Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:04

Moeilijk Aman!
Kel gaat vandaag de sterren van de hemel lopen, zolang Anke oplet met de vragtwaggel uitlopen _O-

Ik had ook zoiets van de week. Er zat zand op de muur bij de deur en bij één van de spiegels. Hij liep daar de hele tijd om te zeuren, wegschieten, op de rem slaan, noem maar op. Gewoon doorgereden alsof mijn neus bloedde. Vervolgens gingen ze timmeren in de stallen tegen de bak aan. De andere paarden aan de ren en hij loopt gewoon door alsof er niks is. Ja okee, hij werd heet en achterbeen vloog telkens tegen zijn buik. Om vervolgens voor het zand op de muur weer weg te schieten :+ Echt?! Geluid maakt hij vrij weinig uit, hij wordt er heter van, maar lichtstralen, vlekken op de muur, noem maar op, dat is levensgevaarlijk.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:09

Zooist schreef:
Ik gok dat ze erin holt. Eruit wel er goed naast blijven :))

Komt goed!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:10

Zou iemand mijn vraag nog over het opvangen willen/kunnen beantwoorden. Beetje w.o.g. hiero...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:11

Al een hele periode volg ik jullie topic mee en zou nu graag de stap nemen om jullie te vragen of er nog ruimte is voor een bokker erbij?

Ik steek enorm veel van jullie op,zo enkel door het meelezen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:12

Wees welkom timokyana

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:13

Welkom hier :j

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:17

Dank je!

Ik zal me bij deze dan ook even netjes voorstellen :-)
Ik ben Rebecca,word 30 dit jaar en inmiddels al een hele poos zoekende naar het 'correct rijden'.
Recent begonnen met centered riding lessen maar door omstandigheden niet goed door kunnen pakken.
Ik hoop nu weer met een positieve insteek lekker verder te kunnen gaan.
Door de CR ben ik er inmiddels wel achter genomen dat mijn aangeleerde basis helemaal niet zo juist is en dat viel vies tegen.Maar wil erg graag tijd en energie in steken om dit beter te krijgen en zo ook mijn paarden rechtgericht en lekker in balans.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:19

ankem schreef:
Nog wat anders:
Ik ben afgelopen zondag bezig geweest met het openen van mijn heupen tijdens het rijden. Ik heb twee dagen serieuze spierpijn gehad aan de binnen/achterkant van mijn dijbeen. Correspondeert dat met elkaar?

Bij mij wel := Als ik echt fijn heb gereden, dan krijg ik daar spierpijn.

Ik weet niet wat er precies bedoeld wordt met opvangen. Maar Vegs lijkt wat mindr voorwaarts, dus die zou eerst voorwaartser moeten en dan kan Yamcha gaan opvangen, om haar iets minder lang te laten worden.

Welkom nieuweling~!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:20

Hallo Rebecca!

Ik gooi er nog even een vraag in...zoveel ervaring hier, daar moeten goede opties bijzitten ;)
Ik wil graag iets doen met zitlessen/houdinglessen. Ik zit soms scheef en niet stil genoeg. Helaas zijn mijn eigen paarden niet echt geschikt om even aan de longe te zetten dus dat is geen optie. Zonder beugels rijden doe ik wel regelmatig en dat gaat redelijk maar ook zonder beugels kan je natuurlijk nog best niet correct genoeg zitten.
Iemand tips hoe ik dit aan zou kunnen pakken, eventueel een goede lesgever op dit gebied in de omgeving Brabant/NoordLimburg?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:23

Goeie Esther,hier een soortgelijk probleem,paarden nog niet echt geschikt voor een zitles aan de longe.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:32

MyWishMax schreef:
ankem schreef:
Nog wat anders:
Ik ben afgelopen zondag bezig geweest met het openen van mijn heupen tijdens het rijden. Ik heb twee dagen serieuze spierpijn gehad aan de binnen/achterkant van mijn dijbeen. Correspondeert dat met elkaar?

Bij mij wel := Als ik echt fijn heb gereden, dan krijg ik daar spierpijn.

Ik weet niet wat er precies bedoeld wordt met opvangen. Maar Vegs lijkt wat mindr voorwaarts, dus die zou eerst voorwaartser moeten en dan kan Yamcha gaan opvangen, om haar iets minder lang te laten worden.

Welkom nieuweling~!

Ja, maar mijn vraag is hoe je dat voorwaartse dan opvangt, want als je niets doet, dan gaat het paard harder en dondert het op de voorhand. Graag een beetje beeldend ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:37

Ehhh, ik ben niet zo goedin uitleggen, helemaal niet beeldend :o

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:40

gehehehe....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:44

Okee, toch een poging. Even Beeb als voorbeeld:

Beeb wil ook liever lekker voorover duiken in hand en op voorhand. Dan zorg ik eerst dat hij voorwaartser, of eigenlijk actiever wordt. Zodra hij voorwaartser wordt, gaat hij minder in hand duiken. Op dat moment probeer ik hem terug te rijden met zit. Dus langzamer lichtrijden of wat dieper gaan zitten. Mocht het nodig zijn, geef ik daar een ophouding bij. Wel houd ik mijn been erbij, om de actieviteit te bewaren.

Eigenlijk door het voorwaartse heb je kans dat je eerst verder voorover gaat, maar door het opvangen, komen ze iets meer op achter, of over 4 benen en zullen ze lichter worden in je hand.

Nouja, dat is bij Beeb zo.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:48

Ankem, ik vang Alf op door aan te knijpen met mijn knieen en zit, als ie daar niet voldoende op reageert, dan geef ik m een ophouding.
Wel is het zo dat ik m zo nu en dan (iets teveel naar mijn zin) duidelijk moet maken dat ie niet vast mag pakken, mag leunen op mijn hand. Dat probeer ik te doen door een kort kneepje te geven en daarna gelijk mijn hand weg te zetten, zodat ie leert dat dat kneepje loslaten is. Grootste fout die je kunt maken is om m vast te houden, dat win je namelijk nooit, maar het is een heel tegenstrijdig gevoel om een paard volledig los te laten als ie zo aan je zit te hangen.

Paard van mijn stalgenootje is zo'n hanger en dan ook echt met dik 200 kilo. Amazone is loeisterk dus gaat daar heerlijk in mee en de eerste keer dat ik opstapte heb ik m echt letterlijk losgelaten en dat paard wist niet wat ie meemaakte. Het duurde ook echt een aantal rondes maar op een gegeven moment viel het kwartje en kon ik m vragen om te zakken en mijn hand te volgen.....dat zijn de mooie momenten!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:49

Terugnemen begint al in het begin. Gehoorzaamheid bij een overgang stap-halt.
Lang maken, bekken kantelen, uitademen en ophouding maken.
Ditzelfde kan je ook doen in de stap om de stap te verzamelen of langzamer te maken.
Daarna weer naar voren door aan te vullen met je been.

Ik denk dat hier bedoeld wordt dat het paard vanuit het voorwaartse teruggereden moet worden.
Dus eerst aanvullen naar voren en dan opvangen door met je zit terug te sluiten en stem te gebruiken maar er met je been voor te waken dat het paard wel actief blijft.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:54

Zooist schreef:
Terugnemen begint al in het begin. Gehoorzaamheid bij een overgang stap-halt.
Lang maken, bekken kantelen, uitademen en ophouding maken.
Ditzelfde kan je ook doen in de stap om de stap te verzamelen of langzamer te maken.
Daarna weer naar voren door aan te vullen met je been.

Ik denk dat hier bedoeld wordt dat het paard vanuit het voorwaartse teruggereden moet worden.
Dus eerst aanvullen naar voren en dan opvangen door met je zit terug te sluiten en stem te gebruiken maar er met je been voor te waken dat het paard wel actief blijft.

Ja dat laatste bedoel ik Zooist. Met Kelly heb ik de omgekeerde wereld. Daar moet ik eerst het gaspedaal weer goed aan de praat krijgen.
De reden waarom ik even doorvraag, is dat er snel allerlei termen gegooid worden in de HAW topics, maar met weinig inhoudt, als je begrijpt wat ik bedoel. Als ik een topic op HAW zou plaatsen, en daar heb ik echt het lef niet voor hoor, zou ik echt precies willen weten hoe en wat.
Ik wil van de hoed en de rand weten. Ik bleef met mijn vorige merrie heel erg in het voorwaartse hangen en kon dat niet echt goed opvangen. Dat wil ik niet weer ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:07

Heel veel gaan doen met tempowisselingen. Dus juist die overgang stap-halt doen, dan de stap draf en doordraven tot ze zelf loopt, dan weer terug en opnieuw. Wees daar consequent in en ga pas verder met het volgende als de voorbereiding goed is.

Dus halthouden. Zit openen, hand openen, been geven = reactie.
Geen reactie is een harde skup en doorgaan tot ze zelf het staptempo initiatief heeft.
Dan halthouden, zit sluiten, lang maken, ophouding (eventueel stem) en opnieuw.

Pas als ze direct op de hulp naar voren gaat (altijd de reactie belonen en het foute negeren) dan kan je aand e slag met tempowisselingen in de stap waarbij ook direct reactie moet komen.
Drammen = halthouden en opnieuw beginnen

Als dat fijn gaat, ga je aan de slag met de overgang stap naar draf.
Zit openen, hand openen, been geven = draf
Bij geen reactie een skup en doordraven (hard, neus in de lucht, maakt allemaal niet uit) tot ze zelf het initiatief neemt tot de draf. Dan pas weer afremmen door zit sluiten, stemhulp en ophouding.

Drammen= doorsluiten.

En daar kan je supergoed de vierkante voltes voor gebruiken! Ben ik echt fan van als ik dit soort dingen ga (moet gaan) doen met een paard.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:08

Maar je hebt wel voorwaarts en voorwaarts.
Je hebt een voorwaartse drang als in loperig zijn. Dat vang ik op door in draf bijvoorbeeld langzamer te gaan lichtrijden, op je zit terugnemen, maar ook als het nodig is met een (halve) ophouding.
Veel halthouden en daar de rust in vinden.
Doel is om op zulke momenten tempo te verlagen, zodat je aan ontspanning toekomt. Dat is puur tempocontrole.

Je hebt ook voorwaartse drang als in rete actief zijn van achter (dragend), maar het van voren nog niet op kunnen vangen. Bijvoorbeeld omdat het paard nog niet sterk genoeg is. Vaak gaan ze daar van stuwen (en hangen).
Wat ik dan doe is ook tempo iets omlaag brengen, kleine stukjes in een bepaalde gang rijden en veel stappen tussendoor, zodat het paard sterker wordt, maar niet de kans krijgt om te gaan hangen.
Op zulke momenten heb ik liever dat mijn paard iets onder het tempo loopt, iets minder actief oogt, maar wel los over de rug is, draagt en zich hierin kan ontwikkelen.
Op het moment dat hij daarin sterker is en je die kleine stukjes uit kan breiden, kun je ook het tempo iets opschroeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:11

Oké, even over Vegs: ze was idd wat minder voorwaarts, bak was redelijk, maar er zaten wat harde stukken in, dus ze was wat voorzichtig.
Verder is dat opvangen zeker een ding, maar het leek en lijkt me wijs om daar samen met Japeloup mee bezig te gaan, en er neit zelf mee te gaan experimenteren. En dat om meerdere redenen: Vegs is waanzinnig sterk, en dat voor een groen paard? Ja. Maar zij was geen 3 toen ze ingereden werd, ze was 8 en ze wordt 9. Haar lijf is volledig uitgegroeid, en geestelijk is zij er veel meer aan toe als toen ze zo jong was.
Ze is heel voorwaarts, en been bij geven om haar vanuit het voorwaartse dan op te vangen is heel tricky, en dat moet ik echt finetunen met Japeloup samen, omdat ik gewoon bang ben om daarin fouten te maken. Ik denk dat Vegs heel veel kan, dat ze uiteindelijk enorm op het achterbeen gezet kan worden, en zowat kan opstijgen, want die kracht hééft ze, dat weet ik, ik heb het gevoeld. Maar ik ben op dit moment nog niet handig genoeg om dat eruit te rijden, en voor nu is een aangespannen buikspier al best heel wat. Vorig jaar hád ze geeneens buikspieren.
Ik ben het met jullie eens dat zij er echt wel aan toe is om meer te gaan doen, ik merk dat ook aan haar, ze wil, en ze zal, en ze is vreselijk enthousiast, en nieuwe dingen pakt ze ongelooflijk snel op. Ze geeft dat ook echt aan wel. Voor de winter hebben we een periode gehad dat het duidelijk even genoeg was voor haar, en dan gaan we vooral veel spelen, en niet veel nuttigs, en ik merk nu dat ze heel graag weer wat wil doen, ze is dan fris en 'stout' niet vervelend, maar heel erg speels, en ze daagt je dan uit.

Maar goed, de dooi is in het land, en ik verwacht dat het weer nu een hele tijd goed zal blijven, dus ik denk zo dat we binnenkort weer stevig aan het werk gaan.

Ik heb in de tijd van de foto's vooral gewerkt aan mijn houding, de verbetering in beenligging was een enorme verrassing voor me, die viel Japeloup op ten eerste, ik had het nog niet gezien.

Oh, voor Zooist:
Vegs vorig jaar eind april:
Afbeelding

Vegs een maand geleden:
Afbeelding

En nu is ze alwéér gespierder (en wat gevulder, maar dat is omdat we afgelopen maand niet veel gedaan hebben.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:14

Timokyana: welkom! Weet waar je aan begint, correct rijden is moeilijk :=

Esther, mag ik je nog even bedanken voor het fijne commentaar in mijn topic, echt super!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:14

Wordt ze niet al 10 dit jaar Yam? Beeb wordt al 8 dit jaar en dat is een Ztje

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:15

Als je ze zo onder elkaar zet, valt het reuze mee :D :D Ik ben altijd al blij als ik Alf enigszins op gewicht kan houden, dik zal ie nooit worden maar goed dat hoeft ook niet van mij, ik zou wel zo graag zo'n enorme speknek erop hebben maar ach...je kunt niet alles hebben!

Hoi timokyana, ik ben ook pas net nieuw hoor....

Oeh, gisteren had ik mijn startpas van de KNHS binnen, zal ik me dan maar ergens voor op gaan geven???

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:16

Als we fijn rond kunnen sturen en ik en paard zitten lekker in het velletje is het prima ;-)
Belangrijkste is dat de paarden 'fit 'zijn en lichamelijk gezond en dat we 'juist 'opbouwen zonder verkeerde dingen te belasten of te verknallen.
Zoals ik het terug lees,inderdaad heel moeilijk :+

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:17

Zoo wordt ook al 8 en dan zou ik inderdaad denken dat ze 10 wordt. Tenzij ze eigenlijk een naam heeft met een WEEEE.

Mooi verschil op die foto's Yamcha!

Je sportpas binnen?
Die gaan ze otch pas in april versturen?