Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:39

Nogmaals hoezo energie laten cirkuleren. Een paard heeft iemand die de energie cirkuleert in vrijheid of van mijn part aan de hand niet nodig in verzameling. Dreigt het paard aan de hand toch meer op de voorhand te vallen dan halve ophouding met hand en met lichaamstaal om terug naar achter te zetten (zwaartepunt terugbrengen). Daarna weer zelfhouding. Impuls is dan voor mij de energie die ontstaat uit het met kracht opwaarts kunnen veren in de achterhand, zonder daarbij meteen het zwaartepunt teveel naar voor te brengen. Met het verschil dat een paard met ruiter hier veel sterker voor moet zijn, zodat de balans ook bewaard blijft en het paard dus in zelfhouding kan blijven bewegen zonder dat dit continue aan de voorkant gecontroleerd wordt door de ruiter. Als de achterhand en romp maar sterk genoeg is om opwaarts te bewegen. Ik zie op dat punt dus geen probleem als de teugels in een boog vallen. Het paard is blijkbaar sterk genoeg om de natuurlijke beweging (van nature ook zonder energiebegrenzing aan de voorkant) met ruiter uit te voeren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:50

Babootje schreef:
Je wekt geen energie op en brengt het paard alleen met zit in verzameling? Hoe moet ik dat voor me zien? Heb je daar een filmpje van?

Als jou bekken als ruiter de bekken van het paard stuurt, wat zou je dan moeten doen met je bekken om het paard terug te nemen?
Net als een paard zelf in vrijheid ook niets nodig heeft aan zijn hoofd om terug te komen.
Maar er gebeurd wel degelijk in het bekkengebied.
kwestie van biomechanica
Op een filmpje is dit nauwelijks waar te nemen wat je doet als klassiek ruiter , dat maakt dat men ook zegt , "je ziet niks wat ie doet"
Je kan zelfs je paard op je ademhaling terug laten komen. Alleen zul je je dan wel heel bewust van je lichaam moeten zijn als ruiter

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:06

Ansie schreef:
Impuls is dan voor mij de energie die ontstaat uit het met kracht opwaarts kunnen veren in de achterhand, zonder daarbij meteen het zwaartepunt teveel naar voor te brengen.

Leuk, eigen definities, maar dat maakt de zaak er niet duidelijker op.
Impuls volgens het skala is de voorwaartse drang van het paard, OPGEWEKT EN GECONTROLEERD DOOR DE RUITER.
Is dus totaal iets anders als wat jij beschrijft.
Mijn interpretatie van wat ik zie van het rijden zonder aanleuning is dat de ruiter minder in staat is voorwaartse drang te controleren, dus ook minder opwekt en daarmee dus minder dynamiek in de beweging krijgt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:14

Natuurlijk kun je een paard wel op je zit en benen en zonder aanleuning, zelfs met de teugels in een boogje, terwijl je er op zit, figuren laten rijden, zoals omkeerts, S-bochten en grotere en kleinere voltes (in noem maar wat van de wat lastiger mogelijkheden) maar dat is dan niet "in aanleuning".
In Western wordt er ook kortweg gereden, zonder "aanleuning", dus met losse teugel.

Het paard gaat op zo'n manier in zelfhouding (hetgeen per paard, afhankelijk van ras, bouw en opleidingsniveau kan verschillen), dit moet niet verward worden met dezelfde houding als in de aanleuning, maar dan zonder/met minimaal aagegeven (links/rechts, teugels tegen de hals) teugelgebruik.

Ik vind het altijd interessant om diverse methodes uit te proberen, dus ook het figuren rijden zonder die aanleuning (lees: teugel los in een boogje hangend), en ook te proberen daarin te versnellen en te stoppen.

Is ook "handig" bij een buitenrit, bijv.
Zo merk je ook hoe gevoelig een paard is voor je gewichtshulpen, zonder dat je aan de teugels hoeft te zitten.Ook links en rechts gaan, een paard zal altijd proberen diens gewicht ONDER dat van de ruiter te houden, dus diens het evenwicht te bewaren... ook en met name redelijke groene paarden doen dit, je merkt dan ook dat juist die heel veel makkelijker op je gewichtshulpen/kijkrichting reageren dan op de teugel.
Ik ben niet zo orthodox (heb ook geen "orthodoxe" paarden trouwens, want kruisingen) dus ik wil dan nog wel eens wat experimenten uithalen.

Naar mijn mening en ervaring kun je een paard dat normaal gevoelig in de mond is (gebleven) toch vrij gemakkelijk leren onder je te blijven MET een losgegooide teugel. Of men dit eens wil proberen is een ander verhaal, ik ben er zelf eens uit nieuwsgierigheid mee begonnen, na een sessie flink dressuren in de bak, en daaraan geknoopt meteen een korte buitenrit. Lukt die tempobeheersing dan ookk, ga je eens kijken of je kunt wensen, cirkelen (ook buiten).

Ik heb het altijd als een enorm welkome aanvulling gezien op je beheersing, als je paard ook zonder je teugelinwerking te besturen is.
Just checking!

Maar als dit tijdens een buitenrit nog te veel van 't goede is, kun je 't altijd in de bak proberen, of als ook dat lastig wordt (voor wie dan ook), kun je er wat balkjes neerleggen.
De clou is je zit, niet je teugels natuurlijk, die "geef je dan weg".

De eindvraag is natuurlijk: kun je een paard dressuurmatig rijden zonder aanleuning?
Nee, je kunt een paard wel rijden zonder aanleuning (dus met een echt los-doorhangend-teugeltje), dat kan iedereen, maar dressuurrijden zonder minstens een contactteugel zal niet lukken, want dressuurrijden is langzaam maar zeker het paard steeds meer willen verzamelen, dat gaat niet zo maar out of the blue, want ieder paard zal door het ruitergewicht (meer of minder zwaar), vanzelf al "uit elkaar" willen gaan lopen.
Het vervolgens "bij mekaar snaaien" van het paard aan/viade teugel, zoals tegenwoordig schering en inslag is, is daar niet bepaald een hulp bij, daardoor leert het paard juist niet op eigen benen te lopen...

Een paard echter proberen te leren dressuurmatig op eigen benen en in zelfhouding te lopen zonder aanleuning is IMO onmogelijk. Er zit immers een ruiter op, waardoor het natuurlijk paarden-evenwicht wordt veranderd, dat is al factor A. Nu moet het paard nog zien met dat gewicht er op in balans te blijkven en hoeken/bochten(in de bak bijv.) te nemen, die het als paardzijnde natuurlijk plat door de bocht zou nemen. Met een ruiter er op leert 't paard snel dat het z'n evenwicht beter kan bewaren door minder schuin en plat te gaan, maar het heeft wel z'n hals als evenwichtsstok daarbij nodig.
Als je de teugels helemaal aan 't paaard zou overlaten (los) zou het paard deze juiste gangwijze OHZ helemaal niet kunnen leren, want zou uit elkaar vallen, struikelen, omvallen, etc.

Met aan de teugel rijden (is overigens niet hetzelfde als dat het paard aanleuning neemt... met de nadruk op NEEMT) help je het paard een nieuwe balans te vinden.
En jou als ruiter te vinden.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 11-02-14 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:17

oji schreef:
Ansie schreef:
Impuls is dan voor mij de energie die ontstaat uit het met kracht opwaarts kunnen veren in de achterhand, zonder daarbij meteen het zwaartepunt teveel naar voor te brengen.

Leuk, eigen definities, maar dat maakt de zaak er niet duidelijker op.
Impuls volgens het skala is de voorwaartse drang van het paard, OPGEWEKT EN GECONTROLEERD DOOR DE RUITER.
Is dus totaal iets anders als wat jij beschrijft.
Mijn interpretatie van wat ik zie van het rijden zonder aanleuning is dat de ruiter minder in staat is voorwaartse drang te controleren, dus ook minder opwekt en daarmee dus minder dynamiek in de beweging krijgt.

Er staat toch niet bij HOE dit door de ruiter gecontroleerd dient te worden.
Kan een paard van nature dan ook niet met impuls lopen? Er is geen ruiter aanwezig die het opwekt en controleert. Mogen we dat dan geen impuls noemen?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:21

Oji zelfs onder die definitie "gecontroleerd door de ruiter" is het toch theoretisch mogelijk om die energie op een andere manier te beheersen. Of het handig of praktisch uitvoerbaar is is vers twee. Het kan in ieder geval wel anders dan met bit want dat blijkt wel uit mijn link over Stahlecker waar niemand op ingaat vreemd genoeg.
Ik snap de vraag van Ansie heel goed hoor. Want wat is dat dan natuurkundig gezien voor energie die gecontroleerd moet worden. Is het kinetische energie (dus bewegingsenergie) of elastische energie (zeg maar veerspanning).

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:36

Een paard in de wei loopt niet met impuls nee, die loopt gewoon voorwaarts. De definitie van impuls in het skala is opgewekt en gecontroleerd door de ruiter. Skala gaat ook over rijkunst.
Maar goed, ik ben aanhanger van het skala, en dus hoort aanleuning er voor mij ook bij.
Terpetijn, het kunnen rijden op zit als experiment en demo, daar twijfel ik verder niet aan. Zijn genoeg filmpjes van paarden die een geweldige demo neerzetten, maar die zijn wel allemaal opgeleid met aanleuning. De eerste die opgeleid is zonder aanleuning en zo'n fijn beeld geeft moet ik nog zien. Je kan een paard ook leren terugkomen op puur HO zeggen en voorwaarts leren gaan op puur VORT zeggen. Ook makkelijk in het bos. Heb je ook benen en zit niet meer voor nodig. Het gaat erom hoe je je paard maximaal opleidt, hoe je komt tot die happy athlete. In mijn volle overtuiging is dat het volgen van het skala, het hele skala zonder daar essentiële dingen uitlaten zoals de aanleuning. Aanleuning is geen hulp, aanleuning is wat een paard jouw aanbiedt als je de hulpen goed geeft.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:38

@murphy

Ik neem helemaal niet zo maar iets aan over Heuschmann. Het heeft in de complete Duitse hippische pers waaronder St. Georg gestaan. Bovendien waren er volgens de vereniging Xenophon en de FN al maandenlang klachten over het grove rijden van Heuschmann. In ieder geval reden genoeg voor zowel Xenophon als de FN om alle banden met Heuschmann rigoreus te verbreken. Als jij vindt dat hem onrecht is aangedaan moet je mij daar niet op aankijken maar moet je bij de FN zijn met je klacht. Waar jouw versie al helemaal niet klopt is dat het om een kort filmpje van een jong meisje zou gaan. Het was een grote serie foto's met "time code" van een gerenommeerde professionele fotografe Julia Rau die ook grote paardenevenementen in Duitsland vastlegt (en een zilveren camera gewonnen heeft).
In het Duits is het onder andere hier te lezen (of bij St. Georg.)
http://www.dressur-studien.de/index.php/gerd-heuschmann-in-der-kritik.html
Een opkrullende Fries lijkt mij niet maar laat iedereen maar zelf oordelen
http://www.pferdplus.com/bilderserien/nur-nicht-nachgeben

Wat ik er oneerlijk aan vind is precies wat Jasmijn zegt de totale hypocrisie ervan.

oji

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:45

Laten we duidelijk zijn...het plaatje van Gerd Heuschmann op de fries...dat noem ik geen aanleuning...:-)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:47

oji schreef:
Laten we duidelijk zijn...het plaatje van Gerd Heuschmann op de fries...dat noem ik geen aanleuning...:-)

Haha nee hij krult zich op dat doen Friezen nu eenmaal om zich aan de aanleuning te onttrekken. ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:10

Ik heb het boek van Heuschmann niet gelezen en de clinic niet gezien.
Wel heb ik veel lovend commentaar op zijn boek gehoord en gelezen.

Wat ik wel weet en dat is geen excuus voor bovenstaande, want daar weet ik niets van, maar meer bedoeld als "wacht even voor je oordeelt".
Wanneer een paard dat door zijn ruiter verknoeid is gecorrigeerd moet worden omdat hij anders uiteindelijk bij de slager zal belanden, dan kan dat er even heel heftig aan toe gaan.
Het paard heeft zich (terecht) een serie van trucs aangeleerd om aan de onbekwame inwerkingen van zijn ruiter te ontkomen.
Dit is nu de wereld van het paard geworden, verzet, tegenwerken, sabotage en zelfs zijn ruiter bang maken.
Het rijden van dit soort paarden is een drama, niemand kan er nog iets mee.

Alles dat dit paard doet dat we niet willen moeten we hem nu moeilijk maken en alles dat we willen gemakkelijk.
Een ruiter met veel ervaring kan hier in vrij weinig tijd doorheen komen maar het paard zal tijdens de correctie alleen eerst de intensiteit van zijn verzet gaan opvoeren en daarmee de ruiter dwingen om zijn druk op te voeren.
Een beetje in de sfeer van een ondeugend kind dat bestraft wordt in de supermarkt en dan begint te schreeuwen, op de grond gaat rollen en producten in het rond gaat gooien, wie kent het niet?
Bij een heel handige ruiter duurt zoiets meestal maar een paar minuten en dan geeft het zich over.
Je zal dat maar even moeten doen in een clinic...

En even terzijde, als je naar de ogen van de Fries kijkt dan zie je geen arm, zielig, lijdend paard, maar een paard met veel eigenwaarde dat niets accepteert, hij doet het niet.
Een rangorde kwestie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:30

Duidelijk dat die fries overal doorheen dendert.
Herkenbaar gedrag bij "verreden" of verkeerd gereden paarden.
Je ziet duidelijk dat hij een signaal van stoppen compleet negeert
dat is dus basis, wat er niet was, en dus uiteindelijk kan resulteren in gevaar voor ruiter en paard!
(paard aan de kletter?)
Die basis ontbreekt duidelijk. Iedereen die ooit een verreden paard getraind heeft, moet dit zeker herkennen. En dan ontstaan er idd de 1e 10 minuten geen fraaie beelden.
Maar na die 10 minuten (bij handige ruiters) ontstaat er een mooie ontspannen aanleuning van een paard die eindelijk op zijn eigen benen mag lopen en niet onnodig gestoord wordt in de monden.
Niet handig idd van Heuschmann , dit op een clinic te doen. Maar ik zou wel eens een filmpje willen zien van het hele verloop.
Wat een van mijn instructeurs altijd riep, bij op een nieuw/verreden paard stappend...eerst kijken of de rem erop zit ;-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:31

Hermelientje schreef:
oji schreef:

Haha nee hij krult zich op dat doen Friezen nu eenmaal om zich aan de aanleuning te onttrekken. ;)

hoe sterker hij wordt in zijn reed
hoe minder hij zich daaraan onttrekt
het is een achterhandzwakte probleem
geen aanleuningsprobleem
Friezen zijn nu eenmaal boegtrekkers...die zal je moeten omscholen naar fijne rijpaarden

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:12

Simpelman schreef:
Ik heb het boek van Heuschmann niet gelezen en de clinic niet gezien.
Wel heb ik veel lovend commentaar op zijn boek gehoord en gelezen.

Hoeveel waarde heeft dat boek nog als er van hemzelf ook plaatjes verschijnen die rechtstreeks in zijn eigen boek hadden kunnen staan? Laten we even wat rode lijntjes trekken langs de hals van de fries?

Nogmaals; je hoeft mij niet te vertellen dat het corrigeren van een verreden paard niet altijd even chique gaat.

En nogmaals: Xenophon en de FN hebben alle banden met hem verbroken wegens zijn rijstijl. Het lijkt mij dat die niet over een nacht ijs gaan.

Mij maakt het verder niet zoveel uit wat hij met de fries heeft gedaan, maar ik kan mij enorm storen aan het meten met twee maken en de totale hypocrisie van sommige hier.
@ Simpelman: eerder beschuldigde jij anderen van Pennygedrag door als een blind schaap achter Anky aan te lopen. Dat is geenszins het geval. Ik benader zaken gewoon graag met een open mind. Je pikt de dingen mee van wat toppers of andere interessante ruiters goed doen, en laat links liggen wat je niet direct iets lijkt. Zonder daar meteen een oordeel over te hebben. Dat is wat anders dan er als een blind schaap achteraan hobbelen. Als ik iemand iets heel goed zie doen met een paard, ook al is het maar een onderdeel, dan is dat voor mij al interessant. Dan wil ik weten hoe diegene dat voor elkaar gekregen heeft.

Wat jij doet is zonder Heuschman te kennen of zijn boek te hebben gelezen hetgeen wat hij doet goed te praten met een verhaal over het corrigeren van paarden. Jij bent anti LDR en dat is Heuschman ook. Blijkbaar is dat voor jou genoeg om je oogkleppen op te zetten. Feitelijk doe jij dan hetzelfde als waar je anderen van beschuldigd.

En tot slot voor alle duidelijkheid: ik heb geen uitgesproken oordeel over wat de man met de fries doet. Ik heb wel een oordeel over hoe hij zich ten koste van anderen in de media heeft geprofileerd en dat gaat voor mij ten koste van zijn geloofwaardigheid.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:39

Jasmijntje, je kunt altijd heel mooi de zaken verdraaien om je gelijk te vinden, je bent een slim meisje.
Je vergelijkt nu appels en peren.
Het corrigeren van een verknoeid paard is niet hetzelfde als het uitkomen in een Grand Prix proef.
Ik schreef alleen maar, oordeel niet te snel....misschien....is het anders dan dat het gepresenteerd wordt.
Mijnheer Heuschmann zal waarschijnlijk niet alleen vrienden gemaakt hebben met zijn boek?

De man is en publiek bezig een paard te corrigeren zonder te weten waar hij aan begon en dat is niet zo handig van hem.
Waarschijnlijk is het een gepassioneerd strijdlustige man die niet los kan laten.
Hij heeft misschien niet zo veel ervaring in het geven van clinics, routiniers trappen daar namelijk niet meer in.
Tellington, Parelli, Hempfling geven hun clinics voor honderden mensen en TV, zij zoeken hun demo paarden van tevoren wel eerst even uit.

In de jaren dat ikzelf dit soort clinics gaf heb ik geleerd dat "de meisjes" vaak met heel leuke dieren aankomen voor de demo, heel lief, doet bijna alles, behalve dat wat er gevraagd wordt en hij heeft voor het laats gisteren de buurvrouw het ziekenhuis ingeslagen, daarvoor een hele week niemand.

Informeer eens wat grondiger wat er gebeurt in bijvoorbeeld de SJ J stal, daar kun je leuk over schrijven, als je daar de moed voor hebt.

En, inderdaad ik ben anti LDR en alles dat niet op een harmonieuze wijze de natuurlijke eigenschappen van het paard ontwikkeld.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 11-02-14 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:43

Bah Simpelman, je hoeft niet zo neerbuigend te doen. Jasmijn verwoordt het prima, naar mijn mening :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:56

Hypocrisie, Jasmijn?
Het lijkt mij dat je eerder eens beter achter de schermen mag kijken. Of kom je daar nu juist achter vandaan?
Want 9 van de 10 "dressuurders " hier in dit topic (en het zijn steeds dezelfden), vinden ieder middel geoorloofd om van het paard te krijgen wat ze hebben willen.
Dat noem ik geen fatsoenlijk paardrijden en al die levels van A B en C bij wijze zeggen mij ook niets.
Ik lees jouw stukjes wel vaker, maar waarom moet dat steeds in de trant van een "aanklacht" zijn?
Ik zou zeggen: geef zelf IN PERSOON met je paard een beter voorbeeld, of een betere suggestie, hakken en katten op eea kan iedereen, niks mis mee, maar ik zou dan ook graag een eens een stukje van jou willen lezen waarin dan staat hoe het allemaal beter kan.
Daar hebben we meer aan, lijkt me.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:23

Ach een jaar voor deze onfortuinlijke clinics waren Heuschmann en zijn uitgever al door de rechter in het ongelijk gesteld omdat hij beelden van een klassiek trainende amazone (het ging om enkele minuten beeld uit de warm-up) had gebruikt op zijn dvd als voorbeeld van een totaal verkeerd getraind en daardoor in zijn gangen geruïneerd paard. Maar kennelijk was alles toegestaan in zijn eigen zucht naar beroemdheid. Zoveel gemakkelijker om aandacht te krijgen en geld te verdienen met kritiek op beroemdheden dan om zelf iets te presteren. Ik zit nu al weer te wachten op mensen die Charlotte Dujardin en Helen Langehanenberg van dierenmishandeling/ongeoorloofde trainingspraktijken gaan beschuldigen op grond van een enkele foto van een een centimetertje achter de loodlijn, een raar opgetild voorbeentje of een mislukte overgang.

@Simpelmannetje ;) ik dacht dat je het boek van Heuschmann eerder een aanbeveling gaf en nam daarom aan dat je het gelezen had. Ik denk dat mensen zonder kennis er nog wel intrappen maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat iemand zoals jij met zoveel vakkennis niet zou zien hoe zwak een aantal punten in dat boek zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:45

Simpelman schreef:
De man is en publiek bezig een paard te corrigeren zonder te weten waar hij aan begon en dat is niet zo handig van hem.

Maar nu ga je weer allerlei 'verzachtende omstandigheden' aanhalen. Terwijl we voor een topruiter die ongelukkig in de media dat ook kunnen doen. En die worden dan resoluut van tafel geveegd.

Simpelman schreef:
Informeer eens wat grondiger wat er gebeurt in bijvoorbeeld de SJ J stal, daar kun je leuk over schrijven, als je daar de moed voor hebt.

Wat ik heb gezien in de clinics vond ik informatief en inspirerend. Anky zegt wat ze doet en doet wat ze zegt. Tot zover en niets meer en niets minder. Ik heb ook vaak genoeg bij het losrijden gekeken en tot dusver niet zo veel schokkends gezien bij de toppers. Maar misschien heb ik wel niet goed gekeken of op het verkeerde moment. Dat kan. Ik weet van een aantal klassieke trainers van naam en faam dat het achter de schermen ook niet altijd even chique gaat. Maar dat is van horen zeggen. Zoals jij het ook van horen zeggen hebt wat er bij Anky achter de schermen gebeurd (want daar ben jij zelf ook niet bij geweest). Ik denk dat de waarheid altijd genuanceerder ligt, en ik laat mij dan ook niet zo snel beïnvloeden door stemmingmakerij. Ik kijk graag naar ruiters die mooie dressuur laten zien met hun paard. (en dat zijn er een heleboel, niet alleen Anky) Dan wil ik graag weten hoe ze dat voor elkaar krijgen. En als dat op een manier blijkt te gaan die ik niet aardig vind voor mijn paard dan houdt het daar op. Zo simpel is het.

Iemand met een goed verhaal en een belabberde rijstijl of een rijstijl die mij niet aanspreekt vind ik mijn energie niet waard. Dan kan het verhaal nog zo goed zijn, maar dan leidt dat niet tot mijn doel. En ik vind dat er teveel zijn waarbij hun verhaal niet strookt met de praktijk/uitvoering.

Simpelman schreef:
En, inderdaad ik ben anti LDR en alles dat niet op een harmonieuze wijze de natuurlijke eigenschappen van het paard ontwikkeld.

Dat zeg je nu wel zo stellig, maar definieer Harmonie. Een verreden paard corrigeren is niet heel harmonieus, maar heeft wel harmonie als doel. Dat mag wel. Maar de praktijk is toch dat niet altijd alles even van een leien dakje gaat en dat je onderweg toch ook wel eens een correctie moet uitvoeren? Of een miscommunicatie hebt? En dat mag dan weer niet? Zeker niet als je een topruiter bent? En hoe kun je altijd direct oordelen dat iets slechts aan een niet harmonieus moment ten grondslag ligt? Dat dat te wijten is aan slechte training? Ik zeg niet dat dat niet het geval kan zijn, maar imo kun je dat nooit in een oogopslag zien tijdens een wedstrijd of losrijden. Dat vind ik dus meten met twee maten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:01

terpentijn schreef:
Hypocrisie, Jasmijn?
Het lijkt mij dat je eerder eens beter achter de schermen mag kijken. Of kom je daar nu juist achter vandaan?
Want 9 van de 10 "dressuurders " hier in dit topic (en het zijn steeds dezelfden), vinden ieder middel geoorloofd om van het paard te krijgen wat ze hebben willen.

Ik vraag me af hoe je daar nou bij komt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:40

Hermelientje schreef:
@Simpelmannetje ;) ik dacht dat je het boek van Heuschmann eerder een aanbeveling gaf en nam daarom aan dat je het gelezen had. Ik denk dat mensen zonder kennis er nog wel intrappen maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat iemand zoals jij met zoveel vakkennis niet zou zien hoe zwak een aantal punten in dat boek zijn.

Welke punten bedoel je, Hermelientje? Want blijkbaar behoor ik tot die mensen zonder kennis die de fouten er niet in gezien hebben (al ben ik niet zeker dat ik het echt van voor naar achter helemaal gelezen heb, is nogal technisch en anatomisch).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:28

Ansie schreef:
Ik geloof zelf in de zelfhouding van het paard. Het vergt iets andere accenten met trainen en werk daarbij ook graag in een eerder stadium al met vrijheid op erewoord (om het maar even zo te noemen).

Wanneer je paard vanzelf in de krul gaat lopen , wat is dan jouw taak als ruiter?
Ik wil niet dat mijn paarden zelf in de houding gaan lopen. Ik wil zelf bepalen hoeveel oprichting en lengte hij in de hals mag hebben. Dat is toch dressuur. Dat het paard gehoorzaam is aan de hulpen. Dus als hij in zelfhouding gaat lopen is het niet meer dan een kunstje. Doe mij denken aan een dansende beer op een (gloeiende) plaat.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:40

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het paard in de krul gaat lopen (tenzij je moderne dressuur wilt doen, maar daarover gaat dit topic niet), maar als het paard vanzelf (in overeenstemming met de zithulpen van de ruiter) correct gedragen met juiste hoofd/halshouding gaat lopen, dan vind ik dat super (heb het idd nog niet gezien in het echt, maar mocht ik een lesgever ontmoeten die dit kan, dan ga ik er direct bij lessen).

Ik longeer mijn merrie soms in vrijheid, en momenteel gaat ze vaak eerst wat sterrenkijken en met buitenstelling lopen (is zaterdag losgemaakt door osteo, dus voelt zich nog niet optimaal), maar met stemcommando "hoofd" gaat ze dan wel correct lopen en beloon ik met stem en na paar rondjes met snoepje. Oké, is mss "circuskunstje", maar zo ben je zeker dat het eerlijke ontspanning is en het paard niet in een houding gedwongen wordt waar het fysiek nog niet toe in staat is. Geen idee of het met oprichten ook op die manier kan, maar ik zie hier niets verkeerds in, integendeel. Had ik haar gelongeerd met bijzets, ben ik overtuigd dat ik al heel wat eerder osteo er had moeten bijhalen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:58

Anoniem schreef:
Ansie schreef:
Ik geloof zelf in de zelfhouding van het paard. Het vergt iets andere accenten met trainen en werk daarbij ook graag in een eerder stadium al met vrijheid op erewoord (om het maar even zo te noemen).

Wanneer je paard vanzelf in de krul gaat lopen , wat is dan jouw taak als ruiter?
Ik wil niet dat mijn paarden zelf in de houding gaan lopen. Ik wil zelf bepalen hoeveel oprichting en lengte hij in de hals mag hebben. Dat is toch dressuur. Dat het paard gehoorzaam is aan de hulpen. Dus als hij in zelfhouding gaat lopen is het niet meer dan een kunstje. Doe mij denken aan een dansende beer op een (gloeiende) plaat.

Doet me denken aan een pensionles die ik destijds reed met olv mijn oude instructeur (die ik graag nog terug zou willen, maar hij zit helaas in Frankrijk....). Enfin. Er reed dus een meisje mee met een paard en het zag er op het oog heel netjes uit. Maar als ze de teugels losliet liep ie nog zo. Zoals je zegt in een houdinkje. Ze moest idd uit haar "comfort" zone en uit die van haar paard. Dat viel nog niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:05

Zo vind ik dat Pre's ook vaak in zo'n houding lopen. In een krul aan de voorkant dus voor het plaatje mooi maar dat er totaal geen rek in het lijf zit. Daarom zijn ze natuurlijk ook zeer geschikt voor het verzamelde werk maar voor dressuur op hoog nivo vaak minder geschikt. Een enkele uitzondering daargelaten.