Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hermelientje schreef:Wat voor hulp geef je Listiglistje als je paard de schouder niet verplaatst? Geef je dan een beenhulp erachteraan? Of iets anders? Waarschijnlijk doet jouw paard het altijd gewoon maar stel dat..
Lante schreef:Wat grappig; wat jij beschrijft is helemaal niet modern, maar wordt al eeuwen zo gedaan.![]()
Dat ik één oefening beschrijf, omdat er een vraag kwam wie er wel eens renvers rijdt en ik daar een antwoord/voorbeeld op geef, wil niet zeggen dat ik geen andere oefeningen rijd, toch?![]()
Je hebt helemaal gelijk!
Ik ben alleen niet zo dat ik geen renvers rijd "want het komt toch niet in de proeven voor". Ik zie het als een extra stukje uitbreiding en een extra oefening die ik in training er mooi bij kan pakken naast alle andere.
Klassiek is helemaal niet star en rechtlijnig.
Het is een leidraad waaromheen je oneindig kunt variëren.
Modern is imo anders dan klassiek in dit opzicht:
Modern is een stuk klassiek met de nadruk op het oog wil ook wat en naar mijn mening.
Heet ipv ontspannen,
Op scherp ipv durchlassig,
tritt in de benen ipv losgelassen in het hele lichaam,
Hand i.p.v. been
etc.
In de basis heeft het nog altijd heel veel raakvlakken, waarschijnlijk omdat alle proeven zijn gemaakt met als leidraad het skala der ausbildung.
Jammer genoeg klopt dat idee niet meer met de jurering, waardoor de beoordeling weg gegleden is van beoordelen van correct gereden oefeningen naar het beoordelen van een showblok.
Het mooie is dat het showblok meer emotie oproept, het is spectaculair om naar te kijken.
Het is alleen niet altijd meer even correct zoals het bedoeld was, namelijk het paard gymnastiseren.
Citaat:Tja Lante als je alleen maar kijkt naar wat er wel eens misgaat en dat dan modern gaat noemen....
listiglistje schreef:MI heb je nog gewoon slecht rijden en goed rijden, dat is in iedere stroming zo.....
Om nu modern af te schilderen als slecht en veel hand ed. is wel heel erg kort door de bocht!
Ik sta iig open voor nieuwe ideeën, de dressuursport ontwikkelt zich en de positieve dingen pik ik daaruit.
De slechte laat ik idd links liggen...
Simpelman had ik hoog zitten, maar ik begin de laatste weken steeds meer het beeld
te krijgen van een stoffige ouwe man (vroeger was alles beter)
Lante schreef:Citaat:Tja Lante als je alleen maar kijkt naar wat er wel eens misgaat en dat dan modern gaat noemen....
Dit is niet eerlijk; ze winnen er veelvuldig goud mee, dat kan ik niet verantwoorden onder de noemer 'er gaat even iets mis'.
Jij moet mijn post nogmaals lezen, je hebt het misschien niet begrepen, maar het staat er wel duidelijk.
Ik moet nu gaan werken, dus ik laat het hier even bij.
Simpelman schreef:Ik ben nieuwsgierig hoeveel meelezers de moeite zouden willen nemen hier op te reageren.
listiglistje schreef:Simpelman schreef:Ik ben nieuwsgierig hoeveel meelezers de moeite zouden willen nemen hier op te reageren.
Ik verwacht een heel arsenaal aan achtertuin GP ruiters,
iedereen weet op Bokt hoe het moet...zeker de anonieme