Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:35

Ik weet niet waarom je zegt dat jullie (bedoel je mij?) graag een slecht gereden paard als voorbeeld nemen. Wat een vreemde negatieve gedachte! _-:(

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:36

Ik wil trouwens niet zeggen dat klassieke dressuur (of academische dressuur of moderne dressuur for that matter) niet deugt, integendeel. (Maar misschien sloeg het niet op mij, dan heb ik niks gezegd.) Ik wilde alleen n.a.v. de vraag of je een paard ook zonder aanleuning correct kan laten bewegen even een link leggen met de leertheorie. (Waaruit blijkt dat dat kan. Of het handig of makkelijk is, of je het wil, of het de voorkeur verdient, is een tweede. Overigens blijkt uit western ook al dat dat kan. Iets ander plaatje, maar het idee is hetzelfde.) Hopelijk zet het gehamer van Hermelientje en mij op leertheorie (sorry Hermelientje dat ik je hierin betrek :) ) wat lezers aan het denken, net zoals iemand mij destijds aan het denken heeft gezet, waardoor ik voor mijn paard een stuk leuker ben geworden :D. Ik heb alleen nog niet echt de indruk dat onze ideeën postvatten, maar ach ;)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:04

Visitor schreef:
Ik wil trouwens niet zeggen dat klassieke dressuur (of academische dressuur of moderne dressuur for that matter) niet deugt, integendeel. (Maar misschien sloeg het niet op mij, dan heb ik niks gezegd.) Ik wilde alleen n.a.v. de vraag of je een paard ook zonder aanleuning correct kan laten bewegen even een link leggen met de leertheorie. (Waaruit blijkt dat dat kan. Of het handig of makkelijk is, of je het wil, of het de voorkeur verdient, is een tweede. Overigens blijkt uit western ook al dat dat kan. Iets ander plaatje, maar het idee is hetzelfde.) Hopelijk zet het gehamer van Hermelientje en mij op leertheorie (sorry Hermelientje dat ik je hierin betrek :) ) wat lezers aan het denken, net zoals iemand mij destijds aan het denken heeft gezet, waardoor ik voor mijn paard een stuk leuker ben geworden :D. Ik heb alleen nog niet echt de indruk dat onze ideeën postvatten, maar ach ;)

Je mag mij daarin betrekken hoor. Ik ben het er helemaal mee eens. Verder maakt elke goede africhter ongeacht de stroming of discipline waarschijnlijk gebruik van de leertheorie anders zou het niet zo vlotten met het africhten. Ook zie je heel vaak dat mensen de juiste dingen doen maar er een - wetenschappelijk gezien - vreemde uitleg bij hebben. Zo heeft McLean ook wat bedenkingen tegen de uitleg/verklaring van Parelli terwijl hij het met het werk van Parelli erg eens is. Mensen zoeken ook vaak iets wat goed bij ze past. Mensen die graag een wat "zweverig" verhaal willen gaan misschien 100% mee met Parelli terwijl mensen die wat nuchterder zijn bijvoorbeeld liever met iemand als McLean or Tristan Tucker in zee gaan. Terwijl er heel veel overeenkomsten zijn in de manier waarop ze paarden africhten oftewel conditioneren. ;)

Het probleem met de "diervriendelijk" is dat je aan het eindresultaat vaak niet zo goed kunt zien hoe het tot stand is gekomen. Je kunt aan de backhand van een tennisspeler nou eenmaal niet zien of er doorlopend een negatieve, tierende vader/moeder heeft bijgestaan of een liefhebbende, ondersteunende ouder. Ik denk dat het in de paardenwereld niet anders is. Dus dat hou ik altijd wel in mijn achterhoofd dat het resultaat soms niet op een goede manier bereikt is. Maar ik zou het vreemd vinden als alle "slechterikken" in een bepaalde stroming of op een bepaald niveau te vinden zijn.

@Ansie
Nog 1 keertje over aanleuning. Het zou heel goed kunnen dat er in de toekomst een andere omschrijving komt van aanleuning vanuit de KNHS. Het is nu nog gebaseerd op rijden met bit. Aanleuning was dacht ik een vertaling van de FEI definitie van "on the bit". Maar aangezien bitloos dressuurrijden geïntegreerd gaat worden zal er wel een nieuwe definitie komen. Krijgen we straks Boktdiscussies over klassieke aanleuning (met bit) en moderne aanleuning (zonder bit). :+

Visitor

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:21

Helemaal mee eens, op beide punten die je aanhaalt. :j

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 01:35

Hermelientje schreef:
Simpelman schreef:
......maar voor mij geld dat geld verdienen met eerlijk werk normaal is en respectabel.

In de AvG stal gebeuren echter andere dingen die de algemene normen van fatsoen ethiek behoorlijk met voeten treden.
Dit te samen met de positie en de Penny verafgoding maken dat ik het niet laten kan er keer op keer weer in te hakken.

Nou eerlijk werk? :? Dan neem ik aan dat je dit gemist hebt.
http://horses.nl/algemeen/gerd-heuschmann-onder-vuur-na-clinic/

Ik heb geen enkele Penny verafgoding van Anky kunnen ontdekken in dit topic.

Enige nuance is wel op zijn plek.
Kennelijk ben je niet aanwezig geweest tijdens die clinic van Gerd Heuschmann en neem je zomaar andermans verhaal over.
Het ware verhaal is dat Heuschmann een clinic gaf waarin combinaties kwamen die hij niet kende.
De amazone op de Fries had geen enkele zeggenschap over dit paard. Het bleek een zeer verwend en onopgevoed paard te zijn die geen enkel respect had voor enige ruiterhulp dan ook.
Aangezien Heuschmann hier niets mee kon is hij zelf op dat paard gaan zitten. Hij heeft dat dier moeten disciplineren omdat de Fries dwars door alle hulpen heen liep. Een Fries rolt zich dan al heel snel op.
Dit heeft alles bij elkaar zo'n 5 tot 7 minuten geduurd, waarna je de Fries niet meer terug kende. Hij kon de Fries vervolgens heel vriendelijk naar de hand toerijden, waardoor het een zeer succesvolle rit werd.
Het is jammer dat een jong meisje alleen het corrigerende stukje heeft gefilmd en niet het eindresultaat waardoor e.e.a. geheel uit de context is gehaald.
Of het achteraf gezien wijs was van Heuschmann om er op te stappen, daarover kun je discussiëren.
Het is echter wel jammer dat janenalleman dit filmpje zomaar plaatst zonder het verhaal erachter te kennen.
Enige terughoudendheid is dan meer op zijn plaats lijkt mij.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 01:59

Ik vind het toch leuk om te lezen dat er blijkbaar meer meningen zijn over aanleuning; wel of niet noodzakelijk en hoe en wanneer te gebruiken.

Wat mij betreft zijn er een aantal dingen die belangrijk zijn:
- werken aan echt contact met het paard, begint in de omgang, aan de hand, zodat je daar met rijden profijt van hebt. Met contact bedoel ik dan dat het paard werkelijk bij je wil zijn en samen met jou wil bewegen. Dat het paard bij jou wil blijven als je hem los laat (ook zonder snoep ;)), los in de bak met je mee loopt enz. Dat alleen kan al heel moeilijk zijn met sommige paarden en best wat tijd in beslag nemen. Als dat lukt dan ben je een leider, op basis van rust en vertrouwen omdat het vanzelfsprekend is dat jij hem leidt en zal het paard ook makkelijker voor en met je willen werken. Motivatie stijgt dan vaak ook en maakt dat het paard beter te 'bewerken' is.
- het paard leren om het zwaartepunt terug te leggen, zowel dmv lichaamstaal tijdens het werk aan de hand/longeren en met je zit tijdens het rijden. Als het paard daar gevoelig op (gemaakt) is dan kan het daarop terug komen in beweging, zo nodig met aanvulling van de hand middels een halve ophouding.
- naar mijn idee werkt het idee van zo min mogelijk doen met de teugel juist aan verfijning. Het paard is direct alert op de teugelhulp, 'iets' met de teugel betekent reageren. Je hoeft niet door een standaard 'druk' (hoe licht ook) heen. Van niks naar iets, zonder dat we over rukken spreken. Nooit een plotselinge ruk, voorbereiden met been en zit en aanvullen met de hand naar meer druk.
- alles draait natuurlijk om afspraken maken/conditioneren van hulpen.
- zit- en beenhulpen zijn van belang om het paard in het lijf zodanig te krijgen dat het terug kan komen en vervolgens meer opwaarts kan bewegen, aanspannen van buikspieren, meer of minder buiging enz. De hals en het hoofd volgen relatief en kunnen in zelfhouding stabiel blijven tijdens de beweging, ook zonder leuning op de ruiterhand.

Nu krijg ik de indruk dat Simpelman e.a. vinden dat het paard zich op deze manier inhoudt, teveel terug gereden wordt en er dus impuls ontbreekt. Dit zie je inderdaad wel veel gebeuren. Ik weet niet of de constante aanleuning hier de sleutel in is. Het met meer impuls kunnen rijden zit hem in mijn ogen vooral in de kracht van de spieren en gewrichten in de achterhand om opwaarts af te drukken en de rompstabiliteit om balans te kunnen houden. Een paard moet hier kracht in ontwikkelen gedurende de opleiding. Bij opwaarts afdrukken zie ik een paard niet direct op de voorhand denderen. WEL als het afzetten naar voren wordt, dan zal het paard weer op de voorhand gaan en wil je die energie begrenzen met de hand en weer terug naar achter brengen. In de wei kan een paard ook opwaarts afdrukken in beweging zonder voorover te vallen, het heeft ook dan geen ruiterhand nodig om dat te voorkomen. Enig verschil is dat het met ruiter NOG krachtiger moet worden om die opwaartse afdruk te kunnen doen ipv de afzet naar voor, wat natuurlijk eerst verkozen wordt door het paard (want is makkelijker).

Hermelientje schreef:
@Ansie
Nog 1 keertje over aanleuning. Het zou heel goed kunnen dat er in de toekomst een andere omschrijving komt van aanleuning vanuit de KNHS. Het is nu nog gebaseerd op rijden met bit. Aanleuning was dacht ik een vertaling van de FEI definitie van "on the bit". Maar aangezien bitloos dressuurrijden geïntegreerd gaat worden zal er wel een nieuwe definitie komen. Krijgen we straks Boktdiscussies over klassieke aanleuning (met bit) en moderne aanleuning (zonder bit). :+

Nou dat zou wat zijn ;) of om het makkelijk te maken de hele aanleuning weglaten uit de begrippenlijst :D

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 02:40

Ansie schreef:
Geef gewoon antwoord. Ik begrijp je verhaal maar neem er geen genoegen mee omdat ik nog steeds de vinger er niet achter krijg waarom constante aanleuning van noodzakelijk belang is. Dat is nog niet uitgelegd namelijk.

Ansie, rijtechniek is inderdaad een heel gecompliceerd iets.
Ik wil je proberen uit te leggen waarom aanleuning een must is op een manier dat je het hopelijk begrijpt. Alhoewel ik moet zeggen dat ik al heel veel goede duidelijke uitleggen hier voorbij heb zien komen.

Eerst moet je je misschien eens afvragen wat we willen in de dressuur.
Dressuur is het harmonisch ontwikkelen van de natuurlijke eigenschappen van een paard. Dat klinkt natuurlijk heel leuk en mooi, maar wat wil dat zeggen en nog belangrijker, hoe krijg je dat voor elkaar?
We weten dat een paard van nature 3/5e deel van zijn gewicht op de voorhand heeft, daar komt ook nog het gewicht van de ruiter en het zadel bij.
Willen wij harmonie uiteindelijk bereiken dan zullen we dus op een recht paard, aan de hand van het Skala, het evenwicht moeten herstellen van het paard, maar nu mét ruitergewicht, waarbij het paard moet leren het gewicht over 4 benen te verdelen.
Wij hebben immers dat natuurlijk evenwicht verstoord door op dat paard te gaan zitten.
Het is dus van het grootste belang (juist ook om een paard gezond oud te laten worden met ruitergewicht) dat er een gewichtsverplaatsing gaat plaatsvinden. Achter heeft een paard immers 5 gewrichten die dmv vering veel gemakkelijker dat gewicht kunnen dragen en daarom moet het verdeeld gaan worden.
Gewicht dus dat van de voorkant naar de achterkant "getransporteerd" moet gaan worden.

Hoe doe je dat? Nou, dat doe je dus samen met een hele goede instructeur/-trice (dat weet jij ook wel), opleiden via de africhtingsroute zoals het Skala die benoemd. Deze is geënt op logica en heeft zich bewezen de afgelopen eeuwen. Juist ook voor de sensibele paarden van nu, waar de ontspanning ver te zoeken is.

Wat is nu het verhaal van die aanleuning daarin? Ik zal proberen het je uit te leggen. De weg zelf is natuurlijk niet zo kort, maar ook dat begrijp jij.

* het paard wordt van achteren uit geaktiveerd, er wordt energie opgewekt.
* de energie die hier uit voort komt moet ergens naar toe, precies naar de hand toe.
Via zit en been komt die energie samen in de hand. Zou de hand die energie níet opvangen, dan zouden we de voorhand onnodig overbelasten, want waar moet dat paard immers dan met die energie naar toe? Bovendien verlies je die opgewekte energie dan ook weer onmiddelijk als je het laat gaan. Dan krijg je een situatie van: de verwarming op 25 - 30 graden zetten en ondertussen alle deuren en ramen open zetten.
* daaruit ontstaat -mits de ruiter een zachte, gevoelvolle ruiterhand heeft- een heel fijn contact, dat uiteindelijk aanleuning wordt, een zachte, elastische verbinding die voor het paard heel prettig is. Het paard zoekt de hand. Het voelt zich niet verloren, maar zoekt ahw "kameraadschap".
Iemand schreef heel mooi "als de handen die elkaar zacht vasthouden", zo moet je het zien, want zo voélt het immers ook, zowel voor het paard als voor de ruiter. Velen hebben het hier al gezegd en zo ís het ook.
Het paard voelt zich niet in de steek gelaten, maar voelt zich dmv de ontstane zachte verbinding tussen ruiterhand en paardenmond verbonden met die ruiter, het kan communiceren via dat contact, een soort telefoonlijn.
* Gedurende de opleiding zal de aanleuning verbeteren en zal het paard dmv de halve ophouding (eerst zit en been, dan hand, door die na te laten geven; dit proces heel kort achter elkaar) de opgebouwde energie terug laten voeren naar achteren, naar het achterbeen.
Wat er gebeurt is dat het paard het achterbeen op het moment dat de energie weer terug vloeit naar achteren, verder onder de massa zal plaatsen: het begin van overname van het teveel aan gewicht op de voorhand naar de achterhand, oftwel: transport van energie die eerst áchter opgewekt is naar voren toe om daarna weer terug te laten voeren naar de achterhand. Het begin van een eerste vorm van verzameling. Hoe meer verzameling er op treedt, hoe líchter de aanleuning!
Op die manier blijft de energie ín het paard, iets wat zónder aanleuning ondenkbaar is!

Het is echter zo jammer dat maar weinigen ervaren hebben hoe een zachte, elastische verbinding voelt.
Zou men dat gevoel nl. wél kennen, dan zou men onmogelijk daar iets op tegen kunnen hebben, integendeel zelfs.
Helaas wordt aanleuning vaak verward met een harde verbinding, genómen door de harde gevoelloze ruiterhand. Dit is wat we m.n. tegenwoordig veel zien, omdat men geen controle over die temperamentvolle, sensibele paarden heeft door gebrek aan ook maar enige losgelatenheid, laatstaan Durchlässigkeit en daardoor de controle met de hand zoekt, hetgeen in een soort rem en zelfs handrem ontaard.
Stang-en trens worden gehanteerd alsof de ruiter een honkbalknuppel hanteert. Heeft niets maar dan ook niets met aanleuning te maken.

De ware fijne, lichte aanleuning kan uiteraard alleen tot stand komen bij een paard dat eerst nageeft in nek- en kaakgewricht om vervolgens van nek tot staartwortel in algehele nageeflijkheid te komen. Zo'n paard heeft een zachte, losse, swingende rug. Zie die rug als een brug die de achterhand aan de voorhand moet verbinden.
Is er géén sprake van die losse, swingende rug agv een gebrek aan nageeflijkheid, dan betekent het dat de "brug open staat". Je zou er geen auto overheen krijgen, of maw: je krijgt de energie nooit getransporteerd van achteren naar voren als de rug vast zit.
Het is dus niet voor niets dat we dat Skala gebruiken, het is een hele logische opbouw van de training cq opleiding van een paard.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 08:37

Murphy102, bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik mag je posten graag lezen. Eerlijk gezegd staat er voor mij niets nieuws in. Ik ken de uitleg! En nogmaals, ik ben niet per se tegen (als het juist uitgevoerd wordt zoals jij uitlegt), maar wel op zoek naar de noodzaak. Het belang wat steeds als vanzelfsprekend wordt neergezet, daar gaat het mij om. Er kan nog wel tien keer met beeldspraak uitgelegd worden dat er energie verdwijnt zonder aanleuning maar precies dat stuk vind ik vreemd. Hoezo energiecirkulatie. Dus paarden waarbij in verzameling de teugels in een boogje vallen zijn niet meer verzameld, want brug open. Dat lijkt me niet. Vandaar dat ik precies dat punt van de uitleg van (noodzaak van) aanleuning niet logisch vind.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:45

Ansie, dat laatste stukje, zoals jij zegt, om voor jou duidelijk te laten worden waaróm aanleuning pure noodzaak is zou je kunnen vinden ín de praktijk op een eerlijk en correct gereden paard onder begeleiding van een goede instructeur/-trice.
Leer te voelen wat het doet en waarom die aanleuning onvoorwaardelijk aanwezig moet zijn willen wij een paard in een rijkunstig evenwicht krijgen.
Over het belang van Überstreichen is al e.e.a. gezegd door Lante o.a.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:53

Mooie en heldere uitleg Murphy. Daar is geen speld tussen te krijgen.
En die enkelen die blijven beweren dat er geen aanleuning nodig is zullen het nooit snappen en nooit voelen hoe een goed gereden paard aanvoelt.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:21

Ok, er is dus blijkbaar geen antwoord in tekst op te geven. Is niet erg, wel jammer.
Ook heel jammer van de negatieve toon van Gast5428. Ik ben oprecht benieuwd namelijk en ben geen pure tegenstander.

Het is overigens geen zoektocht naar HET gevoel van mijn kant. Ik ben alleen benieuwd naar het verhaal achter de vanzelfsprekendheid van aanleuning, de noodzaak om te kunnen verzamelen. Het komt op mij over als 'het is zo dus we doen het zo'.

Ik geloof zelf in de zelfhouding van het paard. Het vergt iets andere accenten met trainen en werk daarbij ook graag in een eerder stadium al met vrijheid op erewoord (om het maar even zo te noemen).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:06

murphy102 schreef:
Kennelijk ben je niet aanwezig geweest tijdens die clinic van Gerd Heuschmann en neem je zomaar andermans verhaal over.

Ik ben altijd erg van 'gelijke monniken gelijke kappen'... Als er van topruiters ongelukkige momenten in de media verschijnen dan is het commentaar ook niet van de lucht. En daar is ook niet iedereen live bij geweest, of konden alle details van die dag of de achtergrond van de betreffende paarden. Dan heeft ook niemand het over de verschrikkelijk goede proef die na het kortdurende ongelukkige moment werd gereden. Verder wordt altijd geschermd met dat dit soort personen en topruiters een voorbeeldfunctie hebben. Daarnaast is ook nog eens gebleken dat deze meneer uit Xenophon is gekickt nadat ze hem meerdere maken hadden verzocht niet meer en publiek te paard te stappen vanwege zijn rijstijl en heeft de duitse sportfederatie zijn banden verbroken met deze meneer vanwege dit soort incidenten. Dus het is geen op zichzelf staand incident geweest.

Deze heer heeft heel hoog van de toren geblazen en bleek zelf geen haar beter. Verder vind ik altijd: Practice what you preach. Je kunt het eens zijn met Anky haar rijstijl of niet, maar zij is wel altijd direct, open en eerlijk over wat ze doet en waarom. Ze wind er geen in rozegeur en romantiek gedrenkt doekje om. Ik hou daarvan, want de realiteit is nu eenmaal dat je momenten hebt waarop het allemaal even niet zo heel chique en weerstandsloos gaat als je zou willen. Zo'n moment wat Heuschman met de Fries heeft; ik ben nuchter genoeg om in te zien dat dat soms nodig is om een paard te corrigeren. Maar de manier waarop deze meneer zich heeft geprofileerd, ten koste van anderen, maakt dat ik geen medelijden met hem heb.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:16

Maar waarom alleen de discussie dan over de aanleuning. Zelfhouding omdat je geen contact met de mond hebt...is net zo min zelfhouding, want dan probeer je toch ook de verzamelde houding te bewerkstelligen met de zit en been?? Contactloos, je gebruikt er alleen een hulp minder voor, maar is net zo weinig zelfhouding als met teugelhulpen. Ik weet werkelijk niet waarom mensen zo wars zijn van teugelhulpen en het op bokt vaak als iets heiligs wordt gezien om die voorkant maar los te gooien. Ik heb gewoon nog geen voorbeeld van een fijn atletisch ontwikkeld paard gezien dat volledig contactloos opgeleid en getraind wordt. Theoretisch misschien niet onmogelijk, maar omdat de ruiters die van de teugels af willen blijven, in mijn ogen ook gewoon niet met voldoende impuls durven te rijden (training/opleiding), krijg je gewoon minder atletische paarden en dat is in mijn ogen jammer. En omdat er ruiters zijn die misschien wat te strak in het bekkie rijden, wordt er op aanleuning afgegeven. Er zijn denk ik minstens net zo veel ruiters die tegen de beweging inzitten, wat voor het oog misschien minder duidelijk is, maar voor een paard denk ik nog veel schadelijker dan een wat strakkere hand. En dan heb ik het nog niet eens over de beenhulpen. Hoeveel ruiters zie je niet die gewoon hun benen niet stil hebben, maar wel met dikke sporen rijden. Paarden die elke pas aangedreven worden. Maar niemand die de discussie wil voeren om de zit en beenhulpen weg te laten voor verzameling of een correct gaand paard. Ikkuuhhh niet begrijpuuhh

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:37

Oji, ik weet eigenlijk ook niet waar de vraag vandaan kwam, ik gaf er slechts een antwoord op. Ik heb zelf geen negatief beeld van aanleuning (rij er zelf ook mee). Dus helemaal met je eens hoor oji.
Ansi, hoe ik het zie: er zijn gewoon meerdere wegen die naar Rome leiden. (Alhoewel anderen hier dat zullen betwisten.) Zoals gezegd, in theorie moet het ook zonder aanleuning kunnen. Ik zou zelf niet goed weten hoe, maar dat doet aan de mogelijkheid ervan niet af. Als je dit soort vragen interessant vindt, kan ik het je echt aanraden je eens te verdiepen in de leertheorie.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 11:48

Contactloos is iets anders. De teugels weggooien is ook iets anders. Daar gaat het niet over. Wars van teugels ook niet.
Ik merk onbegrip en dan wordt het weer in de extremen getrokken en er worden zaken bij gehaald die er niet toe doen (strak en hard rijden heeft idd niets met aanleuning te maken). Jammer.
Het gaat niet over heilig zijn en niet aan teugels komen. Het gaat over die energiestroom die blijkbaar vanzelfsprekend door de ruiterhand constant geleid moet worden tijdens verzameling. Het is zo dus we doen het zo, blijft maar terug komen.

Denk ik ook Visitor.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:17

Ansie schreef:
Het is zo dus we doen het zo, blijft maar terug komen.

Nee, ik ga niet uit van het is zo, dus zo doen we het. Ik heb al meerdere malen aangehaald dat IK nog nooit een voorbeeld heb gezien van zonder aanleuning trainen/opleiden, waarbij ik het idee heb dat dat paard optimaal ontwikkeld wordt. Dat IK zie dat paarden die met aanleuning getraind en opgeleid worden, veel atletischer en soepeler worden. Is het noodzaak? Theoretisch misschien niet, maar als ik kijk naar de praktische voorbeelden, dan weet ik voor 100% zeker waar mijn keuze op valt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:20

Wel contact aan de voorkant en geen aanleuning? Wat moet ik me daar voor positiefs bij voorstellen? Dan is je paard toch gewoon nog niet zo ver dat ie nageeft en loslaat, of bedoel je iets anders want dit is me even niet duidelijk?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:43

Ansie schreef:
Het belang wat steeds als vanzelfsprekend wordt neergezet, daar gaat het mij om. Er kan nog wel tien keer met beeldspraak uitgelegd worden dat er energie verdwijnt zonder aanleuning maar precies dat stuk vind ik vreemd. Hoezo energiecirkulatie.

Dus paarden waarbij in verzameling de teugels in een boogje vallen zijn niet meer verzameld, want brug open. Dat lijkt me niet. Vandaar dat ik precies dat punt van de uitleg van (noodzaak van) aanleuning niet logisch vind.

Contact heb je dan natuurlijk nog, gewicht van de teugel in je hand en met je zit en benen.
Het gaat er mij om dat het altijd als fout bestempeld wordt als de teugels in boogjes vallen. Daar begon deze discussie een tijd geleden over. De aanleuning is weg. Dus? De brug staat open? De 'energie' kan niet doorstromen van achter naar voor en weer terug? Is het echt noodzakelijk om dat met de hand constant te reguleren? Is er anders geen sprake van verzameling? Is er uberhaupt wel sprake van een energiestroom op die manier.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:55

murphy102 schreef:
Het ware verhaal is dat Heuschmann een clinic gaf waarin combinaties kwamen die hij niet kende.
De amazone op de Fries had geen enkele zeggenschap over dit paard. Het bleek een zeer verwend en onopgevoed paard te zijn die geen enkel respect had voor enige ruiterhulp dan ook.
Aangezien Heuschmann hier niets mee kon is hij zelf op dat paard gaan zitten. Hij heeft dat dier moeten disciplineren omdat de Fries dwars door alle hulpen heen liep. Een Fries rolt zich dan al heel snel op.
Dit heeft alles bij elkaar zo'n 5 tot 7 minuten geduurd, waarna je de Fries niet meer terug kende. Hij kon de Fries vervolgens heel vriendelijk naar de hand toerijden, waardoor het een zeer succesvolle rit werd.
Het is jammer dat een jong meisje alleen het corrigerende stukje heeft gefilmd en niet het eindresultaat waardoor e.e.a. geheel uit de context is gehaald.
Of het achteraf gezien wijs was van Heuschmann om er op te stappen, daarover kun je discussiëren.
Het is echter wel jammer dat janenalleman dit filmpje zomaar plaatst zonder het verhaal erachter te kennen.
Enige terughoudendheid is dan meer op zijn plaats lijkt mij.

Helemaal gelijk in Murphy! Het is jammer dat dit kleine stukje voorbeeld gebruikt wordt om Heuschmann af te branden.
Ik neem aan, dat er hier mensen zijn, die ook les geven, en dit soort paarden nog nooit meegemaakt hebben. Een paard wat niet juist gereden is, bv te extreem op hand, daar zal je eerst best wel even je best moeten doen het dier op zijn eigen benen te laten lopen. Zijn theorie klopt, bewegingsverhaal klopt ook. Een verrijking voor mensen die het snappen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:21

@Ansie, ik begrijp je standpunt wel. Soms zie je mensen die vrijheidsdressuur doen, naast hun paard lopen piafferen of passageren en het paard doet dit netjes en gedragen na. Waarom zou dit onder het zadel dan ook niet zo kunnen? Is natuurlijk heel wat moeilijker voor het paard door het ruitergewicht, maar toch.

Zelfde met beenhulpen: ik begrijp wel dat beenhulpen helpen bij het sturen, maar of je met beenhulpen een paard voorwaarts krijgt? Is gewoon een aangeleerde reactie, totaal niets natuurlijks aan, de meeste jonge paarden zullen van nature eerder chagrijnig reageren hierop. Wel is het zo, als je je onderbeen aansluit, dat je dan vaak je bovenbeen en bekken meer gaat openen, zodat het paard meer bewegingsruimte krijgt voor de romp en voor de rugspieren, en dus actiever kan gaan lopen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:37

hwn schreef:
@Ansie, ik begrijp je standpunt wel. Soms zie je mensen die vrijheidsdressuur doen, naast hun paard lopen piafferen of passageren en het paard doet dit netjes en gedragen na. Waarom zou dit onder het zadel dan ook niet zo kunnen? Is natuurlijk heel wat moeilijker voor het paard door het ruitergewicht, maar toch.

Ik neem dat alleen niet als voorbeeld. Daar zie je vaak toch een gebrek aan ruggebruik en is het voor het paard meer een kunstje om de beloning te krijgen. Vaak zijn die paarden niet voldoende getraind om de gedragenheid vast te houden voor langere tijd. Nog onvoldoende kracht in de achterhand en rompstabiliteit om balans te bewaren. Laat staan met een ruiter er op dus inderdaad.
Het gaat me wel om het punt dat een paard kan verzamelen zonder dat een zgn. energiestroom gereguleerd wordt door een ruiter.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:38

hwn schreef:

Zelfde met beenhulpen: ik begrijp wel dat beenhulpen helpen bij het sturen, maar of je met beenhulpen een paard voorwaarts krijgt? Is gewoon een aangeleerde reactie, totaal niets natuurlijks aan, de meeste jonge paarden zullen van nature eerder chagrijnig reageren hierop. Wel is het zo, als je je onderbeen aansluit, dat je dan vaak je bovenbeen en bekken meer gaat openen, zodat het paard meer bewegingsruimte krijgt voor de romp en voor de rugspieren, en dus actiever kan gaan lopen.

Vrijheidsdressuur is geen rijkunst.
Een paard laat een échte natuurlijke passage zien wanneer het werkelijk vrij is én in overmoed zijn fitheid en kracht wil tonen.
Het is een show met een enorme verspilling van energie, overmacht.
Het wordt getoond door een paard dat het hoogste in rangorde is of een moment in de veronderstelling verkeert dat te zijn/worden.
Het zal verend hoog van de grond komend, in de middendraf zweeft het, het raakt nauwelijks de grond, rubber.
Dat wat een paard paarden doen wanneer ze naast iemand lopen te passageren is een kunstje, doet men in het circus ook.
Dit laatste is niet het doel van de Klassieke Dressuur, het eerste wél, maar dan gereden.

Een jong, onbevangen en onbeleerd paard gaat direct voorwaarts op de eerste beenhulp.
Het is dus biomechanisch.
Alleen bij angst en onzekerheid zal het zich niet bewegen, "het bevriest".

Wanneer je een beenhulp geef, moet de knie aangesloten blijven.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 11-02-14 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:50

Mss moet/mag de knie aangesloten blijven, maar die mag toch zeker niet drukken/knijpen, anders blokkeer je het paard in zijn beweging (is de mijne het beste leermeester in: geef de hulpen verkeerd, en ze gaat in de staak).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:57

Een goede zit is een driehoekszit.
Zitbeenknobbels > 2 knieën.
Hier komt alles van uit.

Ik weet het....
Ik ben een drammer.

In de jaren zestig twee jaar dramles gehad van een overste, 76jr, en van een kolonel, 85jr, van de vooroorlogse cavalerie.
Het beste dat mij overkomen is.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 11-02-14 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:59

Ansie schreef:
Ansie schreef:
Het belang wat steeds als vanzelfsprekend wordt neergezet, daar gaat het mij om. Er kan nog wel tien keer met beeldspraak uitgelegd worden dat er energie verdwijnt zonder aanleuning maar precies dat stuk vind ik vreemd. Hoezo energiecirkulatie.

Dus paarden waarbij in verzameling de teugels in een boogje vallen zijn niet meer verzameld, want brug open. Dat lijkt me niet. Vandaar dat ik precies dat punt van de uitleg van (noodzaak van) aanleuning niet logisch vind.

Contact heb je dan natuurlijk nog, gewicht van de teugel in je hand en met je zit en benen.
Het gaat er mij om dat het altijd als fout bestempeld wordt als de teugels in boogjes vallen. Daar begon deze discussie een tijd geleden over. De aanleuning is weg. Dus? De brug staat open? De 'energie' kan niet doorstromen van achter naar voor en weer terug? Is het echt noodzakelijk om dat met de hand constant te reguleren? Is er anders geen sprake van verzameling? Is er uberhaupt wel sprake van een energiestroom op die manier.

Die energie heb je nodig om een paard tot verzamelen te krijgen. Die zul je aan de voorkant moeten opvangen/begrenzen om ervoor te zorgen dat de energie niet wegloopt maar zich naar achteren verplaatst.
Zonder energie geen gedragenheid.
Je wekt geen energie op en brengt het paard alleen met zit in verzameling? Hoe moet ik dat voor me zien? Heb je daar een filmpje van?