Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:57

Babootje schreef:
Ik geloof dat je roekeloos autorijden kunt vergelijken met zoiets als dit. Als je niet wilt dat het paard bij de slager eindigt zul je moeten besluiten om hem in de tuin te zetten. Ik denk (nee, ik ben ervan overtuigd) dat je met dit paard hele grote ongelukken gaat krijgen. Ik wil niet afdoen aan je capaciteiten, maar meisje, dit paard heeft een steekje los. Dit ga je niet oplossen. Dit is geen terugval, dit is HET probleem. Je hebt nog "nul" vooruitgang geboekt. Voor jezelf (en voor anderen) denk hier heel goed over na. Vraag advies aan professionals en neem dan een besluit. Voor jou is dit paard levensgevaarlijk.

In mijn ogen is dit niet HET probleem, het is een uiting van een probleem, waar ts op dit moment druk bezig is om dat recht te zetten. Ja, naar buiten in dit stadium van de correctie was in mijn ogen geen goed plan. Dat paard misschien niet helemaal aan de eisen voldoet die ts aan hem stelt, namelijk veilig buitenritten maken, kan heel goed. Maar moet een paard dood omdat hij niet voldoet aan de eisen die de eigenaar aan hem stelt? Ik vind dat je wel heel snel bereid bent om een leven weg te gooien, alleen omdat er wat hobbels in de weg zitten. Misschien is ts wel bereid om haar doelen bij te stellen? Als paardlief werken in de rijbak weer leuk gaat vinden, zit er misschien nog wel een sportcarriere in, en hoeft hij nooit meer een buitenrit te maken. Legio paarden die daar niet geschikt voor zijn en nooit geschikt gemaakt kunnen worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:06

Heb je dit gelezen Cassidy? Dan lees je dat dit probleem er blijkbaar van jongs af aan in zit. Conclusie: onbruikbaar voor welke sport dan ook. Ook recreatie. In het geval je wil weten wie John Tijssen is http://www.johntijssen.nl. Met het verhaal van het buitenritje van TS erbij kan je de conclusie wel trekken dat dit paard levensgevaarlijk en zeker niet geschikt voor recreatie. TS mag van geluk spreken dat het zo is afgelopen en dat er geen anderen bij betrokken zijn geraakt. Dit probleem, HET probleem, gaat nooit over TS, dat moet je je echt realiseren. Hiermee doorgaan is jezelf en anderen in gevaar brengen en daar vind ik niks "dappers" aan.

Bionda86 schreef:
Het probleem van rennen en nooit meer stoppen was iets wat er van jongs af aan al in zat. Tussen zijn 3de en 5 de levens jaar is dit van kwaad tot erger gegaan.
John Tijssen (die onder anderen ruiter is/was van Rhodium, Zuidenwind en nu Dude rijd) is 1 van zijn eerste eigenaren geweest. Hij vertelde me al dat hij dagen had waarbij die ging rennen en nooit meer stopte. Dit waren ook dingen die ik had mee gemaakt toen ik hem net had gekocht. John Tijssen heeft er in die tijd een hem bevriende ruiter opgezet die groter en sterker was dan hij zelf in de hoop dit er uit te krijgen. Maar ook hij gaf aan dat als het paard (zonder reden) zo maar begon te rennen dat er geen enkele mogelijkheid meer was hem te stoppen (ja wachten tot hij zelf stopte)
Ik hoopte dat door de totaal andere inwerking van het touwhalster en de hack dit misschien beter zou werken dan met het bit. Maar dat was dus helaas niet het geval.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:10

Ja Babootje, ik heb het gelezen. Ik ken hele John Tijssen niet, maar ik ken Clinton Anderson wel en ik weet van genoeg paarden met dit probleem waar dit gedrag er wel uitgehaald kon worden. Niet met kracht, want dat win je nooit van een paard en daar is John Tijssen duidelijk ook achter gekomen, maar met techniek. De techniek volgens bijv. trainers als Clinton Anderson. Maar voor het installeren van de oplossing met die techniek, daar is even wat tijd nodig, en ts heeft die tijd niet helemaal genomen. Die tijd mag ze in mijn ogen nog nemen, voordat er echt een besluit genomen wordt om het dier de kogel te geven. In mijn ogen is het nog te vroeg om nu de handdoek in de ring te gooien.

Babootje

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:22

Met het verhaal van Bionda erbij van zijn voorgeschiedenis, vind ik het vrij onnozel dat zij met het paard op pad is gegaan. Prima als ze het nog even probeert, maar doe dat vooral in de bak en breng geen anderen meer in gevaar. Bionda zal professionele hulp nodig hebben, als er al iets aan te doen is; dit kan zij alleen echt niet oplossen. Ik verwacht uberhaupt niet dat het op te lossen is, gezien zijn leeftijd ook. Probleem is dat het paard in de omgang echt lief is, maar dat er op een moment "een knopje omgaat". Dat tekent echt voor paarden waar een steekje aan los is. Ik verwacht dat het niet op te lossen is, ook niet door Clinton Anderson :D :D
Overigens vind ik het misdadig dat dit soort paarden in de handel terecht komen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:23

@cassidy + babootje:ik snap jullie beide en er zit beide een kern van waarheid in.

Ik snap de redenatie van B en eerlijk gezegd neig ik ook naar die gedachten :o . Puur uit eigen ervaringen, wetend dat sommige paarden helaas niet meer om te turnen zijn en een steekje los kunnen hebben (gekregen?). En ja, om een hoop ellende, komende gevaarlijk situatie's en event. kosten te voorkomen, is er dan maar 1 oplossing. En ja, snel een leven weggooien? gezonde (in de kop), gemakkelijkere, veiligere paarden zat dus ja...(maar dat zal wel een lompe boerse gedachten zijn van mij, volgens velen :oo )

Die ts niet wil :D en dat is haar goed recht; is haar paard :j

Redenatie van C snap ik alleen eigenlijk is dat dus niet wat ts voor ogen heeft; een evntuele sportcarriere :n . Ze wil dat dit paard geen druk (meer) van iemand (ts in dit geval) met rijden ervaart in de hoop dat hij hierdoor het rijden weer leuk gaat vinden :j Uiteindelijk heeft alles wat je op een paardenrug doet, te maken met dressuur dus africhting. Dus welk doel ze ook voor ogen stelt, het heeft met africhting dus druk te maken. En met zo'n paard wil dat niet zeggen dat hij dat 100% gaat accepteren zoals TS dat wil. Zijn trauma blijft er toch in en dat kan op ieder ongewenst moment na voren komen en dan wordt het dus gevaarlijk...

En ja, hoeveel wil je je doel opzijstellen tbv je paard? dat werkt ook voor ieder op zich :j
Dus ik snap jullie beide en vind het ook interessant om te lezen dat iedereen ts toch probeert te advisreen / helpen / ondersteunen op zn eigen manier :j

@ts: heel veel wijsheid en veiligheid toegwenst :D Hoop voor je dat hij de komende periode geen andere enge onveilige dingen meer in zn hoofd haalt _/-\o_

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:45

Evelienepien schreef:
Zijn trauma blijft er toch in en dat kan op ieder ongewenst moment na voren komen en dan wordt het dus gevaarlijk...

Ik denk niet dat het hollen tot het trauma behoort. Dat hij in de staak ging en helemaal niets meer wilde is het trauma. En dat er dan initieel ook nog een oud probleem boven komt drijven dat niet rijtechnisch helemaal correct is aangepakt is een tweede.

@ts, je bent nu bezig met methode Clinton Anderson. Ik wil je even verwijzen naar Parelli, verdiep je even in de horsenalities, de paardenpersoonlijkheden. Zou zomaar kunnen dat je een extrovert hebt, en die moet je voordat je aan het werk gaat even stoom laten afblazen. Niet door domweg opjagen of rondjes te laten rennen maar door ze mentaal uit te dagen. Zodat ze na gaan denken. Nadat de druk van de ketel is.

Wat filmpjes voor de vergelijking met een introvert en een extrovert paard. Geeft een indicatie. En paarden kunnen van het ene op het ander moment en afhankelijk van de situatie switchen.

Pagina op de website van Parelli over de horsenalities:

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ty-horses/

En Youtube filmpjes over het verschil introvert/extrovert paard.

Linda Parelli en Remmer

http://www.youtube.com/watch?v=F-dlpzdXU1U

http://www.youtube.com/watch?v=buclvhtZ0eU

http://www.youtube.com/watch?v=ZdtOdyx7ndI

http://www.youtube.com/watch?v=Ef5PiNUCyMI

http://www.youtube.com/watch?v=pWIhYYxTVGc

http://www.youtube.com/watch?v=dDxPsVD6r6E

http://www.youtube.com/watch?v=PHXGSW1iQ-M

http://www.youtube.com/watch?v=Xv9p1_Kx7Sc

Linda Parelli en Allure.

http://www.youtube.com/watch?v=zZceHllDe3c

http://www.youtube.com/watch?v=VXMM8GKJR0I

http://www.youtube.com/watch?v=tSYj2zLKpNU

http://www.youtube.com/watch?v=p6MAAqaFnIo

http://www.youtube.com/watch?v=NXKliGSy8oI

Zie het verschil in benadering en het verschil in reactie van het paard.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:21

@Cassidy:
Herhaling van ts zelf:
Bionda86 schreef:
Het probleem van rennen en nooit meer stoppen was iets wat er van jongs af aan al in zat. Hij vertelde me al dat hij dagen had waarbij die ging rennen en nooit meer stopte. Dit waren ook dingen die ik had mee gemaakt toen ik hem net had gekocht.

Dat is voor een paard geen normaal gedrag :n
Hollen = vluchten = natuurlijk gedrag voor een paard....
Heeft in mijn ogen dus helemaal niets met niet correct rijtechnisch rijden te maken :n
Maar met natuurlijk instinct :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:25

Evelienepien schreef:
Heeft in mijn ogen dus helemaal niets met niet correct rijtechnisch rijden te maken :n

Spreek je jezelf hier nu niet gigantisch tegen?

Een paard dient aan veel dingen te wennen. Waaronder oa iets op zijn rug. Instinct zegt hem dat dat er namelijk af moet. En dan, als het dier gewend is aan het feit dat er iets op zijn rug zit, dient hij zijn balans te vinden met dat extra gewicht op zijn rug. Dat jonge dieren dan over hun tempo dreigen te gaan is initieel normaal, maar naar gelang ze sterker worden is dat rijtechnisch echt op te lossen. Als je weet hoe je dat aan moet pakken, en niet alleen met brute kracht gaat werken. Door het aanleren van reflexen (en ja dat is bij een paard ook mogelijk, net zoals bij een mens) zoals die One rein stop. En dan moet niet alleen het paard het beheersen maar de ruiter ook, want als die te lang wacht om het toe te passen is het dier in volle galop en dan is de kans groot dat hij onderuit gaat.

Babbelbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:30

Misschien is bitloos een optie ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:31

Babbelbet schreef:
Misschien is bitloos een optie ?

Als je het topic had doorgelezen zou je zien dat ts hier al mee bezig is.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:33

Meelezer meldt zich.

Wat jammer dat je zo' n nare ervaring hebt meegemaakt met hem. Ik snap dat mensen roepen dat hij onhandelbaar is, maar vraag me iets af. De laatste paar keren gingen jullie met sprongen vooruit. Op vakantie maak je voor het eerst je echte eerste rit na een paar keer in de bak zonder druk gereden te hebben. Het paard is in een vreemde omgeving met nieuwe indrukken. Dag 1 ging eigenlijk goed, dag twee besluit je om met een groep naar buiten te gaan. Ook dat was weer nieuw.

Zou het niet kunnen dat je in je enthousiasme gewoon te snel bent gegaan? Dat hij alles na de eerste dag (trailerladen, nieuwe omgeving, een rit in een nieuwe omgeving, überhaupt een rit) gewoon niet heeft kunnen verwerken?
En dat dat de reden is dat hij zo aan de kletter (imo vluchtgedrag en "op slot" slaan) is gegaan? Neem weer eens een stapje terug en ga ff lekker met hem wandelen. Kijk naar hoe hij zich voelt en gedraagt en probeer de vakantie positief af te sluiten. In ieder geval respect dat je dit zo aandurft en heel veel sterkte gewenst!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:42

Cassidy schreef:
Evelienepien schreef:

Spreek je jezelf hier nu niet gigantisch tegen?

Een paard dient aan veel dingen te wennen. Waaronder oa iets op zijn rug. Instinct zegt hem dat dat er namelijk af moet. En dan, als het dier gewend is aan het feit dat er iets op zijn rug zit, dient hij zijn balans te vinden met dat extra gewicht op zijn rug. Dat jonge dieren dan over hun tempo dreigen te gaan is initieel normaal, maar naar gelang ze sterker worden is dat rijtechnisch echt op te lossen. Als je weet hoe je dat aan moet pakken, en niet alleen met brute kracht gaat werken. Door het aanleren van reflexen (en ja dat is bij een paard ook mogelijk, net zoals bij een mens) zoals die One rein stop. En dan moet niet alleen het paard het beheersen maar de ruiter ook, want als die te lang wacht om het toe te passen is het dier in volle galop en dan is de kans groot dat hij onderuit gaat.

:n ik spreek mezelf niet gigantisch tegen :n

Wat je zegt, klopt helemaal, normaal gesproken :j .
Maar dit paard reageert niet normaal, zelfs al niet op jonge leeftijd (zoals ts zelf zegt) en is dus een vermoedelijke blijvende vluchter. Nu kun je dat als rijtechnisch bestempelen maar laten we eerlijk zijn: als dit paard echt zo'n belofte was, gereden is door mensen, die qua kennis, kunde en middelen + geld voor mij ver boven mijn pet gaan, stel ik daar wel mijn vraagtkenes bij in hoeverre je dat kan oordelen.
Ik vind dat erg gemakkelijk gezegd van je ..en ook profs kunnen fouten maken maar er hebben al diverse mensen aan dit paard gesleuteld en nog is hij in zijn "basis" gedrag cq probleem onveranderd...
Inmiddels is dit paard niet echt jong meer en dan wordt het wel moeilijker om dit soort gedrag helemaal om te turnen (als dat al lukt). Denk aan een ouder persoon, die je iets anders aan wil leren. Dat gaat echt niet snel of misschien wel niet..
Vandaar de bezorgheid van mezlef tov ts :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:49

Die vluchters zijn echt aan te pakken, ook op latere leeftijd. Je zult er alleen een andere benadering op los moeten laten. Een benadering die misschien niet helemaal in het straatje past van de klassieke manier van opvoeden. Niets tegen profs, maar ook een prof komt weleens een dier tegen die een maatje te groot voor hem is. En dan zijn daar weer andere profs voor die ze daarmee kunnen helpen. Daar hangt een prijskaartje aan, en daar hoort een prof bij die zijn ego in de kast kan zetten en toe kan geven dat hij het even niet meer weet.

Wat betreft dat gamma aan profs die hun tanden op dit dier hebben stukgebeten: het is met paarden en ruiters al potjes en deksels, soms moet je even zoeken voordat je de match hebt. Jeroen Dubbeldam en de Sjiem zijn daar zo'n voorbeeld van. En menig jong paard zal die match niet vinden. Omdat...vul zelf maar in.

En mocht je de uitzending hebben gemist:

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1275717

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:16

@cassidy: je hebt (bijna ;) ) weer helemaal gelijk (in mijn ogen :o ) :j !
Alleen ts is geen prof, wil het zelf doen (op wat voor manier dan ook) en ja, nu heeft ze een inscchattingsfout gemaakt. Ook dit hoort bij het standaard leren kennen van je paard :j Want idd het kan wel een aantal jaren duren voordat het potje op het dekseltje past +:)+

In dit geval baart het me zorgen omdat dit paard zo anders is, heftig reageert en als ts dus een (noem het even zw-wit gezien) foutje maakt, dit paard meteen in zijn afweer schiet, die helaas niet eerlijk is tov mens maar (in mijn ogen) zelfs gevaarlijk is voor de mens / omgeving.

Hoe ver laat je het komen? en dat is aan ts :j

Sommige paarden zijn helaas met geen enkele manier vd wereld om te turnen (is mijn ervaring :o )

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:25

Het voordeel dat TS heeft tov de profs is tijd en geduld. Nu tijdens de vakantie is het denk ik wat te snel allemaal gegaan gezien het voortraject. Dus misschien maar eerst weer een paar stapjes terug en langzamer opbouwen.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:39

Cassidy; ik ga volledig met je mee. Ook met de vaststelling dat we hier te maken zouden kunnen hebben met een extravert type paard. :j (ik heb je filmpjes overigens niet bekeken hoor)

Mijn ervaring met dit type paarden is dat zij juist heel open zijn voor communicatie, maar in eerste instantie zelf de 'aanzet / eerste stap \ invulling' van die communicatie willen maken. Dit kan afschrikwekkend voor zijn begeleider / leider overkomen, maar het paard bedoeld dit juist als opening naar communicatie. 'Zeg het, ik doe mee!' Het gaat het liefst voorop in allerlei acties, acties die wij doorgaans liever niet zien , noch bevestigd willen hebben. De kunst is volgens mij om zo een paard eerst zijn verhaal te laten doen, en wanneer er een kleine opening is naar een leermoment daar meteen gebruik van maken. Dat positieve leermoment direct via allerlei complimenten gevoelsmatig sterk benadrukken. Dit soort momenten steeds vaker pakken en benadrukken , totdat het paard deze positieve bevestigingen zelf gaat opzoeken door gedrag te vertonen waarmee het verwacht 'goed te doen', en vervolgens veel kan gaan leren. Dat 'ZELF' is voor zo een type paard van levensbelang. Het zijn vaak zeer intelligente dieren die eigenlijk heel open zijn en heel graag willen leren tot op hoge leeftijd. Het zijn ook paarden die je diep kan kwetsen door niet de beloning te geven die ze verwachten, die ze doorgaans wel gekregen zouden hebben.

Tijdens het opvoedingsproces van dit paard is er in de 1e 3 jaren in dit geheel wellicht een grote denkfout begaan. :+

Mijn indruk is dat TS hartstikke goed bezig is, wellicht iets te vooruitstrevend heeft gedacht, waardoor paardlief het 'feestje' in eigen hand kon nemen. Dat dit paard al bijzonder gefocust is op TS bewijst het feit dat zijn 'feestje' direct ophield vanaf het moment dat zij er af was gesprongen. ;)

Mijn idee; dit paard verdient alleszins de voortzetting van aanpak zoals TS bezig is, wellicht nog langer uitsmeren over een x-aantal jaren. Het zal sowieso een meerjarenplan zijn. Lang en boeiend! Maar liever geen onnodige risico's meer lopen... :oo

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:06

Meiden, ik vind jullie echt gevaarlijk in jullie adviezen. Ik denk namelijk niet dat er er bij dit paard inschattingsfouten zijn gemaakt bij het inrijden. Het paard is professioneel ingereden en voor zover ik lees geen problemen bij zadel mak maken maar gaat van het ene naar het andere moment aan de hol, knop om en niet meer te stoppen. Ik sluit me aan bij Evelienepien, dit zit "erin" en ga je met tijd en geduld echt niet oplossen en ZEKER niet als amateur. Er is al door goede en ongetwijfeld minder goede profs aan gepeuterd en het paard is van hand tot hand gegaan. TS ik adviseer je dringend om advies te vragen bij iemand met verstand van zaken. Dit paard viert geen "feestje" hoor. Dit paard gaat aan de kletter en is dan niet meer bereikbaar voor de ruiter. Extreem vluchtgedrag, zelfs zo erg dat hij de weg oploopt. Ik vrees echt dat je hiermee gaat verongelukken.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:19

Babootje; voor jou leidt er maar één weg naar Rome, is het niet? ;) Het begrip 'professioneel' biedt voor mij geen enkele garantie (zonder daarbij wie dan ook tekort te willen doen) voor een succesvolle opvoeding / en of succesvol beleren. Juist als je meerdere malen tegen dezelfde muur bent aangelopen is het best wel verstandig om eens om te draaien en een andere kant uit te gaan.

Juist met een andere aanpak, een andere invalshoek heeft dit paard nog kansen. Maar, idd, geen onnodige risico's meer nemen! Veiligheid voor ALLES 8-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:23

Daarom zeg ik ook, voorlopig geen buitenritten, in de rijbak alles bevestigen, One Rein Stop monteren en pas als die goed zit, weer een poging wagen. En niet alleen Clinton Anderson volgen, maar even spieken bij Parelli. Dat stukje horsenality mis ik namelijk bij CA.

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:32

Een prof is als je er betaald voor krijgt en dat wil niet per definitie zeggen dat ze beter zijn dan amateurs. Vaak is dat wel zo dat een prof beter is omdat die meestal veel meer tijd besteed aan rijden en "probleempaarden". Mijn ervaring is wel dat amateurs vaak meer geduld hebben want bij profs draait het vaak om geld.

Vat dit alsjeblieft niet verkeerd op ik heb niks tegen profs

haribootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:51

_hoi schreef:
Een prof is als je er betaald voor krijgt en dat wil niet per definitie zeggen dat ze beter zijn dan amateurs. Vaak is dat wel zo dat een prof beter is omdat die meestal veel meer tijd besteed aan rijden en "probleempaarden". Mijn ervaring is wel dat amateurs vaak meer geduld hebben want bij profs draait het vaak om geld.

Vat dit alsjeblieft niet verkeerd op ik heb niks tegen profs

Jaa dat is wel zo :o

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 22:03

Hoi hoi,

Ik zal even wat meer uitleg gegeven want ik geloof dat jullie denken dat ik echt een heel onoverwogenbesluit heb genomen maar dat is niet het geval. Het paard werd op de stal waar ik hem kocht al veel gebruikt voor buitenritten (Zij beschreven hem als geschikt voor buitenritten maar geen dooie en als project in de dressuur) Daarvoor stond dit paard bij een handelaar die er dressuurmatig ook veel problemen mee hadden maar waar hij ook heel braaf buiten liep geschikt voor beginners zeiden ze daar. Ze gingen daar met hem het hele dorp door. Ook is hij in die tijd ruim 1 a 2 jaar terug ook op proef geweest bij de bereden politie maar die wilde hem (volgens zeggen) niet vanwege zijn lichte vorm van cornage.
Wel is het zo dat hij door zijn angst voor het algehele rijden hij natuurlijk al meteen spanning opbouwde bij het zadelen enzovoort, en had ik in een van mijn eerste buitenritten (nog met bit) wel gemerkt dat hij wat drammerig was, maar het buiten zijn opzich vind hij gewoon leuk, al roept het rijden zelf spanningen op.
Toch vind ik dus dat ik er redelijke wijs van uit heb mogen gaan dat hij buiten behoorlijk braaf is.
En dat is hij eigenlijk dus ook best wel.

Het vlucht gedrag is gedrag waarvan ik wist dat het in de bak voor kwam tijdens de dressuur.
Ik heb er ook van overtuigd dat dit in het bos geen vlucht gedrag was want hij was totaal niet bang ook achter af niet, maar het was echt zijn FEESTJE.
Want als hij echt vluchtte was hij nooit voor mij om gedraaid.

Als je al paard jaar in jaar uit gewend bent te worden gereden met een scherp bit in je smoeltje en als je even gas bij geeft dat ze je kop dan bijna in 2en trekken en het bit door je smoel halen.....
Ik denk dus gewoon dat hij in zijn vrolijkheid even gas heeft gegeven en die het bekende geruk in zijn bek NIET heeft gevoelt waardoor hij waarschijnlijk gewoon heeft gedacht verder te kunnen gaan, of in iedergeval niet de noodzaak van mijn rem hebben begrepen!
Ik heb de hack-rem en touwhaster-rem alleen in stap getest. En daar in werkt hij perfect. Ik had gewoon nooit moeten gaan draven dat is alleen mijn fout en niet die van het paard.
Maar ik had mijn mederuiters gevraagd of er geen weg was zij zijn bekend in de omgeving ik niet, en hun zeiden dat die er niet was dus ik durf dan het gokje wel te wagen ik zal midden in het bos en het pad leende zich er voor. Daarbij was het al 2 keer eerder goed gegaan de voorgaande dag dus ik dacht dat ik op een veilige plek een misschien iets minder veilige proef zou gaan doen...... Weet ik veel dat ik zo het bos uit kon rijden!!!! Dan zou ik het nooit gedaan hebben!

Tijdens de gehele rit was er wel een fijne enthousiaste spanning maar geen angst of stress hij liep voor op als of die nooit anders had gedaan en was helemaal in ze hum.....

Waar het eigenlijk fout ging is mijn wil om te draven en de weg die mijn mederuiters niet noemenswaardig vonden te vermelden omdat die ver weg was (en terecht zij wisten ook niet hoe hard ik kon, ik wist het zelf niet eens)
Ik had of de (bitloze) rem moeten bevestigen of ik had niet moeten draven.... maar goed achteraf praten is altijd makkelijk.

Als ik morgen of overmorgen weer naar buiten ga blijf ik dus stappen en met iemand op de fiets er bij. Thuis zal ik mijn rem gaan bevestigen in alle gangen maar eerst moet hij het rijden leuk gaan vinden!
Maar volgens mij is gister voor hem een top dag geweest!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:29

Als je toch alleen buiten gaat stappen zou ik zelf voor de zekerheid iemand mee laten lopen en een leadrope aan het touwhalster bevestigen.

Paard is verder gewoon braaf, maar mocht hij het feestje voort willen zetten, heb jij dus klaarblijkelijk niks te zeggen. Een paard zonder goed geinstalleerde rem, zou ik niet zo mee naar buiten gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:37

bionda, denk je nu echt dat een handelaar je het ware verhaal over het paard gaat vertellen? geschikt voor beginners zeggen ze allemaal en vervolgens breekt iemand zn nek erop. het paard is dus 9 van de 10 x braaf en de 10e x levensgevaarlijk. dat is echt niet ok. ik denkdat je het ware verhaal hebt gehoord van zijn eerste eigenaars.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 07:42

En ik denk dat Bionda met haar interpretatie dichterbij de waarheid zit dan jij Babootje. Ja, er zijn veel paarden die de weg de handel in vinden die daar niet horen en de handelaar vertelt weleens halve waarheden, maar zo ernstig is het in dit geval niet.

Voor Bionda een les, buitenritten met mensen die geen rekening met jouw houden, niet de volledige info vertellen of niet op je wachten op momenten dat jij een probleem hebt zijn een absolute no-go. Dito met een paard waar de noodrem niet op bevestigd is. Als je - vanwege dat extroverte gedrag - hem zijn energie af wilt laten vloeien, neem dan de cirkeltjes volgens Anderson mee. Zie onderstaand filmpje (verhaal is voor een schrikkerig paard, maar kan bij een paard wat teveel energie heeft ook werken). Maar hou het bij die cirkeltjes, ga geen rechte lijnen rijden. Als paard het bit tussen zijn kiezen neemt, hou je hem niet meer.

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s