Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:13

Toen ik als ukkepuk op de manege ging lessen en later als puber, werd er nooit over gesproken, laat staan les in gegeven.

Nu is de kwaliteit van lessen op de maneges stukken beter, tijdens de gevorderde lessen wordt er veel aandacht aan besteed. Toen ik als puber met de gevorderde mee ging lessen, werden er alleen maar meer figuren gereden, wat springen en verder veel draven en kleine galopjes. Heb in totaal op 4 maneges gelest, maar nooit leren paardrijden. (en dat was regio Amsterdam QQQ, misschien ooit in de zelfde maneges rondgehangen?)

Maar daar gaat het niet over. Mijn berichtje ging over het feit dat ik het niet fijn vond om te zien. En dat het mij verbaasde dat Edward in 10 minuten tijd beetje stappen en een paar pasjes draf erbij zijn paard los had. Terwijl ik minstens 10 minuten met losse teugel stap als hij net van stal komt.

Ik vind dat knap, want ze zullen heus wel zuinig op zo'n paard zijn, beestje moet tenslotte GP gaan worden. Moet alleen wennen aan het feit dat er ook op zo een manier paard wordt gereden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 15:29

Ja, die manege's ben ik vast ook wel langs geweest (heb ze geloof ik allemaal zo'n beetje gehad) en dat heeft weer een heleboel dingen opgeleverd die ik weer moest afleren Boos!

Het zou natuurlijk kunnen dat Edward dat paard al thuis even gereden of gelongeerd had (of in de stapmolen gehad)? (kan blessures op het transport helpen voorkomen). Heeft ie daar iets over gezegd? Sommige paarden zijn van zichzelf veel sneller 'los' dan andere (en goeie training draagt daar natuurlijk ook toe bij). Ook weidegang houdt je paard losser.
Met die dure paardjes zijn ze natuurlijk erg zuinig
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 10-05-04 15:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:37

Maar terwijl jullie op de manege reden, hebben jullie dan nooit de neiging gehad om je te verdiepen in waar je mee bezig was??

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 15:40

Lovely schreef:
Maar terwijl jullie op de manege reden, hebben jullie dan nooit de neiging gehad om je te verdiepen in waar je mee bezig was??

Altijd, maar het 'aan de teugel stellen' werd af en toe even 5 min geoefend door zagen in stand.... Huilen
Ongelovelijk triest, eigelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:50

Oh, dat was bij ons op de manege gelukkig wel anders dan.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:54

ben hier het eigenlijke doel van de topic even kwijt ,het lijkt erop dat koste wat het kost een gelijk gehaald moet worden.
Las ergens in het verhaal dat iemand het had over nivoverschil ben ervan overtuigd dat met gevoel rijden niet altijd te maken heeft met b z of gp rijden. Zie ruiters in de b of l die met meer gevoel rijden dan iemand in de z of vice versa. Op het moment dat je niet wedstrijdgericht rijdt maar wel dresuurmatig waar meet je het dan aan. Zag ook alweer staan dat met gevoel rijden een vaag begrip schijnt te zijn en dat je met concrete voorbeelden moet komen

Over het uiteindelijkedoel van de topic heb ik dan ook niks meer toe te voegen respecteer elkaars mening mischien sta je er dan voor open om iets van elkaar te leren.
heb het al eerder gezegd de meeste mensen hebben het beste voor met hun paard alleen iedereen op zijn eigen manier iedereen heeft begeleiding nodig in meer of mindere mate maar denk dat we op moeten passen dat we geen oordeel gaan vellen over mensen die het anders doen.
Anders betekent niet per defenitie slechter Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 15:55

Lovely schreef:
Oh, dat was bij ons op de manege gelukkig wel anders dan.

Ja, d'r zijn gelukkig ook betere voorbeelden!
..en ik hoop dat desbetreffende manege tegenwoordig beter les geeft.
Het besef dat die daar enorm fout bezig waren is dan wel weer de drijfveer geweest om uit te vinden wat nou WEL de bedoeling is.
Met moeite en inzet is daar gelukkig wel achter te komen!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 16:01

Gitta schreef:

Zeker niet! Verandering heeft al vele zaken verbeterd, maar andersom, anders is ook niet altijd beter. Daarom moet je goed kijken naar de goede en slechte kanten van elk 'anders' om dan voor jezelf te ontdekken of de balans in de + of in de - uit gaat komen.
Die eindbalans kan voor iedereen anders uitkomen, want iedereen is en denkt anders.
(daarom zal ook niemand z'n gelijk echt kunnen halen hier)

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:14

Alle maneges in de omgeving van A'dam worden nu wel een beetje over 1 kam geschoren, niet? Knipoog

Heb zelf 6 jaar naar tevredenheid gelest bij een manege in Aalsmeer waar het er echt anders aan toe ging/gaat (ben er al jaren niet meer geweest...weet niet hoe het nu is) dan hierboven beschreven wordt.

Edit: posts volgen elkaar sneller op dan ik kan typen Bloos!

Over LDR: mijn eerste neiging is ook om het er niet prettig uit te vinden zien. Dit wil echter niet zeggen dat het geen toegevoegde trainingswaarde kan hebben. Afhankelijk van de bouw en de vermogens van je paard kan het waarschijnlijk wel helpen om bepaalde spiergroepen te isoleren en te trainen.

Zou je het niet zo kunnen zien?: om een bepaalde spier(groep) aan te spreken bij het paard, moet je ervoor zorgen dat het paard zich niet alleen bewust is van die spier(groep), maar deze ook "beheerst". Dwz, dat het de spier(groep) zodanig onder controle heeft dat het deze door de ruiter laat bewerken. Sommige paarden zullen een bewuste spier(groep) van nature makkelijker onder controle ("beheersen") hebben dan andere. In het andere geval moet je deze spier(groep) dus naar het "beheerste" gebied toetrainen zodat eraan gewerkt kan worden. Vergelijk maar met de rekoefeningen die dansers moeten doen. (eigen ervaring hiermee = auw, maar het werkt wel!) LDR vraagt, in veel hogere mate dan klassiek, van het paard zich tot het maximale flexibel te maken en spreekt zodoende verschillende spier(groepen) aan, die met de klassieke methode moeilijker bereikbaar zijn, waardoor deze uiteindelijk bewerkbaar worden.

Het is maar een

(Nu wil ik hiermee niet zeggen dat ik voor LDR an sich ben, het hangt natuurlijk 100% van het paard af. Zelf gebruik ik de methode ook niet, omdat ik weet dat het voor mijn paard geen toegevoegde waarde zou hebben. Ik heb een Fjord die (wonder boven wonder) zeer los in de rug is en zich vrij makkelijk laat oprichten. Ik volsta dus met hem vw-nw te vragen en vanuit die positie op te pakken. Bovendien moet je imo geen ijzer met handen willen breken; Harry heeft een (rastypische) zeer zware en vrij korte hals. Om dat nou helemaal te gaan oprollen zou hem zoveel moeite kosten dat het netto positieve effect waarschijnlijk te verwaarlozen is)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 16:16

jessy schreef:
Alle maneges in de omgeving van A'dam worden nu wel een beetje over 1 kam geschoren, niet? Knipoog

Nee hoor, Lov zit ook in omgeving A'dam.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:18

Zie ook edit, Q Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 16:21

jessy schreef:
Over LDR: mijn eerste neiging is ook om het er niet prettig uit te vinden zien. Dit wil echter niet zeggen dat het geen toegevoegde trainingswaarde kan hebben. Afhankelijk van de bouw en de vermogens van je paard kan het waarschijnlijk wel helpen om bepaalde spiergroepen te isoleren en te trainen.

Zou je het niet zo kunnen zien?: om een bepaalde spier(groep) aan te spreken bij het paard, moet je ervoor zorgen dat het paard zich niet alleen bewust is van die spier(groep), maar deze ook "beheerst". Dwz, dat het de spier(groep) zodanig onder controle heeft dat het deze door de ruiter laat bewerken. Sommige paarden zullen een bewuste spier(groep) van nature makkelijker onder controle ("beheersen") hebben dan andere. In het andere geval moet je deze spier(groep) dus naar het "beheerste" gebied toetrainen zodat eraan gewerkt kan worden. Vergelijk maar met de rekoefeningen die dansers moeten doen. (eigen ervaring hiermee = auw, maar het werkt wel!) LDR vraagt, in veel hogere mate dan klassiek, van het paard zich tot het maximale flexibel te maken en spreekt zodoende verschillende spier(groepen) aan, die met de klassieke methode moeilijker bereikbaar zijn, waardoor deze uiteindelijk bewerkbaar worden.

Goed verwoord, en daar kan ik me ook helemaal in vinden. Alleen lijkt het mij dan wel belangrijk om te weten welke spiergroepen er voordeel van gaan hebben en waarom. Of niet?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:26

QQQQ schreef:
Vraagje aan Tyrza:
Jij hebt ook bij Coby van Baalen getraint en hebt nu LDR aan je training toegevoegd.
De van Baalens trainen klassiek, en ik begrijp dat zij geen gebruik maken van LDR, ook al zijn er nu zoveel nederlandse combinaties succesvol in de sport met het gebruik van LDR in de training.
Heb jij het ooit met hen er over gehad, wat hun redenatie is om LDR niet in hun trainingen toe te passen?
Zo niet, zou je het daar met hun eens over kunnen hebben?
Ik ben zeer benieuwd naar hun beredenatie(s).

Ik heb geen aktief contact meer met Coby.

Ik zou zeggen, vraag het hen zelf.

Waarschijnlijk omdat het in hun geval wel werkt. Hinnemann heeft zich immers ook behoorlijk bewezen. EN: ik ben er niet tegen, wat ik wel proef uit jouw beredenaties...

Maar even dit QQQQ: Tolstoi is het enige paard wat ik LDR train, omdat het simpelweg bij dit paard past. Met Tol heb ik ook jaren bij Coby getraint, met de nodige successen. Ook dat werkte, maar LDR net iets beter (blijkt wel, na afgelopen zondag).

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:31

russel schreef:
Omdat de hals in zo'n voor mij (leken-) ogen in een zo een onnatuurlijke houding was, (zal niet zeggen getrokken, want dat was het niet).

En wat vind je van de turnsters? Vind je dat ook een onprettig gezicht? Deze mensen zijn zo flexibel dat ze in staat zijn zich zo in bochten te wringen, wat een normaal mens nooit zou lukken. De spieren zijn dusdanig gegymnastiseerd en opgerekt dat dit dus mogelijk is.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:32

QQQQ"]
[quote="russel schreef:
Vond men het vroeger belangrijk om een paard over de rug te rijden?

Ja, dat vind men al heel lang, maar men deed dat over het algemeen zonder van LDR gebruik te maken.
[/quote]

Vroeger zat men bv met springen ook in een andere houding (nml achterover) dan dat men heden ten dage doet...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 16:44

Tyrza"]
[quote="QQQQ"]Ik heb geen aktief contact meer met Coby.

Ik zou zeggen, vraag het hen zelf.
[/quote]

Ik kom ze niet zo vaak tegen.
Heb jij het in die jaren dat je bij hen getraint hebt, het nooit over deze materie gehad?

[quote="Tyrza schreef:
ik ben er niet tegen, wat ik wel proef uit jouw beredenaties...

Maar even dit QQQQ: Tolstoi is het enige paard wat ik LDR train, omdat het simpelweg bij dit paard past. Met Tol heb ik ook jaren bij Coby getraint, met de nodige successen. Ook dat werkte, maar LDR net iets beter (blijkt wel, na afgelopen zondag).

Ik begrijp dat het goed ging afgelopen zondag? (hou het niet zo bij): Gefeliciteerd OK dan! !

Ik "ben er tegen", omdat ik "het" grote voordeel er niet van inzie.

Ik neem aan dat jij meerdere paarden traint: Waarom train je Tol alleen met LDR en de anderen (nog?) niet?

Ik snap dat jij er alleen maar mee door zou gaan als het je wat oplevert. Zoals ik al zei, zal iemand op jou niveau het aan moeten kunnen voelen als het echt fout gaat. Echter, niet veel mensen zitten op dat niveau (niveau van paardrijden, niet persé wedstrijdniveau) en teveel mensen denken dat ze het wèl aan kunnen voelen.

Ook als iemand (van het "gemiddelde" bokt niveau) LDR onder deskundige begeleiding leert toepassen, dan rijdt deze meestal niet dagelijks onder die deskundige begeleiding, maar misschien ééns per week of minder. In die tussentijd kan veel fout gaan. Om dat te voorkomen, zou een goede theoretische achtergrond van waar je mee bezig bent en wat je ermee wilt bereiken erg behulpzaam kunnen zijn. (ik vind dat tenminste erg behulpzaam bij het leren van de "klassieke" oefeningen).

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 16:47

Tyrza schreef:
En wat vind je van de turnsters? Vind je dat ook een onprettig gezicht? Deze mensen zijn zo flexibel dat ze in staat zijn zich zo in bochten te wringen, wat een normaal mens nooit zou lukken. De spieren zijn dusdanig gegymnastiseerd en opgerekt dat dit dus mogelijk is.

De uiteindelijke uitvoering kan een lust voor het oog zijn.
De training is dat niet altijd en de vraag is dan: Hoe prettig is die training voor die turnsters?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:50

De vergelijking met de turnsport vind ik een beetje krom, de reden daarvoor heb ik in het vorige topic al toegelicht.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:50

QQQQ"]
[quote="Gitta schreef:

(daarom zal ook niemand z'n gelijk echt kunnen halen hier)
[/quote]

In mijn ogen draait het dus daar ook niet om want wie bepaald of de ander gelijk heeft.
Zie het dan ook als iets wat stof geeft tot nadenken en daar haal ik dan ook uit waar ik denk iets aan te hebben.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 16:50

Tyrza schreef:
Vroeger zat men bv met springen ook in een andere houding (nml achterover) dan dat men heden ten dage doet...

Men springt nu veel hoger dan men vroeger had gekunt in die houding.
De oefeningen in de dressuur zijn niet verandert.
Changementen om de sprong zijn wel lang geweert als zijnde onnatuurlijk en nu wel geaccepteerd.
Verwacht jij dat ooit de LDR houding wordt toegevoegt aan bepaalde onderdelen van een dressuurproef?

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:51

Edit: als reactie op QQQQ, wéér niet snel genoeg Scheve mond

Uiteraard Haha!

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/rollkur.php
"Dressage for the third millennium"! Maar die kenden we al geloof ik.

Quote van een ander forum, over waarom lossigheid in de rug:

Citaat:
If you'll look in the January Inner Horseman, I show you the muscles that Baucher speaks of that are the "antagonists for vertical flexion of the neck." It happens to be the case that the rhomboideus and trapezius muscles, located above the vertebral chain, have far more mechanical leverage than their antagonists the longus colli and scalenus muscles located below the vertebral chain. And yet it is these weaker, less-advantageously situated muscles which act to raise the base of the neck. Therefore, it is of crucial importance for us to find a way to "switch off" any contraction in the dorsal muscles, because if the horse has any contraction there, the base of the neck will inevitably be driven downward instead of raised up to support the beautiful arching of the neck.

Verder vooral veel online-gekibbel in dezelfde trant als dit topic Knipoog

*gaat straks verder zoeken, maar eerst eigen paardje doen*
Laatst bijgewerkt door jessy op 10-05-04 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 16:52

Gitta schreef:
In mijn ogen draait het dus daar ook niet om want wie bepaald of de ander gelijk heeft.
Zie het dan ook als iets wat stof geeft tot nadenken en daar haal ik dan ook uit waar ik denk iets aan te hebben.

OK dan!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:03

QQQQ"]
[quote="Tyrza schreef:

Men springt nu veel hoger dan men vroeger had gekunt in die houding.
De oefeningen in de dressuur zijn niet verandert.
Changementen om de sprong zijn wel lang geweert als zijnde onnatuurlijk en nu wel geaccepteerd.
[/quote]

Zelfs bij lage sprongetjes wordt op een dergelijke manier een houding aangenomen. Hoeft dus niet perse met de hoogte te maken hebben. Bij dressuur zijn de eisen zwaarder geworden en het type paard veranderd.

Citaat:
De uiteindelijke uitvoering kan een lust voor het oog zijn.
De training is dat niet altijd en de vraag is dan: Hoe prettig is die training voor die turnsters?

Dat is een goeie. Maar ook die hebben (neem ik aan, even Oost Europa ter zijde gelaten) zelf de keuze gemaakt om topsport te bedrijven. Een paard maakt die keuze dan wel niet, maar geeft m.i. ook wel duidelijk aan als het niet meer gaat (uitgaande van topsport)

Citaat:
Ik kom Coby niet zo vaak tegen.
Heb jij het in die jaren dat je bij hen getraint hebt, het nooit over deze materie gehad?

Omdat ik toen niet beter wist dat dit de enige manier van trainen was. Je kunt het naief noemen... Bovendien twijfel je niet aan je trainster. Zeker omdat Coby een kei is in proeftechnisch trainen.

Citaat:
Ik neem aan dat jij meerdere paarden traint: Waarom train je Tol alleen met LDR en de anderen (nog?) niet?

2 redenen: of het paard is te groen, of het past niet bij het paard (wat dus omgekeerd geldt voor Tol met klassiek)

Citaat:
Ik begrijp dat het goed ging afgelopen zondag? (hou het niet zo bij): Gefeliciteerd

Dank Haha! filmpje is vanavond te zien op [WD] Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 17:12

Tyrza schreef:
Zelfs bij lage sprongetjes wordt op een dergelijke manier een houding aangenomen. Hoeft dus niet perse met de hoogte te maken hebben. Bij dressuur zijn de eisen zwaarder geworden en het type paard veranderd.

Klopt natuurlijk, van die springzit, staat buiten discussie dat dat zeker ook voor de paarden een grote verbetering was!

Dat het type paard zo veranderd is hoor je veel, maar hoeveel ìs het eigelijk veranderd? Het is nog altijd een paard en anatomisch zijn de verschillen toch niet ZO drastisch dat je de spieren op een andere manier moet gaan belasten?
Klassiek werkt goed op paarden van koudbloed tot barrok tot volbloed. Wat maakt de recente veranderingen in het type zo groot dat er opeens LDR gereden moet worden?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 17:15

Tyrza"]
[quote="Q schreef:

2 redenen: of het paard is te groen, of het past niet bij het paard (wat dus omgekeerd geldt voor Tol met klassiek)
[/quote]

Te groen: Dus niet te vroeg toepassen. Vanaf welk trainings niveau begin jij ermee? (en met welk wedstrijd niveau zou dat overeen komen?)

Past niet bij het paard: Hoe bepaal jij of het bij een paard past of niet? Kan je het zien zonder het te proberen? Als je het probeert, hoe en hoe snel uit het zich dan bij een paard waar het niet bij past?