Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airnt

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:01

podhajski schrijft heel veel over de remontes die lange tijd eigenlijk alleen maar cirkeltjes doen, enzo, en nog geen zware oefeningen,

misschien was het wel zijn mening dat dat voorwaartse niet wenselijk was? Hij spreekt toch uitvoerig.

wat wenen tegenwoordig doet is niet per se barok. er is een groot verschil tussen guérinière(die zij zeggen te volgen) en wenen.

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:53

Hier val je behoorlijk door de mand[/quote]

Ik begrijp dat je me op alle manieren "ten val wilt brengen", je zult daar wel redenen voor hebben.
Even een correctie:
Mijn bedoeling was te zeggen dat de overeenkomst het feit van de "aanleuning" is.[/quote]

Blijf gewoon lekker posten Simpelman, ten val brengen in een online topic met wat heen en weer gepruttel over verschil in opvatting over rijderij methodes is niet zo'n diepe val :P

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:37

Upgrade1 schreef:
Hier val je behoorlijk door de mand

Ik begrijp dat je me op alle manieren "ten val wilt brengen", je zult daar wel redenen voor hebben.
Even een correctie:
Mijn bedoeling was te zeggen dat de overeenkomst het feit van de "aanleuning" is.[/quote]

Blijf gewoon lekker posten Simpelman, ten val brengen in een online topic met wat heen en weer gepruttel over verschil in opvatting over rijderij methodes is niet zo'n diepe val :P[/quote]

Het was ook maar cynisme...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:55

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:49

Anoniem schreef:
http://www.kwpn.nl/2014/02/vier-generat ... aan-video/

In dit filmpje is duidelijk te zien dat de voorbrenger van Krack zelf niet rijdt. Hij weet niet hoe hij het paard in ontspanning kan krijgen en rechtuit kan laten lopen.

Dit meen je toch niet serieus dat je zou moeten kunnen rijden om een paard ontspannen en recht te laten meelopen?

Je zou ook kunnen zeggen dat heel duidelijk is dat Krack niet door Stahlecker is opgevoed. Want die hoefde alleen maar te zeggen "stel dich hin" om de hengst Weyden vierkant stil te laten staan en "schritt" om hem netjes mee te laten stappen. Je hoeft geen enkele kennis van de rijkunst te hebben om een paard naast je te laten lopen. Met een peutertje/hond/giraffe/olifant/tijger lukt het toch ook zonder erop te gaan zitten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 00:25

Dat ben ik met je eens Hermelientje. :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:18

cherie78 schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel ruiters uit dit topic wel eens zonder zadel rijden of hebben leren rijden zonder zadel?
Het zonder-zadel-rijden is ook geen garantie voor een goede zit maar helpt wel.

Ik be het niet eens met dat laatste. Mijn paard heeft best een aanwezige schoft, zonder zadel ga ik geforseerd zitten om de schoft te ontwijken. Als kind veel zonder zadel gereden en toen vooral in de stoelzit gegaan, gewoon omdat dat makkelijk zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:55

Hermelientje schreef:
Dit meen je toch niet serieus dat je zou moeten kunnen rijden om een paard ontspannen en recht te laten meelopen?

In dit geval is het overduidelijk dat de begeleider niet weet hoe hij Krack fatsoenlijk aan de hand moet laten lopen. Niet dat je dat alleen maar kunt wanneer je ook daadwerkelijk paardrijdt. Maar aangezien deze man niet eens weet hoe je een paard rechtuit moet laten lopen en hij hem alleen maar aan de binnenteugel zit te verbuigen geeft aan dat hij geen enkel idee heeft hoe hij het op moet lossen.
Als jij wel had paardgereden had hij geweten hoe te handelen. Of hij had natuurlijk ook het vanaf de grond kunnen leren. Maar deze begeleider laat zien dat hij niet weet hoe hij Krack hier normaal rechtuit moet lopen.
Iets wat hij met een rijtechnische achtergrond zeker had moeten weten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:15

Hier speelde wel een aantal zaken een rol :7 Ik was erbij....

1. Krack was achter niet goed, dus gekkenhuis, hij heeft geen beweging gehad vooraf.

2. Volgens mij was het de begeleider die destijds Krack bij goedkeuring had voorgebracht
(soort eerbetoon)...de beste man was al aardig op leeftijd :o

Maar kortom Krack was helemaal wappie, Joop was er ook niet blij mee :Y)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:26

Hermelientje schreef:
@Ansie
Wat hier gebeurt in dit topic is wat meestal gebeurt in topics over dressuur. Iedereen gaat vertellen hoe zij het doen en wat werkt volgens hun opvattingen van de rijkunst. Dus hebben we nu veel deelnemers die zeggen verzameling kan alleen maar bereikt worden met aanleuning. En anderen die zeggen nee het moet juist met de zit.

Het is natuurlijk duidelijk dat een paard prima kan verzamelen zonder aanleuning en zonder zit. Kijk maar in de wei naar een hengst die wil imponeren.

Dus eigenlijk is het puur een africhtingsvraag. Hoe maak je het paard duidelijk wat jij wilt maar dan zonder aanleuning en/of zit. Is dat mogelijk?

Fijn Hermelientje, dat je de essentie van mijn vraag in ieder geval begrijpt en geen theorielesje aanleuning geeft ;)
Ik wil ook sowieso niet beweren dat aanleuning fout is (al gaat het op dat punt veel mis) het gaat mij om de noodzaak ervan om te kunnen verzamelen. En dat hangt dus af van hoe je verzameling definieert en vervolgens inderdaad hoe je het 'aanleert'/waarmee je het bereikt.

Immers met aanleuning, gaat men er van uit dat het paard altijd leuning aan de ruiterhand nodig heeft om; in balans te blijven (dus niet voldoende de zelfhouding en eigen gedragenheid heeft) gedurende de beweging of nodig is om de energie terug te reguleren (is aanleuning hiervoor bedoeld?). Is er in feite wel sprake van zo'n (door de ruiter geregelde) energiekringloop in het lichaam, evt. biomechanisch gezien.
Ik zie het boogje in de teugel, bij een paard dat voor de ll blijft, dus ook niet als het wegvallen van contact en dus aanleuning. Contact is er sowieso (mentaal, zit en been en gewicht teugel), aanleuning op het bit niet meer, omdat het paard die leuning blijkbaar met momenten niet nodig heeft, letterlijk gezien. Praat je over een noodzakelijke kringloop van een energiestroom, dan kan ik me voorstellen dat men vindt dat deze wegvalt als er een boogje in de teugel valt. Maar nogmaals, ik betwijfel die energiestroom en de noodzaak ervan om te kunnen verzamelen.

De foto in jouw link, laat een paard in een pirouette zien zonder aanleuning aan het bit, is dit dan dus geen verzameling? Er is namelijk een missing link volgens de hier beschreven definitie van verzameling. Aan de foto te zien lijkt het niet aan impuls te ontbreken, paard lijkt een goede sprong te maken. Is die constante aanleuning dan dus wel echt noodzakelijk voor het leveren/reguleren van impuls.

Vragen zijn dus niet per se aan jou gericht Hermelientje. Het zijn vragen die in me op komen en ik vind het een interessant onderwerp. Ik denk namelijk dat er meer achter zit dan de standaard antwoorden en definities die overal op internet te vinden zijn.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:52

Goeie post, ansie

Dat is de discussie, het herhalen van een breedgepubliceerd standpunt overtuigd niemand, en is ook niet een constructie gedachteexperiment, ofzo.

We vervalken ook constant in de 'kan je het zelf dan?' argumenten, dat doet niet ter zake. We vergelijken twee verschillende esthetische idealen en daar bij horende aanpakken/methodes/etc.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:08

Ansie schreef:
Hermelientje schreef:
@Ansie
Wat hier gebeurt in dit topic is wat meestal gebeurt in topics over dressuur. Iedereen gaat vertellen hoe zij het doen en wat werkt volgens hun opvattingen van de rijkunst. Dus hebben we nu veel deelnemers die zeggen verzameling kan alleen maar bereikt worden met aanleuning. En anderen die zeggen nee het moet juist met de zit.

Het is natuurlijk duidelijk dat een paard prima kan verzamelen zonder aanleuning en zonder zit. Kijk maar in de wei naar een hengst die wil imponeren.

Dus eigenlijk is het puur een africhtingsvraag. Hoe maak je het paard duidelijk wat jij wilt maar dan zonder aanleuning en/of zit. Is dat mogelijk?

Fijn Hermelientje, dat je de essentie van mijn vraag in ieder geval begrijpt en geen theorielesje aanleuning geeft ;)
Ik wil ook sowieso niet beweren dat aanleuning fout is (al gaat het op dat punt veel mis) het gaat mij om de noodzaak ervan om te kunnen verzamelen. En dat hangt dus af van hoe je verzameling definieert en vervolgens inderdaad hoe je het 'aanleert'/waarmee je het bereikt.

Immers met aanleuning, gaat men er van uit dat het paard altijd leuning aan de ruiterhand nodig heeft om; in balans te blijven (dus niet voldoende de zelfhouding en eigen gedragenheid heeft) gedurende de beweging of nodig is om de energie terug te reguleren (is aanleuning hiervoor bedoeld?). Is er in feite wel sprake van zo'n (door de ruiter geregelde) energiekringloop in het lichaam, evt. biomechanisch gezien.
Ik zie het boogje in de teugel, bij een paard dat voor de ll blijft, dus ook niet als het wegvallen van contact en dus aanleuning. Contact is er sowieso (mentaal, zit en been en gewicht teugel), aanleuning op het bit niet meer, omdat het paard die leuning blijkbaar met momenten niet nodig heeft, letterlijk gezien. Praat je over een noodzakelijke kringloop van een energiestroom, dan kan ik me voorstellen dat men vindt dat deze wegvalt als er een boogje in de teugel valt. Maar nogmaals, ik betwijfel die energiestroom en de noodzaak ervan om te kunnen verzamelen.

De foto in jouw link, laat een paard in een pirouette zien zonder aanleuning aan het bit, is dit dan dus geen verzameling? Er is namelijk een missing link volgens de hier beschreven definitie van verzameling. Aan de foto te zien lijkt het niet aan impuls te ontbreken, paard lijkt een goede sprong te maken. Is die constante aanleuning dan dus wel echt noodzakelijk voor het leveren/reguleren van impuls.

Vragen zijn dus niet per se aan jou gericht Hermelientje. Het zijn vragen die in me op komen en ik vind het een interessant onderwerp. Ik denk namelijk dat er meer achter zit dan de standaard antwoorden en definities die overal op internet te vinden zijn.

Dat is volgens mij ook niet wat er wordt beweerd Ansie. Ook niet dat je op zit niet zou kunnen verzamelen. Wel dat voor het aanleren/conditioneren aanleuning nodig is. Of je dat nu aan de hand doet of niet. Ik weet van verschillende grotere dressuurstallen dat ze verzameling ook eerst aan de hand leren. Waarom zou je het voor het paard moeilijk maken als het ook makkelijk(er) kan.
Je moet aanleuning ook niet zien als een constante druk op het bit. Het is de bedoeling dat het paard nageeft en het bit aanneemt. Aanleuning is louter een communicatiemiddel dat uiteindelijk tot gevolg heeft dat het paard met meer gedragenheid gaat lopen. Het is geen middel om de balans of houding te regelen oid.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:49

Als een paard correct in de aanleuning gaat, dan kan je een optimale beweging door het lichaam krijgen, doordat de hand de mond in de beweging blijft volgen, maar samen met de hele zit blijft "ondersteunen" om niet verder te verlengen.
Op het moment dat de teugel los komt en het is langer dan een fractie van een moment, zou het paard de hand moeten volgen.
Dat is toch het principe van "over de rug gaan", bij een hogere graad van verzameling is de verbinding met de ruiterhand minder vw nw aanwezig, maar meer naar voren.
Is de ruiterhand vaker "even weg" en niet in gevoel met de mond, dan zal het paard snel minder vertrouwen krijgen in de verende verbinding. En die verende verbinding zorgt juist dat hij zijn hele lijf mee laat swingen.

Daardoor mis je meestal (of altijd?) de swung bij het AR.
Ik vergelijk het paard wel eens met een fluitketel :D , wij activeren de motor, de achterhand van het paard waardoor er stoom ontstaat in de ketel, de zit, samen met de hand beheerst de energie, de stoom in het paard, komt er teveel druk op de ketel, dan laten we aan de voorkant wat stoom ontsnappen.
Door te spelen met de hoeveelheid stoom in het paard samen met het doorlaten, kan je variëren in verzameling, verruiming en meer en minder afdruk.

Ik denk persoonlijk dat in theorie een paard wat optimaal getraind is, in een zeer hoge graad van verzameling wel zonder aanleuning gereden kan worden.. je zal hem dan moeten leren de hand niet te blijven volgen en daar een aparte hulp aan moeten verbinden.. :?
Maar als we hier kijken hoe moeilijk het al is samen met het gebruik van aanleuning en er bijna geen filmpjes gevonden kunnen worden waarin een "optimaal" stuk gezien wordt, waarom zouden we het dan nog moeilijker willen maken?
Zelf zou ik me liever concentreren om mijn hele rijden te verbeteren, met gebruik van aanleuning..

Over de zadels: ik ga er juist van uit dat een zadel met een gedwongen zit het ontwikkelen van een echt goede zit juist in de weg zit.
De ruiters met een echt goede zit kunnen dit ook op elk zadel (wat een beetje passend voor de ruiter is) en elk paard laten zien.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:26

SparklingApp schreef:
Als een paard correct in de aanleuning gaat, dan kan je een optimale beweging door het lichaam krijgen, doordat de hand de mond in de beweging blijft volgen, maar samen met de hele zit blijft "ondersteunen" om niet verder te verlengen.
Op het moment dat de teugel los komt en het is langer dan een fractie van een moment, zou het paard de hand moeten volgen.
Dat is toch het principe van "over de rug gaan", bij een hogere graad van verzameling is de verbinding met de ruiterhand minder vw nw aanwezig, maar meer naar voren.
Is de ruiterhand vaker "even weg" en niet in gevoel met de mond, dan zal het paard snel minder vertrouwen krijgen in de verende verbinding. En die verende verbinding zorgt juist dat hij zijn hele lijf mee laat swingen.

Daardoor mis je meestal (of altijd?) de swung bij het AR.
Ik vergelijk het paard wel eens met een fluitketel :D , wij activeren de motor, de achterhand van het paard waardoor er stoom ontstaat in de ketel, de zit, samen met de hand beheerst de energie, de stoom in het paard, komt er teveel druk op de ketel, dan laten we aan de voorkant wat stoom ontsnappen.
Door te spelen met de hoeveelheid stoom in het paard samen met het doorlaten, kan je variëren in verzameling, verruiming en meer en minder afdruk.

Ik denk persoonlijk dat in theorie een paard wat optimaal getraind is, in een zeer hoge graad van verzameling wel zonder aanleuning gereden kan worden.. je zal hem dan moeten leren de hand niet te blijven volgen en daar een aparte hulp aan moeten verbinden.. :?
Maar als we hier kijken hoe moeilijk het al is samen met het gebruik van aanleuning en er bijna geen filmpjes gevonden kunnen worden waarin een "optimaal" stuk gezien wordt, waarom zouden we het dan nog moeilijker willen maken?
Zelf zou ik me liever concentreren om mijn hele rijden te verbeteren, met gebruik van aanleuning..

Over de zadels: ik ga er juist van uit dat een zadel met een gedwongen zit het ontwikkelen van een echt goede zit juist in de weg zit.
De ruiters met een echt goede zit kunnen dit ook op elk zadel (wat een beetje passend voor de ruiter is) en elk paard laten zien.

Sparkling!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:13

Hermelientje schreef:
Nou eerlijk werk? :? Dan neem ik aan dat je dit gemist hebt.
http://horses.nl/algemeen/gerd-heuschmann-onder-vuur-na-clinic/

Ik vrees dat mijn kat dit artikel ook gelezen heeft, beest heeft mijn boek "Dressuur onder vuur" van Heuschmann ondergeplast :(

(Niet echt constructieve bijdrage aan deze discussie, I know, maar moest mijn ergernis even kwijt)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:58

SparklingApp schreef:

Maar zo'n oefening bestaat toch al. Die oefening heet überstreichen. Dat is toch juist de controle dat het paard op eigen benen loopt en geen steun zoekt op je hand.

Jij noemde eerder aanleuning als hand in hand lopen. Ik zat ook altijd zo met hoe zwaar is dat die aanleuning en mijn instructrice zei dat het was als hand in hand met een heel klein kind. Je leert het kind om mee te lopen zonder trekken van beide partijen en de "greep" of de weerstand is zo krachtig als nodig is om te voorkomen dat je kind bijvoorbeeld de weg oprent. De ene keer en bij het ene kind heel licht en in andere omstandigheden of een ander kind iets steviger. Uiteindelijk zou je ook eens stukjes echt los kunnen proberen dus zeg maar überstreichen in de hoop dat je kind begrepen heeft dat het de bedoeling is om samen dezelfde kant op te gaan met dezelfde snelheid. Maar meestal doe je dat niet langs een drukke weg met iets heel leuks aan de overkant. Zo zul je het ook met een paard "aanleuningsloos" alleen voor elkaar krijgen als je paard echt op je let. Dus de africhting moet al in orde zijn en de omstandigheden ook. En verder moet het paard gemotiveerd genoeg zijn om het te willen. Dus misschien wat clickertraining en snoepjes ertegenaan gooien. ;)

Ik ben wel jouw mening toegedaan dat het al moeilijk genoeg is met het oude beproefde middel aanleuning om je al te veel te verdiepen in hoe het zonder moet. Ik ga er niet aan beginnen.

@Ansie
Ik zie die "circle of aids" meer als een model wat mensen gebruiken om te beschrijven wat ze voelen. Maar of er daadwerkelijk iets stroomt betwijfel ik.

Wetenschapper McLean deelt trouwens jouw zorgen Ansie over de aanleuning. Eigenlijk wil een dressuurruiter 2 heel verschillende dingen met dat bit. De snelheid van het paard afremmen en het paard laten nageven in zijn kaak. Het is voor een paard een hele klus om dat te begrijpen en uit elkaar te houden als dat niet goed aangeleerd wordt. Ik was erg verheugd om te zien dat in de link die Babootje gaf over de teugeldrukmeting eindelijk ook eens de leerpsychologie genoemd wordt. Zie stap 2 op deze bladzijde:
http://centaurtrainology.com/sites/default/files/Brochure%20Teugeldrukmeter%20pro_Ned.pdf

Als je dat wat in die link beschreven staat onder de knie hebt dan is het eigenlijk met de hand net als met een beenhulp die je alleen geeft als je iets anders wilt. Je hand "is er gewoon", je zegt met je hand hier ben ik, geef na, en je paard geeft na en daarna doe je niks met je hand totdat je iets wilt veranderen. Meer lengte in de hals of stelling of wat dan ook. Dit is volgens mij wat de allerbeste ruiters doen en willen. Maar zoals Gast5428 al zei over beenhulpen, gemakkelijker gezegd dan gedaan.

@hwn
Dan hoef je niet aan boekverbranding te doen dat scheelt weer. :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:22

Hermelientje schreef:
Wetenschapper McLean deelt trouwens jouw zorgen Ansie over de aanleuning.
Eigenlijk wil een dressuurruiter 2 heel verschillende dingen met dat bit.
De snelheid van het paard afremmen en het paard laten nageven in zijn kaak.
Het is voor een paard een hele klus om dat te begrijpen en uit elkaar te houden als dat niet goed aangeleerd wordt.

Over bitten en nageven heerst een hoop misverstand.

Met het bit willen we dat het paard nageeft door zijn rug.
Van hak tot nek.
Wanneer het alleen nageeft in de kaak maken we het los van het bit en gaat het achter de teugel lopen.

Het bit is ook geen rem om de snelheid af te remmen, door weerstand te bieden in de beweging vragen we het paard de schouders en voorbenen minder ver naar voren te brengen.
Biomechanisch volkomen logisch en begrijpbaar voor een paard, het heeft er geen enkele moeite mee.
Mijn nieuwe merrie net twee maanden zadelmak had het in twee minuten door.
Het gaat hier slechts om het ruitergevoel, het afgeven van signalen binnen de beweging en op het juiste moment.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:28

Simpelman, je kan het op jouw manier blijven "zeggen" maar dat wil nog niet zeggen dat dit de juiste manier is.

Kan jij uitleggen waarom beenhulpen gegeven MOETEN worden en wat het effect daarvan is op het paardenlijf?
Als je dat éénmaal begrijpt, wordt er ook begrepen dat het bit in feite niets maar dan ook niets met nageven etc te maken heeft.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:36

@Simpelman
Toch heeft McLean ontdekt dat nagenoeg alle dressuurruiters die zeggen dat ze alleen hun zit gebruiken om halt te houden het niet kunnen als je de teugel eraf haalt. Dus ze gebruiken wel degelijk hun teugel/het bit om te stoppen. Westernruiters bleken overwegend wel in staat om te stoppen zonder teugels. Maar ik zal je niet vervelen met zijn wetenschappelijke verklaring waarom dat zo is.

Ik ga er nu van uit dat er snelheid moet worden afgeremd om te kunnen stoppen maar misschien denk jij daar anders over en noem je dat een been minder ver naar voren brengen. In dat geval praten we langs erlkaar heen. ;)
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 10-02-14 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:42

Daarmee bereid je de oefening/overgang voor en werk je het onderdeel af, doseren van de hulpen zeg maar.

Je kan mi de hulpen ook niet los zien, het is altijd een combinatie van zit, been-en teugelhulp.

Ik voel het als een soort energiebaan welke ik doseer tijdens een oefening of overgang,
geen oefeningen en overgangen, dan geef ik ook geen hulpen, maar maak ik mezelf lang en ontspan en laat het paard het werk doen.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 10-02-14 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:43

cherie78 schreef:
Simpelman, je kan het op jouw manier blijven "zeggen" maar dat wil nog niet zeggen dat dit de juiste manier is.

Maar dat heeft hij wel. :D

cherie78 schreef:
Kan jij uitleggen waarom beenhulpen gegeven MOETEN worden en wat het effect daarvan is op het paardenlijf?
Als je dat éénmaal begrijpt, wordt er ook begrepen dat het bit in feite niets maar dan ook niets met nageven etc te maken heeft .

Dan kun jij vast vertellen waarom er geen beenhulpen gegeven MOETEN worden.
Ik ben benieuwd.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:52

Anoniem schreef:
cherie78 schreef:

Maar dat heeft hij wel. :D

cherie78 schreef:
Als je dat éénmaal begrijpt, wordt er ook begrepen dat het bit in feite niets maar dan ook niets met nageven etc te maken heeft .

Dan kun jij vast vertellen waarom er geen beenhulpen gegeven MOETEN worden.
Ik ben benieuwd.

Begin eerst maar eens mijn bericht goed te lezen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:57

Weer een vraag met een wedervraag.
Lekker handig om onder een antwoord uit te komen Cherie. :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-02-14 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:07

In zijn totaliteit te ingewikkeld om zo even volledig neer te zetten, maar een rudimentaire poging.

Met de kuit vragen we het paard zijn gelijkzijdige buikspier aan te spannen, heel elementair in de KD.
Wanneer het dat doet zal het direct daarna het gelijkzijdige achterbeen op willen heffen en naar voren plaatsen.
Van hier uit leiden we de afdruk van het achterbeen met het kruis naar de schouder.
Wanneer de hand nu weerstand zou bieden kan het paard voorbeen en schouder niet vrij naar voren bewegen en verkort de beweging, de Schwung vanuit de achterhand wordt nu deel opwaarts ontladen .
Biedt de hand geen weerstand dan wordt de beweging vrij voorwaarts afgerold.

Dit werkt alleen optimaal wanneer het paard Durchlassig is, dat wil zeggen zonder verspanningen in het lichaam.
Hierover waakt de hand.

Het is overigens geen enkel probleem om een paard zonder hand of bit te rijden hoor. We hebben het hier over Klassieke Dressuur en niet over Western, heb ik ook gedaan.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 10-02-14 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:15

Hermelientje schreef:
@Simpelman
Toch heeft McLean ontdekt dat nagenoeg alle dressuurruiters die zeggen dat ze alleen hun zit gebruiken om halt te houden het niet kunnen als je de teugel eraf haalt. Dus ze gebruiken wel degelijk hun teugel/het bit om te stoppen. Westernruiters bleken overwegend wel in staat om te stoppen zonder teugels. Maar ik zal je niet vervelen met zijn wetenschappelijke verklaring waarom dat zo is.

Ik ga er nu van uit dat er snelheid moet worden afgeremd om te kunnen stoppen maar misschien denk jij daar anders over en noem je dat een been minder ver naar voren brengen. In dat geval praten we langs erlkaar heen. ;)

Het paard is heel goed in staat om snelheid zonder enige fysieke inwerking af te remmen.

En afremmen doet men in de Klassieke Dressuur inderdaad met de zit.
De ruiter spant zijn buikspieren (kruis)aan waardoor het paard voor omhoog wil komen en biedt dan in de beweging (heel zachtjes) weerstand, verder zie boven.

Het probleem met jullie is dat je de soms hopeloos slecht tegen de hand gereden paarden paarden, zoals we ze in de Grand Prix soms zien, als voorbeeld willen nemen om te vertellen dat de Klassieke Dressuur niet deugt.
Het zijn hier slechts de genoemde wedstrijdruiters die niet deugen, dit is geen Klassieke Dressuur.
Er zijn véél meer matige en slechte dan goede ruiters.

Zolang je het merendeel van de punten in de wedstrijdsport uit onderdelen bij elkaar kunt rijden i.p.v. dat er veel en veel meer gewicht zou komen op het algemeen correct gereden zijn blijft het voor wedstrijddeelnemers aanlokkelijk om dat algemeen correct gereden zijn als bijkomstigheid te beschouwen.
Ik heb persoonlijk om die reden een hekel aan wedstrijdsport.