[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:58

Stellabella schreef:
Ok, dus beter een paard met een langere teugel (die niet doorhangt) actief vooruit laten draven.
Het gaat om een 10-jarig springpaard dat ik tijdelijk rij waar wellicht heel weinig dressuurwerk mee gedaan is. Het is een echte sterrenkijker met serieuze onderhals. Waarschijnlijk ook steeds gereden met een korte teugel om toch enigszins contact te hebben. Tips om het vw-nw er in te krijgen?
Ik krijg overigens wel les - maar dat zal vanavond de 1ste keer zijn met dit paard?

Actief is dus niet snel.
Je moet gewoon contact houden, met een normale teugel.

Dat het paard geen dressuur heeft gedaan, is niet erg.
De onderhals is in de meeste gevallen ook geen probleem, ze kunnen immers ook gras eten etc ;).
Wat een probleem kan zijn, is te weinig getrainde rugspieren, maar met springen worden deze ook getraind, dus verwacht ook daar geen problemen.

Tips voor vwnw is het denken in 'lange teugel- neusje naar de grond rijden. Echter is het wel heel belangrijk dat de achterhand er goed bij is, anders stuur je hem op de voorhand. Begeleiding is dus wel heel belangrijk! Anders maak je weer nieuwe problemen aan. Paard wat erg op de voorhand loopt, vraag je geen vwnw ;)

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:08

Citaat:
Paard wat erg op de voorhand loopt, vraag je geen vwnw

Dat is me inderdaad ook al meegegeven.
De 'gouden' tip toen: druk zetten op de teugels. Ik voel het 2 dagen later nog steeds en was hier achteraf niet gelukkig om.
Ik heb echter niet de ervaring met een dergelijk paard (heb het geluk een professorpaard te hebben :+ , jammer genoeg staat de professor met een blessure) - maar wil het wel heel graag proberen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:10

Stellabella schreef:
Citaat:
Paard wat erg op de voorhand loopt, vraag je geen vwnw

Dat is me inderdaad ook al meegegeven.
De 'gouden' tip toen: druk zetten op de teugels. Ik voel het 2 dagen later nog steeds en was hier achteraf niet gelukkig om.
Ik heb echter niet de ervaring met een dergelijk paard (heb het geluk een professorpaard te hebben :+ , jammer genoeg staat de professor met een blessure) - maar wil het wel heel graag proberen.

Denk je van het paard?

Paard moet altijd van achter naar voren worden gereden.
klooien en druk op de voorkant(teugels), remt je paard af en zorgt niet voor ontspanning en medewerking.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:35

Toch voor de duidelijkheid: ik was niet gelukkig om het feit dat ik geluisterd heb naar de 'gouden' tip - niet in het minst voor het dier, met mijn spierpijn kan ik nog leven.
Het moet en zal dus anders gaan!

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:38

hee,

K snap helemaal nog niet egt hoe je nou een paard aan de teugel moet rijden, k rijd nog niet zo lang en mijn docente kan niet zo goed uitleggen, je moet iets met kneepjes doen ofzo maar het werkt niet zoals k het doe volgens mij doe k gewoon alles verkeerd kan iemand het mij uitleggel please?

ietjelover

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:43

het is bij ieder paard verschillend maar je moet je binnenhand ietje van de hals af en dan net doen alsaf je een spons uitknijpt. ong. als je paard dan een klein stukje naar beneden gaat doe e je handen halemaal naar voren geen druk etc geven. het is bijna zekr dat je paard weer omhoog komt als hij/zei dit odet meteen weer handen goed en kneepjes geven dus de spons uitknijpen en je paard zal het al weer maskkelijker doen dus NOOIT blijven spelen (kneepjes geven) dan kotm je paard alleen maar vast rte zitten en je moet hier gevoel in krijgen je kan dit niet zo leren je moet het 70% in de praktijk leren,

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:44

ojaah en vergeet niet je benen erbij te houden als je dit niet doet zal het aard ook nooit naar beneden gaan lopen eerst achter en dan as voor gaan klooien

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:43

xRoossie95 schreef:
hee,

K snap helemaal nog niet egt hoe je nou een paard aan de teugel moet rijden, k rijd nog niet zo lang en mijn docente kan niet zo goed uitleggen, je moet iets met kneepjes doen ofzo maar het werkt niet zoals k het doe volgens mij doe k gewoon alles verkeerd kan iemand het mij uitleggel please?

Als je instructrice het niet goed kan uitleggen, adviseer ik je om een andere te zoeken!
Zonde van je tijd en geld.

Aan de teugel rijden doe je niet met kneepjes.
Bij elk paard werkt het hetzelfde!

Het paard moet eerst goed aan je been zijn. Dit lijkt makkelijker dan het is.
Paard moet gewoon direct reageren als jij 1x been geeft. Moeilijk is ook om je benen daarna stil te blijven houden. Om het paard goed aan je been te zetten en te houden, moet je altijd veel tempowisselingen maken. (dus veel schakelen(versnellen en rustiger) in 1 gang (stap,draf en galop)
-Dan moet je zelf ontspannen zijn en correct zitten (ook je heup, arm en handhouding)
- Ook moet je zorgen voor een stille hand en deze gaat dus mee met de beweging van de mond van het paard.

Als je aanleuning (contact) constant/stabiel en licht is en het paard dus actief aan je been loopt, zal hij vanzelf aan de teugel gaan!

Lukt het nog niet, dan moet je nog even werken aan jezelf.
Voor het paard is het niet moeilijk en zelfs prettig om aan de teugel te lopen.
Echter loopt deze alleen correct aan de teugel als deze vertrouwen in je heeft en je het paard niet onbedoelt tegen werkt.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:18

ik moet kneepjes geven want als ik been geef vliegt mijn pony en zo looptze wel goed

LxGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:42

Hollybolly schreef:
ik zal wel beginnen, mijn paard heeft hackneybloed in dr en wil daarom nog al graag met opgeheven hoofd lopen, als je een tijdje niet dressuur gereden heeft duurt het flink wat trainingen voordat ze haar hoofd weer wat wil laten zakken en weer ontspannen aan de teugel gaat, maar als ze iets interessants ziet gaat dat koppie weer omhoog, doorvragen helpt dan niet, Longeren in die hoek ook niet. MOet ik gewoon vaker in die hoek gaan rijden, het kan vanalles zijn, ze ziet opeens wat, ook tijdens een proef en dan kop omhoog, daar worden je punten niet beter van. wie heeft dit meer of kan een tip geven? ik kan andere ook wel tips geven dus wie nog meer een vraag, probleem heeft kom maar hoor.. ik heb al wat tips voor mijn probleempje, maar ben benieuwd wat jullie zeggen ;)

hee nou ik denk dat je gewoon heel goed je best moet doen en vooral niet opgeven. misschien moet je inderdaad les nemen en contact opnemen met mensen die dit probleem ook hebben.
misschien weet iedereen wel iets wat een beetje helpt en dat heb je hem misschien wel in een keer door.;)

LxGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:46

Stellabella schreef:
Ok, dus beter een paard met een langere teugel (die niet doorhangt) actief vooruit laten draven.
Het gaat om een 10-jarig springpaard dat ik tijdelijk rij waar wellicht heel weinig dressuurwerk mee gedaan is. Het is een echte sterrenkijker met serieuze onderhals. Waarschijnlijk ook steeds gereden met een korte teugel om toch enigszins contact te hebben. Tips om het vw-nw er in te krijgen?
Ik krijg overigens wel les - maar dat zal vanavond de 1ste keer zijn met dit paard?

ik denk dat je tips moet vragen aan de genen die je les geeft en ook je paard van achter naar voor rijden heel belangrijk.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:40

Citaat:
Tips voor vwnw is het denken in 'lange teugel- neusje naar de grond rijden. Echter is het wel heel belangrijk dat de achterhand er goed bij is, anders stuur je hem op de voorhand. Begeleiding is dus wel heel belangrijk! Anders maak je weer nieuwe problemen aan. Paard wat erg op de voorhand loopt, vraag je geen vwnw

??? daar snap ik niks van.
Elk paard loopt van nature op de voorhand. Elk paard dat voorwaarts-neerwaarts gereden wordt, dus zonder verzameling, ook.
Pas door te gaan verzamelen, krijg je meer gewicht op de achterhand.
Met de term 'voorwaarts' wordt hier wél een actieve achterhand bedoeld. Neerwaarts gaat dan elk paard, dat niet verreden is, wanneer je het hem toestaat. Juist door hem vwnw te rijden, leer je hem dat hij zichzelf moet dragen en niet moet gaan hangen op de hand.

Wat die onderhals betreft: een niet te kort ingestelde losse martingaal zorgt met rijden ervoor dat het hoofd niet té hoog kan komen en voorkomt zo verdere ontwikkeling van de onderhals. Gebruik de martingaal niet om hem in de krul te krijgen, dan staat hij echt te kort! Verder zou ik dit paard longeren met een gogue. Dan valt het kwartje van vwnw heel gauw.
Verder raad ik de methode van Evert van Loon aan: de corrigerend weerstandbiedende hand. Zie zijn boek Rechters en Ruiters voor een uitleg.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 17-05-09 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:46

xRoossie95 schreef:
hee,

Nou als je nog niet zo lang rijdt, moet je eerst proberen om een constant contact met de mond te houden. Een stille hand wil zeggen dat je het paard zo min mogelijk stoort in de mond. Dus niet je handen vastzetten op de schoft, maar stil houden ten opzichte van het hoofd. Meegaan dus. Ook geen te lange teugel, want dan krijgt je paard elke pas toch een rukje in de mond.
Als je daarbij je paard actief houdt, zul je merken dat je paard ook dat contact in stand wil houden: als jij wat geeft, gaat het hoofd van je paard naar beneden zodat het contact hetzelfde blijft. Probeer eerst dat maar eens te bereiken, dan ben je al een heel eind op weg. Dit heet; aanleuning.

Laat je niet verleiden door het mooie plaatje van een paard in de krul en begin vooral niet aan die kneepjes-onzin. Als je een paard via truukjes in de krul hebt, heb je nooit een correcte aanleuning en loop je geheid vast.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 23:52

beantsje schreef:
Citaat:
Tips voor vwnw is het denken in 'lange teugel- neusje naar de grond rijden. Echter is het wel heel belangrijk dat de achterhand er goed bij is, anders stuur je hem op de voorhand. Begeleiding is dus wel heel belangrijk! Anders maak je weer nieuwe problemen aan. Paard wat erg op de voorhand loopt, vraag je geen vwnw

??? daar snap ik niks van.
Elk paard loopt van nature op de voorhand. Elk paard dat voorwaarts-neerwaarts gereden wordt, dus zonder verzameling, ook.
Pas door te gaan verzamelen, krijg je meer gewicht op de achterhand.
Met de term 'voorwaarts' wordt hier wél een actieve achterhand bedoeld. Neerwaarts gaat dan elk paard, dat niet verreden is, wanneer je het hem toestaat. Juist door hem vwnw te rijden, leer je hem dat hij zichzelf moet dragen en niet moet gaan hangen op de hand.

Ik begrijp natuurlijk wel wat er met voorwaards wordt bedoeld, echter veel mensen niet.
Dat alle paarden van nature meer op de voorhand lopen is idd waar, echter zijn er wel verschillende degradaties. De 1 loopt gewoon meer op de vh dan de ander net zoals de 1 de achterhand er makkelijker onder zet dan de ander.
Door aan de oefening 'lange teugel' te denken,bedoel ik dat het paard de ruiterhand moet volgen en het neusje er meer uit moet brengen. Ruiters die minder ervaren zijn en dat willen oefenen, laten het paard toch vaak diep lopen ipv lang en laag.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 23:54

ietjelover schreef:
ik moet kneepjes geven want als ik been geef vliegt mijn pony en zo looptze wel goed

Misschien moet je toch eens gaan nadenken waarom :)*
Als je bij mijn paard kneepjes blijft geven, zal deze wsl omhoog gaan als verzet :(:) en geef haar dan groot gelijk.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:22

Voorwaarts Neerwaarts is niet hetzelfde als op de voorhand lopen; Ik kan Nimble op die manier(vwnm) rijden, waarin hij zich voldoende draagt om en piaffe of passage uit te voeren. Wat ophoudingen betreft ben ik tot het inzicht gekomen, en voor mij vele anderen zoals Ernest van Loon, Jan Nivelle en Klaus Balkenholl, dat Hand en beenhulpen nooit gelijktijdig worden gegeven, maar in samenwerking; eerst de ophouding (waarop het paard z'n lichaam insteld of corrigeerd) daarna wordt het paard als het ware in deze nieuwe houding ricting de hand gedreven en kan het zelf bepalen hoeveel kracht het tegen de hand wil zetten; is deze kracht nog te hoog of wil het dier zich nog steeds uit elkaar drukken, dan wordt de voorgaande handeling verhaald. De man die dit leerstuk het eerste beschreef was François Baucher (hij leefde in het midden van de 19de eeuw en hij beschreef ook als eerste de vliegende galopwissels) onder het beginsel , "mains sans jambes et jambes sans mains"=handen zonder benen en benen zonder handen.
Als de ruiter constant het been erbij houdt, als hij/zij iets met de hand doet(behalve loslaten)wordt het onduidelijk: Voor het paard omdat het geen Einstein is en moeilijk twee tegenstrijdige hulpen kan begrijpen. Voor de ruiter, omdat deze niet precies weet waar het paard verkeerd op heeft gereageerd: kwam de ophouding van de hand niet door, of reageerde het paard te weinig op de drijvende inwerking.
Nog even een nadeel van een constant aanliggende kuit: die stomp af. Waarom ? Een singel geeft ook een voortdurende druk, dat behoort een paard ook niet meer de voelen (tenzij die te strak is aangetrokken). Een kuit dient heel zacht aan te liggen, bijna onvoelbaar, als de ruiter wat wil veranderen, dan drukt hij de kuit even aan totdat het paard reageert, zodra dat gebeurd word de kuit weer zo zacht als van tevoren. Maar doordat de kuit vantevoren bijna niet voelbaar was, valt die wel op als die dan wordt ingezet.
Eigenlijk geldt hetzelfde voor het gebruik van de hand, met dit bij zondere kenmerk dat een 'stille hand' dat moet zijn tenopzichte van de mond van het paard. De ruiter mag wel trachten om de druk van zijn /haar hand steeds lichter te maken, zonder dat het paard de gewenste hoofd-halshouding veranderd. Zo breng je een paard 'lichtheid en ongedwongenheid bij.
Voor alle duidelijkheid; boven staande is makkelijk gezegt, maar niet zo makkelijk gedaan: MAAR het is duidelijk, zonder trucs, achterdeuren en je hebt er geen 'talent' voor nodig
ps. Sorry voor de schrijffouten;
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 18-05-09 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:44

mijn pony gaat niet omhoog en deze kneepjes zijn maar minimaal je ziet er nog niet eens wat van en ze loop trouwens nu van zelf aan de teugel. Ze meent nogal snel dat ze meot racen en hard gelloperen maar nu is dat over.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:30

Kadankovitch schreef:
Voorwaarts Neerwaarts is niet hetzelfde als op de voorhand lopen; Ik kan Nimble op die manier(vwnm) rijden, waarin hij zich voldoende draagt om en piaffe of passage uit te voeren.

Dat begrijp ik niet; VWNW is een oefening zonder verzameling. Geen verzameling betekent per definitie dat er meer gewicht op de voorhand dan op de achterhand is.
Als je piaffe of passage rijdt, is er sprake van zeer sterke verzameling met een ver ondergebrachte achterhand, dalend kruis en dientengevolge oprichting aan de voorkant, toch? Ik kan me het hele plaatje gewoon niet voorstellen hoe dat er dan in combinatie met lange/lage hals uitziet...het lijkt me anatomisch gezien schier onmogelijk; je hebt niet toevallig een foto?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:17

Ja dat is nu en probleem. Om de een of andere reden krijg ik ook geen foto van mezelf als avatar geladen. Ik heb er geloof ik ook geen foto van, maar ik zal en vriend vragen er een te maken. En op de een of andere manier laat ik U dat toekomen.
Vwnw, kun je in elke beweging vragen, natuurlijk gaat een paard in de hiervoor beschreven situatie niet zo diep (niet in de zin van rond) of beter gezegd laag bij de grond omdat de achterhand iets zakt en de de ruggewervel iets meer schuin naar boven gaat richting voorhand, maar in verhouding is het bijna even diep. Ik doe het om het dier te laten bewust worden dat het niet met de hand wordt vastgehouden. Een ander voordeel is dat in de piaffe de achterhand gedurende de oefening moe wordt, door de hals vwnw te laten deinen, ontlast ik tijdelijk de achterbenen, die daardoor iets vrijer en snellen kunnen bewegen zonder dat ik de piaffe in z'n geheel staak. Ik probeer daardoor te voorkomen dat de achterbenen door de constante zware belasting steeds vlakker gaan bewegen? met als bijkomend voordeel dat ik niet strenger hoef te drijven, mijndrijvende inwerking blijft gelijk; en het paard krijgt m.i.minder snel 'n tegenzin voor zo'n zware oefening. Ook voorkom ik dat het dier als je toewerkt naar de voorgeschreven 12tot15 passen moe wordt en de rug wegdrukt of vastzet. Kwibus kon dat vwnw heel gemakkelijk. Nimble moet nog veel leren en heeft ook een erg korte hals, maar het is leuk te zien hoe het op verschillende paarden werkt. Ook dit is gemakkelijker gezegd dat gedaan. Het klinkt er mooi maar zoals bij alle andere mensen gaat het ook bij mij vaak mis. Ik streef naar een ideaal, maar ik ben echt niet altijd tevrede over mezelf.

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:34

Hee Bedankt voor de uitleg, k heb het vanavond geprobeert en kreeg nu al iets meer reactie en k begin het te begrijpen! heel erg bedankt!! :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:19

Kadankovitch schreef:
Voorwaarts Neerwaarts is niet hetzelfde als op de voorhand lopen

Ik het begin, toen mijn paard nog ruim 3 jaar was, viel ze wel makkelijk op de voorhand bij die oefening. Tegenwoordig al lang niet meer gelukkig.
Ik begrijp wat je bedoeld.

Echter de meeste mensen in dit topic, zullen bij vwnw het paard vaak op de vh sturen...
Mensen "die bezig zijn met het aan de teugel rijden" bedoel ik dus.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:11

Goedemorgen, Superwoman,
Het is niet helemaal duidelijk wat U met de tweede regel bedoelt, dus ik doe een gok, als ik U verkeerd begrepen heb, schrijft dat maar. Bent Uvan mening dat vwnw niet samen kan gaan met 'aan de teugel rijden?
Als dat zo is, dan moet ik U jammer genoeg tegenspreken: Ik ben tot het inzicht gekomen dat in bijna elke hoofd/hals-houding een paard 'aan de teugel' kan zijn. Namelijk als er sprake is van een min of meer stabiel contact en het paard op de ophoudingen reageert zoals door de ruiter bedoeld. Het begrip 'AAN DE TEUGEL' gaat, volgens meer meer over de geesteshouding van paard tegenover de ruiter, dan de houding van hoofd en hals v.h. paard in centimeters gesproken.
Natuurlijk wordt er ook slecht gereden, door allerhand mensen en ook in allerhand houdingen. Zowel in vwnw als ook in oprichting. En jammer genoeg kan een mens alleen maar leren door fouten te maken, ook al krijg hij de rijke ervaring van een goede leraar/ruiter mee. Dat betekent niet dat hij/zij het dan ook meteen 100% goed doet, als dat al zou kunnen. En zeker bij dit leerproces is het paard de dupe, daarom is het ook jammer als iemand ophoudt met rijden, dan was alle moeite voor niks, zowel bij ruiter als bij paarden.
VOOR ALLE DUIDELIJKHEID hetgeen ik geschreven heb vanaf het woord "Natuurlijk" slaat niet op iets wat wat U gezegd hebt, het is een gedachte die bij mij opkwam. Ik keur slecht paardrijden uiteraard niet goed, maar het gebeurt en ik wil niet geloven dat het altijd op basis van kwade wil is. Veel van die mensen zijn heel blij als ze een tip krijgen waardoor ze hun doel op een zachte manier kunnen bereiken.
Ik hoop dat U zich in die mening een beetje kunt vinden, anders hoor ik het graag,
met vriendelijke groet

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:44

Nee, dat bedoel ik niet. ;)
In dit topic komen veel ruiters waarbij het paard nog sterren kijkt.
De eerste stap zie ik niet als vwnw.

Verder ben ik het met je/U(?) eens.

btw, ik ben "je"

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:16

@ Superwoman,
Het klinkt inderdaad stijf dat "U", van de andere kant zie vaak dat er eerst heel vriendschappelijk wordt gedaan, maar als er iets mis gaat daarvan weinig overblijft; Er bestaat weinig begrip voor een afwijkende mening, darom ben ik wellicht wat overvoorzichtig.
Nu terug nar het onderwerp: Inderdaad bij 'n sterrekijker is vwnw niet aan de orde. Als er geen basis van nageven is in de teugelvoering, zal zo'n paard slechts naar beneden gaan om de teugel uit de hand te trekken (pullen). Dan is m.i. de corrigerend weerstandbiedende hand zoals mijn mentor Ernest van Loon die beschreven heeft in 'Ruiters en Rechters' deel I de beste methode. Maar dat heeft Beantsje hierboven ook al vermeld.
Het grote oordeel van die aanpak is dat een iets minder ervaren ruiter (maar zeker ook het zich verzettende paard) in alle rust de kans krijgen dit uit te voeren. Zonder gehobbel van een zich verzettend ,vaak angstig paard: De ruiter heeft meer coördinatie over zijn/haar handelingen; het paard heeft meer tijd en rust want het hoeft geen twee dingen tegelijk te doen, namelijk voorwaarts gaan en begrijpen wat de ruiter met de hand bedoelt. Bijkomend voordeel is dat de ruiter, als het niet goed gaat, veel duidelijker weet waaraan het ligt. Als je deze correctie doorvoert in het voorwaarts is niet altijd duidelijk of het paard moeite heeft met nageven en de hand accepteren of het voorwaarts niet accepteerd, of de combinatie daarvan.

Een vraagje nog superwoman: achter de namen Urania en Otura, staat Z1. Ik neem aan dat dat de klasse is waarin jij ze uitbrengt? Als dat zo is; succes gewenst!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:14

@Kadankovitch: Je kan niet iedereen te vriend houden, dus doe geen moeite :+ ;)
Met mensen die willen leren kom je er altijd wel uit en een andere mening hoeft gelukkig niet altijd een probleem te zijn is mijn ervaring.

Ben het met je eens :j
Je verwoordt alles duidelijk.
Echter zou ik zeer voorzichtig blijven met de term "weestand biedende hand", omdat het bij minder ervaren ruiters toch vaak op teveel druk uit loopt en daardoor paarden die in de krul lopen, maar niet nageeflijk of zelfs achter de teugel lopen.

Dat laatste is idd waar. Ben nu weer even gestopt met de wedstrijden en zelfs al even niet meer gereden :o . Eerst eind v/d maand trouwen en dan op huwelijksreis, daarna weer tijd voor de paarden.
iig bedankt!
Wat rij jij?