Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24696
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:10

Dan moet je dus je paard met een harnas aan in de wei zetten.

rien10
Berichten: 14845
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:12

Joh, als je dat zo wilt zien, dan doe je dat toch.

Mensen hebben paarden.
Mensen zijn verantwoordelijk.

Niet meer. Niet minder.

BigOne
Berichten: 38565
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:16

Ik heb dit dier vorig jaar zien springen en dat was toch echt een fit paard dat graag over de M hoogte ging. En door een volwassen ruiter met veel ervaring werd gereden . Paard heeft voor hoger niveau niet het laatste (dat was te zien) in huis anders was het allang aan een profruiter verkocht en niet aan ts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:31

char_kmbly schreef:
:)
Mijn instructrice gaat zaterdag weer rijden op dr, ivm dat ik een weekend weg ga. De vrijdagochtend voor vertrek heb ik nog de coaching.
Ik ga mijn instructrice ook wel paar keer per week op char rijden.
En ik denk echter niet dat het aan het zadel ligt. Want ik heb 2 zadels. Spring en dressuur, doet ze het allebei mee.



een heel fijn weekend en daarna gewoon doorgaan met de wijze van rijden, dan komt het op een keer zeker goed met - hoop ik voor je - heel veel rijplezier

Nicky1963

Berichten: 1993
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:28

MCE schreef:
char_kmbly schreef:
:)
Mijn instructrice gaat zaterdag weer rijden op dr, ivm dat ik een weekend weg ga. De vrijdagochtend voor vertrek heb ik nog de coaching.
Ik ga mijn instructrice ook wel paar keer per week op char rijden.
En ik denk echter niet dat het aan het zadel ligt. Want ik heb 2 zadels. Spring en dressuur, doet ze het allebei mee.



een heel fijn weekend en daarna gewoon doorgaan met de wijze van rijden, dan komt het op een keer zeker goed met - hoop ik voor je - heel veel rijplezier

Is dit sarcastisch bedoeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:33

Nicky1963,

zeker niet, ik haak alleen af in het geven van adviezen en wens haar heel veel succes en oprecht veel rijplezier

Nicky1963

Berichten: 1993
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:42

MCE schreef:
Nicky1963,

zeker niet, ik haak alleen af in het geven van adviezen en wens haar heel veel succes

Dat zal ze nodig hebben, maar als het sarcastisch bedoeld was had ik het ook begrepen.

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:51

Ik lees al een hele tijd in dit topic mee...
Alle goedbedoelde adviezen wordt niks mee gedaan, daar ga ik verder niet op in.

Maar ik hoop echt dat TS geen ongeluk krijgt met dat paard.
Het wordt van kwaad tot erger. Er komt een keer dat TS er eens flink vanaf valt, of met paard en al achterover (dat is alleen maar een kwestie van afwachten ben ik bang)... :\

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:58

Gini schreef:
Bwa, niet altijd. Een instructrice is ook maar een mens en een mens die geld verdient aan het lesgeven van dit meisje. Het advies om het paard rust te geven of op zijn minst rustiger aan te pakken, zou tegen haar eigen winkel praten zijn. Een professionele, drukbezette instructeur zal minder moeite hebben om een klant op te zeggen, dan een kleinschaligere instructeur die net aan het minimum aantal klanten zit om het rendabel te houden.
Ook een pensionstalhouder heeft er baat bij het probleem in het rijden te zoeken. Die wilt namelijk zo lang mogelijk het idee afhouden dat het probleem aan het management van het paard kan liggen.

Allemaal niet uit slechte bedoelingen of kwade wil, maar beiden zijn personen die hun geld verdienen aan TS en dan is het absoluut normaal dat je zo lang mogelijk die inkomstenbron wilt houden.


Zo lijkt het een soort complot.

Eerlijk gezegd denk ik dat de pensionhouder en instructrice gewoon handelen naar hun kunnen. Dat lijkt in deze situatie niet toereikend maar we lezen niet hun kant van het verhaal.

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:14

Nee joh, zo bombastisch bedoel ik het toch helemaal niet. :')

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:31

Gini schreef:
Nee joh, zo bombastisch bedoel ik het toch helemaal niet. :')


Dat bedoel je misschien niet maar zo kun je het wel opvatten.

:j

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 16:05

Ben je dan niet heel losjes in dingen opvatten? :o Ik zeg namelijk letterlijk dat ze het niet uit kwade wil of met slechte bedoelingen doen. Terwijl een complot per definitie uit kwade wil en met slechte bedoelingen afgesloten wordt.

BigOne
Berichten: 38565
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 16:08

Gini schreef:
Ben je dan niet heel losjes in dingen opvatten? :o Ik zeg namelijk letterlijk dat ze het niet uit kwade wil of met slechte bedoelingen doen. Terwijl een complot per definitie uit kwade wil en met slechte bedoelingen afgesloten wordt.

Ik denk dat iedereen om zo’n paard heen het beste met het dier voorheeft . Alleen zijn goede bedoelingen vaak niet genoeg.

Nicky1963

Berichten: 1993
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 16:35

bigone schreef:
Gini schreef:
Ben je dan niet heel losjes in dingen opvatten? :o Ik zeg namelijk letterlijk dat ze het niet uit kwade wil of met slechte bedoelingen doen. Terwijl een complot per definitie uit kwade wil en met slechte bedoelingen afgesloten wordt.

Ik denk dat iedereen om zo’n paard heen het beste met het dier voorheeft . Alleen zijn goede bedoelingen vaak niet genoeg.

Ik ken voorbeelden van mensen die vooral een paard hebben om te rijden. En als deze mensen worden omringd door anderen die nergens naar kijken en zich nergens mee bemoeien en doen wat ze altijd doen, dan kan het nog steeds heel fout aflopen voor het paard in kwestie. Dus ik kan het helaas niet eens zijn met jouw 'gedachte' dat iedereen om 'dit paard het beste met het dier voorheeft'.

DianaWinnie
Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-12
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:58

oji schreef:
Ik zal nu wel heel Bokt over mij heen krijgen.... Maar persoonlijk vind ik het ook veel verstandiger dat een 15 jarige onervaren meid het advies van haar instructrice en pensionstalhouder volgt, die het paard in real life hebben gezien, als het advies van een stel bokkers, die ze niet kent en minstens net zo belangrijk, die TS en het paard totaal niet kennen.

Ik vind het echt tenenkrommend hoe zo'n jonge meid wordt afgebrand op basis van een paar instagram foto's en het feit dat haar paard momenteel niet in de meewerkstand staat. Dat een instructrice beoordeeld wordt alleen op het feit dat ze met een longeerzweep in haar hand in het midden van de bak staat, iets wat op veel maneges gewoon gebruikelijk is, zonder dat iemand verder ook maar iets van die instructrice weet, vind ik getuigen van ernome kortzichtigheid. Dat dit vervolgens gebruikt wordt als argument dat de instructrice vooral niet geloofd moet worden.

TS als je instructrice alleen maar manege instructrice was geweest had ik ook gedacht, dat is een andere manier van met paarden en leerlingen omgaan als met een eigen paard en amazone met problemen. Maar het feit dat jouw instructrice ook M en Z springt geeft aan dat ze best weet hoe ze een springpaard op moet leiden en rijden. Op basis van het feit dat het rijden bij haar na aanvankelijk het bekende protest, wel fijn ging, zou ik zeggen, vraag of zij je paard een tijdje 2 keer in de week voor je wilt rijden. Als jij daarnaast dan nog 1 keer privé les neemt verwacht ik dat je een heel stuk verder komt als met stilzetten en de spaarpot omkeren voor allerlei medische onderzoeken.



Helemaal mee eens!

Rizette
Berichten: 4455
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:25


Rizette
Berichten: 4455
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:29

peach2001 schreef:
Iedereen die paarden serieus getraind heeft weet dat je een bokkend of steigerend paard voorwaarts moet zien te krijgen om ongelukken te trachten te voorkomen. De longeerzweep is dan heel normaal en ook de veiligste optie want als instructrice hoor je een veilige situatie te maken en houden.

Klopt helemaal, maar dan hebben we het over een zeer jong paard wat nog niet aan de hulpen is. Of we hebben het over een probleempaard of probleemcombinatie. Als dat een keertje nodig is okay. Maar het heeft geen nut om altijd met die zweep in het midden te staan want dan is er echt wel wat duidelijk mis en hoe gaat het dan die dag dat TS alleen rijdt en zij er niet staat? Is het dan niet gevaarlijk? Of elders traint? Moet er dan altijd iemand met de zweep in het midden staan?

marleen_usar

Berichten: 24696
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:34

Mijn paard werd juist heel fel bij een longeerzweep was echt niet goed.Niet bij ieder paard werkt het dus.

Sjolvir

Berichten: 25318
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 18:39

Ik snap na 16 pagina’s met verbazing meelezen de lastste tijd echt 1 ding niet...
de ouders...
wie zet er nou zijn kostbaarste bezit op een paard dat grotere kans geeft om je kind vliegles te geven dan voor dat kind een aanvaardbaar niveau te rijden paard is???
Schiet mij maar lek.
Dan koop je of een veiligere of je laat dier ergens netjes trainen/bijrijden zodat ie makkelijk genoeg blijft voor je kind, dan wel je laat dier en harnachement nakijken of beide...

marleen_usar

Berichten: 24696
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:02

De ouders geven misschien wel een paard als zoethouder en weten ze niet wat er allemaal speelt. Ik zou mijn dochter nooit op een steigerend paard willen hebben.

darkadia

Berichten: 5270
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 19:29

Ik reed als puber op de manege ook op alles wat los en vast zat, en keertje vallen hoorde daar ook bij. Dus op zich kan ik me voorstellen als dat het beeld is wat die ouders hebben dat ze niet meteen in paniek zijn.
Wat niet zegt dat ik de huidige situatie goed vindt. En ben blij dat er tegenwoordig maneges zijn waar veel meer oog is voor welzijn van de paarden en het gedrag van de paarden.

@ts weten je ouders wel van de heftige problemen? En hoe staan zij er tegenover dat iemand anders eens mee kijkt? Ik kan me voorstellen dat het rijden voor jou ook stuk minder leuk is als het zo’n gevecht wordt. Je opent niet voor niets een topic hier toch? :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:21

Ik vind er een paar keer af vallen nog wat anders dan moedwillig je kind van 15 een stakend en daarmee een vrij gevaarlijk paard laten rijden.

Rizette
Berichten: 4455
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:32

Sjolvir schreef:
Ik snap na 16 pagina’s met verbazing meelezen de lastste tijd echt 1 ding niet...
de ouders...
wie zet er nou zijn kostbaarste bezit op een paard dat grotere kans geeft om je kind vliegles te geven dan voor dat kind een aanvaardbaar niveau te rijden paard is???
Schiet mij maar lek.
Dan koop je of een veiligere of je laat dier ergens netjes trainen/bijrijden zodat ie makkelijk genoeg blijft voor je kind, dan wel je laat dier en harnachement nakijken of beide...

Nou niet alleen de ouders. In dit geval zouden stalbaas en instructrice de ouders moeten informeren over dit probleem.

marleen_usar

Berichten: 24696
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:36

Die zijn onverantwoordelijk bezig, zouden haar ouders echt nooit op stal komen?

Veraaaaah

Berichten: 2337
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:54

Ik vraag me ook af of de ouders wel volledig op de hoogte zijn? Volg het topic al een tijdje maar als mijn dochter op zo’n paard zou rijden zou ik het toch anders doen. Nu is het wachten op een ernstig ongeluk.

Beide zijn nu niet happy, zowel paard als ruiter niet.