[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:58

Melanie87 schreef:
Ik heb net een nieuw paard (2 weken). Wanneer zijn jullie begonnen met aan de teugel rijden bij een nieuw paard?

Ik heb mijn paard nu 3 maanden en ben na ongeveer 3 weken begonnen met aan de teugel rijden :).

Melanie87

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:24

ok, aan dat antwoord heb ik meer ;) Eerst je paard dus een beetje leren kennen en dan pas aan de gang met het aan de teugel rijden ;) dank je wel:D

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:28

Sorry? Denk je serieus dat je aan dat antwoord meer hebt?

Als je het topic op meerdere plaatsen had gelezen had je kunnen zien dat het aan de teugel rijden een effect van jou rijden en handelen richting het paard is (kort gezegd). Het lijkt mij dat je een ontspannen paard altijd je doel moet zijn, en hier kun je gewoon vanaf dag 1 mee beginnen. Juist door naar de balans van jullie als combinatie te zoeken zul je eerder resultaat gericht kunnen rijden. Daar is géén tijd aan verbonden!!

Kadankovitch, zoals meerderen hier in dit topic al gezegd hebben ben ik ook erg blij met de deskundige inbreng :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:29

Melanie, kiezen voor trucjes lijkt nú de makkelijkste weg, maar is op termijn de verkeerde keuze.......

Jammer, ik gaf je naar eer en geweten goede raad.
Hoe ben je dan van plan het paard aan de teugel te gaan rijden?

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:46

ik heb net een nieuw paard en is mijn eerste eigen paard. ik heb antwoorden nodig met tijden erin. Ik weet hoe ik aan de teugel moet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:50

Nee, jij wílt antwoorden met rijden erin, en die krijg je niet, omdat ik er niet van overtuigd ben dat het een goed plan is om je paard eerst een tijd op de kop te laten lopen.
Je moet vanaf het begin je paard goed rijden, en als jij goed rijdt, gaat je paard aan de teugel, en daar hoef je dan bar weinig voor te doen......

Hoe rijd je aan de teugel dan?

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:52

Ik heb wel veel aan jullie tips af en toe loopt de pony die ik rijd een klein stukje aan de teugel ik ga het niet afdwingen meestal gaat het na de galop het beste....

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:55

ja en als je haar aan de teugel rijd door je zit en voorwaardt is dat een heerlijk gevoel en als je daar eenmaal bent komt dat ook makkelijker terug. op dit moment duurt dit bij mij meestal nog een uur voordat ze zich echt geeft en ze door ontspanning aan de teugel komt. Maar merk dat ze iedere keer sneller aan de teugel komt...
Ik vraag haar soms weleens aan de teugel als ze continu onder mij uit aan het lopen is, dan geeft ze zich, anders gaat het hoofd de lucht in en steeds harder. Als ze zich dan geeft ga ik me weer richten op die ontspanning en komt ze door ontspanning weer aan de teugel (na een tijdje). Ben nu veel aan het letten op mijn zit en ik merk dat wanneer je goed zit je ook sneller resultaat krijgt.

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:56

ik ben ook op een ander onderwerp berichten aan het plaatsen ivm hoofd ophoog gooien als ik haar probeer aan de teugel te rijden. Ik laat eerst een tandarts langs komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:57

Paardje_13 schreef:
Ik heb wel veel aan jullie tips af en toe loopt de pony die ik rijd een klein stukje aan de teugel ik ga het niet afdwingen meestal gaat het na de galop het beste....

Dat kan idd goed, vaak zijn ze na de galop wat losser in het lijf, en als je goed wilt galopperen moet dat wel met een bolle rug, en dan gaat het een stuk makkelijker :)
Ik gebruik graag alle 3 de gangen om een paard los te rijden, je merkt dan echt dat het paard veel fijner door het lijf loopt. Heb weleens een tijdje met een paard alleen losrijden gedaan, fijn hoor :)
Melanie87 schreef:
ik ben ook op een ander onderwerp berichten aan het plaatsen ivm hoofd ophoog gooien als ik haar probeer aan de teugel te rijden. Ik laat eerst een tandarts langs komen.

Maar hoe rijd je aan de teugel dan, ik ben nu echt benieuwd :)

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:57

dat hoef ik jou niet te vertellen toch? je hebt het antwoord een aantal berichten hierboven al vertelt of moet ik je herhalen :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:03

Als jij het aan de teugel rijden beschouwt als iets wat je "even" doet, dan denk ik niet dat je het doet op de manier waarop ik het heb uitgelegd, en ben ik benieuwd hoe je het dan wel doet. Bij mij gooit een paard namelijk niet het hoofd omhoog als ik rij, een paard gaat wel protesteren als jij trekt om het in de krul te krijgen.

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:30

Waarschijnlijk heeft ze haken op der kiezen en daardoor gooit ze der hoofd ophoog. Eerst een tandarts laten komen dus!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:38

Ben even weg, Maar ik kom terug, vanavond: Dit is een interessant vraagstuk!! VANAF WANNEER rij je een paard aan de teugel. Ik gooi nu snel een knuppel in het hoenderhok: OP HETZELFDE MOMENT DAT JE BEGINT AAN BIJVOORBEELD PASSAGE EN PIAFFE TE WERKEN ! !

IK hoor de golf aan kritiek al aandonderen
Groetjes Kadankovicht

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:56

Ik denk eerder!
Eigenlijk best snel omdat hij zo het ruitergewicht het beste kan dragen, en dan heb je nodig voor je aan piaffe en passage begint lijkt me. Maar ik heb hier geen verstand van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:58

Kadankovitch schreef:
Ben even weg, Maar ik kom terug, vanavond: Dit is een interessant vraagstuk!! VANAF WANNEER rij je een paard aan de teugel. Ik gooi nu snel een knuppel in het hoenderhok: OP HETZELFDE MOMENT DAT JE BEGINT AAN BIJVOORBEELD PASSAGE EN PIAFFE TE WERKEN ! !

Groetjes Kadankovicht

Komt ie..... nou, dan doe je mooi iets verkeerd, paard moet vanaf het eerste moment leren om het ruitergewicht correct te dragen, en daar hoort aan de teugel rijden bij :)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:23

Ik heb ook een vraag..

Mijn pony loopt altijd netjes over zijn rug en gebruikt mooi zijn hals, maar hij drukt zijn neus er steeds uit? Volgens de Osteo komt dat door het luchtzuigen (door het zuigen zet hij iets vast en dat doet zeer en daardoor kan hij niet doorknikken?? )
Heeft iemand misschien tips hoe ik dit losser kan maken?

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:26

Yamcha schreef:
Kadankovitch schreef:

Groetjes Kadankovicht

Komt ie..... nou, dan doe je mooi iets verkeerd, paard moet vanaf het eerste moment leren om het ruitergewicht correct te dragen, en daar hoort aan de teugel rijden bij :)

Ja eigenlijk vanaf het begin iid, want je bereikt het als het goed is door je paard goed aan het been te hebben en een meegaande hand enz. en daar ben je eigenlijk nooit te vroeg mee. En door zagen/trekken je paard nagevelijk rijden daar is het nooit tijd voor :+ Dus laten we zeggen vanaf het begin !

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:37

Ik vind aan de teugel rijden inderdaad een deel van de correcte basis, maar of je die basis ook kan bieden is natuurlijk een 2e!!!!!!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:58

Hai hai,
Tijdje terug heb ik jullie ook om advies gevraagt.
Jullie vonden dat ik al goed op weg was met hoe ik hem toen reed. (voorwaart, veel wenden en overgangen rijden)
Sinds een paar weken loopt hij nu super soepel en ook aan de teugel.

Even over de discussie waneer aan de teugel rijden: Een paard gaat na een tijd vanzelf aan de teugels mits je een paard goed rijd. (soepel, wendbaar) Er is dus geen tijd aan verbonden.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:30

Over wanneer je een paard aan de teugel moet rijden: Gelijk. Dit moet door je zit gaan. En je moet gelijk een goede zit hebben en hem voorwaarst laten gaan. Alleen met inrijden zou ik een paard nog wat meer op eigen benen laten lopen. Maar hier heb ik verder niet echt verstand van.

Ik heb Zena een tijd verkeerd aan de teugel gereden. Nouja verkeerd. Niet helemaal goed, meer aan de hand als aan mijn zit. Waardoor ze vaak te diep ging. Maar wel goed liep.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:55

vandaag weer gereden het ging best goed af en toe ging ze een stukje naar beneden maar ik merkte dat dat beter ging als ik doorzit?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 15:04

Ik heb ook een probleempje met mijn knol, hij heeft nl nog erg veel moeite met de galop. Ik heb het idee dat hij zijn achterhand er dan nog niet goed onder kan zetten, waardoor hij ontzettend hard gaat scheuren en zich vastzet. Als ik op de volte rijdt (denk er ook niet over om dan een rechte lijn te rijden, want dan gaat de versnelling nog hoger) buigt hij wel zijn hals mee, maar de rest van zijn lichaam lijkt er dan haaks onder te lopen. Totaal geen buiging dus. Ik heb al geprobeerd volte te sluiten en openen, maar daar reageert hij nauwelijks op. In stap en draf wel, dan zakt hij ook lekker zelf met zijn hals, dus de ontspanning is er dan wel. Zodra we uit de galop komen moet ik eerst weer een aantal keer volte sluiten/openen voor hij weer in een normaal tempo draaft. Heeft iemand tips hoe ik dit aan kan pakken?? Tempowisselingen in draf doet hij even braaf en dan moet het tempo ook weer omhoog. Of dat hij het dan zat is of het gewoon moeilijk vindt. Ik weet het niet :(

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 03:44

Paardje_13 schreef:
vandaag weer gereden het ging best goed af en toe ging ze een stukje naar beneden maar ik merkte dat dat beter ging als ik doorzit?

Hallo Paardje_13,
Dat zou goed kunnen kloppen. Als je op de juiste manier in de beweging meezit, is doorzitten voor de rug gelijkmatiger dan lichtrijden waarbij je op één diagonaal gaat staan en op het andere weer gaat zitten. Het paard kan dan de rug en in het verlengde daarvan de hals en nek gemakkelijker op het ruitergewicht instellen en daardoor wederom gemakkelijker ontspannen. Overigens was Ernest van Loon een volhardend tegenstander van lichtrijden tijdens het dressuurwerk, volgens hem had je dan te weinig controle over de rug en te weinig inzicht in de mate waarin het paard de rug gebruikt. Hij stond en staat in de stelling niet alleen; Otto Lörke,Bubbi Ghünter Willi Schultheiss (Respectievelijk achter elkaar bondstrainer van Duitsland geweest), Rudolf Zeilinger (bondstrainer van Denemarken), Oscar Maria Stensbeck (overleden voor WOII, maar jonge ruiter kunnen nog een naar hem genoemde prijf winnen) Otto Schuman (trainer an Ernest v.Loon) en ondergetekende waren en zijn felle tegenstanders van lichtrijden. MAAR wij zijn in de minderheid.
Met vriendelijke groet Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:34

NIEUW PAARD AAN DE TEUGEL : Voorwoord

Melanie87 schreef:
Ik heb net een nieuw paard (2 weken). Wanneer zijn jullie begonnen met aan de teugel rijden bij een nieuw paard?

Hallo Melanie87,

Hier volgt een erg laat antwoord; beter gezegt niet zozeer een antwoord in de zin van een absolute oplossing: Nee, veel eerder mijn gedachten over jou vraag. Niemand heeft de waarheid in pacht, dus ook ik niet. Neem ervan wat je gebruiken kan, waar je het niet mee eens bent, spreek je tegen of laat je links liggen. Dat geldt natuurlijkook voor de andere lezers. Wat ik over dit onderwerp denkt, kan stof doen opwaaien, maar eigelijk vind ik de gedachte niet vreemd. Maar daarover later.
Eergisteren had ik ook al een groot gedeelte van mijn antwoord geschreven, maar ik (kluns) heb dat per ongeluk, gewist. Ik ga het nu anders doen. Ik schrijf het in kleinere stukjes (dat is voor mij nu ook gemakkelijk, want ik ben nu ziek), opnieuw, onder de titel "NIEUW PAARD? AAN DE TEUGEL", met nummer of subtitel. Daardoor gaat niet zo veel verloren, als ik weer een stommiteit uithaal en misschien is het ook makkelijker te lezen.
Het volgende stuk heet "Inleiding" waarin ik iets meer over mezelf schrijf en waarom ik op pag.156 "de knuppel in het hoenderhok" gooide.

Groet Kadankovitch