[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:36

idefix4:
Aan de teugel rijden...
1) achterhand actief maken, dus niet hard laten lopen, maar het paard scherp aan het been zetten. De achterbenen moeten goed onder de massa(buik) worden gezet
2) constante lichte aanleuning houden (contact met de mond)

Zo lang jij nog geen goede lichte aanleuning heb, zal je niet aan de teugel kunnen rijden. Dit is en kwestie van oefenen en leren aanvoelen. (net als bijv lichtrijden)
Wat voor sommige en goede oefening kan zij, is 'lichtrijden op een stoel' en dan zet je je handen in de juiste houding op een vaste plek en die laat je daar staan. Je handen bewegen dus niet mee met je lichaam! Het moeilijke van op het paard, dat je ook nog ontspannen moet zijn en moet bewegen mee bewegen richting de mond. Wel kan die oefening je meer bewust maken van je spieren.
Derk er iig om dat je jezelf niet op trekt aan de teugels en je handen niet te dicht bij je lichaam houdt voor steun en spanning.

Ook voor grondwerk behoor je begeleiding te nemen als je daar moeite mee heb. Aanklooien werkt nooit!
Nee, het is niet makkelijker om het paard naast je aan de teugel te rijden, want dan mis je je benen die zorgen voor een active achterhand.Niet makkelijker dus! Fout die veel gemaakt wordt is een slome achterhand, waardoor het paard niet lekker door z'n lichaam loopt en de krul dus voor het plaatje van de ruiter is.
Aan de teugel, moet een resultaat zijn van een paard wat lekker door z'n lijf loopt en daardoor vanzelf zakt met zijn hoofd.

Wedstrijden...
tja, als jij nog niet goed aan de teugel kan rijden, zou ik die wedstrijden even laten voor wat het is.
Vaalangst en overtrokken zenuwen komen ook vaak doordat je het nog niet onder controle heb. Wat ook helpt is veel op wedstrijd gaan (al werkt dat bij mij ook niet hoor)
Er zijn wel clinics of iig trainers voor, maar of je daar nu al naar toe zou moeten gaan, lijkt mij nog wat overbodig.

Suusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:46

Ik heb een verzorgpaard en die vroeger "waarschijnlijk" ZZ heeft gereden. Ze kreeg een andere eigenaresse (nu dus de eigenaresse van mijn verzorgpaard) en toen heeft ze een tijdje stilgestaan. Nu ik een keertje les heb gehad en wat tips heb gekregen lukt het me niet echt om een paard aan de teugel te rijden.
Is dit wel een goede manier; buitenhand goed contact houden en met de binnenhand kleine kneepjes geven.
Afentoe loopt ze wel netjes, maar dat is dan maar voor even.
En ze is lui, moet ik haar meer voorwaarts neerwaarts rijden?

Alvast bedankt!

ietjelover

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:51

jah misschien spoortjes ofzo aan doen als ze niet op je been reageerd. en gewoon door oefenen blijven proberen dit lukt ook niet in een dagje ik ben hier zelf ook al een paar maanden meee bezig en mijn pony loopt ook voor eventjes en dan weer niet. Ik doe altijd druk zeteen dan doet ze haar hoofdje omlaag ik ontspan en doe mijn handen naar voor dan loopt ze even zo en dan komt ze omhoog en dan geef ik weer druk.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:28

ietjelover schreef:
jah misschien spoortjes ofzo aan doen als ze niet op je been reageerd. en gewoon door oefenen blijven proberen dit lukt ook niet in een dagje ik ben hier zelf ook al een paar maanden meee bezig en mijn pony loopt ook voor eventjes en dan weer niet. Ik doe altijd druk zeteen dan doet ze haar hoofdje omlaag ik ontspan en doe mijn handen naar voor dan loopt ze even zo en dan komt ze omhoog en dan geef ik weer druk.

Met druk werken is geen goed iets. Constante aanleuning hoor ik liever, waarbij de handen rustig boven het zadel worden getild. Het grootste probleem wat suusx heeft, is gelijk het grote probleem. De moter doet het niet goed, oftwel er is geen activiteit en dus ook geen actieve achterhand. Sporen omdoen is geen oplossing maar ZZ paarden hebben vaak schijt aan de gewone laars als ze eerder met spoor zijn bereden. Of je hem met spoor rijdt of niet, bij allebei moet het paard aan het been zijn.Dat betekent niet constant prikken, stille beenligging is vereist. Is er geen reactie op de spoor, flinke trap/por en benen weer netjes plaatsen, maak haar wakker en actief maar niet constant prikken waardoor ze bot wordt voor jouw been/spoor. Als door haar actieve lopen de achterhand er onder schuift, zal ze jouw hand op gaan zoeken. Wil ze dan niet helemaal mooi rond (en laag) lopen? Even een ophouding en weer handen tillen en op de plek.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:15

Suusx schreef:
Ik heb een verzorgpaard en die vroeger "waarschijnlijk" ZZ heeft gereden. Ze kreeg een andere eigenaresse (nu dus de eigenaresse van mijn verzorgpaard) en toen heeft ze een tijdje stilgestaan. Nu ik een keertje les heb gehad en wat tips heb gekregen lukt het me niet echt om een paard aan de teugel te rijden.
Is dit wel een goede manier; buitenhand goed contact houden en met de binnenhand kleine kneepjes geven.

Alvast bedankt!

Ik zou eerst werken aan het vooruit werken, ik neem aan dat je met lui bedoelt dat ze niet goed genoeg voorwaarts is?
Je zou veel tempowisselingen kunnen rijden en overgangen, maar blijf niet op de hoefslag rondjes rijden en varieer met de figuren.

Suusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:49

Ok bedankt allemaal voor de tips ik ga er zeker wat mee doen! ;) En inderdaad ze is gewoon niet genoeg voorwaarts. En eerst verzorgde ik haar maar 1 keer in de week en nu ga ik haar 2 keer in de week verzorgen dus dan kan ik er nog meer aan werken :D

Suusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:55

En om een paard aan de teugel te krijgen moet je toch buitenhand contact houden en binnenhand een beetje kneepjes geven? Of is er een betere manier? Maar ik moet het zelf ook allemaal nog goed doorkrijgen en gewoon veel oefenen *D

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:32

kneepjes zijn niet de goede methode

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:32

ik heb het idee dat laag en losjes instappen het ook makkelijker maakt of niet?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:58

Juist als je paard niet voorwaarts is zou ik niet gaan beginnen met het aan de teugel rijden suusx, in ieder geval zou je focus daar niet moeten liggen imo.

Wanneer je paard ontspannen loopt, een goed gebruik van de achterhand en rug.. zal hij vanzelf zijn hals lager brengen.

Niets geen kneepjes, niets geen vasthouden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:02

Ik heb ook even een vraag met name aan Superwoman en Yamcha, misschien dat jullie mij dit kunnen uitleggen.

Wanneer lang en laag rijden? En wanneer juist meer oppakken?

En dan bedoel ik eigenlijk op reactie van het paard. Je hebt paarden die zelf al achter de teugel kruipen, je hebt ook paarden die zelf opgerichter lopen met de hals, je hebt ook paarden bij wie het neusje er meer uitsteekt.
Wanneer gebruik je het lang en laag en wanneer pak je je teugels meer op?

Ik hoop dat ik de vraag zo goed stel.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:56

superwoman schreef:
idefix4:
Aan de teugel rijden...
1) achterhand actief maken, dus niet hard laten lopen, maar het paard scherp aan het been zetten. De achterbenen moeten goed onder de massa(buik) worden gezet
2) constante lichte aanleuning houden (contact met de mond)

Zo lang jij nog geen goede lichte aanleuning heb, zal je niet aan de teugel kunnen rijden. Dit is en kwestie van oefenen en leren aanvoelen. (net als bijv lichtrijden)
Wat voor sommige en goede oefening kan zij, is 'lichtrijden op een stoel' en dan zet je je handen in de juiste houding op een vaste plek en die laat je daar staan. Je handen bewegen dus niet mee met je lichaam! Het moeilijke van op het paard, dat je ook nog ontspannen moet zijn en moet bewegen mee bewegen richting de mond. Wel kan die oefening je meer bewust maken van je spieren.
Derk er iig om dat je jezelf niet op trekt aan de teugels en je handen niet te dicht bij je lichaam houdt voor steun en spanning.

Ook voor grondwerk behoor je begeleiding te nemen als je daar moeite mee heb. Aanklooien werkt nooit!
Nee, het is niet makkelijker om het paard naast je aan de teugel te rijden, want dan mis je je benen die zorgen voor een active achterhand.Niet makkelijker dus! Fout die veel gemaakt wordt is een slome achterhand, waardoor het paard niet lekker door z'n lichaam loopt en de krul dus voor het plaatje van de ruiter is.
Aan de teugel, moet een resultaat zijn van een paard wat lekker door z'n lijf loopt en daardoor vanzelf zakt met zijn hoofd.

Wedstrijden...
tja, als jij nog niet goed aan de teugel kan rijden, zou ik die wedstrijden even laten voor wat het is.
Vaalangst en overtrokken zenuwen komen ook vaak doordat je het nog niet onder controle heb. Wat ook helpt is veel op wedstrijd gaan (al werkt dat bij mij ook niet hoor)
Er zijn wel clinics of iig trainers voor, maar of je daar nu al naar toe zou moeten gaan, lijkt mij nog wat overbodig.

Niet dat ik nu betweter wil uithangen enzo, want dan vind ik dat je geen vragen moet stellen. :+

Maar even mezelf toelichten: Aan de longe loopt ie in een mum van tijd over de rug, ontspannen en aan de teugel. Dat gaat mij dan in elk geval van een leien dak. Als we daar dan zijn, heb ik geen idee wat ik nog meer zou kunnen doen. Ik rijd ontzettend veel overgangen en figuren om hem goed aan het been te krijgen. Ben zelfs gestopt met spoortjes, omdat ie echt super aan het been is. Hij zakt alleen niet. En wat we ook doen, hij vertikt het in de draf. Ik merk ook dat als ik eerst longeer, dat ie makkelijker loswerkt enzo. Over een lange teugel losrijden, levert altijd kapriolen. Dan gaat ie zich vervelen en lopen zoeken en schrikken. Ik moet met goed contact losrijden. Hij is zowiezo altijd heel snel afgeleid. Alleen als ik echt alle zeilen bijzet en hem echt goed aan het werk krijg (2 keer gelukt) Dan kunnen ze een kanon naast hem afschieten en ziet ie het niet. Alle andere momenten wel.

Ik zou graag weten hoe ik mijn paardje kan aanzetten om te zakken. Hoe kan ik zijn concentratie bij mij houden? Ik heb onrustige handen, maar legio paarden laten het over zich heen komen en doen het gewoon. En dan is het ook makkelijker om beter te volgen en je handen te ontspannen. De mijne vertikt het. Hij straft me heel snel af hoor. Hij is hyper op dat gebied. Zijn manier om onder het werk uit te komen. Daar wil ik een oplossing voor. De afgelopen tijd hebben we heus wel vooruitgang geboekt, maar ik krijg dat gevoel niet snel te pakken! }:0 Daar ben ik echt zoekende naar om dat wel te pakken te krijgen en vast te kunnen blijven houden. Zodra hij nageeft, ben ik klaar en loopt ie de sterren van de hemel. Maar op vreemd terrein ben ik gewoon terug bij af en denkt iedereen dat ik niet kan rijden. :z Ik heb voor mijn idee ontzettend veel geduld gehad, maar dat raakt een beetje op. Ik wil dolgraag het bedoelde resultaat ook op wedstrijden zien.

Wat betreft Suusx: Ook ik heb zo'n paard mogen proberen. Keileerzaam! Wat ze kunnen vergeten ze niet zo maar. Luister naar je paard. Hij weet het echt, dus als hij sloom is vertelt hij je, dat je daar eerst aan moet werken. Mijn paard ging altijd de diagonaal op. Ik bleek onbewust de hulp te geven om dat te gaan doen. Voorwaarts maken doe ik altijd met heel veel overgangen rijden. Niet alleen stap-draf enzo, maar je kunt ook de draf en stap en galop versnellen en vertragen. (bijna stap en weer voorwaarts enzovoorts) Ook dat is heel goede training om je paard goed aan het been te krijgen. Als je dan ook nog je handen ( Jaa de theorie ken ik wel, maar de praktijk.. |( ) goed voorwaarts gericht houdt, door mee naar voren te gaan in de beweging. Is je tempo zo terug. Bij Sam was dat binnen een 2 maandjes al te merken. (En die is niet eens Z)

Heel veel plezier met je verzorgpaardje!

groetjes,
Anouk

wanuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:53

Ik had ook wel een vraag,
Want mijn soort van bijrijdpaardje kan echt super mooi aan de teugel lopen en dat weet ik ook wel,
Het is alleen moeilijk als hij zeg maar net van stal komt om het dan te vragen,
Als die al een uur heeft gelopen (zonder aan de teugel te vragen zelfs) dan komt hij zo.

Misschien iemand tips om hem los te rijden zodat hij het wel het eerste uur meteen doet?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:43

Voor een fijne aanleuning is ontspanning noodzakelijk. En daarvoor is het noodzakelijk dat je goed losrijdt. Net van stal moet je het dus nooit van hem vragen omdat hij ook eerst moet opwarmen. Persoonlijk rijd ik 10 min los aan de losse teugel, daarna pak ik haar op en geeft ze gemakkelijk meteen na.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:42

Marchador schreef:
Ik heb ook even een vraag met name aan Superwoman en Yamcha, misschien dat jullie mij dit kunnen uitleggen.

Wanneer lang en laag rijden? En wanneer juist meer oppakken?

En dan bedoel ik eigenlijk op reactie van het paard. Je hebt paarden die zelf al achter de teugel kruipen, je hebt ook paarden die zelf opgerichter lopen met de hals, je hebt ook paarden bij wie het neusje er meer uitsteekt.
Wanneer gebruik je het lang en laag en wanneer pak je je teugels meer op?

Ik hoop dat ik de vraag zo goed stel.

Bij de meeste paarden is het verstandig om te beginnen met lang en laag. Daardoor kan je ze lekker los maken - soort van rek-oefening én goed je hand laten volgen.
Als ze dan eenmaal lekker lopen, is het 'punt' dat je meer kan gaan vragen. Wat meer aan elkaar en dan ook gelijk iets meer oprichting. Het gaat eigenlijk vanzelf, omdat je daar aan toe bent.

Paarden die achter de teugel lopen is lang en laag erg goed. Je moet ze simuleren om je hand te volgen.
Paarden die zelf liever in de oprichting lopen, vraag ik ook eerst lang en laag om de rugspieren meer op te rekken en los te maken, maar pak ik wel sneller op.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:45

Dus eigenlijk lang en laag is altijd goed?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:51

idefix4 schreef:
Ik zou graag weten hoe ik mijn paardje kan aanzetten om te zakken. Hoe kan ik zijn concentratie bij mij houden?Ik heb onrustige handen, maar legio paarden laten het over zich heen komen en doen het gewoon. En dan is het ook makkelijker om beter te volgen en je handen te ontspannen. De mijne vertikt het. Hij straft me heel snel af hoor.

Je geeft zelf je probleem al aan.
Dáár moet je aan werken en eerder kun je niet verlangen van je paard dat die je hand vertrouwd en gaat zakken. Dat 'vertikken' om te zakken is dus gewoon een logische reactie op het niet vertroewen van je handen. Dat hij het aan de longe wel makkelijk doet is weer een bevestiging dat het niet aan het paard ligt.
Dat andere paarden meer over zich heen laten komen = echt geen pluspunt. Veel ruiters geven op dat soort paarden verkeerde hulpen en zullen op andere paarden problemen krijgen..

Zoals gezegd moet je de wedstrijden even laten voor wat het is, je bent nog niet toe aan meer uitdaging. Iedereen rijdt thuis beter, omdat het paard daar minder afleiding heeft en zelf minder gespannen is. De kans dat het slechter gaat "door" de wedstrijden (frustratie,spanning, ongeduld) wordt dan groter.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:52

Marchador schreef:
Dus eigenlijk lang en laag is altijd goed?

Bij paarden die vreselijk op de voorhand lopen niet.
Ruiters die het niet zo goed kunnen en daardoor het paard op de voorhand sturen, zouden het alleen onder begeleiding moeten doen ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:56

Okee want dan neem ik als voorbeeld Jikke (fries) even.
Jikke kruipt snel achter de teugel, maar loopt ongelooflijk op de voorhand. Haar achterhand gebruiken vind ze nog lastig, maar daar zit ook geen goede bespiering, dus dat zou logisch zijn.

In de les heb ik geleerd om niet lang en laag te rijden, maar haar direct op te pakken en vooral naar voren blijven rijden met tempowisselingen en overgangen.
Wanneer ze dan weer achter de teugel kruipt moet ik mijn handen omhoog brengen en met mijn benen inkomen. Op dat moment gaat het neusje er meer uit.

Op het moment rijd ik haar niet hoor, ze staat met haar veulen en ik ben het langzaam aan met longeren weer aan het opbouwen. Niet meer dan 10 minuten op het moment.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:58

Suusx schreef:

Alvast bedankt!

Je bent dus aan het friemelen aan de voorkant, terwijl de achterkant niet actief is. Dat komt overeen met sturen van een auto die stil staat - wat slecht is voor je voorbanden.
Door dat gefriemel aan de voorkant, ben je onbewust aan het bijremmen en verlies je nog meer activiteit.
Je buitenhand is idd wel de kant waar je altijd contact mee moet houden. De binnenteugel mag je wel een los laten, zonder dat dat erg is. Het kan een goede controle zijn om in een bocht je hand naar voren te steken, paard moet dan gewoon netjes rond blijven. Veel ruiters trekken teveel aan de binnenhand en blokkeren dan juist hun paard. Die oefening kan confronterend zijn ;)

Veel schakelen in een gang. (dus rustige draf en meer verruimen, maar zorg wel dat deoverrgangen vloeiend zijn en je niet steeds blijft drijven)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:04

Marchador schreef:
Okee want dan neem ik als voorbeeld Jikke (fries) even.
Jikke kruipt snel achter de teugel, maar loopt ongelooflijk op de voorhand. Haar achterhand gebruiken vind ze nog lastig, maar daar zit ook geen goede bespiering, dus dat zou logisch zijn.

In de les heb ik geleerd om niet lang en laag te rijden, maar haar direct op te pakken en vooral naar voren blijven rijden met tempowisselingen en overgangen.
Wanneer ze dan weer achter de teugel kruipt moet ik mijn handen omhoog brengen en met mijn benen inkomen. Op dat moment gaat het neusje er meer uit.

Op het moment rijd ik haar niet hoor, ze staat met haar veulen en ik ben het langzaam aan met longeren weer aan het opbouwen. Niet meer dan 10 minuten op het moment.

Als dat werkt, zou ik aanraden om dat nog even vol te houden.
Zou je wel lang en laag gaan rijden, maak je er een duikboot van met de 'moter' (achterkant)(of hoe je dat noemt) die er dan boven water uit komt ;) . De achterhand wordt dan dus niet onder de massa gebracht, wat bij de meeste andere paarden wel het geval is.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 10-05-09 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:05

Naar mijn idee kukelt ze dan inderdaad meer naar voren toe.
Maar dan snap ik nu de reden erachter.. top +:)+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:06

Marchador schreef:
Naar mijn idee kukelt ze dan inderdaad meer naar voren toe.
Maar dan snap ik nu de reden erachter.. top +:)+

mooooooi! :P

Suusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:22

Dus als ik het goed begrijp moet je ontspannen maar actief rijden en dan gaat het paard vanzelf aan de teugel lopen? Maar volgensmij gaat dat me nooit lukken ;( . Maar ik ga eerst wel oefenen met het actief rijden ;) , hopelijk lukt dat me wel. Maar ik hou jullie wel op de hoogte!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:09

Suusx schreef:
Dus als ik het goed begrijp moet je ontspannen maar actief rijden en dan gaat het paard vanzelf aan de teugel lopen? Maar volgensmij gaat dat me nooit lukken ;( . Maar ik ga eerst wel oefenen met het actief rijden ;) , hopelijk lukt dat me wel. Maar ik hou jullie wel op de hoogte!

Het is ook moeilijk om te doen. Het is een gevoel, wat je moet leren ontdekken.
De hulpen zijn minimaal en ook dat is juist zo moeilijk. Hoe hoger je rijdt hoe meer je merkt dat je teveel doet. Te groote hulpen zijn juist onduidelijk voor het paard. Juist door het oefenen ga je jezelf eerder aanspannen, terwijl je juist moet ontspannen omdat je anders ook weer onbedoelde hulpen geeft(tegen werkt)

Geef het de tijd en neem veel les!