Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lovely schreef:Oh, dat was bij ons op de manege gelukkig wel anders dan.
Gitta schreef:Anders betekent niet per defenitie slechter
jessy schreef:Over LDR: mijn eerste neiging is ook om het er niet prettig uit te vinden zien. Dit wil echter niet zeggen dat het geen toegevoegde trainingswaarde kan hebben. Afhankelijk van de bouw en de vermogens van je paard kan het waarschijnlijk wel helpen om bepaalde spiergroepen te isoleren en te trainen.
Zou je het niet zo kunnen zien?: om een bepaalde spier(groep) aan te spreken bij het paard, moet je ervoor zorgen dat het paard zich niet alleen bewust is van die spier(groep), maar deze ook "beheerst". Dwz, dat het de spier(groep) zodanig onder controle heeft dat het deze door de ruiter laat bewerken. Sommige paarden zullen een bewuste spier(groep) van nature makkelijker onder controle ("beheersen") hebben dan andere. In het andere geval moet je deze spier(groep) dus naar het "beheerste" gebied toetrainen zodat eraan gewerkt kan worden. Vergelijk maar met de rekoefeningen die dansers moeten doen. (eigen ervaring hiermee = auw, maar het werkt wel!) LDR vraagt, in veel hogere mate dan klassiek, van het paard zich tot het maximale flexibel te maken en spreekt zodoende verschillende spier(groepen) aan, die met de klassieke methode moeilijker bereikbaar zijn, waardoor deze uiteindelijk bewerkbaar worden.
QQQQ schreef:Vraagje aan Tyrza:
Jij hebt ook bij Coby van Baalen getraint en hebt nu LDR aan je training toegevoegd.
De van Baalens trainen klassiek, en ik begrijp dat zij geen gebruik maken van LDR, ook al zijn er nu zoveel nederlandse combinaties succesvol in de sport met het gebruik van LDR in de training.
Heb jij het ooit met hen er over gehad, wat hun redenatie is om LDR niet in hun trainingen toe te passen?
Zo niet, zou je het daar met hun eens over kunnen hebben?
Ik ben zeer benieuwd naar hun beredenatie(s).
russel schreef:Omdat de hals in zo'n voor mij (leken-) ogen in een zo een onnatuurlijke houding was, (zal niet zeggen getrokken, want dat was het niet).
QQQQ"]
[quote="russel schreef:Vond men het vroeger belangrijk om een paard over de rug te rijden?
Tyrza"]
[quote="QQQQ"]Ik heb geen aktief contact meer met Coby.
Ik zou zeggen, vraag het hen zelf.
[/quote]
Ik kom ze niet zo vaak tegen.
Heb jij het in die jaren dat je bij hen getraint hebt, het nooit over deze materie gehad?
[quote="Tyrza schreef:ik ben er niet tegen, wat ik wel proef uit jouw beredenaties...
Maar even dit QQQQ: Tolstoi is het enige paard wat ik LDR train, omdat het simpelweg bij dit paard past. Met Tol heb ik ook jaren bij Coby getraint, met de nodige successen. Ook dat werkte, maar LDR net iets beter (blijkt wel, na afgelopen zondag).
Tyrza schreef:En wat vind je van de turnsters? Vind je dat ook een onprettig gezicht? Deze mensen zijn zo flexibel dat ze in staat zijn zich zo in bochten te wringen, wat een normaal mens nooit zou lukken. De spieren zijn dusdanig gegymnastiseerd en opgerekt dat dit dus mogelijk is.
QQQQ"]
[quote="Gitta schreef:Anders betekent niet per defenitie slechter
Tyrza schreef:Vroeger zat men bv met springen ook in een andere houding (nml achterover) dan dat men heden ten dage doet...
Citaat:If you'll look in the January Inner Horseman, I show you the muscles that Baucher speaks of that are the "antagonists for vertical flexion of the neck." It happens to be the case that the rhomboideus and trapezius muscles, located above the vertebral chain, have far more mechanical leverage than their antagonists the longus colli and scalenus muscles located below the vertebral chain. And yet it is these weaker, less-advantageously situated muscles which act to raise the base of the neck. Therefore, it is of crucial importance for us to find a way to "switch off" any contraction in the dorsal muscles, because if the horse has any contraction there, the base of the neck will inevitably be driven downward instead of raised up to support the beautiful arching of the neck.
QQQQ"]
[quote="Tyrza schreef:Vroeger zat men bv met springen ook in een andere houding (nml achterover) dan dat men heden ten dage doet...
Citaat:De uiteindelijke uitvoering kan een lust voor het oog zijn.
De training is dat niet altijd en de vraag is dan: Hoe prettig is die training voor die turnsters?
Citaat:Ik kom Coby niet zo vaak tegen.
Heb jij het in die jaren dat je bij hen getraint hebt, het nooit over deze materie gehad?
Citaat:Ik neem aan dat jij meerdere paarden traint: Waarom train je Tol alleen met LDR en de anderen (nog?) niet?
Citaat:Ik begrijp dat het goed ging afgelopen zondag? (hou het niet zo bij): Gefeliciteerd
Tyrza schreef:Zelfs bij lage sprongetjes wordt op een dergelijke manier een houding aangenomen. Hoeft dus niet perse met de hoogte te maken hebben. Bij dressuur zijn de eisen zwaarder geworden en het type paard veranderd.
Tyrza"]
[quote="Q schreef:Ik neem aan dat jij meerdere paarden traint: Waarom train je Tol alleen met LDR en de anderen (nog?) niet?