ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 12:10

Het draait idd heel vaak om geld in de paardensport.

Ik denk dat je het verkeerd hebt opgevat wat ik bedoel van macht.
Bij ons in Brabant noemen wij dat macht maar ik bedoel dat de paarden dan weinig macht hebben om fratsen uit te halen.
Dus met macht bedoel ik eigenlijk kracht.
Ik heb jaren de paarden zadelmak gemaakt en weet wel dat een 3 jarige minder macht/kracht heeft dan een 5 jarige.
Die zijn nog in ontwikkeling en die moeten groeien in de hoogte/breedte en geestelijk.
Een 5 jarige is daar over het algemeen al heel wat verder in en proberen sneller wat uit omdat ze de kracht hebben.

Ik ben nog steeds van mening dat je een 3 jarige gerust zadelmak kunt maken en max 2 keer in de week 10 minuten per keer kan rijden.

Wij hebben een 5 jarige op stal staan en die is met zn 3 jaar zadelmak gemaakt.
Meisje heeft er het eerste jaar 3 a 4 keer mee gereden maar dan wel elke keer voor het rijden aan de longe.
Ik doe ze 5 minuten aan de longe maar zij deed haar paard 30 minuten aan de longe.
Dat paard heeft heel wat conditie opgebouwd en dat is afgelopen winter tegen haar gaan werken.
Ze heeft heel de winter het paard misschien 10 keer gereden en 3 maanden geleden wilde ze het weer gaan oppakken met rijden.
Eerst dat paard 30 minuten aan de longe en daarna erop.
De eerste 10 minuten stap ging goed maar toen ging ze draven.
Haar paard naaide ertussen uit en ging in keiharde galop door de bak heen.
Ze is gelukkig blijven zitten maar sindsdien is ze niet meer op haar paard gaan zitten.
Ze heeft hier een hele nare herinnering aan over gehouden en ik zie niet dat ze nog ooit op haar paard gaat zitten.

Dat bedoel ik nu met macht.
3 jarige zijn makkelijker te beinvloeden(Ik hoop dat ik het goede woord gebruik) dan een 5 jarige.
Ze hebben minder kracht om iets uit te halen.

Maarja,het is maar goed dat iedereen een eigen mening heeft want anders zou de wereld er maar saai uitzien als iedereen dezelfde mening heeft.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 13:53

xmarliesz ik zelf doe het ook met pauses tussen het werken door, maar na het zadelmak maken een poos rust vind ik ook geen kwalijke zaak.
Sowieso ben ik voor rust.... kijken hoever het paard is en waar het aan toe is.

Gelukkig is het moeten hier niet aanwezig en dat scheelt, maar ook dat aspect begrijp ik best.

Volgens mij verschilt het van paard tot paard hoe en wanneer ze worden ingereden.
Het beinvloeden van een 3 jarige gaat misschien makkelijker maar hij/zij moet er natuurlijk wel klaar voor zijn toch?
En sommige driejarigen zijn echt klaar om aan het werk te gaan die moet je niet langer laten staan dan worden het draakjes van ´verveling`.
En dan is lovemyhorse1 haar uitvoering weer heel goed.

Daarom is dit topic ook leuk... ik zou graag overal wat ideetjes vandaan halen om aan het begin van de carriere van mijn jonkies te werken.

Ik laat ze wel professioneel inrijden, dat wil ik absoluut niet verknallen.

Ik heb juist een omgekeerde ervaring...ook hele hele brave paarden die alles doen wat gevraagd wordt en nooit iets verkeerd doen, kunnen toch de verkeerde weg in slaan. Dat kunnen slaaptabletten worden die niet fijn aan het been zijn, zich afsluiten voor alles en iedereen.
En dat is toch ook niet wat een gemiddelde ruiter voor ogen heeft.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 13:55

Nee hoor, het draait allemaal om respect. Of het paard nu 3 of 5 jaar is. Als hij 3 jaar is heeft hij minder praatjes omdat ze op een vrij jonge leeftijd al overdonderd worden. Als ze 5 zijn beginnen het al 'volwassen' paarden te worden, paarden met een mening en daar moet je naar luisteren. Als je alles correct en in alle rust doet dan zal een 5 jarig paard niet tegen je gaan keren maar als je alles overhaast wil gaan doen zetten ze je inderdaar even op je plek. Zoals het hoort. En dan kom ik weer, is er sprake van wederzijds vertrouwen en respect kan het paard nog zo oud zijn maar dan zal het paard zich niet tegen je keren.
Ik zeg maar zo, wie niet horen wil moet maar voelen.

Een paard moet paard kunnen zijn maar helaas weten mensen niet meer wat paard zijn nou precies betekend.

kaotictjinta, er bestaat nog meer als rijden. Het lichaam is er dan nog niet klaar voor, misschien de brein wel. Dan zou ik zeggen train ze aan de (dubbele) longe of maak ze vast verkeersmak door middel van wandelen op de weg etc. Eerlijk is eerlijk een paard van 3 is nog niet sterk genoeg omdat alle botten nog niet uitgegroeid zijn. Er zijn 1000 oplossingen om meer met een paard te doen maar WILLEN is ook een vak.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 13:57

Ben ik helemaal met je eens, zo gaat het hier in ieder geval wel!
En naar volle tevredenheid!

Maar ik wil andermans meningen niet uitsluiten en kan die ook begrijpen.
Er zijn m.i. meer wegen die naar een fijne goedgereden paard leiden.

edit:toevoeging.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 14:07

De reden dat ik twijfel is ook omdat ik mij afvraag of hij er fysiek aan toe is, mentaal lijkt het me juist wel goed voor hem. Hij vind alles leuk en we doen ook heel rustig aan. Steeds als ik vd andere 2 uit de weide haal dan komt hij er direct aan, het lijkt alsof hij dan wil zeggen, neem mij mee, leuk :)

Ik heb er veel over gelezen dat hij nog niet uitgegroeid en dat je er schade mee aan kan richten als je te vroeg begint. Nou is dit mijn eerste en ws. ook mijn laatste eigen fok dus ik ben er wel een beetje zuinig op.

Mijn merrie is ook met 3 jaar ongeveer ingereden en mijn ruin door omstandigheden vd verkoper pas met 6 en toen wij hem kochten met 7 jaar pas "echt" aan het werk gegaan. Kan eigenlijk weinig verschil merken qua lichaam. Merrie heeft naar mijn weten geen klachten daar aan overgehouden.

Ik denk dat ik hem toch zadelmak laat maken in augustus en dan bekijk hoe het oppakt. Stel dat ik dan wel even verder rijd (tot het gaat vriezen, echt winterweer wordt) dan zal dat ook 1 of 2x per week 10 -15 minuutjes zijn denk ik. Volgend voorjaar gaat hij dus pas echt aan het werk.

Dat van dat lange longeren heb ik ook nooit gesnapt. Ik ken ook iemand die liet haar paarden altijd een dikke 20 min tot half uur aan de bijzet longeren voordat ze er zelf op ging. Die paarden zijn volgens mij al moe voordat je er op gaat. Dat lijkt mij niet "rustig aan beginnen". En dan met name ook omdat longeren toch best zwaar en belastend is voor een jong paard (sowieso voor alle paarden). Ik kan me voorstellen dat er een rondje links en een rondje rechtsom gedaan wordt zodat ze even de gekkigheid er uit kunnen bokken maar meer niet....

Ik ga vanmiddag Deamen kennis laten maken met hindernissen. Balkjes op de grond, klein kruisje eens kijken wat hij er van vindt. Misschien zet ik hier nog wel een filmpje in dit topic.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 19:36

xmarliez schreef:
Nee hoor, het draait allemaal om respect. Of het paard nu 3 of 5 jaar is. Als hij 3 jaar is heeft hij minder praatjes omdat ze op een vrij jonge leeftijd al overdonderd worden. Als ze 5 zijn beginnen het al 'volwassen' paarden te worden, paarden met een mening en daar moet je naar luisteren. Als je alles correct en in alle rust doet dan zal een 5 jarig paard niet tegen je gaan keren maar als je alles overhaast wil gaan doen zetten ze je inderdaar even op je plek. Zoals het hoort. En dan kom ik weer, is er sprake van wederzijds vertrouwen en respect kan het paard nog zo oud zijn maar dan zal het paard zich niet tegen je keren.
Ik zeg maar zo, wie niet horen wil moet maar voelen.

Een paard moet paard kunnen zijn maar helaas weten mensen niet meer wat paard zijn nou precies betekend.

kaotictjinta, er bestaat nog meer als rijden. Het lichaam is er dan nog niet klaar voor, misschien de brein wel. Dan zou ik zeggen train ze aan de (dubbele) longe of maak ze vast verkeersmak door middel van wandelen op de weg etc. Eerlijk is eerlijk een paard van 3 is nog niet sterk genoeg omdat alle botten nog niet uitgegroeid zijn. Er zijn 1000 oplossingen om meer met een paard te doen maar WILLEN is ook een vak.

Hier ga ik absoluut in mee! Respect is het belangrijkste in je band met je paard, wederzijds respect!
Fury is er in mijn ogen nog niet aan toe om ingereden te worden, dus doe ik het niet! Ik heb hem wel naar Utrecht verhuist, dus uit de opfok gehaald want ben zelf van mening dat de opfok ook erg belangrijk is voor een jong paard. Maar dat heb ik gedaan zodat ik er wel al meer mee kan doen en dan bedoel ik grondwerken etc, aan andere dingen laten wennen dan dingen die ze in de opfok meemaken!

Ik kijk hoe IK hem volgend voorjaar vind, en mocht ik hem er dan nog niet klaar voor vinden wacht ik gewoon nog. Als je twijfelt moet je dingen niet doen! Je moet echt goed naar je eigen gevoel luisteren! En als je hem in augustus al in laat rijden, dan kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om hem daarna vakantie te geven om alles even te verwerken enzo. Mocht je het een moeilijke beslissing vinden is dit misschien een mooie oplossing. Succes met beslissen, het is inderdaad een moeilijke keus. Maar nogmaals luister naar je gevoel!

Juangi

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:52

Een vraag waar ik al lang over na zit te denken:

Hoe leren jullie /hebben jullie geleerd het paard voorwaarts te gaan op kuithulp? Hoor zoveel verhalen, wat werkt nou het beste en wat niet? Hoor vehralen over een begeleider op de grond met zweep, of de ruiter zelf die tik +kuithulp geeft, ruiter die op stemwerkt en dan langzaam kuit er bij pakt. Heb dit nogniet overlegt met het meisje die mij gaat begeleiden (want ga het niet in mn eentje doen), maar wil toch wel ervaringen weten.

En beginnen jullie daar meteen vanaf dag 1 mee? Of pakken jullie het later op, dus eerst rustig onder het zadel, ruitermak. (dat laatste lijkt mij de beste optie, 1 stap tegelijk).

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:58

Goede vraag Juangi, ben benieuwd naar de tips....

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:05

Want ik vind eigenlijk alle manieren wel wat hebben...maar ook weer niet. Met de begeleider die opdrijft kan je problemen krijgen wanneer deze de bak uit is. Met op stem en dan kuit kan je krijgen dat hij het niet snapt en niks doet, en met de tik krijg je bij gevoelige paarden (hier eentje) dat de hele band weg is... Als straf bij die van mij hoef ik alleen maar AAH, of een vinger op te steken en hij weet dat hij fout is. Ik denk zelf dat hij een tik met de zweep écht verkeerd gaat opvatten.

Maar aan de andere kant, met begeleider en op stem is het veiligst, je krijgt dan geen absurde reacties. En met zweep is gewoon hartstikke duidelijk.

Zucht, paarden... :D

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:51

Hier gaat het vanzelf. Aan de longe en met buiten zetten, hebben ze al geleerd wat stap en halt is. Aan de longe ga ik in overleg met de longeur draven. Zij geeft de hulpen aan en ik een beenhulp. Op een gegeven moment gaan ze dat koppelen.
Het is nu even lastiger omdat ik sinds deze week ook alleen rij. Hij gaat vooral in stap dan erg langzaam en wil soms stoppen. Dus toch zweepje mee zodat ik ermee op zijn hals kan tikken als hij niet op mijn been reageert en ik dus niet hoef te schoppen (hij is soms erg afgeleid door de drollen en negeert me dan omdat hij wil ruiken. Niet echt de bedoeling). Ik had eigenlijk de zweep een keer aan de longe willen uitpoberen maar hij is echt erg nuchter. En ik kan hem moeilijk 3 dagen zijn gang laten gaan en dan opeens wel optreden.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:49

ik ben met ciara nu heel rustig bezig. heb besloten om het voor de rest zelf te doen en niet meer naar die instructrise te gaan. laatst heb ik ciara voor het eerst met dubbele longe gelongeerd omdat dit beter is dan enkele longe. dit was gewoon in een flinke rijbak (bij gebrek aan longeercikel) en het was in het begin erg lastig. zeker wanneer ze een sprintje wilde trekken :P. op een gegeven moment ging het wel beter en ben toen gestopt. ben er opgeklommen (ja ze blijft braaf stil staan zonder hulp:D) en heb rond gestapt. heb me bezig gehouden met haar recht te richten aangezien ze vooral op de linker kant heel erg op de binnenschouder viel. veel rechte lijnen stappen dus. het ging op een gegeven moment erg goed en ben toen gestopt. op deze manier ga ik nog wel even door. een heel stuk rustiger dan mn instructrice het wilde dus haha. heb geen sporen meer om en gebruik mn zweepje alleen maar als ze echt niet meer vooruit wil. ze gaat af en toe stil staan en geef haar gewoon been tot ze gaat. de hulp lijkt nog erg traag door te komen en geef haar daar dan ook nog de tijd voor. ze gaat in stap al veel beter vooruit dan in het begin hoor en ik denk dat ik haar gewoon wat meer tijd moet geven om het te verwerken dan dat je zo'n heel vlug paardje hebt die gretig vooruit gaat. in draf gaat ze makkelijk, maar valt wel snel terug in stap doordat ze de balans gewoon nog mist. over 2 weken wordt ze 4 jaar, maar ik vind haar echt nog een baby :p. af en toe zo wankel als wat. hebben jullie dat ook?

qua voer: ze krijgt nu nog sport en onderhouds muesli. eerder 2 kilo per dag en na het werk nog een schep. nu krijgt ze nog maar 1 kilo en ben aan het wachten tot de zak leeg is. ik heb me erg verdiept in het zo natuurlijk mogelijk voeren van paarden en wil ze terug zetten op alleen hooi, gras en een beetje haver. de haver zal een halve kilo tot een kilo per dag worden. te veel heeft geen nut want het paard verteerd het niet waardoor het heel door het darmenstels komt en de bacteriële samenstelling in de darmen kan beïnvloeden en beschadigen. ik heb mn paarden eerder al alleen maar hooi gevoerd en vooral mn andere merrie knapte daar erg van op. ze kreeg eerst alleen brok van subli en was niet vooruit te branden. nadat ze alleen maar hooi kreeg barstte ze van de energie. toch ben ik weer voor de marketing gevallen en de paarden vinden de muesli zo lekker! toch ben ik niet tevreden over het vele suiker en zetmeelgehalte.

het voer dat ze krijgen is pavo nature's best en van havens sport muesli. straks dus alleen haver van havens.
verder krijgen ze de hele dag door hooi. sochtends, rond 12 uur, rond 3 uur, rond 6 uur, en tegen middernacht.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:28

Bij ons ging het vanzelf, gewoon eerst veel erop zitten en na een aantal keer de teugels naar voren, uitademen, kuit aan leggen en na 1 stapje belonen. In het begin wist ik nog niet dat timing zo belangrijk was dus daar ben ik mezelf later tegen gekomen. Ze ging achterwaarts ipv voorwaarts. Gewoon volgehouden, been aanleggen en laten staan op die plek totdat ze een pas voorwaarts zet of voorwaarts denkt. Nu stapt ze gewoon voorwaarts op een uitademing incombinatie met een lichte kuithulp. Zo ook met halthouden, dieper zitten en uitademen (uitademen kan op verschillende manieren) en dan staat ze stil.

Ik heb er geen begeleiding bij nodig gehad.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:58

ik merk idd aan mezelf dat ik te "moeilijk" rijdt voor haar. ik geef onbewust hulpen waar ze nog niet aan toe is. wel probeer ik daar erg op te letten. voor de hulp; dat uitademen zal ik eens oefenen. verder prijs ik haar de hemel in als ze vooruit gaat op mn been. je merkt dat ze daar erg positief op reageert.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:17

ik had een paar vraagjes over longeren, ik ben samen met een vriendin bezig om een haflinger in te leren (dit is niet onze eerste pony wat we aan het beleren zijn)
maar nu doet hij (de haf) heel erg plakken tegen de longeerder aan, ze denkt namelijk dat ze de lijn moet volgen, nu proberen we haar met een kort zweepje naar buiten te duwen en erlangs te lopen enz.. maar zodra dat goed gaat en we laten de lijn iets langer begint ze te schudden en gaat recht naar ons toe staan,(met het hoofd nar ons) wat kunnen we doen om dit te verbeteren, want dit hebben wij nog niet eerder bij de vorige pony's meegemaakt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:19

Hebbeb julllie het al geprobeerd met iemand die er naast loopt tijdens het longeren?

Als ze stilstaat zou ik haar gewoon langzaam opdrijven, dus geef een commando (bijv. stappuhh!) en beweeg langzaam de longeerzweep naar haar toe. Ze zal vanzelf gaan lopen. Belonen wanneer het goed gaat en op dat moment stoppen en uitstappen aan de hand.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:38

Als ze het nog niet snapt, dan iemand laten meelopen. Als je een longeerring afzet is het voor een paard ook makkelijker omdat die dan aan de omheining plakt.
Snapt ze het wel dan de zweep tussen jezelf en het paard houden. Desnoods eerst op een kleine volte met een kort zweepje. Komt ze naar binnen dan tegen de schouder tikken tot ze weer aan de lijn gaat lopen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:19

Ligt denk ik aan de plek waar je staat. probeer is iets meer bij haar achterhand te staan (op afstand uiteraard) daardoor geeft je een drijvende werking en moet ze voorwaarts gaan en door het touw hou je haar op de cirkel.
Dus drijven met je eigen lichaam en een zweep, een soort driehoek

Afbeelding
Zoals op dit plaatje, jij bent de oranje stip en het paard het bruine lijntje. Aan je rechterhand heb je de zweep (rechter blauwe lijntje) en in je linkerhand je longeertouw.
Door deze drijvende werking heeft je paard eigenlijk geen kans om naar binnen te komen.
Ik raad je wel aan om na 1 a 2 goede rondjes te stoppen. Vooral dingen aanleren of corrigeren heeft tijd nodig en je moet altijd goed afsluiten en het juiste gedrag belonen. Vraag dus niet gelijk te veel rondjes ook al gaat het nog steeds goed ná die 2 rondjes.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:30

Maxenmax dat deed onze ruin ook, die snapte er niets van de 1e keer en ging zelfs steigeren!
Wij hebben daarom eerst zonder lijn gelongeerd (nu nog trouwens) en geleerd dat hij weg moet lopen van de zweep.
Je eigen houding is daarbij ook belangrijk. Beetje gebogen en uitnodigen met uitgestoken hand betekent komen en je groot maken (ev. met je armen daarbij omhoog en wat zwaaien) betekent weg.
Die van ons had het daarna vrij snel door.

xmarlies, ik heb juist gelezen dat het voor paarden onlogisch is om van achteren opgedreven te worden in de kudde drijven ze vanuit de voorhand, daarom is bij het inrijden ook de zweep op de hals beter dan op de kont. Alles is te leren voor de paarden maar in het begin is het dan misschien toch wennen als ze van achteren opgedreven worden.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:34

jeetje kom je een paar dagen niet kijken en dan heb je behoorlijk wat leesvoer.....
welkom alle nieuwe mensen :D

over het voer: die van mij staat 24/7 in het land en als we gereden hebben krijgt hij een 1/2 muesli. daarnaast worden ze in het land momenteel bijgevoerd met hooi en om de 2 dagen krijgen ze een nieuw stuk erbij. Mijn andere paard wordt dan in de paddock gezet zodat de jonkies het eerste gras kunnen eten. Die oude van mij moet op dieet :P omdat hij alles opeet en de 2 jonkies wegjaagt hahahaha.

het voorwaarts leren lopen heb ik voornamelijk geleerd met veel met hem en mijn andere naar buiten te gaan. in de bak is stap nog wel moeilijk voor hem, maar draf is hij al lekker voorwaarts.

het enige probleem wat ik nu tegenkom is veel met het hoofd op en neer schudden. hij zoekt wel je hand op, gaat dan weer hangen dan weer de lucht in. daarna loopt hij weer een tijdje goed en beloon ik hem. wie weet hier een oplossing voor? o ja de tandarts is net geweest, geen vliegen etc dus geen andere problemen waardoor hij dit doet.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 13:43

Het is ook onlogisch om er op te gaan zitten :D Net als dat moet longeren ook aangeleerd worden en de drijvende plek moet ook vertrouwd worden. Als je ook dit in alle rust en vertrouwen doet dat is het helemaal niet onlogisch voor het paard hoor.
Een zweep is ook onlogisch, of je er nou mee op de schouder tikt of op de billen het is allemaal wennen en snappen/weten wat de bedoeling is.

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:20

Ik lees ook even mee! :)

Odessa1 schreef:
Maxenmax dat deed onze ruin ook, die snapte er niets van de 1e keer en ging zelfs steigeren!
Wij hebben daarom eerst zonder lijn gelongeerd (nu nog trouwens) en geleerd dat hij weg moet lopen van de zweep.
Je eigen houding is daarbij ook belangrijk. Beetje gebogen en uitnodigen met uitgestoken hand betekent komen en je groot maken (ev. met je armen daarbij omhoog en wat zwaaien) betekent weg.
Die van ons had het daarna vrij snel door.

xmarlies, ik heb juist gelezen dat het voor paarden onlogisch is om van achteren opgedreven te worden in de kudde drijven ze vanuit de voorhand, daarom is bij het inrijden ook de zweep op de hals beter dan op de kont. Alles is te leren voor de paarden maar in het begin is het dan misschien toch wennen als ze van achteren opgedreven worden.

De reden dat vanuit de achterhand gedreven wordt heeft te maken met dominantie en de rol van de "drijvende" hengst in de kudde.
Verder vind ik een zweepje gebruiken tijdens het inrijden geheel overbodig, als het paard op sommige hulpen nog niet reageerd, dan begin je weer bij de basis en oefen je overgangen aan de longeerlijn met behulp van de aanwijzingen van de longeur. Als een paard namelijk nog niet aan het been is, dan weet hij vaak nog niet wat de beenhulp inhoudt en moet je dus even een stapje terug nemen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 21:02

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Als hij gewoon op been gaat draven en harder gaat draven, weet hij dus wat een beenhulp is. Komt hij echter een drol tegen of hinnikt er een merrie op stal, dan houdt hij in. Dan vind ik dat ik na een beenhulp waar niet op gereageerd wordt, ik hem een tikje op de hals mag geven. Als hij daar ook niet op zou reageren (wat hij tot nu toe wel doet) dan moet ik flink optreden. Het is dan echt ontrekken aan de hulpen en dat schijnt ook hengst-eigen te zijn.
Als de intructie er bij is, gaat het makkelijker. Zij loopt dan naar hem toe en dan gaat hij wel weer. Maar we zijn nu zo ver dat ik ook alleen kan rijden.

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:57

Zo doet mijn instructie dat inderdaad ook, als paardje niet goed reageerd op mijn zit en beenhulp tijdens sturen, wijst zij haar in de goede richting, waar ze gelijk op reageerd. Soms is dit nodig, soms niet. Er is bij mij altijd iemand bij, paardje is nu ongeveer een maand onder het zadel. We beginnen altijd nog aan de longe om overgangen en tempowisselingen op zit te oefenen. Ze reageert super op mijn been en zit, al is terugnemen in tempo op zit makkelijker dan op zit versnellen. Daarna stap ik los om lekker wat figuren te rijden, wederom zo veel mogelijk op mijn zit. Tot nu toe nog geen zweepje bij te pas gekomen maar wel af een toe een correctie van de instructie ;). Ze is nu veel bezig met leiding nemen en leiding geven, ze voelt haarfijn aan wanneer ik even onzeker ben en dan neemt ze de leiding direct over :P ook een leerpuntje voor mezelf haha!

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:14

dankjewel iedereen, ik had ook op youtube dit filmpje iets gezien wat veel op de reactie van amarliez lijkt (= http://www.youtube.com/watch?v=QTtpw9YJg9U )

hoe groot is het verstandig om een 'longeerbak' af te zetten, ik zou hem daarin dan ook bv. los willen gooien (zonder lijn longeren)

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:22

Ik ben mijn inmiddels 4-jarige PRE aan het beleren en sluit me daarom graag aan bij dit topic.
Hij is sinds eind september uit de opfok en via het traject "grondwerk => longeren (enkele en dubbele longe) => lange teugel => hangen" zijn we afgelopen weekend gekomen tot rechtop zitten en een stukje wandelen aan de hand. Het rijden komt dus steeds dichterbij! :):)

Mijn jonkie is inmiddels gewend om een bit in zijn mond te hebben, maar moet nu nog gaan leren waar het precies voor is ;) We hebben het bit tijdens het loswerken geïntroduceerd. Bij het longeren gebruiken we een (weense) kaptoom. Gisteren heb ik de dubbele longe de laatste vijf minuten bij het uitstappen voor het eerst aan de bitringen bevestigd om hem te laten wennen aan 'de werking van het bit'. Dat leek mij de meest logische manier, omdat hij stelling vragen en sturen e.d. aan de dubbele longe al goed snapt.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie 'de werking van het bit' geïntroduceerd hebben bij jullie paarden, dus niet zozeer het bit zelf.