Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Magique"]
[quote="QQQQ schreef:Verwacht jij dat ooit de LDR houding wordt toegevoegt aan bepaalde onderdelen van een dressuurproef?
QQQQ"]
[quote="Tyrza"][quote="Q schreef:Ik neem aan dat jij meerdere paarden traint: Waarom train je Tol alleen met LDR en de anderen (nog?) niet?
Citaat:Enne: alle oefeningen in de wedstrijden zijn oefeningen die een stapsgewijze training navolgen. Als de LDR houding een belangrijk trainings onderdeel wordt, zou dat ook in de proeven terug moeten komen.
Magique schreef:Ik dacht dat inmiddels ZELFS jij had begrepen dat het niet voor elk paard geschikt is, beetje raar dan om dat in een proef te stoppen vind je ook niet
QQQQ"]
[quote="Magique schreef:Ik dacht dat inmiddels ZELFS jij had begrepen dat het niet voor elk paard geschikt is, beetje raar dan om dat in een proef te stoppen vind je ook niet
Tyrza"]
Dat is echt totaal afhankelijk van het paard. Het is dus niet zo dat ik denk: zo, het paard is M, tijd voor LDR. Het gaat spelenderwijs. En zo merk je of het paard makkelijk ronder gemaakt wordt, waarbij je verbetering ziet, en de andere keer niet.
[/quote]
Dat klinkt als een gezonde manier om er mee om te gaan
[quote="Tyrza"]
Nogmaals: ik denk niet in hokjes...
[/quote]
Da's heel goed en jij zal dan ook niet een paard gaan uitzoeken die het LDR systeem aankan (als jij de vrije hand had om je ideale paard te gaan zoeken)?
[quote="Tyrza schreef:Citaat:Enne: alle oefeningen in de wedstrijden zijn oefeningen die een stapsgewijze training navolgen. Als de LDR houding een belangrijk trainings onderdeel wordt, zou dat ook in de proeven terug moeten komen.
Dat denk ik niet. Coby had heel veel leuke trukjes om het gewenste effect te krijgen (om een voorbeeld te noemen, zigzag wijken en doorgaan in travers ofzo, je kon het zo gek niet bedenken). Ik pas het regelmatig nog wel eens toe.
QQQQ"]
[quote="Magique schreef:Ik dacht dat inmiddels ZELFS jij had begrepen dat het niet voor elk paard geschikt is, beetje raar dan om dat in een proef te stoppen vind je ook niet
QQQQ schreef:Op ons niveau, Aimee en Magique: Absoluut NIET! Op ons niveau zou je je moeten houden aan de methodes die bij ALLE paarden werken. Dan kom je misschien niet zo ver met de wedstrijden en haal je misschien niet het maximale uit je paard in minimale tijd,
maar weet je wel dat je je paard eerlijk hebt behandeld.
QQQQ schreef:Op ons niveau, Aimee en Magique: Absoluut NIET! Op ons niveau zou je je moeten houden aan de methodes die bij ALLE paarden werken. Dan kom je misschien niet zo ver met de wedstrijden en haal je misschien niet het maximale uit je paard in minimale tijd,
maar weet je wel dat je je paard eerlijk hebt behandeld.
Zep schreef:Wat je hier in feite zegt is dat je je trainingsmethode moet aanpassen aan het slechtste paard....
QQQQ schreef:Beste Magique, als mijn opmerkingen allemaal zoooo dom zijn, hoef jij ze heus niet nog extra te belichten voor de rest van het bokt publiek.
QQQQ schreef:Tyrza:
Jij gebruikt LDR voor Tolstoi, bovenop zijn klassieke basis.
Jij zegt gebruikt LDR niet voor elk paard, omdat dat niet voor elk paard geschikt is.
De klassieke training gebruik jij wel voor elk paard en is dus voor elk paard geschikt (roep het maar als je het er niet mee eens bent, ik probeer je geen woorden in de mond te leggen!).
Voor Tol ben je eruit gekomen, dat je met alleen klassiek niet het maximale eruit haalt en dat je door LDR te gebruiken (vanaf welk niveau ben je dat bij hem gaan toepassen trouwens?) nEt even dat beetje meer eruit kan halen.
Wat zijn hierover jouw gedachten?
Tyrza"]
Pfff, je vat het nog steeds niet he? Ik denk niet in of of. Ik kijk wat past. En daar geef ik geen benaming aan. Het is gewoon een beetje vanne dit en een beetje vanne dat. Capice?
[/quote]
Ik zeg dat je LDR bovenop klassiek gebruikt: Da's toch geen of of?
Jij past geen LDR toe op een groen paard, en je past het niet op elk paard toe.
Als jij (nog) geen LDR toepast op een paard, dan rijdt je 'm klassiek (toch?). Als je het wel toepast rijdt jij zeg maar "klassiek+LDR".
Wat vind jij hier "hokjes denken" aan? Ik probeer hier alleen even samen te vatten hoe jij hebt uitgelegd te werken. En ik geef 'verzamel naampjes' aan manieren van werken, om het wat beter volgbaar te houden.
Het "wat zijn hierover jouw gedachten?" sloeg hierop:
[quote="Q schreef:Een van de gevaarlijke kanten die ik in LDR zie, is juist dat het niet voor elk paard geschikt is. Met klassiek -juist toegepast- kan je (naar mijn mening) elk paard goed trainen; als je de techniek(en) beheerst doe je er geen kwaad mee. In LDR ligt dan het gevaar dat -zelfs als je het technisch goed beheerst- je een hiervoor ongeschikt paard schade aan zou kunnen doen, als je de signalen niet tijdig herkent. Lovely heeft hier ook al op gewezen, namelijk dat er te vaak naar LDR wordt gegrepen door mensen die klassiek niet (naar hun zin) snel genoeg verder komen, zonder dat het op dat moment van de training of uberhaupt voor het paard nodig of zinnig is.
Citaat:Een van de gevaarlijke kanten die ik in LDR zie, is juist dat het niet voor elk paard geschikt is. Met klassiek -juist toegepast- kan je (naar mijn mening) elk paard goed trainen; als je de techniek(en) beheerst doe je er geen kwaad mee. In LDR ligt dan het gevaar dat -zelfs als je het technisch goed beheerst- je een hiervoor ongeschikt paard schade aan zou kunnen doen, als je de signalen niet tijdig herkent. Lovely heeft hier ook al op gewezen, namelijk dat er te vaak naar LDR wordt gegrepen door mensen die klassiek niet (naar hun zin) snel genoeg verder komen, zonder dat het op dat moment van de training of uberhaupt voor het paard nodig of zinnig is.