Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Upgrade1 schreef:Hier val je behoorlijk door de mand
Anoniem schreef:http://www.kwpn.nl/2014/02/vier-generat ... aan-video/
In dit filmpje is duidelijk te zien dat de voorbrenger van Krack zelf niet rijdt. Hij weet niet hoe hij het paard in ontspanning kan krijgen en rechtuit kan laten lopen.
cherie78 schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel ruiters uit dit topic wel eens zonder zadel rijden of hebben leren rijden zonder zadel?
Het zonder-zadel-rijden is ook geen garantie voor een goede zit maar helpt wel.
Hermelientje schreef:Dit meen je toch niet serieus dat je zou moeten kunnen rijden om een paard ontspannen en recht te laten meelopen?
Hermelientje schreef:@Ansie
Wat hier gebeurt in dit topic is wat meestal gebeurt in topics over dressuur. Iedereen gaat vertellen hoe zij het doen en wat werkt volgens hun opvattingen van de rijkunst. Dus hebben we nu veel deelnemers die zeggen verzameling kan alleen maar bereikt worden met aanleuning. En anderen die zeggen nee het moet juist met de zit.
Het is natuurlijk duidelijk dat een paard prima kan verzamelen zonder aanleuning en zonder zit. Kijk maar in de wei naar een hengst die wil imponeren.
Dus eigenlijk is het puur een africhtingsvraag. Hoe maak je het paard duidelijk wat jij wilt maar dan zonder aanleuning en/of zit. Is dat mogelijk?
Ansie schreef:Hermelientje schreef:@Ansie
Wat hier gebeurt in dit topic is wat meestal gebeurt in topics over dressuur. Iedereen gaat vertellen hoe zij het doen en wat werkt volgens hun opvattingen van de rijkunst. Dus hebben we nu veel deelnemers die zeggen verzameling kan alleen maar bereikt worden met aanleuning. En anderen die zeggen nee het moet juist met de zit.
Het is natuurlijk duidelijk dat een paard prima kan verzamelen zonder aanleuning en zonder zit. Kijk maar in de wei naar een hengst die wil imponeren.
Dus eigenlijk is het puur een africhtingsvraag. Hoe maak je het paard duidelijk wat jij wilt maar dan zonder aanleuning en/of zit. Is dat mogelijk?
Fijn Hermelientje, dat je de essentie van mijn vraag in ieder geval begrijpt en geen theorielesje aanleuning geeft
Ik wil ook sowieso niet beweren dat aanleuning fout is (al gaat het op dat punt veel mis) het gaat mij om de noodzaak ervan om te kunnen verzamelen. En dat hangt dus af van hoe je verzameling definieert en vervolgens inderdaad hoe je het 'aanleert'/waarmee je het bereikt.
Immers met aanleuning, gaat men er van uit dat het paard altijd leuning aan de ruiterhand nodig heeft om; in balans te blijven (dus niet voldoende de zelfhouding en eigen gedragenheid heeft) gedurende de beweging of nodig is om de energie terug te reguleren (is aanleuning hiervoor bedoeld?). Is er in feite wel sprake van zo'n (door de ruiter geregelde) energiekringloop in het lichaam, evt. biomechanisch gezien.
Ik zie het boogje in de teugel, bij een paard dat voor de ll blijft, dus ook niet als het wegvallen van contact en dus aanleuning. Contact is er sowieso (mentaal, zit en been en gewicht teugel), aanleuning op het bit niet meer, omdat het paard die leuning blijkbaar met momenten niet nodig heeft, letterlijk gezien. Praat je over een noodzakelijke kringloop van een energiestroom, dan kan ik me voorstellen dat men vindt dat deze wegvalt als er een boogje in de teugel valt. Maar nogmaals, ik betwijfel die energiestroom en de noodzaak ervan om te kunnen verzamelen.
De foto in jouw link, laat een paard in een pirouette zien zonder aanleuning aan het bit, is dit dan dus geen verzameling? Er is namelijk een missing link volgens de hier beschreven definitie van verzameling. Aan de foto te zien lijkt het niet aan impuls te ontbreken, paard lijkt een goede sprong te maken. Is die constante aanleuning dan dus wel echt noodzakelijk voor het leveren/reguleren van impuls.
Vragen zijn dus niet per se aan jou gericht Hermelientje. Het zijn vragen die in me op komen en ik vind het een interessant onderwerp. Ik denk namelijk dat er meer achter zit dan de standaard antwoorden en definities die overal op internet te vinden zijn.
SparklingApp schreef:Als een paard correct in de aanleuning gaat, dan kan je een optimale beweging door het lichaam krijgen, doordat de hand de mond in de beweging blijft volgen, maar samen met de hele zit blijft "ondersteunen" om niet verder te verlengen.
Op het moment dat de teugel los komt en het is langer dan een fractie van een moment, zou het paard de hand moeten volgen.
Dat is toch het principe van "over de rug gaan", bij een hogere graad van verzameling is de verbinding met de ruiterhand minder vw nw aanwezig, maar meer naar voren.
Is de ruiterhand vaker "even weg" en niet in gevoel met de mond, dan zal het paard snel minder vertrouwen krijgen in de verende verbinding. En die verende verbinding zorgt juist dat hij zijn hele lijf mee laat swingen.
Daardoor mis je meestal (of altijd?) de swung bij het AR.
Ik vergelijk het paard wel eens met een fluitketel, wij activeren de motor, de achterhand van het paard waardoor er stoom ontstaat in de ketel, de zit, samen met de hand beheerst de energie, de stoom in het paard, komt er teveel druk op de ketel, dan laten we aan de voorkant wat stoom ontsnappen.
Door te spelen met de hoeveelheid stoom in het paard samen met het doorlaten, kan je variëren in verzameling, verruiming en meer en minder afdruk.
Ik denk persoonlijk dat in theorie een paard wat optimaal getraind is, in een zeer hoge graad van verzameling wel zonder aanleuning gereden kan worden.. je zal hem dan moeten leren de hand niet te blijven volgen en daar een aparte hulp aan moeten verbinden..![]()
Maar als we hier kijken hoe moeilijk het al is samen met het gebruik van aanleuning en er bijna geen filmpjes gevonden kunnen worden waarin een "optimaal" stuk gezien wordt, waarom zouden we het dan nog moeilijker willen maken?
Zelf zou ik me liever concentreren om mijn hele rijden te verbeteren, met gebruik van aanleuning..
Over de zadels: ik ga er juist van uit dat een zadel met een gedwongen zit het ontwikkelen van een echt goede zit juist in de weg zit.
De ruiters met een echt goede zit kunnen dit ook op elk zadel (wat een beetje passend voor de ruiter is) en elk paard laten zien.
Hermelientje schreef:Nou eerlijk werk?Dan neem ik aan dat je dit gemist hebt.
http://horses.nl/algemeen/gerd-heuschmann-onder-vuur-na-clinic/
SparklingApp schreef:Ik denk persoonlijk dat in theorie een paard wat optimaal getraind is, in een zeer hoge graad van verzameling wel zonder aanleuning gereden kan worden.. je zal hem dan moeten leren de hand niet te blijven volgen en daar een aparte hulp aan moeten verbinden..
cherie78 schreef:Simpelman, je kan het op jouw manier blijven "zeggen" maar dat wil nog niet zeggen dat dit de juiste manier is.
cherie78 schreef:Kan jij uitleggen waarom beenhulpen gegeven MOETEN worden en wat het effect daarvan is op het paardenlijf?
Als je dat éénmaal begrijpt, wordt er ook begrepen dat het bit in feite niets maar dan ook niets met nageven etc te maken heeft .
Anoniem schreef:cherie78 schreef:Simpelman, je kan het op jouw manier blijven "zeggen" maar dat wil nog niet zeggen dat dit de juiste manier is.
Maar dat heeft hij wel.
cherie78 schreef:Kan jij uitleggen waarom beenhulpen gegeven MOETEN worden en wat het effect daarvan is op het paardenlijf?
Als je dat éénmaal begrijpt, wordt er ook begrepen dat het bit in feite niets maar dan ook niets met nageven etc te maken heeft .
Dan kun jij vast vertellen waarom er geen beenhulpen gegeven MOETEN worden.
Ik ben benieuwd.
Hermelientje schreef:@Simpelman
Toch heeft McLean ontdekt dat nagenoeg alle dressuurruiters die zeggen dat ze alleen hun zit gebruiken om halt te houden het niet kunnen als je de teugel eraf haalt. Dus ze gebruiken wel degelijk hun teugel/het bit om te stoppen. Westernruiters bleken overwegend wel in staat om te stoppen zonder teugels. Maar ik zal je niet vervelen met zijn wetenschappelijke verklaring waarom dat zo is.
Ik ga er nu van uit dat er snelheid moet worden afgeremd om te kunnen stoppen maar misschien denk jij daar anders over en noem je dat een been minder ver naar voren brengen. In dat geval praten we langs erlkaar heen.