[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:17

Foulplay_ schreef:
Ff iets wat niemand zal interesseren :P ;
Maar mijn paardje komt gewoon aan de teugel als hij ontspannen en tevreden loopt.. *D
Khoef er dus eigenlijk niets voor te vragen, gewoon mooie tempowisselingen & goed losrijden ^^

Bij mij m'n andere verzorgpaard ook maar de fjord niet Als ie het leuk vind gaat hij vanzelf aan de teugel

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:23

Als ie het leuk vindt?

Je bedoelt wss: als ik correct rij? :D

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:12

Ja, das waar, alles is natuurlijk beter dan aan de teugel "zagen" of hoe jullie dat ook zeggen :D

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:17

Kadankovitch schreef:
@Anoniempje,
Hallo, ben je niet bang dat als je berichten toch door worden gelezen dat de lezer hiervan een en een optelt en dat ook wel weet wie je bent en over welke instructrice je het hebt?

De trieste waarheid is dat anoniempje niet vreselijk bang voor herkenning hoeft te zijn. Zo'n driekwart van de instructrices die ik aan het werk zie voldoet aan het door haar geschetste plaatje, het hoofd moet op de "goede" plaats desnoods met veel kracht en alles wat zich achter de hals van het paard bevindt zou net zo goed onzichtbaar kunnen zijn. Het africhtingsscala schijnt tegenwoordig iets voor oude of zeer ouderwetse mensen te zijn, de gemiddelde instructeur/instructrice wil hier echt helemaal niets over kwijt. Ik prijs me nog dagelijks gelukkig dat ik zelf zo'n "ouderwetse" uitzondering heb getroffen.

Ik vind het trouwens heel spijtig dat het voor u zo moeilijk is om actief met de paardensport bezig te zijn, maar zoals de Britten het zeggen "your loss is our gain".

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:53

@ Hermelientje, m.b.t. uw laatste zin: Je suis vieux, mais je suis vif }> .

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:59

Ik bedoel: pas op, ik heb de hoop nog niet helemaal opgegeven, als ik genoeg rust hou en met een paar nieuwe gewrichten, maakt ik jullie het leven nog lekker zuur gna }> grinnik :P gna ;) . EN nu moeten jullie me vooral (niet) serieus nemen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:13

Kadankovitch schreef:
Ik bedoel: pas op, ik heb de hoop nog niet helemaal opgegeven, als ik genoeg rust hou en met een paar nieuwe gewrichten, maakt ik jullie het leven nog lekker zuur gna }> grinnik :P gna ;) . EN nu moeten jullie me vooral (niet) serieus nemen.

O jee zover had ik nog helemaal niet doorgedacht. :D
Met "gain" duidde ik slechts op u als aanwinst op bokt nu u tijd heeft voor de virtuele paardenwereld. *D
Ik heb nog nooit erg veel rivaliteit tussen de dressuurruiters op bokt kunnen ontdekken, eerder lijkt men plezier te hebben in elkaars prestaties. De echte veldslagen op Bokt gaan tussen iets wat men "naturals" en "traditionelen" noemt en natuurlijk tussen de bitlozen en bitruiters.

Ik heb de diverse standpunten over de weerstandbiedende hand gelezen en ik zit zelf met het volgende probleem. Ik zie het volgende om me heen gebeuren, veel paarden geven keurig na in eerste instantie op de weerstand biedende hand. Echter vaak gebeurt dit terwijl het hoofd zich nog niet in de door de instructeur (of ruiter) gewenste positie op de loodlijn (of tegenwoordig zelfs vaak daarachter) bevindt. Er worden dan aanwijzingen gegeven als "doorvragen". Dus in plaats van beloning op de op zich goede reactie krijgt het paard juist een negatieve bekrachtiging. Als ik een paard was zou ik er dan ook mee ophouden en een andere uitweg zoeken.

Ik zal de laatste zijn om Ernest van Loon tegen te spreken maar het valt me wel op dat dit weerstand bieden bijna het enige is waar sommige instructeurs mee bezig zijn, de rest van de rijkunst wordt overgeslagen. U heeft het geluk (of de wijsheid) gehad om goede instructeurs uit te zoeken. Vaak krijgen mensen die problemen hebben met aan de teugel rijden het advies om een goede instructeur te zoeken. Maar ja als (relatieve) beginner weet je helemaal niet wat goed is. Ik ben wel benieuwd naar wat praktisch advies. Waar zouden mensen op moeten letten als ze een instructeur zoeken die ze echt kan helpen met het "aan de teugel rijden".

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:31

Hermelientje schreef:
Waar zouden mensen op moeten letten als ze een instructeur zoeken die ze echt kan helpen met het "aan de teugel rijden".

Waar ik aan denk is veel info zoeken hoe het eruit moet zien. Daarna veel kijken naar de klanten van verschillende instructeurs en hun lessen. Als dat vriendelijk en duidelijk over komt is het goed. Ook is belangrijk dat je kan zien dat de aanwijzingen die de instructeur geven ook de ruiter helpen.

Het kijken naar (prive) lessen is imo altijd leerzaam, ook van hun fouten kun je leren.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:38

Als je instructeur je helpt met goede houding en naar ontspanning rijden komt aan de teugel toch vanzelf? dus denk dat je op die twee dingen moet letten.
Gisteren had ik les en het ging zo lekker vooral linksom, ze liep helemaal ontspannen en gaf zich helemaal. Rechtsom ben ik nog veel aan het zoeken met mijn houding ik knak links in bij mijn heup dus ik duw haar een beetje naar buiten. Maar tiara was gisteren zo haar best aan het doen dat ze zelfs op die hand wel ontspannen bleef en ze liep precies heen waar ik heen wees met mijn houding, helaas wees ik dus de verkeerde kant op. Maar het was echt een heerlijk gevoel :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:15

elcke schreef:
Als je instructeur je helpt met goede houding en naar ontspanning rijden komt aan de teugel toch vanzelf? dus denk dat je op die twee dingen moet letten.

Hier heb ik eigenlijk ook een probleem mee, helaas gaat het bij mij helemaal niet vanzelf vanuit ontspanning. Zeker ik zie goede ruiters bij wie het ogenschijnljk vanzelf gaat en die elk paard binnen een half uur beter aan het lopen hebben. Mijn houding zal zeker wat te wensen over laten, want ik was oud toen ik begon, dus daar zou een oorzaak kunnen liggen.

Vooropgesteld dit: ontspanning bij het paard is wat mij betreft duizenden malen beter dan het vreselijke getrek aan de voorkant en tegelijkertijd porren met sporen (de geef gas en rem tegelijk methode). Maar in mijn beleving heeft het dressuurmatig trainen van het paard niet alleen te maken met ontspanning bij het paard maar ook met een zekere mate van inspanning en aanspanning (bij de ruiter kan er volgens mij nooit genoeg ontspanning zijn). Ik merkte eerder in dit topic ook verwarring over ontspannen "stofzuigen" en voorwaarts/neerwaarts lopen.

Waarom zou een paard zich eigenlijk "vanzelf" gaan inspannen, hij weet toch helemaal niet dat het doel is dat hij beter wordt van de training en ons dan langer kan dragen in goede gezondheid. Mijn instructrice verzekert mij dat ik een volkomen normaal paard (nou ja eigenlijk pony) heb en ik geloof haar. Maar mijn paard probeert o.a. het volgende om onder het werk uit te komen, vertragen, versnellen, over de buitenschouder weglopen, naar binnen vallen, de verkeerde stelling nemen, een achterbeen buiten de massa plaatsen of een willekeurige snelle combinatie van één of meer van deze zaken.

Als mensen zeggen dat "aan de teugel vanzelf gaat" vind ik dat net zoiets als zeggen dat je een concert van Beethoven kunt spelen als je een instrument hebt en noten kunt lezen.

Even een eigen opzetje waar ik persoonlijk op zou letten bij de zoektocht naar een goede instructeur.

Eerst de didactische vaardigheden. Vriendelijk en duidelijk zoals Superwoman schrijft is mooi meegenomen. Vooral iemand die probeert uit te leggen wat je wel moet doen en niet de hele tijd kritiek heeft omdat je iets fout doet, zonder daarbij aan te geven wat je dan wel moet doen.

Dan even inhoudelijk.
Om te beginnen iemand die het niet gemakkelijker voorstelt dan het is en je geen snelle resultaten voorspiegelt.
Iemand die je leert controle te hebben over het tempo van je paard, zowel naar voren als terug. Om dat te hebben zul je eerst al moeten leren voelen wanneer het paard uit zichzelf gaat versnellen/vertragen. Iemand die je uitlegt wat impuls is en dat een ondertredend achterbeen noodzakelijk is. Iemand die je leert voelen wanneer je paard op eigen benen loopt en goed in het spoor. Iemand die je helpt je paard sterker en leniger te maken. Iemand die verstand heeft van de verschillen tussen paarden, hun sterke en zwakke kanten lichamelijk gezien. Iemand die oog heeft voor het karakter van jouw paard. Iemand die je leert het paard onvoorwaardelijk aan het been te maken. Iemand die je het gevoel geeft dat je snapt waar je mee bezig bent en dat er ook verbetering in zit (hoe langzaam dan ook). Iemand die je leert hoe je een goede training met een paard opbouwt, inclusief het correct instappen. Iemand die je leert het paard op een correcte en eerlijke manier te corrigeren (eigenlijk toch altijd wel wat oneerlijk vanuit het paard gezien want meestal is het puinruimen voor eerder door jou of anderen gemaakte fouten, maar gelukkig zijn de meeste paarden vergevingsgezind). Iemand die zelf niet vindt dat hij/zij de wijsheid in pacht heeft maar zelf ook bereid is om bij te leren. Iemand die bereid is een antwoord op een vraag te geven en uitleg over het nut en effect van een bepaalde manier van trainen.

Nou ja dit is maar een eerste opzet om een instructeur te vinden bij wie het mogelijk gaat lukken om het paard aan de teugel te rijden. Aanvullingen en correcties zijn meer dan welkom. O ja en met die tip van Superwoman om te kijken naar de privélessen van anderen ben ik het helemaal eens.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:49

denk dat je het zo mooi omschreven hebt wat belangrijk is bij het zoeken van een goede instructeur hermelientje en zo te lezen heb ik het getroffen met die van mij dan :)
Voorwaarts neerwaarts is altijd belangrijk bij rijden, maar je ziet dit veel gebeuren met snukken aan de teugels, ipv naar beneden rijden door ontspanning en voorwaarts zijn

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:19

Ik heb mijn paard lange tijd met thiedemann gereden (ik wist eigenlijk niet beter, was 12) maar nou bedacht ik me dat zonder thiedemann misschien ook wel moest gaan lukken en dat dat misschien beter voor mijn pony zou zijn. Dus toen ben ik thuis zonder thiedemann gaan rijden (ongeveer anderhalve maand nu) en het bevalt me best goed! Mijn pony is veel kijkeriger (op de positieve manier) en ik heb het gevoel dat ik hem veel vriendelijker rijdt en dat ie daardoor wat meer op eigen benen loopt. Maar nu zeurt mijn opa(daar is de pony eigenlijk van) de hele tijd dat ik hem nu niet meer aan de teugel rijdt en dat ie weer aan de teugel moet. Mijn pony loopt nu lekker met zijn neusje er uit maar hij begint puur uit ontspanning en stelling etc. wel meer te zakken, en ik zie dat erg positief maar het gaat mijn opa te langzaam. Met de thiedemann reed ik hem veel 'makkelijker' aan de teugel, maar ik wil het ook zonder kunnen! Moet ik gewoon op mijn manier doorgaan, dus dat ie nog lekker met z'n neusje eruit loopt en nog niet een 100% ruggebruik heeft, of toch maar weer met thiedemann zodat ik mijn pony makkelijker los kan krijgen en dat ie dan misschien wel beter ruggebruik heeft?

Als ik wel op mijn manier doorga dan is het beste toch gewoon veel figuren rijden en overgangen zodat ie lekker los wordt? :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:41

Ik vind het juist heel goed van je dat je het zonder probeert, en ook vooruitgang ervaart! Denk dat je dit ook wel tegen je opa kunt zeggen, en dat jullie visies daarin dan waarschijnlijk verschillen! Niks mis mee!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:46

Hermelientje schreef:
[
Waarom zou een paard zich eigenlijk "vanzelf" gaan inspannen, hij weet toch helemaal niet dat het doel is dat hij beter wordt van de training en ons dan langer kan dragen in goede gezondheid. Mijn instructrice verzekert mij dat ik een volkomen normaal paard (nou ja eigenlijk pony) heb en ik geloof haar. Maar mijn paard probeert o.a. het volgende om onder het werk uit te komen, vertragen, versnellen, over de buitenschouder weglopen, naar binnen vallen, de verkeerde stelling nemen, een achterbeen buiten de massa plaatsen of een willekeurige snelle combinatie van één of meer van deze zaken.

Als mensen zeggen dat "aan de teugel vanzelf gaat" vind ik dat net zoiets als zeggen dat je een concert van Beethoven kunt spelen als je een instrument hebt en noten kunt lezen.

inspannen, als aan de teugel gaan - bedoel je?
Aan de teugel is een gevolg en geen doel. Dat het paard die houding aan neemt, is omdat dat prettig is. De reden waarom het paard die houding niet wil aannemen is wanneer het paard niet in orde is, of (in de meeste gevallen) wanneer de ruiter het paard onbedoeld tegen werkt.

De vergelijking met een consert vind ik onzin! :o
theorie is anders dan gevoel. De ruiter moet zich aanpassen aan het paard, Ookal zijn de 'handelingen' hetzelfde, het resltaat komt uit de timing van de ruiter. Zoals gezegd, meestal is op tijd 'loslaten/ontspannen' een groot probleem.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 01:17

@Hermelientje:
Als ik rare tekentjes en nog eigenaardigere geluiden tracht op te schrijven, dat ben of helemaal gaga geworden of ik meen het niet echt. Maar ik beide gevallen neme men mij NIET SERIEUS, aub.
Mijn teerbeminde doctoren hebben mij, bijna de hele dag, van 9uur tot 18 uur, getracteerd op hun kennis en mishandeling, pardon; behandeling (hoe kan ik mij zo vergissen). Ik had zo de pest in, dat ik de kont tegen de kribbe heb gegooit, en toch maar ben gaan rijden.
Zowel Nimble als Védrie gingen fijn. Védrie heeft z'n eerste passage pasjes gedaan. Om met Haddock: eind goed, al goed. Ik heb veeel moeten rusten tussendoor, dus ik lees nu pas Uw bericht (kwart voor een, middernacht).
Ik wil graag op Uw vraag antwoord geven, zoals op een eerder gestelde vraag/opmerking, maar ik weet niet of ik morgen op kan staan (letterlijk), dus hopelijk wilt U wellicht een paar dagen wachten.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:12

superwoman schreef:
Hermelientje schreef:
[

inspannen, als aan de teugel gaan - bedoel je?
Aan de teugel is een gevolg en geen doel. Dat het paard die houding aan neemt, is omdat dat prettig is. De reden waarom het paard die houding niet wil aannemen is wanneer het paard niet in orde is, of (in de meeste gevallen) wanneer de ruiter het paard onbedoeld tegen werkt.

De vergelijking met een consert vind ik onzin! :o
theorie is anders dan gevoel. De ruiter moet zich aanpassen aan het paard, Ookal zijn de 'handelingen' hetzelfde, het resltaat komt uit de timing van de ruiter. Zoals gezegd, meestal is op tijd 'loslaten/ontspannen' een groot probleem.

Nou nee zo bedoelde ik het niet helemaal. Ik ben het helemaal met je eens dat aan de teugel een gevolg is van het in orde zijn van tal van andere zaken. Maar ik heb bedenkingen tegen kort door de bocht omschrijvingen in de trant van "als jij ontspannen zit en je paard niet in de weg zit en het paard is ontspannen, dan komt hij vanzelf aan de teugel". Als het zo gemakkelijk was allemaal dan zou bijna iedereen het toch kunnen, terwijl ik om me heen zie dat mensen die een paard dressuurmatig echt goed rijden (dan heb ik het dus over mensen die een paard kunnen gymnastiseren oftewel verbeteren) meestal al jaren goede en vakkundige instructie hebben (of hebben gehad). Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen bij wie het "vanzelf" gaat. Als ik alleen al de - inhoudelijk vaak zeer goede - adviezen lees die jijzelf en andere mensen in dit topic geven, dan komt er toch echt een hoop bij kijken, dus zo "vanzelf" is het toch allemaal niet.

Verder neemt een paard van nature een hele andere houding aan dan wij willen, hij loopt meestal op de voorhand en lang niet altijd precies met zijn achterbenen in het spoor van zijn voorbenen. Als het zo prettig zou zijn voor het paard waarom doet hij het dan in de wei maar zo zelden (en meestal uitsluitend bij opwinding of showen). Het blijft toch volgens mij zo dat wij het paard sterker en leniger willen maken om ons beter en fijner te kunnen dragen, het is toch niet iets dat van het paard uitgaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:49

Dat is altijd het dubbele van het hele verhaal.
Alles moet kloppen, je houding, je zit, handhouding, paard moet aan de hulpen staan, los door het lijf, rechtgericht...... dat zijn dingen die moeilijk zijn om voor elkaar te krijgen. Aan de andere kant is het zo in mijn ervaring dat je idd niets extra hoeft te doen - als in kneepjes geven, ophoudingen, druk zetten - dat hoeft allemaal niet. Je moet alleen wel alles goed doen. Dat maakt het moeilijk, denk ik.

Je been stimuleert het paard voorwaarts, met je zit en houding sta je het paard toe de rug bol te maken, je handen zijn zacht, gevoelig en nageeflijk, met gelijk gewicht (ik praat liever niet over druk) op beide teugels. Je buitenhand en buitenbeen begrenzen in de lengtebuiging, je binnenbeen stimuleert het paard met het binnenachterbeen te dragen, en wederom staan de handen het de zit toe...
En daar zit hem volgens mij ook de moeilijkheid, de balans tussen toestaan en begrenzen. Veel mensen vinden het zelf moeilijk om na te geven. Het is ook gewoon veel voelen, voelen wanneer de rug losgelaten wordt en achter de schoft omhoog komt, meegeven met de mond, je actieve hulpen timen......

In die zin komt er zeker een hoop bij kijken, en dit is alleen nog maar basiswerk. In principe is het wel zo dat als je verder gaat, die basis steeds uitgebouwd wordt. Maar de simpelste dingen in paardenland zijn vaak nog stevig ingewikkeld. Een goede volte rijden is best moeilijk. Een rechte lijn helemaal. Een nette slangenvolte is imo best lastig. En toch zijn het goede oefeningen, voor het paard en voor de ruiter. Het begrenzen en toestaan, en het stellen en buigen komen steeds terug.

Wil je het op de goede manier doen, dan is ieder trucje verkeerd, aan de teugel rijden is geen truc, maar een gevolg van correct rijden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:48

Yamcha schreef:
Dat is altijd het dubbele van het hele verhaal.
Alles moet kloppen, je houding, je zit, handhouding, paard moet aan de hulpen staan, los door het lijf, rechtgericht...... dat zijn dingen die moeilijk zijn om voor elkaar te krijgen. Aan de andere kant is het zo in mijn ervaring dat je idd niets extra hoeft te doen - als in kneepjes geven, ophoudingen, druk zetten - dat hoeft allemaal niet. Je moet alleen wel alles goed doen. Dat maakt het moeilijk, denk ik.

Je been stimuleert het paard voorwaarts, met je zit en houding sta je het paard toe de rug bol te maken, je handen zijn zacht, gevoelig en nageeflijk, met gelijk gewicht (ik praat liever niet over druk) op beide teugels. Je buitenhand en buitenbeen begrenzen in de lengtebuiging, je binnenbeen stimuleert het paard met het binnenachterbeen te dragen, en wederom staan de handen het de zit toe...
En daar zit hem volgens mij ook de moeilijkheid, de balans tussen toestaan en begrenzen. Veel mensen vinden het zelf moeilijk om na te geven. Het is ook gewoon veel voelen, voelen wanneer de rug losgelaten wordt en achter de schoft omhoog komt, meegeven met de mond, je actieve hulpen timen......

In die zin komt er zeker een hoop bij kijken, en dit is alleen nog maar basiswerk. In principe is het wel zo dat als je verder gaat, die basis steeds uitgebouwd wordt. Maar de simpelste dingen in paardenland zijn vaak nog stevig ingewikkeld. Een goede volte rijden is best moeilijk. Een rechte lijn helemaal. Een nette slangenvolte is imo best lastig. En toch zijn het goede oefeningen, voor het paard en voor de ruiter. Het begrenzen en toestaan, en het stellen en buigen komen steeds terug.

Wil je het op de goede manier doen, dan is ieder trucje verkeerd, aan de teugel rijden is geen truc, maar een gevolg van correct rijden.

Dat ben ik helemaal met je eens. Dat bedoelde ik precies toen ik het had over bijvoorbeeld een concert kunnen spelen als je een instrument heb en noten kunt lezen. Dan moet je ook echt nog eerst een heleboel simpele dingen leren die vaak verbluffend moeilijk zijn. Uiteindelijk speel je een instrument ook vanuit volledige ontspanning maar daar heb je wel eerst heel veel oefening en ook vaak een bepaalde inspanning en aanspanning om bijvoorbeeld de handspieren sterker te maken voor nodig. Volgens mij is dressuurrijden toch een soort "ballet" voor het paard en daar moet voor getraind worden om spieren sterker te maken en tegelijkertijd lenigheid te behouden. Toen ik het over inspanning en aanspanning had bij het paard bedoelde ik precies dat. Ik denk dat er bijvoorbeeld voor een verzamelde galop maar zeker voor een piaffe heel wat kracht nodig is, dus ik zie toch echt bij goede ruiters een "ontspannen inspanning" net als bij bijvoorbeeld een goede danser of een concertpianist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:56

Dan denk ik dat ik je aardig begrijp.
Het punt is, dat veel mensen het aan de teugel gaan wel als doel zien, en er vervolgens allerlei trucjes voor uit de kast trekken, die rijtechnisch niet alleen onjuist, maar ook ongewenst zijn. Wil je verder, dan zal het gebrek aan een goed opgebouwde basis je tegen gaan werken, en de trucs zelf ook.

Je basis moet goed zijn, alles moet kloppen, en je hoeft er niets extra voor te doen..... "alleen maar" correct rijden, dat is denk ik wat superwoman bedoelt en dat ben ik volledig met haar eens. Maar dat het makkelijk is, nee. Het idee is simpel.

Ik heb wel een groot probleem met de trucjes, omdat ze rijtechnisch niet alleen verkeerd zijn, maar ook omdat ze imo veelal onvriendelijk zijn, en het paard dwingen ipv uitnodigen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:56

Yamcha schreef:
Je basis moet goed zijn, alles moet kloppen, en je hoeft er niets extra voor te doen..... "alleen maar" correct rijden, dat is denk ik wat superwoman bedoelt en dat ben ik volledig met haar eens. Maar dat het makkelijk is, nee. Het idee is simpel.

Idd, dat bedoel ik ja.
Nergens heb ik gezegd dat het makkelijk is.

Wat ik heb gemerkt dat veel mensen denken dat ze redelijk goed kunnen rijden, terwijl dat nog niet het geval is. Geen dubbele/tegenstrijdige signalen geven is gewoon moeilijk, doordat je je lichaamsdelen afzonderlijk onder controle moet houden en dus ook ontspannen.Veel dingen/handelingen gaan vaak automatisch en die moet je afleren. (been geven en spanning of zelfs trekken aan de teugel etc gaan vaak vanzelf en moet je afleren)
Voor verzamelde galop en de piaffe is idd veel kracht en lenigheid nodig, maar voor het simpel (zonder oprichting) aan de teugel lopen niet.
Zelfs sommige groene paarden lopen bij een goede ruiter al een paar pasjes aan de teugel als ze net onder het zadel zijn. Voor de paarden is dat niet moeilijk of onnatuurlijk.

Als je de basis onder de knie heb, komt 'het aan de teugel' echt vanzelf.

yamcha schreef:
Ik heb wel een groot probleem met de trucjes, omdat ze rijtechnisch niet alleen verkeerd zijn, maar ook omdat ze imo veelal onvriendelijk zijn, en het paard dwingen ipv uitnodigen.

idd, de ruiter blijft het paard tegenwerken en het paard buigt zich in verkeerde en vreemde bochten om toch te kunnen voldoen aan de 'vraag' van de ruiter en er het minste hinder/pijn (op korte termijn) ervan te krijgen.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:49

dat bedoel ik ook met naar ontspanning rijden, dat je de basis helemaal er inrijd. Daar ben ik nog veel mee aan het stoeien, maar als ik uiteindelijk goed zit, idd het grootste deel klopt loopt ze zo ontspannen en komt ze aan de teugel zonder iets te doen met je handen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:59

superwoman schreef:
Wat ik heb gemerkt dat veel mensen denken dat ze redelijk goed kunnen rijden, terwijl dat nog niet het geval is. Geen dubbele/tegenstrijdige signalen geven is gewoon moeilijk, doordat je je lichaamsdelen afzonderlijk onder controle moet houden en dus ook ontspannen.Veel dingen/handelingen gaan vaak automatisch en die moet je afleren. (been geven en spanning of zelfs trekken aan de teugel etc gaan vaak vanzelf en moet je afleren)

Dat zie je idd veel. Paardrijden is een kunst op zich.
Veel mensen denken dat zodra die hals gebogen is, ze kunnen rijden, maar kunnen niet zien of ze te maken hebben met een valse knik, of dat het paard écht afbuigt. En idd..... been geven en je lichaam verder stilhouden (of eigenlijk ontspannen mee laten gaan in de beweging) en met de hand ook die voorwaartse beweging toestaan is een moeilijke.
Ik ben aan het leren om in de wending met mijn binnenbeen het binnenachterbeen te stimuleren, tegelijkertijd met de binnenhand de voorwaartse beweging toe te staan, en met buitenbeen en buitenteugel schouder en heup te begrenzen...... en dat blijkt erg lastig, omdat ik de neiging heb met de binnenhand wat terug te werken, waarmee ik het paard echt tegenwerk, en als resultaat het paard soms ineens met de kin op de borst haast loopt :o en over de buitenschouder wegloopt, omdat ik daar onvoldoende begrens, terugvalt in tempo, omdat mijn hand dan niet nageeft...... rijden blijft verdraaid moeilijk. Ik moet sowieso regelmatiger lessen nemen........

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:16

Mijn paard gaat ook vanzelf aan de teugel lopen wanneer ze ontspannen loopt.. Gewoon haar goed inrijden, in het begin veel stappen en overgangen maken, veel wendingen. Sturen met je bekken, draai je lijf naar waar je heen wilt. Als je aan de teugels trekt om bijvoorbeeld een volte te rijden wordt het er niet beter op :) ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:30

NIet je lijf draaien, alsjeblieft. Kijken waar je heen wilt is ruim voldoende. Dat idiote gedraai werkt het paard alleen maar tegen. Iedere beweging/hulp die niet strikt noodzakelijk is, werkt tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:33

:D Komt wel goed joh.