Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xmarliez schreef:Nee hoor, het draait allemaal om respect. Of het paard nu 3 of 5 jaar is. Als hij 3 jaar is heeft hij minder praatjes omdat ze op een vrij jonge leeftijd al overdonderd worden. Als ze 5 zijn beginnen het al 'volwassen' paarden te worden, paarden met een mening en daar moet je naar luisteren. Als je alles correct en in alle rust doet dan zal een 5 jarig paard niet tegen je gaan keren maar als je alles overhaast wil gaan doen zetten ze je inderdaar even op je plek. Zoals het hoort. En dan kom ik weer, is er sprake van wederzijds vertrouwen en respect kan het paard nog zo oud zijn maar dan zal het paard zich niet tegen je keren.
Ik zeg maar zo, wie niet horen wil moet maar voelen.
Een paard moet paard kunnen zijn maar helaas weten mensen niet meer wat paard zijn nou precies betekend.
kaotictjinta, er bestaat nog meer als rijden. Het lichaam is er dan nog niet klaar voor, misschien de brein wel. Dan zou ik zeggen train ze aan de (dubbele) longe of maak ze vast verkeersmak door middel van wandelen op de weg etc. Eerlijk is eerlijk een paard van 3 is nog niet sterk genoeg omdat alle botten nog niet uitgegroeid zijn. Er zijn 1000 oplossingen om meer met een paard te doen maar WILLEN is ook een vak.
Odessa1 schreef:Maxenmax dat deed onze ruin ook, die snapte er niets van de 1e keer en ging zelfs steigeren!
Wij hebben daarom eerst zonder lijn gelongeerd (nu nog trouwens) en geleerd dat hij weg moet lopen van de zweep.
Je eigen houding is daarbij ook belangrijk. Beetje gebogen en uitnodigen met uitgestoken hand betekent komen en je groot maken (ev. met je armen daarbij omhoog en wat zwaaien) betekent weg.
Die van ons had het daarna vrij snel door.
xmarlies, ik heb juist gelezen dat het voor paarden onlogisch is om van achteren opgedreven te worden in de kudde drijven ze vanuit de voorhand, daarom is bij het inrijden ook de zweep op de hals beter dan op de kont. Alles is te leren voor de paarden maar in het begin is het dan misschien toch wennen als ze van achteren opgedreven worden.