Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:38

Lara_Silver schreef:
Ik trek wel degelijk op een fiets, anders krijg ik hem echt niet om hoor. Ik zet de beweging in met kant van het stuur die de bocht moet maken en niet zoals op een paard, met de buitenteugel, geheel andersom dus, voor mij. Daarom dat ik het een bagger tip vind omdat als mij zo les gegeven zou worden met metaforen, ik er niets meer van zou snappen. En met mij nog meerderen, op stal hier vonden ze het ook maar raar er niet te vergelijken met paardrijden. Zal wel er aan liggen dat we allemaal dezelfde instructrice laten komen. :+

Tsjah, er leiden meerdere wegen naar Rome, zoals eerder ook al werd gezegd. Een mening kan geen enkele weg minder goed maken dan de ander, zeker in de paardensport niet wanneer er constant een happy athlete beoogd wordt.

Niet elke ruiter kan zich een theoretische uitleg meester maken. Een metafoor is dan één van de mogelijkheden die een instructeur heeft om iets duidelijk te maken. Vaak gaat het dan ook om de kern van de vergelijking en niet om de letterlijke vergelijking.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:01

Lara_Silver schreef:
Ik trek wel degelijk op een fiets, anders krijg ik hem echt niet om hoor. Ik zet de beweging in met kant van het stuur die de bocht moet maken en niet zoals op een paard, met de buitenteugel, geheel andersom dus, voor mij. Daarom dat ik het een bagger tip vind omdat als mij zo les gegeven zou worden met metaforen, ik er niets meer van zou snappen. En met mij nog meerderen, op stal hier vonden ze het ook maar raar er niet te vergelijken met paardrijden. Zal wel er aan liggen dat we allemaal dezelfde instructrice laten komen. :+

Nou ja om het gelijk bagger te noemen.... maar ben het met je eens, sturen op het paard doe ik ook totaal andersom, misschien omdat ik nooit fiets dat ik die feeling ben vergeten :')
Tevens snap ik het wel, maar zou zelf deze term absoluut niet gebruiken, omdat de ruiters dan de nadruk gaan leggen op de binnenteugel, het is idd een samenwerking van buiten en binnenteugel, maar de druk op de buitenteugel overheerst, dus die geef je niet mee naar voren, en dat vind ik dus verwarrend als je deze metafoor gebruikt.

Lara_Silver

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:40

Ik denk dat de kwaliteit van bepaalde tips ook best van de simpele uitleg en begrijpelijkheid voor iedereen mogen afhangen. Ik ben persoonlijk erg fan van Jip en Janneke taal, op welk niveau dan ook. Vandaar dat ik wie weet wat streng oordeel en misschien overdrijf in mijn oordeel. Maar de fiets tip vind ik gewoon zeer makkelijk vatbaar voor verkeerde interpretatie, en daarom vind ik hem dus niet goed.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:52

Lara_Silver schreef:
Ik denk dat de kwaliteit van bepaalde tips ook best van de simpele uitleg en begrijpelijkheid voor iedereen mogen afhangen. Ik ben persoonlijk erg fan van Jip en Janneke taal, op welk niveau dan ook. Vandaar dat ik wie weet wat streng oordeel en misschien overdrijf in mijn oordeel. Maar de fiets tip vind ik gewoon zeer makkelijk vatbaar voor verkeerde interpretatie, en daarom vind ik hem dus niet goed.

Dat zijn veel van de tips die hier gelabeld worden met 'slechte tip'. :j In de basis niets mis mee, maar echt op voorwaarde dat ze goed worden uitgelegd. En dat laatste heeft wel met een stukje didactiek te maken.

En Jip en Janneke taal ben ik ook erg fan van. Als je het niet simpel kan uitleggen, hoe kan je dan beweren dat je iets begrijpt? En dat vind ik dan weer een voorwaarde om instructeur te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:41

Ik zeg juist altijd dat ze niet als een fietsstuur moeten sturen. Nu heb ik een paar lesklanten waarvan de paarden over de buitenschouder weg lopen doordat ze de binnenhand teveel terugbrengen en de buitenhand wegsteken.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:11

Sturen als een fietstuur. Bij wijze van spreken denk ik

Je gaat toch niet trappen zoals je op de fiets doet _/-\o_

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:25

Mijn dochter van 7 kreeg vandaag na haar F3-proefje als rijtip van de jury dat ze met haar binnenbeen/kuit moest drijven en niet met haar hakken. Op zich had de beste man daar helemaal gelijk in, ware het niet dat het enige deel van haar been dat onder het zadel uitkwam een enkel en een voet is. Ze is nu eenmaal nog een klein frutje en gezien het aantal huilende meiskes na de prijsuitreiking en commentaar van de jury besefte hij zich niet dat hij kleine kinderen aan het becommentariëren was die fysiek nou eenmaal nog niet alles kunnen wat idealiter is.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 21:27

Ik had mijn paard toen nog niet zo heel lang toen ik les kreeg waar we het nu soms nog over hebben :') .
Paard had Z2 gelopen dus de knopjes zaten er wel op, maar ik als b ruiter wist gewoon niet wat ik moest doen. De instructrice was ook al op niveau.
Ben nog geen 2 rondjes aan het instappen of ik word al naar het midden geroepen. Daar ging ze me even haarfijn uitleggen dat ik flink druk op mijn teugels moest nemen en kneden om hem naar beneden te krijgen.

Dus ik met mijn "blonde hoofd" : "um, als dit een z paard is lijkt me dat toch niet nodig toch om met zo veel kracht in mijn handen te rijden?"
Instructrice was "not amused" en stuurde mij de bak uit. Jammer voor haar, maar het was "onze" baan (vereniging) waar zij op bezoek was. Dus ik ben maar lekker voor mijzelf gaan rijden terwijl zij de volgende leg ging geven. Of ik nog wel even wel het lesgeld wilde betalen terwijl ik nog geen 5 minuten "les" heb gehad.

Heb ook nog wel eens les gehad van een vent die mijn benen wilde vastbinden aan de singel zodat ik stiller ging zitten. Echter reed ik op een paard dat nogal een gebruikshandleiding had en totaal niet te vertrouwen was. Heb mijn moeder nog nooit zo kwaad gezien en was ook de laatste keer dat ik bij de vent gelest heb.

Ben trouwens wel echt voorstander van makkelijke taal en instructeurs/instructrices die je zelf ook laten nadenken. Dingen zoals" wat denk je dat er gebeurt als ....vul zelf in...". Aan 100% voorgekauwde lessen heb ik ook weinig. Ik wil weten waarom, hoe en wanneer ik iets moet doen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:09

Meeste tips waren niet per se fout, maar gewoon niet goed getimed. En tips voor je houding zijn niet altijd even goed. Als ik bijv. mijn hakken meer uit moet gaan drukken dan ik nu doe gaat dat ten koste van de rest van mijn houding. Voor mij is het belangrijk om druk te houden, tenen naar voren (en niet naar binnen forceren) en vanuit mijn enkel en kuit mee te veren.

Slechtste tip is denk ik toch het advies om met een slofteugel te gaan rijden (en dan echt niet gelijk overdreven strak hoor), omdat ik te weinig ruitergevoel en stabiele hand had om mijn paard er lekker doorheen te rijden. Ik was niet alwetend en ik heb inderdaad enkele keren zo gereden, echt schadelijk is het niet geweest, maar had het liever anders opgelost.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:28

Misschien is het een beetje offtopic, maar omdat we er waarschijnlijk ook iets van willen leren... Kan iemand wél helder uitleggen hoe je correct een wending rijdt wat teugelhulpen betreft?
Ik weet dat je ook zit en beenhulpen moet gebruiken en ik trek mijn paard niet op één teugel de bocht om, maar ik ben erg benieuwd naar de uitleg van anderen. Want als manier X niet werkt en Y onvriendelijk is en Z helemaal niet goed is..Hoe moet het dan wel?

Vertel :)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:31

Slechtste rijtip?
Mijn bijrijdpaard (die ik al 6 jaar fulltime bijrijd) heeft erg veel problemen met linkerstelling. Ze is erg scheef en heulll moeilijk recht te richten.
Ik wilde overstappen naar een andere instructrice. Ik moest mijn binnenhand op mijn binnenbeen leggen. Zie je wel, ze gaat kauwen, ze laat al los! Blèrde de instructrice meermalen. Wat er achter de hals gebeurde boeide niet, als die kop maar naar binnen gevouwen werd. Nou, dat was eens maar nooit weer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:43

Xchanelx, er worden hele hoofdstukken geschreven over teugelhulpen. Ik denk niet dat iemand dat in 1 post gaat samenvattwn.
Koop het boekje: Handleiding ten behoeve van Nederlandse ruiters en hun instructeurs.
Daar staat veel over in geschreven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:07

xChanelx schreef:
Misschien is het een beetje offtopic, maar omdat we er waarschijnlijk ook iets van willen leren... Kan iemand wél helder uitleggen hoe je correct een wending rijdt wat teugelhulpen betreft?
Ik weet dat je ook zit en beenhulpen moet gebruiken en ik trek mijn paard niet op één teugel de bocht om, maar ik ben erg benieuwd naar de uitleg van anderen. Want als manier X niet werkt en Y onvriendelijk is en Z helemaal niet goed is..Hoe moet het dan wel?

Vertel :)

In mijn ogen: je draait je heupen en schouders in op dezelfde lijn waarop je de heupen en schouders van je paard wilt indraaien. Daardoor wordt je binnenbeen iets langer en verplaatst je gewicht naar binnen, je buitenbeen schuift dan naar achter. (Als je dit bewust doet doe je vaak teveel trouwens) en opent je binnenhand die ruimte geeft aan de voorhand om te verplaatsen en komt je buitenteugel tegen de hals, de buitenschouder naar binnen plaatsend en geeft je buitenhand iets naar voren de ruimte om de hals te buigen.
Nogmaals: als je dit bewust afzonderlijk gaat doen, verstoor je de balans en samenhang der hulpen vaak door iets te veel te doen, te overdrijven.

Maar er zijn ook voorstanders van alleen omduwen met de buitenteugel of het optillen van de binnenhand voor extra stelling etcetera.

Er zijn meerdere wegen naar Rome.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:55

Ik heb altijd geleerd om de buitenschouder te begrenzen met buitenteugel en evt buitenbeen, binnenkant iets begrenzen door buiging te vragen om het binnenbeen om te voorkomen dat je paard als een plank de bocht door valt en de binnenteugel wat van de hals te halen.
Tevens je gewicht iets naar binnen verplaatsen om het paard verder uit te nodigen de bocht om te gaan.

Weet niet of ik het zo helemaal correct heb uitgelegd hoor. :o

Nog z'n instructie:
Knoop er een slof om.
Paard had een paar dagen stil gestaan en was erg drammerig, heb dat opgelost door veel overgangen en figuren te rijden zodat ze moest opletten, later mocht ze als beloning een paar rondjes racen op standje kamikaze.
De tipgever was een stagiaire en ik heb haar in eerste instantie genegeerd en na de les uitgelegd waarom ik niet voor een slof kies en vervolgens m'n instructrice gevraagd of ik zo op de goede weg zat.

iammaxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:50

Ik drukte altijd mijn handen naar beneden en mijn instructrice bleef maar zeggen dat mn houding bete werd enzo en dat ik alleen mn schouders naar achter moest doen. Ooit geprobeerd om dit tegelijk te doen? Het lukte gewoon niet. Later reed ik bij een andere instructrice en die vertelde me dat mijn hele houding weg was en dat ik heel ver naar voren zat. Heel de les aan mijn houding gewerkt en toen aan het einde vertelde ze me dat het probleem van mijn schouders weg was als ik mijn handen iets hoger deed... |o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:53

iammaxime schreef:
Ik drukte altijd mijn handen naar beneden en mijn instructrice bleef maar zeggen dat mn houding bete werd enzo en dat ik alleen mn schouders naar achter moest doen. Ooit geprobeerd om dit tegelijk te doen? Het lukte gewoon niet. Later reed ik bij een andere instructrice en die vertelde me dat mijn hele houding weg was en dat ik heel ver naar voren zat. Heel de les aan mijn houding gewerkt en toen aan het einde vertelde ze me dat het probleem van mijn schouders weg was als ik mijn handen iets hoger deed... |o

Nou dat is toch niet zo lastig?
Je kan toch je elleboog laten scharnieren? Doe je vanuit je elleboog je handen wat lager en daarnaast gewoon je schouders naar achteren.

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:58

Ik kreeg regelmatig te horen: als hij niet stopt rij je hem maar tegen de bakrand aan. Gevolg was dat paard lief het dus andersom ging doen en ik dus tegen de bakrand klapte :=
Hele been blauw en zij maar roepen ja goed zo buitenteugel aanhouden en zet hem er maar tegen.

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:05

toen ik men paardje kocht ben ik gelijk begonnen met privé lessen. naar 2 weken begon men paardje me een beetje uit te proberen ( ik was die tijd best angstig op het paard) als ik wou aan draven of galopperen ging mevrouw naar het midden van de bak en ging ze stil staan. men instructrice zei me dat ik wss een paard had gekocht wat niet geschikt was voor bakwerk. en ik beter ook nie meer in de bak kon gaan rijden. ik moest er maar aan wennen dat men paard alleen buitenritten kan maken. 7 jarige merrie die niks mankeerde XD. dag later was ik het zat en pakte een keer door heb er daarna nooit meer last van gehad

oja paardje kleeft eerder erg aan de bakrand je moet gwn constant een boogje laten vallen in je binnen teugel en dan in 1 keer heel hard aan trekken dat ie een vlinke tik in zen mond krijgt dan leert hij het snel genoeg af

stephanie_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 01:01

Nou ik heb al een paar jaar geen les meer gehad (ook een paar jaar niet gereden) en wou binnenkort weer eens beginnen met lessen op mijn bijrijdpaard. Hopelijk kom ik een betere lesgever tegen dan sommige mensen hier!

Wat ik me kan herinneren uit mijn manege tijd is voornamelijk dat we altijd onze handen gigantisch ver uit elkaar moesten houden. Buiten teugel strak en binnen teugel heel ver naar binnen zodat de pony ook eigenlijk niks anders kon dan die kant op kijken. Maar als ik dat zo lees hier was ik niet de enige die er zo bij zat op de manege :Y)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:51

crystallady schreef:
oja paardje kleeft eerder erg aan de bakrand je moet gwn constant een boogje laten vallen in je binnen teugel en dan in 1 keer heel hard aan trekken dat ie een vlinke tik in zen mond krijgt dan leert hij het snel genoeg af

Alsjeblieft niet zeg!
Binnenhoefslag rijden, constante verbinding op twee teugels en begrenzen zodat hj niet kan kleven. Maar ga alsjeblieft niet in de mond zitten rukken!! Iets met vertrouwen in de ruiterhand enzo.

Ontopic: standaard verhaaltje van kneepjes, sperriem om om open mond tegen te gaan, sturen op de binnenteugel.
Nog een mooie aan een meisje die ik (voor de eerste keer) lesgaf: ik vroeg haar om de hulpen voor het aangalopperen. Ja, zegt ze, je doet de teugels wat losser en je spoort heel hard aan. Ehhh juist.

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:02

xChanelx schreef:
crystallady schreef:

Alsjeblieft niet zeg!
Binnenhoefslag rijden, constante verbinding op twee teugels en begrenzen zodat hj niet kan kleven. Maar ga alsjeblieft niet in de mond zitten rukken!! Iets met vertrouwen in de ruiterhand enzo.

Ontopic: standaard verhaaltje van kneepjes, sperriem om om open mond tegen te gaan, sturen op de binnenteugel.
Nog een mooie aan een meisje die ik (voor de eerste keer) lesgaf: ik vroeg haar om de hulpen voor het aangalopperen. Ja, zegt ze, je doet de teugels wat losser en je spoort heel hard aan. Ehhh juist.

Zo is het mij ook geleerd op de manege waar ik de eerste 2 jaar gereden heb. Als een paard in gallop ging gingen ze allemaal mee en je hoefde alleen maar wat te schoppen, dan gaan ze vanzelf... -O-

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:10

Een hele ernstige rijtip die ik kreeg van een GP amazone:
Een travers rij je enkel op je buitenteugel...... [nou liever niet hoor]

Of deze, van een zeer bekend iemand in de wereld van het academische rijden
Als een paard heel langzaam draaft gaat ie vanzelf verzamelen............[wow dat is makkelijk]

Van dezelfde persoon over een paard dat ernstig kreupel was:
Het paard moet zich leren concentreren om in balans te lopen en het gewicht correct over de benen te verdelen, en dan is ie wel regelmatig........ Tuurlijk, probeer dat maar eens met een heel ernstige blessure, paard is kort daarna op advies van 2 verschillende DA's ingeslapen.

Er lopen echt wat mafkezen rond.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:16

in de travers en appuyement doet de binnenhand ook heel weinig toch? Tijdens de inzet en eruit wel, maar tijdens de oefening kan ik mijn binnenteugel loslaten en gebeurd er niets.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:20

En wat gebeurt er als je je buitenteugel loslaat Sizzle?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:23

Sizzle schreef:
in de travers en appuyement doet de binnenhand ook heel weinig toch? Tijdens de inzet en eruit wel, maar tijdens de oefening kan ik mijn binnenteugel loslaten en gebeurd er niets.

Dit klopt wel, maar je been, zit en gewichtshulpen maken de rest van de oefening af...
Dus uiteindelijk gebruik je meer dan alleen je buitenteugel :)