"Go & Ho " principe met impuls?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pasterza

Re: "Go & Ho " principe met impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 14:40

Aqua8horse schreef:
schaapjuh: Welke vraag bedoel je precies. Ik heb namelijk gekeken en het is me niet helemaal duidelijk.

Kan kloppen, stond ook niet oppag 11 maar op 8 (raak soms in de war met pag.nrs)
Was ook niet een vraag maar een reactie waarop niemand reageert... niet dat dat zo'n ramp is maar misschien kan het een bijdrage leveren

schaapjuh schreef:
Ik ga me ook even bemoeien in dit gesprek

Impuls is beheerste drang naar voren. Dus het paard moet in balans zijn tussen voorwaarts bewegen en stilstaan. Dat betekend dat je net zo makkelijk kunt vertrekken als kunt terugnemen. Zo zijn er paarden die je heel makkelijk aan het lopen krijgt maar moeilijker terug te nemen zijn. Ook zijn er paarden die moeilijk in beweging te krijgen zijn maar wel méteen willen stoppen. Impuls is wanneer 'go' en 'whoa' in evenwicht zijn, dus als voor beide een gelijke energie nodig is.

Mijn 'go' en 'whoa' hulpen zijn weer heel anders dan hoe jullie ze geven
'Go' : focus naar hetgeen waar je heen wilt (vooruit dus) en strek je ellebogen naar voren, 'life up'
'Whoa': focus naar nergens (naar beneden dus), 'life down' , gewoon stoppen met rijden en niks doen.
Niks geen teugel- en beenhulpen dus.

Wat je net zei over dat impuls een paard betekend die altijd voorwaarts is, kan ik niet bij. Go en ho zullen in evenwicht moeten zijn, anders ook geen impuls.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 14:41

weet je wat het probleem is aqua heeft niets nieuws maar geeft overal een eigen benaming aan en dan noemt ze dat revolutionair,

Als zij dat vind mooi toch, ik weet in ieder geval wel beter, en velen met mij.

en kudah wat leuk dat je nieuw op bokt bent volgens mij heb je je speciaal voor dit topic aangemeld, zeker een leerling van aqua,

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 14:49

Kregen we maar een respons van leerlingen....

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 15:05

amondi: Wat wil je zo graag weten dan?

schaapjuh: Als je impuls opwekt, moet je paard in balans zijn. Anders kan dat namelijk niet. Dan krijg je een paard wat voorwaarts is en zijn balans probeert te compenseren. Vandaar dat balans noodzakelijk is. Helaas ontek ik me niet aan de gedachte dat het lijkt of dat nogals eens verward wordt.

Dobbel: Wat jij vind, vind ik prima. Dat weet je nou toch wel.
En ja, ik vind het zeer zeker revolutionair en dat is MIJN MENING!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:15

Waarom mag ik mijn mening dan niet geven, ik weet wel dat je dat niet leuk vind maar daar lich ik echt niet wakker van,

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 15:17

Jij geeft je mening maar. Daar heb ik helemaal geen problemen mee. Ik vraag me daarom ook af hoe jij er bij komt dat ik dat niet leuk zou vinden? Het is toch jou mening? Je moet alleen niet persoonlijk reageren telkens, dat hoort namelijk niet op bokt.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:20

Ik val je niet persoonlijk aan maar je methode en ja aan je reactie te zien vind je dat niet leuk anders reageerde je er wel niet meer op.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:22

Het enige wat ik wil zijn FOTO's en/of Filmpjes, dat kan toch niet moeilijk zijn? Je moet toch een leerling kunnen filmen.
Website maken via je provider( dat is mij zelfs gelukt) filmpje erop en de link hier ergens plaatsen.

Een beeld zegt meer dan 100.000 woorden.
Dat wil ik en dat is mijn mening, eerst ZIEN en dan geloven.

http://members.home.nl/corrie.oosterom/

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:23

Oh ja , op de Blesse drukken en de muziek aan!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:30

Is dat een filmpje van Aquahorse? Of is dat een filmpje van jou Amondi?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:31

van Amondi

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 15:35

amondi: Dan denk dat je gewoon maar eens moet komen kijken als je het zien wil. Je woont in Friesland en wij bijna, dus zo ver is dat niet.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:40

Mireille1970 schreef:
De impuls bouw je op door het paard te leren om rechtgericht voorwaarts te zijn, door het schakelen, het continu voorwaarts houden, bij het schakelen hand weg, eenmaal het goede tempo hand aan, niet hand terug, hand aan. Het voorwaartse moet dan blijven... Eenmaal het voorwaartse erin kun je een brug vormen tussen zit en hand (niet met been, je been blijft alleen waken voor het geval er impuls of tempoverlies mocht optreden). De brug zorgt voor het zitten en het "bollen" van de rug en rond worden van de bovenlijn van staartimplant tot neus...

Dat is tenminste een duidelijk verhaal.
Betekent dat in de praktijk dat LDR met Go+Ho gecombineerd wordt ?
Als je Go+Ho gebruikt, is het dan verstandiger om de traditionele hulpen (Klassieke Dressuur) te vergeten ? Kies je voor een systeem en sluit het ene systeem op het zelfde paard het andere uit ?
Bedankt voor je reactie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:42

Aquahorse, ik zou het ook wel willen zien hoor. En voor mij is Friesland wel een flink end...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 15:44

Dobbel: wat wil je nu eigenlijk horen?
Wij verschillen heel duidelijk van mening. En nogmaals ik weet heel goed wat ik vind, wil, kan, zeg en schrijf. Daar heb ik jou echt niet voor nodig. Reageer daarom nu gewoon eens inhoudelijk op het rijtechnische.

shadow0: Dat is dan vervelend. Uit principe zet ik geen filmjes en/of foto's op bokt. Misschien kom je nog eens in de buurt.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:48

Zep schreef:
Je geeft dus 1 keer een hulp om een voorwaartse reactie te krijgen, en het paard houd vervolgens uit zichzelf die voorwaartse drang vast, zonder inmenging van de ruiter. Er is dus wel degelijk sprake van impuls.

Op die manier kun je dus ook met je hand inwerken zonder je been te gebruiken (je kunt zelfs je been compleet afsteken) omdat je dus "terug"werkt in die voorwaartse impuls.

Dit is ook duidelijk ZEP.
Als je je zit gebruikt heb je je benen nodig en mag je niet je handen gebruiken. Met je benen werk je niet in op het paard.
Betekent Ho dan dat je de overgang omlaag dan uitsluitend op teugeldruk doet? Ik kan me voorstellen dat een paard dat snel doorheeft.

Is het Go en Ho bedoeld als systeem om te leren dat de hulpen alleen gegeven worden als het nodig is of heeft dat Go (naar voren) en Ho (overgang omlaag, halthouden?) ook een gymnastisch doel voor het paard. Gaat Go en Ho in de praktijk samen met LDR of maakt het in het totale systeem van trainen met elkaar daar deel van uit ?

Bedankt voor reactie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:49

Wat voor principe is dat dan? (Nieuwsgierig?)

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:49

@A8 --- wat is volgens jou het verschil tussen balans en evenwicht ? Als er een verschil is wat heb je eerst nodig en waarom ?

@A8 --- je opende dit topic over Go en Ho, dus je zal je er ook wel in verdiept hebben.

- lijkt Go en Ho op de methode van rijden bij mennen ?
- is Go en Ho alleen nuttig om het paard snel te laten leren om te reageren op uitsluitend hulpgeving op die momenten dat het echt nodig is (andere beweging, correctie/corrigeren beweging) of moet daar ook een Gymnastische trainingswaarde van verwacht worden ?
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 06-08-05 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 15:51

Jacksel schreef:
Aqua, ik zou graag eens willen aanvoelen wat jij dan bedoelt met jouw methode. Ik heb alleen voor mensen gestudeerd en reageerde dan ook op jouw opmerking over mensen en heb daarin laten zien dat wat jij zei niet altijd op hoeft te gaan, het klopt dat ik deze theorie niet voor paarden ken (en helaas ook nooit meer zal kunnen leren aangezien ik gestopt ben met de opleiding fysiotherapie)...

Ik heb veel moeite met het inzien dat de methode die jij aanprijst klopt, maar misschien heb jij wel gelijk, ik heb jouw methode nog nooit kunnen zien/ervaren en kan er dus niets over zeggen.

Zo is het ook precies. Maar ik nodig jou bij deze, als je de behoefte hebt, vrijblijvend uit om gewoon eens langs te komen. Dan kan ik de theorie misschien logisch inzichtelijk maken door gebruik te maken van de paarden bij ons op stal. Je kan dan zelf verschillende paarden rijden om het effect te voelen. Daarna kan je denk ik een goed oordeel geven. De ervaring heeft geleerd dat dan de link tussen de theorie en de praktijk duidelijker wordt.

Jammer dat je gestopt bent met je opleiding fysiotherapie

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:53

Aqua8horse schreef:
schaapjuh: Als je impuls opwekt, moet je paard in balans zijn. Anders kan dat namelijk niet. Dan krijg je een paard wat voorwaarts is en zijn balans probeert te compenseren. Vandaar dat balans noodzakelijk is. Helaas ontek ik me niet aan de gedachte dat het lijkt of dat nogals eens verward wordt

Lijkt me nogal wiedes Zeg ik ergens dat dat niet zo is dan? Als het paard niet in balans is, is de go en ho niet in evenwicht, dus ook geen impuls.

Ik doelde trouwens meer op hoe ik go en ho rijd, de hulpem zegmaar. Dáár reageerd niemand op, terwijl het eigenlijk veel simpeler is en voor het paard veel begrijpbaarder. Je hoeft het paard het niet te leren want het is een natuurlijke reactie, in tegenstelling tot de been- en teugelhulpen, die leer je ze wel aan. Waarom dan zo moeilijk doen..

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 15:57

shadow0: Nieuwsgierig zijn is gezond en er voor uitkomen nog beter! Om een foto of een filmje goed te kunnen beoordelen, moet je de theorie kennen., anders zie je het effect van de theorie niet. Als ik zelf rijd, zie je volgens de mensen om mij heen ( die mij vaak zien rijden) niet aan mijn hulpen wanneer en hoe ik ze geef. Wat ik dus doe om samen met mijn paard in balans te zijn, kan je dus niet zien op een foto of een filmpje. Dat is de reden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 15:59

schaapjuh: Maar is er dan wel evenwicht tussen Go & Ho als je alleen een ophouding maakt?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 16:02

jip schreef:
Aqua8horse schreef:
Maar als jij dat denkt vind ik dat prima, waarom kan je het niet prima vinden dat ik denk dat het wel revolutionair is?

Het is ook een revolutionair systeem................... voor Creil
Maar (inter)nationaal gezien is het niet revolutionair.

Ik dat het systeem overal voor alle paarden een revolutionair effect heeft!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:05

Aqua8horse schreef:
schaapjuh: Maar is er dan wel evenwicht tussen Go & Ho als je alleen een ophouding maakt?

Ik zou eigenlijk niet weten waarom niet. Als we het hebben over beschaafde ophoudingen natuurlijk. Het is slechts een signaal van: 'terugkomen alsjeblieft' - niet meer dan dat toch?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:17

Aqua8horse schreef:

Geen idee, ik maakt geen ophoudingen. Snap niet goed dat je deze vraag aan mij richt of heb ik iets gemist?