Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:23

Ik heb nu voor mezelf lessen van Jo Willems ingepland, die vraagt wel 80 euro per uur :D

Ik train ook niet heel het jaar bij dezelfde maar meerdere (trainingsweek, clinics etc)

Per jaar heb ik van zo'n 4/5 mensen les, naast mijn vaste instructrice :)

Frisse blik is nooit verkeerd en ze vullen elkaar allemaal goed aan!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:32

listiglistje schreef:
Ik heb nu voor mezelf lessen van Jo Willems ingepland, die vraagt wel 80 euro per uur :D

Ik train ook niet heel het jaar bij dezelfde maar meerdere (trainingsweek, clinics etc)

Per jaar heb ik van zo'n 4/5 mensen les, naast mijn vaste instructrice :)

Frisse blik is nooit verkeerd en ze vullen elkaar allemaal goed aan!

Wij hebben ook bij verschillende instructeurs gelest. Ik heb gemerkt dat dat niveau (vanaf inter) wel nodig is. Maar daarmee niet gezegd dat er geen uitzonderingen op de regel zijn.
Daaronder ook instructeurs gehad die echt "onzin" verkochten. Als dat dan ook nog eens de eigena(ar)es van de manege is, is in het land der blinden eenoog koning. Zo gaat het vaak hier. Niet iedereen beschikt over een trailer. Een keer een clinic rijden kan wel eens een kwartje doen vallen over het niveau van je instructeur :D . Persoonlijk heb ik liever een trainingsweek.
In principe hoort het ook zo te zijn dat er niet veel verschil in zit (in instructeurs). Het kan zijn dat de een je meer ligt dan de ander, maar in feite horen ze je toch hetzelfde te vertellen. Mijn ervaring (van de laatste jaren) is wel zo dat het elkaar niet veel ontloopt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:37

Ik hoor ook altijd hetzelfde verhaal en dat de basisafrichting er goed op zit (altijd de complimenten dat hij netjes afgericht is :) )

Maar sommige hebben toch wel fijne/handige tips hoor naast het basisverhaal!

Ik heb vanaf mijn 21e alleen maar les gehad van subtop instructie (LT of hoger), ik ben nu 39.

Babootje

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:47

Ideaal hoor dat je het zo hebt kunnen leren. Ik zie toch ook al wel verschil met mijn dochter (die niet die weg heeft hoeven gaan die ik heb moeten gaan: het allemaal zelf uitvinden, door schade en schande zeg maar). Op manege's moet je het niet zoeken, in ieder geval hier niet. Die zullen je niet verder helpen. Je moet dus tegen een "kans" aanlopen en die moet je dan ook nog zien natuurlijk. Jammer dat het aan dat soort begeleiding schort.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:51

Over Jo Willems gesproken.. Een kleindochter van hem hier in Den Haag. Zij heeft aangeboden om hem te vragen een clinic bij ons te verzorgen. Ik bedoel... De Jo Willems. Die gaat niet zomaar ergens heen. Wat denk je... Afgeslagen. Ze hebben toch liever hun "vriendjes". Stel je voor dat iemand wat leert zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:55

Ik ben niet zo'n fan van Jo Willems. Ik vind hem behoorlijk hard voor het paard. Heb veel leerlingen van hem gezien die de paarden met de spoor hadden doorboort . Ik heb een aantal trainingen van hem gezien. Willem-Jan Schotte les(te) toch ook bij hem? Vind hem ook niet zo fijn rijden eerlijk gezegd.
Het is een hoop geld voor een lesje ListigListje. Je had beter naar Henk van Bergen kunnen gaan of naar Rien vd Schaft.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:03

Anoniem schreef:
Willem-Jan Schotte les(te) toch ook bij hem?

Afgelopen zomer in ieder geval nog wel.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:20

Anoniem schreef:
Ik ben niet zo'n fan van Jo Willems. Ik vind hem behoorlijk hard voor het paard. Heb veel leerlingen van hem gezien die de paarden met de spoor hadden doorboort . Ik heb een aantal trainingen van hem gezien. Willem-Jan Schotte les(te) toch ook bij hem? Vind hem ook niet zo fijn rijden eerlijk gezegd.
Het is een hoop geld voor een lesje ListigListje. Je had beter naar Henk van Bergen kunnen gaan of naar Rien vd Schaft.

Jeetje mina, weet je wat dhr Van Bergen kost dan?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:40

setteke schreef:
Anoniem schreef:
Willem-Jan Schotte les(te) toch ook bij hem?

Afgelopen zomer in ieder geval nog wel.

Die lest al heel lang bij Jo en nog steeds!

Nou ik heb een trainingsweek gepland en Jo woont daar 1,5 km vandaan :D
dus wel handig...daarbij die man heeft meer genoeg kennis en de ander genoemde zijn niet goedkoper ;)

Tevens Tonnie Huberts gestrikt, die geeft dus wel heel fijn les!!
Ik heb er een paar keer per jaar les van en teer een heel jaar op zijn tips _/-\o_

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:46

Listiglistje, als je niet wekelijks lest (wat ik uit jouw post begrijp) hoe doe je het dan als je thuis aan het trainen bent er er bijvoorbeeld niet uit komt? Of niet meer weet hoe je het op moet lossen?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:53

setteke schreef:
Listiglistje, als je niet wekelijks lest (wat ik uit jouw post begrijp) hoe doe je het dan als je thuis aan het trainen bent er er bijvoorbeeld niet uit komt? Of niet meer weet hoe je het op moet lossen?

komt zelden voor, ik rijd vn op mijn gevoel :)
maar ik heb nu echt een heel fijn paard, llergierig, slim en super werkwillig, dus dat maakt het voor mij een stuk makkelijker!
Ik train hem ook maar 3 a 4 x per week, meer is niet nodig.

ik heb trouwens vanaf oktober al niet meer gelest :o ivm drukte op mijn werk en eindexamens...
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 12-02-14 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:54

listiglistje schreef:

Zo doe ik het ook een beetje. Een trainingsweek, clinic of gewoon een paar weken achter elkaar elke week les en dan zelf weer aan de slag.

Vaak sleep ik mijn 'chef' dan mee, als het even kan, twee onthouden meer dan een tenslotte. En dan kunnen we de nieuwe inspiratie thuis weer gebruiken. Op mijn 'wish-list' staat nu een trainingsweek bij Tristan Tucker en bij Tineke Bartels. Of dat er dit jaar praktisch gezien van gaat komen (moet dat kunnen regelen qua werk en gezin... misschien dat we dan met het hele gezin een weekje in de buurt gaan zitten of zo) is nog even de vraag.

Babootje schreef:
Daaronder ook instructeurs gehad die echt "onzin" verkochten. Als dat dan ook nog eens de eigena(ar)es van de manege is, is in het land der blinden eenoog koning. Zo gaat het vaak hier.

Dat is hier niet anders. Helaas vroeger ook wel een aantal keer de verkeerde getroffen.

vur schreef:
Jeetje mina, weet je wat dhr Van Bergen kost dan?

Die is wel prijzig ja. Ik heb verschillende clinics bij hem gereden. Ook bij Sander Marijnissen. Die vond ik ook erg fijn lesgeven.

listiglistje schreef:
Echter heb ik jaren op een internationale stal gewoond en gewerkt (zowel spring/dressuur)
en daar kwamen de nodige bekende paarden en ruiters over de vloer en je komt zelf ook overal over de vloer, dus daar leer je heel veel!
Veel subtop/junioren/youngriders en internationale (LT/GP) paarden gereden,
deze waren bedoeld voor de betere handel zoals Amerika/Engeland/Japan.
Je leert op dat soort paarden wel je gevoel ontwikkelen....

Zelfs vaak op Hickstead gereden en Lingh en nog heel wat bekende paarden
Al was dat vaak wel in hun jonge jaren. Verder veel goedgekeurde KWPN hengsten op stal!
Stal was van een erkende veearts dus ook op dat vlak veel geleerd en gezien.

Zo, dat is wel heel fijn dat je op die manier ervaring op hebt kunnen doen!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:55

Ik betaal ook best veel voor een les, maar ik ben erg tevreden en hij moet een heel eind rijden om bij mij te komen, dus dan betaal je natuurlijk sowieso al wat meer. Je moet zelf wel wat begrijpen van dressuur (scala der ausbildung), anders denk ik niet dat het gaat werken, maar als ik les heb gehad dan heb ik echt de puntjes op de 'I' en kan ik goed vooruit.

Ik les trouwens alleen bij mijn vaste instructeur. Clinnics werken voor mij zelden. Mijn instructeur kent mij, mijn paard en we volgen een systeem. Daar past imo geen gastles of clinnic naast, dat vind ik onzinnig.
Er zijn maar weinig dressuur ruiters/instructeurs die echt volgens het scala der Ausbildung werken hier in de buurt, en dat is wat ik wil.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:17

Een lesje af en toe van wie dan ook werkt niet op den duur.
Goed les hebben is een vertrouwensproces dat langzaam opgebouwd wordt.
Theorie, filosofie, gevoel, ethiek, mentaliteit, techniek.

Paardrijden is geen kwestie van trucjes maar van een opgebouwde basis.
Als de basis goed is krijg je de rest gratis.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:25

Lante schreef:
Clinnics werken voor mij zelden.

Dat ben ik met je eens. Maar ik moet wel zeggen dat ik door een clinic wel aan een goede instructeur ben gekomen (en daar ook blijven hangen). Dus in die zin werkt het dan.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:29

Clinics zijn gewoon leuk. Ik heb er nog nooit iets gehoord wat ik al niet wist, maar soms vestigt het de aandacht op andere accenten van je training, waardoor je even aan het denken wordt gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:30

Ben ik helemaal mee eens Simpelman.
Ik wil ook niet wisselen van instructeur. Wordt ik allen maar onzeker van en een andere instructeur weet de achtergrond van mij en mijn paard niet. Ik heb al eens paarden over de zeik zien gaan bij clinics omdat de clinicgever (toch Olympische ruiters) de paarden helemaal onderschat hadden en die helemaal over de zeik kregen.
Ik vind die prijzen voor lessen ook echt belachelijk. Ik zou liever een fijne misschien onbekende en betaalbare instructeur zoeken dan naar een 'grote' naam gaan. Het is soms moeilijk zoeken maar er zijn echt nog wel instructeurs die niet veel vragen en zeker zo goed zijn als de bekende namen.

Vur, als een clinicgever je nieuwe dingen verteld dan zit je blijkbaar niet op je plaats bij je eigen lesgever.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:33

Lante schreef:
Ik les trouwens alleen bij mijn vaste instructeur. Clinnics werken voor mij zelden. Mijn instructeur kent mij, mijn paard en we volgen een systeem. Daar past imo geen gastles of clinnic naast, dat vind ik onzinnig.

Ik heb thuis ook altijd mijn eigen 'chef' en wij hebben samen zo ons eigen 'systeem'. Ik vind juist wel werken om af en toe daarnaast bij een ander te lessen. Ik ben het met je eens dat je aan een op zichzelf staande les niet zoveel hebt. Maar een meerdaagse clinic of een trainingsweek, of een periode bij een ander lessen wel. We pikken er uit waar we wat aan hebben en daar gaan we dan weer mee verder.

Ik moet ook zeggen dat met name de tijd mij ontbreekt om structureel ergens te gaan lessen. De betere instructeurs zitten vaak ver weg of kunnen alleen op bepaalde dagen/tijden. Dat is voor mij vaak slecht te combineren met mijn werk/gezin. Ik ben al lang blij dat ik iemand heb met enig verstand van zaken die vaak dagelijks wel met mij meekijkt.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 12-02-14 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:34

Risico is dan ook vastroesten bij maar één en dezelfde instructie ;) heeft deze het dan altijd bij het rechte eind?

Ik persoonlijk vind een frisse blik nooit verkeerd, bevestiging van hetgeen waar je mee bezig bent
en de tips zetten je aan het denken en houdt je scherp.

Maar ik heb al van veel mensen les gehad (de bekende Nederlandse namen, behalve Anky :+ )
maar eigenlijk liggen ze allemaal op een lijn en vullen elkaar prima aan.
Als het goed is is de basis ook hetzelfde!

Voor het vertrouwensproces heb ik mijn eigen instructrice, zij past perfect bij mijn ideeën en ze houdt rekening met mij en mijn paard.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:35

Anoniem schreef:
Ben ik helemaal mee eens Simpelman.
Ik wil ook niet wisselen van instructeur. Wordt ik allen maar onzeker van en een andere instructeur weet de achtergrond van mij en mijn paard niet. Ik heb al eens paarden over de zeik zien gaan bij clinics omdat de clinicgever (toch Olympische ruiters) de paarden helemaal onderschat hadden en die helemaal over de zeik kregen.
Ik vind die prijzen voor lessen ook echt belachelijk. Ik zou liever een fijne misschien onbekende en betaalbare instructeur zoeken dan naar een 'grote' naam gaan. Het is soms moeilijk zoeken maar er zijn echt nog wel instructeurs die niet veel vragen en zeker zo goed zijn als de bekende namen.

Vur, als een clinicgever je nieuwe dingen verteld dan zit je blijkbaar niet op je plaats bij je eigen lesgever.

Lezen is ook een kunst. Ik zei dat ik nog nooit nieuwe dingen had gehoord bij een clinic en wie ben jij om hier op internet te bepalen of ik niet op mijn plaats zit bij mijn eigen lesgever zonder mij en mijn instructeur te kennen?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:35

vur schreef:
Clinics zijn gewoon leuk. Ik heb er nog nooit iets gehoord wat ik al niet wist, maar soms vestigt het de aandacht op andere accenten van je training, waardoor je even aan het denken wordt gezet.

Precies wat ik bedoel Vur!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:37

listiglistje schreef:
vur schreef:

Precies wat ik bedoel Vur!

Dan zit jij ook zeker verkeerd bij je huidige instructeur. :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:38

Ik denk het, paard gaat met de dag slechter en slechter :+

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:42

listiglistje schreef:
Ik denk het, paard gaat met de dag slechter en slechter :+

Hier ook al zo'n drama. Ik denk dat ik maar eens aan Gast5428 ga vragen of ze me les wil geven. Misschien gaat het dan snel beter. }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:46

vur schreef:

Ik dacht toch echt te lezen dat het de aandacht soms op andere accenten van de training vestigd.

Voor vastroesten ben ik niet bang Listiglistje. ;)
Ik heb heel wat instructeurs gehad en uiteindelijk heel blij met degene die mij nu helpt. Dit was echt thuiskomen en ik heb bij deze nooit twijfels gehad of gemerkt dat dingen niet werkte.