[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amani

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:42

veerle123 schreef:
hoi.
Mijn vz-pony(beau) loopt in stap zodra ik de teugels oppak aan de teugel,niet te diep enzo.Maar zodra ik in draf ga gaat hij niet meer vanzelf aan de teugel als ik het zachtjes vraag wel maar na 1 rondje is komt hij terug naar boven.In galop komt hij wel vanzelf naar beneden.Waarom doet hij dit niet in draf???

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn pony maar er heeft volgens mij (of ik heb een bril nodig;)) nog niemand gereageerd op deze post. Iemand tips??

jolijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:42

Mijn verzorgpony gaat sterrenkijken zodat ik geen controle meer heb. Ik heb altijd het gevoel dat hij me belachelijk maakt, hij doet het alleen als er mensen staan te kijken, of als ik les heb ofzo Nagelbijten / Gniffelen Wat kan je daartegen doen ?

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 14:44

Amani schreef:
veerle123 schreef:
hoi.
Mijn vz-pony(beau) loopt in stap zodra ik de teugels oppak aan de teugel,niet te diep enzo.Maar zodra ik in draf ga gaat hij niet meer vanzelf aan de teugel als ik het zachtjes vraag wel maar na 1 rondje is komt hij terug naar boven.In galop komt hij wel vanzelf naar beneden.Waarom doet hij dit niet in draf???

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn pony maar er heeft volgens mij (of ik heb een bril nodig;)) nog niemand gereageerd op deze post. Iemand tips??

in draf meer de achterhand eronder rijden Knipoog hoe dat moet staat al heel vaak uitgelegd, mocht je het toch niet kunnen vinden in dit topic wil ik het wel via pb een keer uitleggen.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:19

mijn 4-jarige is nu over het algemeen heel fijn nageeflijk enz. Alleen als ik bijv een 8 wil maken of een slanevolte komt ze bij het omstellen erg tegen de hand en reageert ze niet meer goed op mijn binnenbeen en valt ze dus erg naar binnen. Weet iemand van jullie wat ik hier het best aan kan doen (ja, ik heb goed les Knipoog )

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 17:32

Om het zo te zeggen Vork Je moet een knopje bij je paard vinden Clown

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 21:37

MevrouwtJ schreef:
Om het zo te zeggen Vork Je moet een knopje bij je paard vinden Clown

en het mogen indrukken. mensen die het proberen in te drukken zonder dat ze weten wat het is, zijn niet zo slim bezig Knipoog

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 21:39

krumel schreef:
mijn 4-jarige is nu over het algemeen heel fijn nageeflijk enz. Alleen als ik bijv een 8 wil maken of een slanevolte komt ze bij het omstellen erg tegen de hand en reageert ze niet meer goed op mijn binnenbeen en valt ze dus erg naar binnen. Weet iemand van jullie wat ik hier het best aan kan doen (ja, ik heb goed les Knipoog )

als je goed les hebt, waarom lost men het daar niet op? en ik denk nu voornamelijk dat je vierjarige last heeft van het evenwicht houden. je paard vind het nog moeilijk om met een mooie stelling en aanleuning van hand te gaan veranderen. maak nog geen acht maar wend iedere keer voorzichtig af, of ga op een volte rijden Knipoog

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:52

we werken er tijdens OOK aan, ik heb echt wel goed les (ze rijdt zelf zz, niet dat dat alles zegt maar ze geeft echt heel goed les ze rijdt nu zelf ook een 4-jarige dus ze begrijpt me met sommige dingen heel goed Lachen )maar soms kunnen andere mensen ook goede ideeën hebben Knipoog dus vandaar dat ik het hier ook ff vraag Lachen

Nordin_HVJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:52

HEee1
k heb een vraagje :: k heb een hele liefe pony aleen wil hij heel moeilijk aan de teugel eigenlijk alleen amar als ik hem heel erg in moet houden en dat is niet de goede manier. weet iemand hoe ik hem onwsannen aaan de teugel kan krijgen??

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:45

les nemen Knipoog
Als je hem goed van achter naar voren rijdt en ontspannen contact houdt komt het vanzelf wel. Veel (schijn)overgangen en voltes rijden wil ook wel helpen.

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:14

krumel schreef:
les nemen Knipoog
Als je hem goed van achter naar voren rijdt en ontspannen contact houdt komt het vanzelf wel. Veel (schijn)overgangen en voltes rijden wil ook wel helpen.

Even tussendoor: Mijn pony valt erg naar binnen bij het rijden van voltes binnenbeen gaat ze alleen maar sneller van lopen. Heeft iemand tips hoe ik ervoor zorg dat ze niet zo naar binnen valt??

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 19:46

buitenstelling en binnenstelling oefenen op de lange zijdes, vervolgens op de middenlijn en daarna op de voltes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 19:53

Amani schreef:
krumel schreef:
les nemen Knipoog

Even tussendoor: Mijn pony valt erg naar binnen bij het rijden van voltes binnenbeen gaat ze alleen maar sneller van lopen. Heeft iemand tips hoe ik ervoor zorg dat ze niet zo naar binnen valt??

zo te lezen respecteerd ze je binnenbeen dus niet. Je moet haar goed sturen met je buitehand, en dus ook begrenzen als ze naar binnen valt. Je kan, iedere keer dat ze dit doet, een tikje achter je kuit geven, om haar te laten merken dat daar ook een hulp gegeven wordt!

MarjoNoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 10:57

Hallow k heb een probleem, ik heb namelijk een hele fijne pony. Alleen is hij heel erg eigenwijs om mee aan de teugel te rijden. Hij kan het in galop heel goed en dat doet hij ook. Alleen in stap en draf nog niet goed. Hoe moet ik hem nou zo ontspannen mogelijk aan de teugel rijden? Iemand een tip?

Groetjes Marjolijn

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 11:13

misschien is het verstanding om dit topic een beetje door te bladeren, dan kom je veel tips tegen. mijn tip is zorg ervoor dat de achterhand er goed onderblijft. dat is eigenljik wel een heel belangrijk punt, en misschien wel de belangrijkste.

MarjoNoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:30

@ hollybolly thanks!!

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 22:08

graag gedaan, mocht het daarna nog niet lukken hoor ik het wel he Knipoog

_Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:10

de mijne doed het ook niet echt gemakkenlijk ze pakt dan haar bit vast en denkt dan zo van ik trek je er toch wel weer uit.. Maarja om het haar nu nog aan te gaan leren is ook wel wat laat, want ze is al 23, ze werd vroeger in de z ook nog met stang en trens gereden en met een super scherp bit!!
heeft iemand nog wat tips?

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 19:25

ik zou het persoonlijk op 23 jarige leeftijd het gewoon laten zoals het is... wel vreemd dat ze het niet meer wil. ik denk dat de fout eerlijk gezegt bij jouw ligt, want een paard dat eenmaal aan de teugel gereden is, doet dat vaak gewoon weer als dat hem gevraagd wordt....

Melanie_HCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:34

uhmmm nou ja dit topic is al een tijdje bezig maar ik wil er toch even op reageren.
ik ben het er al niet mee eens dat dit aan de teugel rijden word genoemd, ik bedoel nageeflijk rijden moet je met de bene doen en heeft niks met je teugels te maken, ten tweede moet je dit met je les oplossen elk paard is anders en heeft het dus geen zin en een topic over te maken. ik begrijp het als je hulp zoekt maar er worden dan zoveel verschillende dingen gezegt omdat het bij elk paard anders gaat.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 13:15

Melanie_HCS schreef:
uhmmm nou ja dit topic is al een tijdje bezig maar ik wil er toch even op reageren.
ik ben het er al niet mee eens dat dit aan de teugel rijden word genoemd, ik bedoel nageeflijk rijden moet je met de bene doen en heeft niks met je teugels te maken, ten tweede moet je dit met je les oplossen elk paard is anders en heeft het dus geen zin en een topic over te maken. ik begrijp het als je hulp zoekt maar er worden dan zoveel verschillende dingen gezegt omdat het bij elk paard anders gaat.

aan dit soort reacties heb ik niks. dit topic is gestart omdat er anders talloze topics over het nageeflijk rijden worden gepost. deze reactie is eerder geweest, daar is uitgebreid op gereageerd dus alstublieft bokkers, dit weten we nu wel en als je het er niet mee eens bent, plaatst dan niks maar lees eerst even de eerste paar pagina's daar hebben we deze discussie al gevoerd.

Les nemen is inderdaad de oplossing, maar even tips tussendoor kunnen geen kwaad, op bokt weten ze soms meer dan 1 instructeur en daarmee kan je de tip die je hier gekregen heb bespreken en eventueel gebruiken. Knipoog

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:09

Sinds vandaag rij ik weer op mijn paardje, ze heeft een weekje stil gestaan omdat ze was behandeld door de osteophaat. Ze voelt nu heel anders aan. Ze loopt goed met haar achterhand er onder. Maar ze loopt niet goed rond. ze loopt met haar neusje eruit en maaklt zich erg lang. Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:39

Veel overgangen, schakelen en terug nemen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:12

heeft iemand ook wat ervaring met friezen hier? in stap heb ik het nu voor elkaar haar lekker nagevelijk te laten lopen, maar niet in de krul ( wat vaak bij friezen zo is) maar zodra ik ga draven gaat ze rennen met haar hoofd omhoog... als ik haar wat rustiger heb gaat ze juist met haar hoofd er ver uitlopen..

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 22:30

goed de achterhand eronder trainen, en veel overgangen maken, dus in stap lekker nageeflijn en dan zachtjes aan in draf, zodra ze omhoog komt, weer in stap en eerst weer nageeflijk.... rijd op een volte, dat maakt het wat makkelijker.