Het ''Houding'' tips & trics topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:22

Evelijn schreef:
Oh... daar heb ik ook een filmpje over... "Stop pulling on your horse" ;) heet die... gaat trouwens er ook over dat je als je niet mooi in balans zit dat je dan eigenlijk altijd aan de teugels trekt dus ook als je je polsen recht houdt. Maar zit wel mooie oefening bij over dat je eigenlijk altijd moet duwen ofzo.
http://www.youtube.com/watch?v=8J4yjVQDvac&feature=colike

Dit filmpje gaat ook over de juiste handhouding... maar niet zoveel tips om het te verbeteren.
http://www.youtube.com/watch?v=E1c5_zB0Lec&feature=colike

Uit het filmpje dat Swartbeessie had gedeeld... helpt de tip om een zweepje horizontaal vast te houden er niet voor?

het 1e filmpje heeft me wel doen nadenken, ik zal vragen aan mijn lesgeefster of ze het kan vertalen ( in de praktijk) zeg maar . zodat ik het in de praktijk ook kan toepassen .
wat het zweepje betreft, ik weet niet of het zou helpen.

Evelijn Harstikke bedankt voor het delen van de filmpjes en tips! Dankjewel!

Bzoem

Re: Het ''Houding'' tips & trics topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:37

Waarom zou je je zweep horizontaal willen vasthouden? Dan ligt je duim toch plat naar binnen (piano handjes) ipv bovenop?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:15

Heb je het filmpje gezien Bzoem?

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:38

Ah nee dat stukje had ik niet gezien. Ik ging uit van de gewone zweep in handhouding, dan zou het er raar uit zien.
De zweep houd je dus met 2 handen vast. Nouja 2 duimen.

Maar zo blokkeer je toch de hele polsbeweging?
Mij is altijd verteld dat je polsen juist moeten kunnen scharnieren. Zodat je niet vanuit je armen gaat mee bewegen maar dus je polsen naar binnen en buiten bewegen dit opvangt. En dat je polsen/vuisten dus altijd iets naar binnen moeten staan en niet rechtop de arm.
Het is iets anders als je je vuist naar voren kantelt, waarbij de pink dus terug komt en je zo idd aan het bit trekt.
Maar om te leren je handen rechtop en op dezelfde hoogte en plaats te houden is het prima, mits je dit niet lang achter elkaar doet. Naar mijn mening zet je het zo al snel te vast.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:54

Och, het zijn allemaal een soort gym oefeningen om te voelen waar jouw juiste houding 'zit'.
Je leert er wel letterlijk je handen door te 'dragen', het kuikentjes principe zeg maar :-)

Ik rijd zelf op het moment alleen met mijn zit, en de teugels zijn even secundair.
Eerst mijn eigen balans helemaal op orde krijgen, dan volgen die handen vanzelf wel.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:34

Wat is het kuikentjes principe?

Ik reed gister toevallig met een longeerdekje, met daar aan een vrij lang 'bokriempje' om eventueel vast te pakken als ze zou stuiteren.
Moet zeggen dat ik het best een uitdaging vond om met behulp van dat riempje m'n handen op de juiste plek te houden. Het kwam precies goed uit als ik beide pinken er door heen had. Ik heb soms de neiging om m'n handen naar me toe te halen als de spanning op het bit veranderd, maar door dit riempje perse naar voren te willen houden kon ik dat dus niet.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:36

Bzoem schreef:
Wat is het kuikentjes principe?

Je handen dragen en er lucht in hebben, alsof je een klein kuikentje in iedere hand hebt.

Citaat:
Ik reed gister toevallig met een longeerdekje, met daar aan een vrij lang 'bokriempje' om eventueel vast te pakken als ze zou stuiteren.(...) Het kwam precies goed uit als ik beide pinken er door heen had..

Oei dat lijkt me best riskant. Een gebroken pink is niet leuk... -O-

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:46

Het is dan ook niet de bedoeling dat je paard je met een ruk uit het zadel trekt, maar in principe was het puur eronder haken en ben je snel genoeg los. Oké en ik ben redelijk flexibel in m'n vingergewrichten.
Je kan t ook bij je duimen doen. Maar dan zit je met twee handen al snel in de knoop met je teugels als je weer zonder wilt.

wonder007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:48

Goeiemiddag,

Ik zou graag wat meer informatie hebben om echt mee aan de slag te gaan.
Wat over mezelf.
- Ik heb mijn A-brevet, mijn B-brevet heb ik een maand geleden proberen af te leggen maar daar was ik blijkbaar toch nog niet helemaal klaar voor.
-Ik rij ong. 1 keer in de week, niet echt regelmatig de laatste tijd.

Problemen waar ik tegen aan bots
- Het nageeflijk rijden , het aan de teugel rijden
- Ook last van bewegende benen en bewegende handen.
- Het zien of ik in de juiste galop zit. Ik heb er nogal tijd voor nodig om te zien of ik in de juiste galop zit en de mensen die het B-brevet kennen (Belgie :P ) weten dat de oefeningen redelijk snel op elkaar volgen.
- Springen, ook daar heb ik problemen met de juiste galop. En bljkbaar is ook mijn verlichte zit niet helemaal oké!

Heeft er iemand tips, werkwijzes, films of wat dan ook. Ik leer graaaaag bij!

Super bedankt alvast!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:51

wonder007 schreef:
Problemen waar ik tegen aan bots
- Het nageeflijk rijden , het aan de teugel rijden

Je 'rijdt' een paard niet aan de teugel, da's afhankelijk van allerlei verschillende factoren.
Er is een mooi topic over, dat absoluut waard is om (kritisch) door te lezen:
[centraal] Aan de teugel http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=1573877&&hilit=aan+de+teugel&start=825
daar zitten ook mensen op die weten waar ze het over hebben.

Citaat:
- Ook last van bewegende benen en bewegende handen.

Is net wat over gepost :P

De juiste galop kun je ook voelen, dan is het ontopic ;-) (Zien is makkelijk; binnen voorbeen van het paard is voor)

Verlichte zit is een kwestie van balans zoeken en spiertjes kweken...
Mij hielp het ervan bewust te worden dat je je buikspieren moet gebruiken. Ook al zit je naar voren - Júist omdat je naar voren zit, eigenlijk... Want je wilt eigenlijk het gewicht meer naar achteren verplaatsen, niet dat al je gewicht op de voorhand van het paard hangt.

wonder007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:54

Dat zal ik eens bekijken bedankt voor je post, maar ik snap je buikspier tip niet helemaal!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:40

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:47

Als ik los rijd val ik nog teveel naar voor. Dit is omdat ik schrik heb om te vallen.Maar stilaan betert het wel maar toch. Aan de longe heb ik dit niet

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:31

Ik heb ook dat ik mijn benen niet lang houdt trek ze telkens ongemerkt weer op, hoe kan je wel zo blijven zitten? Tis net of voel ik mn kuiten na een tijdje niet meer, hebben meer hier last van? Als ik zonder zadel rijd voel ik het wel veel beter en trek ik de benen niet op.

En moet kje nou juist wel of niet op de beugels gaan staan met lichtrijden of gewoon via je benen en zit?

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:10

Niemand?

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:14

Ik trek ook mijn been een beetje op, ben dus ook op zoek naar een oplossing!
ik heb geen recente foto van mijn zit/houding, zal even vragen of er iemand een foto wil maken
straks! Ik kan er evt. wel een van een tijd terug plaatsen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:28

Ik ben nu aan het twijfelen of mijn zadel niet te groot is voor mij. (Ik heb het kreng al 5 jaar... en blijf maar wiebelen, waar ik altijd van dacht dat ik het zelf deed... maar nu ben ik daar aan het twijfelen) Kan echter nergens een beetje richtlijnen vinden over welke maat je moet hebben. Dat zou toch gewoon uit te rekenen zijn. Heupbreedte, beenlengte etc... en dan inch maat van zadel... maar ik heb het nog niet gevonden.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:30

je moet achter je kont nog 1 platte hand kunnen leggen. Maar moet je natuurlijk wel goed in het midden gaan zitten eerst :P

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:45

En als je er dan ruim meer dan een hand achter kan leggen? Want die hand lijkt me vooral om te kijken of het zadel niet te klein is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:52

Tjah,,, mijn houding :') Mijn armen/handen zitten absoluut niet goed, moet ze meer naar beneden doen, maar zijn er verder opmerkingen?
Afbeelding
Kon even 5 minuten op deze hengst hobbelen, had mijn westernlaarzen aan wat helaas niet de beste combo is met een dressuurzadel :=

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:55

wat mij opvalt, is dat je een lichte stoelzit hebt, je zit wat achter het diepste punt van je zadel.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:56

Ja, ik heb echt geen idee hoe dat komt, beugels waren niet te kort, eerder te lang, dus niet dat ik naar achteren geschoven word door dat de beugels te kort zitten...

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:03

Je beugels waren inderdaad te lang, daardoor kan je je hakken niet meer goed uitdrukken. Lichte stoelzit, zoals al gezegd, je tenen mogen wat meer naar het neusje van het paard en je ellebogen zitten in een 90 graden hoek, dat mag iets minder. Daarbij zijn je handen zo te zien iets ongelijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:05

ze zijn overigens ongelijk omdat ik net naar rechts wou gaan :P Bedankt voor je commentaar verder! Ik ben van plan om volledig over te stappen op western, maar vind het wel nog leuk wat recreatief te rijden :P

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:12

WenMLove schreef:
Ik trek ook mijn been een beetje op, ben dus ook op zoek naar een oplossing!
ik heb geen recente foto van mijn zit/houding, zal even vragen of er iemand een foto wil maken
straks! Ik kan er evt. wel een van een tijd terug plaatsen.

Komt wrss doordat je je knieen klemt. Zolang als jij de druk op de beugel houd en je knieen los langs het zadel hangen, kan je je hak niet optrekken. Ik heb dat ook een hele tijd gedaan. Maar dat was toen ook omdat ik op een kleine reed. Nu mijn reus van 1,76, daar heb ik het nooit opgedaan.