justkid schreef:Ze is wel stijfjes in het begin maar later kan ik dan wel verzamelde voltes ±5 meter galopperen
travers kunnen we al een stukje in draf, schouderbinnenwaarts in draf is de volgende stap en dan volgt appuyeren in draf daar vanzelf op toch?
*kijkt vragend naar Japeloup en knollentuin?*
Appuyeren is inderdaad voor mij meestal de volgende stap. Maar eerst een vraag.
Rij je je schouderbinnenwaarts en travers op de hoefslag of in de "open" ruimte bv op de A-C lijn?
Ik wil altijd graag weten of ik ten alle tijden controle heb over de plaatsing van de schouders en de heupen, dus oa je SB en je travers. Maar dat rij ik niet alleen op rechte lijnen en of op de hoefslag. Ik wil ook een volte, middenlijn, etc. deze oefeningen kunnen vragen, en in elke gewenste gang.
Of ik nu eerst een SB of travers leer is paard en of ruiter afhankelijk. Sommige bieden/pakken het één makkelijker aan dan het ander. Maar wil wel graag links en rechts om eerst de zelfde oefening trainen.
Je schreef dat je voltes 5meter aan het galopperen was, is de galop je fijnste gang? Zo ja kan je in de galop ook de schouders en de heupen plaatsen?
Mijn vorige paard gaf me heerlijk het gevoel van een appuyement in de galop (was toen nog nieuw voor ons beide), maar in draf duurde het veel langer voor we het te pakken hadden.
De paarden die ik nu heb zijn daarin weer wisselend, m'n merrie is het fijnst te rijden in de galop, m'n ruin weer in de draf. Als ik iets nieuws wil dan gebruik ik vaak eerst de stap om voor me zelf duidelijk alle puntjes op de plek te hebben en het paard rustig uit te leggen wat de bedoeling is. Daarna pak ik de gang die het fijnst te bewerken is.
Voor de appuyement rij ik hem zowel naar de hoefslag toe als er van af. Wil ook dan zeker weten dat ik controle heb over de plaatsing. Nu kan je natuurlijk wel gebruik maken van de aantrekkings kracht van de hoefslag voor het aanleren.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet een oefening ga rijden omdat het in de proeven gevraagd wordt. Ik rij de verschillende oefeningen puur en alleen uit het oogpunt om een paard losser en sterker te maken. Dus over een volgorde zal je mij nooit horen.
Snap je me?