Paard heel erg traag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 19:57

Danique, oke, misschien heb je wel een beetje gelijk. Ik zal er over nadenken. Maar toch bedankt voor je ideeën wat ik nog wel met hem kan doen, die ga ik ook nog doen. Maar wow, dan ben je wel vroeg gaan studeren zeg. Dat lijkt me echt niet leuk. Maar dat gaat heel ergens anders over, dus negeer dat maar :')

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:59

Meerdere mensen zeggen dat het nog goed kan komen en geven goede tips, maar wat ik begrijp is dat TS hem al opgeeft hoor. 'Hij mag nog een paar maandjes genieten, en dan is het klaar'. :(

Ze is zelfs al naar een nieuw paard aan het kijken. .... dus ik denk niet dat het nog goed komt in die zin... of interpreteer het verkeerd, dat is natuurlijk ook nog mogelijk :o

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:59

Haar dierenarts heeft hem gezien en heeft een lange studie gedaan dus hij/zij zal wel weten wat het best is voor haar paard. Als de dierenarts zegt dat ze rustig mag rijden dan begrijp ik niet waarom mensen zo fel roepen dat ze er perse niet meer op mag. Of hebben jullie dit paard ook onderzocht?
Ts heel knap dat je je niet van de wijs laat brengen door de reacties hier en je eigen plan trekt. Ik vind dat je echt heel volwassen en verstandig reageert voor iemand van 15 jaar. Kunnen veel volwassenen nog wat van opsteken.
Veel succes verder met Oreo!

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:00

Hoe jong je ook bent,mijn complimenten hoe keurig netjes je reageert,dat mag ook gezegd worden. Heb wel een beetje het idee dat je soms ook zegt wat we graag willen lezen. Begint de ene over merriebrok,zeg je dat je dat gaat proberen,zegt de ander dat je seniorenslobber moet geven wil je daar op over gaan zodra je luzerne bijna op is.

Verder ga ik er verder maar niet teveel meer op door,ik wil je nl.ook niet teveel op je ziel trappen. Nog wel een vraagje,waarom praat je steeds over een paar maandjes,een paard kan heel wat ouder worden dan 20 en helemaal als je hem weer in de juiste conditie qua gewicht krijgt.

Je hebt 2xper week les maar toch niet op Oreo toch?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 20:03

ilonamandjes, dat klopt. Over een paar maanden gaan ze van de wei naar de paddock. Dan staat hij alleen nog maar buiten op het zand. Dat is voor hem echt niet leuk. Ook heeft hij dus een lekkende hartklep, en dat zal alleen nog maar slechter worden. Op een gegeven moment kom je dus op een punt dat hij elk moment dood neer kan vallen. Dat wil ik hem gewoon besparen. Ook staat hij als hij op zand staat niet meer samen met andere paarden, geen sociale interactie meer. Dan wil ik gewoon niet meer voor hem. Daarom heb ik met heel veel pijn in mijn hart deze beslissing gemaakt. Misschien kijk ik nog voor een rusthuis, maar die zijn heel duur en/of hebben hele lange wachtlijsten. En daar heb ik dus niet heel veel aan.
horzel, dat vind ik heel lief van je! Je maakt mijn humeur meteen een beetje beter, bedankt!
Faruba, dat klopt wel een beetje. Anders krijg ik zulke hopen stront over mij heen, en dat vindt ik ook niet zo fijn. Omdat hij dus een lekkende hartklep etc. heeft, wordt hij nooit meer beter. Alleen maar slechter.
Ik had twee keer per week les, nu een keertje soms en dan inderdaad niet op Oreo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:05

horzel schreef:
Haar dierenarts heeft hem gezien en heeft een lange studie gedaan dus hij/zij zal wel weten wat het best is voor haar paard. Als de dierenarts zegt dat ze rustig mag rijden dan begrijp ik niet waarom mensen zo fel roepen dat ze er perse niet meer op mag. Of hebben jullie dit paard ook onderzocht?
Ts heel knap dat je je niet van de wijs laat brengen door de reacties hier en je eigen plan trekt. Ik vind dat je echt heel volwassen en verstandig reageert voor iemand van 15 jaar. Kunnen veel volwassenen nog wat van opsteken.
Veel succes verder met Oreo!

Sluit ik me bij aan. Je blijft netjes, terwijl sommige mensen steeds weer hetzelfde standpunt herhalen zonder daarbij iets nieuws toe te voegen aan de discussie. En het wordt soms nog behoorlijk op de persoon gespeeld ook. Knap dat je zo constructief blijft reageren! _/-\o_

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 20:07

safina, dankjewel. Het voelt fijn dat sommige mensen het ook een beetje met me eens zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:10

Kimmie25501 schreef:
Danique, oke, misschien heb je wel een beetje gelijk. Ik zal er over nadenken. Maar toch bedankt voor je ideeën wat ik nog wel met hem kan doen, die ga ik ook nog doen. Maar wow, dan ben je wel vroeg gaan studeren zeg. Dat lijkt me echt niet leuk. Maar dat gaat heel ergens anders over, dus negeer dat maar :')

Dat klopt, ik ben op mijn 16e naar het MBO gegaan en was op mijn 18,5e klaar :j

Ik ben blij om te horen dat je er toch iets mee gaat doen en hoop dus ook dat je dat echt doet. Het is heel duidelijk dat je het beste voor hebt met je paard anders zou je geen topic openen, maar dit paard is (helaas!) niet geschikt voor jouw doeleinden, hoe jammer dat ook is...
Dan kun je hem beter naar een pensioen-stal doen en een nieuwe pony kopen waar je wel zeker op kunt rijden, of er genoegen mee nemen dat je er gewoon niet meer op kan zitten. Als Oreo 90cm hoog had geweest had je er OOK niet op kunnen zitten.

Misschien is het heel vervelend om te horen en ben IK nu de degene die heel bokt over mij heen krijgt, maar als jij denkt dat Oreo toch alleen maar slechter wordt, is het dan geen optie om hem in te laten slapen...?

Je zegt dat hij ongelukkig wordt van niks doen maar hij KAN helaas niks meer doen, en je wilt hem ook niet verkopen (wat ik heel goed begrijp want wie weet wat er dan met hem gebeurt).
Van afmaken voelt hij (gelukkig) niks en is het klaar... Dan kan jij ook verder met een nieuw paard waar je wel mee kan doen waar je Oreo eigenlijk voor hebt gekocht.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 20:14

Danique, je wist het nog niet, maar we hebben dezelfde mening. Ik laat hem nog tot het einde van het weideseizoen leven, en dan laat ik hem inslapen. Dat is eerlijker naar hem toe. Ik vind het heel moeilijk, maar ik heb toch maar deze beslissing gemaakt. Zo kan ik er nog even naartoe leven, en kan hij nog lekker genieten van het gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:16

Dat vind ik heel erg knap van je en daar wil ik je ook heel veel sterkte mee wensen. Ik denk persoonlijk, dat Oreo jou dankbaar is. Sommige (grote) paarden zijn lichamelijk nou eenmaal eerder klaar dan in hun koppie...
Geniet nog lekker van hem, laat dat zadel lekker in de kast en ga hem niet proberen beter te maken door een trainingsschema waar hij toch niks meer aan heeft...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:42

jetwii schreef:
Ik ontstip dit topic ook ik hief echt niet te lezen dat ts er elke keer op stapt.. Daar had ze mee moeten wachten. En zeggen dat het paard nog niet zover is om zo dood neer te vallen is smoes zoveel. Dat het paard zo snel buiten adem is zegt dat het paard al wel zover is.

TS moet helemaal niets. Ze volgt het advies van de DA op en dat is haar goed recht. Sterker nog, ze rijdt veel minder dan dat de DA adviseerde.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:50

Kimmie25501, wat ben je een ongelooflijke topper! Wat ben je goed voor je paard en wat heb je een moeilijk besluit genomen. Ik hoop dat je de komende maanden nog onwijs van hem gaat genieten. Hij is je vast oneindig dankbaar, als manegepaard had hij niet zo'n mooi laatste jaar gehad! Ik wens je nog heel veel plezier met hem, doe gewoon alles wat jullie gelukkig maakt - het maakt toch niet meer uit...

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:09

[quote="Kimmie25501"]Jansje, dat topic maakte ik voordat de dierenarts geweest. Toen hield ik rekening met de optie dat ik nooit meer zou kunnen rijden op Oreo. Maar daarna zei de dierenarts dat ik drie keer per week rustig recreatief mocht rijden. Ik rij nu om de drie dagen. Vandaag probeerde ik het schema in het bos, omdat hij in het bos meestal blijer is. En omdat de dierenarts zegt dat dit kan, ga ik er ook vanuit dat dit kan.
Wat ik nu vooral wil is hem gewoon een paar leuke laatste maanden bezorgen. Ik ga gewoon lekker naar het bos met hem, omdat hij dat heel leuk vindt. Als het aan hem lag zou hij de hele rit galopperen, maar dat mag niet meer van mij haha. Daarom doe ik soms ook kleine stukjes draf, omdat hij dat gewoon heel leuk vindt. Bedankt voor die tip over het merriebrok! Daar ga ik misschien naar kijken, maar eerst als ik een deel van de luzerne op heb. Anders komt er heel veel in één keer, en dat is ook niet fijn voor hem.

TS , dank je wel voor de uitleg en hoop echt voor je dat jij en Oreo nog lang samen zullen zijn. Ik denk met je mee over het voer van je paard om je paard nog dikker te krijgen en te houden.

Ik weet dat jij het al eens heb gezegd wat je paard krijgt van eten. Ik weet niet meer waar dat staat.
Wil je het aan mij nog eens vertellen wat je paard eet en hoeveel hij krijgt per dag aan krachtvoer en ruwvoer.

Wat je ook kan voeren aan je paard is pulp brokken/ vlokken van Pavo SpeediBeet quick soaking beet pulp flakes. Hierin zit maar 5% suiker in en pulp. Pulp moet je wel weken met water. 1 deel pulp met 3 delen water. Pulp zorgt voor buik vulling. dan kan je muesli voor ouderen paarden door de pulp doen en ook de merrie brokken. Pavo heeft ook goede merrie brokken maar deze zijn wel duur en Havens paardenvoerders heeft ze ook , kost wel wat minden dan de Pavo. Ik denk dat Van Gorp Horsefood het goedkoopste is van de merrie brokken en dat zijn ook goede brokken. Als ik jou was zal ik het een gaan uit proberen om te kijken of je paard er dikker van wordt.

Als je het wilt wil ik best wel eens komen kijken naar je paard , ik zie dat jij niet ver van mij vandaan woont.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door jansje73 op 21-08-16 21:16, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:10

TS, waar woon jij? Als het niet te ver is kan ik misschien een keer foto's bij je komen maken, om een mooi aandenken aan Oreo te hebben, als je dat leuk vindt? Mag ook in PB natuurlijk.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:57

Kimmie25501 schreef:
ilonamandjes, dat klopt. Over een paar maanden gaan ze van de wei naar de paddock. Dan staat hij alleen nog maar buiten op het zand. Dat is voor hem echt niet leuk. Ook heeft hij dus een lekkende hartklep, en dat zal alleen nog maar slechter worden. Op een gegeven moment kom je dus op een punt dat hij elk moment dood neer kan vallen. Dat wil ik hem gewoon besparen. Ook staat hij als hij op zand staat niet meer samen met andere paarden, geen sociale interactie meer. Dan wil ik gewoon niet meer voor hem. Daarom heb ik met heel veel pijn in mijn hart deze beslissing gemaakt. Misschien kijk ik nog voor een rusthuis, maar die zijn heel duur en/of hebben hele lange wachtlijsten. En daar heb ik dus niet heel veel aan.

Ik maak op uit dit stuk tekst dat je het niet prettig vind hoe oreo gestald word in de winter en dat ben ik ook helemaal met je eens. Maar als er na oreo een nieuw paard komt word deze net zo gestald toch? Is dat voor dat paard dan niet net zo vervelend?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:58

Vind het heeel goed van je dat je die beslissing hebt gemaakt om hem na het weide seizoen te laten gaan. Daar heb ik heel veel respect voor. Zijn genoeg mensen die door blijven modderen met een paard.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 09:38

Gisteravond werd ik ineens gebeld door mijn stalhoudster. Oreo stond met een olifantenpoot op stal en dat hij niet wilde eten het was dus echt niet goed. Ze vroeg me of ik de dierenarts wilde laten komen, en dat wilde ik graag. Toen ik daarna op stal kwam, stond hij echt heel erg zwaar te ademen. Hij viel ook de hele tijd naar voren tegen zijn stal aan. Toen de dierenarts kwam bleek dat hij er amper op kon staan. Ze temperatuurde hem ook, en hij had 39.4 graden koorts. Hij had dus ook heel veel pijn. Toen moest ik hem op de poetsplaats zetten, wat heel sneu was, omdat hij amper kon staan. En toen keek ze of het in zijn hoef zat, maar dat was niet zo. Dus waarschijnlijk is het bloedvergiftiging. Doordat hij totaal geen conditie en weerstand heeft, reageerde hij meteen heel heftig op een wondje. Daarna moest ik 10 minuten koelen. Morgen gaat hij ook op een paddock zonder andere paarden erbij, zodat hij niet kan worden opgejaagd. Ook moet ik 's ochtends, 's middags en 's avonds koelen. Hij kreeg van de dierenarts koortsremmers en antibiotica dingetjes. Dat krijgt hij van mijn stalhouder ook 's ochtends en 's avonds. Maar ik moet nu even nadenken wat ik wil. Want door zijn slechtere weerstand, is het mogelijk dat hij dit veel vaker krijgt. En dat wil ik ook niet. Dus nu moet ik nadenken of ik wel tot het einde van weideseizoen door wil gaan met hem. Ik ga proberen op iedereen te reageren. Ik weet nu trouwens niet of ik er ooit nog opstap, en het trainingsschema ga doen. Daar moet ik nog even goed over nadenken. Nu sowieso niet.

Danique, dat klopt zeker. Hij is in zijn koppie wel 20, maar zijn lijf is veel ouder. Maar ik heb het gevoel dat hij zelf ook wel weet dat het goed is.
Kendra, dankjewel voor je lieve woorden!
Jansje, hij krijgt 10 kilo hooi. Verder krijgt hij 3 kilo brok. Ook nog 2 scheppen luzerne, en muesli (op gevoel) met daardoorheen maisolie (vanaf vandaag 50 ml) en fenegriek (tegen het hoesten).
Oreo wordt waarschijnlijk niet meer veel dikker. Alles wat je erin stopt heeft hij nu echt nodig. Ik bedank je heel erg voor je aanbod, maar waarschijnlijk mag ik niemand via bokt laten komen van mijn ouders. Ze weten ook niet van dit topic. En ze vinden dat ik genoeg wordt geholpen door mijn stalhouders, en hebben liever niet dat iemand anders zich er mee komt bemoeien. Wel echt superlief dat je het aanbiedt!
Danique, ik woon bij Breda in de buurt. En het lijkt me echt geweldig leuk! Maar ja, dan moeten mijn ouders het natuurlijk wel goed vinden. Vooral omdat ik een weekje terug ook al een hele leuke fotoshoot heb gehad. Maar ik ga even overleggen. (behalve als je natuurlijk in Groningen woont, dan hoeft het denk ik niet :') )
Wispeltuur, dat is wel een beetje zo. Maar ik weet wel dat ze wel contact met elkaar hebben via het zand en ze op kleine weitjes staan. Maar Oreo was de baas van de kudde, maar die wilde dan alleen contact via vriendjes. Want verder is dit echt de meest geweldige stal om op te staan. Dus daar moet ik nog even over nadenken.
callum, dankjewel. Ik heb ook aan het begin gezegd, toen ik hem kocht, als het niet goed is, en hij niet veel kans meer heeft, laat ik hem gaan. Ik wil niet vanalles proberen, wat misschien toch niet werkt. Hij is ook al heel oud, dus laat ik hem van zijn rust genieten. Ik had alleen niet verwacht dat ik al zo snel deze beslissing heb moeten maken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:45

Zo.n beslissing komt altijd onverwachts,ik wens jullie veel sterkte.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 09:46

Dankjewel.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:56

Kim , jeetje dat is schrikken als de stal eigenaar van je paard je op belt. Je paard krijgt genoeg eten aan krachtvoer en ja je hebt ook gelijk daarin dat je paard misschien wel niet meer dikker kan worden. Als ik jou was dan zal ik ook niet meer alles vertellen in dit topic hoe het nu met je paard is en gaat.

Hoe lang wil je het nu nog af kijken met je paard ? Ik weet dat het een hele moeilijke en vooral verdrietige keuze zal worden. Maar er komt een dag dat je moet beslissen om je paard .... , dat weet je wel wat ik bedoel.

Sterkte :(:) .
Laatst bijgewerkt door jansje73 op 22-08-16 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:56

He wat naar... Sterkte :(:)

Ik woon in de buurt van Rotterdam, Breda is voor mij wel te doen... :j Tussen a.s. donderdag en 27 september heb ik sowieso een auto beschikbaar en anders kan ik er wel eentje lenen via via. Als je ouders inzitten over de kosten van de fotoshoot, zeg maar dat je die shoot van mij krijgt :(:) Je hebt het al zo rot.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:02

Agosh,arm paard,dat hem dit nu nog moet overkomen. *pinkt traantje weg*

Sterkte met je beslissing en verwen hem maar goed.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:06

Ik lees al een tijdje mee, maar jeeee, dit is je echt niet gegund hoor.
Poeh, rot zeg. Sterkte ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:08

Danique schreef:
He wat naar... Sterkte :(:)

Ik woon in de buurt van Rotterdam, Breda is voor mij wel te doen... :j Tussen a.s. donderdag en 27 september heb ik sowieso een auto beschikbaar en anders kan ik er wel eentje lenen via via. Als je ouders inzitten over de kosten van de fotoshoot, zeg maar dat je die shoot van mij krijgt :(:) Je hebt het al zo rot.

Wat ontzettend lief van je!

TS heel veel sterkte! :(:)

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:19

TS wat vervelend dat het zo slecht ineens met hem gaat. Ik wens je heel veel sterkte, ook met wat nog komen gaat. :(:) :(