Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Suusx schreef:Dus het beste is dus er niet bij nadenken over aan de teugel lopen enzovoort en gewoon ontspannen en actief rijden.
Eva_D schreef:Toch vind het het erg raar dat ik overal GELEERD heb om kneepjes te geven ! (Door hoog aangeschreven instructieses) Alleen ik had geen zin in een trekgevecht met een paard dus had ik het opgegeven en nu lukt het dus wel. Maar toch blijft dit een groot misverstand, want heel veel mensen ook hoger in de dressuur doen dit.
My_star schreef:Of omdat je te weinig met je been naar je hand toe rijdt, en het meteen van voor in de mond wil oplossen...?
Probeer het schudden te negeren, in die zin dat je niet elke keer gaat reageren als hij schudt, want dan krijg je een kettingreactie: hij schudt met z'n hoofd, jij reageert daar op (maar een fractie van een seconde te laat) door even meer druk te zetten om 'm weer naar beneden te krijgen, waardoor hij weer een snok in z'n mond krijgt en weer zal schudden, enz.
Gewoon je handen stil laten staan, en met je been naar je hand toe rijden ipv met je hand naar achteren in te werken!
upendo schreef:Hallo!
Ik heb ook een vraagje.
Ik rijd sinds kort een KWPN'er x arabier bij, die best kort in de nek is.
In de stap gaat het nageven heel goed, maar in de draf en in de galop gaat hij languit lopen en echt in je hand hangen.
Na ongeveer een half uur rijden gaat het in de de draf soms wel een half rondje nagefelijk, maar daarna gaat hij echt weer hangen.
En ik rijd hem wel goed voorwaarts, hij zet zijn achterhand er gewoon goed onder.
superwoman schreef:upendo schreef:Hallo!
Ik heb ook een vraagje.
Ik rijd sinds kort een KWPN'er x arabier bij, die best kort in de nek is.
In de stap gaat het nageven heel goed, maar in de draf en in de galop gaat hij languit lopen en echt in je hand hangen.
Na ongeveer een half uur rijden gaat het in de de draf soms wel een half rondje nagefelijk, maar daarna gaat hij echt weer hangen.
En ik rijd hem wel goed voorwaarts, hij zet zijn achterhand er gewoon goed onder.
Je paard kan slechts hangen als jij vast houdt.
Zorg dus dat je veel tempowisselingen en overgangen rijdt.
Hangen kan verschillende oorzaken hebben.
Paard wat uit elkaar valt (=languit lopen?)en gaat hangen, valt op de voorhand.
Achterhand draagt niet.
Nooit terug hangen.
superwoman schreef:My_star schreef:Of omdat je te weinig met je been naar je hand toe rijdt, en het meteen van voor in de mond wil oplossen...?
Probeer het schudden te negeren, in die zin dat je niet elke keer gaat reageren als hij schudt, want dan krijg je een kettingreactie: hij schudt met z'n hoofd, jij reageert daar op (maar een fractie van een seconde te laat) door even meer druk te zetten om 'm weer naar beneden te krijgen, waardoor hij weer een snok in z'n mond krijgt en weer zal schudden, enz.
Gewoon je handen stil laten staan, en met je been naar je hand toe rijden ipv met je hand naar achteren in te werken!
Nou, negeren vind ik niet zo slim![]()
Paard geeft een duidelijk signaal...
Als je te weinig been geeft en dus met de mond wil oplossen is dit dus ook teveel druk gebruiken...
Paard afstraffen zou ik zeker niet doen of aanraden, brengt daarna alleen maar meer problemen.
Als het niet aan de ruiterhand ligt, kunnen er nog meer redenen zijn. Echter zou ik eerst graag willen weten of het aan de hand van de ruiter kan liggen.
upendo schreef:Ik hou echt niet vast. Ik heb ook les en daarin wordt gezegd dat ik juist wat meer moet doen met mijn hand, omdat die nu wel erg zacht is.
Ik ben nu ook inderdaad veel bezig met tempowisselingen en overgangen, maar daar verbetert het niet echt door.
Volgens mijn instructrice zet hij de achterhand er wel genoeg onder.
superwoman schreef:Eva_D schreef:Toch vind het het erg raar dat ik overal GELEERD heb om kneepjes te geven ! (Door hoog aangeschreven instructieses) Alleen ik had geen zin in een trekgevecht met een paard dus had ik het opgegeven en nu lukt het dus wel. Maar toch blijft dit een groot misverstand, want heel veel mensen ook hoger in de dressuur doen dit.
Kneepjes geven is een manier van op goed geluk het juiste moment van spanning en ontspanning opzoeken. Iemand die te grote of lange kneepjes geeft, zal het paard daarmee snel afremmen en dus tegenstrijdige signalen geven. Trekgevecht is iig fout!
Echter kán het onder goede begeleiding(!) een 'opstapje' zijn om het gevoel te leren ontdekken. Zou ook met de slof of elastiek kunnen, echter vaak wanneer de ruiter dan weer zonder begeleiding gaat rijden of de begeleiding niet goed genoeg is, gaat het vaak fout.
Het is nog altijd beter om wat meer geduld te hebben en zonder hulpmiddelen en kneepjes te werk te gaan
Eva_D schreef:Noujaa kneepjes geven is wel zacht uitgedrukt, mijn instructriese zei steeds; meer druk ,,, nog meer ,,, nog meer tot hij echt na flink kracht geven zijn hoofd liet zakken ... ik was toen pas 15 en dacht dat ze wel gelijk had. maar ik ben verder GELUKKIG niet echt meer ermee aan de slag gegaan want het intereseerde me niet zo hoe me paard erbij liep.
_Undercover schreef:Hoi ik meld me ook even!
Mijn verzorgpony is een ongelovelijke crossmonster, ze rent en ze vliegt als een race paard. (nouja..racepaard voor een 25 jarige pony?)
Nu is ze wel ontzettend actief en fijn om te rijden.
Maar aan de teugel rijden kan ik haar niet, eerlijk gezegd heb ik ook geen idee hoe het moet. (denk nu niet dat ik lekker aan de teugels ga trekken! )
In stap zoekt ze soms mijn hand op en loopt ze lekker ontspannen, maar in draf is het afentoe een draakje.
Ik rij nog niet zo lang en begrijp ook niet wat voorwaartsneerwaarts precies is en hoe je merkt dat het paard zijn achterhand goed gebruikt.
(voor iedereen een eerste keer!)
Nu mijn vraag; wat kan ik het beste doen? (en wat is vwnw + achterhand te zien)
Alvast bedankt!
Stellabella schreef:Ik begrijp iets niet goed...
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen :
1. spelen met het bit (kneepjes - ik lees hier echter dat kneepjes not done zijn - laten we het dus op subtiele kneepjes houden) en drijven tot het paard nageeft - waarop de ruiterhand ook nageeflijk wordt
en
2. het paard zo rijden tot hij teugelcontact zoekt (meestal laag en rond)
Hoe kan je het paard belonen in dat 2de geval? - zonder contact te verliezen... (de stem is al geopperd in een ander topic - idd, maar ik vraag me af waar de beloning voor het paard ligt bij het 'aan de teugel' komen)