Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 01:21

Simpelman schreef:
Visitor schreef:

Rijkunst is als de kunst van het klassiek vioolspelen.
Het is eeuwenoude cultuur en dient uitgeoefend te worden binnen zijn kaders, zo niet dan wordt het iets anders.
Jazz viool, rock, pop.

we horen de hele tijd dat deze scala-aanpak 'eeuwenoud' is, maar als ik de eeuwenoude bronnen erbij pak laten ze dat helemaal niet zien. (ik weet nie thoe vaak ik al oude meesters heb aangehaald).

de kaders zijn verandert (althans, voor de meesten ;) ) en dat voornamelijk in de 20ste eeuw.
(alhoewel een aantal dingen al komen in de laatste kwart van de 19e)

en als iemand graag tjaikovski speelt, dan prima, maar als iemand anders dan Mozart wil doen, fakkel hem dan niet af.

Over de teugelhulp en verwarring:

ook hier weer zijn er ambiguities: halve ophouding bijv.
het punt is bij alle paard-leer-processen: heef een hulp (druk) en zodra het paard begint met de juiste reactie komt een beloning en het direct minder worden van druk.

dit kun je wel degelijk op een teugel uitvoeren.

daarnaast kun je een teugel op verschillende manieren gebruiken: naar achter, omhoog, zelfs in verschillende richtingen nageven.

heel belangrijk blijft het samenspel met de zit: als je zit zegt 'verzamel', dan is dat VEEL krachtiger dan een bit. met je heuppositie laat je het ondertreden met heup toe en laat je physiek het over de rug gaan van je paard toe. daarmee kun je dan als een danser het tempo en de groote van de passen bepalen omdat je een verbinding tussen je zit en de achterhand krijgt, die wordt in eerste zin gecorrigeerd met het been, en pas in de laatste zin met de hand.
Met de hand rijden is veel eenvoudiger, maar je krijgt nooit een mooi resultaat. en je komt ernstig in de problemen in de hoge school... Die niet voor niks helemaal verdwenen is uit de sport.

been tegen hand brengt alleen verspanning.

guérinière zegt het, baucher zegt het, pluvinel rijdt duidelijk zo, xenophon zegt het, etc.
racinet, karl, beran, oliviera, krischke, etc etc.

en de meeste meesters die worden aangehaald als voorstanders van dit idee (aanleuning) zeggen zoch eigenlijk vrijwel altijd iets genuanceerders... dat wellicht helemaal niet meer hetzelfde is.

dus dan komen we weer bij het ontstaan van deze denkbeelden ergens tussen 1910 en 1960, de tijd dat een groot deel van het paardenbestand (ca 20 miljoen) en een heel belangrijk deel van de ruiterijkennis sneuveld aan het front.

De continuiteit is echt niet zo hard aanwezig als mensen vaak beweren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:16

Airnt schreef:
we horen de hele tijd dat deze scala-aanpak 'eeuwenoud' is, maar als ik de eeuwenoude bronnen erbij pak laten ze dat helemaal niet zien. (ik weet nie thoe vaak ik al oude meesters heb aangehaald).

Het volstrekt logische en pragmatische resultaat van eeuwen van rijkunstige evolutie.

Airnt schreef:
heel belangrijk blijft het samenspel met de zit: als je zit zegt 'verzamel', dan is dat VEEL krachtiger dan een bit. met je heuppositie laat je het ondertreden met heup toe en laat je physiek het over de rug gaan van je paard toe. daarmee kun je dan als een danser het tempo en de groote van de passen bepalen omdat je een verbinding tussen je zit en de achterhand krijgt, die wordt in eerste zin gecorrigeerd met het been, en pas in de laatste zin met de hand.
Met de hand rijden is veel eenvoudiger, maar je krijgt nooit een mooi resultaat. en je komt ernstig in de problemen in de hoge school... Die niet voor niks helemaal verdwenen is uit de sport.

De fenomenale zit.
Zit en benen = buikspieren aanspannen, onderbenen onderbrengen, gewicht, links rechts verplaatsen, buigen, de beweging voorwaarts dirigeren naar de schouder en dan valt de energie "in het water", voor is niets en de beweging wordt langer, of je brengt nu minder energie in.....

Airnt schreef:
been tegen hand brengt alleen verspanning.

Niet been TEGEN hand, been NAAR hand.
Een wereld van verschil.

Airnt schreef:
guérinière zegt het, baucher zegt het, pluvinel rijdt duidelijk zo, xenophon zegt het, etc.
racinet, karl, beran, oliviera, krischke, etc etc.

en de meeste meesters die worden aangehaald als voorstanders van dit idee (aanleuning) zeggen zoch eigenlijk vrijwel altijd iets genuanceerders... dat wellicht helemaal niet meer hetzelfde is.

dus dan komen we weer bij het ontstaan van deze denkbeelden ergens tussen 1910 en 1960, de tijd dat een groot deel van het paardenbestand (ca 20 miljoen) en een heel belangrijk deel van de ruiterijkennis sneuveld aan het front.

De continuiteit is echt niet zo hard aanwezig als mensen vaak beweren.

3 Barokke scholen:
Wenen
Lissabon
Xerez
Allemaal rijden ze er mét aanleuning.

1 19e eeuwse
Saumur
Aanleuning

terpentijn

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:57

In de VrijRuiter (= magazine), nr. 1 van dit jaar, die gisteren bij mij in de bus viel, is toevallig een nieuwe serie begonnen over De Academische Rijkunst, door Ylvie Fros.
Hierin (in dit eerste deel) wordt wel heel verhelderend de AR omschreven, met stukken er in over de achtergrond, historische rijkunst e.d.
Er wordt op een aantal in dt topic veelgestelde vragen ingegaan, en er wodt tevens aangekondigd dat in het volgende deel de "biomechanica van een correct bewegend paard" besproken zal worden, en in de daarop volgende afleveringen worden de verschillende stappen besproken, volgens AR, om het paard gezond te trainen.

Nou denk ik niet dat veel posters in dit topic de VrijRuiter kennen of daarop geabonneerd zijn, maar ik meld het toch maar even voor de echt geinteresseerden... zo'n serie kan wellicht toch een en ander verhelderen. Ik ga 't in elk geval volgen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:04

@Ansie
Wat hier gebeurt in dit topic is wat meestal gebeurt in topics over dressuur. Iedereen gaat vertellen hoe zij het doen en wat werkt volgens hun opvattingen van de rijkunst. Dus hebben we nu veel deelnemers die zeggen verzameling kan alleen maar bereikt worden met aanleuning. En anderen die zeggen nee het moet juist met de zit.

Het is natuurlijk duidelijk dat een paard prima kan verzamelen zonder aanleuning en zonder zit. Kijk maar in de wei naar een hengst die wil imponeren.

Dus eigenlijk is het puur een africhtingsvraag. Hoe maak je het paard duidelijk wat jij wilt maar dan zonder aanleuning en/of zit. Is dat mogelijk? En mijn antwoord zou dan zijn ja natuurlijk kan dat alleen weet ik persoonlijk niet hoe het moet en ik zie ook vooralsnog niet dat de academische rijkunst een voor mij bevredigend resultaat geeft van dezelfde kwaliteit als een paard dat opgeleid is met aanleuning. Maar het kan zeker en het is ook getoond. De hengst Weyden had alles (dus ook de grand prix oefeningen) geleerd aan de hand. Sven Rothenberger hoefde alleen maar even de gebruikelijke ruiterhulpen aan te leren en heeft vervolgens Weyden meegenomen naar de Olympische spelen. Dus als het je interesseert moet e je maar eens zoeken op Weyden of Stahlecker dat was de man die Weyden heeft opgeleid. Stahlecker heeft hierover ook een boek geschreven, het is dacht ik niet vertaald in het Nederlands.
Een goed begin met lezen is dit:
http://www.eurodressage.com/equestrian/2010/03/30/stahleckers-legacy-alexandra-stadelmayer
Zie je ook nog een prachtige foto van verzameling zonder aanleuning. ;)
Leuk detail een meisje wat ik ken liep een paar jaar geleden stage bij de hengstenhouderij De ijzeren man. Ze vertelde me dat bijna alle hengsten echt lastig waren in de omgang. Alleen Weyden was een schatje en de lieveling van iedereen. Ik meen dat Yamcha hier op Bokt Weyden ook ontmoet heeft en een grote fan was.

PS er was ook bij Stahlecker natuurlijk wel een vorm van "aanleuning" maar niet de gebruikelijke met bit.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:10

terpentijn schreef:
In de VrijRuiter (= magazine), nr. 1 van dit jaar, die gisteren bij mij in de bus viel, is toevallig een nieuwe serie begonnen over De Academische Rijkunst, door Ylvie Fros.
Hierin (in dit eerste deel) wordt wel heel verhelderend de AR omschreven, met stukken er in over de achtergrond, historische rijkunst e.d.
Er wordt op een aantal in dt topic veelgestelde vragen ingegaan, en er wodt tevens aangekondigd dat in het volgende deel de "biomechanica van een correct bewegend paard" besproken zal worden, en in de daarop volgende afleveringen worden de verschillende stappen besproken, volgens AR, om het paard gezond te trainen.

Nou denk ik niet dat veel posters in dit topic de VrijRuiter kennen of daarop geabonneerd zijn, maar ik meld het toch maar even voor de echt geinteresseerden... zo'n serie kan wellicht toch een en ander verhelderen. Ik ga 't in elk geval volgen.

Ik had er nog nooit over gehoord of iets van gelezen.
Heb het gelijk opgezocht en ga er inderdaad eens een abo op nemen.

Zou je willen "vertellen" welke vragen voor jou beantwoord (of verhelderend) zijn besproken?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:12

Mooie uitleg Hermelientje en dank voor de link, erg interessant! En mooi plaatje inderdaad.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:17

Niet voor niets wordt er verteld en geschreven door "oude" meesters EERST zit- en beenhulpen.

Simpelman heeft het ook over een "nagevende" weerstandbiedende hand, de halve ophouding etc.

De weerstandbiedende hand is een CORRECTIE-middel voor paarden die door wat voor reden dan ook TEGEN de hand/teugel zijn gekomen.

De halve ophouding is ook iets wat een paard geleerd moet worden, terwijl er op zit/beenhulpen vaak een automatische reactie vanuit het paard komt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:40

We raken niet uitgesproken over de fabuleuze zit van Bokt ruiters.
In de echte wereld én op youtube ben ik tot mijn spijt nu toe nog nooit zo'n fabuleuze zit tegengekomen.
Geloof me, ik heb er al wat gezien...., paarden is al 45 jaar mijn passie.
6 Keer Xerez, 6 keer Saumur, 5 keer Wenen, 4 keer Lissabon, jaren en jaren op het wedstrijdterrein, heel veel mensen begeleid, op allerlei niveau's in verschillende landen.
Fantastische ruiters gezien, nooit zo'n een fantastische zit tegengekomen zoals die op Bokt veel voorkomt.
Het zal aan mij liggen, gewoon pech gehad.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:03

Simpelman schreef:
We raken niet uitgesproken over de fabuleuze zit van Bokt ruiters.
In de echte wereld én op youtube ben ik tot mijn spijt nu toe nog nooit zo'n fabuleuze zit tegengekomen.
Geloof me, ik heb er al wat gezien...., paarden is al 45 jaar mijn passie.
6 Keer Xerez, 6 keer Saumur, 5 keer Wenen, 4 keer Lissabon, jaren en jaren op het wedstrijdterrein, heel veel mensen begeleid, op allerlei niveau's in verschillende landen.
Fantastische ruiters gezien, nooit zo'n een fantastische zit tegengekomen zoals die op Bokt veel voorkomt.
Het zal aan mij liggen, gewoon pech gehad.

Paarden zijn ook al 45 jaar mijn passie ;)
Zijn we misschien van dezelfde leeftijd :D

Er zijn duizenden die fietsen, maar er zijn maar weinig "kampioenen" ;)

Zijn er verschillen te ontdekken in de zit van bv Charlotte of Anky?
Toch zijn beide "kampioen"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:16

Is het ook niet zo dat een zadel je daar bij helpt en hebben zij niet een zadel die perfect op paard en ruiter zijn aangepast en de meesten met een standaard zadel rijden waar wat mee geknutseld wordt met kussenaanpassing, maar het net niet is? En hebben zij ook dan niet die paarden die net even iets meer hebben om topper te worden?

Zouden ze net zo netjes zitten op mindere kwaliteit paard met standaard zadel?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:17

@Cherie: ik bedoelde dat de serie bedoeld is om in het algemeen een verklarende inkijk te geven in het "systeem" van AR... het lijkt me niet juist om in zo'n artikel zaken uit z'n verband te trekken door er een alinea of zo uit te lichten. Wel schrijft Ylvie Fros dat elke trainingsmethode net als AR ook diens valkuilen heeft, waarbij zij toevoegt: "Het is echter te gemakkelijk om een verkeerd moment of een verkeerde combinatie als voorbeeld te stellen en te zeggen" zie je wel, de methode deugt niet".

Nu daar ben ik het wel mee eens, dat gebeurt in dit topic om de haverklap, het lijkt me juist om eerst het geheel eens aan te horen/lezen. Zij schrijft ook dat de belangrijkste valkuilen van AR zijn: teveel halsbuiging waardoor het paard op de buitenschouder valt en teveel "terug rijden" waardoor het paard traag wordt in het achterbeen. Binnen de AR willen we juist een evenredige buiging van oor tot staart en zowel verzameling als verruiming van de gangen".

Dat lijkt mij wel interessant, omdat alleen bovengenoemde zaken al talloze keren in dit AR-KR topic de revue zijn gepasseerd, en dat nu juist een groot bezwaar van KR-sympathisanten jegens AR-beoefenaars op schijnt te leveren.... het is dan "verhelderend" om eens te lezen dat men zich daarvan binnen het AR-systeem blijkbaar ook welbewust van is.

Ik wil altijd openstaan voor een beter begrip van iets (in dit geval het systeem van AR) dat tot nog toe steeds ondanks dit topic, voor mij nog steeds behoorlijk in nevelen gehuld blijft.... maar dat kan ook niet anders als je uit een methode steeds fragmenten voorgeschoteld krijgt.
Ben niet een voorstander van de AR-methode zoals ik die tot nu toe "voorbij" heb zien komen, wellicht dat de artikelenreeks nu eens een en ander opheldert, en duidelijker maakt waar het nu om gaat en waar het voor staat.....

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:44

Anoniem schreef:
@Hermelientje,
Ik volg niet een bepaalde klassieke, academische of moderne stroming. Ik vind dat de hulpen vriendelijk, duidelijk en functioneel moet zijn.
Ik denk zeker dat het zo zou moeten zijn dat je met één hulp mag verwachten dat je paard doet wat je verlangt. Natuurlijk is dit een streven en in werkelijkheid nog best moeilijk. Maar het is het duidelijkst voor het paard, het minst vermoeiend voor de ruiter en ziet er het rustigst uit.
Ik vind bijv. dat Charlotte Dujardin en Edward Gal allebei hierin uitblinken.
Je ziet niet dat zij hulpen geven. Ze zijn zo klein dat je ze nauwelijks ziet en ze hoeven niet continue herhaald te worden.
Simpel gezegd, been geven is voorwaarts en een ophouding is terug. Zo is paardrijden mooi. Terwijl ze beiden toch een heel verschillende proef neerzetten.

Helemaal mee eens. En je eerdere opmerking over een minder begaafde ruiter die consequent is en dan toch resultaat heeft dat is eigenlijk wat Visitor, ik en wetenschappers als McLean bedoelen met gebruik maken vd leerpsychologie. Het is niet zo belangrijk HOE je de hulpen geeft als ze maar begrepen worden door het paard en eenduidig en consequent zijn. Dit zie je vaak heel goed gedemonstreerd bij de para dressuur. Ruiters die helemaal geen klassieke hulpen kunnen geven maar toch een goed resultaat bereiken. Alles wat je een paard leert is gewoon conditionering. Persoonlijk kan ik helemaal niet begrijpen waarom dat allemaal zo zou moeten als eeuwen geleden. In vorige eeuwen dachten ze ook dat je knokkels van kinderen kapot moest slaan om ze te leren schrijven en Steinbrecht (die van het scala) schrijft dingen over spoorgebruik waar je misselijk van wordt. Dus er is voor mij geen reden om aan te nemen dat vroeger alles beter was.

In Amsterdam vond ik bij de voor het publiek toegankelijke training dat drie mensen echt uitblonken in weinig en kleine hulpen. Charlotte Dujardin, Edward Gal en Daniëlle Heijkoop.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:45

russel schreef:
Is het ook niet zo dat een zadel je daar bij helpt en hebben zij niet een zadel die perfect op paard en ruiter zijn aangepast en de meesten met een standaard zadel rijden waar wat mee geknutseld wordt met kussenaanpassing, maar het net niet is? En hebben zij ook dan niet die paarden die net even iets meer hebben om topper te worden?

Zouden ze net zo netjes zitten op mindere kwaliteit paard met standaard zadel?

Een zadel heeft zeker een grote invloed op de ruiter"zit", in veel zadels wordt een ruiter gedwongen op een bepaalde manier te "zitten".

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel ruiters uit dit topic wel eens zonder zadel rijden of hebben leren rijden zonder zadel?
Het zonder-zadel-rijden is ook geen garantie voor een goede zit maar helpt wel.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:48

Bedankt Terpentijn voor de tip over de artikelen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:50

terpentijn schreef:
Dat lijkt mij wel interessant, omdat alleen bovengenoemde zaken al talloze keren in dit AR-KR topic de revue zijn gepasseerd, en dat nu juist een groot bezwaar van KR-sympathisanten jegens AR-beoefenaars op schijnt te leveren.... het is dan "verhelderend" om eens te lezen dat men zich daarvan binnen het AR-systeem blijkbaar ook welbewust van is.
.

De "meesters" na Pluvinel zijn zich daar ook meer en meer bewust van geworden en hieruit is op den duur logischerwijs de Klassieke Dressuur geëvolueerd.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:53

cherie78 schreef:

In ieder geval wel een overeenkomst, de aanleuning.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:56

terpentijn schreef:
@Cherie: ik bedoelde dat de serie bedoeld is om in het algemeen een verklarende inkijk te geven in het "systeem" van AR... het lijkt me niet juist om in zo'n artikel zaken uit z'n verband te trekken door er een alinea of zo uit te lichten. Wel schrijft Ylvie Fros dat elke trainingsmethode net als AR ook diens valkuilen heeft, waarbij zij toevoegt: "Het is echter te gemakkelijk om een verkeerd moment of een verkeerde combinatie als voorbeeld te stellen en te zeggen" zie je wel, de methode deugt niet".

Nu daar ben ik het wel mee eens, dat gebeurt in dit topic om de haverklap, het lijkt me juist om eerst het geheel eens aan te horen/lezen. Zij schrijft ook dat de belangrijkste valkuilen van AR zijn: teveel halsbuiging waardoor het paard op de buitenschouder valt en teveel "terug rijden" waardoor het paard traag wordt in het achterbeen. Binnen de AR willen we juist een evenredige buiging van oor tot staart en zowel verzameling als verruiming van de gangen".

Ik wil altijd openstaan voor een beter begrip van iets (in dit geval het systeem van AR) dat tot nog toe steeds ondanks dit topic, voor mij nog steeds behoorlijk in nevelen gehuld blijft.... maar dat kan ook niet anders als je uit een methode steeds fragmenten voorgeschoteld krijgt.
Ben niet een voorstander van de AR-methode zoals ik die tot nu toe "voorbij" heb zien komen, wellicht dat de artikelenreeks nu eens een en ander opheldert, en duidelijker maakt waar het nu om gaat en waar het voor staat.....

Dank je voor je antwoord.

Ik denk ook wel, dat ieder systeem zijn valkuilen heeft of wellicht anders geïnterpreteerd wordt dan wellicht ooit bedoeld was.

Neem bv de uitspraak van Steinbrecht; "Rijdt uw paard voorwaarts en richt het recht"

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:56

Simpelman schreef:
cherie78 schreef:

Terwijl de "aanleuning" bij beide ZO anders is

Hier val je behoorlijk door de mand

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:35

Is de VrijRuiter ook los te koop eigenlijk, of moet je een abo hebben of lid zijn?

Cherie, bij de manege waar ik heb leren rijden, crossten we uiteindelijk meer zonder zadel door het bos met de pony's dan dat we in de bak reden (wel met zadel in de bak alles eerst geleerd), erg leuk als je klein bent (en als je groot bent eigenlijk ook nog steeds hoor!) en een prima basis denk ik. Later ook nog wel zo nu en dan zonder zadel, vooral met heel warm of heel koud weer :D 'Echt leren rijden' (dressuurmatig dan) heb ik later pas met mijn eigen pony, toen ik ook privé- en clubles kreeg, maar ik ben de manege waar ik heb leren rijden nog steeds dankbaar.

Ik denk wel dat er een verschil is tussen een goede zit en een goede zit. Van zonder zadel rijden leer je misschien goed te blijven zitten, maar het leidt niet noodzakelijkerwijs tot een goede houding in het zadel of rijden op je zit.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:05

cherie78 schreef:

Is die zo anders dan...ook bij Carl Hester/Charlotte Dujardin wordt het LDR systeem gehanteerd hoor.
Daarnaast is aanleuning bij elk paard verschillend.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:16

cherie78 schreef:

Simpelman schreef:

Ik begrijp dat je me op alle manieren "ten val wilt brengen", je zult daar wel redenen voor hebben.
Even een correctie:
Mijn bedoeling was te zeggen dat de overeenkomst het feit van de "aanleuning" is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:28

cherie78 schreef:
Niet voor niets wordt er verteld en geschreven door "oude" meesters EERST zit- en beenhulpen.
.

Zij bedoelden hiermee te zeggen rijdt het paard voorwaarts.
De rijvoorschriften van bekende ruiters zijn over het algemeen bedoeld voor ruiters die op hetzelfde niveau reden, ze zijn moeillijk te begrijpen voor mensen die daar nog niet aan toe zijn gekomen omdat er namelijk heel veel niet gezegd wordt, veel zaken zijn in het tijdsbestek waarin ze geschreven werden vanzelfsprekend.

Podhasjky heeft het in zijn boek bijvoorbeeld nergens over voorwaarts rijden, desondanks is het dat wat men in Wenen de eerste 4 jaren bovenal doet met het jonge paard.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:32

@Visitor: voor zover ik weet is VrijRuiter niet los te koop. Met een abo ben je volgens mij ook gelijk lid, gluur anders even op hun website: http://www.vrijruiter.nl

Let op het is GEEN dressuurmagazine, de titel zegt 't al: het is voor recreatieruiters, daar zijn de artikelen en ads ook naar, maar geregeld informatieve artikelen, zoals dus deze keer dat gestart wordt met een AR-verklarende serie.Dat viel me op in het kader van dit topic, dus vandaar...

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:34

Vrijruiter hoort bij lidmaatschap nvvr en is niet duur, zie nvvr.info

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:41

Bedankt, ik zal eens kijken.