Ja ik heb echt een geweldige vriend..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cruesli schreef:Ik heb niet alles bijgelezen hoormaar hier meldt zich nog een angsthaas.
Nooit geweest overigens. Reed paarden in, stapte op de jongste en joligste paarden en reed buiten zonder angst.
Tot december 2011.. Toen reed ik met mijn doodbrave ruin (zelf ingereden, toen 6 jaar) lekker in de bossen, staprondje, mn paps liep (gelukkig!) gezellig mee.
Gingen van de zandvlakte een stuk omhoog, ff klimmen. Onderaan 2 honden die we al eerder tegengekomen waren, paardlief is ook niet bang van honden. Schrikt eigenlijk nooit van iets en als hij schrikt verstijft hij en moet je het knopje 'gas' echt zoeken![]()
Dus in verlichte zit omhoog stappen, ineens een koude wind dat mn vader en ik nog zeiden, 'gelukkig gaan we van de zandvlakte af en lekker het smalle paadje bovenlangs op tussen de bomen, daar is het minder koud'. En ik heb het nog niet gezegd of mn paard komt omhoog (we waren bijna boven) en geeft er een mega bok achteraan, daarna weer hetzelfde en weer. Toen was ik mn beugels kwijt en hing op links. En weer kwam hij omhoog en bokte/sprong naar rechts en hoppa daar werd ik gelanceerd tegen 2 bomen..![]()
Probeerde de teugels vast te pakken, maar paardlief liep een paar meter weg en bleef toen staan. Ik meteen overeind, pap ook al rustig roepen van hooo maar vent, kom maar, en hij geeft een dikke bok en vliegt in volle galop met wapperende beugels en teugels over een heel smal bospad beiderzijds bomen en uitstekende takken bovenaan de zandvlakte weg...![]()
Ik niks gebroken, dus pap en ik er zo hard als we konden achteraan gerend. En na een dikke 10 minuten rennen zagen we hem beneden aan het pad staan bij mensen die hem gevangen hadden. Hij is om naar beneden te gaan, gaan moeten stappen en zo hebben die mensen hem kunnen pakken. Hij is onderweg rakelings mensen gepasseerd en echt een wonder dat hij nergens achter is blijven hangen of is gevallen. Pad loopt aan beide kanten steil naar beneden met aan 1 kant een heel stuk prikkeldraad en andere kant de zandvlakte.
Ik er meteen weer opgegaan en terug naar de trailer gestapt.
En sindsdien..
Nooit meer buitengeredenIk dúrf gewoon niet. Heb een zoontje van 1,5 (toen dus nog maar een half jaar en ik heb heel hard gehuild en hem geknuffeld toen ik thuis was, zo blij dat het niet erger is afgelopen dan dit!) en het had voor mij ook veel slechter af kunnen lopen (cap stuk door de boom waar ik tegenaan kletterde).
Vroeger reed ik elke week wel een keer buiten, danwel op straat, danwel in de bossen. Op straat is hij altijd zowieso een stuk heter, dus dat durf ik al he-le-maal niet meer.
Ik weet gewoon niet hoe ik die eerste stap moet zetten.
Een vriendin nodigde mij uit om met haar bij haar in de bossen te komen rijden, zij op haar bomproof paard en ik op Sil, maar dat is een andere omgeving dan onze 'eigen' bossen en ben dan al meteen bang dat hij me eraf gooid.
Verder hebben we een 1,5 paards trailer en moet met de trailer naar de bossen, dus kan bij ons ook niet met iemand samen oefenen.
En in mn gedachtes zie ik alles al mis gaan als er bijv. honden zijn dat hij me er meteen weer afbokt of of of..
Ik durf gewoon niet! En dat vind ik vreselijk, want ik deed niets liever dan heerlijk in de bossen rondstruinen!
Mijn paard is een inmiddels 7 jarige friese ruin, voor die ene keer nooit geen enkele stap verkeerd gezet, zelfs toen ik 34 weken zwanger was heb ik nog een bosstapritje met hem gemaakt. Hij kon gerust 2 weken stilstaan en dan erop en naar buiten, geen probleem. Nooit gebokt onder het zadel (naja behalve bij aanspringen in galop omdat hij dat moeilijk vind, maar deze bokken waren echt veel gemener) en al helemaal nooit voor omhoog gekomen.
Hoe overwin ik dit nu? Wie heeft dé tip??
EDIT: sorry voor t lange verhaal