Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 18:02

SelenaV schreef:
Ik rij wel altijd eerst laag en rond. want dan rek je de bovenste spier op.

Een stukkie terug (zo in de buurt van p13) is er uitgebreid gediscusseerd over het spiergebruik en de voor en nadelen voor bepaalde spieren van LDR vs "klassiek".
Misschien kan je daar even naar kijken en zien of je goede argumenten kunt toevoegen! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:04

Het is sowieso niet zo verstandig om een paard altijd maar in dezelfde houding te laten lopen, ongeacht welke houding of op welke hoogte dat is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:19

Toch maar even het topic geanalyseerd. Naar mijn idee zijn er 96 reacties pro-klassiek en dus contra-LDR. Daarvan zijn er 21 daadwerkelijk met een toegevoegde waarde wat betreft inhoud.
Daarnaast zijn er 72 reacties pro-LDR en evt min of meer contra-klassiek, maar in de meeste gevallen geldt dat laatste niet. Daarvan zijn 29 reacties inhoudelijk sterk, met toegeevoegde waarde.

En dat allemaal van de 401 reacties in totaal, nu trouwens 402.....

Dan kom je uit op 17,95 % pro-LDR reacties
en 23,95 % contra-LDR

Inhoudelijk zijn er echter 7,23 % pro-LDR reacties geplaatst, tegenover
5,24 % inhoudelijke contra-LDR reacties.

De rest van het topic is op z'n zachts gezegd prut... Lips are sealed oeps, sorry. Dat mag ik natuurlijk niet zeggen zo.

Verder geldt dat er in dit topic slechts een beperkt aantal bokkers actief zijn of waren. Mijn idee is dat 95 % van het totaal van bokkers contra-LDR is en niet 95 % van het aantal bokkers actief in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 18:32

Aimee schreef:
Toch maar even het topic geanalyseerd. Naar mijn idee zijn er 96 reacties pro-klassiek en dus contra-LDR.

Aimee, ik begrijp de DUS niet zo in je bericht. Iemand die liever voor klassiek kiest, hoeft heus niet LRD (per definitie) af te wijzen. Het lijkt me een verkeerder gevolgtrekking dat een pro-klassieker automatisch anti-LRD zou zijn.
Iets meer nuance would be nice.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 18:46

Lovely"]
Aimee, ik begrijp de DUS niet zo in je bericht. Iemand die liever voor klassiek kiest, hoeft heus niet LRD (per definitie) af te wijzen. Het lijkt me een verkeerder gevolgtrekking dat een pro-klassieker automatisch anti-LRD zou zijn.
Iets meer nuance would be nice.
[/quote]

Nuance levert weer zoveel werk op voor de statisticus Tong uitsteken

[quote="Aimee schreef:
Inhoudelijk zijn er echter 7,23 % pro-LDR reacties geplaatst, tegenover
5,24 % inhoudelijke contra-LDR reacties.

De rest van het topic is op z'n zachts gezegd prut... oeps, sorry. Dat mag ik natuurlijk niet zeggen zo.

87.53% prut.
Geen slechte score...
De "klassiekers" houden zich dus wat op de achtergrond...? Bescheiden volk toch... Clown

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:04

Toch even voor de nuance:
Ik verkies LDR voor elk paard voor het klassieke, maar dat wil niet zeggen dat ik contra ben voor laatst genoemde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:16

Nog meer nuance: iedereen mag zoveel LRD rijden als die wil, maar niet op mijn paard Haha!.

Goh Aimee, 87,5% volgens jouw mening en interpretatie dan he?

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 19:20

Kijk gewoon wat bij jou paard het beste werkt en wissel dat af! Idd niet altijd in dezelfde houding! Ieder moet het zelf weten!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:24

Lovely, die nuance is denk ik niet op z'n plaats op bokt, aangezien 'klassiekers' hier wel degelijk massaal contra-LDR zijn.

QQQQ, die score vind ik eerlijk gezegd belabberd. Bovendien, wanneer men mijn statieken goed leest, kan worden geconstateerd dat de 'klassiekers' wel meer berichten hebben geplaatst, maar minder met een beduidende inhoud. Is dat bescheiden?

Sjuimpje, ik verkies ook LDR boven klassiek, maar klassiek is de basis van LDR. Vandaar dat in mijn statje ook staat dat de pro-LDRers niet (per definitie) contra-klassiek zijn.

En nog één ding; wat een onzin dat er nou ineens staat dat iedereen zo veel LDR mag rijden als ze willen. Hoe vaak is hier wel niet zo ongeveer geroepen dat het verboden zou moeten worden?! LDR wordt hier steeds maar volledig de grond in geboord, niet voor niets noemde ik het de afkorting voor Leken Rukken Door. Dat is kennelijk het beeld van LDR hier op bokt.
Ik probeer een zinnige verklaring voor LDR te vinden en mee te delen, zinniger dan "mijn paard loopt er beter door" of "je kunt er medailles mee winnen". Die verklaring geef ik niet om anderen te overtuigen maar zodat mensen LDers kunnen accepteren. Het gekke is dat 'klassiekers' welliswaar vaak heel hard brullen, maar niet met zinnigere tegen argumenten komen dan "het onderzoek van Weiler zegt:...."

Wat een zwakheid, van beide kanten....

Even m'n oude principe weer opzoeken; oja --> nóóit op RT een bericht plaatsen!
Nu weet ik weer waarom dat was. Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:40

Aimee, ik heb niet zoveel met Weiler en verschuil me daar ook niet achter, ik zou namelijk eerst wel eens willen weten hoe dat onderzoek van hem in elkaar zit. Ik ben klassiek (zoals jij het graag wilt noemen), maar ik heb me door de jaren wel verdiept in het LRD gebeuren en zodoende heb ik er een mening over. Dat die mening niet hetzelfde is als die van jou, is erg jammer en dat spijt me zeer. Kennelijk is dat een reden voor je schampere houding, so be it, ik lig er bepaald niet wakker van. Mijn voorkeur voor klassiek maakt mij nog niet PER DEFINITIE anti-LRD, want let wel, ik begrijp het LRD wel hoor en ik zie ook in dat het een vertakking is van klassiek en niet per se een autonoom parallel spoor. De waarde van de inhoudelijkheid van de pro-LRD'ers is nog niet erg overtuigend te noemen. Ik begin te vermoeden dat je teveel waarde hecht aan het LRD rijden en dat je daar effecten aan toeschrijft die niet uniek zijn voor dat systeem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:45

Ik hou mij ook niet vast aan het onderzoek van Weiler, eigenlijk zie ik dat heel weinig mensen doen. Zelf stel ik ze ook wel eens wat ronder in, mocht een paard dat nodig hebben. Maar het extreem diep instellen kan mijn inziens gewoon niet gezond zijn voor een paard. En niemand heeft mij weten te overtuigen dat het wel gezond is. Als je naar de anatomie van een paard kijkt, dus puur het skelet, en je visualiseert hoe dat skelet zich moet vormen om zo diep ingesteld te lopen dan komen er allerlei zeer vreemde plaatjes in mijn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:48

Onder Extreem Diep Instellen (EDI) versta ik dit:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:50

Lovely schreef:
Afbeelding

Ik ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:53

Dat is dan duidelijk, dan laat ik de foto's van Sjef maar even in het archief Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 00:59

Lovely schreef:
Dat is dan duidelijk, dan laat ik de foto's van Sjef maar even in het archief Haha!.

Die kunnen mijn ogen al helemaal niet verdragen........

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 01:20

Ik heb geen idee wat de amzone ermee wil bereiken, maar de les van "handen bij elkaar en boven de manenkam" is hier niet van toepassing. Wordt dit gymnasticeren genoemd ? ik zie dit soms bij ruiters in de inrijbak op een concours.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 09:14

aimee, zolang het niet aantoonbaar is dat LRD instellen de directe reden is van de successen, kan je niet van mensen verwachten dat ze het systeem aannemen, zeker niet bij het zien van sommige beelden. het is jammer dat je daarvan moet braken, maar van dat braakgevoel kan je anderen niet de schuld geven.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:45

Pipo"]
[quote="Lovely schreef:
Afbeelding

Ik ook!
[/quote]

Een paar pagina's geleden heb ik al aangegeven dat, in mijn ogen in ieder geval, LDR en klassiek op een gelijdende schaal liggen!

Deze foto's illustreerd een uiterste van die schaal, maar ik denk dat minder extreme posities ook al LDR worden genoemd. Misschien idd toch handig om duidelijker te maken waar de grens tussen LDR ligt. Als dat de loodlijn is, dan rij ik regelmatig LDR in de training. Maar zo als deze foto, nee dank je!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 10:46

Aimee schreef:
QQQQ, die score vind ik eerlijk gezegd belabberd. Bovendien, wanneer men mijn statieken goed leest, kan worden geconstateerd dat de 'klassiekers' wel meer berichten hebben geplaatst, maar minder met een beduidende inhoud. Is dat bescheiden?

Misschien wel, misschien niet:
Ik zie veel mensen terug komen met dezelfde punten (van beide kanten). Denk als je daar rekening mee gaat houden dat de statistiek nog wat anders uit zou vallen (dus NOG minder nuttige plaatsingen!! Bloos )

Mensen die hun paard "ook wel eens wat dieper" instellen, bedoelen daar meestal niet persé direct LDR mee (zoals op de anky foto hierboven).

Eigelijk lopen er 2 discussies wat door elkaar:

1. Het Weiler verhaal (wat iedereen nu gaat bestellen OK dan! ) dat een vraagteken zou stellen bij ELKE mate van achter de loodlijn rijden, maar waarbij verwacht kan worden dat het vermoedde effect sterker zal zijn bij toepassen van LDR in de mate als hierboven vermeldt.

2. Het spieren verhaal: Met de nog altijd niet duidelijk beantwoorde vraag of LDR nou zo'n groot voordeel brengt in de spierontwikkeling, en zo ja, op welke spieren dit nou zo'n groot effect zou moeten hebben.

Daar bovenop komt dan nog het psychische verhaal.

Punt 2 en het psychische verhaal komen vooral aan bod op Theresa's site.

Voor het Weiler verhaal is het wachten op een objectieve "vertaling" die begrijpelijk is voor de leek en de proefopzet duidelijk maakt voor iedereen. Welke objectieve, duits sprekende (paarden-)patholoog voelt zich geroepen? Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 11:09

Ik denk dat het er helemaal niet toe doet wat de "waarheid" is. Ik vind het helemaal niet zo super belangrijk of diep rijden een betere spieropbouw meebrengt dan hoog rijden. Voor mij is diep werken een manier om blokkades bij mijn paard op te sporen en weg te werken, maar als jij dat kunt terwijl je hem steeds bovenin houdt is het toch ook goed? Maar val mij dan ook niet aan dat ik het wel doe.

Rijden is heel persoonlijk, zeker naarmate je verder komt. Een paard dat de ene ruiter heel erg goed past kan een andere ruiter misschien amper de bocht om sturen en v.v.

Je kunt niet zeggen dat de ene weg per defenitie beter of slechter is dan de andere. De weg word getoetst aan wat er in de ring getoond wordt, en de criteria die daar gelden zijn voor iedereen gelijk. Het is een illusie dat ieder GP paard fijn en makkelijk te rijden is, de meeste zijn dat helemaal niet en worden dat ook niet, maar ze worden gereden door zeer deskundige ruiters die in staat zijn hun paarden zo te trainen dat ze ze optimaal voor kunnen stellen op het moment dat het er op aan komt.

Het enige waar ik me mateloos aan erger in dit soort discussies is de verheiliging van een bepaalde methode. Over het algemeen zie je in dit soort discussies de mensen die wel diep werken een wat opener blik hebben dan de "classici". Mensen denken altijd dat als je diep rijden toepast, dat je paarden dan een uur lang met hun kop tussen hun knieën lopen, not! Zo extreem doorvragen als je Anky daar ziet doen, dacht je nou echt dat ze dat een half uur achter elkaar doet?

Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: een paard dat van achter uit over de rug loopt. Al het andere is gewoon slecht paardrijden, en dat maakt niet uit hoe je dat doet.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 11:14

Die foto, kan iemand die eens rechtzetten? Denk dat je dan een og ander beeld krijgt van LDR...

Ik ben 'tegen' omdat het mij voor een paard totaal niet prettig lijkt om zo te moeten lopen. Dan heb ik het niet alleen over lichamelijk...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 11:25

Zep"]
De weg word getoetst aan wat er in de ring getoond wordt, en de criteria die daar gelden zijn voor iedereen gelijk.
[/quote]

Maar de kriteria verschuiven steeds vaker weg van wat in de regelementen staat. Zo lang de regelementen niet worden herzien, zou er strikt volgens de regelementen moeten worden gejureerd.
In die zin zijn de kriteria in de ring dus niet gelijk: Degene die toont wat de regels vragen wordt daar lang niet altijd voor beloond in punten.

[quote="Zep schreef:
Zo extreem doorvragen als je Anky daar ziet doen, dacht je nou echt dat ze dat een half uur achter elkaar doet?

Dat doet ze wel rustig een kwartier of zo achter elkaar, mogelijk ook langer.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 11:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 11:27

en dat baseer jij op...

wat het verschuiven van die kriteria betreft: de ruiters rijden naar wat de jury's willen zien

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 11:29

Zep"]
en dat baseer jij op...
[/quote]

Zelf gezien.

[quote="Zep schreef:
wat het verschuiven van die kriteria betreft: de ruiters rijden naar wat de jury's willen zien

De jury's zouden moeten willen zien wat er in het regelement staat Knipoog