Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 15:06

Ik kijk hier af en toe al in het topic mee en het leek me leuk om soms mee te doen in de discussies. Ik heb echter wel een vraagje aan jullie. Ik zie jullie praten over opnieuw leren rijden, alles aanpassen, ik lees vreemde termen over houding en zit, maar merken jullie nu ook daadwerkelijk verschil in jullie dier. Dus niet alleen in jullie zelf, maar wordt het rijden/werken in het geheel ook beter?
Ik denk dat ik een leuke tegenpool van de TS ben namelijk. Ik ben ook 'opnieuw' begonnen nadat mijn paard een jaar op rust heeft gestaan vanwege blessures. Het is bij mij echter net andersom. Yamcha werkt aan zichzelf en het paard doet mee, ik werk aan het paard en ik doe automatisch mee. Ik heb voorheen mijn paard dood gereden voor mijn been en daardoor mezelf helemaal klem gereden, ik ben dat nu aan het veranderen en het lijkt zijn vruchten af te werpen.

Mijn paard kun je vinden in mijn profiel. Wat het meest interessant voor het topic is, is dat het een uitermate flegmatiek dier is, dominant en met een eigen willetje. Buiten zijn flegmatieke karakter om is hij ook nog eens snel onzeker, wat buiten nog al eens voor moeilijkheden heeft gezorgd. Qua dressuur rijden we al heeeeeeel lang (lees: veel te lang) in de L1, maar eerlijk is eerlijk, we horen daar helemaal niet thuis. Na 4 jaar kunnen we nog steeds alleen maar basiswerk aan, maar door mijn paard nu écht aan mijn hulpen te zetten, gaat dat veranderen.

Cindyrella: Mij valt vooral op dat je begint met op het verkeerde been lichtrijden. Was je zenuwachtig? Of heb je hier vaker last van? Als je echt met gevoel gaat rijden, voel je meteen wanneer je verkeerd lichtrijd. Ik kan me voorstellen dat dit op een spannende wedstrijd lastig is, maar het is zinvol om hier thuis mee te oefenen. Overgangen stap-draf maken, voelen, proberen op het goede been licht te rijden en dan te controleren. Goed voelen of je paard en jijzelf correct loopt/zit begint bij dit soort kleine zaken.
Net als Knolletuin zie ik ook dat je af en toe je balans kwijt bent. Zit je zelf wel lekker in het zadel? Volgens mij valt het paard ook uit de galop bij de eerste en tweede poging, omdat jij in het aanspringen naar voren valt en je paard vergeet te begeleiden. Echt proberen te gaan zítten, liever te ver naar achteren dan te ver naar voren. Je moet ook niet vergeten dat het voor zo'n log en groot paard erg moeilijk is om in zo'n kleine baan te galopperen, daarom moet je dit thuis ook veel oefenen. Lekker het bos in en paden rechtuit galoperen verbeterd de balans van je paard in de galop.

KT voor mij heldere uitleg over wat je bekken en buikspieren kúnnen doen wanneer je op het paard zit

MNKA ik zou opvangen en meteen weer been geven zodat je paard meteen doordraaft. Aangalopperen is natuurlijk makkelijker dan ruimer moeten draven

Peetstap, ze heeft de sperriem losgemaakt van het 'normale' hoofdstel en deze gebruikt als kinriem aan haar sidepull. De sperriem zit bij haar foto dus onderaan de kin om te zorgen dat de sidepull (het gevlochten stuk op de neus) niet eraf vliegt.

Maaikiemike, ik heb een Ruiz Diaz dressuurzadel, geen idee of dat het model jessica is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 15:28

hallo annetje, welkom hier!
saffiera: wat jij ziet in de draf zie ik ook bij toot, nu had ie dat wel extremer bij edward ,misschien wordt t nog gelijkmatiger t blijft ongelijk achter en voor nu wbt in hoogte optillen maar ook ongelijkheid in de activiteit van de voorbenen hoor....
wb de staarten in de wissels, veel paarden doen dat en het is denk ik haast niet te voorkomen als je paard dat doet, ze moeten door de hele rug heen van links naar rechts en weer terug. er gebeurd dus wel wat in dat hele wervelgedeelte. dat een paard dan dat uit in de staart snap ik heel goed.
ik vind een side pull niet echt bitloos, gaat bij mij meer in de richting qua inwerking dan naar een hackamore dus best wel sterk, begrijp me niet verkeerd , maar met zo een optoming moet je ook dondersgoed weten wat voor kracht je in je vingers hebt. welke reden heb je dan met die sperriem? ligt de boel dan rustiger en zodoende vriendelijker?

Annetje

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:03

Normaal gebruik je zo'n kinriem:
Afbeelding
Dat kun je gewoon in westernstores kopen. Ze hebben ongeveer dezelfde uitwerking als een sperriem ervoor gebruiken. Nadeel bij een sperriem is dat de twee delen van elkaar af kunnen schuiven en er velletjes tussen de twee riempjes kunnen komen. Een echte kinriem heeft namelijk passantjes waar je de riem doorheen haalt.
Er bestaan ook extra brede kinriemen met bont e.d. die zijn een stuk vriendelijker.

Ik heb mijn bijrijdpaard lange tijd met sidepull gereden, maar ik had daar altijd een bontje onder. Die had ik eraan vast genaaid omdat de sidepull altijd naar beneden zakte en ik het ronde van het touw veel te scherp vond. Met het bontje eronder bleef alles netjes op de plek, omdat het bontje plat was.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:50

hallo.
ik leg er voorlopig uit met alles.
kom bijna niet meer op bokt.
heb afgelopen week auto ongeluk gehad.
ben hier van aan het herstellen.
geen tijd om met de pc in werking te zijn,
zitten doet me nogal pijn

dus op mijn paard zitten zit er voorlopig ook niet in
en ben benieuwt hoe ik dat nog ga kunnen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:55

oehh line, das niet best!! wat is er gebeurd?
ik hoop dat dit niet teveel nadelige schade opleverd voor je toch al beperkte fysiek... :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:16

@ Annetje: verschil in je dier: zeker weten!
Toen ik begon was Veggie zo'n 100 kg te zwaar, een iel halsje en een puntkont. Verder zat ze vooral gewoon niet lekker in haar lijf, en ze had teveel wat ze gewoon niet kwijt kon. Nu is ze een mooi, gespierd paard geworden, een paard wat een beetje rolde, tot een paard dat naar de andere kant van haar lijf rolt en weer terug, een paard dat op beide kanten slaapt.
Maar de geestelijke verandering in haar is nog veel spectaculairder.
Veggie was een onzeker paard, gespannen en gestressed. Ze begreep niets van wat ik bedoelde. Maar toen ik leerde om het haar te vragen op een manier die ze wel begreep, toen ik leerde om haar ten dans te vragen, dat begreep ze. En dat wilde ze wel. En langzaam werd ze relaxter, evenwichtiger. Ze werd zelfverzekerder, en daarmee werd ze langzaam blijer.
Ze was helemaal geen blij paard toen ik haar leerde kennen, ze was bang, en boos, en ze snapte niks van de wereld. Ze wilde geen rijpaard zijn, dat vond ze maar eng, en ze snapte er niks van, en ze vond het allemaal maar heel oneerlijk. Ze steigerde, en ze heeft wat gebokt, en ze was vooral gewoon heel, heel onzeker en bang. Nu is ze blij, aanhankelijk, ze is echt een ongelooflijke knuffel geworden, ze is echt dól op knuffelen, rijden vindt ze echt heel erg leuk, en sowieso, ze moet elke dag een werkje doen voor mij, en dat vindt ze zo leuk! Longeren is leuk, rijden is leuk, VD is leuk, spelen met de grote bal is leuk, ik heb nog een kleine bal met een touw eraan, zodat ze die kan pakken, en die is ook leuk (wat me eraan doet denken dat ik haar nu écht ga leren apporteren).

Het verschil in de blik in haar ogen:
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:48

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:54

Annet: bedankt voor je duidelijke kin/sperriem uitleg, begon al bij mezelf te denken.. :)* en das het leuke van specifiek dit draadje, dan wordt je weer effe op goede spoor gezet.
Zo ken ik de paardenwereld weer: geen vraag zo dom of... :(:)

Line18: dat kan er ook nog wel bij pffff, je zat net weer een stukje in de goede richting.
Hopenlijk mag je volledig herstellen.
Heb je wel iemand die kan zorgen voor je paard en em fit kan houden ?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:49

@knollentuin
ik ben in de fille achter op een vrachtwagen terecht gekomen.
wat er presies is gebeurt weet ik niet.
ik weet alleen nog dat hij remde (de vrachtwagen voor mij) en ik mijn voet van gaspendaal heb gehaald.
de rest ben ik kwijd.
de vrachtwagen achter mij is gelukkig niet opgetrokken (we trokken op wegens dat we net voor invoegent verkeer moesten stilstaan vermoet ik)
door de klap heb ik me heup, bekken, rug, nek, schouders en ribben goed gekneust heb
me polsen en handen zijn licht gekneust.
flinke herseschudding (al merkte niemand daar in het begin iets van maar val nu vaak over me eigen worden en lijk te stoteren)
en mijn kin is een open brand wond.
en heb bloedneus gehad en die is waarschijnlijk ook goed gekneus (kan nog steeds geen bril of iets dragen)
en of ik hier veder nog blijvende schaden aan overhouw is een vraag die ik nog niet weet.
dat moet de toekomst uitwijzen

@Peetstap
helaas niet veel mensen die me paard echt zo kunnen rijden als ik ze kon.
en het fit houden is ook niet al te makkelijk.
voor mij is het nu het belangrijkste dat me paardjes eten krijgen en buiten komen en dat zit allemaal bij de stalling inbegrpen.
ga morgen wel even langs.
en zal dan doorgeven dat ze minder voer nodig hebben omdat ik de komende 6 weken voor 99% uitgeschakelt ben als het niet langs is.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:59

Bah Line, wat een vervelend nieuws! Heel veel beterschap!
Annetje, welkom hier! (voel me inmiddels hier toch wel zo thuis dat ik dit durf te zeggen) Ruiz Diaz zadel ligt inmiddels op paard! Gaat hij nog ruimer lopen, kan ik nog moeilijker zitten... :P
Peetstap, ik had dezelfde vraag omtrent sperriem...

Vandaag gigantisch, ongelofelijk heerlijk gereden. Zo licht, zo voorwaarts en zo soepel! *\o/* Lijkt weer mijn oude meneer van 1,5 jaar terug te worden, maar dan verbeterd! Ik merk de afgelopen weken echt een verandering bij hem (en bij mezelf). Hij begint weer los in zijn lijf te worden en wil graag werken. Vandaag zelfs (eindelijk) weer eens mooi en ontspannen kunnen verzamelen in de galop op zit. Heb nog ff gecheckt door teugels helemaal los te laten en ging prima. Het ritje is al uren terug, maar heb nog steeds blij-gevoel!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 14:28

Hé Line, wat vervelend! Sterkte. :(:)

Ja, en de sidepull... normaal rijd ik op een touwhalster waarvan ook wordt geroepen dat het zo scherp inwerkt, terwijl mijn pony er nou niet echt van onder de indruk is als ik per ongeluk eens te hard ben :+ daar loopt ze heel fijn op, maar het is toch niet echt iets waarmee je echt gericht dingen kunt vragen. Gekruiste systemen snapt ze gewoon echt niet, en op de sidepull deed ze het prima bij het uittesten. Bedankt voor de tip Annetje, ik ga zeker eens kijken!
Ik vind een mechanische hack trouwens echt nog een ander verhaal dan een sidepull. Ik ben niet zo dol op hefbomen en ijzer aan je paard. -O-

Yamcha, wat een verschil! :oo Geweldig! Dat voelt zeker goed, of niet dan? :D Je paardje heeft echt een lief hoofd trouwens, dat springt er echt uit.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 14:32

Beterschap Line! Naar ongeluk zo te horen.

@ annetje: ik heb nog maar weinig met mijn pony kunnen doen, dus verschil met rijden oid merk ik nog niet. In de omgang gaat het wel al beter nu ik beter in m'n vel zit. Al heeft dat niet alleen maar met opnieuw beginnen te maken. Maar sommige tips van hier (oa aarden, heel bewust iets willen/in je hoofd hebben, aandacht écht bij je paard) merk ik wel van dat ze helpen. Pony is rustiger, werkt meer mee.

Ik ben er echter wel van overtuigd dat ik bij mezelf moet beginnen. Ik kan niet aan mijn paard werken zonder aan mezelf te werken. Bedoel het zo van: ik ga hem niet vragen beter aan de hulpen te staan voor ik zelf goede hulpen kan geven. Al snap ik jouw punt ook wel dat je samen met je paard leert, dus als je met je paard bezig gaat dat je dan zelf daar weer door verandert. Ligt imo dicht bij elkaar toch.

@ KT: nu je het zegt van rug welven en zo, is het staartzwaaien wel logischer idd. Moet zijn staart natuurlijk ook 'meenemen' in de beweging de andere kant op.

Ga die filmpjes eens kijken straks. Leerzaam, zo naar topruiters kijken.

Yamcha: ik weet niet of ik veel verschil zie op je foto's. Denk dat het via internet lastig voelen is hoe haar uitstraling verandert is. Een 'total body' foto zegt misschien meer. Niet alleen qua vetjes en bespiering, maar de hele houding zeg maar.

Maaikemike: positieve vibes stralen van je bericht af. Leuk te lezen en superfijn gewoon, dat het zo lekker ging. :D

edit: profiel gespiekt van jou, Annetje. Heel aansprekend paard, die foto met dat bruine hoofdstel is echt prachtig vind ik. Maar volgens mij ken ik jou paard... Komt hij van Velden? Happy Horse? De Shadow's van daar ken ik wel :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:34

maaikiemike schreef:
Vandaag gigantisch, ongelofelijk heerlijk gereden. Zo licht, zo voorwaarts en zo soepel! *\o/* Lijkt weer mijn oude meneer van 1,5 jaar terug te worden, maar dan verbeterd! Ik merk de afgelopen weken echt een verandering bij hem (en bij mezelf). Hij begint weer los in zijn lijf te worden en wil graag werken. Vandaag zelfs (eindelijk) weer eens mooi en ontspannen kunnen verzamelen in de galop op zit. Heb nog ff gecheckt door teugels helemaal los te laten en ging prima. Het ritje is al uren terug, maar heb nog steeds blij-gevoel!

Zou het door het voorjaar in de lucht komen ?, lees alleen maar pos. ervaringen laatste weken.
Wat kunnen die paarden ons een hoop terug geven he Maaik, zit je uren later nog na te genieten *D , herkenbaar.

=
line18: een spoedig herstel zonder blijvende gevolgen gewenst.. zet em op.
Ze staan straks weer op je te wachten als alles is genezen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:41

Fijn dat het bij iedereen zo goed gaat! :)

Herinneren jullie je mijn verhaal over Het Viaduct nog? Ik ben er vandaag weer onderdoor gegaan, heb een filmpje gemaakt, die zal ik zo posten. De pony wordt morgen verhuisd, dus dit was de laatste kans. Ik zou willen dat ze kon praten, zodat ik wist waarom ze dit nou zo makkelijk doet maar waterplasjes wél eng zijn... 8)7

Ik moet zeggen dat mijn pony echt heel erg veranderd is sinds ik bitloos ben gaan rijden. Dat heeft niet zozeer met bitloos te maken, maar meer omdat dat ook betekende dat ik een compleet andere manier van rijden heb gevonden. Grondwerk en dergelijke gaat ook veel beter, ze ziet er gelukkiger uit, is blijer, loopt fijner, heeft meer zelfvertrouwen en schiet niet meer zo in de stress. Ik vertrouw nu ook meer op haar, ik probeer niet meer ieder pasje voor haar uit te denken. Op dit soort dagen ben ik echt zó verliefd op haar! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:19

Veggie is SuperMerrie

Nee echt. Zonder dollen. Heb onwijs lekker gereden vandaag. Gestapt, gedraafd, alles checken, alles los en ontspannen, goed Veggie was nog net niet helemaal los, en Yamcha herinnerde zich dat Japeloup de galop weleens bij het losrijden gebruikt, dus gevraagd om een galopje....

Veggie zet in één keer de oortjes rechtop: hoor ik dat goed? Voel ik het goed? Ja hoor! YES!!! Als een paard kan lachen, had ze het gedaan, denk ik...... merrie vindt de galop helemaal het einde, ze vindt het nog leuker dan ik dacht

Rechtsom, paar voltes, teruggenomen (met moeite) denk we gaan linksom nog even draven, whahaha, Veggie: oh, wil je ook linksom? Goed hoor! Springt zo weer aan. Echt zo: terugnemen, paar passen draf, omstellen, en wham!
Blijkbaar is de galop gewoon heel makkelijk voor haar.......

Toen maar weer teruggenomen (dat vind ik nog lastig hoor) en eerst even gestapt, toen weer aandraven, nog even links en rechtsom, even slangevoltes en achtjes, en mevrouw was los hoor! Véél impuls, en omdat ik steeds meer leer loslaten in mijn lijf, wordt zij steeds nageeflijker, en mensen wat voelt dat fijn..... steeds contact, en ze wil het ook zelf, merkte ik, want toen we klaar waren wilde ik nog even uitstappen met een losse teugel, en ze blééf mijn hand opzoeken, bleef steeds aanleuning zoeken....... waanzinnig gevoel........
Ja wat doe je dan, wilde het niet weigeren uiteraard dacht dat even een losse teugel wel fijn zou zijn, maar dat wilde ze helemaal niet

Japeloup en knollentuin, bedankt! En dat meen ik. Dank zij het touwtje aan mijn navel, de losse armen en benen, de zachte billen, en de Tom Tom en de bolle rug kan ik zo fijn rijden........

En Freggle......?
Die blééf zoenen. Geweldig....... zo blij was ze, zo intens gelukkig...... ze vond het geweldig een slagroombekkie met witte lipstick, schuimend mondje, en zo blij....... heb haar lekker schoon gesponsd, muesli gegeven, en haar aan de hand laten grazen. Ik weet, super truttig, maar ze vindt weinig gezelliger dan dat.

Mén wat een paard. Wat is ze gaaf!!!!

IK LIEFT FREGGLE!!!!!!!!

edit: denk wel dat ik wat meer wrong ga laten inbouwen, ik leer steeds beter zitten, dat is waar, maar ze krijgt ook steeds meer impuls, en dat is toch niet makkelijk.......

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:27

oh, line, ik wens jou veel beterschap Y;( klinkt allemaal erg heftig..
gaaf yamcha, gewoon elke dag een stukje galop meenemen....
kan je niet een stukje klittenband laten zetten, dan kan je van die losse wrongen kopen van wintec

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:35

Oh, da's een hele goeie! :)*

*belt zadelmaker*

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:48

Yamcha, het plezier spat van je post af :D Wat gaaf!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:50

soms heb ik mn momenten... 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:00

Briljant :')

Appelmoes, het was ook zo gaaf! Wat een heerlijk paard heb ik :D

:+:

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:42

Fijn Yamcha! Ga je zo zelfs nog springen! :P Weet hoe je je voelt, had ik gister ook. Peetstap, het zonnetje doet ook veel goeds voor ons en dat werkt natuurlijk ook door. Vandaag lekker aan het etteren geweest in het weiland. Paardjes waren vrolijk en samen veel aan het draven en spelen. Mijn meneer verkleurt altijd met de jaargetijden, hij is nu heel donker koffievos, vind ik het mooiste kleurtje van hem. Morgen lekker rijden en hopen op zon!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:04

De meest schrikachtige pony van Nederland die eens ff onder een viaductje doorloopt (knooppunt Waterbergse weg)... sorry, ik ben niet zo goed in handjes stilhouden :=

http://youtu.be/QnJ1lRjWA54

Wat vinden jullie trouwens van rijden op los contact?

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:12

Gaaf! Je houdt je handen nog redelijk stil!
Ligt eraan wat je los contact vind, wel, weinig of geen verbinding met de mond?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 00:26

Los contact als in: doorhangende teugels. Waslijnen. Slecht, slecht, slecht... maar ik doe het wel. := Mijn pony volgt mijn hand wel, maar ik zit eigenlijk bijna nooit aan haar neus.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:09

ik snap niet waarom dat slecht is? het ligt er maar net aan wat je doel is denk ik maar ;)