Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:18

@hwn
Nou zoals 2 foto's van precies dezelfde manier van stanggebruik waarbij het in het ene hoofdstuk fout en in een ander hoofdstuk goed genoemd wordt. Maar gezien het bovenstaande begin ik het nu toch eindelijk te snappen. Als een klassieke man het doet in een clinic waar hij zijn oneindige kennis overdraagt is het een correctie maar als het "een meisje" met een leuk dier is die precies hetzelfde doet zal het wel modern gepruts zijn. :)*

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:20

Alle ins en outs ken ik niet van Heuschmann.
Eén ding weet ik wel dat het wellicht allemaal wel meevalt wat hier gesuggereerd wordt over hem.
Wat er daar in die clinic is gebeurd kan ik iig bevestigen.
In de periode ná de clinic met die Fries heb ik een clinic gevolgd van Heuschmann in Reken- Duitsland, jawel ín het FN-gebouw.
Mede-sprekers waren een Ober-Bereiter van de Spaanse Rijschool en Klaus Balkenhol, .... ja, de voorzitter van Xenophon.
Dus ik vermoed zomaar dat e.e.a. in de media grootser is gebracht dan het in werkelijkheid is.
Let wel, een vermoeden, want ik ken gewoonweg niet alle feiten.
Eén ding weet ik wel, nl. dat hij vecht voor een eerlijke training van paarden.

En dan, .... Anky open en eerlijk ....?!
Natuurlijk vertelt ze niet dat zij van Sjef paarden die zich verzetten tegen de Rollkur met een tennisracket naar beneden moet meppen als zij in de staak gaan.
En natuurlijk vertelt zij niet dat paarden tot 3 uur achter elkaar in de Piaffe worden "gemanouvreerd", dat staat niet zo sjiek.

Ik denk als het erop aan komt dat Heuschmann veel meer open is en publique dan Anky.
Slim is dat natuurlijk niet, maar hij verbergt niets.
Anky daarentegen heeft brave Promotiefilmpjes nodig om "LDR" uit te leggen.
De vele video's waarop ze in het Engels o.a. uitlegde waarom de Rollkur zo geweldig is moesten uit de handel gehaald worden na het verbod daarop.
Wie is er hier hypocriet en wie is er hier misschien een "beetje dom"?

Heuschmann's vijanden bevinden zich binnen de "Moderne Dressuur". Zij hebben er baat bij dat Heuschmann op zijn gezicht gaat vanwege zijn argumenten omtrent de omstreden trainingsmethoden van Sjef en Anky.

Zo, en nu zeg ik er verder niets meer over, ongeacht de reacties die evt. volgen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:23

Paarden die zonder aanleuning in de krul lopen houden zich vast in de rug. Ik begrijp niet dat mensen het zo belangrijk vinden om geen aanleuning te hebben. Het is een cadeautje van je paard wat het je aanbiedt als je het correct rijdt, zodat het de ruiter jarenlang zonder pijn kan dragen. Ik begrijp niet waarom je dat cadeautje niet aan zou willen nemen met het risico dat je het paard pijn gaat bezorgen of zelf blijvende rug blessures ed. Je kunt best even uberstreichen, een paar passen. Maar dat is een oefening op zich om juist uit te voeren en vergt veel balans en kracht in met name de buikspieren. De rug moet namelijk los blijven. Dat gaat een paard op de juiste manier niet lang volhouden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:25

murphy102 schreef:
Alle ins en outs ken ik niet van Heuschmann.
Eén ding weet ik wel dat het wellicht allemaal wel meevalt wat hier gesuggereerd wordt over hem.
Wat er daar in die clinic is gebeurd kan ik iig bevestigen.
In de periode ná de clinic met die Fries heb ik een clinic gevolgd van Heuschmann in Reken- Duitsland, jawel ín het FN-gebouw.
Mede-sprekers waren een Ober-Bereiter van de Spaanse Rijschool en Klaus Balkenhol, .... ja, de voorzitter van Xenophon.
Dus ik vermoed zomaar dat e.e.a. in de media grootser is gebracht dan het in werkelijkheid is.
Let wel, een vermoeden, want ik ken gewoonweg niet alle feiten.
Eén ding weet ik wel, nl. dat hij vecht voor een eerlijke training van paarden.

En dan, .... Anky open en eerlijk ....?!
Natuurlijk vertelt ze niet dat zij van Sjef paarden die zich verzetten tegen de Rollkur met een tennisracket naar beneden moet meppen als zij in de staak gaan.
En natuurlijk vertelt zij niet dat paarden tot 3 uur achter elkaar in de Piaffe worden "gemanouvreerd", dat staat niet zo sjiek.

Ik denk als het erop aan komt dat Heuschmann veel meer open is en publique dan Anky.
Slim is dat natuurlijk niet, maar hij verbergt niets.
Anky daarentegen heeft brave Promotiefilmpjes nodig om "LDR" uit te leggen.
De vele video's waarop ze in het Engels o.a. uitlegde waarom de Rollkur zo geweldig is moesten uit de handel gehaald worden na het verbod daarop.
Wie is er hier hypocriet en wie is er hier misschien een "beetje dom"?

Heuschmann's vijanden bevinden zich binnen de "Moderne Dressuur". Zij hebben er baat bij dat Heuschmann op zijn gezicht gaat vanwege zijn argumenten omtrent de omstreden trainingsmethoden van Sjef en Anky.

Zo, en nu zeg ik er verder niets meer over, ongeacht de reacties die evt. volgen.

Anky een beetje dom? :o?

hwn

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:34

We zijn inmiddels 157 pagina's ver, en ik moet zeggen: de discussie blijft boeiend en interessant, met af en toe weer een nieuwe kritische vraag of invalshoek waarop we kunnen doordenken. Vind ik wel fijn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:35

Ik denk niet dat Anky dom is, ik denk wel dat ze haar man veel voor zich laat denken en verder denk ik dat mensen zich graag aansluiten bij degene met de grootste successen, ongeacht hoe ze ertoe komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:45

hwn schreef:
We zijn inmiddels 157 pagina's ver, en ik moet zeggen: de discussie blijft boeiend en interessant, met af en toe weer een nieuwe kritische vraag of invalshoek waarop we kunnen doordenken. Vind ik wel fijn.

Ik denk dat vooral de minder ervaren ruiters hier tot nieuwe of andere inzichten komen. Ik ben altijd wel benieuwd wat voor rijervaring of op welk nivo de discussiepartners hier zijn. :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:54

Misschien dat je dan eens kunt beginnen met die van jezelf?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:59

heb zelfs ooit filmpjes van la puchelle gezien. zag er fijn uit.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:38

Babootje schreef:

Was ook in dit toppic (met een 3jarige dacht ik), was zelf niet zo enthousiast eerlijk gezegd, laat ons stellen dat ik het eerder "modern" vond.

Over mijn eigen rijkunsten zal ik het niet hebben, die zijn heel belabberd, ben er in amper 4 maand tijd (met begeleiding van klassieke lesgever) in geslaagd om de rug van mijn paard weer kapot te rijden :o, heb me de laatste jaren (door rugklachten van mezelf en paard) vooral bezighouden met de theorie en het werk aan de hand en de longe.

Ik moet zeggen: af en toe stel ik mijn mening wat bij aan de hand van dit toppic, maar telkens val ik toch weer terug in mijn oude standpunten. Persoonlijk kan ik me best vinden in de standpunten van Airnt en Ansie.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:58

Ach zolang mijn paard iedere dag beter en sterker wordt, nieuwe oefeningen goed oppakt, ik iedere dag geniet van
zo'n fijn werkwillig paard en ik mooie resultaten neerzet tussen de witte hekjes, intresseert een ander zijn mening mij geen reet :Y)

Ik volg niemand en pik alleen de zaken eruit waar ik wat aan denk te hebben,
maar het meeste rijd ik op gevoel en bedenk zelf iedere dag hoe het beter kan, dat werkt tot nu toe het beste!

Ik heb niets te verbergen, filmpjes hier en elders geplaatst, profiel volledig gevuld
en de resultaten van 48 wedsttrijden staan in mijn onderschrift :D mijn paarden cv is op aanvraag!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:14

Na een moeizame start met anti paarden ouders toch veel in de paarden gewerkt op gerespecteerde stallen, heel veel geleerd en op een gegeven moment aardig op weg, tot mijn lichaam mij liet zitten. Mij vol gestort op de fokkerij van dressuurpaarden, voor zover financieel haalbaar. Fokmerrie is inmiddels prestatie. Nu eindelijk weer zo gezond dat ik mijn oude niveau weer aan kan en nu fanatiek met top begeleiding aan het trainen om eindelijk alle theorie om te zetten in praktijk met mijn eigen fokproducten en met een paar geweldig klassiek opgeleide leermeesters ernaast. Niet indrukwekkend misschien, maar wel zelf gedaan, zelf betaald en steeds na elke val zelf weer opgestaan.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:26

@Gast5428
Ik doe wanhopige pogingen mijn PRE (van 7) het africhtingsskala een beetje uit te leggen. Het ligt vanzelfsprekend geheel aan mijn geklungel dat het maar langzaam vooruit gaat. Soms wordt hij ook een klein beetje boos op me omdat hij van mij niet op zijn manier in zijn al door jouw genoemde "houdinkje" mag doortuffen en dan doet hij heel even alsof hij een ezel is. Maar niks ernstigs dus we modderen vrolijk verder. ;) Als ik in de achtertuin een paar passen schoudervoor of travers correct kan uitvoeren zit ik al op een roze paardrijwolk. De PRE gaat daarvan onmiddellijk losser door het lijf lopen dus zelfs na een paar passen zweef ik al heerlijk verder. Lukt meestal alleen maar met begeleiding in de les, maar het begin is er. Galop is dressuurmatig nog een drama maar buiten kunnen we wel heerlijk scheuren.

Het kan natuurlijk ook zijn dat het allemaal niet zo snel gaat omdat ik geen tennisracket heb. :)*

O en we doen een beetje grondwerk in de stijl van Parelli. Grootste truc tot nu toe op het spatbord zitten en IN zeggen om hem de trailer in te laten huppelen zonder dat er een tennisracket aan te pas hoeft te komen. 8-)
We doen ook buitendressuur. Heuveltje op en af stappen helpt erg voor de losgelatenheid van de rug.

Jij bent hier vast niet van onder de indruk Gast5428 maar om met Jasmijn te spreken nu komen alle excuses. Ik was al van middelbare leeftijd toen ik begon en erg bang. Ben twee jaar lang met een knoop in mijn maag opgestapt. Ik heb geen paarden met onverwerkte trauma's genomen dus dat excuus kan ik niet gebruiken. :D Eigenlijk was het de hobby van mijn dochters, maar nu ben ik nog de enige die rijd. Ik doe zelf niet aan wedstrijden behalve als groom of toeschouwer. Verder luister ik naar alles en iedereen en lees ook alles wat los en vast zit. Persoon op Bokt aan wiens posts ik heel veel gehad heb (vooral ontdekken wat er te leren is) is Goofy44. Verder enorm blij met de opmerking van bokker Kadankovitch dat je niet van voor naar achter moet rijden en ook niet van achteren naar voren maar je moet voor rijden en achter rijden en liefst niet tegelijkertijd. Dat sluit dan weer perfect aan bij de laatste wetenschappelijke ideeën hierover. Verder heb ik een open geest over paarden africhten en als het logisch klinkt en werkt is het goed genoeg voor mij of het nou verzonnen is in 1614 of 2014.

O en ik kan immens genieten van mensen die heel goed kunnen rijden en bij wie alles ogenschijnlijk vanzelf gaat.
Aanvulling 1:
En ik ben een beetje jaloers op types zoals listiglistje want dat gevoel daar ontbreekt het eigenlijk wel aan bij mij. Ik moet het eerst een beetje snappen en dan kan ik het pas doen.
Aanvulling 2:
Ben het niet eens met je hwn over rijkunst Gast5428. Heb dacht ik eens een filmpje gezien van een L1 proef (Gast5428 heette anders toen geloof ik) en dat zag er super uit. Zou ik zeer tevreden mee zijn als het zo zou gaan.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 11-02-14 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:35

Leuk om alle ervaringen te lezen.
Ik had in dit topic al één en ander over mezelf opgeschreven en weer weggehaald. :+ Ik word nogal eens met mijn eigen berichten om de oren geslagen dus vandaar dat ik het weer weggehaald had. Men vind mij al snel arrogant als ik iets over mezelf schrijf. Maar ik wil het best nog eens per PB vermelden als iemand het persé wil weten. :j

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:38

Hoop dat je mijn laatste opmerking nog gezien hebt Gast5428. Was het net aan het typen toen jij bericht plaatste.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:05

hwn schreef:
Babootje schreef:

Was ook in dit toppic (met een 3jarige dacht ik), was zelf niet zo enthousiast eerlijk gezegd, laat ons stellen dat ik het eerder "modern" vond.

Ik heb er meer gezien. Ook in een eerder topic toen we het hadden over de OS. Die 3 jarige was volgens mij een PRE toch LP?
Haha LP (ik had ze net nog gezien) :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 08:41

Ik heb je bericht gemist LP. :) Ik kan aan de posts vaak wel inschatten hoe en wat. Volgens mij ben jij ervaren en heb je veel gedaan in de paarden, heb je veel kennis, en hebben we veel overeenkomsten qua mening, maar soms ook nog wel eens een verschil, wat geen probleem is natuurlijk. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:53

:D Fijn, bedankt allemaal.
Wat ik zelf erg fijn vind is dat ik thuis met mijn man heel veel kan bespreken. Ook als het gaat over leerlingen of gewoon dingen die er zich in de sport zich afspelen. En ook als ik zelf tegen dingen aanloop is het fijn om dat direct met hem te kunnen bespreken. Zo nodig helpt hij met de training. Daarom ben ik nogal eens stellig in mijn beweringen omdat ik niet alleen daarin sta maar het thuis en met mijn ruitervrienden uitgebreid besproken heb. En het voor mij vaak niet meer dan logisch is.
Wat ik dan vervelend vind is dat er hier een aantal internetruiters zitten die hoog van de toren blazen maar waarvan je weet en kunt lezen dat ze zich veel beter voor doen dan dat ze zijn.
Ze houden niet alleen zichzelf voor de gek maar ook bokkers die daar niet door heen kunnen kijken (lees lezen). En dat vind ik jammer.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:16

Het is zeker fijn dat je e.a. kunt bespreken. Ik heb tegenwoordig de mazzel dat ik dagelijks begeleiding heb bij mijn rijden en dat ik zo nu en dan op geweldig opgeleide paarden mag voelen en leren hoe het hoort. Dit alles helemaal volgens de richtlijnen van het scala, dus op elk gezond paard van toepassing.
Tijdens de koffie filmpjes kijken en je een beeld vormen wat je er van vindt en het daar over hebben. Het verscherpt je visie. Dit topic helpt ook, er worden hele zinvolle dingen gezegd door bepaalde mensen. Erg leuk. Ik stoor me niet aan gebruikers op dit forum met minder ervaring. Iedereen mag vrij zijn om zijn/haar eigen fouten te maken, die maak ik ook; als je er maar van leert (en het mag eigenlijk niet ten koste gaan van je paard). Wel vind ik ik het lastig dat een antwoord al een paar keer gegeven wordt, het dan niet als zodanig herkent wordt, dat je steeds in herhaling moet vallen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:03

Anoniem schreef:
Ik ben altijd wel benieuwd wat voor rijervaring of op welk nivo de discussiepartners hier zijn.

Zie mijn profiel. Verder kom ik ook uit een niet paardengezin. Heb als kind altijd bij een boer gereden. Zonder zadel. Voornamelijk buiten, op het strand en een keer in de week clubles en springles. De eerste jaren zonder zadel en met teugels aan een halster want zadel en hoofdstel was er niet. Vandaar dat ik weet dat bitloos en zonder zadel rijden ook niet alles is :D Op mijn 13e kreeg ik mijn pony. 3 jaar en onbeleerd. Op mijn 17e kreeg ik mijn eerste paard. Ik ben helaas door schade en schande wijzer moeten worden. Veel fouten gemaakt, maar ze er ook weer uitgereden. De laatste 16 jaar ben ik 'in de leer' :+ bij een inmiddels bijna 80 jarige paardenman. Zo eentje van het uitstervende soort ;) . Die heeft altijd veel gehandeld, vroeger veel eventing gereden en heel veel paarden getraind, zadelmak gemaakt en gecorrigeerd. Veel van geleerd, niet alleen qua rijden maar ook in de omgang en het beoordelen van paarden. Verschillende paarden voor hem gereden naast mijn eigen paarden. Hij kijkt vaak wel dagelijks met mij mee en is mijn spiegel. En ik doe het natuurlijk nooit goed :o Zelfs niet als ik de eerste prijs met dubbele punten heb. Dan heeft hij altijd nog wel een paar verbeterpunten gevonden. Maar dat geeft niet, het feit dat hij steeds weer met raad en daad klaar staat zegt mij voldoende en hij houdt mij scherp. Op dressuur technisch de punten op de I te zetten en meer proefgericht te trainen ga ik soms buiten de deur lessen. Hoewel dressuur mijn ding is horen strandritten, longeerwerk, cavalettiwerk, een sprongetje ook bij de training en dat doen we dus ook regelmatig. Mijn 'leermeester' is ook heel creatief in het telkens weer opnieuw bedenken van allerlei obstakels en parcourtjes waar het paard dan aan moet wennen. Al longerend of rijdend tussen tonnetjes door, over plastic zijltjes, afsprongetjes in het water etc. Ik word daarmee regelmatig uit mijn 'comfortzone' getrokken :+

Op dit moment is mijn nieuwste project een 6 jarige sorento merrie. Ik heb haar net 2 weken. Ze is eigenlijk alleen zadelmak en al een paar keer van hand tot hand gegaan omdat ze regelmatig iemand lanceerde. Tot nu toe heeft ze mij nog niet gelanceerd (even afkloppen). Het is wel een extreem sensibele tante, maar ik denk niet dat het hopeloos is en dat ik er een fijn dressuurpaard aan kan hebben. De tijd zal het leren.

Ik heb de meest denkbare titels van boeken over paarden en dressuur wel in mijn kast staan. Van Monty Roberts tot Steinbrecht en volg van alles in de media. Hoewel ik het allemaal interessant vind heb ik er het liefst een beeld bij. Ik vind dat de theorie vaak onnodig ingewikkeld gemaakt wordt. Ik kijk graag naar mensen die goed kunnen rijden of iets goeds met een paard kunnen. Het mooist is dan als ik ook nog vragen kan stellen over hoe ze het doen. En dan ga ik het thuis uitproberen :) Voor mij is het een proces van vallen en opstaan, trial and error.

Hermelientje schreef:
Verder heb ik een open geest over paarden africhten en als het logisch klinkt en werkt is het goed genoeg voor mij of het nou verzonnen is in 1614 of 2014.

Dat geldt voor mij ook. En een tennisracket is er bij mij ook nog nooit aan te pas gekomen.

Verder moet ik ook nog werken en heb ik een gezin. Ik geef geen les, want ik vind dat ik zelf nog niet genoeg heb geleerd. Vandaar dat ik soms met verbazing mensen zie die met nog minder ervaring dan ik in volle overtuiging les staan te geven.

Anoniem schreef:
Wat ik zelf erg fijn vind is dat ik thuis met mijn man heel veel kan bespreken. Ook als het gaat over leerlingen of gewoon dingen die er zich in de sport zich afspelen

Dat kan ik dan met mijn lief weer niet. Maar wel met mijn 'leermeester'. Vaak ga ik dan nog even op de koffie met een 'stroopie' (een likeurtje) :Y) en hebben we het over paardensport of zet ik even de laptop voor hem aan met live streaming van wedstrijden en dan kijken we samen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:39

Ik moet zeggen dat ik wel geluk heb gehad met het ontwikkelen van het ruitergevoel en vergaren van kennis :o

Ik heb zelf weinig wedstrijdervaring omdat ik altijd met eigen jonge paarden gestart ben en daarna verkocht, paar x M/Z.

Echter heb ik jaren op een internationale stal gewoond en gewerkt (zowel spring/dressuur)
en daar kwamen de nodige bekende paarden en ruiters over de vloer en je komt zelf ook overal over de vloer, dus daar leer je heel veel!
Veel subtop/junioren/youngriders en internationale (LT/GP) paarden gereden,
deze waren bedoeld voor de betere handel zoals Amerika/Engeland/Japan.
Je leert op dat soort paarden wel je gevoel ontwikkelen....

Zelfs vaak op Hickstead gereden :D en Lingh en nog heel wat bekende paarden *D
Al was dat vaak wel in hun jonge jaren. Verder veel goedgekeurde KWPN hengsten op stal!
Stal was van een erkende veearts dus ook op dat vlak veel geleerd en gezien.

Nu maar een paard, maar deze start ik straks wel door in de subtop (althans dat is het doel, mits hij heel blijft...)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:05

Ik heb helaas ook niet het geluk gehad dat sommigen wel hebben om "het" direct op een goede manier te leren. Ben met paardrijden begonnen in een manege vanaf het moment dat ik dat zelf kon betalen. Dus niet als kind (helaas) maar zo vanaf een jaar of 16 a 17. Mijn ouders hadden geen geld voor zo'n dure hobby en 3 kinderen. Een aantal jaren bij een manege gereden, steeds meer gaan rijden en dan tot de ontdekking komen dat je pas leert rijden op een eigen paard. Toen ik een jaar of 27 was ontstond bij mij de mogelijkheid om een eigen paard te kopen. En je eerste koop is nooit de beste. Toentertijd had je nog geen internet etc en dus nog niet de mogelijkheid die je nu hebt om jezelf vooraf goed te informeren. Die informatie haal je dan bij de manege eigenaar, want je weet niet beter.
Ik heb dus wel een aantal "paardenpech gevallen" gehad eer ik echt aan rijden toe kwam. Een keer een miskoop, een keer een ongeval waardoor het paard een jaar in de revalidatie kwam, x tje een peesblessure zoals iedereen wel eens tegen komt. Zo gaan de jaartjes wel voorbij. Ik kocht mijn paarden ook altijd vrij jong, zodat het wel even duurt eer je aan starten toe bent. Ben zelf nooit verder gekomen dan L2 gestart. Toen wilde mijn dochter graag wedstrijden rijden en heb ik dat stokje overgegeven. Onze pony is nu M2 en wat verder doorgetraind. Ik rijd hem nog een paar keer per week.

Wel het geluk gehad in het verleden een instructeur tegen te komen die mij een goed ruitergevoel bij heeft kunnen brengen. Na zijn vertrek een hoop instructeurs gehad die daaraan niet konden tippen. Allerlei dingen geprobeerd die "in zwang" kwamen zoals AdB en Centered Riding die allemaal zo'n beetje zn waarde hadden maar niet wat ik zocht. En een hoop ORUN instructeurs gehad waarmee het ook niet echt klikte.
Ben er wel achter gekomen dat wat ik zoek instructeurs toch een aardig prijskaartje heeft (subtop niveau).
Niet om "interessant" te doen maar mijn ervaring is toch dat in de regionen daaronder (met een enkele uitzondering die ik niet heb gevonden) de kwaliteit toch echt niet voldoende is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:10

Goed les hoeft nik niet duur te zijn hoor :-)

Ik heb voor 30 euro per uur les van een meervoudig (int)LT/Inter amazone.
En hier een hoop GP/instructeurs/ruiters die voor 50 euro per uur les geven. Zijn echt goed!
Je moet er alleen wel naartoe rijden met de trailer....

Ik heb vroeger voor meer gelest :o
(80 eurp p/u en dat is zeker 10 jaar geleden, maar dat was zeker niet beter als nu voor 30)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:17

@Listiglistje: ik heb al gemerkt dat ik voor alles wat paarden betreft aan de verkeerde kant van het land zit. :D Voor 30 euro per uur krijg je hier les van een net afgestudeerde ORUN student. Voor inter niveau 30 euro per half uur en hoger ga je al gauw 40 tot 80 per half uur betalen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:19

O ja, en voor een beetje les op niveau moet je echt met de trailer weg. Want maneges willen geen instructeurs van buiten. Het niveau van lesgeven op maneges verschilt nogal en het moet natuurlijk ook klikken. Veel keus is er dus niet, helaas.