Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:Je wekt geen energie op en brengt het paard alleen met zit in verzameling? Hoe moet ik dat voor me zien? Heb je daar een filmpje van?
Ansie schreef:Impuls is dan voor mij de energie die ontstaat uit het met kracht opwaarts kunnen veren in de achterhand, zonder daarbij meteen het zwaartepunt teveel naar voor te brengen.
oji schreef:Ansie schreef:Impuls is dan voor mij de energie die ontstaat uit het met kracht opwaarts kunnen veren in de achterhand, zonder daarbij meteen het zwaartepunt teveel naar voor te brengen.
Leuk, eigen definities, maar dat maakt de zaak er niet duidelijker op.
Impuls volgens het skala is de voorwaartse drang van het paard, OPGEWEKT EN GECONTROLEERD DOOR DE RUITER.
Is dus totaal iets anders als wat jij beschrijft.
Mijn interpretatie van wat ik zie van het rijden zonder aanleuning is dat de ruiter minder in staat is voorwaartse drang te controleren, dus ook minder opwekt en daarmee dus minder dynamiek in de beweging krijgt.
Hermelientje schreef:oji schreef:Laten we duidelijk zijn...het plaatje van Gerd Heuschmann op de fries...dat noem ik geen aanleuning...
Haha nee hij krult zich op dat doen Friezen nu eenmaal om zich aan de aanleuning te onttrekken.
Simpelman schreef:Ik heb het boek van Heuschmann niet gelezen en de clinic niet gezien.
Wel heb ik veel lovend commentaar op zijn boek gehoord en gelezen.
Simpelman schreef:De man is en publiek bezig een paard te corrigeren zonder te weten waar hij aan begon en dat is niet zo handig van hem.
Simpelman schreef:Informeer eens wat grondiger wat er gebeurt in bijvoorbeeld de SJ J stal, daar kun je leuk over schrijven, als je daar de moed voor hebt.
Simpelman schreef:En, inderdaad ik ben anti LDR en alles dat niet op een harmonieuze wijze de natuurlijke eigenschappen van het paard ontwikkeld.
terpentijn schreef:Hypocrisie, Jasmijn?
Het lijkt mij dat je eerder eens beter achter de schermen mag kijken. Of kom je daar nu juist achter vandaan?
Want 9 van de 10 "dressuurders " hier in dit topic (en het zijn steeds dezelfden), vinden ieder middel geoorloofd om van het paard te krijgen wat ze hebben willen.
Hermelientje schreef:@Simpelmannetjeik dacht dat je het boek van Heuschmann eerder een aanbeveling gaf en nam daarom aan dat je het gelezen had. Ik denk dat mensen zonder kennis er nog wel intrappen maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat iemand zoals jij met zoveel vakkennis niet zou zien hoe zwak een aantal punten in dat boek zijn.
Ansie schreef:Ik geloof zelf in de zelfhouding van het paard. Het vergt iets andere accenten met trainen en werk daarbij ook graag in een eerder stadium al met vrijheid op erewoord (om het maar even zo te noemen).
Anoniem schreef:Ansie schreef:Ik geloof zelf in de zelfhouding van het paard. Het vergt iets andere accenten met trainen en werk daarbij ook graag in een eerder stadium al met vrijheid op erewoord (om het maar even zo te noemen).
Wanneer je paard vanzelf in de krul gaat lopen , wat is dan jouw taak als ruiter?
Ik wil niet dat mijn paarden zelf in de houding gaan lopen. Ik wil zelf bepalen hoeveel oprichting en lengte hij in de hals mag hebben. Dat is toch dressuur. Dat het paard gehoorzaam is aan de hulpen. Dus als hij in zelfhouding gaat lopen is het niet meer dan een kunstje. Doe mij denken aan een dansende beer op een (gloeiende) plaat.