[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:53

superwoman schreef:
Echter zou ik zeer voorzichtig blijven met de term "weestand biedende hand", omdat het bij minder ervaren ruiters toch vaak op teveel druk uit loopt en daardoor paarden die in de krul lopen, maar niet nageeflijk of zelfs achter de teugel lopen.

je mist een stukje; wij doelen op de corrigerend weerstand biedende hand. Dit is een methode die door Ernest van Loon uitgebreid beschreven wordt. De idee is om paarden weer duidelijk te maken dat nageven zorgt voor drukvermindering. Het voert te ver om de methode hier uitgebreid te beschrijven.

Fira

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:04

Ik had hier al eerder een berichtje geplaatst (blz, terug)
Maar ik plaats er nog een.

Ik hoor veel mensen praten over "spelen met de teugels."
De één zegt dat het niet goed is en dat je dan aan de voorhand zit te knoeien.
De ander moedigt met juist aan om het te doen.

In dit topic heb ik veel gelezen dat kneepjes geven slecht is.
(is dat hetzelfde als "spelen")
Mijn verzorgpony gooit vaak haar hoofd naar buiten (schuin omhoog) en ik kan haar niet nageeflijk rijden. Ze kan afentoe snel zijn. Wat kan ik het beste doen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:13

beantsje schreef:
superwoman schreef:
Echter zou ik zeer voorzichtig blijven met de term "weestand biedende hand", omdat het bij minder ervaren ruiters toch vaak op teveel druk uit loopt en daardoor paarden die in de krul lopen, maar niet nageeflijk of zelfs achter de teugel lopen.

je mist een stukje; wij doelen op de corrigerend weerstand biedende hand. Dit is een methode die door Ernest van Loon uitgebreid beschreven wordt. De idee is om paarden weer duidelijk te maken dat nageven zorgt voor drukvermindering. Het voert te ver om de methode hier uitgebreid te beschrijven.

weet ik, maar wat ik dus bedoel = de ruiters die daar nog láng niet aan toe zijn, lezen dat ook.. Denken ook dat hún paard(je) gecorrigeerd moet worden, omdat hij het niet doet ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:19

_Undercover schreef:
Ik had hier al eerder een berichtje geplaatst (blz, terug)
Maar ik plaats er nog een.

Ik hoor veel mensen praten over "spelen met de teugels."
De één zegt dat het niet goed is en dat je dan aan de voorhand zit te knoeien.
De ander moedigt met juist aan om het te doen.

In dit topic heb ik veel gelezen dat kneepjes geven slecht is.
(is dat hetzelfde als "spelen")
Mijn verzorgpony gooit vaak haar hoofd naar buiten (schuin omhoog) en ik kan haar niet nageeflijk rijden. Ze kan afentoe snel zijn. Wat kan ik het beste doen?

Spelen = hetzelfde als kneepjes
Dat is idd niet de manier.
Kans is groot dat een paard daardoor wel in de krul gaat, maar in de meeste gevallen niet correct van achter naar voren wordt gereden. Vaak blijft de rug hol, terwijl het juist draait om een bolle rug en gaat dáárdoor het paard "aan de teugel".

Heb je les?
Dat hoofd omhoog gooien, kan verschillende oorzaken hebben.
-last van de tanden
-last van de rug/zadel
-last van de ruiterhand

Wanneer ze te snel is, ga dan niet aan de teugels hangen, maar geef korte ophoudingen.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:29

Ze heeft een omgevallen kies, ik denk alleen niet dat het daarmee te maken heeft.
Haar zadel past volgens mij nog prima (moet er nog wel aan wennen, boomloos)
En haar rug weet ik niet.
Het zou dan denk ik wel de laatst optie zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:31

Misschien is dat wel het probleem. Een boomloos zadel verdeelt de druk niet zo goed als een boomzadel.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 05:37

@Superwoman (bericht 19-05 18uur14) Ik denk dat Beantsje precies verwoord wat ik bedoel.
Met betrekking tot het gevaar dat een onervaren ruiter mijn woorden verkeerd zou interpreteren: Zover gaat mijn verantwoordelijkheid niet: ik ben niet mijn broeders hoeder. Ik snap je bezorgdheid wel, maar dat zou neerkomen op een bemoederende sensuur. Ik ben van mening dat de meeste mensen goed genoeg kunnen lezen en ik ben zeker niet verantwoordelijk voor hun interpretatie-fouten.
Dan nog iets/ Dezelfde mensen krijgen van vrienden, kennissen, alweters, ridders en roverhoofdmannen/vrouwen van het land van zand en zaagsel, meer dan zat tips, dat ik niet denk dat daartussen de 'corrigeerde weerstandbiedende hand' iets nieuws is, het wordt wellicht niet zo genoemd, maar toch vaak toegepast.
Daarbij komt dat zonder deze handrijking (corr.weerst. b. hand) blijftde vraagsteller met z'n probleem zitten; hetzij een gebrek aan kennis, hetzij een rijkunstig probleem dat deze wellicht met informatie over bijvoorbeeld de Corrigerend weerstandbiedende hand wel had kunnen oplossen.
En wie ben ik dan om te beslissen dat Jantje of Pietje niet ver genoeg gevorderd in de rijkunst of niet slim genoeg is om mijn tekst te lezen zoals het er staat, niets meer en niets minder.
Overigens sta je, Superwoman, met die bezwaren niet alleen. Toen van Loon, mijn mentor en persoonlijke vriend, zijn artikelenreeks "ruiters en Rechters" in "de Hoefslag" (en later tot een boek bundelde) kreeg hij dezelfde kritiek. Zijn antwoord was dat hun argument gelijk is aan 'hetkind met het badwater weggooien', want dan blijven mensen op een slechte manier doorrijden. Ernest van Loon heeft met zijn boek het paardrijden, met name de dressuur een hele grote stap voorwaarts gebracht.
Ik ben tot het inzicht gekomen dat een Forum pas dan nuttig is als alle informatie op tafel komt en dan trachten in dialoog tot een duidelijk beeld te komen van het gestelde probleem en de eventuele oplossing.
Daarbij hoort ook deze discussie over de vraag of je bepaalde dingen wel of niet moet schrijfen omdat ze verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden.
Jou waarschuwing zie ik dan ook als een verrijking en zal 't in mijn achterhoofd houden;

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:33

Kadankovitch schreef:
Ik ben tot het inzicht gekomen dat een Forum pas dan nuttig is als alle informatie op tafel komt en dan trachten in dialoog tot een duidelijk beeld te komen van het gestelde probleem en de eventuele oplossing.
Daarbij hoort ook deze discussie over de vraag of je bepaalde dingen wel of niet moet schrijfen omdat ze verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden.
Jou waarschuwing zie ik dan ook als een verrijking en zal 't in mijn achterhoofd houden;

Ik ben normaal ook niet zo (helemaal niet ;) ) van de "bemoederende sensuur" of iets.
Echter vind ik dit topic niet geschikt om verder door te gaan op het onderwerp van "aan de teugel rijden" . Er zijn meerdere topics wel geschikt.
De meeste mensen die hier komen zijn nog bezig met een paard wat naar de sterren kijkt.
imo zal je door er dieper op in te gaan, de intresse voor sommige lezers wegnemen. Het zou dan te ingewikkeld worden. Wat ik ondertussen heb ervaren en zeker in dit topic, is dat het verder terug lezen niet het beste punt is van veel bokkers ;)
Over het algemeen vind je hier de basisvragen.
Dit topic is centraal geworden om die basisvragen in steeds nieuwe topics te voorkomen.

Ik hoop dat je me nu beter begrijpt ;)
Laatst bijgewerkt door superwoman op 21-05-09 10:39, in het totaal 2 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:37

_Undercover schreef:
Ze heeft een omgevallen kies, ik denk alleen niet dat het daarmee te maken heeft.
Haar zadel past volgens mij nog prima (moet er nog wel aan wennen, boomloos)
En haar rug weet ik niet.
Het zou dan denk ik wel de laatst optie zijn ;)

Zo lang er geen tandarts bij is geweest of een D.A die naar de tanden heeft gekeken is de kans groot dat ze haken heeft.
Het zadel zou ook door iemand bekeken moeten worden die er iig voor zijn werk mee bezig is. Weten of een zadel past is niet makkelijk.
Daarbij zou het ook kunnen dat aan alle 3 de punten gewerkt moet worden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:43

superwoman schreef:
Ik ben normaal ook niet zo (helemaal niet ;) ) van de "bemoederende sensuur" of iets.
Echter vind ik dit topic niet geschikt om verder door te gaan op het onderwerp van "aan de teugel rijden" . Er zijn meerdere topics wel geschikt.
De meeste mensen die hier komen zijn nog bezig met een paard wat naar de sterren kijkt.
imo zal je door er dieper op in te gaan, de intresse voor sommige lezers wegnemen. Het zou dan te ingewikkeld worden. Wat ik ondertussen heb ervaren en zeker in dit topic, is dat het verder terug lezen niet het beste punt is van veel bokkers ;)
Over het algemeen vind je hier de basisvragen.
Dit topic is centraal geworden om die basisvragen in steeds nieuwe topics te voorkomen.

Ik hoop dat je me nu beter begrijpt ;)

Ken jij het boek eigenlijk?
Het is nl. helemaal niet ingewikkeld. EvL gaat er juist uitgebreid op in dat iedereen het kan toepassen, juist de huis-tuin-en-keukenruiter. Daarom heeft hij ook zoveel kritiek gekregen; omdat sommigen het bijna 'heiligschennis' vonden dat het zo eenvoudig werd neergezet.
En wat dit topic betreft: dit gaat juist om het aan de teugel rijden en als je een vraag erover in een ander topic zet, wordt het gesloten en wordt de TS hiernaartoe verwezen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:04

Ik kan niet anders, geachte Superwoman,
Dan het hierin niet eens te zijn met je: Juist bij mensen die nog in de fase zitten dat ze hun paarden niet correct aan de teugel kunnen krijgen, is de Corrigerende Weerstandbiedende Hand (hierna te noemen: CWH) de geknipte oplossing om de negatieve spiraal van tegen de hand zijn, weggedrukte rug, niet goed kunnen zitten, geen fijne of correct afgemeten hulpen kunnen geven, meer spanning, meer vasthoudendheid van de kant van het paard, nog slechter zitten, met verstrekkende gevolgen voor de coördinatie van de ruiter en diens hulpen, meer onbegrip/ongehoorzaamheid van het paard, etc., ect. De CWH kan, zoals hierboven uigelegd, deze cirkel doorbreken op een plaats waar het voor veel, zoniet de meeste ruiter te behapstukken is. Alleen loslaten en voorwaarts rijden lost, bij sterrekijkers, niet zoveel op, is mijn ervaring.
Ik heb deze topic, op basis van de titel, uitgekozen omdat dit onderwerp mij bijzonder interesseert. Dus het verbaasde mij dat het hier, volgens jou niet behandeld zou worden. (overigens ik begrijp het woord "imo" niet, ik maak zelf veel schrijf- en leesfouten omdat ik 'n beetje dyslectisch ben, kun je dat even uitleggen?)
Problemen rond de aanleuning van een paard en zeker de nageeflijkheid, of het gebrek daaraan, vind ik zeker behorend tot de basisproblemen. Ik denk dat het heel goed past bij mijn onderschrift.
Ik denk wel te begrijpen wat je bedoelt, maar spijtig genoeg, kan ik je mening in deze niet delen.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:06

Ik rij 1x per week op een draver, maar hij draagt zijn hoofd heel erg hoog. Als ik dan na de loop van de les de achterhand er goed onder heb en al de genoemde zaken dan neemt hij het bit goed aan, en hij knabbelt er ook een beetje op. Maar echt een mooie krul word het dan niet zoals je in de dresuur ziet, het is toch wel redelijk hoog is dit wel gewoon nagevelijkheid? Of toch niet helemaal? (Dit is dus zijn hoofdhouding zonder druk of kneepjes te geven, dit berijk ik juist met een zachte meegaande hand)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:31

Help, ik had een tekst geschreven, die opgeslagen omdat ik eerst het bericht van Eva_D wilde lezen; HOE KRIJG IK DIE NOU TERUG OP HET SCHERM ??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:57

Kadankovitch schreef:
Ik kan niet anders, geachte Superwoman,
Dan het hierin niet eens te zijn met je: Juist bij mensen die nog in de fase zitten dat ze hun paarden niet correct aan de teugel kunnen krijgen, is de Corrigerende Weerstandbiedende Hand (hierna te noemen: CWH) de geknipte oplossing om de negatieve spiraal van tegen de hand zijn, weggedrukte rug, niet goed kunnen zitten, geen fijne of correct afgemeten hulpen kunnen geven, meer spanning, meer vasthoudendheid van de kant van het paard, nog slechter zitten, met verstrekkende gevolgen voor de coördinatie van de ruiter en diens hulpen, meer onbegrip/ongehoorzaamheid van het paard, etc., ect. De CWH kan, zoals hierboven uigelegd, deze cirkel doorbreken op een plaats waar het voor veel, zoniet de meeste ruiter te behapstukken is. Alleen loslaten en voorwaarts rijden lost, bij sterrekijkers, niet zoveel op, is mijn ervaring.
Ik heb deze topic, op basis van de titel, uitgekozen omdat dit onderwerp mij bijzonder interesseert. Dus het verbaasde mij dat het hier, volgens jou niet behandeld zou worden. (overigens ik begrijp het woord "imo" niet, ik maak zelf veel schrijf- en leesfouten omdat ik 'n beetje dyslectisch ben, kun je dat even uitleggen?)
Problemen rond de aanleuning van een paard en zeker de nageeflijkheid, of het gebrek daaraan, vind ik zeker behorend tot de basisproblemen. Ik denk dat het heel goed past bij mijn onderschrift.
Ik denk wel te begrijpen wat je bedoelt, maar spijtig genoeg, kan ik je mening in deze niet delen.

Verschillende mening is niet erg!
IMO= in mijn ogen en daarin vind ik dat de CWH alleen onder goede begeleiding gedaan moet worden als de ruiter nog niet erg ervaren is, iets wat ik bij vele van de reageerende bokkers mis. Waarom zou je anders de vraag over hoe het moet op bokt zetten, als je graag je paard of pony aan de teugel wil rijden. De meest gemaakte fout vind ik het te laat ontspannen en ook te grote hulpen. Juist bij de CWH is dat gevaar groot.
Vaak zijn de minder ervaren ruiters nog niet goed in het meegaan met de beweging van de mond, voor mij is dat nr 1 om onder de knie te krijgen, samen met het 'aan het been zetten', wat vaak mis gaat.

Ik vraag me af waar je graag over wilt 'discusseren' binnen het onderwerp aan de teugel rijden?

Hoe je de lap tekst terug moet krijgen, zou ik ook niet weten :o
(Ik maak ook genoeg foutjes met schrijven hoor, zeker als ik even snel een reactie wil plaatsen :P )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:06

Eva_D schreef:
Ik rij 1x per week op een draver, maar hij draagt zijn hoofd heel erg hoog. Als ik dan na de loop van de les de achterhand er goed onder heb en al de genoemde zaken dan neemt hij het bit goed aan, en hij knabbelt er ook een beetje op. Maar echt een mooie krul word het dan niet zoals je in de dresuur ziet, het is toch wel redelijk hoog is dit wel gewoon nagevelijkheid? Of toch niet helemaal? (Dit is dus zijn hoofdhouding zonder druk of kneepjes te geven, dit berijk ik juist met een zachte meegaande hand)

Wanneer je paardje je hand volgt, wanneer je bijv lange teugel geeft etc, zonder dat hij op je handen hangt, is deze nageeflijk.
Of hij lekker loopt, kun je goed zien aan de achterhand en de rug van het paard.
De achterhand moet er goed onder komen en de rug mag niet hol zijn.
Veel dravers hebben een rechte hals.
Misschien zou je hem in de training iets ronder kunnen zetten om meer spieren te trainen, maar dat moet je in overleg én eerst onder begeleiding doen.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:12

Het is een manegepaard dus ik kan hem helaas niet echt zelf trainen. Maar ik werk dus nu veel aan de nagevelijkheid maar echt heel rond krijg ik hem niet, maar ik ben zeker tevreden over hoe hij loopt en hij volgt me hand wel iid!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:29

@Superwoman, op jou vraag wat ik rij, had ik wat flauw willen antwoorden: een paard. Maar ik zei al het is flauw. Maar eigenlijk, heb ik wat schroom het te vertellen. En wel om die reden, dat het er niet toe doet.Tenminste niet m.b.t. wat ik schrijf, dat zou alleen op de feitelijke inhoud getoetst moeten worden.
Maar ik heb ongeveer dezelfde vraag ook aan jou gesteld, nou ja dat zegt mijn vrouw, volgens mijn geef je het zelf aan. Ik was er alleen niet zeker over of het Z 1 betrof.
Maar goed je krijgt antwoord, maar ik hoop wel dat het niet tegen mij gebruikt wordt: Na 20 jaren wedstrijdpause, ben ik in 2001 weer begonnen, omdat mijn vrouw een erg goed paard, per toeval, gekocht had. In 2002 begon ik in de gehandicapte sport in graad 3 (zeer tegen mijn zin, op mijn wens nu verandert in graad 4). In 2003, zat ik met twee paarden in de selectie voor de Paralipische Spelen in Athene; mijn (vrouws) paard liep inmiddels Intermediair I,( in de valide sport) en mijn tweede tweede paard (zie avatar)( had ik nog niet zo lang, liep duitse L) . Met beide paarden werd ik bij het kampioenschap Gehandicapte dat jaar, respectievelijk 1 en 2 in drie categoriën. In begin 2004 werd in door de bondscoach, niet met zoveel woorden, voor de keuze gesteld te kiezen tussen de Paralimpische Spelen , of Grand Prix starten in de valide sport. Ik heb voor het hoogste rijkunstige niveau gekozen en de gehandicapten sport gelaten voor wat het was. Niet dat ik deze tak van sport geen warm hart toedraag, maar toen vond (en vind ik nog steeds) dat ik, nadat ik 8 Pr.ST.G+GP-paarden voor andere had klaargemaakt, ik nu eens zelf zo'n wedstijd wilde rijden. Maar ik ben geen echte wedstrijd ruiter in hart en nieren. En ik ben zeker geen brillant of getalenteerd ruiter. Ik moet over alles heel goed of grondig nadenken. Het Gr.Pr.-paard is naar GB verkocht en in nog geen half jaar op de operatietafel doodgebloed. Mijn toemalig tweede paard, is nu nummer een. En ik heb een braver jonger paard gekocht. Jammer genoeg haalt mijn ziekte me in, ik kan met moeite nog één paard per dag rijden; hopelijk is deze crisis van voorbijgaande aard. Of ik ooit nog op wedstrijden uit kom staat in de sterren geschreven. Omdat ik vaak aan bed gebonden ben, val ik jullie nou lastig op dit forum. Dit is eigenlijk niet een verhaal dat men graag vertelt. Maar ik had de keus dit te melden in een privébericht aan jou of gewoon openbaar maken. Ik zou het niet juist vinden dat de één mijn achtergrond kent en de ander niet, vandaar mijn keuze.
Zijn er nog vragen, dan stel ze maar. Ik behoud me wel het recht voor sommige dingen privé te beantwoorden. Ik hoop dat dit antwoord als niets anders wordt gezien dan als een teken van openheid.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:05

@Superwoman; Waarover ik wil discussiëren? Daar zijn we mee bezig!! Jij hebt heel duidelijk een heel andere opvatting over de aanpak van de hier besproken problematiek dan ik. De stelling in je laatste argument dat de ruiters, omdat ze hier een dergelijk probleem neerleggen, niet in staat zijn de door ons (Beantsje en mij) voorgestelde 'Corrigerend Weerstandbiedende Hand' uit te voeren, lijkt in mijn ogen sterk op een circelredenering. Natuurlijk is begeleiding zeer behulpzaam, maar vind maar eens een goede instructeur als je niet weet WAT je moet zoeken. Door onze tip kan iemand die wat voelt voor die benadering op zoek gaan naar passende hulp. Zo heeft mijn eerste instructeur eigenlijk maar één ding goed gedaan: de voor mij juiste richting gewezen en die liep via de CWH.
Wat je zegt klopt maar gedeeltelijk; De meeste van die ruiters kunnen geen correcte teugelvoering hebben, omdat hun paard niet fijn en rustig te zitten is, daarom stelde van Loon ook voor de CWH in stilstand uit te voeren, als het paard dan nageeft, rustig te verzoeken, geduldig en niet eisend, vorwaarts te gaan en zo stapje voor stapje terug naar het rechte pad te komen.
Een paard aan het been stellen, terwijl dan vaak de eerste en meest opvallende reaktie van het dier is DE RUG NOG STERKER VAST TE ZETTEN EN DE HALS NOG HOGER TE BRENGEN (degene die dit probleem hebben, zullen dat zeker zo voelen) versterkt alleen de klacht en is m.i. niet de meest directe oplossing. Jouw theorie kan in mijn ogen, minstens even kwalijke gevolgen hebben als de CWH. Namelijk als BEIDEN gekeerd worden toegepast.
Ik merk dat jij een andere insteek hebt bij deze problematiek, daarom zeker niet slechter, het is alleen de mijne niet. Dit over en weer geschrijf heeft dat wellicht duidelijk gemaakt en dat is toch ook al goed. Ik ben geen zendeling, die zonodig een ander moet overtuigen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:12

Hallo allemaal!
Ik ben nu bezig om mijn pony lekker over de rug te laten lopen. En heb nu een hele poos met losse teugeltjes gereden. Nu Yesta goed met de achterhand begint te lopen begin ik haar steeds ietsje meer op te pakken van voren, eerst lekker laag instappen/draven en dan langzamerhand ietsje oppakken. Ze loopt in stap hele stukken heel mooi, maar in draf kan ze dan haar hoofd niet stil houden als ik haar weer oppak.
(met oppakken bedoel ik dus wat meer druk op de teugels en wat meer been geven ;) )
hoe kan ik oefenen zodat ze haar hoofd op haar plek kan laten?
Of is het gewoon een kwestie van evenwicht zoeken van mijn pony?
groetjes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:31

@Kadankovitch: Je wou dus discuseren over het aanleren van aan de teugel?
Aangezien we daar zijn ingerold, was ik er niet zeker van dat dat jouw insteek was.

Ik denk dat mijn andere manier ook komt door mijn ervaring.
Mijn paarden (4) lopen vanzelf aan de teugel, wanneer men met het paard mee gaat in de beweging. Juist wanneer ze met meer weerstand gaan rijden(wanneer ze de teugels op maat nemen en het paard aan de teugel wíllen "zetten"), zie je mijn paarden aanspannen op de verkeerde manier.

Ik heb er 1 gehad die ik echt moest corrigeren. Die ging in verzet bij het gevoel van de ruiterhand.
Deze heb ik gewoon even aan de los hangende slof gezet en binnen mum van tijd (enkele rondjes)had ze weer vertrouwen in mijn hand.
De rest van de paarden ging makkelijk met wat stelling. En dan heb ik het nu dus over paarden niet niet vanzelf naar beneden gaan. Mijn ervaring is dat die paarden met teveel gekooi aan de voorkant zijn gereden.

Ik hoef ook niet iemand te bekeren hoor... :+
Tis idd duidelijk dat we het anders doen. :Y)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:34

leeneliefje schreef:
Hallo allemaal!
Ik ben nu bezig om mijn pony lekker over de rug te laten lopen. En heb nu een hele poos met losse teugeltjes gereden. Nu Yesta goed met de achterhand begint te lopen begin ik haar steeds ietsje meer op te pakken van voren, eerst lekker laag instappen/draven en dan langzamerhand ietsje oppakken. Ze loopt in stap hele stukken heel mooi, maar in draf kan ze dan haar hoofd niet stil houden als ik haar weer oppak.
(met oppakken bedoel ik dus wat meer druk op de teugels en wat meer been geven ;) )
hoe kan ik oefenen zodat ze haar hoofd op haar plek kan laten?
Of is het gewoon een kwestie van evenwicht zoeken van mijn pony?
groetjes!

Hoe bedoel je met het niet stil houden? Wat doet het hoofd?
oppakken bedoel je daarmee meer oprichting, verzameling of gewoon minder diep dan lang-laag?

fornarinaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:41

MirandaFuego schreef:
KiWiKo schreef:
Ik ben het met Toby eens :D :D

elke combinatie heeft net iets anders nodig

Tuurlijk, maar in principe ligt het niet aan het paard, maar aan de ruiter!
Als die allemaal zacht met hun handen waren en goed weten hoe ze het moeten aanpakken, zal er toch een hoop verbetering zijn!
Voor de ruiter geld eigenlijk altijd het standaard plaatje, als jij het goed doet gaat het paard ook goed!

Daar ben ik het absoluut niet mee eens elk paard heeft zijn of haar eigen karakter, dus als de ruiter super is hoefd dat niet altijd te betekenen dat het paard dan super loopt en goed luisterd.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:43

@Superwoman, So we have an agreement to disagree. Dat is goed.
De manier van aanpak van jou paarden is heel mooi, daar kan en wil niets vanaf doen. Het is zeker de manier die de voorkeur verdient. Echter niet iedereen heeft dit rijkunstig gevoel terwijl anderen misschien verreden paarden hebben gekocht die hardnekkiger volharden in boosheid.
Paarden die bij ons zijn geboren, mijn vrouw wilde absoluut paarden fokken, leveren nooit problemen op. Het paard waarmee ik het eerste de Gr. Pr. haalde heeft in een manege in de buurt van Breda een tijd dienst gedaan als manegepaard, iets wat niet bijdraagt aan een fijne aanleuning. Ook heeft hij gezien zijn lidtekens waarschijnlijk 'samengesteld' gelopen. Zijn hals was zo recht en stijf als een kachelpijp. Maar hij heeft heel snel en makkelijk door middel van CWH aangepast aan mijn wensen.
Mijn huidige paarden zijn zo verschillende als dag en nacht. De oudste kocht ik als 6 jarige. De handelaar vertelde dat hij al drie keer was teruggeven. Hij reed heel correct, maar zoals in die kringen, om te presenteren. Ik kon direct goed met het dier overweg, ofschoon stug in hand en rug. Een mengsel van verliefdheid en overmoed heeft mij hem doen kopen. Maar de problemen waren gigantisch: Wegrennen bij opstappen (in een paardenblad melde een beroepsmatige 'zadelmak-maker' dat kleine Houston's dat vaker hadden), hysterie bij de galop tot en met de eerder vermelde stugge rug en mond. Nu bijna alle problemen, alleen in de serie wissels, overwonnen zijn, kan ik hem eigenlijk niet meer missen; Hij is te vergelijken met een hond. De jongere is een Oldenburger uit de Rubinstein/Donnrhal lijn, braaf (een beetje 'te'). Dit paard is in Nederland noch België uitgebracht, maar in Oostenrijk. Ik heb hem in Duitsland gekocht. Hij was een beetje te licht in de hand. Dat is voor mij niet zo erg, aangezien ik met mij linkerhand nog geen koffiekop zonder pijn kan optillen. Hij is het paard dat wellicht het beste bij mij past; in alle opzichten gemakkelijk te rijden. Jammer genoeg heb ik een dwingend advief gekregen om met paardrijden te stoppen. Dat doe ik toch niet: ik heb een lange traditie van medische ongehoorzaamheid. En ik hou van tradities. Maar het hoeft ook niet twee paarden, of meer te zijn. Dus heb ik besloten om de jongste weg te doen. Dat is ook logisch; hij heeft de meeste toekomst, de betere Maat (1m70), gemakkelijk na te rijden. De oudste is erg eenkennig, wel door mijn leerlingen na te rijden, maar ze moeten in staat zijn mij precies na te doen. Iets ernaast en hij weet het niet meer; Daarbij hebben wij teveel samen meegemaakt.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:02

Maar moet ik dan zorgen dat hij echt ronder gaat lopen of is dat hij het bit aanneemt en de achterhand eronderzit enz al genoeg ? En zoja hoe

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:08

Eva_D schreef:
Maar moet ik dan zorgen dat hij echt ronder gaat lopen of is dat hij het bit aanneemt en de achterhand eronderzit enz al genoeg ? En zoja hoe

Mijn merrie loopt vaak goed actief met haar achterhand er mooi onder, maar echt goed loslaten in de kaak wil ze niet. Spelen of rommelen is niet de juiste manier maar ik ga haar wel ronder vragen. Ik til mijn handen netjes boven het zadel, ontspannen en zonder weerstand te bieden. Mijn paard is goed aan het been en loopt actief. Ze zoekt mijn hand op maar wil niet veel ronder worden, ze houdt vast op rechts. Ik ga dan dus juist niet aan die rechter teugel zitten, die blijft ontspannen op z'n plek. Met de linkerteugel maak ik een ophouding. Niet richting mijn bovenbeen waar mijn handen absoluut ook niet mogen komen maar langs mijn lichaam af. Hierbij nog steeds goed been. Dan geef ik mijn hand mee en plaats/til ik ze weer boven het zadel. Mijn teugels zijn constant op de goede maat en luchtig maar niet los.