Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:52

Anoniem schreef:
Ik heb heel wat instructeurs gehad en uiteindelijk heel blij met degene die mij nu helpt. Dit was echt thuiskomen en ik heb bij deze nooit twijfels gehad of gemerkt dat dingen niet werkte.

En dat is weer precies wat ik bedoel. Maar dat "thuiskomen" kan ook alleen maar als je eerst een soort referentiekader hebt.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:54

Ja dat klopt, ik zei andere accenten van je training, geen nieuwe dingen. En ik heb een hele goede trainer op dit moment waar ik heel blij mee ben, dus dat zit wel goed. Maar trainers hebben toch vaak accenten waar je ze meer nadruk op leggen. Bijvoorbeeld juist letten op nageeflijkheid op de buitenteugel op de volte of juist meer stelling onderhouden met je binnenteugel op de volte. Samen maakt dat je helemaal goed doet, maar de ene trainer let meer op het eerste en de andere meer op het tweede.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:05

Vastroesten..? Als je het Scala volgt kom je vanzelf stapje voor stapje verder, weinig vast te roesten aan.
Ik heb juist het idee dat ik mijn paard in verwarring breng als ik opeens in een clinic weer dingen anders zou moeten doen, de hulpen net anders zou moeten geven of accenten opeens op andere dingen zou moeten leggen.
Stelling op de binnenteugel vraag ik nooit, als mijn paard correct gebogen is om mijn binnenbeen en ik heb haar netjes nageeflijk aan de buitenteugel, dan is de stelling automatisch goed. Stelling vragen met je binnenhand werkt alleen in de hand dat je je paard uitnodigt over het buitenschouder te vallen of het laat verbuigen in de hals. Beter kan je de hals er netjes recht voor houden en werken aan het perfectioneren van de lengtebuiging. Dat is dus de reden dat ik geen clinic wil rijden; het snijdt geen hout. Maar goed, ieder zijn ding. :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:10

Wel eens van bedrijfsblindheid gehoord bij instructeurs? Als je stelling vraagt en je paard over de buitenschouder laat vallen, doe je iets niet goed. Daarom moet een paard dus nageeflijk zijn op twee teugels, dus ook op de buitenteugel. Maar dat wil dan niet zeggen dat je met de binnenteugel geen stelling mag vragen/onderhouden. Tenminste dat vind ik. Maar inderdaad, ieder zijn ding.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:14

Ik ken toch genoeg mensen die vastroesten, maar die echt denken dat ze goed bezig zijn en maar alles voor zoete koek aannemen :Y)

Ik heb veel clinics gereden, maar ik heb nog nooit geheel anders als anders moeten rijden hoor :+
Net zoals Jasmijn, denk ik over de goede tips na en neem deze mee in mijn training als het voor ons werkt.
Ik zie het eerder als een welkome aanvulling ipv verwarring....verwarring heb ik nog nooit meegemaakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:16

Ik ga helemaal met je mee Lante.
Ik heb een fijne instructeur die gewoon op alles let. Niets geen trucjes maar gewoon gehoorzaamheid, rechtrichten en nageeflijkheid. Als ik zelf tegen een probleempje aanloop dan hoeft de instructeur eigenlijk niet eens te komen. Die weet a.d.h. van mijn verhaal precies wat ik moet doen. Hij kent mij als zijn broekzak en weet precies waar mijn zwakheden liggen. Maar toch vind ik het fijn als hij er is, al is het alleen maar voor de bevestiging dat ik goed bezig ben.

Vur, ben het wel met je eens dat het paard op beide kanten nageeflijk moet zijn. Ik vraag zelf geregeld om beurten stelling links en daarna rechts enz. enz. Alleen maar om te voorkomen dat het paard zich op een bepaalde kant vast wil zetten. Het is geen standaardregel maar soms is het gewoon even nodig.
Maar Vur, is dit iets wat jouw eigen instructeur je niet leert dan?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:22

Nee hoor, dat hoeft mijn instructeur mij niet meer te leren. Zij hoeft mij eigenlijk alleen maar te begeleiden en te coachen. Ik kan zelfstandig rijden, maar ik heb haar nodig als oog op de grond.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:50

Lante schreef:
Ik heb juist het idee dat ik mijn paard in verwarring breng als ik opeens in een clinic weer dingen anders zou moeten doen, de hulpen net anders zou moeten geven of accenten opeens op andere dingen zou moeten leggen.

Da's ook iets waar ik voor vrees, en waarom ik niet graag van lesgever verander. Mijn merrie is een "specialeke", ze zal heel hard haar best doen, maar als iets te moeilijk is, gaat ze in (licht) verzet, wat haar manier is om aan te geven dat er iets schort, en ze heeft een gevoelige rug. Ze kan ook in het rijden niets laten merken, maar de volgende dag chagrijnig lopen, wss van spier- of rugpijn, en dat mag ook niet de bedoeling zijn. Als je haar voor een (gerechtvaardigd) verzet zou gaan aanpakken, dan schend je natuurlijk haar vertrouwen. Het is echter niet altijd gemakkelijk om te zien waarom ze iets doet, ik merk dat (vooral mannelijke) lesgevers dat nogal snel verkeerd gaan inschatten, haar (lichamelijke) capaciteiten gaan overschatten, met alle gevolgen van dien.

Ik zit natuurlijk niet op wedstrijdniveau (ben ik ook niet van plan), maar ik vind het heel moeilijk om een lesgever/lesgeefster te vinden die
1. het paard en zijn sterktes/zwaktes kan inschatten
2. mij de vrijheid geeft om te zeggen: sorry, dat voelt niet goed, paard of ik kunnen dit nog niet
3. voldoende aan mijn houding en zit werken
4. voldoende afwisselen tussen verschillende houdingen/halslengtes

Lante

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:54

Ze zijn er wel, je moet ze alleen even weten te vinden. ;)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:56

Ik heb in mijn tijd als trainer in het bedrijfsleven juist geleerd dat je in zoveel mogelijk verschillende keukens moet gaan kijken dan leer je het meest. Ik heb ongelofelijk veel geleerd door te kijken naar lessen van andere mensen zowel vroeger in mijn werk als met paardrijden. Ik ga ook heel vaak als toeschouwer kijken bij clinics, erg leuk. En helemaal niks nieuws leren nou dat lijkt me sterk. Voor mij is dat nog lang niet aan de orde. Maar zelfs als je als ruiter al veel verder bent dan ik dan is er toch altijd wel weer een klein dingetje of minimaal 1 ideetje wat kan helpen lijkt mij.

Zo keek ik vorige week naar een dvd van een training van Charlotte Dujardin. Daar vertelde Carl en zij dat ze nooit "zomaar" een hoek van de bak doorrijden. Dat idee ken ik wel in de zin van de hoeken bewust rijden, goed de hoek inrijden enz. Maar wat zij deden ging een stap verder. Zij reed soms de hoek wel (al dan niet het paard meer op het achterbeen zettend) maar soms reed ze de hoek gewoon niet. Ze hield halt net voor de hoek en draaide dan soms met het hoofd naar de bakrand of juist de andere kant op. Of halt en weer verder, enz. enz. Op deze manier hadden ze dus heel veel variatie in de manier waarop ze al dan niet de hoeken van de bak doorreden. Dit alles vanzelfsprekend om het paard echt elke pas attent te houden. Ik ken dat principe wel maar ik heb dat nog nooit zo consequent en op die manier gezien. Jullie wel? En zo zijn er wel meer van die dingen die je dan ziet en dat is toch gewoon een aanvulling op wat je al weet.

Ik heb juist geleerd in het bedrijfsleven dat je erg moet oppassen met mensen die te verdedigend zijn over hun eigen toko, zoals instructeurs die beledigd zijn als je eens les van iemand anders wilt hebben of stallen die geen instructeurs van buiten toelaten.

Verder lijkt het me prachtig als je instructeur les geeft volgens het skala Lante maar het gaat toch niet alleen om de theorie. Mijn instructrice zal het mij wel uitleggen als theorie maar niet iedereen leert op die manier. Kinderen willen misschien wel gewoon "doen" of leren door "trial and error". Dan zal mijn instructrice gewoon aanwijzingen geven op het niveau van het kind. En soms heeft zo'n jongedame echt al een veel betere basis dan ik terwijl ze van het skala nog nooit gehoord heeft. Verschillende mensen leren op verschillende manieren (hier weet ik toevallig iets meer van dan van paardrijden). Een goede lesgever kan zich aan de leerling aanpassen.

@vur
Naar aanleiding van de twee teugels moet ik opeens denken aan een opmerking van Jeanette Haazen toen ik eens bij een clinic van haar ging kijken. Ze zei: ik ben niet zo van dat binnen- en buitenteugelverhaal. Ik ben meer van het fijne gevoel dat je heel simpel op twee teugels rijdt. Kijk en dat is nou een opmerking waar ik heel veel aan gehad heb, dat wil ik ook!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:05

Hermelientje schreef:
Ik heb in mijn tijd als trainer in het bedrijfsleven juist geleerd dat je in zoveel mogelijk verschillende keukens moet gaan kijken dan leer je het meest. Ik heb ongelofelijk veel geleerd door te kijken naar lessen van andere mensen zowel vroeger in mijn werk als met paardrijden. Ik ga ook heel vaak als toeschouwer kijken bij clinics, erg leuk. En helemaal niks nieuws leren nou dat lijkt me sterk. Voor mij is dat nog lang niet aan de orde. Maar zelfs als je als ruiter al veel verder bent dan ik dan is er toch altijd wel weer een klein dingetje of minimaal 1 ideetje wat kan helpen lijkt mij.

Daar ben ik het dan wel mee eens, ik leer veel van kijken naar anderen, ben alleen voorzichtig om met eigen paard te gaan "experimenteren". Zeker tijdens een les laat je je soms over je grenzen pushen (al heb je soms ook lesgevers die dan weer te weinig vragen, kom je ook niet mee vooruit).

Ik denk dat die methode van eerst alles aan de hand leren voor mij best zou werken, heb echt wel een super paard hierin, reageert bijna telepathisch.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:06

Precies mijn gedachte Hermelientje! :)

Dat van die hoeken en/of oefeningen iedere x op een totaal andere manier uitgevoerd, pas ik toe in mijn training.
Mijn instructrice heeft mij dat aangeleerd, werken aan de controle is zo belangrijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:08

Ik herken dat wel Hermelientje. Zodra mijn paard eigen initiatief doe ik wat anders. Dat is ook met het tempo. ik ben de gehele tijd bezig met tempowisselingen. En niet alleen lange stukken of van verzameld naar de uitgestrekte gang maar juist alles wat daar tussen zit. Vaak is het zo klein dat alleen een geoefend oog ziet dat mijn paard wat naar voor of terug op het achterbeen moet komen.
Halthouden in de hoek zal ik niet snel doen. Ik probeer toch eigenlijk altijd wel alles voorwaarts te doen. Dus of een stapovergang of een tempowisseling.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:11

Toch heb ik in clinics de laatste jaren echt niks nieuws gehoord. Ik kan het ook niet helpen. :D

Dat van die nageeflijkheid op twee teugels is iets wat ik zelf ook als rode draad heb, alhoewel soms de nadruk meer op de binnen- of buitenteugel komt, al naar gelang het paard aanvoelt en eventueel gecorrigeerd moet worden. Maar de basis is nageeflijkheid op twee teugels. Daarom kan ik ook niet zoveel met het verhaal dat je met je binnenbeen naar je buitenteugel moet rijden. Heel vaak zitten de paarden dan op de buitenteugel "vast".

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:12

Anoniem schreef:
Ik herken dat wel Hermelientje. Zodra mijn paard eigen initiatief doe ik wat anders. Dat is ook met het tempo. ik ben de gehele tijd bezig met tempowisselingen. En niet alleen lange stukken of van verzameld naar de uitgestrekte gang maar juist alles wat daar tussen zit. Vaak is het zo klein dat alleen een geoefend oog ziet dat mijn paard wat naar voor of terug op het achterbeen moet komen.
Halthouden in de hoek zal ik niet snel doen. Ik probeer toch eigenlijk altijd wel alles voorwaarts te doen. Dus of een stapovergang of een tempowisseling.

Ja, ik had ook niet anders verwacht, want je zult het wel regelmatig hebben gezien tijdens hun training neem ik aan. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:14

Ja, toch heb ik het niet van hen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:16

Hermelientje schreef:
Jullie wel? En zo zijn er wel meer van die dingen die je dan ziet en dat is toch gewoon een aanvulling op wat je al weet.

Jawel, maar dat geldt natuurlijk ook voor het eens been geven om te kijken of ie nog wel wakker/attent is op het been. Of uberstreichen om te checken of ie nog wel de hand wil volgen.
Of om een oefening een paar x door te rijden en dan net even anders. Het is belangrijk dat het paard op jou(w hulp) wacht en niet voor je uit gaat. Niet "zomaar" rond te rijden maar steeds bewust zijn waar je mee bezig bent. Vaak is je paard attenter dan dat je zelf bent en is het belangrijk om zijn belangstelling bij jou te houden dan bij zijn omgeving. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik (komt ie weer) aanleuning zo belangrijk vind.

Hermelientje schreef:
Ik heb juist geleerd in het bedrijfsleven dat je erg moet oppassen met mensen die te verdedigend zijn over hun eigen toko, zoals instructeurs die beledigd zijn als je eens les van iemand anders wilt hebben of stallen die geen instructeurs van buiten toelaten.

Pff ja dat is waar. En inkomstenderving kun je ook op een andere manier oplossen. Ik vind het kunnen kiezen voor een eigen instructeur een groot goed. Maar dat is bijna nergens. Jammer.

Hermelientje schreef:
Een goede lesgever kan zich aan de leerling aanpassen.

En aan de mogelijkheden van het paard en de combinatie als geheel.

Hermelientje schreef:
@vur
Naar aanleiding van de twee teugels moet ik opeens denken aan een opmerking van Jeanette Haazen toen ik eens bij een clinic van haar ging kijken. Ze zei: ik ben niet zo van dat binnen- en buitenteugelverhaal. Ik ben meer van het fijne gevoel dat je heel simpel op twee teugels rijdt. Kijk en dat is nou een opmerking waar ik heel veel aan gehad heb, dat wil ik ook!

Mooi dat ze dat zo zeggen, maar dan ook nog graag goed uitleggen hoe je daar komt :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:24

vur schreef:
Daarom kan ik ook niet zoveel met het verhaal dat je met je binnenbeen naar je buitenteugel moet rijden. Heel vaak zitten de paarden dan op de buitenteugel "vast".

Het paard zit dan niet "vast" op de buitenteugel maar de ruiter/amazone. Die begrenst dan te strak/ of te vroeg waardoor het binnenachterbeen ook niet door kan komen. Het binnenteugel buitenteugel "verhaal" zijn hulpjes om even te gebruiken als je het met je been/zit niet redt. (Afhankelijk van de africhting). Maar het verhaal klopt wel (voelt als naar de buitenteugel toe).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:29

Ik heb gewoon gelijke druk op 2 teugels ook al ga ik de bocht door of al zet ik een oefening in.
binnen/buitenteugel doe ik niet aan, ik werk wel met het verplaatsen van de schouders.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:40

Bij uberstreichen wordt de hand niet gevolgd, maar houdt het paard het tempo, de impuls en de aanspanning zelf een pas/enkele passen vast met de buikspieren zonder de hand te volgen.

Je hand laten volgen is een totaal andere oefening, een basis oefening om te kijken of je daadwerkelijk aanleuning hebt en je paard correct over de rug loopt.

Het skala is niet star, je kunt er alle kanten mee op en net zo goed een afwisselend programma rijden met bijvoorbeeld verschillende manieren van hoeken rijden etc.
Je paard hoor je natuurlijk aan twee teugels te rijden, maar voor de juiste lengtebuiging heb je de buitenteugel nodig om het schouder te leiden/controleren, zodat het om het binnenbeen buigt, simpel gesteld. De binnenhand is enkel daar, in aanleuning en verbinding net als het buitenbeen dat wakend aanwezig is.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:47

vur schreef:
Toch heb ik in clinics de laatste jaren echt niks nieuws gehoord. Ik kan het ook niet helpen. :D

Dat van die nageeflijkheid op twee teugels is iets wat ik zelf ook als rode draad heb, alhoewel soms de nadruk meer op de binnen- of buitenteugel komt, al naar gelang het paard aanvoelt en eventueel gecorrigeerd moet worden. Maar de basis is nageeflijkheid op twee teugels. Daarom kan ik ook niet zoveel met het verhaal dat je met je binnenbeen naar je buitenteugel moet rijden. Heel vaak zitten de paarden dan op de buitenteugel "vast".

Dan ga je of niet naar de goede clinics of moet je nu zelf clinics geven. :D
In het laatste geval geef ik me nu alvast op!

Inderdaad dan zie je zo'n arme ruiter die al veel te veel druk op de buitenteugel heeft en geen druk op de binnenteugel en dan blijft de lesgever maar dat riedeltje afdraaien: rij met je binnenbeen naar de buitenteugel. Mijn dochter noemde dat altijd holle frase-instructeurs.

@Babootje
Dat deed Jeanette wel hoor. Het was nog een jeugdige ruiter maar je zag veel vooruitgang in korte tijd. Maar toegegeven 1 clinic is natuurlijk niet genoeg om blijvend verschil te maken, daarvoor heb je toch regelmatige lessen nodig. Maar het kan toch geholpen hebben om het meisje heel even dat gevoel te geven. Nu weet ze in ieder geval dat dat gevoel bestaat.

@Gast5428
Dat van die subtiele schakelingen en steeds iets anders doen dat weet en doet Charlotte heus ook wel. ;) Het ging juist specifiek om de hoeken van de bak waar de meeste ruiters dit niet toepassen. Dus dan lopen paarden toch de hoek door met de verwachting van ik moet door de hoek. Ik geloof dat Listiglistje wel begreep wat ik bedoelde. ;)

@listiglistje
Dat dat is precies wat ik wil dat gevoel. Lukt nog lang niet altijd helaas. Hoe verplaats jij de schouder dan precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:48

Ik had je wel begrepen hoor Hermelientje. :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:49

Lante schreef:
maar voor de juiste lengtebuiging heb je de buitenteugel nodig om het schouder te leiden/controleren

Dit doe ik zo niet hoor...ik plaats gewoon mij beide handen 1 cm naar buiten, druk blijft gelijk op beide teugels!

Ik heb geen buitenteugel nodig voor LB te vragen, hij verplaatst zijn schouders prima op bovenstaande manier.

Lijkt mij ook erg vermoeiend om de hele tijd binnen/buitenteugel, binnenbeen-buitenbeen te denken :o
Daar doe ik niet aan, ik ben een luie ruiter en ik houd het graag simpel...
wat dat betreft kan ik mij vinden in de uitspraak van Jeanette Haazen die Hermelientje hier eerder plaatste.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:51

[quote="Lante"]Bij uberstreichen wordt de hand niet gevolgd, maar houdt het paard het tempo, de impuls en de aanspanning zelf een pas/enkele passen vast met de buikspieren zonder de hand te volgen.

Je hand laten volgen is een totaal andere oefening, een basis oefening om te kijken of je daadwerkelijk aanleuning hebt en je paard correct over de rug loopt.

excuus, je hebt gelijk natuurlijk :D ik bedoelde overigens daarnet het laatste.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:54

Wat voor hulp geef je Listiglistje als je paard de schouder niet verplaatst? Geef je dan een beenhulp erachteraan? Of iets anders? Waarschijnlijk doet jouw paard het altijd gewoon maar stel dat..