Arm, arm paard... Hij wordt nu tot zijn grenzen gepushed omdat TS nog geen ander paard heeft om op te rijden...
jansje73
Geplaatst: 21-08-16 13:09
Fabura , ik vrees ook dat het geen zin heeft. En dat TS toch haar eigen plan trekt. Bovendien wil ik het nog steeds niet geloven dat haar paard 20 , het oogt ouder. Maar goed als zij zegt dat haar paard wel 20 is dan is het zo.
Als Oreo nog goede tanden heeft en zijn voer nog heel goed kan eten dan zal ik als ik TS was een het paard op merrie brokken te gaan zetten. Hier worden ze ook dikker van.
marleen_usar
Geplaatst: 21-08-16 13:32
Ik ben stom verbaasd echt waar, ik stap ook uit dit topic.
Maar pers. vind ik TS nog het minst schuldig aan dit verhaal,meiske is nog hartstikke jong en heeft nou eenmaal een paard om te rijden. Ik leg meer de schuld bij vader en instructrice,die zouden toch beter moeten weten. Zeker diegene die het paard verkocht heeft. Ik neem aan dat ook zij veel van het paard gehouden heeft en het waarschijnlijk nog doet,vind die het dan niet vreselijk om het paard zo te zien?
gohya
Geplaatst: 21-08-16 14:19
Stapritjes kan best, paard moet toch zijn beweging hebben,en naar buiten is beter dan longeren. Maar draven zou ik ook nog geen 3 min. doen,echt alleen maar stappen. Waarom moet je dat hier neer zetten dat je uit dit topic stapt? TS zal er niet minder om slapen lijkt me.
bruintje123
Geplaatst: 21-08-16 14:29
Wandelen aan de hand lijkt me beter voor een rug zonder spieren. Of " mennend" aan een dubbele lijn dan heeft hij wel beweging zonder moeten dragen. En ja meisje is jong. Maar geen 10. Een 15 jarige zou echt wel moeten begrijpen dat zulk mager paard zonder rug spieren niet meer iemand hoort te dragen tot hij is aangesterkt. Sterkt hij niet meer aan, waar zeker rekening mee gehouden mee moet worden, is dat zuur, maar helaas niet anders. Het paard kan er ook niets aan doen dat vader en ts verkeerd ingelicht zijn. Daar mag het paard niet de dupe van worden.
Faruba
Geplaatst: 21-08-16 14:34
bruintje123 schreef:
Een 15 jarige zou echt wel moeten begrijpen dat zulk mager paard zonder rug spieren niet meer iemand hoort te dragen tot hij is aangesterkt.
Dat zou je denken ja maar schijnbaar in geval van TS vergissen we ons,helaas
marleen_usar
Geplaatst: 21-08-16 14:40
Wie zegt dat ze echt les had, een goede instructrice geeft toch nooit zo.n trainings advies.
Linnie050
Geplaatst: 21-08-16 15:28
Op de vorige pagina 14 dacht ik had je het over bespiering onder het zadel enz. Vandaar mijn opmerking.
Seniorenslobber hebben al meerdere mensen genoemd Safina.
Laat dat paard gewoon met rust en mest m vet in het weiland gewoon als handpaard mee lekker naast je stappen ipv jij er bovenop!
tinker_sally
Geplaatst: 21-08-16 16:16
Arm arm paard. Dat hij net bij zo'n egoistisch persoontje terecht moest komen. Heel het topic met verbazing gelezen en zoveel goede tips voorbij zien komen die gewoon weggewuifd worden. Ik hoop dat er na Oreo geen opvolger komt want heb nu al medelijden met dat beestje
marleen_usar
Geplaatst: 21-08-16 17:25
Ik denk niet dat haar ouders zo maar een ander paard geven,daarom rijd ze nog steeds op dit paard.
Azmay
Geplaatst: 21-08-16 17:27
marleen_usar schreef:
Ik denk niet dat haar ouders zo maar een ander paard geven,daarom rijd ze nog steeds op dit paard.
Maar dat is toch niet eerlijk tegenover het paard? Die kan er ook niets aan doen.
marleen_usar
Geplaatst: 21-08-16 17:28
Nee dat klopt dat maakt dit zo triest allemaal.
bruintje123
Geplaatst: 21-08-16 17:29
Mijn ouders kochten helemaal geen paard voor me. Daarom reed ik op paarden van andere. Geen smoes dus.
marleen_usar
Geplaatst: 21-08-16 17:33
Je zou er een pony bij krijgen heb je gezegd.
puppy1128
Geplaatst: 21-08-16 17:37
Azmay schreef:
marleen_usar schreef:
Maar dat is toch niet eerlijk tegenover het paard? Die kan er ook niets aan doen.
Ach, misschien werken ts de ouders ook wel tot hun 100ste jaar?
Ik zou ook voorlopig echt niet op dit paard gaan rijden. Heb niet veel verstand van voer maar mijn verzorgpaard kreeg toen ze ontzettend mager was (en drachtig) twee kilo merriebrok per dag en ze is aardig veel aangekomen. Is nu gewoon goed op gewicht (ze is ook al wat ouder, rond de 20 denken we) dus misschien dat je dat zou kunnen proberen.
Jansje, dat topic maakte ik voordat de dierenarts geweest. Toen hield ik rekening met de optie dat ik nooit meer zou kunnen rijden op Oreo. Maar daarna zei de dierenarts dat ik drie keer per week rustig recreatief mocht rijden. Ik rij nu om de drie dagen. Vandaag probeerde ik het schema in het bos, omdat hij in het bos meestal blijer is. En omdat de dierenarts zegt dat dit kan, ga ik er ook vanuit dat dit kan. Wat ik nu vooral wil is hem gewoon een paar leuke laatste maanden bezorgen. Ik ga gewoon lekker naar het bos met hem, omdat hij dat heel leuk vindt. Als het aan hem lag zou hij de hele rit galopperen, maar dat mag niet meer van mij haha. Daarom doe ik soms ook kleine stukjes draf, omdat hij dat gewoon heel leuk vindt. Bedankt voor die tip over het merriebrok! Daar ga ik misschien naar kijken, maar eerst als ik een deel van de luzerne op heb. Anders komt er heel veel in één keer, en dat is ook niet fijn voor hem. Faruba, dat is niet waar. Ik luister naar de mensen in mijn omgeving die er verstand van hebben. Ik rij ook echt niet vaak op hem. Als ik zou willen kan ik ook op best wat andere pony's rijden. Dus het gaat me nu niet om het rijden. Het gaat me er nu gewoon om dat hij in het bos nog heel leuk vindt om ook wat te draven. En dat kan gewoon niet als ik er naast loop. Maar als mensen in mijn omgeving zeggen dat ik niet meer moet rijden, zal ik dat ook niet meer doen. Ik doe nu trouwens ook veel andere dingen dan rijden hoor! Uit dit topic heb ik ook al veel inspiratie gehaald. Dat vind ik wel heel leuk ook! Bedoel je degene die hem verkocht heeft of mij? Hij was namelijk van een manege, en zij hield wel van hem, maar op een andere manier. Maar ik hou natuurlijk heel veel van hem! Daarom kijk ik ook wat hij nu aankan en wat ik dus kan doen. Mara, dat is goed. Ik hou het gewoon een beetje bij voor de mensen die gevraagd hadden om updates. Je hoeft niet te reageren hoor! Maar ik had van wat mensen gehoord dat ze het fijn vonden als ik een beetje bijhield wat ik deed. damian, dat is een leuk idee! Dat is echt goed! Dat ga ik ook doen! Dat vind ik zelf ook heel leuk en interessant. Weet je toevallig een beetje boeken die leuk zijn en goed te doen? Ik ga ook niet te veel meer rijden en het een beetje bij stapritjes houden, soms een drafje. Maar ik kijk en voel bij hem wat hij nu aankan en wil. safina, ik heb er ook wel zin in. Vooral omdat mijn verzorgster superverdrietig was toen ik haar het slechte nieuws vertelde. Daarom kunnen we nu nog lekker van elkaar genieten. Daar had ik ook aan gedacht inderdaad. Ik ben nu eerst begonnen met luzerne en maisolie. De dierenarts zei inderdaad dat ik er ook nog over kan denken om pulp te voeren, maar dat ik beter niet alles tegelijk kan gaan proberen. Daarom ga ik denk ik beginnen met seniorenslobber, als er weer een deel van de luzerne op is. Anders zit ik ook met zoveel zakken en voer haha. Danique, dat is niet zo hoor. Ik mag ook voor wat geld op andere paarden rijden. Ik weet heel zeker dat ik nu niet of zijn grens zat, omdat hij dat altijd heel duidelijk aangeeft. Ik sloot er altijd mijn ogen voor, maar ik weet nu (mede door dit topic) wel wat zijn grens is. Die geeft hij namelijk aan door stil te gaan staan of heel traag te gaan. En daar had hij nu echt geen last van.
jetwii, ik denk dat mijn dierenarts het beter weet dan jij, die heeft hem namelijk in rl gezien. Je mag overigens best eens langs komen om naar hem te kijken hoor, dan kun je misschien beter je oordeel vellen. marleen, prima. goyha, ik heb ook het grootste gedeelte gestapt hoor. Ik denk dat het niet eens drie minuten draven was. Maar soms moet hij zijn energie ook kwijt. Dat doet hij natuurlijk ook in de wei en naast me. Maar een stukje draven vindt hij echt nog leuk. Ook al ga ik misschien (als ik deze reacties lees) in het bos alleen nog maar stappen. Over het uit het topic stappen ben ik met je eens. Toen ik net dit topic aanmaakte, werd ik heel erg geraakt door de reacties. Ik zat echt te huilen door de rotte dingen die tegen me gezegd waren. Ik heb zelfs nog getemd haha. Maar ergens was dat ook wel goed voor me. Want hierdoor wordt ik wel hard. Meerdere mensen die bij mij op stal staan en die dit topic hebben gelezen kwamen wel naar me toe. Vooral om even te zeggen dat ik me niet overal wat van aan moet trekken. Want vaak wordt meteen van het ergste uit gegaan. Dat is niet altijd erg, maar wel een beetje vervelend. Maar nu merk ik aan mezelf dat ik met droge ogen kan lezen, en gewoon overal rustig op kan reageren. Misschien moet ik jullie maar bedanken, dat jullie mijn zelfbeheersing hebben vergroot haha. marleen, ik heb echt les. Twee keer per week zelfs. Ook al ga ik de namen van mijn instructrices maar niet noemen, dat lijkt me niet zo'n goed idee. Voordat jullie die vol gaan gooien met haat hahaha. cariena, dat soort dingen doe ik ook met hem inderdaad. Maar voor een handpaard heb je toch nog een paard nodig? tinker, en bedankt. Ik wuifde misschien op dat moment de ideeën weg, maar ik heb ze nu allemaal in mijn notities gezet om ze te gebruiken. Ik voel mezelf op dit moment niet egoistisch. Ik probeer echt het beste voor hem te doen. Maar ook ik moet nog leren. En hij mag gewoon nog een paar maandjes genieten, en dan is het klaar. Ik weet niet of dat egoistisch is of niet. Maar ik wil gewoon het beste voor hem, en ik stap er inderdaad dan nog wel eens op. Na Oreo komt er helaas voor jou wel een opvolger. We zijn al langzaam op zoek. marleen, nee hoor. Ik krijg nadat Oreo euhm ja, hoe zeg ik dit, overleden is, een nieuw paardje. Dit klinkt verschrikkelijk verwend en kakkerig, maar zo bedoel ik het niet. Mijn ouders willen tenminste niet twee paarden hebben. Ik krijg er een paard na, niet bij. Maar ik ga ook nog kijken voor een leasepaardje. Nadat ik op ponykamp ben geweest. linnie, bedankt! Daar heb ik echt wat aan! Die ga ik gebruiken. Believe, ik ga inderdaad eerst luzerne proberen. En daarna weer wat andere dingen. Wat vier verschillende soorten voer in een keer geven, is ook niet zo'n goed idee.
marleen_usar
Geplaatst: 21-08-16 18:50
Welke veearts heb je dan, die zegt dat je nog kan stappen?
Balte
Geplaatst: 21-08-16 18:51
Je spreekt nu over maïsolie en daarstraks over maïslijnzaadbrok?
gohya
Geplaatst: 21-08-16 18:51
TS echt ik zweer bij de senioren slobber van Masters,ik heb paarden gehad hier die 10 keer zo mager waren als Oreo,totaal geen bespiering hadden ze,de botten staken uit. Ik zou zeggen,kijk anders eens op mijn site,daar zie je foto's van paarden die broodmager waren. Ook Linnie050 kent deze slobber,zij raadde het je ook al aan. Succes met Oreo,het kán echt goed komen met hem als hij nog maar 20 jaar oud is.
Je hoeft ook niks toe tevoegen aan deze slobber [behalve water] alles zit er al in.Je kan voor de smaak wat muesly er doorheen doen.
Anoniem
Geplaatst: 21-08-16 18:53
Ja maar, TS, dat Oreo het LEUK vindt betekent niet dat hij het nog KAN en dat het VERANTWOORD is... Ik vind het ook leuk om hard te lopen buiten, muziekje op etc. maar ik KAN dat niet meer want mijn knie is kapot... Dan moet ik dat ook niet meer gaan doen! En natuurlijk is jouw paard vlugger in het bos; het is een vluchtdier en in ieder bosje kan gevaar zitten!
Ga lekker met hem wandelen of leer hem aan de lange lijnen lopen en ga zo naar buiten maar jouw gewicht op zijn onbespierde rug is zo ontzettend zwaar voor een paard dat ook nog eens erg ondergewicht heeft... Je bent 15 jaar oud, toen ik 15 was ging ik al bijna studeren dus je lijkt me slim genoeg om in te kunnen zien dat dit echt niet meer kan, je bent geen 10 meer... Je krijgt zo veel tips van alle mensen in dit topic die het echt niet doen om jou te pesten maar ook om het beste er van uit te halen en dat negeer je gewoon, je gaat er TOCH gewoon op rijden tegen beter weten in.
Natuurlijk moet jij ook nog leren maar dat kan een paard dat gewoon gezond is een stuk beter handelen dan een paard wat nu eigenlijk geen fouten kan verdragen, Oreo dus...
Wellicht dat als hij weer op gewicht is, en DAN spieren op kan bouwen, je er langzaamaan weer op kan rijden maar je gaat ook niet meer bij je oude oma die de hele dag in een rolstoel zit op schoot zitten.