[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:33

boekje "springen " van Piet Raymaekers 8-)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:34

c_alsemgeest schreef:
Heel intressant filmpje, kan me herinneren dat we het 'vroegah' in de springles bij duijvestein ook weleens zo hebben gereden.

Maar zou dit ook een methode zijn voor een fietsend paard? Of zijn losse sprongen dan eerder aan te raden?
(fietsend trouwens niet in bokt-censuur ;) zijn benen gaan gewoon echt alle kanten op boven de sprong)

ik moest vroegah met de pony door die inuitjes met lossehanden en zonder beugels,het ging net ook over geblindoekt zonder beugels...de eerste keer deed mijn pony het braaf de 2 de keer ging ik rechtdoor en de pony sloeg af,kreeg even een dejavu haha.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:34

c_alsemgeest schreef:
Heel intressant filmpje, kan me herinneren dat we het 'vroegah' in de springles bij duijvestein ook weleens zo hebben gereden.

Maar zou dit ook een methode zijn voor een fietsend paard? Of zijn losse sprongen dan eerder aan te raden?
(fietsend trouwens niet in bokt-censuur ;) zijn benen gaan gewoon echt alle kanten op boven de sprong)

Voor een paard dat fietst is de Tour de France hele goeie materie. :P Zonder dollen, fietsen leren ze zelden af.
Mijn meest winnende paard deed het. Als er dubbel oxer stond wist ik al bijna zeker dat ik daar over de kop zou gaan, maar als ze het niet deed, won ze bijna ieder concours wel een proef. Soms wel 3. En dan heb ik het over 1.40, 1.50 proeven.
Ruige merrie....ze piste ook, maar wat kon mij het schelen, dat gebeurde toch achter me.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:37

Elsskippy schreef:
Misschien overbelast omdat iedereen kijkt.
Probeer het later wel. :7

Marcel: Wat vind je van paarden in de springsport met hoge bloedlijn.

Over het algemeen ben ik daar niet blij mee. Ze zijn vaak zo heet, en na een x aantal barrages wordt dat alleen maar erger.
Uitzonderingen daargelaten

knooopje

Springert

Wat een topic is dit aan het worden. had ik echt nooit gedacht.
17 pagina's al!!!
Laatst bijgewerkt door Springert op 12-02-10 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Devaney2009

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:38

Het moet bijna naar de huiskamer verplaatst worden :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:39

Springert

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:40

Ik vond het gezellig, maar ik moet gaan. Tot morgen, dan heb ik wat foto's en filmpjes.
bedankt allemaal.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:41

Malenka schreef:
Ik heb nog een boek liggen waar dit soort dingen in staan. Ik zal eens kijken of ik dat morgen in kan scannen.

Lijkt mij een goed idee, want ik kan nog steeds niet kijken.
Maar ben natuurlijk wel benieuwd. ;(

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:44

hmm, morgen avond boel door te lezen gok ik zo, als het in dit tempo doorgaat.
Morgen paard kopen... :D duimen jullie mee dat ie goedgekeurd wordt?

Hier komt educatief en amusement bij elkaar.. (denkt aan laatst filmpje van Marcel zijn fietsende paard)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:46

MarcelDufour schreef:
Elsskippy schreef:
Misschien overbelast omdat iedereen kijkt.
Probeer het later wel. :7

Over het algemeen ben ik daar niet blij mee. Ze zijn vaak zo heet, en na een x aantal barrages wordt dat alleen maar erger.
Uitzonderingen daargelaten

dan denk ik dat je het nog heel moeilijk gaat krijgen om helemaal aan de top mee te draaien .. er is zoveel veranderd in de springsport tegenwoordig die trage trapzakken van 20 jaar terug die halen het nu niet meer tov die bloedpaarden van nu

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:47

ik ga ook slapen!weltrusten allemaal.
ik ben er pas zaterdag avond weer...
ben morgen op een plaats zonder internet,en ben pas zaterdag weer terug!
dus dan heb ik heel wat bij te lezen!

edit sjolvir succes morgen!
ben benieuwd wat je gaat kopen!
Laatst bijgewerkt door knooopje op 12-02-10 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:47

MarcelDufour schreef:
c_alsemgeest schreef:

Voor een paard dat fietst is de Tour de France hele goeie materie. :P Zonder dollen, fietsen leren ze zelden af.
Mijn meest winnende paard deed het. Als er dubbel oxer stond wist ik al bijna zeker dat ik daar over de kop zou gaan, maar als ze het niet deed, won ze bijna ieder concours wel een proef. Soms wel 3. En dan heb ik het over 1.40, 1.50 proeven.
Ruige merrie....ze piste ook, maar wat kon mij het schelen, dat gebeurde toch achter me.

Er is dus geen hoop -O- *gaat een fiets aanschaffen voor united*

Tsja hij maait graag... wel merk ik dat hij over 'vaste' hindernissen veel beter heen komt dan over de balken. In het bos pakken we soms een trainingsboomstam van de beredenpolitie mee. En daar doet hij het vrijwel niet bij. Alsof hij weet dat balken kunnen vallen :')
Ga SGW starten is misschien je advies... maar nee, ik ben daar niet zo'n held in :D

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 01:08

Laatst bijgewerkt door clarence op 12-02-10 01:27, in het totaal 1 keer bewerkt

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 01:27

Bedankt voor je antwoord, ik blijf meelezen. Mijn tweede vraag was wel echt een serieuze: hoe vaak gaan paarden over de kop of onderuit met springen? Is het zeldzaam of moet je er gewoon toch rekening mee houden?

Ik denk dat je een hoop mensen maar vooral paarden helpt met dit topic. Begrip voor waarom hij iets doet, dat ze angst en onzekerheid kennen, dat weigeren door de ruiter kan komen etc.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 01:42

kamille schreef:
Bedankt voor je antwoord, ik blijf meelezen. Mijn tweede vraag was wel echt een serieuze: hoe vaak gaan paarden over de kop of onderuit met springen? Is het zeldzaam of moet je er gewoon toch rekening mee houden?

Ik denk dat je een hoop mensen maar vooral paarden helpt met dit topic. Begrip voor waarom hij iets doet, dat ze angst en onzekerheid kennen, dat weigeren door de ruiter kan komen etc.

Dat kan je in Besita´s profiel zien.

Maar serieus, ik denk dat er geen studies zijn die dat precies hebben onderzocht. Superman brak z´n nek op een stijltje van 1.10 m. Albert Zoer brak z´n been op een jong paard. Ik ben wel een paar keer onderuit gegaan en ik denk velen met mij.
Ik denk dat je gewoon moet rijden alsof er niets gaat gebeuren, anders span je je alleen maar. Ontspanning van zowel paard en ruiter is heel belangrijk.

Verder wil ik ook nogmaals mijn waardering uitspreken voor Marcel´s bijdragen op dit forum en hier in het bijzonder. Echt super dat hij er tijd voor vrijmaakt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 01:48

Citaat:
We zijn er al uit. We hadden het over verschillende Lucky Boys. Voor mij persoonlijk is er maar 1 Lucky Boy, en dat is de 'ouwe', zeg maar.

Ja, ik ook. Heb 't papier van het paard er even bijgehaald; moeder's vader was inderdaad Lucky Boy XX (1966-1984) donkerbruin - de oude dus. Die van Ehning is Lucky Boy (geb.1991), zonder XX en schimmel.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 07:42

Een vraag van een echte leek. Er wordt altijd gezegd kijk naar je sprong. Maar waar kijk je dan precies naar? Naar de hele sprong? Het punt waar je afspringt? Of bij een oxer bijvoorbeeld naar de voorste of achterste balk? Dus welk punt hou je aan om de juiste afstand te hebben?
En hoe dan in een dubbelsprong?

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 08:36

sjolvir:
Ik zal voor je duimen, heel veel succes.
Is toch altijd spannend. +:)+

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 08:48

clarence schreef:
Voor Knoopje:

Hier kan je een beetje zien wat ik bedoel. Ik heb Piet dit ook wel eens zien doen met alleen de eerste en laatste sprong en de rest balken op de grond. Sorry als iemand anders al antwoord had gegeven; het gaat nogal snel hier.

Dit is een geweldig filmpje!!! Doet me heimwee krijgen naar de springsport. Dergelijke oefeningen vond ik altijd het leukste om te doen. Het leert je ongedwongen meegaan in een ritme, en door de structuur blijft het paard het ook interessant vinden en gaan ze er echt voor. Dus buiten de gymnastische waarde, schept het ook een vertrouwensrelatie.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:01

Wat te doen bij een paard wat niet goed basculeerd...dwz hij houd de achterhand te strak precies onder de kont..
Hij heeft veel vermogen maar zou graag zien en voelen dat hij zijn achterhand een beetje meer zou "strekken" om het zo maar te beschrijven.

Citaat:
kleine oxers brede oxers springen,dus vooral breed zetten,als gymastiek.
ik heb nog een tip ,maar dat is niet voor ieder paard geschikt,bij sommige paarden ga ik op de sprong iets eerder terug zitten en geef iets meer druk met mijn been,sommige paarden gaan dan wel openen van achter,maar het kan ook zijn dat het de manier van springen is van jou paard,dus dan zal er weinig veranderen(sommige breken dan helemaal af op de sprong)beetje kwestie van gevoel.,kleine brede oxers zou ik dus doen.
maar wacht het antw van marcel maar even af,staks ze ik iets waar hij het niet mee eens is haha

Citaat:
Nee hoor, Knoopje, heel goed om advies te geven uit de praktijk. Zoals ik bij de start van het topic al schreef, is het zaak voor een ruiter om naar iedereen te luisteren, en dan filteren wat je denk dat juist is voor jou.
Op zich klopt het wel wat je schrijft, alleen houd ik er in mijn antwoorden ook een beetje rekening mee dat niet iedereen zn afstand altijd even goed ziet. Het is wel vaker dat ik een vraag krijg waar ik dan meerdere oplossingen voor weet, maar dat ik merk aan de vraagstelling dat het door een ruiter gevraagd wordt die niet altijd de goeie afstand weet te vinden. In dat geval wil ik niet adviseren om brede oxers te springen omdat dat bij een foute afstand gevaarlijke situaties op kan leveren.

Gelukkig heeft mijn man een goed oog en is dat springen met die oxers geen probleem (ook niet op 150cm ;)
Ow wat ons paard ook nog (moet officieel nog 5(augustus) worden en loopt L) regelmatig presteerd is dat hij in het parcour onwijs joffel wordt en dan krijg je dus wel problemen met afstand rijden :Y)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:12

Sjolvir schreef:
hmm, morgen avond boel door te lezen gok ik zo, als het in dit tempo doorgaat.
Morgen paard kopen... :D duimen jullie mee dat ie goedgekeurd wordt?

Hier komt educatief en amusement bij elkaar.. (denkt aan laatst filmpje van Marcel zijn fietsende paard)

Heel belangrijk dat het paard 100% gezond is. Ik heb veel te vaak meegemaakt dat mensen met paarden begonnen die iets mankeerde, en op den duur veroorzaakt dat veel leed en ongemak. Vaak zijn problemen in het rijden en gedrag terug te voeren op een gezondheidsprobleem van het paard.

Veel succes.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:14

knooopje schreef:
c_alsemgeest schreef:

ik moest vroegah met de pony door die inuitjes met lossehanden en zonder beugels,het ging net ook over geblindoekt zonder beugels...de eerste keer deed mijn pony het braaf de 2 de keer ging ik rechtdoor en de pony sloeg af,kreeg even een dejavu haha.

Het is ook een oefening die ik nooit begrepen heb. Toen ik een jaar of 12 was, wilde mijn toenmalige instructeur van de manege ook altijd dat we dat deden. Nooit heb ik er aan meegedaan. Voor mij horen dat soort dingen meer in het circus.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:20

Elsskippy schreef:

Uitzonderingen daargelaten[/quote]
besita schreef:
dan denk ik dat je het nog heel moeilijk gaat krijgen om helemaal aan de top mee te draaien .. er is zoveel veranderd in de springsport tegenwoordig die trage trapzakken van 20 jaar terug die halen het nu niet meer tov die bloedpaarden van nu

Ben je gek, dat valt wel mee. Bovendien heb ik mijn laatste wedstrijden gereden in 2004, dus zo lang is dat nog niet geleden
Bovendien ga jij nou wel naar het andere uiterste. De vraag was paarden die hoge bloedlijn voerden. De meeste springpaarden, vooral de nederlandse, voeren die nog steeds niet vandaag de dag. Kijk maar waar Jos Lansink mee rijdt, bijvoorbeeld. En je kan niet zeggen dat hij niet vrolijk mee doet.
Buiten dat is de wereldtop niet mijn hoofddoel. Als ik op den duur gewoon niveau van 1.40, 1.50 winnend mee kan doen, dan ben ik zeer tevreden. Alles meer is bonus.