Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:40

hoe dan ook, ik ga nu naar stal
Zal vanavond nog eens kijken of ik zin heb verder te reageren hier, als vragen die ik stel niet, of slechts door Mireille (waar ik het toch al mee eens was) beantwoord worden.
Want zonder antwoorden kan ik dingen ook niet beter gaan snappen, en zal ik uiteindelijk ook niet verder komen of eventueel mijn mening kunnen bijstellen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:43

@ sees: ik heb nu geen tijd meer te antwoorden, maar wilde je wel even laten weten dat ik je manier van vraagstelling erg waardoor. Mij complimenten voor jouw duidelijke uitleg en beschrijving van je denk proces en ik hoop dat je een even duidelijke uitleg zal gaan krijgen erop!

(zo niet, pb me en ik stuur vanavond terug!)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:50

Goede middag Sees.

Dank voor je compliment. Valt soms zwaar maar geloof me, er zijn ook mensen die antwoord verdienen.... en dus kunnen ze dat van mij krijgen.

Over die slof ga ik je een heel raar antwoord geven hahaha: het was gewoonte. Als wij de paarden moesten klaarzetten hingen we er standaard een slofje aan. En dan wisten we niet van tevoren of ze gingen trainen of een buitenrit gingen rijden... dat is ingeburgerd. Ik kan me niet anders herinneren, op een gegeven moment liet ik de slof er ook af. Immers dan hangt ie te bungelen beneden en schiet niets op... dus deed ik 'm weg. Maar hij zat me ook niet echt in de weg zeg maar.... Stom he.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:04

zo heb ik tijden met slof gerden wat niet eens nodig was. Ja in het begin wel, maar later was ze er door heen en was het niet echt meer nodig. Toch moest ik zowel tijdens het lessen en het trainen dat ding om doen. Niet om hem te gebruiken, maar om te leren met dat dinge te rijden juist zonder het te gebruiken. Dan voel je pas wanneer je dat ding echt gerbuikt en wanneer niet. Als je het gewoon bent om dat ding er om te hangen leer je er mee rijden, zowel met als zonder, en ga je dus niet snel de fout meer in. Iets heel anders dus dan iemand die de slof zo nu en dan eens om hangt en hem nog nooit heeft gebruikt. Dan is ie in mijn ogen in verkeerde handen. Omdat je het niet kent voel je ook niet goed wat je doet.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:07

Mireille1970 schreef:
Goldstar wat wil je?

Mireille1970 --- ik begrijp je vraag niet.
De quote naar de tekst van Milo is een gedeelte van een interview gegeven door SJ. Dat is de meester op dit gebied. Hij verwijst naar wetenschappelijk onderzoek en een publicatie die zou volgen. Is er iets bekend van die publicatie?

Groet.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:09

Geen idee. Ik lees niet maar voel en ervaar....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:11

Met dit topic in mijn hoofd viel mij net tijdens mijn buitenrit iets op wat mijn paard wel vaker doet.
Als we een tijdje aan het rijden zijn (buiten) krult hij zijn nek wel eens behoorlijk ver op. Hij rolt hem op totdat zijn hoofd ver achter de loodlijn zit (op de LDR manier dus). Hij doet dit op een heel rustige beheerste manier zonder mijn teugels te ontwijken en zonder er in te gaan hangen. Zijn rug komt hierbij een beetje omhoog. Zo blijft hij een paar passen lopen en komt dan vanzelf weer omhoog. Dit alles gaat heel ontspannen en rustig. Hij kiest hier helemaal zelf voor.

Dit paard houdt er blijbaar erg van om zich uit te rekken. Voor het rijden rekt hij zich vaak ook een aantal keer uit of hij een kat is (kont omhoog, voorbenen naar voor en zakken maar) Daarna volgt nog het strekken van het achterbeen naar achter en het hol maken van het achterste deel van de rug.

Ik zie dit oprollen op de LDR manier als hetzelfde oprekken wat hij doet voor het rijden. Blijkbaar vindt hij het prettig en ik vind het prima: wat hij daar vrijwilig oprekt hoef ik niet meer te doen tijdens het rijden Haha!

Dus of LDR zo schadelijk is? mijn paard vind het iig fijn

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:13

Weet je, ik geef geen reet om uitslagen van diepgaande onderzoeken. Voorbeeld: in amerika hebben ze uitgevonden dat als je tijdens de zwangerschap een bepaalde shampoo gebruikt, je homosexuele kinderen krijgt. Ze hebben 500 moeders van homosexuelen geinterviewd...

Tjonge jonge, nou ik ben homo maar mijn moeder had een andere shampoo. En nu??

Snap je.

Er lopen miljoenen paarden klassiek en miljoenen LDR, je zou ze dus allemaal moeten rontgenen en scannen rondom en dan nog kan een andere uitslag komen bij die van jou als die van mij terwijl we hetzelfde zouden rijden.

abbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:14

Mogen we honden fokken met een staart op hun kop? Als een ware rechter weegt de mensheid bij dergelijke vragen voordurend haar eigen belangen af tegen die van de natuur. In dilemma's tussen mens en natuur is de mens echter steeds een van de betrokken partijen en tegelijk rechter.
Mag een dier gebruikt worden om nieuwe cosmetica op te testen? Of nieuwe medicijnen? Mag een dier genetisch gemanipuleerd worden? Mag je een zadel op een dier leggen en er vervolgens op gaan zitten? Het is de mens die afweegt of iets moreel goed of fout is. In de meeste gevallen komt de mens als overwinnaar uit de bus.
Het is niet verwerpelijk om op een paard te rijden. Een andere optie is er immers niet. Wanneer je de paarden vanaf nu in een weiland van 100 hectare zet, dan zullen ze na verloop van tijd evolueren als verwilderde przewalskipaarden die bestand zijn tegen alle weersomstandigheden maar die je met een verdovings-spuit moet schieten wanneer je ze in handen moet hebben. Over natuurlijke selectie zullen we het helemaal maar niet hebben. Nooit meer rijden is dat een optie? Nee, dat is het niet. Paarden die te weinig te doen hebben worden doorgaans zuur en vervelend. Je zult ze dus moeten berijden.

Het beeld wat op de foto's geschetst wordt is geen trainings- methode. Iedereen die wel eens op een paard gezeten heeft die dreigde te exploderen, weet dat je wanneer je de teugels kort neemt en zorgt dat je z'n neus dicht bij de borst houd, je veilig je weg kunt vervolgen (paard in toom houden) Niemand wil met 700 kg aan de kletter, ook een topruiter niet. Paarden als die van de topruiters (en sommige van ons) kun je niet als ware politiepaarden met lange teugels langs oproerkraaiers en opstootjes sturen. Ze zullen exploderen, met alle gevolgen van dien.

In dit opzicht is het, het voorgaande in ogenschouw nemende, niet verwerpelijk dat topruiters hun paarden gedurende zekere tijd op deze manier rijden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:17

Wat jouw theorie betreft: helemaal waar. Als ik op een paard zit en hij wil gaan hollen wil ik ook liever heel rond instellen en tegenhouden. MAAR het grote verschil: dat doe ik niet van achter uit, immers als ik dan been geef om hem van achteruit aan te laten spannen gaat ie juist hollen... dat doe je door hem heel kort te PAKKEN. Nou en juist dat doe je niet met LDR.

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:23

nog een keer:
de paarden die in het systeem van avg passen zijn allemaal er gevoelig, hierdoor zijn deze paarden makkelijk bang te maken, als ik sallie soms zie en avg geeft hem een hulp dan reageerd hij daar zo heftig op!!! dat kan niet uit vertrouwen en ontspanning zijn ontstaan. waarom sallie zo overijverig is[gevoelig snel bang voor het been] is omdat hij altijd ldr is gereden en dus heeft anky alle controle over hem en zo dwingen ze ze om ze bijv. een piaffe te laten doen, als sallie in de staak gaat dan heeft dat toch geen enkele zin want dan wordt hij weer naar beneden ge..... en dan heeft avg weer alle controle over hem.

dit is mijn mening en hierbij wil ik avg niet beledigen!
het is hun systeem en het werkt schijnbaar wel aan de resultaten te zien!!!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:24

Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is van het zo extreem LDR rijden??
Mijnsinzien kan het best minder extreem met de zelfde resultaten.
en dan nog een vraag. Waarom lopen Grib en Sal in de wedstrijd ring met een verkkeerd hoogste punt. Ik dacht dat de plek achter de oren het hoogste punt moest zijn. Of zit ik er nu naast en is dat anders (geworden)

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:26

marije1984, dat heet nou achter de LL

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:27

marcolemar schreef:
nog een keer:
de paarden die in het systeem van avg passen zijn allemaal er gevoelig, hierdoor zijn deze paarden makkelijk bang te maken,
als ik sallie soms zie en avg geeft hem een hulp dan reageerd hij daar zo heftig op!!! dat kan niet uit vertrouwen en ontspanning zijn ontstaan. waarom sallie zo overijverig is[gevoelig snel bang voor het been] is omdat hij altijd ldr is gereden en dus heeft anky alle controle over hem en zo dwingen ze ze om ze bijv. een piaffe te laten doen, als sallie in de staak gaat dan heeft dat toch geen enkele zin want dan wordt hij weer naar beneden ge
..... en dan heeft avg weer alle controle over hem.

Je trekt hier de ene conclusie na de andere die op helemaal niks anders gebasseerd is dan het bekijken van een afstandje. Heb je er zelf wel eens op gezeten, heb je wel eens een diepgaande discussie gevoerd met Anky over haar paard en haar manier van rijden. Het is allemaal zo makkelijk van de zijkant oordelen. En dan gewoon roepen het is mijn mening, tja....

Ik wil even een compiment maken voor mireille1970. Jij bent de enige die de hele discussie beleefd blijft, zonder mensen aan te vallen. Petje af, daar kunnen veel mensen nog wat van leren!

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:29

Citaat:
In dit opzicht is het, het voorgaande in ogenschouw nemende, niet verwerpelijk dat topruiters hun paarden gedurende zekere tijd op deze manier rijden.

Prima! Om rust terug te brengen of explosies voor te zijn, vraag je even wat door naar beneden om van daaruit meteen weer te kijken of je naar voren kan geven, vanuit ontspanning weer de verbinding opzoeken en terug naar de LL. Maar dat is wat anders dan deze mensen doen. Deze hier lappen iedere wet der natuur aan hun laars en sturen 'op gevoel' hun paard met kin op de borst langdurig door de piste als zou dat beneficiair voor het dier zijn. Inmiddels is het argument: anders verongelukt de combinatie en dat is ook ongezond voor het paard Koe

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:30

marcolemar schreef:
nog een keer:
de paarden die in het systeem van avg passen zijn allemaal er gevoelig, hierdoor zijn deze paarden makkelijk bang te maken, als ik sallie soms zie en avg geeft hem een hulp dan reageerd hij daar zo heftig op!!! dat kan niet uit vertrouwen en ontspanning zijn ontstaan. waarom sallie zo overijverig is[gevoelig snel bang voor het been]
is omdat hij altijd ldr is gereden en dus heeft anky alle controle over hem en zo dwingen ze ze om ze bijv. een piaffe te laten doen, als sallie in de staak gaat dan heeft dat toch geen enkele zin want dan wordt hij weer naar beneden ge..... en dan heeft avg weer alle controle over hem.

Dat is uit electriek. Als je een kind leert om elke dag uit te slapen en lekker voor de tv te hangen wordt ie traag later en zal hij om de bus te halen geen stap harder lopen en ook zijn best niet doen voor je.

Anky d'r paarden zijn electrisch. Sali en Bonni zijn erg heet, maar dat is hun extra kwaliteit. Ik kan me nog herinneren de eerste paar keer van Bonnie in de Lichte tour. Iedereen noemde hem de toekomstige wereldkampioen maar hij haalde niet meer dan 45 procent, en ging alleen maar langs de bloembakken omdat Anky midden in de ring van Jumping Amsterdam scheit had aan haar punten en Bonnie's hart in haar laarzen voelde en ze dus al druk braaf zeggend en belonend de ring door ging naar die bloembakken.

Electrisch rijden is anders dan onder angst, angst in onderdrukking, en er is minder druk bij LDR, echt waar. Daarbij zijn alleen de echte toppers van Anky heet. Painted niet, Idool niet, Bo niet, Cocktail niet, Krack niet.... daarom worden ze ook geen winnaars... Anky wint op de laatste dag omdat ze de eerste dag rustig aan doet en gebruikt om de baan te verkennen en de angst van de omgeving uit haar paard te doen vloeien ... dat is de kracht.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:32

marcolemar schreef:

En op de ongelukkige foto's tevens achter de teugel.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:33

friemel schreef:
Citaat:

Prima! Om rust terug te brengen of explosies voor te zijn, vraag je even wat door naar beneden om van daaruit meteen weer te kijken of je naar voren kan geven, vanuit ontspanning weer de verbinding opzoeken en terug naar de LL. Maar dat is wat anders dan deze mensen doen. Deze hier lappen iedere wet der natuur aan hun laars en sturen 'op gevoel' hun paard met kin op de borst langdurig door de piste als zou dat beneficiair voor het dier zijn. Inmiddels is het argument: anders verongelukt de combinatie en dat is ook ongezond voor het paard Koe

Je bent weer aso. DAT is niet leuk!!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:33

friemel schreef:
marcolemar schreef:

En op de ongelukkige foto's tevens achter de teugel.

Niet achter de teugel, los van de hand, dat is iets wezenlijk anders.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:34

Dank je wel Anouska. Ook op een forum horen normen en waarden ten alle tijde gehanteerd te worden. Mensen die mij kennen weten dat dit ik is... ik zou het niet anders kunnen en niet anders willen...

Dank je wel.

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:35

mirreile,
wat is electrisch rijden, en hoe krijg je dat dan?

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:36

Citaat:

Don't kill the messenger Schijnheilig

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:39

marcolemar schreef:
mirreile,
wat is electrisch rijden, en hoe krijg je dat dan?

Een paard is van nature electrisch of niet. Dat zie je bij een jong ding al. De een is van nature graag actief en de ander liever lui.

Een paard kan je ook electrischer maken, door vanaf zadelmak maken aan te geven dat je echt maar 1x been geeft en dat daarna het tempo hetzelfde dient te blijven tot je weer been geeft. Als je dan been geeft gebeurt er ook wat en denkt het paard niet "nu heb je al 1200x been gegeven pffffffff waarom steeds die schopjes, moet ik nou wel of niet harder".

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:40

friemel schreef:
Citaat:

Don't kill the messenger Schijnheilig

Scheer dan niet iedereen over 1 kam dat ze zo ongevoelig zouden zijn om alle wetten der natuur aan hun laars te lappen, friemel je vraagt erom.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:40

Citaat:
Dus of LDR zo schadelijk is? mijn paard vind het iig fijn

Ik ken er eentje die graag weeft, dus dat is goed?
En de mijne sloft liever dan dat ie marcheert, dus ook goed?