Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lante schreef:Misschien kan je hier wat mee als je echt echt geïnteresseerd bent in de biomechanica van het paard m.b.t. het dressuur rijden.
http://www.besthorsestalls.com/2013/02/ ... he-saddle/
(plaatje en de bron van het plaatje bedoel ik met name)
Airnt schreef:babootje: U vindt het te ingewikkeld, en lanta te eenvoudig...
het is naar mijn idee eenvoudig, ik stel:
-iets losse teugel vertraagd de teugelhulp niet significant
-constante druk is niet essentieel voor het bewegingsaparaat
-de teugel heb je niet pertinent nodig om te voelen, alle info die je nodig hebt komt al voorbij in de zit.
(en er is een mate van voelen mogelijk door een hangende teugel)
verder probeer ik uit te leggen waarom ik bepaalde argumenten niet overtuigend vindt.
is dat ingewikkeld?
Lante schreef:jasmijn78 schreef:
Dat is mij de discussie niet waard. Het scala is op elk paard toepasbaar en bij juist gebruik een goed en veelzijdige leidraad. Met alle respect; hoeveel paarden zijn bij Anky door de achterdeur verdwenen? Waren deze ongeschikt om op te zitten of ongeschikt voor systeem Sjef..?
hwn schreef:Ik vind dat het Skala niet als driehoek, maar als cirkel moet gezien worden, dus niet zo van: eerst dit en dan dat, maar idd alles met elkaar in contact. Oké, verzameling als laatste, maar Rechtrichten vind ik één van de eerste punten, anders rij je volgens mij je paard toch maar naar de knoppen omdat je op ongelijke bespiering zit en de één of andere kant onvoldoende kan dragen of loslaten.
Airnt schreef:mijn begrip van de biomechanica?
het paard moet zijn rug bollen, zijn schoft heffen, zijn heupen kantelen en zijn achterbenen buigen om verzameling te kunnen krijgen. als gevolg daarvan heft de poll ook.
oji schreef:Airnt schreef:mijn begrip van de biomechanica?
het paard moet zijn rug bollen, zijn schoft heffen, zijn heupen kantelen en zijn achterbenen buigen om verzameling te kunnen krijgen. als gevolg daarvan heft de poll ook.
Hier zit hem volgens mij de crux en het verschil in de aanhangers tussen de klassieken die met aanleuning willen rijden, en de meer academische die het zonder doen.
In jouw beschrijving van verzamelen mis ik een heel belangrijke component. Impuls, voorwaartse drang. Rij je met veel impuls, dan is de meest geëigende manier om die op te vangen middels de aanleuning. De paarden die ik tot nu toe heb gezien die contactloos getraind worden, verzamelen inderdaad op de manier die jij beschrijft, impulsloos. De ruiter wekt simpelweg niet meer impuls op dan dat ie met uitsluitend de zit kan opvangen. Daarmee krijg je in mijn ogen dus een onvolwaardige verzameling en een onvolwaardige training van je paard.
Simpelman schreef:Airnt schreef:babootje: U vindt het te ingewikkeld, en lanta te eenvoudig...
het is naar mijn idee eenvoudig, ik stel:
-iets losse teugel vertraagd de teugelhulp niet significant
-constante druk is niet essentieel voor het bewegingsaparaat
-de teugel heb je niet pertinent nodig om te voelen, alle info die je nodig hebt komt al voorbij in de zit.
(en er is een mate van voelen mogelijk door een hangende teugel)
verder probeer ik uit te leggen waarom ik bepaalde argumenten niet overtuigend vindt.
is dat ingewikkeld?
"-contante druk is niet essentieel voor het bewegingsapparaat"
er is (zou) nauwelijks sprake van druk (moeten zijn), de aanwezige "druk" is het contact zelf en deze wordt ingezet door het paard dat aanleuning heeft genomen
aanleuning is een zelfstandig naamwoord dat aangeeft wat het paard doet, het paard neemt aanleuning
Met de aanleuning neemt het paard actief en positief deel aan de communicatie, wil het dat niet dan gaat het achter de teugel, die dan iets los wordt....
Ansie schreef:Simpelman schreef:"-contante druk is niet essentieel voor het bewegingsapparaat"
er is (zou) nauwelijks sprake van druk (moeten zijn), de aanwezige "druk" is het contact zelf en deze wordt ingezet door het paard dat aanleuning heeft genomen
aanleuning is een zelfstandig naamwoord dat aangeeft wat het paard doet, het paard neemt aanleuning
Met de aanleuning neemt het paard actief en positief deel aan de communicatie, wil het dat niet dan gaat het achter de teugel, die dan iets los wordt....
Weer een omschrijving wat aanleuning is maar weer geen omschrijving waarom het essentieel van belang is dat het paard zelf constant leuning tegen de ruiterhand nodig heeft tijdens de beweging.
Oji, daarom schreef ik eerder al dat het 'm in de definitie van verzameling zit. Maar daar hebben we het ook al eens over gehad en krijgen we een verhaal over speedboten.
Simpelman schreef:vur schreef:Ik kan met mijn zit mijn paard echt wel hoger van de grond af laten gaan met een langer zweefmoment. Dan heb ik mijn paard op dat moment wel gewoon in aanleuning hoor.
En lukt je dat ook zonder aanleuning?