Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:50

friemel schreef:
Met beleid oprekken gebeurt via handhaving van de verbinding.
Met extreem diep breek je die verbinding en verzwak je juist de spieren in het halsbereik en verstarren de rugspieren.
Prik maar eens diep in de spieren van verschillend getrainde paarden en voel (voor de ervaringsaanhangers Knipoog)

Met extreem diep rijden, rij je ook met beleid. Hierin blijft de verbinding gehandhaaft, worden de spieren binnen het halsbereik versterkt en de rugspieren losgemaakt. Voor en na iedere training prik ik Nobi diep in de rugspieren. Dit is noodzakelijk om het resultaat de blijven controleren en de massages die ik verricht op de juiste wijze te blijven uitvoeren.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:51

Ik vind mijn paarden mooi opgevuld met sterke en toch losse en ontspannen rugspieren.
Afbeelding

Afbeelding

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:57

Maar bij een goede VWNW (met actief achterbeen) komt de rug toch automatisch ontspannen? en die is LDR niet meer nodig of ben ik verkeerd?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:58

Astragirl schreef:
Maar bij een goede VWNW (met actief achterbeen) komt de rug toch automatisch ontspannen? en die is LDR niet meer nodig of ben ik verkeerd?

Citaat:
Tolstoi is hier een mooi voorbeeld voor, want die heeft m.n. achter het zadel een vrij gespannen rug. En dan krijg je ook nog eens dat hij zich makkelijk oprolt en zijn rug wegdrukt.

Ik moet dus zien te zorgen dat hij zijn gehele rug gebruikt, terwijl hij deze dus heel makkelijk kan wegdrukken. Daarom is VWNW in zijn geval heel moeilijk: hij gooit zijn neus er wel uit, maar er is dan geen sprake van ruggebruik. Integendeel. Hij blokkeert dan ook nog eens op de kaak en er is geen controle meer over de draf.

Ik moet dus die verlengde rugspier aanspreken. Ik doe dit dus door hem laag en rond in te stellen. In zijn geval moet het altijd even erger worden (dus hij rolt zich even op en zet zijn kaak vast), maar daarna geeft hij dus en accepteert hij de hand.

Dan komt dus de lengte en het lage rijden in beeld, maar dan met een bolle rug om dat wegdrukken te voorkomen.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:03

Waarom zijn je paarden dan zwak in de achterhand? Gewoon pech?

Versta me niet verkeerd, zoals Tyrza een training beschrijft met LDR als voorwaardescheppend middel om te gymnastiseren, heeft LDR niets met extreem te maken. Maar een half uur met kin op de borst getrokken of gebonden rondgaan kan niet goed gekletst worden.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:03

WAt mij opvalt (zag het net ook weer op de fotos van ART_UMA).. waarom zitten veel mensen die hun paard VWNW rijden zo onwijs ver naar vore! Zie je bij ons op stal ook.. en dan zeggen: de methode werkt niet want hij is niet meer voorwaards en opwaards te rijden. Vind ik niet zo apart als jij ff 80 kg op zn voorhand legt door over zn hals heen te hangen!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:04

even off-topic; Tyrza, kan jij ook een enkele keer een prive-les geven aan huis? Is ook in Zuid-Holland.. Bloos

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:05

friemel schreef:
Maar een half uur met kin op de borst getrokken of gebonden rondgaan kan niet goed gekletst worden.

Je hehe, daar heb je het ook wel ergens over he.

Een paard een half uur met de neus extreem in de lucht laten lopen is ook niet echt bevordelijk voor zijn rug en andere lichaamsdelen.

Zoals gezegd, overal waar TE voor staat is niet goed.

Behalve tevreden Tong uitsteken

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 23:10

Kaja schreef:
Sorry Apple.... Ik wil helemaal niemand een hak zetten!
De foto's zijn gewoon op Bokt.nl te vinden, dus echt geheim zijn ze niet....

De TS heeft ze er zelf opgezet, neem aan dat ze het niet bezwaarlijk vind Knipoog ! Zij heeft ook vast geen toestemming aan Anky gevraagd voor het plaatsen van haar foto's, lijkt mij hetzelfde toch Haha! ????

Het was enkel bedoeld om van beide systemen een leerling te plaatsen...

Een link mag wel dan???
viewtopic.php?f=53&t=376350&hilit=

Sorry Kaja maar ik vind het absoluut wel bezwaarlijk daar jij mijn foto en ik weet niet eens welke foto hoor maar heb zo mijn vermoedens plaatst zonder mijn toestemming. Als er fotos of linken naar fotos van mij geplaatst moeten worden dan doe ik dat zelf wel en daar heb ik jouw hulp echt niet bij nodig.
Dus bij deze je bent ontslagen uit mijn dienst u kunt wel gaan.
En die fotos van anky die zijn niet geplaatst om haar een hak te zetten maar om uitleg te vragen waarom dit extreme zo goed is. Iets waar jij tot nu toe nog geen antwoord op hbt gegeven en of kunt geven en dat mag je zelf invullen.

Jij bent er enkel op uit om me een hak te zetten. Maar meisje dan moet je vroeger op staan dat lukt je echt niet meer hoor.
En bij mij waren het speelse fotos en met een duidelijk onderschrift het paard is er niet door. Hij had gewoon zijn dag niet of mag dat soms niet?
Dus ik had wel door dat het paard niet aan het been was, niet aan de zit en al helemaal niet nagevelijk. Hij was gewoon aan het klieren. En dan hoef je zon foto niet als leerling te plaatsen.

Als je toch zo graag fotos plaatst plaats dan fotos van jezelf en je eigen toppers.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:16

Toevallig begon mijn instructrice (die lest waar Tyrza ook lest) toestraks ook in de les over toch wat lager en ronder instellen, vooral in de galop. Hij is bijna zijn hele leven alleen omhoog gereden en word dus heel makkelijk strak in de bovenlijn, hij heeft zelfs in viertakt gelopen in galop. Verder is hij ook vrij kort in zijn lijf en heeft van nature een nogal rechte nek. Hij ging zich vandaag een beetje sterk maken en werd weer behoorlijk strak. Vwnw werkt hier ook best redelijk tegen, maar dan is het inderdaad lastig om hem daarin opwaarts te houden, schakelen gaat wel, maar hij blijft dan vrij vlak. Dat lukte nu wel met ietsje ronder, net ietsjes achter de loodlijn, maar wel lengte in zijn hals en veel ruimte bij zijn kaak. Hij bleef nu van achteruit mooi doorspringen. Ik zie in het extreem instellen van de foto's nog steeds niet helemaal de voordelen (vooral met nog hulpteugels erbij). Maar ik denk dat een beetje achter de LL (of iets meer) zoals op de meeste andere foto's die hier geplaatst zijn niet zo heel veel mis is. Mijn paard werd er vandaag zeker niet chagerijnig og gestresst van en stond daarna net zo tevreden en rustig als altijd op de poetsplaats.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:17

Even on topic....als er nu volgens een aantal mensen hier zoveel voordelen zijn (dat het paard er beter doorkomt en soepeler is) waarom is het dan verboden op wedstrijden?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:18

Ik heb er anders geen problemen mee gehad afgelopen weekend Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:22

Aqua8horse schreef:
Even on topic....als er nu volgens een aantal mensen hier zoveel voordelen zijn (dat het paard er beter doorkomt en soepeler is) waarom is het dan verboden op wedstrijden?

?? That's a first...

Alleen omdat die leipe Amerikanen er commentaar op gaven bij Anky?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen voorstander van LDR. En bij juist gebruik ook niet een totale tegenstander.

Maar ik heb van mijn paard geleerd dat ze er niet beter van wordt Haha!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:27

Aqua8horse schreef:

Waarom staat er op de wedstrijdprotecols geen beoordelingen over de methode waarop het paard word gereden. Ik ken mensen, en heb meer dan genoeg mensen zien rijden die ff een paar minuten die (stang en) trens door zn mond heen zagen want: als die dan maar netjes in de houding! Wat Kafue in de eerste post al zei: paarden worden hoog ingesteld voordat ze uberhaupt over hun rug zijn. Met als gevolg dat het er geinig uitziet en het paard wel netjes zn rondjes loopt maar rijtechnisch gezien helemaal fout is! En het ergste hieraan is nog dat deze worden beloond met winstpunten.. ze moeten dergelijke ruiters afstraffen in de wedstrijden.

Vele mensen gaan voor kwantiteit ipv kwaliteit. Voor echte kwaliteit moet je eenmaal hander werken dan enkel een paar min dat bit door zn mond zagen.. dan ben je idd jaren mee bezig maar dan heb je wel een veel beter resultaat op een veel betere manier behaalt.

Dus echt goed onderbouwd is je argument niet..!!
Laatst bijgewerkt door M3isSi3j op 11-05-05 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:28

Het onderschrift van Tyrza geeft het antwoord.
Easy mag niet op wedstrijden omdat ze Right willen zien.
In theorie dan he.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:30

Mega intressant topic! Ik heb alles gelezen. Ik ben pas L1, dus ik praat niet mee, maar ben wel van mening dat als je met beleid met je paard omgaat, je hem niet zo snel sloopt.

Als het echt zo slecht zou zijn, zou Anky niet 2x olympisch kampioen zijn geworden. Dus het is blijkbaar in de juiste handen een goede methode.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:31

friemel schreef:
Het onderschrift van Tyrza geeft het antwoord.
Easy mag niet op wedstrijden omdat ze Right willen zien.
In theorie dan he.

En de praktijk:
Right is too hard, let's do it easy... Knipoog

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:34

And it's hard to do it easy, right? Haha!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:34

masja schreef:
Mega intressant topic! Ik heb alles gelezen. Ik ben pas L1, dus ik praat niet mee, maar ben wel van mening dat als je met beleid met je paard omgaat, je hem niet zo snel sloopt.

Waarom zou je niet mee mogen praten als je 'pas' L1 bent? Nobi traint op Z niveau, maar door zijn rug heb ik nog geen B-proefje met hem gelopen! (ohoh, nu krijg ik vast een hoop mensen over me heen!)

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:38

Nee hoor, wij van Right wij gaan niet goedkoop over je heen inkoppen maar je legt m wel verleidelijk voor open doel Knipoog
Succes met het revalideren van Nobi's rug.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:38

Tyrza schreef:
And it's hard to do it easy, right? Haha!

Live fast, die faster Knipoog

Wat je vaak ziet op wedstrijd en is het 'gemiddelde' M- of Z-paard wat hoog in de krul getrokken met een weggedrukt rug zijn proefje moet lopen. En als je dan kijkt hoe die dieren losgereden worden... met hetzelfde getrek en hetzelfde ruggebruik, maar dan met de kop tussen de knieen.

Want: Zonder getrix is het maar niks!! Haha! Haha!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 23:40

Ik heb uit deze topic vooral van Tyrza heel veel geleerd over het diepe rijden. ThanXXXX Tyrza.
Eigelijk zou ik het wel eens willen ervaren maar dan niet dat extremen natuurlijk want dat lijkt me bijzonder slecht. De kans dat is klein want mijn instructeur is echt klassiek en anti LDR.

Maar de vraag die nu toch blijft hangen is hoe krijg je na die overgangen en dergelijk dan toch je paard daar zo achter deLL en vooral hoe krijgen die ruiters op de foto hun paard dan zo extreem uit vrije wil?

Verder vind ik wel dat we elkaar een beetje in elkaars waarde moeten laten. Niemand moet hier toch uit zijn op het onderuit halen van. We zijn hier om te discussieren en te leren van elkaar. Concurentie strijd en elkaar het licht in de ogen niet gunnen maak ik al zo veel mee op de wedstrijden en in de handel dat dat toch ook niet nog op een internetforum zou hoeven?

Wedstrijdresultaten kunnen toch nooit een maatstaaf zijn voor je kennis van zake. Neem nu mijn vriendin die kan een hele S-dressuurproef doorrijden maar rijd geen wedstrijden simpelweg omdat ze nerveus is. Is zij dan een slechte ruiter?
Of ben ik een slechte ruiter omdat ik mijn wedstrijden op een laag pitje heb gezet om het transportbedrijf met mijn man op te bouwen? Om een werplaatsmanagment uit te bouwen of omdat ik ook nog tussendoor een kindje heb gekregen en daarom nog maar met mijn 12 jarige wedstrijdpaard L2 dressuur met drie winstpunten ben. Ik maak daar nimmer een geheim van. Er waren gewoon belangrijker dingen te doen, ik moest prioriteiten stellen en die lagen helaas niet bij de paarden dat is tijdlang bijzaak geweest.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:42

friemel schreef:
Nee hoor, wij van Right wij gaan niet goedkoop over je heen inkoppen maar je legt m wel verleidelijk voor open doel Knipoog
Succes met het revalideren van Nobi's rug.

Ik heb liever dat je hem inkopt dan zo banketstaaf commentaar geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:44

Aqua8horse schreef:
Verboden? Waar haal jij die wijsheid vandaan?
Kom het eerste week-end van juni eens gezellig naar Nijmegen, park Brakkestein, daar wordt volop op die manier gereden [en misschien steek je er nog wat van op Haha! ].

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:45

banketstaaf is in the eye of the beholder.

Ik wens je liever alle goeds voor je paard.
De rest had je zelf al bedacht.