[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:22

Oke, je hebt dan duidelijk gemaakt wat je vindt dat ik niet moet doen,
maar ik zou graag horen wat ik dan wel moet doen? (met het rijden)
En dan het liefst een beetje concreet? :o?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:39

@ xApple

Volgens mij heb ik duidelijk gezgd wat U, volgens mij, het beste kunt doen om het rijden gemakkelijker te maken. Of anders gezegd, haar , Kyra, zo voor te bereiden dat zij minder druk zet tijdens het rijden. En niet alleen wat U niet moet doen.
In het rijden zou ik waarchijnlijk de corrigeerde weerstandbiedende hand toepassen, aangezien Uw paard reeds 8 jaar is en dus niet meer een jong en onbeleerd paard is. Zou ze wel nog onbeleerd zijn, dan zou ze zich, tien tegen een, niet zo zwaar maken. En U tot "waanzin" drijven (uw eigen woorden in uw profiel). Als africhter ben ik vaker paarden tegen gekomen met vergelijkbare problematiek. Daar is geen snelle oplossing voor dit soort problemen of men moet erg grof worden en daar pas ik voor. Dat hoeft niet en dat helpt niet. Buiten dat ik lichamelijk daartoe ook nooit toe in staat ben geweest door mijn gebrek aan kracht.
Een stapje terug doen is vaak de beste oplossing.
De corr. weerstandbiedende hand zal wel helpen, onder het zadel, als U dat doet naast het werk hiervoor beschreven. U kunt het ook alleen vanuit het zadel werken, maar ik geloof niet dat het dan sneller zal gaan.
De "corrigerende weerstandbiedende hand is door mijn leraar Ernest van Loon uitvoerig beschreven in zijn boek "Ruiters en Rechters" deel I, nog steeds in de handel verkrijgbaar. Dat hier nog eens dunnetje over doen vind ik niet zo zinnig. Daarbij hebt U al hulp van een instructrice; zij zal toch ook practische tips geven? Zo niet kan het vermelde boek, veel hulp bieden. Ik kan het niet beter beschrijven dan meneer van Loon. Trouwens hebt U meer aan een uitgebreide uitleg dan aan de samenvatting die ik hier zou geven.
In de hoop U toch nog een beetje geholpen te hebben, verblijf ik

met vriendelijke groet, Kadankovitch

Yellomofoon

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:34

Sinds ik mijn paard meer opgerichter moet rijden houdt ik mijn teugels te veel vast zonder ontspanning te geven. Ik doe dit niet met opzet en naar mijn weten rij ik zoals anders, maar omdat ik mijn teugels meer op maat neem heeft dat dit tot gevolg. Iemand tips om dit terug af te leren?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 01:09

@Yellomfoon:

Gewoon zeggen :"doe beide handen iets naar voren is waarschijnlijk te simpel. Ik neem aan dat U dat al hebt geprobeert. Zoniet doe dat eerst. Wat gebeurt er dan. Loopt Uw paard onder U uit of behoudt zij haar tempo. Gaat ze sneller tracht dan tempo te controleren met de zit (dat is weer een ander hoofdstuk).
Maar wat U ook zou kunnen proberen, is het volgende; Tijdens de oprichting aait uw paard heel snel en kort over de hals met de teugel in de hand zodat die korte duur doorhangt, terwijl de andere hand op de plaats blijft waar die was. Daardoor geeft U de spanning kort op, terwijl het paard (door de korte duur) niet of nauwelijks sneller wordt en ook haar oprichting behoudt. Een seconde (of een paar seconden) daarna doet U hetzelfde, maar dan omgekeerd, ik bedoel met de andere handen aaien en stabiel houden. Daardoor laat U wel de teugels kort even los(ser), maar het paard verliest door de stabiele hand niet onmiddelijk de steun.
Dit gaat vrij snel over in héél weinig aaien en héél kort en weinig naar voren gaan met een hand en daarna weer de andere. Dit moet uiteindelijk zo weinig worden zodat het nauwelijks te zien is. Men zou het een 'lossende' ophouding kunnen noemen, omdat de ophouding de druk niet vergroot maar verkleint.
Het is nu erg laat, ik weet niet of ik het duidelijk genoeg heb uitgelegd, zoniet dan lees ik het wel.
Met vriendelijke groet Kadankovitch

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:34

Mijn paard loopt fatsoenlijk nageeflijk en dergelijke, alleen tijdens de middendraf steekt hij zijn neus er uit. Ik heb de middendraf geleerd door been te geven en veel ruimte van voren zodat hij ook daadwerkelijk weg kon. Nu we de middendraf onder de knie hebben, tenminste het tempo en enigszins de verruiming zover mogelijk :+ blijft hij zijn hoofd naar voren strekken. Ik zit niet teveel aan de teugels omdat anders de verruiming weer voor een 3 is... Hoe kan ik dit oplossen?

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:06

probeer tijdens de verruiming toch kleine snelle ophoudinkjes te maken. Zodat ze iets ronder in de hals blijft en niet meteen dr neus eruit drukt. Zorg ook dat je paard voordat je de middendraf in gaat nét iets ronder is dan normaal, dan is het voor jou makkelijker om hem/haar bij je te houden (de hals dan he ;) )

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:35

@Mik:
Het is niet makkelijk voor mij om in te schatten hoe dit probleem aan te pakken. Ik heb 03-06-09 13:32uur, pag.157(?), eigenlijk hier over geschreven. Toen had de knuppel in het hoenderhok gegooid door te vragen wanneer men met het oefenen met een piaffe begint. Antwoord; eigenlijk vanaf het moment dat je voor de eerste keer opstapt. Dan probeer je al te voorkomen dat je fouten maakt die je bij latere oefeningen in de weg zullen zitten en voor de rest het paard zo voor te bereiden dat het paard het latere werk goed aankan. Ik vrees dat U wel een foutje hebt gemaakt dat, indien U het niet grondig 'wegwerkt', in het vervolg van de africhting U parten zal blijven spelen. Ik kom daar op later terug.
In uw (maar voor U niet alleen) geval speelt nog een ander probleem. Middendraf wordt in de dressuurproeven al vrij snel gevraagd. Daarmee wordt de indruk gewekt dat het ook een relatief gemakkelijke oefening is: DAT IS NIET HET GEVAL !! Het paard moet in gelijkblijvende takt grotere passen gaan maken. De meeste jongere (of op dat vlak weinig ontwikkelde) paarden gaan wel sneller lopen, maar maken geen grotere pas (=groter zweefmoment). Ze hebben moeite met het nieuwe evenwicht, gebrek aan kracht of, een niet of matig ontwikkelde coördinatie in die beweging. Heel vaak is het een combinatie van die factoren.
Dan is nog geen man overboord: Er zijn een heleboel goed presterende paarden in de subtop en top die in hun jonge jaren tot aan St. George of Gr.Prix moeilijk of matig konden uitstrekken. Mijn trainer had er zo een: Carlos (Dit paard werd in Duitsland onder Tim Weyand, derde in het Nationaal Kampioenschap voor Heren [dames en heren zijn (of waren) in duitsland in het kampioenschap gesplitst, dat is toch geen geringe prestatie); Carlos kon tot aan het moment dat er met hem effectief passage en piaffe geoefend werd, niet voldoende uitstrekken, dit volgens zijn africhter (mijn trainer) Jan Nivelle. Ik heb dat paard leren kennen toen die over de twintig was (en zich soms nog gedroeg als een remonte), hij had toen een overweldigende uitgestrekte draf.
In een artikel in een duits vakblad werd dit probleem uitvoerig besproken met meerdere toptrainers (Hinnemann, Schulte-Baumer, Balkenhol, Smezer, etc.; allen waren van mening dat middendraf en uitgestrekte draf gruwelijk wordt onderschat. Sommige werkten nooit aan die vorm van draven (deden het hooguit zo nu en dan), de anderen oefenden er alleen aan door (korte) tempowisselingen; GEEN VAN HEN OEFENDE ECHT DE UITGESTREKTE DRAF , omdat zij dat veel te belastend vonden voor een jong of nog niet VOLLEDIG ontwikkeld paard. Daarin waren ze allemaal dezelfde mening. En zij waren ook van mening dat veel mensen op het 'verkeerde been waren gezet, omdat deze oefening al zo vroeg in de wedstrijd-carrière gevraagd wordt, waarmee de indruk ontstaat dat het makkelijk moet zijn. Voor mij was dat artikel een opluchting, omdat ik ook iedere keer weer met een nieuw paard ondervond dat die verruimingen pas lukte als de africhting in z'n geheel al verder ontwikkeld was. Eigenlijk is dat ook logisch: EEN PAARD ONTWIKKELD ZICH IN HET GEHEEL en niet in stukjes. Ik bedoel NIET dat de middendraf bij U pas zal lukken als U aan passage/piaffe toe bent. Ik wil U alleen geruststellen: Het is eigenlijk geen gemakkelijke oefening voor het paard; En de verbeteing kan wat op zich laten wachten, MAAR HET KOMT!!

Nu het eigenlijk antwoord: Soeboenoe heeft met haar tip wel gelijk wat betrefd het iets lager instellen van de hals. (Ik zelf denk niet dat "kleine snelle ophoudinkjes" de juiste methode is, maar daar gaat het hier niet zo zeer om, daar wil ik wel een andere keer op terug komen). Door de hals lager in te stellen heeft men bij de overgang naar middendraf iets meer reserve, indien het paard zich iets uit elkaar wil drukken. Ook is het zwaartepunt van het paard in die houding, naar voren verplaatst. Ik heb het wel over lager en LANGER, niet opgerold; juist toegepast, is het paard dan ontspannen. Doordat het zwaartepunt naar voren is verplaatst, heeft het paard ook meer de neiging het voorbeen verder naar voren neer te zetten; EN HIER KOMT HET 22N BIJ HET ANDER; omdat het paard ontspannen is, werkt het natuurlijk bewegingsapparaat ook optimaal (ik ga ervan uit dat het dier gezond is) en dus zal het diagonale achterbeen (dat nou eenmaal aan het voorbeen gekoppeld is) ook iets verder naar voren treden. Het gaat hier niet om hele grote verschillen, maar het maakt voor 't paard gemakkelijker.
Maar vooral zou ik de eerste tijd me beperken tot korte tempowisselingen. U verruimt enkele passen, totdat U merkt dat je paard de neus er weer uit wil drukken. Dan rijdt U een overgang terug naar de uitgangsdraf. Ook zou ik de uitgangsdraf (=de draf van waaruit U de verruiming vraagt) in tempo laag houden, zodat het paard van kleine (en rustige) passen leert naar grotere passen te gaan, dat is makkelijker dan vanuit een reeds redelijk grote draf (met overeenkomstige pasgrote) naar een nog grotere draf te gaan en daardoor wellicht aan de grenzen van het paard te komen, nog voor dat het begrepen heeft wat eigenlijk precies verlangt wordt.

Op deze plaats wil ik terug komen op hetgeen ik hierboven al aanhaalde. Volgens mij is het niet goed geweest, middendraf te oefenen door uw paard met de teugel veel ruimte te geven waardoor zij/hij de neus er zo ver uit kon (= dus; mocht) drukken. Door op die manier een tijdelijk succes te boeken, hebt U uw paard geleerd dat verruimen en uit elkaar drukken, hand in hand gaan: Ik vind het echt niet leuk om het te zeggen, maar dit tijdelijk succes is, mijns inziens, nu een hindenis voor verdere ontwikkeling. Iedere keer als U, in de toekomst, meer swung wilt ontwikkelen, niet alleen bij midden- en uitgestrekte draf, maar ook bij het verkrijgen van meer kadans in de verzameling, zal het paard de neus eruit drukken en zal het trachten zich lang te maken. Met andere woorden om het probleem grondig op te lossen, moet U terug naar de fase waar het probleem is ontstaan en opnieuw beginnen. Zoals hierboven beschreven, proberen te verruimen, maar dan binnen het kader dat U met de hand stelt. U mag iets meegeven in voorwaarts-neerwaartse richting, maar de neus mag zich er niet zo ver uitdrukken, dat de rug weg is en er eigenlijk geen sprake meer kan zijn van nageeflijkheid. Daarom zou ik de verruimingen ook nooit langer maken dan ik het paard nageeflijk houden kan. Iedere keer dat het paard in de verruiming de neus eruit kan drukken (en voor het paard is 'kunnen' vaak gelijk aan 'mogen') 'denkt het dier dat het ook zo hoort.
Maar niet alles is verloren. Zo is het feit dat Uw paard ondertussen toch heeft geleerd grotere passen te maken, positief. Ook als U dat nu een tijd niet meer op de 'oude' manier vraagt, zal uw paard 'een en een' bij elkaar optellen. En bij de korte verruimingen zoals hierboven beschreven, plots ovegaan tot die draf die U hem/haar al hebt bijgebracht maar dan in het juiste kader. De kans is dan ook groot dat het zelfs beter beter wordt uitgevoerd dan vantevoren.

Dit is een complex probleem, ik herhaal, dat vaak wordt onderschat. Ik weet ook niet of ik wel alle noodzakelijke factoren op een rij heb gezet. Mijn bedoeling was een duidelijk 'tip' of 'handgreep' aan te rijken, zonder teveel te schrijven zodat men van de bomen het bos niet meer kan zien. Het kan zijn, dat ik in dat laatste helemaal niet geslaagd ben. Toch hoop ik dat U er iets aan hebt. En UITERAARD: het is mijn mening, niet mijn 'waarheid'. Ofschoon het misschien 'streng' van toon is geschreven. Ik heb niet de bedoeling U te kwetsen, te kleineren, of op een of andere manier de moed te ontmenen. Eerder het omgekeerde; ik ben ervan overtuigd dat dit probleem door U, opgelost kan worden.

Met vriendelijke groet

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:25

Bedankt voor je reactie. Ik vat het totaal niet op als aanval, hier heb ik eerder wat aan. Wat je zegt is gelijk, is mijn eigen schuld geweest. Overigens is het niet zo dat zijn hoofd nu horizontaal op z'n rug staat, maar als ik de nageeflijkheid vergelijk met de uitgangsdraf, klopt er iets niet helemaal ;)

Ophoudinkjes maken heeft geen zin, want daarmee gaat hij op de rem. Ik moet echt van de voorkant afblijven (deze is even naar de reactie boven bovenstaande ;) ) Ik denk dat kleine stukjes oefenen wel helpt, ik ga er in ieder geval mee aan de slag. Hij pakt bijna té rap dingen op, dus als ik stukjes draaf zonder dat hij zich eruitdrukt, snapt hij het op ten duur vast wel .. :)

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:30

dat is nog eens een lange uitleg ;-)

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:11

succes ermee mik

kadankovitch ik zou je niet iedere keer verontschuldigen voor je uitleg, ik vind het geen belediging hoor en denk de rest ook niet. Wat je schrijft is juist leerzaam :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:13

Waar ik me een beetje over verbaas, is dat er eigenlijk nooit gedacht wordt aan een zadel, bij problemen met nageeflijkheid. Ik heb namelijk een behoorlijke poos problemen gehad met mijn paard. Ze wilde zich niet ontspannen en kroop in dr eigen houding, totaal niet over dr rug.
Ik heb er van alles aan ostheopaten, masseurs en instructeurs bijgehad, om het probleem op te lossen. Ik heb me beziggehouden met de academische rijkunst en rechtrichten volgens AdB.
Niets hielp. Ik was van plan de merrie (op 12 jarige leeftijd) met pensioen te sturen en zo nu en dan een buitenritje met haar te maken.

Ik heb haar meegenomen naar Gerry van Oossanen en daar bleek dat het zadel, dat ik notabene door een zadelmaker had laten aanmeten en nog maar ruim een half jaar had, veel te groot te zijn. Het droeg niet goed op de rug en daardoor was het paard niet in staat haar rug goed te gebruiken. Dit zorgde weer voor een geirriteerd Si gewricht, wat op zijn beurt weer zorgde voor een vreemde scheefheid, die zich niet liet corrigeren.
Ik heb daar ter plekke met een ander zadel gereden en het verschil was fenomenaal. Het paard wilde alleen nog maar ontspannen en met de neus door het zand. Dit zadel is besteld en de tussenliggende periode heb ik het probleem moeten ondervangen met een speciale pad. Alleen dat maakte al een wereld van verschil. Ineens kan mijn paard nageven en ineens kan ik winstpunten rijden op wedstrijden.

Misschien voor mensen, die aanhoudende problemen hebben met de nageeflijkheid, toch een tip om nog eens verder te kijken dan puur rijtechnisch.

Thunder_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:33

Hallo,

kan er iemand mij ff uitleggen wat 'aan de teugel lopen' nu eigenlijk precies is ? Iedereen heeft het erover bij dressuur, en ik weet ook wel dat de hals dan gebogen moet zijn, maar ik denk dat er nog wel wat meer bij komt kijken.
Kan een ruiter bijvoorbeeld kiezen of hij zijn paard aan de teugel laat lopen of gewoon zijn hals vooruit? Of moet hij hier iets speciaals voor doen? Vinden paarden dit handig of is het juist ongemakkelijk voor hen? Kunnen alle paarden dit, of enkel degenen die dat van nature 'in zich' hebben? En is ' aan de teugel lopen' hetzelfde als ' in de hand stellen' , of zijn dit verschillende dingen?
Ik weet het, dit zijn veel vragen ineens. Sorry hiervoor, maar ik zoek duidelijkheid. ;)

x3

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:46

Ik heb sinds kort een nieuwe instructrice, waarvan ik priveles heb. Zij begon gelijk met het werken aan de aanleuning/aan de teugel, want dat was absolute basis volgens haar. Nu is het zo dat als mijn pony aan de teugel is, ze veel langzamer gaat lopen dan wanneer ze dat niet is. Ik weet niet of dit normaal is? Is er iets wat ik eraan kan doen? Kan ik haar met mijn zit meer activeren oid?

wittedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 22:10

rij veel overgangen of schijnovergangen en houdt daardoor het paard vlot aan het been en/of scherp maken op je beenhulpen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 22:38

@Ankem:
U hebt geheel gelijk met hetgeen U stelt: Maar daarmee is het dan ook gezegd! Met andere woorden; iemand komt met een probleem en dan kan iemand zeggen: Kijk eens of het zadel wel past? Dan houdt het op. Immers niemand hier kan naar dat betreffende zadel kijken. En als het nou eens niet aan het zadel, het bit, de tanden, het voer, het hoefbeslag en noem de hele waslijst maar op, ligt, maar simpelweg aan een foute manier van rijden of onbekendheid met een bepaalde aanpak van een rijkunstig probleem. Is dat zo erg? Het antwoord lijkt vaak "JA" te zijn. Anders kan ik nauwelijks verklaren waarom veel mensen naar oplossingen zoeken buiten hun eigen verantwoordelijkheid in het rijden. Ik zeg NIET dat in UW GEVAL DE OPLOSSING NIET DE JUISTE IS, maar U stelt de vraag waarom daar niet vaker naar gekeken word en mijns inziens ligt daar maar een heel klein gedeelte van de oplossingen. Natuurlijk kan het geen kwaad deze optie te vermelden, daar hebt U volledig gelijk in.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:04

@Elcke:
Ik vind het fijn om dit te lezen. Echter ik ben oh zo bang mensen op de tenen te staan. En bij paardemensen zijn die tenen telescopisch uitschuifbaar. Iemand hoeft zich door mijn uitleg, maar een beetje gekwetst, niet voor vol genomen, zijn/haar rijkunstige kwaliteiten in twijfel getrokken, voelen. Promt is er herrie. En dat wil ik boven alles voorkomen. Ik vind het heel leuk om de uitleg te geven zoals ik dat ook nu doe. Omdat ik maar weinig les geef en niet meer zo veel kan/mag rijden als ik wil, kan ik met mijn kennis niet veel meer doen. Hier proberen bepaalde rijkunstige problemen op een rij te zetten, is voor mij een manier om met het, hiervoor beschreven, probleem om te gaan. Maar dat wil niet zeggen dat ik mensen met mijn BETWETERIJ, mag lastigvallen. Of ander gezegt; mocht ik de indruk krijgen dat ik met mijn geschrijf mensen stoor, dan is voor mij het pezier er ook af. Ik wil mensen helpen, niet ergeren.
Ik zou inderdaad me niet iedere keer moeten verontschuldigen, daar hebt U zeker gelijk in, omdat ik die verontschuldiging al bij een vorig stuk heb geschreven. Mijn vraag is echter; heeft die persoon, die ik op dat moment aanspreek (of die zich aangesproken voelt), dat ook gelezen?
Maar goed, ik zal uw goede raad in gedachte houden en proberen er in de toekomst aan te denken.

Bedankt en met vriendelijke groet Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:22

@Djoni:
Uw instructrice heeft mijns inziens zeker gelijk: Het is absoluut belangrijk, één van de basiselementen waarop goede africhting stoelt. Dat uw pony langzamer gaat, is in het begin normaal: teneerste moet het dier zich an een "nieuwe houding" aanpassen, moet daarin een nieuw evenwicht vinden en remt af. Soms doen ze ook wel eens het omgekeerde en trachten hun evenwicht te hervinden door snel te lopen. Beiden gaan voorbij. Ten tweede: U zegt dat het om een nieuwe instructrice gaat, dan bent U ook nog niet zolang op die manier bezig. Geef Uzelf en uw instructrice de tijd. Zij moet ook de kans krijgen om aan te tonen dat haar inzicht juist is.
Nog iets dat wellicht van belang is: Vaak gaat een paard/pony, als het nageeflijk wordt gemaakt, meer ontspannen lopen. Dat is ook de bedoeling. Maar daardoor kunt U ook de indruk krijgen dat het veel langzamer gaat. Dat hoeft niet het geval te zijn. Door ontspanning loopt een paard vloeiender en is daardoor aangenamer te zitten.
Hierna geef ik nog antwoord op Wittedirk.

Veel succes en met vriendelijke groet, Kadankovitch

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:26

Kadankovitch schreef:
Bedankt voor U uitleg; echter mijn ziel wordt belast ;( met de prangende vraag; WAT BEN IK DAN ?????

Of bestaan er nog andere in dit hipisch univerum???
WAT ZIJN PENNY'S ??? in godsnaam ;)

Bij voorbaat dank als U ervoor kunt zorgen dat ik een identiteit krijg.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch :? :?

Mijn excuses ik was even vergeten u te antwoorden.
Er zijn nog veel andere categorieën bokkers behalve de door mij genoemde.
U vindt vast wel waar u bijhoort. Als ik het moet benoemen hoort u bij het kleine maar selecte gezelschap van de "oudere bokken op bokt" die zo vriendelijk zijn hun kennis te delen. -:)

Penny's zijn trouwens schattige meisjes die meestal paardrijden op maneges. Ze lezen natuurlijk de Penny
http://www.penny.nl/
Een eigen pony is hun allergrootste wens, maar een verzorgpony komt al een eind in de richting.
Ze kennen twee dressuurruiters, Anky en Jolanda Adelaar met Guusje
(http://www.superguus.com/menu.html)

Penny's zijn een beetje het kanonnenvoer op bokt, er wordt nogal vaak op ze geschoten.
Soms worden ze bij voorbaat al uitgesloten van de discussie, zoals in dit topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=1107312

Er zijn daarentegen ook weer veel bokkers trots op hun Penny "roots" en zij gebruiken Penny als geuzennaam.

In Groot-Brittanië hebben ze trouwens een SuperPenny, ze heet Katie Price ook bekend als "Jordan", oftewel voormalig topless model in de Britse populaire kranten zoals de Sun. Ze heeft behalve een eigen lingerielijn ook een ruiterlijn, met als motto "“Put some Glamour and Sparkle into your riding”
http://www.kpequestrian.com/Home
Hier het filmpje waarin ze haar nieuwe merk promoot:
http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=3-2QX_18trU

Ze heeft ook dressuurambities en zorgde voor veel extra kaartverkoop op de laatste Horse of the Year Show, toen ze daar met een aantal Britse dressuurtoppers een dressuurdemo ging rijden. Het lukte haar daar om een soort van galopwissels te doen, al was er volgens het droge commentaar van de BBC nog enige ruimte voor verbetering. Na afloop sprak ze de legendarische woorden "At least I didn't fall off".

Zo nu bent u behoorlijk bij wat betreft de jongste ontwikkelingen in dressuurland. Ik weet niet precies of dit nou voorbeelden zijn van die nieuwe initiatieven die volgens velen noodzakelijk zijn om de sport met zijn tijd mee te laten gaan. ;)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:46

@Wittedirk:
Ja ik geef vaak een lange uitleg. Een korte uitleg blijft vaak steken op algemene opmerkingen waar bijna niemand wat aan heeft. Dat noemt men 'gemeenplaatsen'. Daarnaast zijn korte opmerkingen niet alleen 'kort', maar daardoor ook nog onjuist of misleidend.
Zo kan men in de regel met een pony, die pas sinds kort (gezien de nieuwe instructrice en haar 'nieuw' beleid) aan de teugel loopt of misschien nog maar nageeflijk is, nog niet "veel overgangen" laat staan "schijnovergangen" rijden. Zeker niet als de ruiter het zelf nog moet leren. Nog moeilijker is het een paard/pony in die situatie al scherp voor het been te maken. Doet U dat als nageeflijkheid nog niet bevestigd is, dan gaat dat zondermeer ten koste van die nageeflijkheid!! Ook hier; des te meer omdat de ruiter duidelijk nog niet zo ervaren is.
Dat U dat als zeer ervaren ruiter ongetwijfeld wel kunt, spreekt voor U. Maar Uw advies vond ik eerlijk gezegd nogal 'kort door de bocht'. In een later stadium van de ontwikkeling van de pony en haar amazone, zou u zeker gelijk kunnen hebben, als het probleem zich niet vanzelf oplost doordat de pony zich 'vindt' in de nieuwe houding. Daarom geef ik de voorkeur aan een uitvoerige uitleg, waarbij ik nog altijd twijfel of ik wel voldoende heb verklaard.

De raad van Elcke in gedachte houdend, sluit ik af met een vriendelijke groet, Kadankovitch

p.s. Op pagina 157 en verder staan nog staaltjes van mijn lange uitleg

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:56

@Thunder_x3:
Sorry dat ik op U het laatst reageer, het is nu iets aan de late kant. Ik ben een 'ouwe bok' zoals Hermelientje terecht schrijft. En die zij snel moe! En morgen ga ik vroeg op pad, touren met mijn motor. Dus neem het mij aub niet kwalijk dat ik niet direct antwoord; Het is een goeie vraag. Dat duidelijk uit te leggen, zal niet makkelijk zijn. Maar dat vind ik juist leuk.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 00:04

@Hermelientje:
U hebt een uitstekend gevoel voor humor. Ik heb bijna een lachkramp gekregen.
Ik heb inderdaad al eens teksten gelezen waar raad werd gevraagd, voorzien van de opmerking "geen Penny's".

Op het gevaar af dat ik in de hippische ban wordt gedaan, stel ik de volgende prangende vraag: Wie is Jolanda Adelaar en waarom is ze zo belangrijk voor Penny's ?

Ik hoop dat U uw licht doet schjnen over dit enigma
Met vriendelijke groet Kadankovitch

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:48

@ hermelientje leuk omschreven
@ kadankovitch ik heb in iig iets aan de uitleg en mij trap je niet zo snel op de tenen, maar dan spreek ik ook weer voor mezelf ;) ik vraag advies, dus dan wil ik dat ook :) en goed dat je mijn advies dan ook een beetje opvolgt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:12

Kadankovitch schreef:
@Ankem:
U hebt geheel gelijk met hetgeen U stelt: Maar daarmee is het dan ook gezegd! Met andere woorden; iemand komt met een probleem en dan kan iemand zeggen: Kijk eens of het zadel wel past? Dan houdt het op. Immers niemand hier kan naar dat betreffende zadel kijken. En als het nou eens niet aan het zadel, het bit, de tanden, het voer, het hoefbeslag en noem de hele waslijst maar op, ligt, maar simpelweg aan een foute manier van rijden of onbekendheid met een bepaalde aanpak van een rijkunstig probleem. Is dat zo erg? Het antwoord lijkt vaak "JA" te zijn. Anders kan ik nauwelijks verklaren waarom veel mensen naar oplossingen zoeken buiten hun eigen verantwoordelijkheid in het rijden. Ik zeg NIET dat in UW GEVAL DE OPLOSSING NIET DE JUISTE IS, maar U stelt de vraag waarom daar niet vaker naar gekeken word en mijns inziens ligt daar maar een heel klein gedeelte van de oplossingen. Natuurlijk kan het geen kwaad deze optie te vermelden, daar hebt U volledig gelijk in.

Natuurlijk kan het geen kwaad om naar het harnachement te kijken, maar ik word er wel eens een beetje moe van, het lijkt erop dat de rijtechnische problemen hoe dan ook neit aan de ruiter mogen liggen....... "kijk eens naar het zadel, het bit, de rug, de benen, de tanden....... "
Mijn idee is dat 99% van de rijtechnische problemen toch echt aan de ruiter liggen, en veel minder aan het harnachement of het lichaam van het paard. Buiten dat worden rugproblemen er vaak in gereden door de ruiter, een harde mond is echt veroorzaakt door de ruiterhand, een paard dat niet voor het been is, is een probleem dat veroorzaakt is door een inconsequente ruiter........
Imo moet je altijd eerst naar de ruiter kijken. Kun je daar de oplossing niet vinden, dan kan het geen kwaad om verder te kijken.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:56

Het is volgens mij inderdaad zo dat de meeste problemen door de ruiter worden verorzaakt, maar dat neemt niet weg dat je eerst alle andere dingen kan en moet uitsluiten. Het heeft namelijk geen zin om iets rijtechnisch te wilen oplossen zolang het harnachement, het gebit, het lichaam van het paard, etc. niet in orde zijn. Terwijl het laten nakijken van deze zaken juist nooit verkeerd is, en alleen verbetering kan opleveren. Vandaar dat ik het toch wel logisch vind dat mensen eerst vragen naar harnachement, gebit, etc. Van daaruit kun je dan met de rijtechnische problemen aan de slag. Dan weet je in ieder geval ZEKER dat het niet aan iets anders ligt. Er is niets vervelender voor een paard dan hard aan het werk gezet worden terwijl je ergens last van hebt en ergens door beperkt wordt. Terwijl het vor een paard geen belemmeringen oplevert als je eerst naar de rest kijkt en dan pas naar het rijden.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:34

Ik moet zeggen dat je niet meteen uit moet sluiten dat er dus daadwerkelijk iets met het paard kan zijn. Ik ben 2 jaar aan het klungelen geweest met mijn merrie en we hebben echt vanalles geprobeerd, 100.000 verschillende bitten, zachte hand met veel been, hardere hand met gemiddeld been, andere verschillende rijmethodes, rechtrichten ect ect. en toen heb ik er eens een ostheopaat naar laten kijken en die zei dat mijn paard van voor tot achter dus helemaal vast zat en ze dus ook niet KON ontspannen. Dus de rijtechnische problemen hoeven niet altijd meteen aan de ruiter gekoppeld te worden.