Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JulieP schreef:Een tijdje geleden heb ik hier iets in gepost. Na vele lessen van een dressuurlesgever is ook dat probleem opgelost! Met mijn toenmalig M2 paardje train ik inmiddels op Z-niveau.![]()
Ik heb ook mijn instructeursdiploma gehaald en begeleid nu mijn nichtje met haar tinker. Zij kampt echter met veel problemen die ik ook niet direct kan oplossen. Heb haar dus aangeraden om een meer ervaren lesgever te zoeken. Die zoektocht verloopt moeilijk, dus ik kwam even polsen of jullie ideetjes hebben.
Het paard heeft altijd "aan de teugel" gelopen door middel van gespeel in de mond (link een knijpje-rechts een knijpje) - de foute manier dus, want het paard liep compleet op d'r voorhand. Terug naar de basis: voorwaarts neerwaarts rijden, neusje laag en veel voltewerk. Het probleem is dat het een énorm sterk en koppig paard is. Laat je even je contact los? Ze is weg met je. Begrens je niet CONSTANT met je binnenbeen? Hij valt onmiddellijk naar binnen. Laat je even te veel toe op de buitenteugel? Schouder valt helemaal weg... Na veel oefenen lukt het ontspannen lopen al ietsje beter, maar ook enkel wanneer ze echt slentert. Ze loopt daarbij niet zozeer op d'r voorhand, maar enig impuls of een goed actief achterbeen ontbreekt dan wel. Zodra je versnelt is het kop-in-de-lucht.
Tanden en zadel zijn oké. Osteopaat is een tijdje geleden langsgekomen en komt binnenkort opnieuw. Kleine probleempjes wat betreft het bekken, maar niets dat zo'n lastig paard zou veroorzaken.
Iemand tips?
maralyn schreef:Mag ik vragen waar jij je instructeursdiploma hebt gehaald?
Angelinah schreef:Hallo iedereen!
Ik ben nieuw hier
Ik heb een verzorgpaard van 16 jaar waar ik sinds een maand mee rijd.
In stap is de aanleuning min of meer goed en is ze mooi gebogen, (Als ze wat opgewarmd is al wat beter natuurlijk)
Vanzodra ik de hulpen voor draf geef, gaat haar hoofd direct naar boven en loopt ze met haar hoofd echt heel de tijd in de lucht (sterrekijker) Ik probeer dit dmv cirkels en veel figuren te verbeteren en na een tijdje lukt het dan ook min of meer, maar het is nooit perfect. Ik moet haar ook heel erg tegenhouden, want anders blijft ze maar lopen met mij in uitgestrekte draf. Dit komt waarschijnlijk omdat de verzameling niet goed zit, maar wat kan ik hier aan doen?
In galop gaat ze wat makkelijker aan de teugel, maar gaat ze ook echt lopen en bochten verkorten.
Ik reed vroeger in een manege, waar je hard links-rechts moest trekken voor aan de teugel te kunnen rijden.
Natuurlijk weet ik dat dit niet de goede manier is.
Nu krijg ik privéles op het paard van mijn lesgeefster, maar dit paard gaat heel erg makkelijk aan de teugel en ik moet er niet veel moeite voor doen als ik mijn handen gewoon stil houd.
Nu vraag ik mij af, wat is nu eigenlijk de goede manier om aan de teugel te kunnen rijden? Dit klinkt waarschijnlijk voor veel van jullie echt stom, en ik ken alle regeltjes en definities, maar hoe doe je dat nou? Ik heb al veel gelezen over dat de achterhand actief moet zijn en dat daarom cirkels dit vergemakkelijkt, maar doe je eigenlijk iets met je handen wanneer je aan de teugel wilt rijden?
Het paard is echt heel erg goed en is vroeger op hoog niveau gereden, dus daar heeft het in elk geval niks mee te maken.
Zou iemand mij kunnen helpen?
Sorry voor de misschien iets wat stommere vraag![]()
Angelina
Avalanche81 schreef:Aantal mogelijkheden. Het kan zijn dat je de draf niet goed voorbereidt, en even waarschuwt met een klein kneepje: er komt een hulp aan, en je paard verrast wordt door de hulp. Het kan zijn dat je paard niet aan het been is, en dus een soort huppeltje moet gaan maken om alsnog in draf te gaan, want hij was zo fijn ingedut.
Het kan zijn dat je te veel doet in draf, dat je lichtrijden, omdat je zelf gaat staan, en je niet op laat gooien, uit het ritme is, en je dus in je paard zijn rug bonkt, bij elke drafpas, en paard daarom de rug wegdrukt en jij controle over het tempo verliest.
Het kan zijn dat je teveel doet met je binnenteugel, maar je buitenhand er niet aan houdt, waardoor je paard over de schouder wegloopt en balans verliest.
Het is geen stomme vraag, maar wel een lastig, omdat ik wel beeld heb, maar eigenlijk iemand jou op dat moment moet helpen, en de persoon die nu lesgeeft klinkt niet zo capabel eigenlijk.
Absolem schreef:Angelinah schreef:Hallo iedereen!
Ik ben nieuw hier
Ik heb een verzorgpaard van 16 jaar waar ik sinds een maand mee rijd.
In stap is de aanleuning min of meer goed en is ze mooi gebogen, (Als ze wat opgewarmd is al wat beter natuurlijk)
Vanzodra ik de hulpen voor draf geef, gaat haar hoofd direct naar boven en loopt ze met haar hoofd echt heel de tijd in de lucht (sterrekijker) Ik probeer dit dmv cirkels en veel figuren te verbeteren en na een tijdje lukt het dan ook min of meer, maar het is nooit perfect. Ik moet haar ook heel erg tegenhouden, want anders blijft ze maar lopen met mij in uitgestrekte draf. Dit komt waarschijnlijk omdat de verzameling niet goed zit, maar wat kan ik hier aan doen?
In galop gaat ze wat makkelijker aan de teugel, maar gaat ze ook echt lopen en bochten verkorten.
Ik reed vroeger in een manege, waar je hard links-rechts moest trekken voor aan de teugel te kunnen rijden.
Natuurlijk weet ik dat dit niet de goede manier is.
Nu krijg ik privéles op het paard van mijn lesgeefster, maar dit paard gaat heel erg makkelijk aan de teugel en ik moet er niet veel moeite voor doen als ik mijn handen gewoon stil houd.
Nu vraag ik mij af, wat is nu eigenlijk de goede manier om aan de teugel te kunnen rijden? Dit klinkt waarschijnlijk voor veel van jullie echt stom, en ik ken alle regeltjes en definities, maar hoe doe je dat nou? Ik heb al veel gelezen over dat de achterhand actief moet zijn en dat daarom cirkels dit vergemakkelijkt, maar doe je eigenlijk iets met je handen wanneer je aan de teugel wilt rijden?
Het paard is echt heel erg goed en is vroeger op hoog niveau gereden, dus daar heeft het in elk geval niks mee te maken.
Zou iemand mij kunnen helpen?
Sorry voor de misschien iets wat stommere vraag![]()
Angelina
Probeer eens hoe het gaat als jij je handen voor jouw gevoel overdreven stil houd. En het kan zijn ( kan ik niet zien natuurlijk zonder foto's of filmpjes) dat je niet echt stabiel zit. Dus wat je kan proberen is eens je beugel een gaatje langer doen en dan doorzitten tijdens het draven.
Wat ik vaak doe ( is niet aan te raden op een jong of sensibel paard) is een paar seconden even mijn ogen dicht als ik doorzit tijdens het draven.
Sommige mensen gaan rijden op hun ogen zoals ik dat noem. Dus die gaan constant kijken naar hun paard en dan raken ze uit balans omdat hun zwaartepunt veranderd. En dan gaan ze van daaruit hun eigen balans corrigeren Wat het paard stoort in zijn evenwicht.
Als je eventjes een paar seconden je ogen dicht doet en goed blijft ademhalen voel je pas echt goed wat er nou onder je gebeurd.
Het gevoel voor een correcte aanleuining en ontspanning kun je niet uitleggen. Je moet het ervaren. Voelen voelen en nog meer voelen en dan niet met je handen maar met heel je lichaam.
Angelinah schreef:Ze is toch wel goed aan het been en heb niet echt de indruk dat ze in slaap valt in stap. Ik moet maar heel lichtjes hulpen geven en ze gaat naar draf.
Angelinah schreef:Ik heb niet echt de indruk dat ik bonk in het zadel, en dit is mij ook nooit gezegd.
Angelinah schreef:Wat bedoel je precies met buitenhand er aan houden?
HorseTimeXL schreef:Hallo bakkers, ik kwam dit topic tegen en hoop dat iemand mij zou kunnen helpen. Ik heb een jong paard (of naja jong 7 jaar) die nauwelijks wat gedaan heeft bij de vorige eigenaar behalve flink met slof gereden als er gereden werd en een verkeerd zadel. De osteopaat is geweest en nu de laatste 2 keer door happy athletes gemasseerd. Hij liep weer als vanouds en alles zat lekker los. Nu gaf degene die dit had gedaan al aan dat je het gevoel hebt dat je nu weer van 0 moet beginnen omdat hij lang in een bepaalde strakke houding gelopen heeft. Nu heb ik er vandaag voor het eerst weer opgezeten en idd hij heeft veel minder balans.
Citaat:Nu vind ik het lastig was ik met de teugels moet doen. Hij wil bijvoorbeeld in stap maar ook nog in draf dat behoorlijk aan de teugels trekken met z'n hoofd (in stap meer dan draf) en dan vind ik het lastig om te kijken wat te doen.
xChanelx schreef:Mijn grootste vraag is nu hoe mijn teugelcontact moet zijn.
Citaat:Ik rijd snel met een open hand/niet gesloten vuist, mijn ellebogen staan wat van mijn lichaam af en mijn buitenhand gaat mee in een wending
Citaat:Ik ben vooral benieuwd of iemand 'het gevoel' aan me uit kan leggen en me tips mee kan geven. Ook: wat doe je bij contact als je paard het hoofd omhoog gooit, wat als je een overgang wil maken en hij vertrekt niet op je kuit?
Janneke2 schreef:xChanelx schreef:Mijn grootste vraag is nu hoe mijn teugelcontact moet zijn.ik ben al zo'n 30 jaar enthousiast over Rien van der Schaft.
De basis voor alle rijkunst is een 'contactteugel', jij doet vrijwel niets, gaat je paard naar voor met t hoofd ga je mee, gaat-ie naar achter ga je mee, gewoon een licht, prettig contact van een paar gram.Citaat:Ik rijd snel met een open hand/niet gesloten vuist, mijn ellebogen staan wat van mijn lichaam af en mijn buitenhand gaat mee in een wending
Ik heb gelest bij iemand die de open hand aanbevool: je hebt de teugel vast tussen duim en wijsvinger, door te variëren tussen vuist, bijna vuist en open heb je zo'n 7 centimeter speling zonder dat je zwaartepunt hoeft te veranderen.
Het helpt ook bij 'onzichtbare' hulpen.
...en een vuist als vuist, mwah: knijpen is sowieso niet aan de orde, of wedstrijdjes touwtrekken.
Ellebogen wijd wil ik nog wel eens doen als het dier onder mij niet goed in balans is.Volgende vraag: is Knollie aan het kapseizen, hangt hij opeens op de linkerschouder, etc etc.? (En als ik het weet, moet ik het ook nog zien op te lossen...)
Buitenhand mee in de wending lijkt mij niet zo veel mis mee. Het is wel je contact teugel bij uitstek. (Grapje van een instructrice:"De les is volgende week gratis, maar je betaalt een euro voor elke keer dat ik zeg 'blijf van de binnenteugel af'.")
Bij een correcte contact teugel kun je zo ongeveer je paard naar voor duwen, dus je buitenhand gaat zowel naar voor als je blijft daar contact houden.Citaat:Ik ben vooral benieuwd of iemand 'het gevoel' aan me uit kan leggen en me tips mee kan geven. Ook: wat doe je bij contact als je paard het hoofd omhoog gooit, wat als je een overgang wil maken en hij vertrekt niet op je kuit?
...gevoel uitleggen is wat lastig, maar het wemelt helaas ook van de mensen die alleen maar de trucjes kennen (en zich daarna op gevoel beroepen).
Paard kan uiteraard om honderd redenen het hoofd omhoog gooien, maar het ideaal van de contact teugel is om dit te voorkomen en vertrouwen in de hand te laten ontstaan.
En als het gebeurt: netjes volgen, schouders ontspannen zodat het dier geen ruk in de mond krijgt.
Overgangen naar een snellere gang kunnen ook weer om honderd redenen mislukken, ideaal is idd: jij geeft kuit en hij vertrekt. Snapt hij de hulp? Hoe soepel is het dier? (Veel paarden die 'niet goed voor het been' waren, hadden moeite met de achterhand onderbrengen. Dan heb je meer aan correcte vierkantjes stappen (met correcte stelling en buiging) dan die tik met die zweep...) Etc.
Citaat:Ik ben volgens mij (te) bang dat ik het paard bij bijv. een overgang naar voren tegenhoud met mijn hand, maar het resultaat is dan dat ik geen contact meer heb.