Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ietjelover schreef:jah misschien spoortjes ofzo aan doen als ze niet op je been reageerd. en gewoon door oefenen blijven proberen dit lukt ook niet in een dagje ik ben hier zelf ook al een paar maanden meee bezig en mijn pony loopt ook voor eventjes en dan weer niet. Ik doe altijd druk zeteen dan doet ze haar hoofdje omlaag ik ontspan en doe mijn handen naar voor dan loopt ze even zo en dan komt ze omhoog en dan geef ik weer druk.
Suusx schreef:Ik heb een verzorgpaard en die vroeger "waarschijnlijk" ZZ heeft gereden. Ze kreeg een andere eigenaresse (nu dus de eigenaresse van mijn verzorgpaard) en toen heeft ze een tijdje stilgestaan. Nu ik een keertje les heb gehad en wat tips heb gekregen lukt het me niet echt om een paard aan de teugel te rijden.
Is dit wel een goede manier; buitenhand goed contact houden en met de binnenhand kleine kneepjes geven.
Afentoe loopt ze wel netjes, maar dat is dan maar voor even.
En ze is lui, moet ik haar meer voorwaarts neerwaarts rijden?
Alvast bedankt!
superwoman schreef:idefix4:
Aan de teugel rijden...
1) achterhand actief maken, dus niet hard laten lopen, maar het paard scherp aan het been zetten. De achterbenen moeten goed onder de massa(buik) worden gezet
2) constante lichte aanleuning houden (contact met de mond)
Zo lang jij nog geen goede lichte aanleuning heb, zal je niet aan de teugel kunnen rijden. Dit is en kwestie van oefenen en leren aanvoelen. (net als bijv lichtrijden)
Wat voor sommige en goede oefening kan zij, is 'lichtrijden op een stoel' en dan zet je je handen in de juiste houding op een vaste plek en die laat je daar staan. Je handen bewegen dus niet mee met je lichaam! Het moeilijke van op het paard, dat je ook nog ontspannen moet zijn en moet bewegen mee bewegen richting de mond. Wel kan die oefening je meer bewust maken van je spieren.
Derk er iig om dat je jezelf niet op trekt aan de teugels en je handen niet te dicht bij je lichaam houdt voor steun en spanning.
Ook voor grondwerk behoor je begeleiding te nemen als je daar moeite mee heb. Aanklooien werkt nooit!
Nee, het is niet makkelijker om het paard naast je aan de teugel te rijden, want dan mis je je benen die zorgen voor een active achterhand.Niet makkelijker dus! Fout die veel gemaakt wordt is een slome achterhand, waardoor het paard niet lekker door z'n lichaam loopt en de krul dus voor het plaatje van de ruiter is.
Aan de teugel, moet een resultaat zijn van een paard wat lekker door z'n lijf loopt en daardoor vanzelf zakt met zijn hoofd.
Wedstrijden...
tja, als jij nog niet goed aan de teugel kan rijden, zou ik die wedstrijden even laten voor wat het is.
Vaalangst en overtrokken zenuwen komen ook vaak doordat je het nog niet onder controle heb. Wat ook helpt is veel op wedstrijd gaan (al werkt dat bij mij ook niet hoor)
Er zijn wel clinics of iig trainers voor, maar of je daar nu al naar toe zou moeten gaan, lijkt mij nog wat overbodig.
Marchador schreef:Ik heb ook even een vraag met name aan Superwoman en Yamcha, misschien dat jullie mij dit kunnen uitleggen.
Wanneer lang en laag rijden? En wanneer juist meer oppakken?
En dan bedoel ik eigenlijk op reactie van het paard. Je hebt paarden die zelf al achter de teugel kruipen, je hebt ook paarden die zelf opgerichter lopen met de hals, je hebt ook paarden bij wie het neusje er meer uitsteekt.
Wanneer gebruik je het lang en laag en wanneer pak je je teugels meer op?
Ik hoop dat ik de vraag zo goed stel.
idefix4 schreef:Ik zou graag weten hoe ik mijn paardje kan aanzetten om te zakken. Hoe kan ik zijn concentratie bij mij houden?Ik heb onrustige handen, maar legio paarden laten het over zich heen komen en doen het gewoon. En dan is het ook makkelijker om beter te volgen en je handen te ontspannen. De mijne vertikt het. Hij straft me heel snel af hoor.
Suusx schreef:Ik heb een verzorgpaard en die vroeger "waarschijnlijk" ZZ heeft gereden. Ze kreeg een andere eigenaresse (nu dus de eigenaresse van mijn verzorgpaard) en toen heeft ze een tijdje stilgestaan. Nu ik een keertje les heb gehad en wat tips heb gekregen lukt het me niet echt om een paard aan de teugel te rijden.
Is dit wel een goede manier; buitenhand goed contact houden en met de binnenhand kleine kneepjes geven.
Afentoe loopt ze wel netjes, maar dat is dan maar voor even.
En ze is lui, moet ik haar meer voorwaarts neerwaarts rijden?
Alvast bedankt!
Marchador schreef:Okee want dan neem ik als voorbeeld Jikke (fries) even.
Jikke kruipt snel achter de teugel, maar loopt ongelooflijk op de voorhand. Haar achterhand gebruiken vind ze nog lastig, maar daar zit ook geen goede bespiering, dus dat zou logisch zijn.
In de les heb ik geleerd om niet lang en laag te rijden, maar haar direct op te pakken en vooral naar voren blijven rijden met tempowisselingen en overgangen.
Wanneer ze dan weer achter de teugel kruipt moet ik mijn handen omhoog brengen en met mijn benen inkomen. Op dat moment gaat het neusje er meer uit.
Op het moment rijd ik haar niet hoor, ze staat met haar veulen en ik ben het langzaam aan met longeren weer aan het opbouwen. Niet meer dan 10 minuten op het moment.
Suusx schreef:Dus als ik het goed begrijp moet je ontspannen maar actief rijden en dan gaat het paard vanzelf aan de teugel lopen? Maar volgensmij gaat dat me nooit lukken. Maar ik ga eerst wel oefenen met het actief rijden
, hopelijk lukt dat me wel. Maar ik hou jullie wel op de hoogte!