Ansie schreef:Simpelman, wat wil je nu zeggen met de theorie. Wat ik bestrijd is dat alleen het Skala als het enige echte klassiek bestempeld mag worden. Net zoals Cherie al aangeeft. De meeste rijstijlen, zoals in Frankrijk, Spanje en Portugal zijn vanuit Guérinière (frans klassiek) doorontwikkeld. Ieder met andere accenten. Ik vind het dus krom om te stellen dat het Skala (voor mij toch echt voornamelijk Duits doorontwikkeld) als enige de naam klassiek mag dragen. Als we het hebben over klassieke rijKUNST dan denk ik dat er wel degelijk meerdere stromingen zijn, kijk dan dus naar Frankrijk, Spanje, Portugal. Sommigen werken meer met de inzichten van Baucher (legerete). Dit rijmt gewoon op sommige punten niet met het Skala, maar is het dan ook meteen niet klassiek?
Als je praat over de rijSPORT dan heb je gelijk, dan wordt als enige echte het Skala gevolgd bewaakt door FEI, gebruikt als een zo objectief mogelijke vorm van beoordelen. Maar in mijn ogen heeft rijKUNST meer met gevoel en smaak te maken en zijn daar dus meer diverse uitvoeringen in. En hiermee wil ik niet zeggen dat je het Skala niet als rijKUNST zou kunnen beoefenen.
Ik wil het ook niet zo zwart wit stellen, weet niet hoe ik het anders uit moet leggen. Maar om nu de gehele Frans klassieke, Spaans klassieke en Portugees klassieke rijkunst weg te vegen vind ik ongepast.
Woordverwarring!
De term Klassieke Dressuur/Rijkunst staat voor dat wat we hier en nu aan het doen zijn in de dressuur volgens de regels van het FEI, die zijn gebaseerd op het in de Duitse dressuur opgestelde Scala.
Wanneer je nu het woord klassiek gebruikt voor een andere vorm van dressuur dan die bovenomschreven wek je verwarring.
De Spanjaarden, Portugezen, Italianen, Fransen werken allemaal volgens hetzelfde principe.
Ze noemen het niet het Scala want dat is Duits en stel je voor....
In de handleidingen van de Franse rijschool werkt men precies zo als in het Duitse Scala, je vindt er vrijwel dezelfde termen in terug.
Het Scala is een volgorde van werken, van de basis naar meer en natuurlijk niet een stappen plan zoals sommigen denken, alles loopt in elkaar over.
In NL begint het merendeel van de ruiters na het zadelmak maken in het midden van de africhting, dit is een mode. Met als resultaat dat ze vastlopen, met als resultaat dat mensen denken dat dat aan het Scala ligt en men gaat zoeken naar alternatieven. (AR)
Dat is helemaal niet nodig, begin gewoon bij het begin en de rest volgt op een natuurlijke manier.
In het Scala staat héééélemaal niets over lichtheid of het tegenovergestelde.
Er staat alleen maar in dat wat van essentieel belang is bij de africhting van een paard en waar ook alle Spanjaarden en Fransen aangeraden worden zich aan houden.
Namelijk, losgelatenheid als essentieel om verder te kunnen werken, tact in de beweging, élan, schwung, aanleuning, enz.
Er is over dit Scala hééél diep nagedacht door een heleboel gepassioneerde experts.
Het probleem met oude, terzijde geschoven, niet meer van toepassing zijnde ("klassieke" (zoals jij zegt)) rijmethoden en het Scala is geen rijmethode of techniek, is dat ze niet gebleken hebben te voldoen.
Daarom zijn ze aangepast.
Als je terugkijkt in de tijd zul je kunnen zien dat er met paarden werkelijk alles geprobeerd is.
Totaal holle rug neus in de lucht, hakken bijna op de grond.
Neus op de borst denk aan rollkur, achterhand ondergeschoven.
Hals hoog opgeheven, neus op de onderhals, holle rug.
Je vindt dit mooi terug op oude schilderijen en in oude boeken over rijkunst.
Bolle rug, hakken ondergeschoven, neus op de borst.
Dat zijn dan allemaal "Klassieke" technieken, maar ze hebben niet bewezen tot een optimaal resultaat te leiden en zijn verlaten, verder geëvolueerd tot uiteindelijk dat wat men nu de Klassieke Rijkunst noemt.