Wat is het bijzondere van Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:13

Vraagje aan de "wetenschappers" Tong uitsteken onder ons:

Waarom loopt het ene paard met een 4 voor zijn straalbenen prima en het andere niet?

Als het puur wetenschappelijk bekeken wordt, zou elk aangetast straalbeen op dezelfde wijze de diepe buigpees aan moeten tasten, dus zou elk paard (zeker in geval van een 4), daar behoorlijke schade door moeten oplopen dus gaan kreupelen.

Dit is dus niet zo, soms komt pas bij een aankoopkeuring naar buiten dat een paard een slecht straalbeen heeft, maar heeft het dier daar nog nooit last van gehad.

Dat vind ik het vage van HKO.[/b]

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:13

happy worker schreef:
als ik een paard met HKO zou hebben dat ik het door een juiste manier van trainen (met of zonder AdB) toch weer in het werk zou kunnen zetten waardoor dit paard nog een lang en redelijk gelukkig leven kan hebben

Juist...
Het kan ook zonder AdB namelijk, daar ben ik van overtuigt.
Ik heb niets tegen of met AdB, maar wel wat tegen de mensen die zich er gelijk op doodstaren!
Jaren hebben de meeste niet verder gekeken dan hun neus lang is, toevallig komt AdB op hun pad en gelijk stortten ze zich met volle overgave op deze man.

Kijk nou eens om je heen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:15

Mieke schreef:
Vraagje aan de "wetenschappers" Tong uitsteken onder ons:

Waarom loopt het ene paard met een 4 voor zijn straalbenen prima en het andere niet?

Als het puur wetenschappelijk bekeken wordt, zou elk aangetast straalbeen op dezelfde wijze de diepe buigpees aan moeten tasten, dus zou elk paard (zeker in geval van een 4), daar behoorlijke schade door moeten oplopen dus gaan kreupelen.

Dit is dus niet zo, soms komt pas bij een aankoopkeuring naar buiten dat een paard een slecht straalbeen heeft, maar heeft het dier daar nog nooit last van gehad.

Dat vind ik het vage van HKO.[/b]

Waarom loopt het ene mens goed met een slechte knie en de andere niet!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:26

Ja hallo Pipo!!

Verklaar het e.e.a. eens "wetenschappelijk". Ik ben daar heel benieuwd naar.

Een pees loopt langs een gekarteld straalbeen en raakt geirriteerd en ontstoken. Heel logisch. Maar waarom gebeurt dat niet bij elk paard met een gekarteld straalbeen? Kan de ene pees er beter tegen dan de andere?

Jullie willen alles wetenschappelijk onderbouwen, nou begin dan maar eens hiermee.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:27

Rob25 schreef:
Even een simpel dingetje dat ik uit ervaring met mijn eigen rug weet: ontlasting aan een kant betekent extra belasting aan de andere kant. Op lange termijn is die andere, voorheen gezonde kant, dus ook overbelast. Dan zit je met een paard dat kreupel loopt aan 2 benen. Volgens mij valt er dan nog maar weinig te schuilen voor de regen,.........

Bij een paard is het zo dat wanneer er teveel gewicht op de ene kant gedragen wordt en dus overbelast is, er minder gewicht dan bij normaal verdeeld gewicht op de andere (zoals jij noemt gezonde kant) kant gedragen wordt; deze gezonde kant wordt bij de trainingsmethode van ADB niet overbelast, maar belast tot de normale belasting; het gewicht van het paard wordt gelijk over de 4 benen verdeeld.

Dat gaat dan alleen op als er daadwerkelijk sprake is van teveel gewicht op de "kreupele" kant. Wat als dat niet het geval is? Kan AdB deze paarden dan toch "genezen" of is het alleen een korte termijn oplossing? Hoe lang is hij al bezig met het "opknappen" van paarden met HKO? Zijn er al bewezen resultaten dat paarden op lange termijn ook goed blijven?

Zo kan ik nog wel even doorgaan, het spijt me als ik skeptisch ben, maar ontlasting van het een betekent belasting van het andere. Dat is op korte termijn wel een "oplossing" maar op lange termijn trek je dan toch aan het kortste eind,.......

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:33

Mieke, misschien omdat de spanning van die pees die langs de gekartelde straalbeen meer of minder is. Dus bij een verkeerd beslagen paard, of een paard die zijn hoeven scheef belast (bij scheef lopen) een verkeerde spanning op de pees geeft en daardoor eerder zal beschadigen? Zomaar een gedachtengang. Dus bij een rechtgericht paard met goed beslag zal de kans op beschadiging en dus ontsteking minder zijn of zelfs niet. Klinkt mij logisch in de oren (en dat van een techneut....).

Rob25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:34

Dat gaat dan alleen op als er daadwerkelijk sprake is van teveel gewicht op de "kreupele" kant. Wat als dat niet het geval is? Kan AdB deze paarden dan toch "genezen" of is het alleen een korte termijn oplossing? Hoe lang is hij al bezig met het "opknappen" van paarden met HKO? Zijn er al bewezen resultaten dat paarden op lange termijn ook goed blijven?

Zo kan ik nog wel even doorgaan, het spijt me als ik skeptisch ben, maar ontlasting van het een betekent belasting van het andere. Dat is op korte termijn wel een "oplossing" maar op lange termijn trek je dan toch aan het kortste eind,.......

Wat ik weet is dat er tot nu toe nog geen enkel paard zou zijn blijven manken; het been dat voorheen minder belast werd, wordt nu normaal belast, daar moet een been tegen kunnen;
Op de site staan foto's van hun eerste paard met hoefkatrol inmiddels al een goeie 10 jaar geleden;
op de lesdag die ik bijwoonde was een meisje met een paard dat fase 3 had; zij lest al een jaartje bij ADB en rijdt nu succesvol Z;
Hij spreekt nooit van genezen; maar wel van het herstellen van natuurlijk evenwicht en het terug gaan zuiver en pijnloos lopen; daar gaat het hem uiteindelijk toch om?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:38

Ik spreek dan ook niet van genezen, maar van opknappen. Want dat is het uiteindelijk natuurlijk.

Wat ik me dan afvraag Rob: als hij zo razend populair is en elke week dus clinics heeft e.d., waarom hij niet bekender is dan alleen op Bokt én waarom je niet van meer paarden hoort dan alleen die op zijn site en die jij nu noemt. Want er zullen dus ondertussen al tig mensen zijn die bij hem hebben gereden, wat is van hen terecht gekomen (van de paarden dan natuurlijk)??????
Laatst bijgewerkt door Anoukie op 03-12-02 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:41

Rob25 schreef:
op de lesdag die ik bijwoonde was een meisje met een paard dat fase 3
had
; zij lest al een jaartje bij ADB en rijdt nu succesvol Z;

Jij spreekt nu over het verleden?
Dat zou beteken dat het paard nu geen fase 3 meer zou hebben?
Onzin, want de fasering zoals hij op een foto is vastgesteld kan nooit verminderen, alleen maar verergeren.
Dus spreek je nu wel of niet over genezen???[/b]

Rob25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:43

ROb omdat wat jij bedoelt misschien objectieve tests zijn en de persoonlijke beleving van een individu dat misschien niet is?

Ik zie ADB zijn werk met ieder nieuw 'hoefkatrolpaard' als objectieve en heel realistische test : niets is objectiever en realistischer dan het met de zintuigen kunnen waarnemen van de werkelijkheid : en die is dat het paard van manken naar zuiver gaat lopen, vaak onder het toeziend oog van vele buitenstaanders die hetzelfde kunnen waarnemen; dus ik zie geen verschil tussen de inductie waar ADB gebruik van maakt en die van de wetenschap; enkel dan dat de inductie nog totaal afwezig is in de wetenschap over hoefkatrol; want voor de wetenschap loopt het ene paard met hoefkatrol zuiver het andere loopt kreupel.

Rob25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:48

als hij zo razend populair is en elke week dus clinics heeft e.d., waarom hij niet bekender is dan alleen op Bokt
Wat is bekend? Ik heb o.a. al artikels gelezen uit : Landbouwleven, Horse Magasin, Hoefslag, Bit, Hippo Revue, ...
Dat is toch niet alleen op bokt?
Als je graag meer info over andere paarden hebt of referenties, waarom vraag je ze dan niet? Stuur hem een mailtje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:49

Rob25 schreef:
ROb omdat wat jij bedoelt misschien objectieve tests zijn en de persoonlijke beleving van een individu dat misschien niet is?

Ik zie ADB zijn werk met ieder nieuw 'hoefkatrolpaard' als objectieve en heel realistische test : niets is objectiever en realistischer dan het met de zintuigen kunnen waarnemen van de werkelijkheid (...) dus ik zie geen verschil tussen de inductie waar ADB gebruik van maakt en die van de wetenschap; enkel dan dat de inductie nog totaal afwezig is in de

Rob, over 'werkelijkheid' zijn de heren filosofen het nog niet eens, dus dat is niets zeggend. Het enige dat iets als 'waar' kan vastleggen is een geijkt instrument, iets anders niet en al helemaal niet de waarneming van een individu, al zet je er 10 bij elkaar.
Inductie? Er zijn wel meer methoden dan alleen inductie, dat staat in alle literatuur over wetenschap beschreven. Er wordt hier al gerotzooid met proposities, dus wat wil je nog met inductie? Het bewijs ontlenen aan een: 'als het maar vaak genoeg beweerd wordt, dan is het waar'.
Dan liever via de weg van betrouwbaarheid en validiteit, geen van beiden zijn aanwezig hier.

Rob25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:50

op de lesdag die ik bijwoonde was een meisje met een paard dat fase 3 had; zij lest al een jaartje bij ADB en rijdt nu succesvol Z;

Jij spreekt nu over het verleden?
Dat zou beteken dat het paard nu geen fase 3 meer zou hebben?
Onzin, want de fasering zoals hij op een foto is vastgesteld kan nooit verminderen, alleen maar verergeren.
Dus spreek je nu wel of niet over genezen??

ik zeg had omdat ik spreek over een lesdag in het verleden!

Rob25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:52

Als inductie voor de wetenschap als bewijs volstaat, volstaat dat voor mij ook! En over de werkelijkheid is de wetenschap wel degelijk duidelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:54

Rob25 schreef:
Als inductie voor de wetenschap als bewijs volstaat, volstaat dat voor mij ook! En over de werkelijkheid is de wetenschap wel degelijk duidelijk!

Klopt, namelijk dat waarneming getoetst moet worden aan objectieve instrumenten, al dan niet materieel.
Inductie is een methode, maar hoeft niet de juiste te zijn.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:56

Nog iets voor de wetenschappers....

Een gebroken bot kan herstellen, botgroei is dus mogelijk.

Zou het ook mogelijk zijn dat een straalbeen (= bot) waar voedingskanalen doorheen lopen uiteindelijk weer gladder wordt door nieuwe botaangroei?

Lijkt mij niet onmogelijk, maar ik ben geen DA.... dus wie weet daar iets zinnigs over te zeggen?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 12:57

Rob25 schreef:
als hij zo razend populair is en elke week dus clinics heeft e.d., waarom hij niet bekender is dan alleen op Bokt
Wat is bekend? Ik heb o.a. al artikels gelezen uit : Landbouwleven, Horse Magasin, Hoefslag, Bit, Hippo Revue, ...
Dat is toch niet alleen op bokt?
Als je graag meer info over andere paarden hebt of referenties, waarom vraag je ze dan niet? Stuur hem een mailtje!

Rob, op Bokt zijn er veel mensen die lovend over hem spreken. Maar eerlijk is eerlijk, en dat kan eraan liggen dat ik geen paardenbladkenner ben, maar alleen de Bit en de Hoefslag zeggen mij daadwerkelijk iets. Als het zo revolutionair is wat hij doet, waarom is het dan nog niet wereldwijd bekend? Vooral als hij al 10 jaar bezig is met deze "baanbrekende" manier van trainen/rijden?

Ik vraag het hem zelf wel als ik een keer ga kijken, ik merk wel dat ook jij een bepaalde "binding" met AdB hebt en dat jouw mening dus ook niet geheel objectief is,......

Rob25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 13:06

Inductie is een methode

inderdaad inductie is één methode en er bestaan er ook nog andere; maar één methode is voldoende;
ADB voldoet dus aan deze voorwaarde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 13:07

Rob25 schreef:
Inductie is een methode

inderdaad inductie is één methode en er bestaan er ook nog andere; maar één methode is voldoende;
ADB voldoet dus aan deze voorwaarde

Weer een drogreden. Hoe moet dat nou als er meer methoden zijn die het weerleggen? En hoe moet het nu als inductie niet opgaat wegens het ontbreken van objectieve toetsingen?

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 13:10

Sjuimpje schreef:
Juist...
Het kan ook zonder AdB namelijk, daar ben ik van overtuigt.
Ik heb niets tegen of met AdB, maar wel wat tegen de mensen die zich er gelijk op doodstaren!
Jaren hebben de meeste niet verder gekeken dan hun neus lang is, toevallig komt AdB op hun pad en gelijk stortten ze zich met volle overgave op deze man.

Kijk nou eens om je heen!!!

Je hebt mij en ook een heleboel andere mensen die enthousiast zijn over zijn clinics niet horen zeggen dat je dit met een andere instructeur niet zou kunnen echter hij is denk ik wel de eerste die zo overduidelijk het verband legt tussen een verkeerde manier van trainen en de klachten die 'horen' bij een HKO-paard.

Dat hij daarnaast op een simpele manier kan uitleggen hoe je je paard dan wel goed kunt trainen en dit bovendien binnen een half uurtje duidelijk zichtbaar en voelbaar kan maken, maakt dat het publiek enthousiast is. Hij maakt het 'rechtrichten' tot iets wat iedereen kan leren, zonder abacadabra en hoge school dressuur.

Rob25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 13:12

waarom is het dan nog niet wereldwijd bekend?

omdat hij tegen de tot nu toe bestaande wetenschap moet opboksen; de eerste die beweerde dat de aarde rond was heeft het ook niet meer geweten dat iedereen het op een moment met hem eens was; in de wetenschapsleer heb ik geleerd dat dat bij iedere omkering in de wetenschap het geval was (ze noemden dat periodes van revolutie)
Van 'binding' kan je moeilijk spreken; maar ik weet wel zeker wat ik in die paar keren dat ik hem aan het werk zag (in totaal een 6 tal paarden met HKO) met mijn eigen ogen gezien heb! En dat is dat zijn theorie klopt!
Aangezien ik een grote dierenvriend ben, doe ik de moeite mijn verhaal te doen, dit om te vermijden dat er onnodig nog paarden naar de slacht gaan. Meer niet.

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 13:12

whahahahaaa Haha! 16 pagina's en we zijn er nog niet uit Clown

En dat terwijl de persoon in kwestie met zijn 35 jr. ervaring niet eens kan antwoorden...

mensen , schrijf je vragen op en neem ze mee naar een lesdag Knipoog

Voor vragen over een lesdag, of die 'besloten' of 'open' is, kun je het beste even mailen met Caroline : info@hoefkatrol.com

En idd... bij ons in Lunteren is er weer een lesdag, nl. op zaterdag 25 januari.
Dit is opengesteld voor de toeschouwer, tevens ook om vragen te stellen, kosten € 5,-

Tot nog toe hebben wij al zeer interessante gesprekken kunnen volgen met o.a. een dierenarts en een hoefsmid.
Maar ook met mensen die met vragen zitten zoals hier op bokt.
Maar de meeste vragen komen toch wel v. de mensen die zélf een paard hebben, wat al afgeschreven was en een lange weg al gevolgd hadden, met dierenartsen, instructeurs e.d.
En dát is natuurlijk wel het meest rare... je denkt er zo'n hoop v. af te weten, en dan zie je ineens andere dingen... je theorie loopt niet meer synchroom met de praktijk....
ach... je kunt altijd nog voor 'struisvogel' spelen, als het geestelijk een probleem voor je wordt Scheve mond

Lunteren ligt in het midden v. het land, dus zou het voor een hoop mensen te doen moeten zijn...

Tenzij je het er niet voor over hebt, natuurlijk... maar dan vindt ik het eerlijk niet netjes dat 'Antoine' een stempel krijgt, door mensen die hem nog nooit aan het werk gezien hebben... Lips are sealed

Overigens... is het idd zo dat Antoine over hko zegt; niet meer dan een 'overbelasting'
kunnen jullie je weer boos maken }> op naar de 20 pagina's Gaaaap
vraag 't hem zelf ....

groetjes

Rob25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 13:15

Weer een drogreden. Hoe moet dat nou als er meer methoden zijn die het weerleggen? En hoe moet het nu als inductie niet opgaat wegens het ontbreken van objectieve toetsingen?

Er zijn geen methoden die het weerleggen; tot op het moment dat er niemand met een paard met HKO langskomt die blijft manken wordt zijn theorie niet weerlegt! Objectieve toetsing is er : iedereen neemt waar dat het manken stopt; zintuiglijke waarneming is voor de wetenschap voldoende als objectieve toetsing.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 13:15

Bedankt Colinda,
ik heb al gemaild naar bovenstaand adres maar heb na 4 dagen nog steeds niets gehoord...

Lunteren lijtk me wel wat,
dus mensen (Lov, Pieps, Anoukie) 25 januari?
Doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 13:19

Rob25 schreef:

Er zijn geen methoden die het weerleggen; tot op het moment dat er niemand met een paard met HKO langskomt die blijft manken wordt zijn theorie niet weerlegt! Objectieve toetsing is er : iedereen neemt waar dat het manken stopt; zintuiglijke waarneming is voor de wetenschap voldoende als objectieve toetsing.

Dat is niet waar, zintuigelijke waarneming waar het gaat om waardeoordelen is altijd biased en dus niet valide en onvoldoende betrouwbaar. En wat betreft waarneming, ik heb mensen een paard als 'rad' zien betitelen, terwijl die nog steeds kreupel door de baan ging. Niet iedereen kan alles even goed zien en beoordelen, dus hangt het er nogal van af wie die beoordelaars dan wel zijn.