Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
CrOsSgIrL schreef:Hij is gemaakt door alwin en Paul Shockemeule.Ik blijf toch echt van mening dat als je goed kan rijden, je de slof niet nodig hebt!Maar weet je wat ik me nu afvraag
wat is nou de oorspronkelijke werking van de slof, of te wel waarvoor is hij gemaakt?... is hij al van oorsprong gemaakt om mensen een paard makkelijk aan de teugel te laten rijden, meer spieren bij het paard te kweken, om iemand het paard beter in de hand te laten houden, of om een andere reden.
Veel mensen verkrachten het hulpmiddel namelijk en gebruiken hem voor hele andere problemen...dus.. waarvoor is die gemaakt?![]()
Citaat:Wanneer de slofteugel in plaats van tussen de voorbenen maar onder de zweetbladen word bevestigd, krijg je meer nageeflijkheid en is het paard hoger opgericht.
Een slofteugel moet alleen gebruikt worden door ervaren ruiters of amazones.
Als je met een slofteugel rijd en je niet genoeg drijft maar wel het paard naar beneden loopt te trekken dan word het paard kort in de hals, en zal het zich niet goed kunnen ontspannen wat juist wel de bedoeling is.
Op deze manier zal ook de achterhand van het paard niet goed meekomen en je hebt kans dat het een trekwedstrijd word die jij gaat verliezen of het paard hard word in de mond.
Lusitana schreef:Valt het eigenlijk niemand op dat bijna alle hulpteugels waar veel om te doen is, uit de jaren 70 of daarna zijn? Ik denk dat en stukje mentaliteits verandering er mee te maken heeft. Paarden moeten snel klaargestoomd worden voor werk op concoursen... problemen moeten snel overwonnen worden (de problemen die er waarschijnlijk niet waren geweest als men meer geduld had in de opleiding). Ik weet niet hoe het ontstaan is, maar ik signaleer het wel.
Citaat:Middeleeuwen:Citaat:Polo
Definitie
Hockey te paard.
Geschiedenis
De naam van deze sport is afgeleid van het Tibetaanse woord "Pulu". Pulu betekent wilgentak. De ballen waarmee het spel gespeeld worden, zijn gemaakt van wilgenhout. Polo is waarschijnlijk de oudste teamsport. Het spel is al zo oud dat het ontstaan van de sport niet bekend is. Het is bekend dat de sport in Azië tot stand is gekomen. Waarschijnlijk speelden de nomadische krijgers het spel al 2000 jaar geleden. Het spel was onderdeel van de training voor cavaleristen. Rond de middeleeuwen was het spel over een groot deel van de wereld bekend. In het Oosten werd polo het spel van de koningen genoemd. Halverwege de 19e eeuw begon de Britse Cavalerie met het opstellen van regels zodat het spel gespeeld kon worden. In 1869 werd polo in heel Engeland gespeeld. In het jaar 1876 ontdekte James Gordon Bennett het spel en nam zijn ervaringen mee naar New York. Ook hier werd het spel een rage.
Doel
Het maken van doelpunten.
Trainingsmethoden
Tijdens het spel worden enorme snelheden ontwikkeld. De speler moet razendsnel kunnen reageren op van richting veranderende ballen. Het is hierbij belangrijk dat het paard snel en adequaat reageert op de hulpen van de speler.
Benodigdheden
De spelers hebben een witte wilgenhouten bal nodig. Deze bal heeft een diameter van 6,5 centimeter. De laarzen van de spelers zijn bruin. De spelers moeten een helm dragen. Deze mag voorzien zijn van gezichtsbescherming. Voor het verbeteren van de grip dragen de spelers handschoenen. Op de knieën dragen de spelers bescherming tegen rondzwaaiende sticks (mallet). Deze sticks variëren van 100 tot 150 centimeter. De lengte is afhankelijk van de hoogte van de pony en de reikwijdte van de ruiter. De sticks worden gemaakt van hout of bamboe. Sporen zijn bij deze sport toegestaan mits ze niet langer zijn dan 1 cm en met een stomp uiteinde. De kleding van de spelers bestaat uit een witte broek en een poloshirt.
Bij een polopony worden vaak de manen afgeschoren zodat deze niet in de weg kunnen zitten. De pony's worden opgetoomd met een martingaal en een bit met hefboom werking. Deze bitten worden gebruikt zodat de pony's sneller reageren. Om te voorkomen dat de pony zijn hoofd omhoog doet, heeft deze de martingaal aan. Het polo zadel wordt gemaakt van lichtbruin leer. De benen en staart van de pony worden stevig ingepakt zodat het dier niet gewond zal raken.
De meeste polospelers gebruiken tijdens een wedstrijd minimaal twee polopony's.
Wedstrijdsport
Polo wordt gespeeld op een veld van 200 X 300 voet. Op dit veld spelen twee teams van vier spelers tegen elkaar. De teams bestaan uit twee aanvallers een middenvelder (roving) en een verdediger. De klasse (range) van een team wordt bepaald door de handicaps van de spelers bij elkaar op te tellen. Een speler kan een handicap hebben van min twee tot tien. Hoe hoger de handicap hoe beter de speler. De internationale verdeling van de ranges is:
Low goal range: opgetelde handicap tot 12
Medium goal range: opgetelde handicap van 12 tot 16
High goal range: opgetelde handicap hoger dan 16
Deze regels gelden in Nederland niet doordat er te weinig polospelers zijn met een hoge handicap. In Nederland zijn slechts 80 geregistreerde polo spelers.
Een polo wedstrijd bestaat uit 4, 6 of 8 chukkers. Een chukker is een speelperiode van 7,5 minuten. Normaal gesproken worden de pony's na elke speelronde gewisseld. Tijdens het spel kunnen de pony's snelheden bereiken van 40 tot 50 km per uur. Bij deze snelheden is het belangrijk dat de pony en de ruiter goed op elkaar zijn ingespeeld. Soms gebeurt het dat de pony de bal in het doel trapt. Die doelpunten zijn geldig.
Lielle schreef:ik zie de humor niet helemaal. Alwin Schockemoehle - broer van Paul - was een zeer bekend springruiter (oa Rex the Robber) en bovendien degene volgens mij die zei 'een slofteugel is als een scheermes in de handen van een aap'. Ken uw klassiekers.
sjokkemeule schreef:Hij is gemaakt door alwin en Paul Shockemeule.
Ontworpen om zich te kunnen concentreren op de achterhand, en de lenigheid in de rug ......
/edit tekst ingevoegd...
[b]Slofteugel, gevaarlijke rem tijdens buitenrit
Je ziet bij het buitenrijden nog wel eens een slofteugel aan het paard zitten. Een slofteugel is een hulpmiddel. Hij heeft een ondersteunende rol in de africhting of correctie van het paard, tenminste zolang hij wordt gebruikt door een zeer ervaren ruiter.
De slofteugel kwam kwam in de jaren '70 extra in zwang. Olympisch kampioen Alwin Schockemohle reed er zijn paarden mee en vele minder ervaring ruiters volgden dit voorbeeld. Probleem was dat Schockemohle precies wist wat hij deed en veel andere ruiters niet, met alle kwalijke gevolgen van dien voor het paard.
In ondeskundige handen heeft een slofteugel een vlijmscherpe inwerking op het paard. Daarom is een waarschuwing op zijn plaats. Bij het buitenrijden wordt een slofteugel voornamelijk gebruikt bij 'lastige' paarden, die moeilijk onder de onvoldoende naar voren rijdende ruiter te houden zijn. Het hoofd wordt veelal onder dwang, dus zonder voldoende ondersteuning van de ruiter, naar beneden getrokken en klaar is Kees.
De ruiter beseft niet dat op deze manier het paard veel last van spierpijn zal hebben en op een gegeven moment geen kant meer op wil. Op dat moment is het middel veel erger dan de 'kwaal'.
De slofteugel is dus niet bedoeld voor buitenritten, maar alleen als correctiemiddel in de rijbaan.[/b]
Lielle schreef:ik zie de humor niet helemaal. Alwin Schockemoehle - broer van Paul - was een zeer bekend springruiter (oa Rex the Robber) en bovendien degene volgens mij die zei 'een slofteugel is als een scheermes in de handen van een aap'. Ken uw klassiekers.
gijsenkim schreef:meer als emotionele balanshouder![]()
![]()
Ik kan zelf nogal onzeker zijn. En met een slof om buiten voel ik me zekerder, waardoor ik ontspannener en zekerder buiten kan rijden....... psygische kwestie
![]()
![]()
Romkabouter schreef:Ik weet wel wie Alwin Schockemoehle is hoor Lielle
Ken jij de chipmunks wel dan? Als we het toch over klassiekers hebben