Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:35

Bedankt weer voor de reacties. Ja japeloup, dat laatste is een beetje waar ik bang voor ben met een dieper zadel, dat is Tov minder kan 'voelen'.
En wat betreft dat 40+ er is een groot verschil tussen iemand die al rijdend is opgeklommen tot 40+ of iemand die als tiener een blauwe maandag heeft gereden en het op 40 jarige leeftijd weer oppakt. Ik heb maar weinig kilometers gemaakt te paard vergeleken met jou knollentuin.
En Maris, is die hier nog ergens? Jij had toch ook een zadel met diepe zit? Hoe ervaar jij dat nu je anders leert rijden?

Aha SabM, en wat voor zadel heb jij en waarom? (hoe meer kennis hoe meer vreugd :D )

ankem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:52

Vruchtbare dag gehad. Een en ander zal nog even nader uitgewerkt worden, maar ben wrs straks niet meer kos paardloos :)

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:59

Heerlijk voor je Ankem!!

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:01

Fijn voor je Ankem...spannend hoor!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:02

Ja zeker, ben er heel blij mee. Heb mijn gevoel laten spreken. Het voelde goed. Ik denk dat twee mensen nu happy zijn :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:14

super ankem *\o/* ben blij voor je

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:30

Top Ankem! Alvast veel plezier!

@Tov; ik ga met de rest mee, een diepe zit is echt geen garantie dat je beter blijft zitten bij een onverwachte beweging.
'Ouderwetse' platte zadels zijn een hobby van zadelmaker Feike Bruinsma uit Wapserveen, dus als je zoiets wilt zou je hem eens kunnen bellen.
Zelf ga ik vrijdag voor het eerst naar Nijeholtpade voor Ingrid Sanders (die werkt bij Harry van den Bosch, die hierboven werd genoemd). Ze is mij aanbevolen door mijn CR-juf en kwam aan de telefoon heel serieus over, dus ik ben erg benieuwd wat ze vrijdag zegt van mijn zadels.
Ik zou in elk geval niet naar de lokale hoefsmid/ruitersportzaak/zadelmaker gaan denk ik, been there done that en ben daar niet wijzer van geworden. Een 'echte' zadelmaker kost je misschien een investering, maar op termijn heb je er profijt van. Bovendien: we steken al zoveel geld, tijd en moeite in onze hobby dat ik niet het risico wil nemen om mijn paard te verrijden met een slecht passend zadel.
Daarnaast denk ik dat of een zadel je bevalt heel persoonlijk is. Veel uitproberen dus!
Zelf ben ik heel blij met mijn County Competitor. Hij is niet heel vlak, maar ook geen echt kuipje en heeft zeker geen uitgesproken wrongen. Het is het fijnste zadel dat ik ooit heb gehad (maar ben ook niet echt verwend hoor).

Mijn paard is intussen (na behandeling osteopaat en bioresonantietherapie bij mijn VA) een stuk losser, maar ik heb wel het idee dat ze een flinke jas uitgedaan heeft qua bespiering. Ik zie echt weer het jonge, slungelige paard voor me dat ze een jaar of wat geleden was, en niet meer het mooie gespierde waar ik zo blij mee was.
Ze loopt aan de longe best goed, alleen wil ze zich erg graag lang maken, daar maak ik me wel een beetje zorgen over.
Misschien ben ik zelf ook wel te voorzichtig (wat dat betreft is het verhaal van MWM herkenbaar!); maar aan de andere kant is het ook weer zo dat ik beter voorzichtig kan zijn dan dat ik nu te veel doe. Ik heb me voorgenomen om als mijn zadel straks weer goed is in elk geval regelmatig te gaan lessen, dat is er in het afgelopen jaar wat bij in geschoten.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:36

Ankem, wat een goed nieuws. Gefeliciteerd! :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:35

Rhys, die naam (Bruinsma) ken ik niet, maar met mijn voorkeur voor platte zadels klinkt het wel interessant! :D Heeft hij een website?

Leuk, Ankem! Gefeliciteerd!

Ik heb voor mijn oudje een Kentaur Artemis. Na jaren op platte IJslanderzadels was de diepere zit en meer wrong wel even wennen, maar ik reed er zo op weg. De zit is helemaal niet zo gedwongen als ik verwacht had. Aangemeten door Harrie v/d Bosch en oorspronkelijk bedoeld voor mijn merrie, maar die groeide er al snel uit. Op Jonas ligt het ook heel goed (nagekeken door Harrie) en voor de kleine meisjes die af en toe op hem lessen is het fijner dan zijn platte oude IJslanderzadel.

Ik heb afgelopen week wat last van mijn rug gehad en meteen ook pijn in mijn kniën. Veel op de bal gezeten om mijn rug weer los te maken en weer mijn knie-oefeningen erbij gepakt en vooral veel gewandeld. Het lijkt nu beter te gaan. Mijn fysiobehandelingen voor dit jaar zijn helaas op, dus zolang ik het zelf op kan lossen ga ik nog even geen afspraak maken.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:36

Rhys@ Bedankt voor je advies. Een hard glad kruisonvriendelijk zadel heb ik nu, dus dat wordt em niet. Ik rij me echt in de blaren :( helemaal nu ik meer op zit rijdt. De eerste voorwaarde is dus een zachte zit. Ik kreeg hier het advies om eens naar een Bates te kijken of eventueel een wintec. Die kun je aanpassen naar believen. Die kant zit ik nu een beetje op te denken. En dan waarschijnlijk kunststof, want mijn rijomstandigheden zijn heerlijk primitief; veel vocht, veel blubber etc, en nod een voordeel; het is betaalbaar.

En wat betreft de zadelmaker/hoefsmid/ ruitershopeigenaar en o ja vervent springruiter én 50+er :D . Bij hem kan ik ook rustig alle zadels een week uit proberen, en hij heeft veel ervaring. Hij heeft nieuw en tweede hands, is betrouwbaar en scherp aan de prijs. Ik heb een keer eerder een tweedehands zadel bij hem gekocht, dat prima was, en hij heeft een keer voor mij een zadel dat ik wilde kopen van een ander, correct beoordeeld en getaxeerd.

Dus vooralsnog ga ik voor hem, en heeft hij niets dan laat ik een andere firma aanrukken.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:00

Imre schreef:
Rhys, die naam (Bruinsma) ken ik niet, maar met mijn voorkeur voor platte zadels klinkt het wel interessant! :D Heeft hij een website?

Hij heeft een site ja, maar ongeveer de meest primitieve die je je kunt voorstellen: http://www.deverenigdezadelmakerij.nl/

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:04

:Y) Ik ga em opslaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:36

Goedemorgen.
Ik onthoud hem ook :j Interessant.

Ik heb overigens ook de Massimo Trail. 3 jaar geleden gekocht. Het lag echt super op mijn haflinger (toen 3 jaar oud). Inmiddels ligt het bagger (hij is nu 6) en ik vermoed dat hij er uit gegroeid is.
Ik hoop dat de zadelmaker het nog even aan kan passen zodat ik het komende half jaar kan kijken voor een ander zadel.
Mijn wensen voor Jim: breed tussenkanaal, brede kussens voor goede drukverdeling, opletten dat de schouder goed vrij ligt, singelstoten zo dat het niet naar voren schuift, niet te lang.
Voor mij: platte zit en weinig wrong.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:46

Zal jullie even wat meer vertellen...
Ik werd door blijheid getipt. Een bokker zocht een oplossing voor haar oudere merrie, nu het rusthuis stopt. De merrie kan nog gewoon bereden worden, al staat ze nu al een poosje stil. We hebben een poos heen en weer gepbt en gisteren zijn we vanuit Friesland naar Zuid Holland vertrokken om kennis te maken met het paard.
Het is een lief paard en het klikte met het paard en de eigenaar. We hebben alles besproken. Het is de bedoeling dat de merrie bij mij op stal komt. Ik kan weer lekker tutten en rijden (zal wel heel rustig opgebouwd moeten worden) en de bokker weet dat haar merrie weer goed verzorgd gaat worden, de aandacht krijgt, die ze verdiend en we dragen ieder een deel van de kosten.
Een echte win-winsituatie en voor mij een hele mooie tussenoplossing.
Toch wel heel bijzonder dat het op deze manier op mijn pad kwam.

Mijn recent aangeschafte zadel leek ook op dit paard te passen, ook is het paard nu niet helemaal in conditie. Dus dat is ook mooi.

Mooi, zal nu even douchen en aan de studie. Ben vrij en heb dochter bij oma laten brengen, zodat ik mijn artikel kan afronden (lees alle referenties toevoegen in apa-stijl. Een rotkus). Maar goed, dan is het klaar en kan het beoordeeld worden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:47

Leuk ankem!
Klinkt als een goeie regeling.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:50

Wat een fijne oplossing, ankem! Succes met je referenties. Ik heb dat een paar maanden geleden gedaan met de scriptie van mijn vriend, bleh.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:52

ook goeiemorgen!
Gisteren weer veel bezig geweest met het halthouden. k Heb deze keer eens geprobeerd met aftellen, dus van 3, 2, 1, ho!
En dat werkte! Eerst bij ho nog niet helemaal stil staan, daarna steeds sneller, dus op het laatst ging ze bij 2 al stilstaan, én nog niet scheef ook!!*\o/* Nu vraag ik me alleen af of ik ze zou moeten laten doorlopen tot ik bij "ho" ben met tellen, want straks staat ze al stil als ik ga tellen bij "3", en das toch wel een vreemd commando om te stoppen :=
(als jullie mn verhaal kunnen volgen? :? )

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:57

Ankem, dat klinkt erg goed :j

Ik heb me gister laten filmen pfffff confronterend hoor.
Nou ja ik weet weer waar ik aan moet werken. -:)
Nou zaten er ook wel heel goede stukken tussen maar ik ben zelf geneigd om alleen maar te focussen op wat ik fout doe. 8)7
Mijn paard is echt heel braaf maar ik kan ook heel goed zien waar ze smokkelt in de verzameling.
De schouder neemt ze wel goed mee maar dan zwaait ze als ze de kans krijgt weer wat uit in de achterhand.
Het is wel goed om te zien dat wat ik voel ook klopt met het beeld.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:01

kobuss1 schreef:
ook goeiemorgen!
Gisteren weer veel bezig geweest met het halthouden. k Heb deze keer eens geprobeerd met aftellen, dus van 3, 2, 1, ho!
En dat werkte! Eerst bij ho nog niet helemaal stil staan, daarna steeds sneller, dus op het laatst ging ze bij 2 al stilstaan, én nog niet scheef ook!!*\o/* Nu vraag ik me alleen af of ik ze zou moeten laten doorlopen tot ik bij "ho" ben met tellen, want straks staat ze al stil als ik ga tellen bij "3", en das toch wel een vreemd commando om te stoppen :=
(als jullie mn verhaal kunnen volgen? :? )

Nee daar moet je juist blij mee zijn, hoe eerder ze reageert hoe beter.
blijkbaar zijn de ho hulpen zo duidelijk dat ze reageert.
Ik zou eerder het tellen weer snel achterwege laten of het alleen in je hoofd doen.
Je doel was stilstaan als jij dat aangeeft, dan moet je niet je doel bijstellen op;" stilstaan als ik bij 0 ben"

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:03

gefeliciteerd ankem, dat is fijn zeg en zeker een winwin. Ik doe al een week niets met de paarden omdat het hier te druk is op het werk, bah. Zo dat is eruit. Tov, ik ben ook 40+ en er ook een tijd uitgeweest, ik heb vroeger wel heel veel kilometers gemaakt en kom vooral de afgelopen jaren mijn slechte conditie tegen en ik ben wat minder soepel :( dan toen ik jong was. Sinds drie weken loop ik 2- a 3 x in de week hard, ga regelmatig naar zumba en ik ga de goede kant weer op, ik merk vooral aan mezelf dat ik veel zekerder ben in het rijden door ook mijn conditie. En ik heb een wow met diepe zit en wrongen maar ook een bbp en mocht ik ooit nog eens wat geld overhebben dan wil ik ook de uitdaging aangaan met een plat zadel zeg maar.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:08

Tov schreef:
Aha SabM, en wat voor zadel heb jij en waarom? (hoe meer kennis hoe meer vreugd :D )

Ik heb een KN Tango.
Redelijk diepe zit met wrongen (niet enorm) Ik pas er prima in met mijn maatje 40 kont en moet zeggen dat ik het nog steeds een prettig zadel vind. (Verstelbare singelstoten). Suus is een soort badkuip en de KN vult prima aan op haar rug. dus zadel brugt niet. Maar mijn suus is ubergevoelig voor foute zadels en na veel passen en prutsen was dit de enige die ze fijn vond. Maar de WOW is super voor haar. Ik moet nog wennen aan de breedte vooraan. die vond ik beetje naar maar ja heb 3 keer op een wow gereden.
Ik vind de kn fijn, zijn goede kwaliteitszadels, ik had hiervoor een Symphonie, die zijn plat en daar kon ik niet echt mee rijden meer. suus ging er scheef op lopen en ik merkte dat ik dus wel steun nodig heb in zit en beenligging. Mss naarmate de tijd vordert en ik beter in balans kom het mss een probleem gaat worden.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:09

@ankem wat onwijs fijn zeg. Dat is idd een goede oplossing.
Wanneer komt ze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:12

Wat superfijn Ankem! Super voor jullie allebei én voor het paard!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:19

Ankem, ik heb een idee dat ik weet over welk paard het gaat! Super gaaf!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:51

MyWishMax schreef:
Ankem, ik heb een idee dat ik weet over welk paard het gaat! Super gaaf!

Dat idee is correct :)
Eerst moeten er nog wat dingen geregeld worden, zoals een goede plek en daarna mag ze wat mij betreft komen.