[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:46

superwoman schreef:
leeneliefje schreef:
Hallo allemaal!
Ik ben nu bezig om mijn pony lekker over de rug te laten lopen. En heb nu een hele poos met losse teugeltjes gereden. Nu Yesta goed met de achterhand begint te lopen begin ik haar steeds ietsje meer op te pakken van voren, eerst lekker laag instappen/draven en dan langzamerhand ietsje oppakken. Ze loopt in stap hele stukken heel mooi, maar in draf kan ze dan haar hoofd niet stil houden als ik haar weer oppak.
(met oppakken bedoel ik dus wat meer druk op de teugels en wat meer been geven ;) )
hoe kan ik oefenen zodat ze haar hoofd op haar plek kan laten?
Of is het gewoon een kwestie van evenwicht zoeken van mijn pony?
groetjes!

Hoe bedoel je met het niet stil houden? Wat doet het hoofd?
oppakken bedoel je daarmee meer oprichting, verzameling of gewoon minder diep dan lang-laag?

Soms schud ze met haar hoofd, dat komt denk ik gewoon door haar zomerexceem ;)
maar af en toe gooit ze haar hoofd in de lucht en dan "krult" ze haar nek weer op en dan weer naar beneden. erg onrustig eigenlijk.
En met oppakken bedoel ik, teugels op maat en niet meer met 'de neus over de grond'

groetjes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:19

@Kadankovitch:
Wat vervelend dat je gezondheid niet mee werkt.
Ik ken het gevoel, ik heb ME. Bij mij is me juist aangeraden om wel te rijden als ik genoeg energie heb. Wat erg dat ze het bij jou juist afraden :(:) Kan me voorstellen dat je daar niet naar luisterd, omdat paardensport meer dan een hobby kan zijn.

De verschillende paarden, kan ik helemaal over mee praten.. Heb ze hier ook allemaal totaal verschillend.
Ik vind bij elk paard wel 'iets', wat ik leuk vind. Vind het ook gaaf om te leren om daar mee om te gaan. 8-)
-------------------------------------------------------------------------------------
@leeneliefje: je vraagt dus meer druk en meer been als ik dat goed begrepen heb?
Kan zijn dat ze daar op reageerd?

Als ik van lang en laag over ga naar 'normaal, ga ik niet meer been geven en ook word mijn aanleuning niet zwaarder.

Paard moet goed aan het been zijn, als dat zo is, hoef je geen extra been te geven. Wanneer het paard nageeflijk is, kun je deze in elke houding vragen zonder verzet. "paard geeft ná".

-------------------------------------------------------------------------------------
@Eva_D : ik weet niet of je hem ronder moet instellen, zou kúnnen. Dat hangt af waar je staat in je training.
Als je zo ver bent, moet je dit even bespreken met je instructeur en kan die je ook helpen met de manier waarop.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:23

fornarinaaa schreef:
MirandaFuego schreef:
Tuurlijk, maar in principe ligt het niet aan het paard, maar aan de ruiter!
Als die allemaal zacht met hun handen waren en goed weten hoe ze het moeten aanpakken, zal er toch een hoop verbetering zijn!
Voor de ruiter geld eigenlijk altijd het standaard plaatje, als jij het goed doet gaat het paard ook goed!

Daar ben ik het absoluut niet mee eens elk paard heeft zijn of haar eigen karakter, dus als de ruiter super is hoefd dat niet altijd te betekenen dat het paard dan super loopt en goed luisterd.

In de meeste gevallen ligt het toch echt aan de ruiter hoor!
Tis aan de ruiter om het paard goed te laten lopen, daar ben je de ruiter/leider voor.
Het is een kunst om elk paard werkwillig te maken voor jou als ruiter, maar dat moet wel het uitgangspunt zijn. Onder dwang haal je nooit het beste uit je paard.

pascalle9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:35

Waarom wil iedereen überhaupt allemaal zo wanhopig graag aan de teugel rijden, laat m lekker in een natuurlijke houding :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:08

Omdat een paard dat met een weggedrukte rug loopt, vast gaat zitten in het lijf, en blessures krijgt.
Door je paard te stimuleren de achterhand eronder te zetten, en de rug bol te maken met je benen, en in je handen zacht en nageeflijk te zijn, krijg je die typische hoofdhalshouding. Probleem is dat veel mensen zich teveel focussen op die hoofd/halshouding, en niet ophet lichaamsgebruik van het paard (wat imo de eerste prioriteit zou moeten zijn met rijden). Takt, losgelatenheid, aanleuning, schwung, recht richten, verzameling. Dat is veel meer dan alleen die hoofdhalshouding.
Maar als je teveel focust op het aan de teugel rijden, en je vergeet de rest, krijg je een heel gespannen plaatje, waarin zowel paard en ruiter totaal uit balans zijn. Maar dat los je niet op door het uit de weg te gaan, en dan maar in "de natuurlijke houding" te rijden, dat is struisvogelpolitiek. Goede les nemen is veel wijzer, begrijpen waarom, hoe en wat. Je doet er je paard echt een plezier mee als je hem goed rijdt.

superwoman

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:34

idd!
Doordat het paard zijn lichaam goed gebruikt, kan hij de ruiter beter dragen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:15

@ Pascalle9: Heb jij al een paard geboren zien worden met een zadel of en mens op de rug. Lijkt me duidelijk dat een paard oorspronkelijk niet gemaakt is om te rijden, of ze moeten het scheppingsverhaal gaan veranderen. Daarom dient de mens het paard in de best mogelijke omstandheden plaatsen om met het ruitergewicht en aan hem/haar gestelde eisen te voldoen. De rijkunstige toestand "aan de teugel" heeft een aantoonbaar positieve uitwerking op gereden paard. Buiten het bovenstaande, ieder zijn /haar plezier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:25

Zeer juist gesproken!

Loveyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:05

Hoi,

ik had dat probeem ook. het is een heel gedoe jhaa.
maar ik heb eerst maanden aan toutjes gelongeert.
dan kunnen ze geen kant op en moeten ze wel aan het teugerltje.
prbeer dat dan 2 a 3 keer in de week.

en dan iemand. die goed er varen en een klein beejte sterk in de hand is.
er op te zetten en zodat die hem een x goed naar beneden akn rijden.
dan komt het goed hij moet 1 x weten hoe het moet en dan is het er.

veel succes . heb je vragen kan je het vragen :d.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:03

Loveyoux schreef:
Hoi,

ik had dat probeem ook. het is een heel gedoe jhaa.
maar ik heb eerst maanden aan toutjes gelongeert.
dan kunnen ze geen kant op en moeten ze wel aan het teugerltje.
prbeer dat dan 2 a 3 keer in de week.

en dan iemand. die goed er varen en een klein beejte sterk in de hand is.
er op te zetten en zodat die hem een x goed naar beneden akn rijden.
dan komt het goed hij moet 1 x weten hoe het moet en dan is het er.

veel succes . heb je vragen kan je het vragen :d.

Wat een onzin!
Meer woorden ga ik er niet aan vuil maken.
Als je vragen heb, kun je ze stellen :P

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:42

@loveyoux,
Het geen U schrijft is niet per definitie onjuist, maar ZO KORT DOOR DE BOCHT, dat het wel 'n onjuiste uitwerking moet hebben.

Iemand die het kent heeft Uw tip niet nodig, iemand die het NIET kent heeft meer informatie nodig; Vooral de tweede allinea wekt de indruk dat kracht alleen de oplossing is. Als dat waar zou zijn, zouden, ruiters die niet "een klein beejte sterk in de hand" zijn, nooit een paard kunnen laten nageven. Hier zet U de mensen op het verkeerde been.
Ik ben een internationaal graad IV geklassificeerde gehandicapte ruiter (gebrek aan kracht in de Vier ledematen). Ik richt mijn paarden zelf af tot en met grand prix niveau.
Kracht is makkelijk, dat geef ik toe, maar als je kracht hebt kom je ook in de verleiding het meer te gebruiken dan nodig is. Dat is mijn geluk bij een ongeluk. Ik weet dat heel veel ruiters meer bereikt hebben dan ik, maar zij hoefde niet te werken met mijn lichaam. Ik wil maar zeggen dat ik niet bijzonder trots ben op mijn prestatie, maar dat ik in ieder geval wel het bewijs ben dat je een redelijk niveau kunt halen zonder "een klein beejte sterk te zijn in de hand".

Voor alle lezers van het bericht van 'Loveyoux' . Dit bericht is te simpel om waar te kunnen zijn. Als je ervaren bent heb je de kracht niet echt nodig (het maakt het iets makkelijker, maar je komt ook in de verleiding het te vaak te gebruiken). En alleen een beetje sterk zijn in de hand zonder ervaring is gelijk aan .....niets.

Het spijt me dat mijn toon een beetje onvriendelijk is. U zult het ongetwijfeld goed bedoelen, ik twijfel niet aan uw intenties. Echter uw bericht was zo lachwekkend kort door de bocht dat U de indruk wekt de problemen van de mensen niet serieus te nemen.

Met vriendelijk groet Kadankovitch

My_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:34

Kadankovitch schreef:
@loveyoux,
Het geen U schrijft is niet per definitie onjuist, maar ZO KORT DOOR DE BOCHT, dat het wel 'n onjuiste uitwerking moet hebben.

Iemand die het kent heeft Uw tip niet nodig, iemand die het NIET kent heeft meer informatie nodig; Vooral de tweede allinea wekt de indruk dat kracht alleen de oplossing is. Als dat waar zou zijn, zouden, ruiters die niet "een klein beejte sterk in de hand" zijn, nooit een paard kunnen laten nageven. Hier zet U de mensen op het verkeerde been.
Ik ben een internationaal graad IV geklassificeerde gehandicapte ruiter (gebrek aan kracht in de Vier ledematen). Ik richt mijn paarden zelf af tot en met grand prix niveau.
Kracht is makkelijk, dat geef ik toe, maar als je kracht hebt kom je ook in de verleiding het meer te gebruiken dan nodig is. Dat is mijn geluk bij een ongeluk. Ik weet dat heel veel ruiters meer bereikt hebben dan ik, maar zij hoefde niet te werken met mijn lichaam. Ik wil maar zeggen dat ik niet bijzonder trots ben op mijn prestatie, maar dat ik in ieder geval wel het bewijs ben dat je een redelijk niveau kunt halen zonder "een klein beejte sterk te zijn in de hand".

Voor alle lezers van het bericht van 'Loveyoux' . Dit bericht is te simpel om waar te kunnen zijn. Als je ervaren bent heb je de kracht niet echt nodig (het maakt het iets makkelijker, maar je komt ook in de verleiding het te vaak te gebruiken). En alleen een beetje sterk zijn in de hand zonder ervaring is gelijk aan .....niets.

Het spijt me dat mijn toon een beetje onvriendelijk is. U zult het ongetwijfeld goed bedoelen, ik twijfel niet aan uw intenties. Echter uw bericht was zo lachwekkend kort door de bocht dat U de indruk wekt de problemen van de mensen niet serieus te nemen.

Met vriendelijk groet Kadankovitch

Dit vind ik nou eens een fantastisch bericht! Ik zou hier nog heel wat paragrafen kunnen aanbreien, maar dat is nergens voor nodig: Kadankovitch geeft de essentie mooi én op een vriendelijke manier weer! Hopelijk lezen heel veel mensen dit bericht even door ;) !

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:33

Wat ik leer van mijn instructrice is dit;

Blijf contact houden met de mond van je pony/paard. Zorg dat je de mond van je pony altijd voelt. Na een tijdje zal je pony contact zoeken met jouw handen en een beetje 'hangen' aan de teugel. Als ze mooi aan de teugel loopt, geef je een halve ophouding. (zachtjes aandrijven en een kneepje met beide teugels geven)

Werkt prima bij mij :D

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:22

Lornaaa schreef:
Wat ik leer van mijn instructrice is dit;

Blijf contact houden met de mond van je pony/paard. Zorg dat je de mond van je pony altijd voelt. Na een tijdje zal je pony contact zoeken met jouw handen en een beetje 'hangen' aan de teugel. Als ze mooi aan de teugel loopt, geef je een halve ophouding. (zachtjes aandrijven en een kneepje met beide teugels geven)

Werkt prima bij mij :D

Als ze mooi aan de teugel loopt, moet je haar juist niet storen in de mond. Wil je haar wat ronder/dieper vragen, dan een ophouding (niet richting bovenbeen of wat dan ook) en geef je je hand weer mee en til je boven het zadel. Geen knijpjes en gerommel tussendoor, gewoon heel duidlijk en simpel zijn tegenover je paard en vooral ontspanning is belangrijk.

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:33

ik zie wel heel vaak op de manege, er komen pony's paarden, die in het begin heel nageefelijk zijn, maar zodra ze een tijdje op de manege staan, gaat dat helemaal weg. zo zonde

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:04

Kadankovich mag ik even zeggen dat ik je/u een aanwinst vind op Bokt? Geweldig geformuleerd!

Indrukwekkende staat van dienst trouwens! Even voor het contrast: in de 3 officiële wedstrijden die ik in mijn leven heb gereden, heb ik niet kans gezien een winstpuntje in de B te bemachtigen, en dat na 25 jaar ervaring... :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:07

Interessante discussie hier, wil er enkel 1 ding aan toevoegen over de link tussen verzameld lopen en aan de teugel. Een paard kan natuurlijk ook mooi verzameld zijn (en dus gezond want daar gaat het idd uiteindelijk allemaal over) zonder aan de teugel te lopen. Kijk maar naar western sport. Een goede westernruiter heeft zijn paard verzameld lopen zonder enig teugelcontact.. Er zijn meerdere wegen naar Rome.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:41

@troi, Goedendag,

U hebt natuurlijk geheel gelijk met uw stelling, maar een kleine bemerking moet mij van het hart. Inderdaad zijn er verschillende wegen die naar Rome leiden. Maar er zijn ook verschillende Rome(s): Het eerste Rome in Italië; het Tweede Rome is Constantinopel ofwel Istanbul; het Derde Rome is Moskou. En dat alles om religieuze redenen.
Wat ik er mee wil zeggen is dat er ook verschillende vormen van verzameling bestaan:
De eerste vorm is de oudste, want het western rijden bestond niet ten tijde van Antoine de la Baume Pluvinel (rijleraar van de latere koning v. Frankrijk Louis XIII), hierin dient de achterhand te dalen, de achterbenen zich meer naar voren te plaatsen om zo de voorhand gemakkelijker op tillen, in de uit te voeren beweging (erg kort samengevat).
De tweede vorm van Verzameling heeft zich gevormd in de ontwikkeling van de rijstijl in de noordelijke Amerika's, Dat wat vandaag in wedstrijd verband als Westernriding wordt aangeduid. Ik waag mij hier niet aan een beschrijving omdat ik geen kenner van deze sport ben.
MAAR iedereen kan een duidelijk verschil zien tussen de uitvoering van de eerste vorm van verzameling in de 'klassieke, continentale' rijkunst en de verzameling in de uitvoering van Westernriding.
Voor alle duidelijkheid: DIT IS GEEN WAARDEOORDEEL !! Het een is niet beter dan het ander!
Ik zie echter een groot verschil in iets, dat met dezelfde naam wordt aangeduid: DIT IS ERG VERWARREND, want de beide vormen van verzamenling lijken helemaal niet op elkaar. Dat moet ook niet, ieder z'n eigen plezier. Echter ik mag wel zeggen dat het woord 'VERZAMELING' het eerst werd gebruikt, in dat wat men in Europa dressuur noemde en dus niet in westernriding!

Overigens ben ik het helemaal niet met U eens dat afwezigheid van teugelcontact een bestanddeel is van Westernriding. In de hippische literatuur van zowel Franse alsook Duitse schrijver zijn meer dan zat beschrijvingen te vinden over hoogtepunten in de rijkunst, waarbij juist de absolute lichtheid in de teugelvoering werd bewonderd. (men leze werken van Racinell, Baucher, Generaal L'hotte, Stensbeck, Steinbrecht (vaak geciteerd maar zelden geheel gelezen), François Robichon de la Guérinière, Du Paty de Clam)
Dat veel ruiters in de gangbare rijsport het niet meer zo uitvoeren, betekend niet dat het de bedoeling was met veel teugelspanning te rijden;in TEGENDEEL

Sorry voor de preek, het werd mij even teveel, Kadankovich

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:48

Mij is altijd geleerd dat je zelfs met een vrij losse teugel, nog altijd contact kunt hebben; dit vereist echter wel een zeer gevoelige en stille ruiterhand.
Dan kan het van buitenaf lijken of er geen contact is, echter is dat er wel. Maar contact is iets anders dan teugeldruk, het is een telefoonlijntje naar de mond van het paard, veel teugeldruk staat dat imo zelfs in de weg.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:12

Zoals vaak bij dit soort discussies gaat het mn over definities en zijn de spelers het in de basis met elkaar eens. Zoals ook hier. Met mijn taalgebruik ga ik enkel in op wat er heden ten dagen mee bedoeld wordt, dus in de wandelgangen (ben niet zo van de dikke van dale :D ). En in onze (mijn?) wandelgang is het woord verzameling het dragen van de ruiter op de bespiering, dus het boller maken van de rug ten ontlasting van het paardenskelet. En zo zijn er meerdere vormen van verzameling die in mijn definitie onder verzameling vallen mits ze voldoen aan bovenstaande (maar als je wilt mag je het woord best reserveren voor een nauwere definitie hoor :D ).
En over teugelcontact, ook bij zeer losse teugel heb je idd een vorm van contact, sterker nog zelfs zonder teugel kun je een vorm van mondcontact hebben (door bijvoorbeeld in de training een associatie te maken tussen een teugelbeweging en een houdingswijziging, train dit goed en de houdingswijziging doet het paard herinneren aan de teugelbeweging dus, enigzins via een omweg maar wel degelijk, mondcontact). Maar dit is niet iets wat doorgaans verstaan wordt als mondcontact dus had ik het zo niet genoemd (duidelijk communiceren via forum is al moeilijk genoeg zonder ongebruikelijke definities maar dit gaat vaak ten koste van de nauwkeurigheid), maar jullie hebben zeker gelijk.

Groeten Troi

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:27

@Yamcha; Ik ben het geheel met U eens, zo heb ik het ook geleerd, buiten dat ik de kracht niet goed kan opbrengen (wat ik zie als een geluk bij een ongeluk), maar , en daar zul je het waarschijnlijk ook mee eens kunnen zijn, zie je toch nogal veel top combinatie waarvan ik mij afvraag wat er zou gebeuren indien ik de teugen tijdens het rijden kon doorknippen. Ze hebben hun paarden stevig in 'de klauwen'. Ernest van Loon sprak in zo'n geval altijd van 'rijsport' in plaats van 'rijkunst'.
Toch moet ik toegeven, de aanleuning dan buiten beschouwing latend, dat het totaalbeeld er niet altijd slecht uitziet. Ik vraag mij dan af:"Hoe doen ze dat?" Blijkbaar en jammer genoeg, is het toch mogelijk met knevelpraktijken 'n grootste uitstraling te verkrijgen.

@troi: Leuk gereageerd, maar het voldoet niet. Ik begrijp wel wat U bedoelt, maar een klassiek (ik gebruik dat woord liever niet) gevormd paard zou als het alleen aan U definitie zou moeten voldoen, draagkracht en afdruk missen om aan de in het FEI-reglement gestelde voorschriften te voldoen betreffende verzameling.
Daar komt Uw wandelgang ook niet in uit, want U bent onderhevig aan een ander reglement (onder de koepel van het FEI) U kunt daar een beetje schamper over doen (dikke van Dale en zo) , maar Uw vorm van verzameling is voor de gangbare (of klassieke) dressur onvoldoende. BEGRIJP MET GOED; ik heb veel waardering voor Uw vorm van rijden: mijn betoog is niet bedoeld als een geringschatting van Westernriding. Mijn betoog diende alleen om duidelijk te maken waar het verschil in zit. En overigens,U zelf bracht het onderwerp naar voren; een link tussen verzameling en 'aan de teugel' rijden. U suggereerde daarmee dat de verzameling van westernpaard en dressuurpaard hetzelfde zou zijn, terwijl de westernruiter dit doel bereikt zonder teugelcontact. Daar gaat het mis. Het is een andere vorm van verzameling en de dressuurmatige verzameling zal wel via een bepaalde vorm teugel inwerking (aanleuning en 'abstossen'), bereikt moeten worden. Idealiter zou 'teugelgewicht' voldoende moeten zijn, Maar dat is zoals gezegt; idealiter (Mocht U dit woord niet kennen, is nu het gebruik van de dikke van Dale wel eens handig)
Ik hoop dat nu wat duidelijker is. Ik kan U opmerking over "duidelijk communiceren via forum" alleen maar ten volle onderschrijven.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:20

Kadankovitch schreef:
@Yamcha; Ik ben het geheel met U eens, zo heb ik het ook geleerd, buiten dat ik de kracht niet goed kan opbrengen (wat ik zie als een geluk bij een ongeluk), maar , en daar zul je het waarschijnlijk ook mee eens kunnen zijn, zie je toch nogal veel top combinatie waarvan ik mij afvraag wat er zou gebeuren indien ik de teugen tijdens het rijden kon doorknippen. Ze hebben hun paarden stevig in 'de klauwen'. Ernest van Loon sprak in zo'n geval altijd van 'rijsport' in plaats van 'rijkunst'.
Toch moet ik toegeven, de aanleuning dan buiten beschouwing latend, dat het totaalbeeld er niet altijd slecht uitziet. Ik vraag mij dan af:"Hoe doen ze dat?" Blijkbaar en jammer genoeg, is het toch mogelijk met knevelpraktijken 'n grootste uitstraling te verkrijgen.
Ik geloof dat u dat werkelijk als een geluk mag zien, dat u die kracht niet kunt opbrengen, u kunt het immers niet op de verkeerde manier doen, dus de (in mijn ogen) enig juiste manier blijft dan over.

Ik vraag mij dat ook af, en ik vind het ook moeilijk daar een oordeel over te geven. Die mensen hebben zo veel meer ervaring en kennis als ik, ik kan onmogelijk zeggen hoe het dan wel beter zou moeten, en het al helemaal niet voordoen :)
Commentaar geven is gemakkelijk, maar ik vind wel dat het alleen mag, als je ook echt weet waar je over praat.

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:26

Ik heb net een nieuw paard (2 weken). Wanneer zijn jullie begonnen met aan de teugel rijden bij een nieuw paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:49

Je begint niet met aan de teugel rijden.
Dat laat het klinken alsof het een trucje is, en dat is het niet. Met goed rijden gaat een paard gewoon aan de teugel.

Je rijdt je paard voorwaarts, je zit moet goed zijn (als de ruiter niet goed zit, loopt paard ook niet goed) je stimuleert het paard de achterhand onder te brengen en zijn rug bol te maken met je benen (je paard moet goed aan het been zijn) en je houdt je handen gewoon stil, een zachte elastiek naar de mond van het paard, je verbinding is zacht en elastisch. Dan komt het paard vanzelf.

En dit doe je gewoon vanaf het begin.

Melanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:51

bedankt voor je antwoord.