Kadankovitch schreef:Ik kan niet anders, geachte Superwoman,
Dan het hierin niet eens te zijn met je: Juist bij mensen die nog in de fase zitten dat ze hun paarden niet correct aan de teugel kunnen krijgen, is de Corrigerende Weerstandbiedende Hand (hierna te noemen: CWH) de geknipte oplossing om de negatieve spiraal van tegen de hand zijn, weggedrukte rug, niet goed kunnen zitten, geen fijne of correct afgemeten hulpen kunnen geven, meer spanning, meer vasthoudendheid van de kant van het paard, nog slechter zitten, met verstrekkende gevolgen voor de coördinatie van de ruiter en diens hulpen, meer onbegrip/ongehoorzaamheid van het paard, etc., ect. De CWH kan, zoals hierboven uigelegd, deze cirkel doorbreken op een plaats waar het voor veel, zoniet de meeste ruiter te behapstukken is. Alleen loslaten en voorwaarts rijden lost, bij sterrekijkers, niet zoveel op, is mijn ervaring.
Ik heb deze topic, op basis van de titel, uitgekozen omdat dit onderwerp mij bijzonder interesseert. Dus het verbaasde mij dat het hier, volgens jou niet behandeld zou worden. (overigens ik begrijp het woord "imo" niet, ik maak zelf veel schrijf- en leesfouten omdat ik 'n beetje dyslectisch ben, kun je dat even uitleggen?)
Problemen rond de aanleuning van een paard en zeker de nageeflijkheid, of het gebrek daaraan, vind ik zeker behorend tot de basisproblemen. Ik denk dat het heel goed past bij mijn onderschrift.
Ik denk wel te begrijpen wat je bedoelt, maar spijtig genoeg, kan ik je mening in deze niet delen.
Verschillende mening is niet erg!
IMO= in mijn ogen en daarin vind ik dat de CWH alleen onder goede begeleiding gedaan moet worden als de ruiter nog niet erg ervaren is, iets wat ik bij vele van de reageerende bokkers mis. Waarom zou je anders de vraag over hoe het moet op bokt zetten, als je graag je paard of pony aan de teugel wil rijden. De meest gemaakte fout vind ik het te laat ontspannen en ook te grote hulpen. Juist bij de CWH is dat gevaar groot.
Vaak zijn de minder ervaren ruiters nog niet goed in het meegaan met de beweging van de mond, voor mij is dat nr 1 om onder de knie te krijgen, samen met het 'aan het been zetten', wat vaak mis gaat.
Ik vraag me af waar je graag over wilt 'discusseren' binnen het onderwerp aan de teugel rijden?
Hoe je de lap tekst terug moet krijgen, zou ik ook niet weten 
(Ik maak ook genoeg foutjes met schrijven hoor, zeker als ik even snel een reactie wil plaatsen
)