Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boender123

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:59

Welkom beau :D

anna101

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:00

Dag,

Ik lees met veel interesse dit topic en kan mij erbij aansluiten. Ik heb een haflingermerrie van 16 jaar oud. Altijd recreatief gereden veel buitenritjes etc. Zijn ook lid van de aangespannen haflinger en gaan met de ritten op pad.

Twee jaar gelden kwam mijn pony op een manege te staan in verband verhuizing stond eerst bij huis en ik ben toen wat gaan dressuren. Ik heb wat instructie versleten. Er werd veel gepraat over ophoudingen, kneepjes, trek maar een keer aan etc. We kwamen geen stap verder pony ging gelijk in verzet en terrecht. Ik was te lief werd genoemd en op den duur geloofde ik dat ook. Maar ik had er zo'n naar gevoel bij.

Ik ben toen maar weer gaan buitenrijden. Tot dat ik mensen tegen ben gekomen die het van de hele andere kant belichten vanuit ontspanning, zit en rust (kort samengevat) Ik heb heel veel overgangen gereden en de voorkant licht contact gehouden. Pony kwam terug op zit en ze was de eerste weken volledig uit balans en wist niet wat haar overkwam.

En zo gaan we door. We hebben nog heel veel te leren. Maar ik probeer heel veel op te lossen vanuit ontspanning en mijn zit ook als ze rennerig wordt.

Ik voel me heel goed bij deze manier en de laatste tijd zakt ze zelf al naar de hand toe. De ontspanning aanleuning komt vanzelf het heeft alleen tijd nodig en ik wil niks meer forceren en zeker niet met mijn hand. Ik las laatst een boek over de inwerking van een bit op de verkeerde manier en ik schrok van de pijnen die een paard daar bij heeft.

Als ik ontspan kan mijn paard ook ontspannen. (kort door de bocht)

Ik ben ontzettend blij dat we deze weg zijn ingeslaan!

Boender123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:05

Welkom anna :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:12

Beau/Stephje! :):)

Welkom Anna!

Yamcha is woensdag bij mijn paard komen kijken en die zag hoe 'slecht' zijn rechterachterbeen is als hij 'koud' is. Vind mezelf toch knap dat we het met rijden redelijk verbeterd hebben.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:52

Welkom Anna en Beau

anna101 schreef:
Ik ben ontzettend blij dat we deze weg zijn ingeslaan!

Denk je paard ook. Leuk om te lezen je verhaal. Heel herkenbaar.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:11

Wat is het hier stil... Iedereen op vakantie of zo ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:44

Ik lees dit topic al een tijdje mee. Wat een heerlijk positief topic tot dusver. Ik vond de toon in het ácademische rijkunst topic steeds zo negatief, dat is hier wel anders. Ik hoop dat dit zo blijft. Mijn haflinger is behoorlijk veranderd sinds ik anders rijdt. Sterker, relaxter en meer in balans in lijf en hoofd. Meer dan waar ik op had gehoopt. De wedstrijden heb ik de deur uit gedaan en Claudia de deur in . Bedankt Caludia, ik ben opnieuw aan het leren rijden.
Groetjes Brigitte

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:49

wedstrijden ben ik wel weer van plan om te gaan rijden... maar pas als dit weer bevestigd is.. geen druk om binnen een maand weer wp's te halen, kijken hoe ie het aanpakt :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:53

Ik ben wel een, hele fanatieke, wedstrijdruiter. Alleen ga ik pas op pad als hij thuis dik winst zou kunnen lopen. Alleen ben ik niet te beroerd om af te groeten als het niet gaat. Soms schiet hij in de stress en als ik hem daar doorheen zou drukken, kruipt hij in zichzelf en is de keren daarna op wedstrijd niet te genieten. Dus dan groet ik meteen af, ookal zien omstanders niks.

Ik loop op het moment beetje vast op tempocontrole. Hij loopt super fijn, maar gaat steeds ietsjes harder, wat ik te laat opmerk. Wel gaat de aanleuning steeds beter, is hij vrijwel helemaal recht weer en in zijgangen kan ik zijn tempo wel bij me houden. Maar ik wil nog simpel rechtuit rijden zonder te racen :+

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:50

Zo ik heb mijn kwartje weer even losgegaloppeerd :D
Ze zijn bij mij op stal enorm aan het verbouwen, er wordt beton gestort want we krijgen nieuwe stallen.
We hebben een nieuwe wasplaats met warm water : *\o/*
Maar goed al die nieuwe dingen plus een week niet rijden geeft een stuiterKid :):)

Gister heb ik eerst maar eens wat tijd besteed aan wennen aan de nieuwe wasplaats,
nou had ik al geoefend met (bijna) losstaan in de wasplaats en dat kwam nu mooi van pas.
Dat het spannend was merkte ik aan het mesten :(:)
toch mocht ze er niet eerder uit dan dat ze helemaal relaxed was,
anders krijg je zo'n naar de uitgang stormend paard.

Ze ging eerst ook stuiterend de buitenbak door.
Ze kropt zich dan op achter de teugel zodat je niks meer te vertellen hebt.
Ik heb haar nog liever in het bit hangend dan erachter.
Door heel veel sturen heb ik de eerste spanning er proberen uit te rijden;
(en natuurlijk door te zittenzittenzitten :P ) zodra een oortje naar een kant bewoog, de andere kant op sturen en ik moet zeggen dat helpt best goed.
Daarna toch zo snel mogelijk gaan galopperen, hup voorwaarts in het bit.
Uiteindelijk kon ik weer met een los teugeltje de bak door.
Ze is wel stijfjes in het begin maar later kan ik dan wel verzamelde voltes ±5 meter galopperen
travers kunnen we al een stukje in draf, schouderbinnenwaarts in draf is de volgende stap en dan volgt appuyeren in draf daar vanzelf op toch?
*kijkt vragend naar Japeloup en knollentuin?*

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:10

Heb jij eerst travers geleerd en toen SB? Vind SB vele malen makkelijker :o Komt ook goed van pas als hij ergens niet langs wel en met losmaken.

De mijne liep vandaag niet zo lekker, erg voorzichtig. Heb hem even stukje laten galoperen en geprobeert hem weer aan de gang te krijgen, maarlukte niet. Dus hij staat lekker op het land weer. Morgen weer een dag

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:57

justkid schreef:
Ze is wel stijfjes in het begin maar later kan ik dan wel verzamelde voltes ±5 meter galopperen
travers kunnen we al een stukje in draf, schouderbinnenwaarts in draf is de volgende stap en dan volgt appuyeren in draf daar vanzelf op toch?
*kijkt vragend naar Japeloup en knollentuin?*

Appuyeren is inderdaad voor mij meestal de volgende stap. Maar eerst een vraag.
Rij je je schouderbinnenwaarts en travers op de hoefslag of in de "open" ruimte bv op de A-C lijn?
Ik wil altijd graag weten of ik ten alle tijden controle heb over de plaatsing van de schouders en de heupen, dus oa je SB en je travers. Maar dat rij ik niet alleen op rechte lijnen en of op de hoefslag. Ik wil ook een volte, middenlijn, etc. deze oefeningen kunnen vragen, en in elke gewenste gang.
Of ik nu eerst een SB of travers leer is paard en of ruiter afhankelijk. Sommige bieden/pakken het één makkelijker aan dan het ander. Maar wil wel graag links en rechts om eerst de zelfde oefening trainen.
Je schreef dat je voltes 5meter aan het galopperen was, is de galop je fijnste gang? Zo ja kan je in de galop ook de schouders en de heupen plaatsen?
Mijn vorige paard gaf me heerlijk het gevoel van een appuyement in de galop (was toen nog nieuw voor ons beide), maar in draf duurde het veel langer voor we het te pakken hadden.
De paarden die ik nu heb zijn daarin weer wisselend, m'n merrie is het fijnst te rijden in de galop, m'n ruin weer in de draf. Als ik iets nieuws wil dan gebruik ik vaak eerst de stap om voor me zelf duidelijk alle puntjes op de plek te hebben en het paard rustig uit te leggen wat de bedoeling is. Daarna pak ik de gang die het fijnst te bewerken is.
Voor de appuyement rij ik hem zowel naar de hoefslag toe als er van af. Wil ook dan zeker weten dat ik controle heb over de plaatsing. Nu kan je natuurlijk wel gebruik maken van de aantrekkings kracht van de hoefslag voor het aanleren.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet een oefening ga rijden omdat het in de proeven gevraagd wordt. Ik rij de verschillende oefeningen puur en alleen uit het oogpunt om een paard losser en sterker te maken. Dus over een volgorde zal je mij nooit horen.

Snap je me?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:02

Ik heb eerst de SB aangeleerd, toen begin gemaakt met appuyement en daarna keer travers meegenomen. idd dat overal een zijgang kunnen vragen doe ik ook, daar liep ik met pony tegenaan namelijk :j Bij ons is de galop de beste gang, maar die was moeilijk te sluiten, waardoor ik niet verder kon in galop. Ben toen in stap begonnen en paar keer in draf verder gegaan. Nu neem ik ze heel zelden mee, meer om de reactie, dan het correct uitgevoerde, omdat hij nog niet 'goed' genoeg is in het basis werk.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:45

Bedankt voor jullie reaktie
Ik weet pas sinds kort hoe deze gangen heten :D
Ik heb het nodig omdat ik vastloop in de spin,
die draait ze op een kant op het verkeerde been.
Heupcontrole is makkelijker dan schoudercontrole bij Kid.
Ik heb daarom meer moeite met schouderbinnenwaarts
dan met heup naar binnen en naar buiten.
Ik heb nu in stap alles wel onder controle.

In draf kan ik nu op een rechte lijn travers.
En op voltes kan ik "alles"
Voor sb heb ik zelf nog de hoefslag nodig om te voelen hoe ik moet zitten. :o
Kid moest even nadenken wat ik bedoelde en toen :)* moeiteloos <3
Ik denk inderdaad dat het in galop nog wel eens makkelijker kan zijn,
ga ik uitproberen.

MWM een appuyement is toch eigenlijk een combinatie van SB en travers?
Je maakt een soort banaan van je paard die schuin naar voren beweegt :D
Hoe doe je dat dan als je die heup pas later meeneemt?

Dit is echt nieuw hoor voor mij als westernruiter, wij krullen de paarden aan alle kanten om ons been heen maar niet echt langs rechte lijnen
of als *hoe zeg je dat ehh* wedstrijdoefening.
Dat zijn meer snelle en langzame cirkels, rollbacks, spins en stops.

Het grootste werkpunt van ons is schouder vrijheid en controle, vaak wil ze de schouder niet makkelijk geven,
blokkeert ze daar en heeft zo haar eigen idee over wat we gaan doen. :Y)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:24

het verschil met de dressuur en de western is denk ik het verschil in bouw van de paarden, wij willen de paarden opwaarts laten gaan lopen en gedragen en van de grond en ik heb t idee dat. ze bij western juist zo vlak mogelijk dienen te gaan. de oefeningen die wij rijden gebruiken ze in de western inderdaad niet maar ik ben ervan overtuigd dat ze jullie wel kunnen helpen in het werken naar de spin en rollback toe.
basis voor travers,schoudervoor en binnen en appyementen is de lengtebuiging ,op welke manier dan ook .
ik noem maar een paar dingen : lengtebuiging links op de rechtsom gereden volte [kan in draf en in galop]
travers op rechte lijn maar ook op volte [kan ook in draf en in galop] er zijn er op deze manier wel legio te bedenken.. al deze oefeningen zorgen ervoor dat je paard soepeler ,sterker,gehoorzamer ,nageeflijker wordt.
alles draagt daarnaast bij tot het rechter worden van je paard,en hoe meer controle je daarop kan hebben hoe simpeler het rijden feitelijk wordt
een appyement is [in antwoord op jouw vraag justkid] idd je paard met stelling en lengte buiging aan de zijde waarnaartoe gereden wordt voorwaartse zijwaartse gang.het paard is gebogen om het binnenbeen en de binnenschouder is een fractie voor de heup.nadruk ligt meer op het voorwaartse dan op het zijwaartse.
de schoudervrijheid lijkt me nog best een uitdaging met zulke down-hill gebouwde paarden ..

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:37

Joehoeeoeoeoe *\o/*
In galop kreeg ik haar zo mee, ik vroeg opzij en nou prima toch, gaan we opzij.
Of het er echt goed uitzag weet ik niet, maar het voelde zo pompidompidom appeltje, eitje.
buitenbeen, buitenteugel, binnenbeen iets lang maken geloof ik en daar gingen we.
Het is ook een beetje de goede kant op denken, een soort visualiseren en dan ga je automatisch goed zitten denk ik.
Ik heb het maar een kant opgedaan, de makkelijke kant natuurlijk O:)

ik ben erg blij nu :):)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:40

Super zeg! echt goed!

De mijne liep vandaag niet voorzichtig meer, was allen stijf in zijn hals/nek. Dus beetje losgewerkt en lekker galopje in verlichte zit gedaan. Daarna liep die heerlijk, kon ook eindelijk tempo controleren én hem op lengte houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:49

*\o/*

En ook ik heb lekker gereden :D
Madame is naar de tandarts geweest, bekkie is weer goed, en oh zo fijn :+:

Had een beugelriem om haar hals geknoopt, dan had ik iets om aan vast te houden als ze gek zou doen (wat ze toen uiteraard niet deed :+ ).
Toen gaan stappen, draven, rem oefenen, sturen op zit met mijn navel, zo ik geleerd heb B-)
Buitenteugel eraan houden, binnenteugel alleen contact en verders niks. En ze liep fijn :D Beetje knabbelen op bitje, en ze kwam fijn naar beneden (ik deed dus nog gewoon teveel, kun je nagaan :+ )
En ik zat er lekker Zen op. En I love my poownie :+:

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:34

lekker hoor dames ,en dat met dat mooie weer!!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:45

Ik heb echt wat aan dit topic :j
Ik zit veel beter omdat ik denk: zachtezachte billen, zennnnn.... :D
En dan heb ik geen last van wiebelbenen, maar kan ik ze gewoon gebruiken om iets aan te geven
Ik ga nu ook gewoon kijken waar ik heen wil en dan kom ik daar ook precies uit ipv dat ik naar de grond kijk.
T voelt alsof ik "in mijn paard zit"
Ik denk wel dat het beter voelt dan dat het eruit ziet :o
Er is genoeg om aan te werken maar ik weet nu beter hoe. -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:47

Ik heb ook helemaal heerlijk gereden vanochtend, het lijkt wel besmettelijk :D
Heel gek misschien, maar afgelopen nacht droomde ik dat ik aan het rijden was, en ponylief was zo fijn! Vlug aan het been, soepel, ik kon met hele kleine hulpjes rijden echt alles klopte. En toen ik vanochtend echt aan het rijden was kon ik dat gevoel op de een of andere manier oproepen/opzoeken en ging het van begin af aan fijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:56

Ah, dat is gaaf Blijheid :D

Dat is het gewoon..... daar doe je het voor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:04

Jup, zo is het, ik kwam er ook helemaal blij van af :D
Ponylief is nu zo ver dat ik echt met wijken, schouderbinnen etc wil gaan beginnen. Hij is in maart 5 geworden, ik heb hem nu een jaar, en in dat jaar heb ik echt heel erg gewerkt aan los van de hand en durven halsstrekken etc. (hij is door de vorige eigenaar met slof er op ingereden, en zij had sowieso heel veel druk met haar hand)
Nu zijn we zo ver dat we de wendingen doorkomen zonder uitzwaaien, hij niet meer opgekropt bovenin loopt maar ook langer en lager durft te gaan (en ik dat kan kiezen), overgangen en figuren gaan vlot en kleinere wendingen kan hij aan qua evenwicht, en dat alles zonder zwaar te worden of steun te zoeken in de hand of minder actief te worden. Heerlijk als alles lukt, maar ook een teken om een klein stapje erbij te gaan maken.
Ik nam al wel eens spelenderwijs een stapje schouderbinnen en wijken mee, maar nu zijn we denk ik zo ver dat we daar echt mee aan de gang kunnen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:11

Dat moet echt een super goed gevoel geven :j en ook te weten dat je het op de goede manier doet :j

Fijn als dat vertrouwen in jouw hand er gewoon wél is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:15

Zeker :)
Al moet ik zeggen, weet je ooit écht zeker dat je het goed doet? Ik doe nu mijn stinkende best om zo goed mogelijk te rijden en voor hem te zorgen, maar dat deed ik lang geleden ook, terwijl als ik nu terug kijk toch heel wat fouten gemaakt heb. Zo zal ik altijd wel blijven puzzelen denk ik.
Paardrijden is denksport :j