Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:59

Rijden jullie wel eens renvers?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:03

Het principe is hetzelfde, je doet je buitenteugel tegen de hals en je houdt je binnenkuit aan de singel. Je binnenhand doe je verder niks mee, die blijft gewoon in aanleuning. Hangt dus nooit los. Je wilt een paard namelijk recht aan twee teugels. De buitenteugel leidt, maar is niet sterker en heeft ook niet meer druk dan de binnenteugel. Dan heb je naar mijn mening het principe niet goed begrepen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:10

Hermelientje schreef:
Wat voor hulp geef je Listiglistje als je paard de schouder niet verplaatst? Geef je dan een beenhulp erachteraan? Of iets anders? Waarschijnlijk doet jouw paard het altijd gewoon maar stel dat..

Hij doet het gewoon altijd :o

Maar doet je paard het niet, dan ben je gwoon 1 x heel consequent en duidelijk met nog één x duidelijkere hulp :)

Toen ik net ging lessen bij mijn instructrice was mijn paard erg slecht aan het been, wat stroperig...
Dan kun je zeggen ik geef nog een keer been , nog geen of te weinig reactie is nog een keer been en een tikje met de zweep.
Maar je kan het ook één x flink naar voren trappen en 3 rondjes 20 x 60 in rengalop de baan laten zien :7
Dat 2e kan in sommige ogen zielig gevonden worden, maar in welke van de 2 acties
is de boodschap meteen duidelijk en ook voor de volgende keren daarop?
Beter 1 x duidelijk als 10 x half! Ik noem het gewoon consequentie. ACTIE = REACTIE!

Maar goed africhting is ook een proces wat jaren duurt, wij zijn er ook nog lang niet en alles kan altijd beter ;)
Des te verder in de africhting, des te verfijnder je hulpen :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:20

Anoniem schreef:

nee

Ik rijd wel vaak een stuk sb en dan over naar travers of andersom.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:40

Anoniem schreef:

Nee. Dit wordt nooit gevraagd in een dressuurproef, dus ik denk dat het daarmee te maken heeft dat maar weinig mensen renvers rijden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:46

het fysieke effect van travers en renvers is ook hetzelfde, buiging en op 4 sporen.

Het enige verschil is de kop of de kont naar de kant. Ik vind het maar een ouderwetse oefening.
Ik maak mijn paard leniger door vn sb/travers/appyementen (draf/galop) en daarin varieren in tempo en scherpte

Afbeelding

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 01:25

Ik ben ooit begonnen met renvers voor travers. Voelde makkelijker, nooit spijt van gehad. Net als schouderbinnenwaarts op 4 sporen rijden in plaats van op 3. Geen dressuuroefening, maar het houd me paard wel scherp.

Ik sta trouwens op een stal waar eigen instructeurs niet welkom zijn. Dus 1x in de 2 weken ga ik over de dijk in een buitenbak van een ander lessen met een eigen instructeur (ik lijk wel gek). Vroegah leste ik altijd bij 2 verschillende instructeurs per week. Die aanvulling van elkaar was fijn.
Nu heb ik trainingsmaatjes. We spiegelen ons aan elkaar en trekken elkaar vooruit. Kijken ook bij elkaar en zo punt je elkaars fouten aan en schaaf je aan karakterfouten van jezelf.

Alleen rijden heeft ook zo z'n voordelen trouwens. Voor mij voornamelijk dat ik dan in een soort van 100% concentratie kom. Er bestaat dan niks anders meer dan ik, mijn paard en de oefening van het moment. Ik zie en merk dan niks meer om me heen en voel/zie en ervaar bijna elke pas. Klinkt zweverig, maar dat is wel 1 van de redenen waarom ik dressuur rij. Niet voor de wedstrijden of omdat andere het mooi vinden. Voor mij, dat moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 09:40

Ik rijd toch nog wel eens een renvers. Ik vind het een fijne oefening als mijn paard zich aan een bepaalde kant wat vasthoudt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:04

Ik rijd ook wel renvers, vooral omdat ik zeker wil weten dat ik geen steun van de kant nodig heb; als een soort controle/gehoorzaamheids oefening. Bovendien kan je je paard vanuit schouderbinnenwaarts ombuigen naar Renvers, wat iets zegt over de mate van gehoorzaamheid aan het binnenbeen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:06

Waarom vasthouden aan klassieke oefeningen langs de kant?

Je kan iedere oefening willekeurig in de baan rijden zonder gebruik te maken van de kant :)
Lijkt mij ook beter voor de balans, rechtgerichtheid en gehoorzaamheid.

Ga bv appuyeren 10 meter, vanuit appuyeren wijken en doe aansluitend een SB erachteraan.
Dan pas krijg je buiging, reactie, alertheid en gehoorzaamheid!

Paarden zijn gewoontedieren en vatbaar voor trucjes op vaste plekken,
met de kans dat het niet van jou is....
ik wil dat iedere pas van mij is, ongeacht welke plaats in de baan.

Verras je paard iedere keer weer opnieuw in de oefeningen door ze net wat anders uit te voeren!
De ene keer verzamel je na de oefening, de andere keer rijd je na dezelfde oefening juist weg om maar wat te noemen.

Ik vind dat hier behoorlijk ouderwets gedacht wordt :o misschien ben ik toch modern zonder LDR :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:33

Wat grappig; wat jij beschrijft is helemaal niet modern, maar wordt al eeuwen zo gedaan. ;)
Dat ik één oefening beschrijf, omdat er een vraag kwam wie er wel eens renvers rijdt en ik daar een antwoord/voorbeeld op geef, wil niet zeggen dat ik geen andere oefeningen rijd, toch? :)

Je hebt helemaal gelijk!
Ik ben alleen niet zo dat ik geen renvers rijd "want het komt toch niet in de proeven voor". Ik zie het als een extra stukje uitbreiding en een extra oefening die ik in training er mooi bij kan pakken naast alle andere.
Klassiek is helemaal niet star en rechtlijnig.
Het is een leidraad waaromheen je oneindig kunt variëren.

Modern is imo anders dan klassiek in dit opzicht:

Modern is een stuk klassiek met de nadruk op het oog wil ook wat naar mijn mening.

Heet ipv ontspannen,
Op scherp ipv durchlassig,
tritt in de benen ipv losgelassen in het hele lichaam,
Hand i.p.v. been

etc.

In de basis heeft het nog altijd heel veel raakvlakken, waarschijnlijk omdat alle proeven zijn gemaakt met als leidraad het skala der ausbildung.
Jammer genoeg klopt dat idee niet meer met de jurering, waardoor de beoordeling weg gegleden is van beoordelen van correct gereden oefeningen naar het beoordelen van een showblok.
Het mooie is dat het showblok meer emotie oproept, het is spectaculair om naar te kijken.
Het is alleen niet altijd meer even correct zoals het bedoeld was, namelijk het paard gymnastiseren.
Laatst bijgewerkt door Lante op 13-02-14 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:43

Lante schreef:
Wat grappig; wat jij beschrijft is helemaal niet modern, maar wordt al eeuwen zo gedaan. ;)
Dat ik één oefening beschrijf, omdat er een vraag kwam wie er wel eens renvers rijdt en ik daar een antwoord/voorbeeld op geef, wil niet zeggen dat ik geen andere oefeningen rijd, toch? :)

Je hebt helemaal gelijk!
Ik ben alleen niet zo dat ik geen renvers rijd "want het komt toch niet in de proeven voor". Ik zie het als een extra stukje uitbreiding en een extra oefening die ik in training er mooi bij kan pakken naast alle andere.
Klassiek is helemaal niet star en rechtlijnig.
Het is een leidraad waaromheen je oneindig kunt variëren.

Modern is imo anders dan klassiek in dit opzicht:

Modern is een stuk klassiek met de nadruk op het oog wil ook wat en naar mijn mening.

Heet ipv ontspannen,
Op scherp ipv durchlassig,
tritt in de benen ipv losgelassen in het hele lichaam,
Hand i.p.v. been

etc.

In de basis heeft het nog altijd heel veel raakvlakken, waarschijnlijk omdat alle proeven zijn gemaakt met als leidraad het skala der ausbildung.
Jammer genoeg klopt dat idee niet meer met de jurering, waardoor de beoordeling weg gegleden is van beoordelen van correct gereden oefeningen naar het beoordelen van een showblok.
Het mooie is dat het showblok meer emotie oproept, het is spectaculair om naar te kijken.
Het is alleen niet altijd meer even correct zoals het bedoeld was, namelijk het paard gymnastiseren.

Heel juist omschreven, het raakt volgens mij de kern van deze hele discussie! +:)+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:58

precies Lante
Fijn overzicht en duidelijk omschreven , en herkenbaar!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:02

Ik vind de mening van Lante gebaseerd op een eigen mening, niets meer dan dat.

Ik vind het wel heel kort door de bocht om de gehele wedstrijdsport zo af te schilderen, niet mijn ervaring!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:13

Ik zie modern ook niet zo. De voorbeelden eerder van niet zo perfect...

Verschil van modern is imo dat ze het scala niet zo strak volgen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:23

Heel juist omschreven Lente en niet je eigen mening maar een gedeelde met heel veel Klassieke Ruiters.
Het nieuwe van de moderne dressuur is dat alles onder druk moet worden bereikt omdat de paarden niet meer Durchlassig zijn, dat gaat n.l. niet samen met heet en scherp.
Veel hand is het onvermijdelijke gevolg.

Het is spectaculair om naar te kijken voor leken, diegenen die eenmaal door die show heen zijn gegaan en de rust, harmonie en Durchlassigheid hebben bereikt en ervaren van een goed gereden paard hoeven die adrenaline shows niet meer.

Ik ben nieuwsgierig hoeveel meelezers de moeite zouden willen nemen hier op te reageren.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 13-02-14 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:29

MI heb je nog gewoon slecht rijden en goed rijden, dat is in iedere stroming zo.....

Om nu modern af te schilderen als slecht en veel hand ed. is wel heel erg kort door de bocht!
Ik sta iig open voor nieuwe ideeën, de dressuursport ontwikkelt zich en de positieve dingen pik ik daaruit.
De slechte laat ik idd links liggen...

Simpelman had ik hoog zitten, maar ik begin de laatste weken steeds meer het beeld
te krijgen van een stoffige ouwe man (vroeger was alles beter :+ )

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:30

Tja Lante als je alleen maar kijkt naar wat er wel eens misgaat en dat dan modern gaat noemen....
Maar waar kan ik dan die echte ware heuse klassieke dressuur gaan bewonderen die tot een nog beter resultaat heeft geleid dan bijvoorbeeld de huidige nummer 1 en 2 van de wereld? Wat is er dan precies mis met het rijden van Charlotte en Helen? Als er daadwerkelijk een nog betere training bestaat dan zou dat toch ook tot een nog fijner en beter resultaat in de ring moeten leiden. Dezelfde oefeningen maar dan kennelijk met nog meer ontspanning. En wat is er eigenlijk niet ontspannen aan het rijden van Dujardin? Ze komt aan een los teugeltje binnenwandelen en traint ook met publiek erbij gewoon op een trensje. Ze kan haar paard bijna dubbelvouwen in travers terwijl het er nog steeds volkomen ontspannen uitziet op een trensje. Maar kennelijk weet jij hoe ze haar paard nog beter kan gymnasticeren. Ik ben benieuwd waar ik dat dan kan bewonderen. want als het echt bestaat dan wil ik dat wel graag zien.

En wie zou er dan in jouw opzicht wel de waardering van de juryleden moeten krijgen? Want nu doen ze het volgens jou helemaal fout. Stel dat de jurering wel zou kloppen volgens jouw inzichten wie zou dan eigenlijk nummer 1 van de wereld moeten zijn? Want als ik dat weet kan ik pas gaan kijken of jij gelijk hebt en misschien zien wat jij ziet. Nu blijft het bij kritiek op wat fout is zonder dat ik een alternatief geboden krijg.

Ik rij zelf geen wedstrijden dus ik zeg dit niet omdat ik er eigenbelang bij heb, maar ik merk dat er een enorme massa mensen op Bokt rondhangt die afgeven op wedstrijdruiters/juryleden alsof dat allemaal mensen zijn die geld willen verdienen, dieren willen kwellen, expres het foute willen beoordelen en het goede negeren en ga zo maar door. Ik zie in de wedstrijdsport gewoon wat je overal ziet. Mensen die het heel goed doen, mensen die het goed proberen te doen, mensen die er niks van snappen maar wel heel erg opscheppen, mensen die er heel veel van snappen maar erg bescheiden zijn, mensen die heel erg diervriendelijk met hun paard omgaan, mensen die juist heel grof zijn, kortom hetzelfde als ik om me heen zie bij niet wedstrijdruiters. Het grote verschil is dat mensen die wel op wedstrijden gaan zich enorm blootstellen aan kritiek. Iedereen ziet alles. Van topruiters worden honderden foto's gemaakt en dan wordt er eentje uitgelicht waar het neusje niet genoeg eruit is of het achterbeen niet goed meekomt en hopsakee Bokt weet precies wat er fout is aan de manier van trainen.

Ik weet toevallig dat A. B. een vrouw die hier in dit topic ook genoemd is als fijne klassieke africhter en die nogal wordt opgehemeld op Bokt gevraagd is om een clinic te komen geven op een groot evenement. Zij was best wel vereerd om gevraagd te worden maar sloeg de uitnodiging af omdat ze er niet van overtuigd was dat haar paard al toe was aan zo'n grote entourage. Dat vind ik natuurlijk heel legitiem om daar rekening mee te houden. Maar ik vind het niet ok dat mensen op Bokt dan de door haar zelf uitgekozen foto's en filmpjes van haar website gaan gebruiken om te laten zien hoe het wel moet en hoe ontspannen het allemaal hoort te zijn en hoeveel beter zij de oefeningen uitvoert. Ik denk dat veel wereldtoppers ook wel een lekker ontspannen filmpje of foto van een ideale piaffe kunnen maken als ze zelf de omstandigheden mogen kiezen. Fraai buitenhuis, mooie natuur, prachtige kleding en vooral veel mooie woorden kunnen dan nog helpen om dat plaatje compleet te maken.

Ik zeg expres A.B. en niet haar naam want ik wil niets afdingen op wat zij met haar paarden doet, het is op geen enkele manier als kritiek op haar bedoelt. Ik wil alleen maar aangeven dat er twee dingen worden vergeleken die niet vergelijkbaar zijn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:34

Citaat:
Tja Lante als je alleen maar kijkt naar wat er wel eens misgaat en dat dan modern gaat noemen....

Dit is niet eerlijk; ze winnen er veelvuldig goud mee, dat kan ik niet verantwoorden onder de noemer 'er gaat even iets mis'.

Jij moet mijn post nogmaals lezen, je hebt het misschien niet begrepen, maar het staat er wel duidelijk.

Ik moet nu gaan werken, dus ik laat het hier even bij. ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:42

listiglistje schreef:
MI heb je nog gewoon slecht rijden en goed rijden, dat is in iedere stroming zo.....

Om nu modern af te schilderen als slecht en veel hand ed. is wel heel erg kort door de bocht!
Ik sta iig open voor nieuwe ideeën, de dressuursport ontwikkelt zich en de positieve dingen pik ik daaruit.
De slechte laat ik idd links liggen...

Simpelman had ik hoog zitten, maar ik begin de laatste weken steeds meer het beeld
te krijgen van een stoffige ouwe man (vroeger was alles beter :+ )

Vroeger was alles hetzelfde als nu, nu zijn er net als vroeger verschillende manieren om paard te rijden.
De mijne is soepel, Durchlassig, harmonieus, vriendelijk in vertrouwen, samen met het wezen paard en niet samen met een robot slaaf.

Ik ben "overal geweest" in mijn leven, druk uitgeoefend, geëttert, gevochten, ruwheid, dwang, daarom weet ik nu hoe het werkt.
Vandaag heb ik mijn laatste paard.
Het is een hyper gevoelig hot Chilly pepper type dat door de eerste eigenaar zadelmak gemaakt is (professioneel...) met als resultaat dat het levensgevaarlijk was er op te gaan zitten, gekocht voor "de halve prijs".
Mensen in mijn omgeving zeggen: "jij hebt mazzel, je hebt altijd van die kalme paarden", 2 en een halve maand opnieuw onder het zadel nu, nooit gebokt, doet alles op gefluister.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:43

Lante schreef:
Citaat:

Dit is niet eerlijk; ze winnen er veelvuldig goud mee, dat kan ik niet verantwoorden onder de noemer 'er gaat even iets mis'.

Jij moet mijn post nogmaals lezen, je hebt het misschien niet begrepen, maar het staat er wel duidelijk.

Ik moet nu gaan werken, dus ik laat het hier even bij. ;)

Ik denk dat ik het pas zou kunnen begrijpen als jij of iemand anders bereid zijn concreter op mijn vragen in te gaan. Ik wacht het wel af.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 13-02-14 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:43

Uitstekend omschreven, Lante, de spijker op zijn kop!

Evenals het renvers-verhaal, dat ook voor schouderbuitenwaarts opgaat om te checken of het paard niet kleeft aan het schot en ook prima over de renverseerlijn uit te voeren en om gymnastische lijnen te rijden:
van schouderbinnenwaarts tot renvers, van renvers tot schouderbuitenwaarts, van schouderbuitenwaarts tot travers, van travers tot schouderbinnenwaarts.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:48

Simpelman schreef:
Ik ben nieuwsgierig hoeveel meelezers de moeite zouden willen nemen hier op te reageren.

Vanochtend heb ik Lante PB gestuurd waarin ik haar bedankte voor haar heldere juiste posten die voor mij heel erg herkenbaar zijn als het gaat om het correct rijden van mijn paard, de oefeningen die we doen en waarom (travers, renvers, SB enz) en de uitleg hoe te rijden die ik heb gehad en nog steeds heb in mijn dressuur lessen.
Met deze post heeft ze wederom de spijker op de kop geslagen en heel helder verwoord waar het mis gaat.
+:)+
Omdat je er expliciet om vraagt Simpelman kruip ik een keer openbaar uit mijn mee leesmodule.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:52

Simpelman schreef:

Ik verwacht een heel arsenaal aan achtertuin GP ruiters,
iedereen weet op Bokt hoe het moet...zeker de anonieme :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:00

listiglistje schreef:
Simpelman schreef:

Ik verwacht een heel arsenaal aan achtertuin GP ruiters,
iedereen weet op Bokt hoe het moet...zeker de anonieme :+

Kijk en vanwege deze toon post ik niet meer in dit topic en is dit wederom voor lange tijd mijn laatste post geweest. Waarschijnlijk ben ik daarin niet de enige.