paard met bit of zonder beter lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:24

Cinnepin schreef:
wel knap dat als ik haar los in de bak liet en ik foto's maakte en zij zich verzette tegen t bit dat t door mijn handen kwam+) lees je wel wat ik allemaal typ of lees je de helf?

AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA Een paard wat zich verzet los is in de bak?!

Hoe dan ?!

haha wat een lachertje..hihi heb me lol ook weer gehad voor vandaag..

Kind je moet nog een hoop leren. Geeft niet, moet ik ook en vele andere ook..Maar geef het dan toe en sta open voor nieuwe dingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:24

Citaat:
Maar in iedergeval een water trensje, een bus trensje ( heb haar op t water trensje ingereden overigens ) en dubbelgebroken bitjes, ook een rubber achtig iets en eentje met appelsmaak :D heb nooit hele smalle bitjes gebruikt ( en dat is me ook afgeraden die kunnen erg scherp inwerken ) maar al wel verschillende diktes geprobeert, dit alles met begeleiding.

Een enkel gebroken watertrens is voor de meeste paarden een onding, net als een idem bustrens.
Rubber is al helemaal waardeloos, dat geeft een irritante wrijving en wordt erg heet.
Ook een dubbelgebroken bit kan een rampscenario veroorzaken, vooral als je er eentje hebt met een plat tussenstuk.
Vaak is het zo dat Fjorden maar een klein bekkie hebben, en dat een bit snel te dik is. Een dun bitje is dan juist vele malen milder dan een dikke.
Verder zie ik niet dat je een ongebroken trensje hebt geprobeerd, en het toeval wil dat heel veel paarden zoals Fjorden het hier megagoed op doen.
Verder ga ik er van uit dat je alleen met roestvrijstaal hebt gereden, de ervaring heeft mij allang geleerd dat een paard doorgaans veel beter loopt op aurigan of argentaan maar ja, dat kost een paar centen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:26

Ladygiroc schreef:
Anoniem schreef:
wel knap dat als ik haar los in de bak liet en ik foto's maakte en zij zich verzette tegen t bit dat t door mijn handen kwam+) lees je wel wat ik allemaal typ of lees je de helf?

AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA Een paard wat zich verzet los is in de bak?!

Hoe dan ?!

haha wat een lachertje..hihi heb me lol ook weer gehad voor vandaag..

Kind je moet nog een hoop leren. Geeft niet, moet ik ook en vele andere ook..Maar geef het dan toe en sta open voor nieuwe dingen

ja verzetten tegen t bit ja, spanning, kop in de lucht, bit KAUWEn dat is verzet, maar ik vind je iritant worden misschien een foei? ik heb gen zin in kinderachtigheid! heb ik al meerdere malen aangegeven en dit komt aardig in de buurt dus tegen jou zeg ik doei doei :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:27

*foto waar bonito nageeflijk loopt met bit en netjes achterhandgebruik*

ik vind haar hier echt lekker lopen hoor!
Als je dat zo door zou doen zou ze echt lekker bij elkaar kunnen komen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-09 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:28

suleilitha schreef:
Citaat:
Maar in iedergeval een water trensje, een bus trensje ( heb haar op t water trensje ingereden overigens ) en dubbelgebroken bitjes, ook een rubber achtig iets en eentje met appelsmaak :D heb nooit hele smalle bitjes gebruikt ( en dat is me ook afgeraden die kunnen erg scherp inwerken ) maar al wel verschillende diktes geprobeert, dit alles met begeleiding.

Een enkel gebroken watertrens is voor de meeste paarden een onding, net als een idem bustrens.
Rubber is al helemaal waardeloos, dat geeft een irritante wrijving en wordt erg heet.
Ook een dubbelgebroken bit kan een rampscenario veroorzaken, vooral als je er eentje hebt met een plat tussenstuk.
Vaak is het zo dat Fjorden maar een klein bekkie hebben, en dat een bit snel te dik is. Een dun bitje is dan juist vele malen milder dan een dikke.
Verder zie ik niet dat je een ongebroken trensje hebt geprobeerd, en het toeval wil dat heel veel paarden zoals Fjorden het hier megagoed op doen.
Verder ga ik er van uit dat je alleen met roestvrijstaal hebt gereden, de ervaring heeft mij allang geleerd dat een paard doorgaans veel beter loopt op aurigan of argentaan maar ja, dat kost een paar centen.

enkel gebroken vind ik ook vreselijk! als daar druk op komt ontstaat er zo'n "punt". rijd ik ook helemaal niet mee :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:29

Sinds wanneer is bit kauwen verzet? Mijn meisje gaat alleen maar kauwen op het bit als ze ontspannen is en mijn hand opzoekt. Doet ze grappig genoeg ook als ik haar in de bak op haar stalhalster rij (dat is dus bitloos voor de duidelijkheid. Vandaag geprobeerd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:31

suleilitha schreef:
Citaat:

zoals ik al zei ik weet niet alle namen, op mijn vorige stal hebben mensen ook wat bitjes geprobeert ;) een bruin achtig iets, en neej ik ga geen rechtes erin leggen, die vormen al helemaal niet meet met de mond, ook heb ik dubbelgebroken geprobeert met boller tussen stukje ;)
waarom keijg ik toch t idee dat je me probeefrt te overtuigen een bit in MIN paard te doen, je kunt ook gewoon accepteren dat er mensen zijn dit bitloos rijden? Jij hebt de cook geprobeert, beviel je niet, ligt aan t hoofdstel en vooral niet aan jou, wat bij mij andersom is, bij mij ligt het aan mij en niet aan t bit uiteraard, maar dat terzijde, dan ga ik toch ook niet zeggen heb je die en die en dat hoofdstel al geprobeert?
Jij probeert je menin erg op te dwingen dat mijn paard het uiteraard beter zal doen MET bit, iets wat ik niet doe bij jou

en je zei op zo'n manier van jaa het kost een paar centen alsof ik er dat niet voor over zou hebben, bij mij speelt dat geen rol, als ik iets wil hebben wat imo goed is voor mn paard geef ik daar gerust meer aan uit hoor, als je een eigen paard heb moet je daar ook niet moeilijk over doen ;)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:32

Je hebt Bonito toch zelf ingereden? Dan vraag ik me toch af waar het verzet tegen het bit vandaan komt?

Verder vind ik dat je niet kan oordelen van een paar foto`s. Hier kan je ook een heel verkeerd beeld mee vormen.
Denk niet dat Bonito de makkelijkste is om idd los en rond te rijden om maar iets te noemen. Alleen al door haar bouw.
Je bedoeld het allemaal goed voor jou en je paard, want je bent weer lekker aan het lessen maar ik zou dat toch eerst een tijdje doen voor je foto`s gaat plaatsen en om commentaar vraagt.
Misschien is het handiger/leuker voor jezelf om je lessen keer te laten filmen? Vaak vallen dan dingen op hun plaats omdat je jezelf dan keer echt ziet rijden.

Ladygiroc

owjee.. Ik kom te dicht in de buurt van de realiteit..

Lieve cin, paardrijden leer je met vallen en opstaan, toestaan en accepteren. VERRUIMING van je kennis. maar...daar moet je wel voor open staan..

Jij vertelt de grootst mogelijke onzin en dan ga je mij foeien (weet niet eens wat 't is maargoed) omdat ik het niet met je eens ben?

En de enige die kinderachtig is in dit topic ben de zelf. Bij negatieve reactie;s je afvragen of iedereen wel goed leest. Doe ff volwassen..

Anoniem

VivaLaVida schreef:

een ook daar zie ik haar op de voorhand lopen, overigens ik ben hier herkenbaar, jij bentr de fotograaf niet, dus is t niet toegestaan deze te gebruiken )
en zoals ik al zei dit is een moment opnamen en een stapfoto ;)

Zou je deze foto willen evrwijderen? anders tem ik even ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-09 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:34

Zamora schreef:
Je hebt Bonito toch zelf ingereden? Dan vraag ik me toch af waar het verzet tegen het bit vandaan komt?

Verder vind ik dat je niet kan oordelen van een paar foto`s. Hier kan je ook een heel verkeerd beeld mee vormen.
Denk niet dat Bonito de makkelijkste is om idd los en rond te rijden om maar iets te noemen. Alleen al door haar bouw.
Je bedoeld het allemaal goed voor jou en je paard, want je bent weer lekker aan het lessen maar ik zou dat toch eerst een tijdje doen voor je foto`s gaat plaatsen en om commentaar vraagt.
Misschien is het handiger/leuker voor jezelf om je lessen keer te laten filmen? Vaak vallen dan dingen op hun plaats omdat je jezelf dan keer echt ziet rijden.

idd ik laat vaak de proeven op wedstrijd filmen (he frida, camera meisje :D ) en dat is echt handig om terug te zien wat je beter kunt doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:34

Zamora schreef:

dit moet ik geloof ik ook voor de 3e keer weer zeggen, er komen voorlopig ook geen nieuwe foto's
En waar t verzet vandana komt weet ik niet, ze kan niet praten, het gaat erom dat ze t gewoon niet fijn vind ;)

Zamora

Re: paard met bit of zonder beter lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:36

Niemand kan blijkbaar iets goeds zeggen ;)

Anoniem

Ik probeer je niks op te dringen, ik probeer je alleen de laten inzien dat je met het juiste bit en de juiste instructie wel eens verder zou komen dan nu..... die opmerking over die paar centen maak ik omdat er mensen zijn die geen 80/90 euro voor een bit willen uitgeven.
Jammer genoeg zie je nog steeds alle goede adviezen als een persoonlijke aanval....
Verder, heb ik al eerder gezegd, je pony mag dit voorjaar gerust een maand komen logeren, dan krijg je haar terug met de spieren op de juiste plaats en ben ik ook nog wel genegen haar in tuig beleerd en honderd procent vertrouwd voor de kar af te leveren. The choice is yours.

Over het wel of niet mogen gebruiken van foto's, zolang er geen copyright op staat is een ieder daar vogelvrij in ;) en als mensen problemen hebben met het feit dat iemand hun foto;s gebruikt, moeten ze maar zorgen dat ze niet "pikbaar" zijn ;)

Olikea

Ik wil me toch ook even in deze discussie mengen.. ik vind dat er tussen de persoonlijke vetes door toch erg interessante dingen gezegd worden..

Mijn ervaring is dat paarden makkelijker correct nageefelijk lopen op een bit..
Maar vanwege het hangend rooster van mijn paard ben ik toch op bitloos gestort..
Tijdens mijn lessen in de manege rijd ik nu ook bitloos, om daar toch ook meer ervaring in op te doen.. ik rijd altijd op een side pull.
Mijn ervaring is dat je er bitloos veel meer aan moet rijden dan met bit om hetzelfde effect te bereiken.. de begrenzing aan de voorkant is toch moeilijker, ook omdat ik niet wil vervallen in ruk en plukwerk..
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik geen topruiter ben, ben nooit verder gekomen dan het L2, dus ik kan niet zeggen hoe het op een hoger nivo met de verfijning zit..
Na een jaar oefenen krijg ik toch ook bitloos een nette schoudervoor neer, dat was voor mij de moeilijkste oefening bitloos.. Ik heb het vermoeden dat het bijna niet te doen is om erg verfijnde hulpen te geven bitloos.
(gelukkig wordt mijn poown recreatiepoown..)

Anoniem

heb t gewijzigd ;)
beetje apart dat je zo op de kast gaat als er een mooie foto van jou en bonito staat, er is toch niks mis mee, je wou toch het verschil weten?
Ze zet daar haar achterhand eronder, kan veeel meer maar bij bijna elk paard kan het veel meer en jullie zijn zoals iedereen er nog mee bezig. verder zoekt ze daar je hand op en loopt actief en, wat jij heel belangerijk vind, kijkt vrolijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:37

Zamora schreef:
Niemand kan blijkbaar iets goeds zeggen ;)

jawel, maar lees eerst even voor je reageert, hoef ik niet steeds hetzelfde te zeggen, erg iritant is dat ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:37

Cinnepin schreef:
en neej ik ga geen rechtes erin leggen, die vormen al helemaal niet meet met de mond

Waar haal je in vredesnaam toch dit soort onzin vandaan? Nee, ze kunnen niet vormen naar de mond, maar als je een goed bit hebt... moet die dan nog weer vormen? Of heeft die heel misschien wel een vorm die jouw paard prettig zou kunnen vinden? Veel paarden vinden het juist niet prettig als er vanalles beweegt in hun mond.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:38

Het op de voorhand lopen heeft te maken met de kracht in de achterhand. Niet met het bit.
Vind hem daar toch een stuk verticaler dan de bitloze foto;s.
Sorry past weer niet in je straatje (dit zou ook een draf foto kunnen zijn)

Anoniem

Cinnepin schreef:
VivaLaVida schreef:

een ook daar zie ik haar op de voorhand lopen, overigens ik ben hier herkenbaar, jij bentr de fotograaf niet, dus is t niet toegestaan deze te gebruiken )
en zoals ik al zei dit is een moment opnamen en een stapfoto ;)

Zou je deze foto willen evrwijderen? anders tem ik even ;)

tuurlijk ben je herkenbaar, tis toch jouw pony :P
ik zou trots op die foto zijn, ziet er goed uit..

geerke

dus jij vind dat ze zonder bit goed loopt?
Van die foto krijg ik de indruk dat ze zwaar op de voorhand loopt ,hetgeen meer gevolgen voor haar gezondheid heeft (hoefkatrol)dan 'met de neus op de borst'.

Anoniem

VivaLaVida schreef:
heb t gewijzigd ;)
beetje apart dat je zo op de kast gaat als er een mooie foto van jou en bonito staat, er is toch niks mis mee, je wou toch het verschil weten?
Ze zet daar haar achterhand eronder, kan veeel meer maar bij bijna elk paard kan het veel meer en jullie zijn zoals iedereen er nog mee bezig. verder zoekt ze daar je hand op en loopt actief en, wat jij heel belangerijk vind, kijkt vrolijk :)

daar gaat t nie om, het gaat erom dat ik erook op aangesproken ben foto's te hebben geplaatst zonder toestemming door mods, en ja dan is t niet eerlijk als anderen prcies hetzelfde doen en moet dat wel uiteraard, heeft niks met de foo te maken, als er in een vorig topic van mij daar ook niet moeilijk over werd gedaan had ik deze foto er gewoon laten staan ;)
En trouwens daar liep ze net een maandje onder t zadel, toenw as er ook nog nauwelijks verzet tegen t bit, dus die foto kan er nieta an mee doen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:40

Mee eens Wendy... mee eens...

Cin, een stukje terug heb ik je een voorstel gedaan, misschien in je voordeel om dat even te lezen en ter harte te nemen in plaats van je vast te bijten in een discussie over foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:40

Hoe kan het komen dat ze daarna zich tegen het bit is gaan verzetten dan?

van iemand anders op jouw paard snap ik het dat diegene dat niet wil.. maar jij op je eigen paard en dan ook nog een mooie foto nee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:42

suleilitha schreef:
Ik probeer je niks op te dringen, ik probeer je alleen de laten inzien dat je met het juiste bit en de juiste instructie wel eens verder zou komen dan nu..... die opmerking over die paar centen maak ik omdat er mensen zijn die geen 80/90 euro voor een bit willen uitgeven.
Jammer genoeg zie je nog steeds alle goede adviezen als een persoonlijke aanval....
Verder, heb ik al eerder gezegd, je pony mag dit voorjaar gerust een maand komen logeren, dan krijg je haar terug met de spieren op de juiste plaats en ben ik ook nog wel genegen haar in tuig beleerd en honderd procent vertrouwd voor de kar af te leveren. The choice is yours.

Over het wel of niet mogen gebruiken van foto's, zolang er geen copyright op staat is een ieder daar vogelvrij in ;) en als mensen problemen hebben met het feit dat iemand hun foto;s gebruikt, moeten ze maar zorgen dat ze niet "pikbaar" zijn ;)

nee dat is niet waar, bewijs staat in een ander topic van mij ( over de foto's )
En als ik mijn paard door een ander laat rijden om te trainen is t mijn instrcutrise, zij is goed, dus nee het zit er niet in dat mijn paard jou kant op komt (I ben ook veel te bang dat er een slof aangehangen word aangezien je al over bijzetten met longeren begon en jaa daar ben ik wel op tegen ) ;)