Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:08

Een barefoto cheyenne bij een vorige stalling ligt zowel op een Noriker als op een draver. De Noriker mag eigenlijk wel een L hebben, maar dat is het dan ook.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 15:23

Rustig maar, dames, ik ben me al ijverig aan het inlezen over boomloos. Maar dat gaat niet in 10 minuten. Over bitloos wist ik al het eea.hoewel nog nooit zelf gedaan.
Hoe dan ook: het is een heel nieuw leertraject.
Nu ja, nooit te oud om iets nieuws te leren.

Op de Bokt Markt staat ieg geen Barefoot Cherokee zwart maat 1 te koop (met toebehoren).
Wel de Classic, maar dat wil ik niet.

Ik weet eigenlijk niet of je een Barefoot 't beste nieuw of tweedehands kunt kopen, aangezien de zadels zich nogal zetten naar het paard. Of maakt dat om die reden nou juist weer niet veel uit?

Anders ga ik zelf maar een gezocht oproepje er voor zetten.

Khava moet wel goed spul hebben voor als ze straks verkocht is, natuurlijk.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:28

Ik zou een tweedehandsje doen. Dan is het allemaal al wat soepeler en zachter :j
Ga je Khava toch verkopen?! :oo

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:47

Moest ook even twee keer lezen... Nee toch? Khava gaat niet verkocht worden toch???

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:19

vast niet, zit te voeren denk ik haha
Ik zou eerst eens wachten met wat aan te schaffen. Kijk eerst eens of het wat is voor jullie.. kopen kan je altijd nog. Je moet alleen een pad aanschaffen (staat een mooie roze te koop) Want die heb ik niet meer. Wat ikzelf ook altijd gaaf vind zijn die zaldi zadels. zo goed als niks op je paard. geweldig! Maar dat past mijn tank niet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 16:40

Met dat "voeren" had ik dan beter tot etenstijd kunnen wachten, want @pipo trapte er dus al niet in! Ik weet het... 't was flauw....

Nee natuurlijk wordt Khava niet verkocht, NEVER, ik heb er nu te veel in geinvesteerd qua gevoel, bovendien wil ik zelf veel te graag met haar verder het nieuwe avontuur in.
Jaopie z'n vriendinnetje wordt alleen overgedaan aan iemand die er gekker mee is dan ik. En hij. En die bestaan niet, heb ik besloten, hahaha.

Nee ik schaf nu nog niets aan, en wacht even af hoe Khava en ik er mee terecht komen (met dat boomloze zadel), maar ik orienteer me wel alvast.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:46

Flauw :+ Daar gáát mijn vertrouwen in de mensheid :P

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:13

Haha lol :). Ik moest ook even 2x lezen en besloot toen, neeeeee, dat kan gewoon niet, moet een geintje zijn :).

Je kunt boomloze zadels (iig barefoot) het beste nog vergelijken met een bareback pad: het is eigenlijk gewoon een laagje leer tussen jou en je paard, met wat extra kussens op sommige plekken om het gewicht iets beter te verdelen en een harde boog in de voorkant om te voorkomen dat hij strak trekt op de schoft. Maar omdat het soepel leer is, vouwt het gewoon mee met je paard, en écht sterk vormen doet het niet echt. Je kunt ze gewoon weer uitdeuken en bij wijze van dubbelvouwen en in je kast proppen :+
Overigens gaat dat inderdaad beter met een wat oudere barefoot, de nieuwe zijn waarschijnlijk nog een beetje stijf en vormen iets minder mee.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:16

Sorry, dat ik je grapje verziekt heb.
Weet je zadels zijn gewoon leuk. Zoveel modellen en zoveel soorten. Maar je zal altijd zadels hebben die jij niet lekker vind of die niet optimaal op je knol liggen. Zo wou ik graag alleen voor zadels gringo iets heter wassen dan normaal.. maar dat mag niet. Gaat ie niet lekker vinden weet ik zeker.Daarnaast is gringo zijn hele 770 kg in goud waard dus moet ik langer zoeken naar een zadel naar hart en ziel. Enne de prijs is bij wel een probleem. Maar naast dat ik altijd heerlijk op boomloos heb gereden, is het nu mn wintec. Ooit komt er een soort zaldi. Ik heb een mc lellan gehad grote maat maar ook dat is te smal. Ahh houd je bezig haha. Hoop dat jij sneller slaagt. Alhoewel... mn boomloze heb ik ook jaren gehad. Nog zonde dat ik er zelf niet lekker op zit meer.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:20

Klopt inderdaad, zadels is persoonlijk, je moet het gewoon proberen. Boomloos vind ik fijn maar past ook niet lekker op ieder paard. Had een heeeeeeeeeeeeeeeeel rondgeribt (zeg maar gewoon rond :') ) verzorgpaardje en daar schoof hij gewoon op. Paard had te weinig schoft, dus zodra ik maar een beetje te veel links of rechts in de beugel stond zakte m'n zadel een centimeter of 5 weg :P. Maar dan heb ik het dus wel over een compleet rond paard; dat zal bij Khava niet zo snel het geval zijn denk ik.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:33

Gringo is ook rondrond. :D
Dat is in mijn mening en een goede spiegel, dat je zelf geen goede Balance kan houden. Uiteraard is dat heel moeilijk een goede Balance, maar niet onmogelijk.
Op een paard met schoft, is het dus makkelijker, want t zadel blijft wel liggen. Maar dat neemt niet de verhoogde druk weg op 1 van de beugels. Dus , heel kort door de bocht, jouw linkerbeen is sterker dan je rechter, je gaat scheef, boomloos compenseert niet, die gaat schuiven.. dus een boom... je blijft scheef, paard word scheef.. cirkeltje rond lijkt me. Maar nogmaals dit is heel kortzichtig uitgelegd. Is geen verwijt of aanval.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:39

Pipo, dat heb je met een boomzadel toch ook? Niet alleen met boomloos.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:53

Jawel, maar jij begon over een rondgeribt paardje waar het zadel bij schoof. Dus dan is dit mijn antwoord. Alles schuift als je je eigen middelpunt niet recht kan houden. Helaas hebben veel paarden wel een schoft en blijft een boomzadel daar meestal wel goed op liggen ondanks de verschillende druk op de beugels. Dus wie netjes recht op een boomloze kan zitten kan heel goed zijn balance houden.
Maar goed dat is mijn idee. iedereen en elk paard heeft een voorkeur. Dat is logisch.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:16

Tuurlijk heb je daar gelijk in pipo, het is ook niet de bedoeling meer druk op 1 beugel te hebben.
Gebeurt ook niet altijd, maar in de praktijk soms wel (bijv als je paard plotseling een draai maakt) en dan vind ik het best prettig als ik niet onder de buik van m'n paard hang ;).
Bij m'n kwpn verzorgpaard hoef ik daar niet bang voor te zijn, daarbij blijft het boomloze zadel ook bij meer druk op 1 kant nog prima liggen, zal iig nooit onder z'n buik schuiven. Maar bij m'n ronde verzorgpony ging dat dus fout :).

Edit: nog een voorbeeld van wanneer het niet goed ging: bij het opstijgen hing het zadel soms ook al halverwege zijn buik nog voordat ik erop zat. Met krukje was dat probleem natuurlijk grotendeels weg, maar ik vind dat niet super veilig en in zo'n geval vind ik een boomloos zadel dus niet passend voor dat paard.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:41

Dan had je dus gewoon niet goed aangesingeld, sofy. Een zadel hoort niet te glijden als je opstapt. En ook niet als je maar 1 voet in de beugel hebt. Dan zijn er andere dingen aan de hand.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:46

Waar moet het dan aan blijven hangen met een rond paard? Of ik aansingel of niet het hek is het handigst ivm wegschuiven.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 12:57

Getverderrie, ik lees op de Barefoot site net dat de Cherokee in de kleur zwart er in 2014 helemaal uit gaat, en die met bruin wil ik niet. Dacht net: als Barefoot wat voor ons is, dan neem ik die zwarte Cherokee maat 1.
Nou, dat zal dan nog te bezien zijn, want het is al tegen eind 2014. En tweedehands met wat toebehoren zijn ze moeilijk te krijgen, heb ik al gezien. Heb ik weer....

Sowieso wil ik ook een gewoon boomzadeltje voor haar, erbij, stel dat er eens een ander op gaat voor bijv. als companion op een buitenrit, die niet op boomloos kan of wil. Dat zal vooreerst wel een Wintecje worden. Die zijn er wel te kust en te keur (ook tweedehands ).

Gaat nog een dure tante worden, het bonte juffie!

Ben ook slecht geluimd want Jaopie heeft voor 't eerst van zijn 10 jarige leven een blessure rechtsachter. Die staat nu dus maar in de wei terwijl ik vanmorgen weer rijden in de planning had. Kijken hoe 't morgen is.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:11

Het zadel is bij cc, dus we zien wel of het goed ligt verder.
Je kan ook bij randolls kijken voor een boomloze.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:15

Ik zag op mp een mooie zwarte cherokee staan!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 13:23

Ja, ik heb er daar ook verscheidene gezien, maar dan was het OF de Cherokee Classic (zonder paardenhoofdje) OF maat 2 (en ik moet maat 1).....

Maar eigenlijk staat m'n hele kop er nu al niet meer naar, nu Jaopie opeens geblesseerd is... ik maak me sterk dat dat wellicht van die net begonnen nieuwe training komt, het is wel erg toevallig. En ik ben heel pissig daarover, en ook bezorgd. Paard heeft daarvoor nooit ook maar iets gemankeerd, arghhhhh.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:26

O, jee. Wat is er met Joapie aan de hand.
Kan me heel goed voorstellen dat dan je je hoofd er dan even niet meer bij hebt.
Hoop dat het mee gaat vallen met Joapie.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:56

Oh wat heeft ie dan? Hoop niks ernstigs

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 14:06

Toen ik eergisteren bij de wei kwam lag hij nog te rusten. Ik liep er heen en toen stond-ie heel raar op, ik wist meteen dat dit niet normaal was. Hij kwam ook niet naar me toe. Toen ik lokte met een handje Metazoa wilde hij komen, maar hij hakkelde over rechtsachter, kon 'm niet goed neerzetten. Eenmaal bij mij stilstaand zag ik dat hij de hoef rechtsachter meteen op de punt parkeerde. Ik ging een meter of 10 naar achteren en lokte opnieuw, nu ging het iets beter, maar toch nog niet helemaal jofel. Net alsof hij de kogel niet goed omboog. Bij mij meteen weer de hoef op de punt laten rusten.
Ik liep een rondje om hem heen zodat hij mee moest draaien, dat ging wel, maar ook raar moeizaam, zag ik.
Ik voelde aan het been, laag aan de kogel en het pijpbeen. Gewoon lauwwarm, dat was niet anders dan het andere been (hij heeft natuurlijk sokken). Er was niks warm of dik.

Ik verliet de wei en hij liep tientallen meters gewoon achter me aan.

Niet gereden natuurlijk.
Gisteren lag hij ook (ja ik kom dan al voor 8.00 'smorgens, dus op zich niet bijzonder), maar stond wel makkelijker op. Ik voelde aan het been, ook weer niet warm, niet dik. Maar bij het om z'n as laten draaien leek het wel alsof hij er een beetje doorheen zakte.
Dagje rust.

Vanmorgen stond hij al, en kwam meteen op me af gestapt, ik vond het net alsof hij rechtsachter de hoef er net wat langzamer bij trok en ook weer alsof de kogel niet goed afrolde, zeg maar. Toen ik hem achteruit liet stappen leek hij er ook wat aarzelender mee te bewegen. Hij liep wel weer de hele weide door ruim stappend achter me aan naar het hek. Niet warm, niet dik.

Dus niet gereden, nog maar een dagje op rust in de wei.

Hier ga ik geen stevige training op doen.

Wat is dit nu weer? Ik moet er bij zeggen dat de laatste keer dat ik reed, inmiddels dus een paar dagen terug, ik aan het einde van het half uur training tijdens een kleine in draf volte linksom opeens weg leek te zakken met datzelfde rechterbeen. Hij herstelde zich wel meteen, met een raar hupsje van achter, maar het is me bijgebleven. Hij kreupelde daarna niet, en ook nu niet. Maar nu ik opeens dit zie.... Misschien was het een voorbode?

Zal de training hem nu te veel worden? Artrose? Verstapt? Peesblessure? Iets veel ergers? Foto's laten maken?

Godsamme, mijn grote stoere bink die nooit ook maar iets heeft gemankeerd! Ben er ziek van.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:12

Pff, da's rot terpentijn. Maar geef het nog een paar dagen, om meteen aan al die nare dingen te denken vind ik wat vroeg. Met een nare verstapping kan hij ook een paar dagen rust nodig hebben, zelfde als wanneer wij door onze enkel gaan.
En tsja, of het van de training komt: als hij z'n lijf opeens écht anders moet bewegen zou het kunnen dat hij daar aan moet wennen, en dan verstapt hij zich misschien wat sneller. Hoeft natuurlijk niet per sé iets te zeggen over de trainingsmethode op zich.

Komt vast goed joh!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:17

Wat ontzettend rot, Terpentijn.
Ik zou tot na het weekend wachten. Daarna kun je altijd de dierenarts er bij gaan halen. Kan best dat hij moet wennen aan het anders rijden dan voorheen. En dat hij zich daardoor heeft verstapt.