen trouwens?) nEt even dat beetje meer eruit kan halen.

Een van de gevaarlijke kanten die ik in LDR zie, is juist dat het niet voor elk paard geschikt is. Met klassiek -juist toegepast- kan je (naar mijn mening) elk paard goed trainen; als je de techniek(en) beheerst doe je er geen kwaad mee. In LDR ligt dan het gevaar dat -zelfs als je het technisch goed beheerst- je een hiervoor ongeschikt paard schade aan zou kunnen doen, als je de signalen niet tijdig herkent. Lovely heeft hier ook al op gewezen, namelijk dat er te vaak naar LDR wordt gegrepen door mensen die klassiek niet (naar hun zin) snel genoeg verder komen, zonder dat het op dat moment van de training of uberhaupt voor het paard nodig of zinnig is.
Wat zijn hierover jouw gedachten?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 01:06

Zep schreef:
Wat je hier in feite zegt is dat je je trainingsmethode moet aanpassen aan het slechtste paard....

Nee, ik zeg dat je een trainingsmethode moet gebruiken die past bij het niveau waarop het paard (en/of de ruiter...) dat jij traint IS.
Op het bedoelde niveau van ruiter en paard is het naar mijn mening niet verantwoord om LDR aan de training toe te voegen. Waarom staat in andere recente posts van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 09:57

Het posten gaat wel heel snel, dus loop flink achter.

Als eerste scheer ik wel alle maneges over een kam, want ik praat over een periode van 25 jaar geleden Bloos! . Springen deden we toen al in verlichte zit, dus zo oud ben ik gelukkig ook nog niet Clown

Tyrza, de turnsters vind ik geen vergelijk met de paarden. Deze jonge meiden hebben een onderontwikkeld lichaam en zijn snel uitgerangeerd. Het zijn nog steeds kinderlichaampjes. De schade in hun lijf is mecha. De paarden daarentegen zijn mega ontwikkeld, als ik mijn paardje zulke spieren kan geven, wauw. De top-paarden ogen voor mij als volledig ontwikkeld/robuust/krachtig.

De oefeningen die de turnsters maken zijn natuurlijk voor mij niet vreemd om te zien (tv). Het losrijden/trainen was bij Edward voor mij de eerste keer om te zien. In hoeverre dit paard al thuis is losgereden is niet gezegd, mogelijk toch wel want een 5 jarige hengst die in topconditie is,heeft wel meer nodig dan in de clinic werd gedaan. Dus om terug te komen op eerdere opmerking. Mogelijk wordt over 25 jaar LDR als normale basistraining ingevoerd en vind iedereen het heel normaal.

Het aan de teugel rijden word ook door veel mensen verkeerd opgepakt en nu is de discussie over de valse knik die veel schade toebrengt. De meesten die zo rijden hebben het niet eens in de gaten

Ooit gelezen dat de gemiddelde leeftijd van sportpaarden bij het slachthuis 7 jaar is (misschien nog goed bruikbaar, maar dat werd niet vermeld) De ruiters die in staat zijn hun paard volgens de LDR te trainen hebben een paard dat die leeftijd al ver voorbij is als ze GP rijden. Over mogelijke schade kunnen we alleen nog maar gissen. Ik weet echter zeker dat ik even zo goed extra schade in mijn paardje rijd met mijn simpele manier van rijden, als gespeculeerd wordt met LDR.

Al met al ben ik heel dankbaar voor jullie discussie punten, ben alleen nog onzekerder geworden omdat ik mij nog meer bewust ben dat paardrijden verdomde moeilijk is en zou bijna niet eens meer op zijn ruggetje willen kruipen. Ik ga er dan ook vanuit dat de meesten die LDR gaan trainen wel aanvoelen of hun paard dit aankan. Je voelt en ziet dat het beestje vooruit gaat en zich goed blijft voelen, kan mij niet voorstellen dat je dat niet merkt. Het uiteindelijke doel is om een stapje verder te komen.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:30

QQQQ schreef:
Beste Magique, als mijn opmerkingen allemaal zoooo dom zijn, hoef jij ze heus niet nog extra te belichten voor de rest van het bokt publiek.

QQQQ je hebt gelijk ik erger me aan je uitspraken & je verschrikkelijk kortzichtige kijk op LDR. Mijn excuses daarvoor dat ik die zo laat blijken Vriendjes zijn?
Die opmerking over LDR in een dressuurproef, was toch wel het toppunt. Dat de essentie van LDR na al die pagina's jou nog steeds niet duidelijk zegt toch wel genoeg.
Alle stof is nu al uitvoerig besproken en na al die pagina's roep je nog steeds dat het het paard niet verdient om zo gereden te worden etc. etc. vind je het gek dat ik dan op de man speel & die uitspraken van je quote ?

Maar goed ik zal nog een keer in Jip & Janneke taal proberen uit te leggen waarom LDR bevordelijk is voor een paard & onder LDR bedoel ik geen Rollkür of iets dergelijks maar meer dit, wat ik dus LDR vind, waar trouwens ook niet iedereen het over eens was.

Afbeelding

Je ziet dat het paard nu als het ware zijn rug "opbolt", dit kan alleen als de achterhand goed gebruikt wordt natuurlijk. Op deze manier, door de beweeglijkheid die je in de rug creëert, bevordert dit de bespiering op de rug en hoe meer bespiering des te beter de beweeglijkheid wordt in de rug, daar hoef je geen fysio voor te zijn om dit te begrijpen, toch ?
Een tekening om het één en ander te verduidelijken (van de site v Theresa):

Afbeelding

Voor nog meer foto's ter verduidelijking zie:

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/schrijer.php

Je ziet ook op de foto's dat er geen sprake is van dwang of iets dergelijks.
Ik zal Jacobien wel even pb en of zij nog een toelichting wilt geven, omdat zij die foto's eerder had gepost.
Laatst bijgewerkt door Magique op 11-05-04 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 10:36

QQQQ schreef:
Tyrza:
Jij gebruikt LDR voor Tolstoi, bovenop zijn klassieke basis.
Jij zegt gebruikt LDR niet voor elk paard, omdat dat niet voor elk paard geschikt is.
De klassieke training gebruik jij wel voor elk paard en is dus voor elk paard geschikt (roep het maar als je het er niet mee eens bent, ik probeer je geen woorden in de mond te leggen!).
Voor Tol ben je eruit gekomen, dat je met alleen klassiek niet het maximale eruit haalt en dat je door LDR te gebruiken (vanaf welk niveau ben je dat bij hem gaan toepassen trouwens?) nEt even dat beetje meer eruit kan halen.

Wat zijn hierover jouw gedachten?

Pfff, je vat het nog steeds niet he? Ik denk niet in of of. Ik kijk wat past. En daar geef ik geen benaming aan. Het is gewoon een beetje vanne dit en een beetje vanne dat. Capice? Lachen

Je moet een beetje van dat hokjesdenken af.

En ik ben met Tol pas afgelopen jaar via deze stijl gaan rijden, omdat dit ons geleerd werd. En het klopt als een zwerende vinger. Kijk voor de lol eens op mijn link hieronder en vergelijk de hals van Tol eens in de video met die foto ernaast. Nogal een verschil he? Deze foto is vorig jaar in Breda gemaakt, dus nog geen jaar geleden. Tol is x zo rond en breed geworden. Iets wat ik niet zo goed voor elkaar kreeg bij de "oude" trainingsstijl. En nee.. het heeft niets met meer inspanning te maken, want dit paard mag om de week, zonder werk, een paar dagen lekker de wei in.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 11:31

Tyrza"]
Pfff, je vat het nog steeds niet he? Ik denk niet in of of. Ik kijk wat past. En daar geef ik geen benaming aan. Het is gewoon een beetje vanne dit en een beetje vanne dat. Capice? Lachen
[/quote]

Ik zeg dat je LDR bovenop klassiek gebruikt: Da's toch geen of of?
Jij past geen LDR toe op een groen paard, en je past het niet op elk paard toe.
Als jij (nog) geen LDR toepast op een paard, dan rijdt je 'm klassiek (toch?). Als je het wel toepast rijdt jij zeg maar "klassiek+LDR".
Wat vind jij hier "hokjes denken" aan? Ik probeer hier alleen even samen te vatten hoe jij hebt uitgelegd te werken. En ik geef 'verzamel naampjes' aan manieren van werken, om het wat beter volgbaar te houden.

Het "wat zijn hierover jouw gedachten?" sloeg hierop:

[quote="Q schreef:
Een van de gevaarlijke kanten die ik in LDR zie, is juist dat het niet voor elk paard geschikt is. Met klassiek -juist toegepast- kan je (naar mijn mening) elk paard goed trainen; als je de techniek(en) beheerst doe je er geen kwaad mee. In LDR ligt dan het gevaar dat -zelfs als je het technisch goed beheerst- je een hiervoor ongeschikt paard schade aan zou kunnen doen, als je de signalen niet tijdig herkent. Lovely heeft hier ook al op gewezen, namelijk dat er te vaak naar LDR wordt gegrepen door mensen die klassiek niet (naar hun zin) snel genoeg verder komen, zonder dat het op dat moment van de training of uberhaupt voor het paard nodig of zinnig is.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 11:37

Magique even kort:
Die foto's, da's wel Rollkür en ik heb nooit iets over dwang gezegd, alleen over de psychische effecten van het in deze houding moeten werken (want zo loopt geen paard uit zichzelf).
Staat er meer info op die Solange site? Als ik wat meer tijd heb zal ik die eens gaan bekijken.
Hier hebben we al uitgebreid besproken over de aangeduide spieren en geen verklaring is aangedragen waarom je die spieren meer zou trainen door de hals in die positie te brengen (het zijn niet de spieren vergelijkbaar met de spieren die de mens met 'crunches' traint). Die spieren train je gewoon door goed de achterhand aan het werk te zetten en dat doe je met èn zonder LDR (als je het goed doet...).
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 11-05-04 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 11:39

Q, je hebt het steeds over klassiek. Daar denk ik niet over na. Ik ga tijdens het rijden echt niet denken: " oh, nu even klassiek". Ook toen ik bij Coby reed is daar nooit over gepraat.

Zoals ik al eerder heb gezegd ben ik eigenlijk via Bokt erachter gekomen dat men ook wel degelijk benamingen geeft aan bepaalde methodes. In het prof cirquit wordt daar nooit een woord over gerept. Je doet het gewoon.

Dat bedoel ik met hokjes. Je probeert wat, werkt het, dan is het goed, werkt het niet, dan proberen we wat anders. Of zullen we dat de Tyrza-methode gaan noemen?

Hebben we straks weer een discussietopic Tong uitsteken

Ik denk dat jij je teveel bezig houdt met de theorie.

En wat betreft
Citaat:

ben ik het mee eens. In zoverre dat dit voor elke stijl geldt. De vraag is alleen: wanneer wordt iets juist toegepast? Moet je daarvoor Z zijn? Moet je regelmatige instructie hebben? Daar zijn meerdere factoren voor nodig. En bovendien: wie bepaald of iets correct gebeurd?

Ik heb ook wel eens profi mensen op de "klassieke" manier zien rijden, dat ik echt dacht: "moet dat nou?"