[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rachel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:01

Bienotje schreef:
En als je zelf trouwens niet ervaren genoeg bent of niet zeker weet waar je het moet zoeken, dan is een meedenker via een forum wel een goede optie lijkt me..

Leren doe je het niet via een stukje tekst, maar dat betekent niet dat je mensen totaal niet op weg kunt helpen toch?!

Daar heb je gelijk in.
Hoe langer je paard begint te kennen hoe meer je van hem/haar te weten komt. Je moet het leren voelen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:52

Kadankovitch schreef:
NIEUW PAARD AAN DE TEUGEL : Voorwoord

Hallo Melanie87,

Hier volgt een erg laat antwoord; beter gezegt niet zozeer een antwoord in de zin van een absolute oplossing: Nee, veel eerder mijn gedachten over jou vraag. Niemand heeft de waarheid in pacht, dus ook ik niet. Neem ervan wat je gebruiken kan, waar je het niet mee eens bent, spreek je tegen of laat je links liggen. Dat geldt natuurlijkook voor de andere lezers. Wat ik over dit onderwerp denkt, kan stof doen opwaaien, maar eigelijk vind ik de gedachte niet vreemd. Maar daarover later.
Eergisteren had ik ook al een groot gedeelte van mijn antwoord geschreven, maar ik (kluns) heb dat per ongeluk, gewist. Ik ga het nu anders doen. Ik schrijf het in kleinere stukjes (dat is voor mij nu ook gemakkelijk, want ik ben nu ziek), opnieuw, onder de titel "NIEUW PAARD? AAN DE TEUGEL", met nummer of subtitel. Daardoor gaat niet zo veel verloren, als ik weer een stommiteit uithaal en misschien is het ook makkelijker te lezen.
Het volgende stuk heet "Inleiding" waarin ik iets meer over mezelf schrijf en waarom ik op pag.156 "de knuppel in het hoenderhok" gooide.

Groet Kadankovitch

O, interessant, dit ga ik even volgen!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:09

Hallo, aan een ieder die dit aangaat; Ben even ziek geweest dus het vervolg op""Nieuw Paard etc" laat even op zich wachten.
Vriendelijke groet Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:25

NIEUW PAARD AAN DE TEUGEL? : Inleiding deel I

Vooraf moet ik iets over mezelf vertellen, zodat duidelijk wordt vanuit welke achtergrond ik dit schrijf : In vergelijking met de meeste deelnemers aan dit forum, ben ik een ouwe bok, jaargang 1958. Het aantal instructeurs dat ik versleten heb, markeert de jaren. Het moet ook duidelijk zijn dat ik geen paarden meer zadelmak maak. Daarnaast lijd ik van kindsbeen af aan een bot- en gewrichtsziekte, die progressief is en regelmatig toeslaat. Zadelmak maken is nooit mij hobby geweest, ofschoon ik het herhaaldelijk gedaan heb;
Ik heb mezelf nooit als een talent beschouwd, eerder het tegendeel. Als ik al ergens goed in ben, dan is het in volhouden. Ik heb héééél véééél les gehad; Mijn 'paardevrienden zullen zeggen: dat was nodig ook!!. En hoe hatelijk ze het ook bedoelen, ze hebben gelijk.
Vanaf 1979 tot 1992 heb ik les gehad van Ernest van Loon (toen trof hem een ongeluk, dat hij als "de natuurramp" aanduidt), daarna ongeveer drie jaren bij Henk van Bergen (toendertijd bondstrainer van Nederland), naadloos over naar Bert Rutten (bondstrainer tegen zijn zin, voor Sjef Janssen) tot ik in 1998 enige tijd kon trainen bij Klaus Balkenhol (in die periode bondstrainer van Duitsland.) Klaus had echter 'geen tijd' voor mij(=was niet belangrijk/goed genoeg, en hij heeft gelijk). Hij heeft me wel geholpen met het vinden van een voor mij geschikte trainer. Dat werd Jan Nivelle (sinds Vorig jaar bondstrainer van de Spaanse Jeugd) Ik train nu meer dan 10 jaar bij hem.
Zelf heb ik een paard in de Grand Prix gestard en voor andere mensen acht paarden tot minimaal St Georg gebracht (niet op wedstrijd gereden). Ik was graad III geclassificeerd, heb zelf verzocht dit naar graad IV te veranderen (lichtere handicap) Door persoonlijke omstandigheden ben ik de laatste jaren niet of nauwelijks meer op wedstrijden uitgekomen.
Waarom ik dit opschepperig klinkend verhaal vertel? Om Twee dingen duidelijk te maken:
TEN EERSTE: Wat ik vertel komt niet of maar zelden uit mijn eigen koker; zo goed ben ik niet! Ik vertel wat mij geleerd is.
TEN TWEEDE: Hetgeen ik napraat komt niet van de eerste de beste. Ik heb dus goede redenenom te geloven in wat ze zeiden/ zeggen en hetgeen ze doen.
En nu pas komt: DE KNUPPEL en het HOENDERHOK

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:27

Kadankovitch schreef:
Paardje_13 schreef:
vandaag weer gereden het ging best goed af en toe ging ze een stukje naar beneden maar ik merkte dat dat beter ging als ik doorzit?

Hallo Paardje_13,
Dat zou goed kunnen kloppen. Als je op de juiste manier in de beweging meezit, is doorzitten voor de rug gelijkmatiger dan lichtrijden waarbij je op één diagonaal gaat staan en op het andere weer gaat zitten. Het paard kan dan de rug en in het verlengde daarvan de hals en nek gemakkelijker op het ruitergewicht instellen en daardoor wederom gemakkelijker ontspannen. Overigens was Ernest van Loon een volhardend tegenstander van lichtrijden tijdens het dressuurwerk, volgens hem had je dan te weinig controle over de rug en te weinig inzicht in de mate waarin het paard de rug gebruikt. Hij stond en staat in de stelling niet alleen; Otto Lörke,Bubbi Ghünter Willi Schultheiss (Respectievelijk achter elkaar bondstrainer van Duitsland geweest), Rudolf Zeilinger (bondstrainer van Denemarken), Oscar Maria Stensbeck (overleden voor WOII, maar jonge ruiter kunnen nog een naar hem genoemde prijf winnen) Otto Schuman (trainer an Ernest v.Loon) en ondergetekende waren en zijn felle tegenstanders van lichtrijden. MAAR wij zijn in de minderheid.
Met vriendelijke groet Kadankovitch

wat intressan zeg :D

Eva_D

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:31

Eindelijk iemand waarvan we kunnen leren =D
Dus bedankt voor je bijdrage aan dit topic kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:32

NIEUW PAARD AAN DE TEUGEL. deel II

De KNUPPEL en het HOENDERHOK.
[quote="Kadankovitch"] Dit is een intereraagstuk!! VANAF WANNEER rij je een paard aan de teugel. Ik gooi nu snel een knuppel in het hoenderhok: OP HETZELFDE MOMENT DAT JE BEGINT AAN BIJVOORBEELD PASSAGE EN PIAFFE TE WERKEN ! !

Het is niet mijn bedoeling geweest iemand bij de neus te nemen, veeleer om hen van iets bewust te maken wat, mijn inziens, evident is.
Bij al de trainers die ik heb meegemaakt, merkte ik het verlangen, paarden zo snel mogelijk (maar NIET SNELLER DAN MOGELIJK) zo op te leiden dat ze tot het maximaal haalbare zouden kunnen komen. Bij veel van de hier aanwezige schrijvers merk ik hetzelfde streven. daar is NIKS mis mee. INTEGENDEEL !! Natuurlijk, geen van allen willen fouten maken, maar doen het toch want niemand is onfeilbaar. Deze africhters streven erna het jonge, onervaren, maar soms ook slecht beleerde paard, zo snel mogelijk op het rechte spoor te zetten, zodat de verdere africhting zonder onnodig oponthoud (zoals; uit te voeren rijkunstige correcties, rust-periodes tengevolge van kreupelheden en andere lichamelijk of geestelijke aandoeningen) zou kunnen verlopen. Al de hieboven genoemde trainers stelden/stellen hun jonge/nieuwe paarden zo snel mogelijk (ik blijf het zeggen; maar NIET SNELLER DAN MOGELIJK) aan de teugel: De een concentreerde zich meer op het drijven, de ander liet een paard eerder iets nageven, om dan pas met drijven aan te vullen. Het eindresultaat was rechtevenredig gelijk, aan de kwaliteit van het paard. Je moet tegenover die trainers, en hetgeen ze gepresteerd hebben, erg arrogant zijn, om te beweren dat met een andere aanpak bij een bepaald paard, het resultaat beter geweest zou zijn.
(Ik denk dat het eerder zo is, dat er voor eenieder een keuzemogelijkheid bestaat, aangepast aan haar/zijn aard, temerament en kunnen, plus de specifieke eigenschappen van het paard. Je kiest de trainer die je het meeste aanstaat.)
Maar allen heben in hun werken het hoogste doel in hun hoofd. Of zij nou werken aan; nageeflijkheid, aanleuning, 'voor het been zijn' of bijvoorbeeld 'vierkant halt houden'. In hun achterhoofd zit altijd welke invloed een dergelijke oefening heeft op de verdere ontwikkeling van het paard in de volgende, hogere oefening. ER ZIT SYSTEEM IN HUN WERK.
Nou kom ik terug op de 'Knuppel': Mijn ervaring met deze trainers (en mijn eigen bescheiden ervaring) heeft mijn tot het inzicht gebracht dat 'nageeflijkheid', 'aan de teugel zijn' en 'aanleuning' voor ons (mijn trainers en mij) een van de belangrijkste fundamenten zijn voor het verdere verloop van de africhting. JE BEGINT AAN HET HUIS TE WERKEN ALS JE HET FUNDAMENT UITGRAAFT. Met andere woorden: Vanaf het eerste begin van je rijden, werkt je aan de voorbereiding van je zwaarste oefeningen: HET FUNDAMENT DRAAGT HET DAK.
Natuurlijk was mijn 'knuppel in het hoenderhok' een instinker, anders is het te duidelijk en wekt het geen aandacht. Natuurlijk begin ik niet echt, feitelijk, aan een passage/piaffe-tour (hierna pa/pi) te werken, maar zodra ik met 'n paard begin te werken tracht ik het zo te doen dat ik ook de basis leg voor dit latere werk: in zekere zin begin ik in het eerste werk al aan het laatste (hoogste) werk, zoals het fundament ondeelbaar verbonden is met het dak van een huis.
Wellicht heb ik me in het bovenstaande meerdere keren herhaald. Ik weet niet zeker of ik duidelijk heb kunnen overbrengen wat ik precies bedoelde.
In deel III zal ik , waarschijnlijk ten overvloede, nog concreter proberen in te gaan op de oorspronkelijk vraag.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:46

.NIEUW PAARD AAN DE TEUGEL. deel III

Het ANTWOORD

Hallo Melanie
Hetgeen ik hierboven geschreven heb, is geen duidelijk antwoord op U vraag; Ofschoon het er wel uit af te lijden valt. Vorig hoofdstuk moet eerder gezien worden als een achtergrond gedachte. Natuurlijk schrijf ik om antwoord te geven op Uw vraag. U vroeg om onze ervaring/mening. Hieronder zal ik die trachten duidelijk te maken. Het is ook MIJN MENING en niet de WAARHEID; waarheden worden verkondigd in parlementen en gebedshuizen (kerken).
Maar ik nog een andere reden om hierop te antwoorden. Namelijk ik ben tot het inzicht gekomen dat op hippisch vlak vooral 'politiek correct' wordt geschreven. Dat heeft tot gevolg dat er heel veel "WATER WORDT GEPREDIKT, TERWIJL ER MEESTAL WIJN WORDT GEDRONKEN". Ik bedoel het volgende. Ik heb tamelijk veel topruiters en trainers met paarden zien werken. In de regel gebeurd dat heel netjes, paarden worden alleen aangepakt als het echt nodig is. Zelden heb ik gezien dat de behandeling feitelijk dierenbeulerij was. Maar allemaal delen wij wel eens de spreekwoordelijk 'pak voor de broek uit'. Een van mijn vroegere trainers, nu een goede vriend, zei een tegen mij: " Als iemand durft te beweren dat hij nooit z'n paard een slag 'over de dorst' gegeven heeft, dan zij er twee mogelijheden, of hij heeft erg weinig gereden, of hij liegt." "Ik denk het laatste" zei hij daarna. Echter als men hun boeken of interviews leest dan doen ze alsof zij dat nooit doen (terwijl ik het toch met eigen ogen heb gezien, en ik was het ook meestal met ze eens[niet dat ze naar mijn mening vroegen]). Dit SCHIJNHEILIG gedrag wordt waarschijnlijk veroorzaakt uit angst voor de publieke opinie en die is belangrijk voor hun sponsoren. Aangezien ik die niet heb en nooit heb gehad en mijn valide leven waarschijnlijk (dus ook mijn 'wedstrijd'-leven)voorbij is, kan het mij niet zoveel meer schelen. Ik zal dus in mijn antwoord wellicht dingen schrijven dit buiten het gangbare valt, maar ik geef mijn mening op basis van wat ik heb gezien, ervaren en geleerd, van anderen en mezelf. Zonder dat ik rekening hou met wat de platgetrede paden zijn of hetgeen men graag wil horen omdat hun instructrice het ook zo vertelt en het dus een zo geruststellend verhaal is.
Hierna zal wel een HIPPISCHE BANVLOEK over mij worden uitgesproken, mijn kop worden afgebeten, gevierendeeld, in lauw bier gekookt, etc. Dit vind ik niet leuk, maar ik heb idee dat het eens gezegd moet worden. Het is echter niet mijn bedoeling lezeressen of lezers te kwetsen, ofschoon ik vrees dat dat toch zal gebeuren. In dat geval spijt mij het ook oprecht
HOP daar gaan we dan.

Zoals hierboven geschreven; de meesten onder ons willen het beste uit hun paard/pony (hierna; paard) halen. Dus niemand wil iets doen wat de latere ontwikkeling van hun paard remt of zelfs definitief blokkeert (dat heb ik ook bijna nooit meegemaakt). DAAR IS EEN CRUCIAAL PUNT: Om een goede passage of piaffe te ontwikkelen en uit te voeren, of welke andere rijkunstige oefening dan ook , dient de nageeflijkheid, het daaruit voorkomende 'aan de teugel' zijn, of m.a.w. de 'aanleuning ', in orde te zijn. Er is geen andere weg naar ROME. Met andere woorden: 'Nageeflijkheid', het 'aan de teugel' zijn van 't paard en de 'aanleunig' zijn onbetwistbaar met van de belangrijkste bouwstenen voor het goed afgerichte paard. Deze conclusie moet later zeker bij het beantwoorden van de hoofdvraag betrokken worden
Als ik dus een nieuw paard heb, zal ik zo snel mogelijk (maar niet sneller dan mogelijk) duidelijk willen maken dat ik het 'aan de teugel' wens te hebben. HET VERSCHIL TUSSEN GOED EN SLECHT hangt af de concequentheid, striktheid, strengheid, dwang en geweld, plus de omstandigheden waarin ruiter en paard zich bevinden. Het is al te gemakkelijk om kritiek te uiten op een ruiter vanuit mijn luie stoel achter de pc. zonder de combinatie met de respectievelijke problemen te hebben gezien.
Een ding is zeker: Een paard zomaar laten lopen, zonder dat je het een idee geeft waar je rijkunstig heen wilt, IS OOK HEEL SLECHT. Je kunt op je nieuwe paard stappen, haar/hem fijntjes naar je passieve aanhoudende hand drijven en het dier in een fijne anleuning laten komen. Zeker bij een kakel-vers aangereden paard wil dat nog wel eens lukken. Zo'n paard geeft vaak nog als in een reflex na zonder te beseffen wat het doet, dit 'vast te houden' vraagt een behoorlijk rijkunstig niveau. En ik denk toch dat degene die dit zo hebben meegemaakt van geluk in hun handjes mogen wrijven. Zo'n ruiter is ook vaak geen beginneling meer. Echter niet iedereen is zo handig of een volleerd africhter. Iedereen maakt bij haar/zijn eerste paard veel fouten. En ik spreek hier uit ervaring. Het is geen schande en degene die die fouten bewust doorleeft en bewust corrigeerd, maakt deze fouten waarschijnlijk niet meer zo snel.

Dan is er nog iets. Veel problemen onstaan niet door de schuld van de nieuwe amazone/ruiter (ofschoon dat niet ontslaat van de plicht die problemen aan te pakken) : Het nieuwe paard kan tal van problemen van lichamelijke of geestelijke aard met zich meedragen: een rug of een halsaanzetting die een rijkunstig gewenste houding moeilijk maakt. angst van het dier in de nieuwe omgeving of voor de nieuwe ruiter, een ander systeem van rijden, eenkennigheid, etc EN WAT DAN GEDAAN ?? Gewoon doorrijden: been eraan en naar de aanhoudende hand drijven?? Dat is te simpel om waar te zijn. Eerlijk gezegt geloof ik er niet in. Hier zal ook de bekwame ruiter de hulpen wat 'duidelijker' maken. Ik heb dit vaak met eigen ogen gezien. Jammer is dan dat ze het niet toegeven en uitleggen, maar juist vast blijven houden aan een mooi klinkende theorie; a propos, "water prediken en wijn drinken".

Er moet mij nog iets van het hart over het vast houden aan deze theorie, zonder een vorm van correctie erbij te betrekken. Als of die niet bestaat en alsof ze (de politiek correcte ruiters en africhters) die zelf NOOOOOIT uitvoeren. (EN nu komt het!!!!!)
JE MOET WEL OVER EEN ONGELOOFLIJKE MENSELIJKE DOMHEID BESCHIKKEN, als je niet kunt of wilt inzien dat een paard niets kan begrijpen wat niet tot zijn/haar mogelijkheden behoort. En het is nogal wat: van achteruit gedreven worden en dan moeten snappen dat je dan van voren moet nageven. En dat terwijl vaak de voorwaarden niet kloppen: bijv. anders geleerd of voorzien van een lichaam dat de 'rijkunstige' houding niet van nature aanbiedt. ERG LOGISCH. Voor een mens misschien, maar voor een paard is dat andere koek: EEN PAARD HEEFT NIET DE HERSENS VAN EEN EINSTEIN. Duidelijkheid is gevraagd!!! Deze paarden zullen op de een of andere manier 'aangepast' gereden moeten worden, om zodoende zo snel mogelijk (maar niet sneller etc) weer op het rechte pad te worden gebracht.
Doe je dat echter niet en laat je het paard, met de beste bedoelingen, 'n tijdje 'tegen de hand', naar eigen goeddunken, doormodderen, dan mag dat dier ook denken: "Ze laten me zo doen, dus doe ik het goed, dus hoort het ook zo." Want bedenk; NALATEN IS OOK IETS DOEN!! Laat jij na, het paard duidelijk te maken dat bepaald gedrag niet gewenst is, dat stem je er feitelijk mee in, dan geef je toestemming, dat is "iets doen". En dan zij de poppen echt aan het dansen.

Om dit (te ?) lange verhaal kort te maken, is het antwoord op U vraag, mijn inziens, om de hieboven genoemde redenen (vooral het belang van de aanleuning voor het goed afgerichte paard): DAT U VANAF DE EERSTE DAG ERNA MOET STREVEN UW PAARD 'AAN DE TEUGEL' TE RIJDEN !!

Dat was UW vraag. Niet hoe U dat moet doen. Dat hangt van U en uw paard af. Het lijkt mij het beste dat in eerste instantie aan uw instructrice/instructeur over te laten.
Lukt het alsnog niet of komen er nieuwe vragen op, dan zijn er hier op dit forum genoeg mensen die U met raad willen bijstaan. Wellicht heb ik U vraag met teveel omwegen beantwoord of te ingewikkeld; Ik ben natuurlik altijd bereid nadere uitleg te geven.

Veel succes en vriendelijke groet, Kadankovitch

p.s. Een paar zaken ter verklaring: Door een ongelukje bij narcose (coma) ben ik een beetje dyslectisch geworden; vergeving voor de stomme schrijffouten.
In de tekst gebruik ik de vorm 'je' en 'jij' herhaaldelijk, vat dit aub. niet persoonlijk op, niet U wordt bedoeld maar 'men'.
Overigens zijnherhaaldelijk stukken tekst verdwenen, omdat ik automatisch werd uitgelogd, voordat ik het geschrevene kon opslaan. Dat werkte nogal ontmoedigend en nam veel tijd in beslag.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:20

Hulde hulde hulde! Inhoudelijke respons volgt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:40

Ook van mij slechts hulde. Ik geniet.

Overigens heb ik het geluk geproefd zo'n kakelvers aangereden paard te mogen rijden, en dat rijdt dan echt volgens het boekje...... heerlijk....... ik vind het nog altijd jammer dat ik dat heerlijke paard toen niet heb kunnen kopen, hopelijk loop ik ooit weer zo'n wonderpaard tegen het mooie lijf.....

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:30

erg leuk verhaal.. wij hebben nu ook een jong paardje.. willen m ooit voor de kar hebben is nu bijna 2

_Anoniempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:40

Hoi.

Ik heb een schuilaccount gemaakt omdat mijn berichten na gelezen worden.. Want ik wil jullie toch eens dringent om raad / mening vragen omdat ik er zelf wel erg mee in me maag zit de laaste tijd.
Het gaat om het volgende :
Ik krijg 1 keer per week privé les.. Begon allemaal heel leuk en aardig dit paardje heb ik ook nog niet zo super lang..maar van mijn instructriese moet en zal hij de godshele tijd aan de teugel lopen..Ze is nu 13 en heeft nog nooit aan de teugel gelopen.. Nou moet ik zeggen dat ze het wel goed oppakt vooral in de stap gaat het heel goed en ook zonder geruk en gepluk en is ze lekker losjes.. Maar zodra ik aandraaf word het gewoon een stúk moeilijker..en me instructriese blijft maar doorzeggen de heletijd "OPHOUDING GEVEN BEEN OPHOUDING ZE MOET NAAR BENEDEN LOPEN LAAT DER NIET OMHOOG KOMEN OPHOUDING OPHOUDING! " := Naja nu werkt dit in het begin wel een beetje maar ze word dan zo sterk en gaat ook terug trekken natuurlijk.. ikvind dit ook helemaaal niet leuk zo. :n En ik vraag me ook eigenlijk heel erg af of dit nou wel de goede manier is waarop zij les geeft? := Ik voel me gewoon best schuldig na het rijden soms van dat getrek aan dat arme beest..en ze doet het allemaal zo braaf.. :(:) GEwoon niet eerlijk eigenlijk.. := NU zou ik graag van jullie willen weten hoort dit aan de teugel rijden nou echt zown hel te zijn? := Ik weet het eventjes op hhet moment gewoon niét meer..

Ps, sorry voor het lange verhaal. :o maar moest dit echt even kwijt gewoon.. :=

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:50

Wat denk je zelf?
Volgens mij weet je het antwoord namelijk zelf al...
Je hoort je niet schuldig te voelen na het rijden, je moet er zo vaak mogelijk met een voldaan gevoel van afstappen, zowel jij EN je paard moeten er plezier in hebben...

En dat doe je inderdaad niet op de manier hoe jou instructise het doet..

_Anoniempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:08

Ja ik weet het zelf ook wel.. Maar je gaat soms toch echt aan jezelf twijfelen als ze de heletijd zo tegen je aan het zeuren is..Ik voel me dan net alsof ik gewoon niet rijden kan.. := Terwijl ik dat wel kan.. :j En dan stapt ze soms zelf er op en dan laat ze zien hoe goed zij het kan etc.. :roll:

_Anoniempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:26

Het is dus zo je bent éigenlijk de heletijd aan het trekken.. en als ik die berichten ook in dit topic leest hoort dat gewoon echt niet zo..en dat weet ik ook ergens wel maarja ze is ORUN instructriese, maar dat zegt dus ook niet altijd alles.. Zij wil voglens mij altijd meteen en snel resultaat zien..want dus eigenlijk niet altijd in je voordeel werkt..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:03

_Anoniempje schreef:
Ja ik weet het zelf ook wel.. Maar je gaat soms toch echt aan jezelf twijfelen als ze de heletijd zo tegen je aan het zeuren is..Ik voel me dan net alsof ik gewoon niet rijden kan.. := Terwijl ik dat wel kan.. :j En dan stapt ze soms zelf er op en dan laat ze zien hoe goed zij het kan etc.. :roll:

Blijkbaar voel je je niet goed bij deze instructrise en raad ik je aan om een andere te zoeken.
Je moet merken dat je rijstijl vooruit gaat en dat maakt het rijden nóg leuker.
Vaak gaat het om de manier van uitleggen waardoor je bij een andere instructrise wel sneller vooruitgang zal boeken. Soms hoeft het niet eens een andere manier van rijden te zijn, al lijkt het door de aanwijzingen wel zo te zijn.

Vaak gaat het niet om de 'ophouding' en dus het vasthouden, maar juist om het op het juiste moment ontspannen. Iets wat weerstand geven hoeft in de meeste gevallen maar heel kort.
Een echte ophouding is voor mij trouwens echt een tempowisseling, maar niet iedereen gebruikt die term op die manier. Trekken en been geven is voor veel paarden het signaal van omhoog komen, omdat de ruiter tegenstrijdige signalen (rem + gas) geeft en dat de enige richting is die het op kan gaan. Je heb een lief paardje ;)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:51

@Anoniempje,
Hallo, ben je niet bang dat als je berichten toch door worden gelezen dat de lezer hiervan een en een optelt en dat ook wel weet wie je bent en over welke instructrice je het hebt?
Een open gesprek kan je instructrice wellicht laten inzien dat ze de les over een andere boeg moet gooien. Als je dat niet doet en de les gaat zo door, terwijl jij je kennis ergens anders vandaan haalt (en dus anders rijdt), dan is het lesgeld, weggegooid geld. Daar wordt de verstandhouding niet beter op. Doe je het wel, is er een kans dat ze boos wordt. Dan gebeurt aleen dat, wat anders op de lange termijn ook gebeurd. Jammer maar onvermijdelijk. MAAR misschien begrijpt ze je. En pakt ze de les anders aan en lukt het wel of beter. JIJ GELUKKIG en zij gelukkig. Ik ken jou instructrice niet, jij wel; dus alleen jij kunt dat beoordelen. Dit is slechts een goedbedoelde mening.
Superwoman, hierbover schrijft heel juist: "Vaak gaat het om........rijden te zijn,"
Ik heb juist en lang stuk geschreven (zie hierboven), tenminste voor mijn doen, ik zal eens nadenken, of ik een en ander kan uitleggen. Maar niet nu.
Een ding is wel duidelijk; zoals je het vertelt is jou instructrice niet echt handig in het uitleggen.
Maar je paard lijkt me best in staat om, als gevraagd, aan de teugel te lopen (ze lijkt me inderdaad lief). En dat gaat juist ALLEEN zonder een doorlopend getrek.
Ook daar heeft Superwoman een punt: Verkeerd gegeven (want zo gegrijp ik het) ophoudingen, zijn vaak tegenstrijdig. Als je die goed weet uit te voeren, dan denk ik datje probleem niet meer zo groot is.
Met vriendelijke groet Kadankovitch

p.s. @Superwoman, vergis ik me nou of ben je recent van burgelijk staat veranderd. Als dat zo is: HEEEL VééééL GELUK GEWENST ! !
Kadankovitch

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:52

Klopt, bedankt Kadankovitch. ;)
(http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=2&t=1022710&&start=975 , voor de nieuwsgierigen)

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:22

gefeliciteerd superwoman het viel mij ook op!

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:17

Ik rijd (bijna) iedere week een fjord. Maar het lukt me maar 3 passen om hem aan de teugel te krijgen. Hij neemt het bit wel gewoon aan, achterhand zit er onder, maar het lukt gewoon niet! Ik rijd veel figuren, overgangen en tempowisselingen. Verder heeft hij een dikke hals.

ik hoop op goeie tips!

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:21

Ik rij ook veel tempowisselingen en rij ook veel figuren.
Maar de nageeflijkheid wil maar niet komen.
Kan het aan mezelf liggen? Ben ik te gespannen?
Wil ik het té graag? Het lijkt me niet dat het aan de pony ligt :)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:24

_Undercover schreef:
Ik rij ook veel tempowisselingen en rij ook veel figuren.
Maar de nageeflijkheid wil maar niet komen.
Kan het aan mezelf liggen? Ben ik te gespannen?
Wil ik het té graag? Het lijkt me niet dat het aan de pony ligt :)

Ik krijg zelf mijn paard altijd nagevelijk door hem/haar naar beneden te rijden,
en daarna hem gewoon actief te houden, en dan steeds meer ontspannen en geven,
als hij dan omhoog komt gelijk weer een ophouding.
als het paard waar ik op rijd helemaal niet nagevelijk word,
dan houd ik de teugels losser, en probeer hem zo naar beneden te rijden,
dat werk bij mij meestal goed. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:45

@elcke: bedankt *D

marloesXpaco schreef:
Ik rijd (bijna) iedere week een fjord. Maar het lukt me maar 3 passen om hem aan de teugel te krijgen. Hij neemt het bit wel gewoon aan, achterhand zit er onder, maar het lukt gewoon niet! Ik rijd veel figuren, overgangen en tempowisselingen. Verder heeft hij een dikke hals.

ik hoop op goeie tips!

Ik denk dat je verbinding/aanleuning dan nog niet optimaal is.
Dit is een kwestie van oefenen en aanvoelen. Probeer om steeds dezelfde LICHTE aanleuning te houden.
Dikke hals is meestal geen probleem, ze kunnen ook heel de dag grazen ;)

@_Undercover : heb je les?
zit de achterhand er goed onder? tempowisselingen zijn goede oefeningen, mits correct uitgevoerd.
Je pony moet goed aan het been zijn (gelijk reactie, maar niet onder je vandaan rennen)
En natuurlijk een ontspannen houding, met je (vriendelijke!) handen op de juiste hoogte en in het tempo meegaan van de mond.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:55

Ff iets wat niemand zal interesseren :P ;
Maar mijn paardje komt gewoon aan de teugel als hij ontspannen en tevreden loopt.. *D
Khoef er dus eigenlijk niets voor te vragen, gewoon mooie tempowisselingen & goed losrijden ^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:15

Dat is nu juist wel interessant.....