Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Visitor schreef:Ik wil trouwens niet zeggen dat klassieke dressuur (of academische dressuur of moderne dressuur for that matter) niet deugt, integendeel. (Maar misschien sloeg het niet op mij, dan heb ik niks gezegd.) Ik wilde alleen n.a.v. de vraag of je een paard ook zonder aanleuning correct kan laten bewegen even een link leggen met de leertheorie. (Waaruit blijkt dat dat kan. Of het handig of makkelijk is, of je het wil, of het de voorkeur verdient, is een tweede. Overigens blijkt uit western ook al dat dat kan. Iets ander plaatje, maar het idee is hetzelfde.) Hopelijk zet het gehamer van Hermelientje en mij op leertheorie (sorry Hermelientje dat ik je hierin betrek) wat lezers aan het denken, net zoals iemand mij destijds aan het denken heeft gezet, waardoor ik voor mijn paard een stuk leuker ben geworden
. Ik heb alleen nog niet echt de indruk dat onze ideeën postvatten, maar ach
Hermelientje schreef:Simpelman schreef:......maar voor mij geld dat geld verdienen met eerlijk werk normaal is en respectabel.
In de AvG stal gebeuren echter andere dingen die de algemene normen van fatsoen ethiek behoorlijk met voeten treden.
Dit te samen met de positie en de Penny verafgoding maken dat ik het niet laten kan er keer op keer weer in te hakken.
Hermelientje schreef:@Ansie
Nog 1 keertje over aanleuning. Het zou heel goed kunnen dat er in de toekomst een andere omschrijving komt van aanleuning vanuit de KNHS. Het is nu nog gebaseerd op rijden met bit. Aanleuning was dacht ik een vertaling van de FEI definitie van "on the bit". Maar aangezien bitloos dressuurrijden geïntegreerd gaat worden zal er wel een nieuwe definitie komen. Krijgen we straks Boktdiscussies over klassieke aanleuning (met bit) en moderne aanleuning (zonder bit).
Ansie schreef:Geef gewoon antwoord. Ik begrijp je verhaal maar neem er geen genoegen mee omdat ik nog steeds de vinger er niet achter krijg waarom constante aanleuning van noodzakelijk belang is. Dat is nog niet uitgelegd namelijk.
murphy102 schreef:Enige nuance is wel op zijn plek.
Kennelijk ben je niet aanwezig geweest tijdens die clinic van Gerd Heuschmann en neem je zomaar andermans verhaal over.
Ansie schreef:Het is zo dus we doen het zo, blijft maar terug komen.
Ansie schreef:Het belang wat steeds als vanzelfsprekend wordt neergezet, daar gaat het mij om. Er kan nog wel tien keer met beeldspraak uitgelegd worden dat er energie verdwijnt zonder aanleuning maar precies dat stuk vind ik vreemd. Hoezo energiecirkulatie.
Dus paarden waarbij in verzameling de teugels in een boogje vallen zijn niet meer verzameld, want brug open. Dat lijkt me niet. Vandaar dat ik precies dat punt van de uitleg van (noodzaak van) aanleuning niet logisch vind.
murphy102 schreef:Enige nuance is wel op zijn plek.
Kennelijk ben je niet aanwezig geweest tijdens die clinic van Gerd Heuschmann en neem je zomaar andermans verhaal over.
Het ware verhaal is dat Heuschmann een clinic gaf waarin combinaties kwamen die hij niet kende.
De amazone op de Fries had geen enkele zeggenschap over dit paard. Het bleek een zeer verwend en onopgevoed paard te zijn die geen enkel respect had voor enige ruiterhulp dan ook.
Aangezien Heuschmann hier niets mee kon is hij zelf op dat paard gaan zitten. Hij heeft dat dier moeten disciplineren omdat de Fries dwars door alle hulpen heen liep. Een Fries rolt zich dan al heel snel op.
Dit heeft alles bij elkaar zo'n 5 tot 7 minuten geduurd, waarna je de Fries niet meer terug kende. Hij kon de Fries vervolgens heel vriendelijk naar de hand toerijden, waardoor het een zeer succesvolle rit werd.
Het is jammer dat een jong meisje alleen het corrigerende stukje heeft gefilmd en niet het eindresultaat waardoor e.e.a. geheel uit de context is gehaald.
Of het achteraf gezien wijs was van Heuschmann om er op te stappen, daarover kun je discussiëren.
Het is echter wel jammer dat janenalleman dit filmpje zomaar plaatst zonder het verhaal erachter te kennen.
Enige terughoudendheid is dan meer op zijn plaats lijkt mij.
hwn schreef:@Ansie, ik begrijp je standpunt wel. Soms zie je mensen die vrijheidsdressuur doen, naast hun paard lopen piafferen of passageren en het paard doet dit netjes en gedragen na. Waarom zou dit onder het zadel dan ook niet zo kunnen? Is natuurlijk heel wat moeilijker voor het paard door het ruitergewicht, maar toch.
hwn schreef:@Ansie, ik begrijp je standpunt wel. Soms zie je mensen die vrijheidsdressuur doen, naast hun paard lopen piafferen of passageren en het paard doet dit netjes en gedragen na. Waarom zou dit onder het zadel dan ook niet zo kunnen? Is natuurlijk heel wat moeilijker voor het paard door het ruitergewicht, maar toch.
Zelfde met beenhulpen: ik begrijp wel dat beenhulpen helpen bij het sturen, maar of je met beenhulpen een paard voorwaarts krijgt? Is gewoon een aangeleerde reactie, totaal niets natuurlijks aan, de meeste jonge paarden zullen van nature eerder chagrijnig reageren hierop. Wel is het zo, als je je onderbeen aansluit, dat je dan vaak je bovenbeen en bekken meer gaat openen, zodat het paard meer bewegingsruimte krijgt voor de romp en voor de rugspieren, en dus actiever kan gaan lopen.
Ansie schreef:Ansie schreef:Het belang wat steeds als vanzelfsprekend wordt neergezet, daar gaat het mij om. Er kan nog wel tien keer met beeldspraak uitgelegd worden dat er energie verdwijnt zonder aanleuning maar precies dat stuk vind ik vreemd. Hoezo energiecirkulatie.
Dus paarden waarbij in verzameling de teugels in een boogje vallen zijn niet meer verzameld, want brug open. Dat lijkt me niet. Vandaar dat ik precies dat punt van de uitleg van (noodzaak van) aanleuning niet logisch vind.
Contact heb je dan natuurlijk nog, gewicht van de teugel in je hand en met je zit en benen.
Het gaat er mij om dat het altijd als fout bestempeld wordt als de teugels in boogjes vallen. Daar begon deze discussie een tijd geleden over. De aanleuning is weg. Dus? De brug staat open? De 'energie' kan niet doorstromen van achter naar voor en weer terug? Is het echt noodzakelijk om dat met de hand constant te reguleren? Is er anders geen sprake van verzameling? Is er uberhaupt wel sprake van een energiestroom op die manier.